ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

samartala

New Member
با سلام
اگر بر روی " sppiner snap toggle " راست کلیک کنیم همان پنجره preference باز می شود و نیازی نیست که با استفاده از منویcustomize بریم تا این پنجره راباز کنیم.
 

hosienmax100

3D Artist
خارج کردن متریال DGS از حالت مخفی برای منتال ری :

رفتن به مسیر توی عکس و قرار دادن یک # قبل از "hidden"

برای مکس 2012 هم مشابه همون هست /

موفق باشید /

 

پیوست ها

  • max.jpg
    max.jpg
    43.3 کیلوبایت · بازدیدها: 20

h.khafan

Active Member
بعضی وقتا یه ابجکت میکشیم و بعد از چرخوندنش تو یک زاویه ی خاص قصد میکنیم ک یه حجم باید روی یکی از سطوح حجم قبلی بکشیم ...حالا باید حجم جدید رو هم با همون زوایا بچرخونیم و بزاریمش روی سطح جسم قبلی!! اما یه راه خیلی ساده وجود داره اونم فعال کردن گزینه ی AutoGrid بالا ی قسمتیه که نوع آبجکت مورد نظر برای ساختن رو انتخاب میکنیم ....حالا روی هر سطحی با هر زاویه ای میتونیم یک حجم مماس به یکی از سطوح یک حجم دیگه ترسیم کنیم....عکس رو ببینید...


Autogrid.jpg


موفق باشید...
 

mohamad010

New Member
دوستان..................... دوستان
من الان یه ترفندی یادم امد که فک نکنم شرکت اتودسک هم بدونه یه همچین چیزی هستش:green:
کلید مبارک alt+f4 رو زیر انگشت محترم بفشارید و بعد گزینه no ببین چه ها که میکنه لامسب:lol::lol:
دیدم کسی نگفته گفتم من یاد اور بشم:wink:
 

khatam.0761

Well-Known Member
سلام؛

این مطلب فک میکنم قبلا گفته شده باشه، ولی دیدم یکی از بچه ها سوال کرده، دوباره گذاشتمش. :wink:

یه راه خیلی سریع و پرکاربرد و عالی برا وارد کردن متن فارسی یا طرحای دوبعدی تو مکس (از این نظر که با فارسی نویس شما فقط میتونید فارسی بنویسید، ولی نمیتونید طرحهای دوبعدی مثلا اسلیمی یا هر طرح دیگه ای که دارید رو تو مکس داشته باشید، مگر اینکه مدلش رو بسازید) هست اونم اینه که:

1- توی فتوشاپی که فارسی رو پشتیبانی میکنه متنتون رو بنویسید.
2- متن نوشته شده شده یا طرحتون رو با ابزار Magic tool (با کلید میونبر W) انتخاب (Select) کنید.
3- روش کلیک راست کنید و Make Work Path رو بزنید.
4- عددی حدود 0.5 رو به پنجره کوچیک باز شده بدید. (دقت کنید این عدد هرچی کوچیکتر باشه دقت انتخاب حاشیه کمتر و هرچی بیشتر باشه بهتره ولی تو مکس پولیگانهای بیشتری بهتون میده که بده، پس یه عدد متعادل باید بهش داد)
5- اگه از انتخاب خودتون راضی بودید، از منوی فایل یه Export با پسوند ai بگیرید.
6- تو مکستون از منوی فایل و گزینه Import فایل ai ساخته شده با فتوشاپتون رو باز کنید و Extrude و...


موفقتر باشید :rose:
راه آسونتر هم هست
تو فتوشاپ متنی را ک میخواهیم تایپ میکنیم
بعد در قسمت layers روش راست کلیک میکنیم و convert to shape را انتخاب میکنیم
بعد از متنتون خروجی ai بگیرید
بعد اونو توی مکس inport کنید
 

maassi

New Member
سلام من تازه با این سایت آشنا شدم.افسوس می خورم که چرا زودتراز این ها با شما آشنا نشدم ...:shock:ولی تو همین یک جلسه هم خیلی چیزها یاد گرفتم عالی بود مرسی بچه ها منم خیلی زود به شما ملحق میشم.
 

Shahryar Mirbozorgi

Well-Known Member
دوستان..................... دوستان
من الان یه ترفندی یادم امد که فک نکنم شرکت اتودسک هم بدونه یه همچین چیزی هستش:green:
کلید مبارک alt+f4 رو زیر انگشت محترم بفشارید و بعد گزینه no ببین چه ها که میکنه لامسب:lol::lol:
دیدم کسی نگفته گفتم من یاد اور بشم:wink:

alt+f4 تو همه ی برنامه های ویندوز برای خروج استفاده میشه ، یعنی واسه خود ویندوزِ ربطی به autodesk نداره
 

M-CG

New Member
۱-دکمه Alt+X آبجکت مورد نظر رو به حالت ایکس ری و یا شفاف در میاره. ۲-در هنگام مدلینگ در حالت پولیگان٬ Alt+C ویرتکس و استروک را محدود به نقاط و یا خطوط همجوار میکنه. ۳-در صورتیکه شی پلان که اصولا باید از یکطرف قابل مشاهده باشه (برای مدلینگ که بلوپرنت روش میذارین) به مشکل بخوره و روی دیگر پلان که باید شفاف باشه سیاه بشه٬ در پراپرتیز پلان٬ گزنه Cull را تیک بزنید٬ مشکل حل میشه. ۴-هنگ کردن مکس در حین کار به ضعف کارت گرافیک برمیگرده٬ که پیشنهاد میکنم کارت گرافیک انویدیا را انتخاب کنید که همخوانی با برنامه مکس و دریایورهای دریافتیش داره. ۵-درحالت انتخاب یک شی٬ دکمه Z را کلیک کیند٬ شی مورد نظر در کانون توجه قرار میگیره٬ نزدیکتر میشه. ۶-برای وارد کردن متونی چون نستعلیق و یا خطوط گرافیکی٬ ابتدا طرح مورد نظر را در برنامه الیستراتور بریزید٬ سپس فایل را با پسوند Ai. و با ورژن سوم الستراتور (نه بالاتر) ذخیره کنید٬ سپس فایل مورد نظر را از دسکتاپ به ویوپورت مکس کشیده رها کنید٬ فایل منتقل خوهد شد (البته تنها خطوط). ۷-در هنگام مدلینگ پولیگان٬‌ دکمه های Ctrl+S را کلیک نکنید٬ مدل مورد نظر اسموت و غیر قابل جبران خواهد شد. پس شی را از حالت ویرایش و انتخاب خارج و سپس سیو کنید. همچنان اغلب در حالتی که شی انتخاب شده٬٫ فشردن دکمه M جهت دریافت متریال ها٬ شی مورد نظر را اسموت خواهد کرد٬ اما قابل برگشت است. ۸- هرگز در هنگام باز بودن پروژه در مکس٬ برق کامپوتر را قطع یا ریستارت نکنید٬‌ اکثر باعث از بین رفتن همیشگی فایل میشود. توصیه میشود که حتمی پشتیبان Back up داشته باشید. ۹-هرگز پٰروژه را در حالت Alt+Q که تنها یک شی از اشیا را نشان میدهد سیو نکنید٬‌ اغلب در باز کردن دوباره پروژه٬ دیگر به سایر اشیا دست نخواهید یافت. ۱۰- هنگامیکه احتمالا تمامی گزینه های خالی در متریال پر شد و دیگر فضایی باقی نماند٬ تمامی ابجکتهای موجود را به یک محیط جدید منتقل(merge) کنید٬ از فضای خالی استفاده کنید. البته راه معقول تر ازین به خاطرم نرسید. چون قالب های متریال قابل افزایش نیستند و در صورت نیاز به تغیر متریال ابجکت های مهاجر٬ به مشکل بر خواهید خورد. فعلا همین ها بخاطرم بود. تا بعد. (مهدی بختیاری-کابل)
 

karimi1993

New Member
سلام دوستان هات کی رندر Shift+q و f9 هست. بقیه ی مطالب رو نخوندم متوجه نشدم این بوده یانه اگه بوده که هیچ!:)
 
سلام دوستان،
کارتون بیسته:rose:
یه سوال ؟
چطور میشه متریال ها رو به صورت زیر دراورد
یعنی حالت دیفالت وی ری باشه
sss.jpg
 
از کجا میدونی این دیفالتش وری هست؟

اشتباه گفتم مهندس جان.یا شاید منظورمو خوب نرسوندم

یه فایلی باز کردم که وضعیت متریالاش اینجوری بود..............
هر کاری کردم نتونستم بفهمم

به جای استاندارد مکس.......متریالاش ویری بود بارنگ های مختلف mtl ساده ..............خیلی جالبه
 

Mohsen_Moazam

New Member
اشتباه گفتم مهندس جان.یا شاید منظورمو خوب نرسوندم


یه فایلی باز کردم که وضعیت متریالاش اینجوری بود..............
هر کاری کردم نتونستم بفهمم

به جای استاندارد مکس.......متریالاش ویری بود بارنگ های مختلف mtl ساده ..............خیلی جالبه

دوست عزیز از منوی customize گزینه custome UI and defaults switcher رو بزنید و در پنجره باز شده در قسمت سمت چپ گزینه MAX.VRAY رو انتخاب و بعدش گزینه SET رو بزنید.

بعد از یکبار باز و بسته کردن مکس قسمت متریال ها به شکل عکسی که قرار دادین در میاد.

موفق باشید.
 
آخرین ویرایش:

Mohsen_Moazam

New Member
من بقیه مطالب این تاپیک رو نخوندم شاید این نکته رو قبلا کسی قرار داده باشه.ولی ترفند خلی جالبی هست.

احتمالا تا حالا شده که توی slate material editor تعداد زیادی تسکچر و مپ و متریال داشته باشید و وقتی این فایل رو دوباره اجرا میکنید و قسمت متریال ادیتور رو باز میکنید باید زمان زیادی رو صرف لود کردن و رندر کردن سمپل های متریال بکنید.


ولی اگر نشانگر موستون رو به روی منو های بالای متریال ادیتور(FILE,EDIT و ....) ببرید و مدام به چپ و راست ببریدش این تسکچر ها و متریال ها خیلی خیلی سریع تو لود میشن.(تو مکس 2012 که جواب داده اگر در ورژن بالاتر امتحان کردید نتیجشو اینجا هم قرار بدید)

موفق باشید!


Untitled.png
 
آخرین ویرایش:

shima.artmiss

New Member
دوستان
قلق خاصي داره اين uvw xform?
من هر موقع ميندازم روي شكلم متريالمو بهم ميريزه هرچي tile o offset دست مي زنم فايده نداره آخرسر مجبور ميشم uvw map بندازم.
هركي مي دونه خواهشا جواب بده.سالهاس تو كفشم.
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
دوستان
قلق خاصي داره اين uvw xform?
من هر موقع ميندازم روي شكلم متريالمو بهم ميريزه هرچي tile o offset دست مي زنم فايده نداره آخرسر مجبور ميشم uvw map بندازم.
هركي مي دونه خواهشا جواب بده.سالهاس تو كفشم.

خب از Uvw Unwrap استفاده کن که دستت باز تره
 

جدیدترین ارسال ها

بالا