پاسخ به سوالات مبتدی 3D Max

شروع موضوع توسط Farrokh ‏2 ژوئن 2009 در انجمن برنامه 3DStudio MAX

  1. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام دوستان
    هدف از ایجاد این تاپیک این هست که دوستان مبتدی سوالاتشون رو بدون خجالت و رو دربایستی بپرسن

    بعد از یه مدت هم یه مرجع خوب می شه برای اینکه کاربرای تازه توی نرم افزار گیج نشن


    فقط خواهشا قبل از سوال پرسیدنتون کل تاپیک رو مطالعه کنید که سوالتون تکراری نباشه


    ضمنا حتما با عکس سوال بپرسید

    و به جای پست های تشکر آمیز از کلید تشکر استفاده کنید و اسپم نسازید

    این روش تشکر کردن باعث می شه هم برای کسی که کمکتون کرده اعتباری ماندگار باشه و هم وقت دیگران با خواندن ده ها پست تشکر آمیز هدر نرود

    یه پیشنهاد دوستانه :

    دوستان از قرار دادن مستقیم عکس ها در پستشون خود داری کنند تا صفحات سنگین نشه

    فایل ها رو زمیمه ی پستتون کنید

    (این پیشنهاد آخری تنها یک پیشنهاد دوستانه هست نه بیشتر )





    همگی موفق باشید
    فرخ تابنده

    -------------------------------------------------------------------------------

    دوستان دقت کنند
    هدف ایجاد این تاپیک جوابگویی به سوالات مبتدی 3دی مکس هست

    خواهشا هر سوالی را نپرسید

    فقط سوالات مبتدی

    ممنون
     
    آخرین ویرایش: ‏4 آگوست 2009
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏2 ژوئن 2009
    رستمیانی، mnnmmn، maxmore و 24 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. SPS12

    SPS12 Member

    ارسال‌ها:
    48
    تشکر شده:
    15
    امتیاز دستاورد:
    6
    سلام
    ممنون بابت تاپیکی که زدید
    من 2تا سوال داشتم
    اولی اینکه چه جوری میشه یک پولیگان رو تبدیل به 2تا پولیگان کوچکتر کرد
    و دمم اینکه چه جوری میشه روی یک جسم 2-3 تا متریال مختلف داد!!!
     
    آخرین ویرایش: ‏2 ژوئن 2009
    نوشته شده توسط SPS12 در ‏2 ژوئن 2009
  3. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    اولی :

    راه های مختلفی هست
    یکی از راه هاش اینه که دو تا ار edge های جسم رو انتخالب کنی
    رایت کلیک وسط صفحه و connect رو بزنی

    دومی :
    راحت ترین راه:
    پلیگان هایی رو که می خوای متریال جدا داشته باشن رو انتخاب کن بعد detach بزن تا از جسم جدا بشن
    بعد بهشون متریال بده
    بعد attach کن که با جسم یکی بشن

    موفق باشی
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏2 ژوئن 2009
    مُرَبَع، nimahtm، SPS12 و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. Sherlock_Holmes

    Sherlock_Holmes Active Member

    ارسال‌ها:
    2,692
    تشکر شده:
    4,943
    امتیاز دستاورد:
    36
    ممنون فرخ برای تاپیکی که زدی...

    البته تاپیکهای کلی بعد از گذشتن یه مدت زمان و اضافه شدن چند صفحه بهش، دیگه راحت نمیتونه از سردرگمی دوستان مبتدی جلوگیری کنه و ممکنه استفاده ازش سخت بشه... مرجعی هم برای تشخیص سوال مبتدی از غیر مبتدی نیست...
    برای اینا فکری داری؟
    .
    اگر از طرف من ساپورتی نیاز بود بگو بهم...
     
    نوشته شده توسط Sherlock_Holmes در ‏3 ژوئن 2009
    m.tayefi، adnani، gigamax و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. HOMAYOON.F

    HOMAYOON.F Member

    ارسال‌ها:
    109
    تشکر شده:
    139
    امتیاز دستاورد:
    16
    با سلام
    قبل از هر چیز از آقا فرخ بابت این کار خوبشون تشکر میکنم و همچنین اجازه میخوام که جواب این دوست عزیزمون رو یه جور دیگه هم عرض کنم...:rose:

    SPS12 جان، واسه سوال اول که فرخ جان جواب دادن، و شما همچنین میتونید با کلیک راست بر روی جسم Editable Poly و انتخاب ابزار cut، ر edgeهای مورد نظرتون رو به هم وصل کنید که در حقیقت اون Polygon رو برش داده و به دو یا چند Polygon تقسیم میکنید.
    اما جواب سوال دومتون هم اینجوریه که:
    مث شکل، اول یه جسم Editable Poly رو میسازیم، بعد اون Polygonهای مورد نظر رو که میخوایم ماده ی خاصی بهشون اعمال کنیم رو انتخاب و در کادر :Set ID در رول آوت Polygon: Material IDs از پانل Modify یه عدد واسه اون Polygon در نظر میگیریم. همین کار رو واسه بقیه ی Polygonهایی که میخوایم ماده ی متفاوتی بهشون بدیم رو انجام میدیم اما باید به هر Polygon که قراره متریالش با بقیه فرق کنه یه Material ID متفاوت بدیم.( اگه خواستیم به چند Polygon یه متریال بدیم Material ID شون باید یکی باشه)
    خب الان باید به پنجره ی متریال ادیتور بریم و یک ماده از نوع Multi/Sub-Object انتخاب، و به جسممون اعمال کنیم.
    در متریال ادیتور میبینیم که در کنار هر Sub-Material ، یه عدد که نشون دهنده ی Material ID هر Polygon هست وجود داره که دقیقا همون عددی باید باشه که در پانل Modify به هر کدوم از Polygonها دادیم که میتونیم در صورت یکی نبودن اون عدد رو تغییر بدیم.
    و در آخر واسه هر کدوم از Material ID ها یه متریال به دلخواه انتخاب و به جسممون نسبت میدیم و میبینیم که هر کدوم از Polygonها همون ماده ای رو گرفتن که خودمون مشخص کردیم.:cool:


    http://g.imagehost.org/0622/mso.jpg


    اگه توضیحات کم و کسری داشتن دیگه به بزرگیه خودتون ببخشید...:-?

    :wink::wink::wink:[/CENTER]
     
    آخرین ویرایش: ‏19 ژوئن 2009
    نوشته شده توسط HOMAYOON.F در ‏3 ژوئن 2009
    maxmore، مُرَبَع، SPS12 و 4 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    خواهش می کنم ایمان جان
    البته همیشه مدیران به دلیل تجربه ی بیشترشون پیشنهادای بهتری می دادند
    ولی من هدفم این بود که همون طور که ما یه تاپیک داریم برای ترفند های مکس (که افراد حرفه ای از اون استفاده می کنند ) یه تاپیک دیگه باشه که بچه های بتدی سوال بپرسن تا هم از تولید تاپیک های متعدد تک سوالی جلو گیری بشه و هم از سر در گمی کاربرا جلو گیری بشه

    فکر کنم اگه در پست اول هر از چند وقت یه بار فهرستی از سوالات مطرح شده گذاشته بشه (چه توسط من چه توسط مدیران ) می تونه خیلی کمک کنه

    ماشالا شما که همیشه ساپورت ما بودی و هستی
    فکر کنم با رونق گرفتن تاپیک کاربرای فعال دیگه هم بیان کمک می تونه خوب باشه
    برای اون فهرسته هم شاید یه زمانایی مدیرا اون کار رو بکنن بتونه کمک کننده باشه

    ممنون از حمایت هات عزیز
    قربانت
    فرخ
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏3 ژوئن 2009
    Reza-GK و adnani از این پست تشکر کرده اند.
  7. senaps

    senaps Member

    ارسال‌ها:
    34
    تشکر شده:
    49
    امتیاز دستاورد:
    6
    سلام
    ببخشید من چند سوال کوچیک داشتم:
    1-فایلهای مربوط به توریال های اموزشی مکس 2009 که توی هلپش هست رو از کجا می تونم گیر بیارم؟چون من سی دیم کامل نیست فایلهای توتریال هم همراهش نیست!

    2-من برای ایجاد بلندگو که توی یه توتریال اموزشی دارم انجامش می دم به مشکل برخوردم و مشکل هم اینه که گفتن از ابزار cone استفاده کن و همچین ابزاری هم وجود نداره!این رو (cone) من از کجا گیر بیارم؟

    3-من وی ری 2009 سرویس پک یک رو از بازار خریدم ولی نصب نمیشه و وسط نصب ارور میده ولی نسخه دموش کامل نصب شده....می خواستم بدونم دمو چه تفاوت هایی داره؟
     
    نوشته شده توسط senaps در ‏3 ژوئن 2009
    Reza-GK از این پست تشکر کرده است.
  8. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    1:
    به دلیل اینکه حجم این فایل ها نسبتا بالا می تونه باشه و سرعت اینترنت بسیار پایین هست در ایران و قیمت یک دیویدی از 1000 تومن تجاوز نمی کنه بهترین و ارزان ترین راه خرید یک دیویدی مکس جدید هست

    2:
    مخروط و یا cone در منو ی create در شاخه ی geometry قرار داره

    3:
    دقیق اطلاع ندارم
    ولی فکر کنم در رزولوشن رندر نهایی محدودیت داره

    یه کر*ک داره که نسخه ی دمو رو نصب می کنی و بعد فایل های کر*ک رو طبق فایل راهنما در محل های مورد نظر پیست می کنی

    موفق باشی
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏4 ژوئن 2009
    Reza-GK، senaps و HOMAYOON.F از این ارسال تشکر کرده اند.
  9. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36

    بله این هم یک راه دیگه هست

    اصولی تر هست

    منتها کمی گیج کننده هست

    به هر حال ممنون

    یه پیشنهاد دوستانه :

    دوستان از قرار دادن مستقیم عکس ها در پستشون خود داری کنند تا صفحات سنگین نشه

    فایل ها رو زمیمه ی پستتون کنید

    (این پیشنهاد تنها یک پیشنهاد دوستانه هست نه بیشتر )
    ممنون
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏4 ژوئن 2009
    Reza-GK و HOMAYOON.F از این پست تشکر کرده اند.
  10. shahin_ak47

    shahin_ak47 New Member

    ارسال‌ها:
    5
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    1
    درود

    دوستان چه جوری روی یه قسمت از مدلی که ساختم پارچه بکشم و کلا بافت پارچه تو مکس از کجا و چه جوری اعمال میشه؟
    ممنون:rose:
     
    نوشته شده توسط shahin_ak47 در ‏4 ژوئن 2009
    Reza-GK از این پست تشکر کرده است.
  11. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    یه نمونه از اون کاری که مد نظرته رو نت پیدا کن تا بفهمم دقیقا منظورت چیه ؟
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏4 ژوئن 2009
  12. shahin_ak47

    shahin_ak47 New Member

    ارسال‌ها:
    5
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    1
    درود

    منظورم اون قسمت انتهای لوله ی توپ هست که تو عکس هم مشخصه
     

    پیوست ها:

    • T55guncloth.jpg
      T55guncloth.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 211.1
      نمایش ها:
      53
    نوشته شده توسط shahin_ak47 در ‏4 ژوئن 2009
    Farrokh از این پست تشکر کرده است.
  13. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    برای اون کار حتما باید مدلسازی انجام بشه (توی هلپ مکس آموزش های مدل سازی رو بخونید)

    و ضمنا برای بافت گرفتن کار در شاخه ی بامپ در متریال ادیتور یه تکسچر پارچه قرار دهید
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏4 ژوئن 2009
    shahin_ak47 از این پست تشکر کرده است.
  14. علی آقا تری دی

    علی آقا تری دی New Member

    ارسال‌ها:
    11
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    1
    سلام ی سوال:چطور ی عکس رو روی ی plane اجرا کنیم طوری که فضای دور عکس توی رندر مشخص نباشه؟ ممنون
     
    نوشته شده توسط علی آقا تری دی در ‏4 ژوئن 2009
  15. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    دوست عزیز پست دومتون اسپم بود
    اگر آن باشم خودم به سرعت جوابتون رو می دم

    توی متریال ادیتور در شاخه ی دیفیوز عکستون رو قرار بدید و به پلین متریالتون رو اختصاص بدید

    حالا مودیفایر UVW map رو برا آبجکت اعمال کنید
    با تنظیم اندازه ی گیزموی مجازی می تونید قرار گیری تصویر رو بر روی آبجکت کنترل کنید
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏4 ژوئن 2009
    علی آقا تری دی از این پست تشکر کرده است.
  16. علی آقا تری دی

    علی آقا تری دی New Member

    ارسال‌ها:
    11
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    1
    f-tabande عزیز کارایی که گفتی انجام دادم نشد میشه بیشتر راهنمایی کنی؟
    ی عکس اسلحه دارم دورش سفیده میخوام روی پلن اعمال کنم سفیدی دور اسلحه تو رندر مشخص نباشه
     
    نوشته شده توسط علی آقا تری دی در ‏4 ژوئن 2009
  17. Farrokh

    Farrokh Active Member

    ارسال‌ها:
    2,542
    تشکر شده:
    6,277
    امتیاز دستاورد:
    36
    دوست عزیز در پست اول خواهش کردم که با عکس سوال بپرسید

    حالا یه عکس بگیر ببینم چیکار کردی
     
    نوشته شده توسط Farrokh در ‏4 ژوئن 2009
  18. HOMAYOON.F

    HOMAYOON.F Member

    ارسال‌ها:
    109
    تشکر شده:
    139
    امتیاز دستاورد:
    16
    با سلام
    فرخ جان ظاهرا دوستمون منظورشون استفاده از کانال آلفا هستش.(همون cutout خودمون)
    مث ساخت علف و بوته تو گیم ها.
    ................
    با اجازه ی آقا فرخ...
    دوست عزیز، شما باید به ف.یلتر cutout از متریال ادیتور یه تصویر بدید به این صورت که اون قسمتی رو که میخواید قابل مشاهده باشه رو سفید و اون قسمتی رو که قابل مشاهده نباشه سیاه کنید، همین.(با فتوشاپ این کارو کنید)
    البته تصویر اصلی که باید در رندر دیده بشه رو به ف.یلتر Diffuse بدید.
     
    آخرین ویرایش: ‏4 ژوئن 2009
    نوشته شده توسط HOMAYOON.F در ‏4 ژوئن 2009
    Farrokh و علی آقا تری دی از این پست تشکر کرده اند.
  19. علی آقا تری دی

    علی آقا تری دی New Member

    ارسال‌ها:
    11
    تشکر شده:
    2
    امتیاز دستاورد:
    1
    ببخشید ولی کات اوت رو تو متریال ادیتور پیدا نکردم
    میشه راهنماییم کنین؟ ممنون
     
    نوشته شده توسط علی آقا تری دی در ‏5 ژوئن 2009
  20. HOMAYOON.F

    HOMAYOON.F Member

    ارسال‌ها:
    109
    تشکر شده:
    139
    امتیاز دستاورد:
    16
    سلام
    متریال ادیتور رو باز کن، بعد متریال Architectural رو انتخاب کن. میبینی که رول آوتها تغییر کردن. حالا در رول آوت Special Effects ، ف*یلتر آخر رو یه نگاهی بنداز، اسمش چیه؟! :lol:


    http://g.imagehost.org/0642/mt.jpg

    یادت نره این ف*یلتر فقط قسمتهای اضافی رو که خودت با رنگ سیاه مشخص میکنی نشون نمیده، و واسه نشون دادن رنگ و تصویر اصلیت باید تصویر اصلیت، که در اینجا مال تو عکس یه اسلحه هست رو به ف*یلتر Diffuse Map بدی.
    همچنان موفق باشی..
     
    آخرین ویرایش: ‏22 ژوئن 2009
    نوشته شده توسط HOMAYOON.F در ‏6 ژوئن 2009
    amin2001 و Farrokh از این پست تشکر کرده اند.

به اشتراک بگذارید