پاسخ به سوالات مبتدی 3D Max

Farrokh

Active Member
سلام دوستان
هدف از ایجاد این تاپیک این هست که دوستان مبتدی سوالاتشون رو بدون خجالت و رو دربایستی بپرسن

بعد از یه مدت هم یه مرجع خوب می شه برای اینکه کاربرای تازه توی نرم افزار گیج نشن


فقط خواهشا قبل از سوال پرسیدنتون کل تاپیک رو مطالعه کنید که سوالتون تکراری نباشه


ضمنا حتما با عکس سوال بپرسید

و به جای پست های تشکر آمیز از کلید تشکر استفاده کنید و اسپم نسازید

این روش تشکر کردن باعث می شه هم برای کسی که کمکتون کرده اعتباری ماندگار باشه و هم وقت دیگران با خواندن ده ها پست تشکر آمیز هدر نرود

یه پیشنهاد دوستانه :

دوستان از قرار دادن مستقیم عکس ها در پستشون خود داری کنند تا صفحات سنگین نشه

فایل ها رو زمیمه ی پستتون کنید

(این پیشنهاد آخری تنها یک پیشنهاد دوستانه هست نه بیشتر )





همگی موفق باشید
فرخ تابنده

-------------------------------------------------------------------------------

دوستان دقت کنند
هدف ایجاد این تاپیک جوابگویی به سوالات مبتدی 3دی مکس هست

خواهشا هر سوالی را نپرسید

فقط سوالات مبتدی

ممنون
 
آخرین ویرایش:

SPS12

Member
سلام
ممنون بابت تاپیکی که زدید
من 2تا سوال داشتم
اولی اینکه چه جوری میشه یک پولیگان رو تبدیل به 2تا پولیگان کوچکتر کرد
و دمم اینکه چه جوری میشه روی یک جسم 2-3 تا متریال مختلف داد!!!
 
آخرین ویرایش:

Farrokh

Active Member
اولی :

راه های مختلفی هست
یکی از راه هاش اینه که دو تا ار edge های جسم رو انتخالب کنی
رایت کلیک وسط صفحه و connect رو بزنی

دومی :
راحت ترین راه:
پلیگان هایی رو که می خوای متریال جدا داشته باشن رو انتخاب کن بعد detach بزن تا از جسم جدا بشن
بعد بهشون متریال بده
بعد attach کن که با جسم یکی بشن

موفق باشی
 

Sherlock_Holmes

Active Member
ممنون فرخ برای تاپیکی که زدی...

البته تاپیکهای کلی بعد از گذشتن یه مدت زمان و اضافه شدن چند صفحه بهش، دیگه راحت نمیتونه از سردرگمی دوستان مبتدی جلوگیری کنه و ممکنه استفاده ازش سخت بشه... مرجعی هم برای تشخیص سوال مبتدی از غیر مبتدی نیست...
برای اینا فکری داری؟
.
اگر از طرف من ساپورتی نیاز بود بگو بهم...
 

HOMAYOON.F

Member
با سلام
قبل از هر چیز از آقا فرخ بابت این کار خوبشون تشکر میکنم و همچنین اجازه میخوام که جواب این دوست عزیزمون رو یه جور دیگه هم عرض کنم...:rose:

SPS12 جان، واسه سوال اول که فرخ جان جواب دادن، و شما همچنین میتونید با کلیک راست بر روی جسم Editable Poly و انتخاب ابزار cut، ر edgeهای مورد نظرتون رو به هم وصل کنید که در حقیقت اون Polygon رو برش داده و به دو یا چند Polygon تقسیم میکنید.
اما جواب سوال دومتون هم اینجوریه که:
مث شکل، اول یه جسم Editable Poly رو میسازیم، بعد اون Polygonهای مورد نظر رو که میخوایم ماده ی خاصی بهشون اعمال کنیم رو انتخاب و در کادر :Set ID در رول آوت Polygon: Material IDs از پانل Modify یه عدد واسه اون Polygon در نظر میگیریم. همین کار رو واسه بقیه ی Polygonهایی که میخوایم ماده ی متفاوتی بهشون بدیم رو انجام میدیم اما باید به هر Polygon که قراره متریالش با بقیه فرق کنه یه Material ID متفاوت بدیم.( اگه خواستیم به چند Polygon یه متریال بدیم Material ID شون باید یکی باشه)
خب الان باید به پنجره ی متریال ادیتور بریم و یک ماده از نوع Multi/Sub-Object انتخاب، و به جسممون اعمال کنیم.
در متریال ادیتور میبینیم که در کنار هر Sub-Material ، یه عدد که نشون دهنده ی Material ID هر Polygon هست وجود داره که دقیقا همون عددی باید باشه که در پانل Modify به هر کدوم از Polygonها دادیم که میتونیم در صورت یکی نبودن اون عدد رو تغییر بدیم.
و در آخر واسه هر کدوم از Material ID ها یه متریال به دلخواه انتخاب و به جسممون نسبت میدیم و میبینیم که هر کدوم از Polygonها همون ماده ای رو گرفتن که خودمون مشخص کردیم.:cool:


http://g.imagehost.org/0622/mso.jpg


اگه توضیحات کم و کسری داشتن دیگه به بزرگیه خودتون ببخشید...:-?

