پاسخ به سوالات مبتدی 3D Max

:Mohsen:

کاربر باتجربه
اصلا خطکش مکس کجاست و این ابعادی که میدیم رو چه مقیاسی هست؟ فکر کنم مکس خط کش نداره وبعد چجوری مقیاس چیه؟ می ری به منوی ustomize و بعد دکمه ی ...units setup

اختیار داری
خطکش داره خوبشم داره
همون tape که دوستان گفتن خطکششه و در ضمن شما میتونید یه grid جدید با ساز دلخواهت ایجاد کنی و به جای grid اصلی بزاری
اینم تو همون قسمت helper هست
بعد برای اینکه فعالشم کنی برو به منوی view و بعد grid بعدشم گزینه active grid object
ابزار خیلی کارامدیه
 

nima_dsnr

کاربر VIP
ممنون از فرخ.
اکثر جوابای سوالمو از اون گرفتم.
اما یه مشکلی هست!
من وقتی دیوارامو میکشم بالا مثلا 2 متر سر به فلک میکشه.
چه برسه به 12 متر که ارتفاع کلی ساختمونم هست.
با نسبت .3 (بخوانید سه دهم) تقریبا تناسب ارتفاع به عرض و طول حفظ میشه.
فقط مونده مشکل اینکه از کجا بفهمم که با اندازه اصلی import شده یا نه؟ که ظاهرا نشده!!!
 

ali_tavanaie

Well-Known Member
ببین اگه از کد وارد میکنی نقشتو باید ببینی اندازه یک واحد کد چقدر هست و زمان ایمپورت واحد رو انتخاب کنی و rescale کنی،اگر هم کد نیست به اندازه یک جا که میدونی یک جسم بساز (مثلاً یک مکعب 2.1 متری) بعد ابعاد کل جسم رو اونقدر بزرگ کوچیک کن تا بتونی قسمت مورد نظر رو که در اصل 2.1 متر بوده با اون مکعب هماهنگ کنی.
 

sayah2man

Member
سلام به برو بچ!!!
یه سئوال چطوری می شه منبع نور ها رو تو رندر دیده بشه و ایا منبع نورها رو می شه به یک جسم اعمال کرد !!؟؟؟:sad:
ممنون از توجه شما !!!:sad:
 

ali_tavanaie

Well-Known Member
سلام به برو بچ!!!
یه سئوال چطوری می شه منبع نور ها رو تو رندر دیده بشه و ایا منبع نورها رو می شه به یک جسم اعمال کرد !!؟؟؟:sad:
ممنون از توجه شما !!!:sad:

نورهای وی ری خودبخود در رندر دیده میشن (مگر اینکه نامرئیشون کنی) اما نورای خود مکس رو باید از حالت نقطه ای به حالتی در بیاری که دارای حجم بشن،بعد تیک مخصوص که زیر نوع نور (نقطه ای مربع ....) رو بزنی تا دیده بشن (هرچند من گاهی اوقات این رو هم میزنم اما بازم دیده نمیشه!)
برای نورانی کردن جسم در وی ری باید متریال vraylght بهش نسبت بدی و در منتال ری باید هر متریالی که نسبت دادی بری و self illumination + گزینه های همراهش رو فعال کنی.
موفق باشی.
 

sayah2man

Member
تشکر از شما :rose:
توی vray هستم ولی با نور خود مکس mr area spoat
هر کاری می کنم تو رندر در نمی اد اعصابم رو خرد کرده از سر شب گیرشم!!!:sad:
 

ali_tavanaie

Well-Known Member
گفتم باید به جای sphere ، point انخاب کنی نورتو و تیک نشون دادن نور رو هم بزنی،نمیتونی نور وی ری بزای از نوع کرویش؟
در زمن این مکس نمیدونم به خاطر کرکشه یا نه، هر 2-3 بار یک بار درست کار میکنه توی قسمت نورهای پیش فرض،مثلا نور خطیش رو هم به جای خط دو تا نقطه نشون میده اعصاب منم خورد می کنه.
 

Mahdi_Rashed

Well-Known Member
سلام . یک سوالی دشتیم گفتیم که بپرسیم :cool: . من یک کار خیلی خیلی سنگین توی مکس دارم . یک فایل . از اونجایی که مکس نمیتونه بیش از یک مقدار خاصی polygon رو توی viewport رندر کنه نمیتونم به یک plan توی کار برای displace بیشتر segment بدم . حالا من به جای segment دادن از vraydisplacement استفاده کردم که توی رندر displace بشه . ولی یک مشکلی که هست این جور displace ها که توی رندر ایجاد میشن نمیتونن روی اشیا Dynamic و reactor تاثیر بذارن . مشکل من هم اینه . آیا کاری هست که بشه کرد :green: ؟ ممنون :rose:
 
سلام
این هم آموزشش به منوی rendering برو بعد environment برو بعد توی صفحه ی جدید دکمه ی effects را بزن
بعد add رابزن و این را انتخاب کن lens effects بعد از اون پایین یکی را انتخاب کن مثل
star را بزن بعد pick light را بزن و نور را انتخاب کن

آرزو مند ارزوهاي سبزتان داش ممد ...
 

sayah2man

Member
بازم از تشکر می کنم از دوستان :rose:
من می خواستم منبع نور های توی سقف رو نشون بدم تا صحنه واقعی تر باشه حالا ما موندیم و سقف !!!!:sad:
فعلا از نور پلان وی ری استفاده کردم ولی دلچسب نشد!!:sad:
اگه راه دیگه می دونین بگید هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم!!!:green:
 

sayah2man

Member
علی اقا ممنون کار کرد !!!:shock:
به نظرتون اون لنز ها هم که داش ممد گفته روش کار می کنه !!!:green:
میریم که یه حال اساسی به این اتاق بدیم!!!>|<
 
درود
خب منم از امروز سوالات فوق مبتدی خودم رو اینجا پست میکنم وپیشاپیش پیوستن خودم رو به دنیای مکس تبریک میگم :green:

1_مفهوم کلید insetدر تابع edit poly
2_ وقتی یه Rectangle میسازیم وروی vertex های این Rectangle کلیک راست میکنیم گزینه corner چه کاری انجام میده؟
 

shahab70

Well-Known Member
درود
خب منم از امروز سوالات فوق مبتدی خودم رو اینجا پست میکنم وپیشاپیش پیوستن خودم رو به دنیای مکس تبریک میگم :green:

1_مفهوم کلید insetدر تابع edit poly
2_ وقتی یه Rectangle میسازیم وروی vertex های این Rectangle کلیک راست میکنیم گزینه corner چه کاری انجام میده؟


سلام دوست عزیز
بنده هم ورودتونو به دنیای مکس تبریک میگم و امید وارو که اون قدر به این برنامه علاقه داشته باشی که زیره تمرینات سختو طاقت فرساش کم نیارین
خوب در مورد سوال اولتون
اگه منظور تون دکمه Insert Vertex میباشد ؟ کار این کلید افزودن Vertex ( گره ) بر روی پاره خط میباشد
البته این کلید فقط در دوزیر شاخه Edit poly وجود دارد یعنی وقتی شما دو زیر شاخه Esge یا Border را فعال کنید این کلید برای شما پدیدار میشود و در بقیه موارد این کلید وجود ندارد
در مورد سوال دومتون
Corner برای ساختن گوشه های نوک تیز میباشد
خوب چون شما دارین یک Rectangle رسم میکنید خودش به صورت پیش فرض لبه هاش نوک تیز هست پس در اینجا برای شما هیچ کارایی نداره
برای اینکه بیشتر متوجه بشین بر روی یکی از vertex راست کلیک کنید و بعد گزینه Bezier یا Smooth را انتخاب کنید
کار این دو گزینه گرد کردن لبه های تیز میباشد همان طور که میبینی لبه های گرد شده و به صورت منحنی در میان
خوب حالا راست کلیک کن و گزینه Corner را انتخاب کن ! همان طور که میبینی منحنی از بین میرود و لبه مربع شما مثل قبل نوک تیز میشود
امید وارم که این مطالب به دردتون خورده باشه

موفق و پیروز باشید :rose:
 
امید وارم که این مطالب به دردتون خورده باشه

موفق و پیروز باشید :rose:
به طرز فجیح این جواب کوبنده بود تشکر
خب تازه اول کاره تازه گیرت آوردم:rose::green::cool:
سوال بعدی
برای نور پردازی دوتا پلاگین معروف هست v-rayو mental ray میخواسم یه توضیح نون وآب دار در مورد این دوتا بدید وبگید((جامع)) الان بهترین کدوم هستن بازم تشکر میکنم :rose:
 

Farrokh

Active Member
_مفهوم کلید insetدر تابع edit poly

اگه منظور تون دکمه insert vertex میباشد ؟ کار این کلید افزودن vertex ( گره ) بر روی پاره خط میباشد
البته این کلید فقط در دوزیر شاخه edit poly وجود دارد یعنی وقتی شما دو زیر شاخه esge یا border را فعال کنید این کلید برای شما پدیدار میشود و در بقیه موارد این کلید وجود ندارد


نه
دقیقا منظور ایشون اینست هست

این گزینه بر خلاف ابزار آف ست در اوتو کد عمل می کنه
و به سمت داخل آفست می کنه (در واقع این ست می کنه نه آف ست )

البته آفست در اوتو کد به سمت داخل هم آفست می کنه
ولی در تریدی برای آفست به داخل اینست استفاده می شه و برای آفست به خارج آوت لاین استفاده می شه


امید وارم توضیحات کافی بوده باشه
 

Farrokh

Active Member
به طرز فجیح این جواب کوبنده بود تشکر
خب تازه اول کاره تازه گیرت آوردم:rose::green::cool:
سوال بعدی
برای نور پردازی دوتا پلاگین معروف هست v-rayو mental ray میخواسم یه توضیح نون وآب دار در مورد این دوتا بدید وبگید((جامع)) الان بهترین کدوم هستن بازم تشکر میکنم :rose:

اولا خیلی خوبه به جای تشکر کلامی روی دکمه ی تشکر بزنید تا تاپیک از جنبه ی حرفه ای به جنبه ی چاق سلامتی کشیده نشه

در مورد تفاوت منتال با ویری
باید بگم
جفتشون واقعا عالی هستند
نمی شه هم دقیق گفت کدوم بهتر هستند

تو یک سری زمینه ها منتال یه ذره قوی تره
توی یک سری زمینه ها ویری قوی تره

ویری خیلی یوزر فرندلی هست و یاد گیریش جذاب تره
آموزشی های خوبی هم داره

منتال متریال ها (شیدر های) خیلی فوق العاد ای داره
برای کامپوزیت کردن در نرم افزار هایی مثل فوتو شاپ یا فیوژن یا شیک و غیره هم پتانسیلی کمی بالا تر از ویری داره

از نظر سرعت هم نمی شه گفت کدومیکی سریع تره
ولی منتال سازگاری بهتری با مکس داره

در کل یادگیری یکی از این دو به صورت حرفه ای کفایت می کنه
مگر اینکه واقعا اشتیاق به یادگیری جفتش داشته باشید

خودتون رو درگیر ابزار نکنید و به دنبال پیدا کردن ایده ی مناسب باشید
 

جدیدترین ارسال ها

بالا