:wink::wink::wink:[/CENTER]
 
آخرین ویرایش:

Farrokh

Active Member
ممنون فرخ برای تاپیکی که زدی...

البته تاپیکهای کلی بعد از گذشتن یه مدت زمان و اضافه شدن چند صفحه بهش، دیگه راحت نمیتونه از سردرگمی دوستان مبتدی جلوگیری کنه و ممکنه استفاده ازش سخت بشه... مرجعی هم برای تشخیص سوال مبتدی از غیر مبتدی نیست...
برای اینا فکری داری؟
.
اگر از طرف من ساپورتی نیاز بود بگو بهم...

خواهش می کنم ایمان جان
البته همیشه مدیران به دلیل تجربه ی بیشترشون پیشنهادای بهتری می دادند
ولی من هدفم این بود که همون طور که ما یه تاپیک داریم برای ترفند های مکس (که افراد حرفه ای از اون استفاده می کنند ) یه تاپیک دیگه باشه که بچه های بتدی سوال بپرسن تا هم از تولید تاپیک های متعدد تک سوالی جلو گیری بشه و هم از سر در گمی کاربرا جلو گیری بشه

فکر کنم اگه در پست اول هر از چند وقت یه بار فهرستی از سوالات مطرح شده گذاشته بشه (چه توسط من چه توسط مدیران ) می تونه خیلی کمک کنه

ماشالا شما که همیشه ساپورت ما بودی و هستی
فکر کنم با رونق گرفتن تاپیک کاربرای فعال دیگه هم بیان کمک می تونه خوب باشه
برای اون فهرسته هم شاید یه زمانایی مدیرا اون کار رو بکنن بتونه کمک کننده باشه

ممنون از حمایت هات عزیز
قربانت
فرخ
 

senaps

Member
سلام
ببخشید من چند سوال کوچیک داشتم:
1-فایلهای مربوط به توریال های اموزشی مکس 2009 که توی هلپش هست رو از کجا می تونم گیر بیارم؟چون من سی دیم کامل نیست فایلهای توتریال هم همراهش نیست!

2-من برای ایجاد بلندگو که توی یه توتریال اموزشی دارم انجامش می دم به مشکل برخوردم و مشکل هم اینه که گفتن از ابزار cone استفاده کن و همچین ابزاری هم وجود نداره!این رو (cone) من از کجا گیر بیارم؟

3-من وی ری 2009 سرویس پک یک رو از بازار خریدم ولی نصب نمیشه و وسط نصب ارور میده ولی نسخه دموش کامل نصب شده....می خواستم بدونم دمو چه تفاوت هایی داره؟
 

Farrokh

Active Member
1:
به دلیل اینکه حجم این فایل ها نسبتا بالا می تونه باشه و سرعت اینترنت بسیار پایین هست در ایران و قیمت یک دیویدی از 1000 تومن تجاوز نمی کنه بهترین و ارزان ترین راه خرید یک دیویدی مکس جدید هست

2:
مخروط و یا cone در منو ی create در شاخه ی geometry قرار داره

3:
دقیق اطلاع ندارم
ولی فکر کنم در رزولوشن رندر نهایی محدودیت داره

یه کر*ک داره که نسخه ی دمو رو نصب می کنی و بعد فایل های کر*ک رو طبق فایل راهنما در محل های مورد نظر پیست می کنی

موفق باشی
 

Farrokh

Active Member
با سلام
قبل از هر چیز از آقا فرخ بابت این کار خوبشون تشکر میکنم و همچنین اجازه میخوام که جواب این دوست عزیزمون رو یه جور دیگه هم عرض کنم...:rose:

Sps12 جان، واسه سوال اول که فرخ جان جواب دادن، و شما همچنین میتونید با کلیک راست بر روی جسم editable poly و انتخاب ابزار cut، ر edgeهای مورد نظرتون رو به هم وصل کنید که در حقیقت اون polygon رو برش داده و به دو یا چند polygon تقسیم میکنید.
اما جواب سوال دومتون هم اینجوریه که:
مث شکل، اول یه جسم editable poly رو میسازیم، بعد اون polygonهای مورد نظر رو که میخوایم ماده ی خاصی بهشون اعمال کنیم رو انتخاب و در کادر :set id در رول آوت polygon: Material ids از پانل modify یه عدد واسه اون polygon در نظر میگیریم. همین کار رو واسه بقیه ی polygonهایی که میخوایم ماده ی متفاوتی بهشون بدیم رو انجام میدیم اما باید به هر polygon که قراره متریالش با بقیه فرق کنه یه material id متفاوت بدیم.( اگه خواستیم به چند polygon یه متریال بدیم material id شون باید یکی باشه)
خب الان باید به پنجره ی متریال ادیتور بریم و یک ماده از نوع multi/sub-object انتخاب، و به جسممون اعمال کنیم.
در متریال ادیتور میبینیم که در کنار هر sub-material ، یه عدد که نشون دهنده ی material id هر polygon هست وجود داره که دقیقا همون عددی باید باشه که در پانل modify به هر کدوم از polygonها دادیم که میتونیم در صورت یکی نبودن اون عدد رو تغییر بدیم.
و در آخر واسه هر کدوم از material id ها یه متریال به دلخواه انتخاب و به جسممون نسبت میدیم و میبینیم که هر کدوم از polygonها همون ماده ای رو گرفتن که خودمون مشخص کردیم.:cool:





اگه توضیحات کم و کسری داشتن دیگه به بزرگیه خودتون ببخشید...:-?

:wink::wink::wink:


بله این هم یک راه دیگه هست

اصولی تر هست

منتها کمی گیج کننده هست

به هر حال ممنون

یه پیشنهاد دوستانه :

دوستان از قرار دادن مستقیم عکس ها در پستشون خود داری کنند تا صفحات سنگین نشه

فایل ها رو زمیمه ی پستتون کنید

(این پیشنهاد تنها یک پیشنهاد دوستانه هست نه بیشتر )
ممنون
 

shahin_ak47

New Member
درود

دوستان چه جوری روی یه قسمت از مدلی که ساختم پارچه بکشم و کلا بافت پارچه تو مکس از کجا و چه جوری اعمال میشه؟
ممنون:rose:
 

Farrokh

Active Member
یه نمونه از اون کاری که مد نظرته رو نت پیدا کن تا بفهمم دقیقا منظورت چیه ؟
 

shahin_ak47

New Member
درود

منظورم اون قسمت انتهای لوله ی توپ هست که تو عکس هم مشخصه
 

پیوست ها

  • T55guncloth.jpg
    T55guncloth.jpg
    211.1 کیلوبایت · بازدیدها: 53

Farrokh

Active Member
برای اون کار حتما باید مدلسازی انجام بشه (توی هلپ مکس آموزش های مدل سازی رو بخونید)

و ضمنا برای بافت گرفتن کار در شاخه ی بامپ در متریال ادیتور یه تکسچر پارچه قرار دهید
 

Farrokh

Active Member
دوست عزیز پست دومتون اسپم بود
اگر آن باشم خودم به سرعت جوابتون رو می دم

توی متریال ادیتور در شاخه ی دیفیوز عکستون رو قرار بدید و به پلین متریالتون رو اختصاص بدید

حالا مودیفایر UVW map رو برا آبجکت اعمال کنید
با تنظیم اندازه ی گیزموی مجازی می تونید قرار گیری تصویر رو بر روی آبجکت کنترل کنید
 
f-tabande عزیز کارایی که گفتی انجام دادم نشد میشه بیشتر راهنمایی کنی؟
ی عکس اسلحه دارم دورش سفیده میخوام روی پلن اعمال کنم سفیدی دور اسلحه تو رندر مشخص نباشه
 

Farrokh

Active Member
دوست عزیز در پست اول خواهش کردم که با عکس سوال بپرسید

حالا یه عکس بگیر ببینم چیکار کردی
 

HOMAYOON.F

Member
با سلام
فرخ جان ظاهرا دوستمون منظورشون استفاده از کانال آلفا هستش.(همون cutout خودمون)
مث ساخت علف و بوته تو گیم ها.
................
با اجازه ی آقا فرخ...
دوست عزیز، شما باید به ف.یلتر cutout از متریال ادیتور یه تصویر بدید به این صورت که اون قسمتی رو که میخواید قابل مشاهده باشه رو سفید و اون قسمتی رو که قابل مشاهده نباشه سیاه کنید، همین.(با فتوشاپ این کارو کنید)
البته تصویر اصلی که باید در رندر دیده بشه رو به ف.یلتر Diffuse بدید.
 
آخرین ویرایش:

HOMAYOON.F

Member
سلام
متریال ادیتور رو باز کن، بعد متریال Architectural رو انتخاب کن. میبینی که رول آوتها تغییر کردن. حالا در رول آوت Special Effects ، ف*یلتر آخر رو یه نگاهی بنداز، اسمش چیه؟! :lol:


http://g.imagehost.org/0642/mt.jpg

یادت نره این ف*یلتر فقط قسمتهای اضافی رو که خودت با رنگ سیاه مشخص میکنی نشون نمیده، و واسه نشون دادن رنگ و تصویر اصلیت باید تصویر اصلیت، که در اینجا مال تو عکس یه اسلحه هست رو به ف*یلتر Diffuse Map بدی.
همچنان موفق باشی..
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا