پاسخ به سوالات مبتدی 3D Max

ALI DIBA ormazd

New Member
شما عزیز با دقت نخوندید که باز این حرف رو میزنید عرض کردم خدمتتون ، سوالات شما کلی هست ... سوال سومتون باید زبون mtl رو یاد بگیرید براتون Attach کردم ، ولی فکر نکنم سر در بیارید چون همونطور که گفتم میخواید یکشبه به 100 برسید . و در ضمن مطمئنید که توی تنظیمات خروجی ادرس Map هارو میدید که با تیک Material/library export باید روشنش کنید .

به جای زیر سوال بردن سایت هم بهتره یاد بگیرید چطوری خودتون به جواب هاتون برسید . اینجا تاپیک سوالات مبتدی هست . سوالات شما مبتدی نیستند برای همین عرض کردم .

پس یعنی اگر یه مدلی دانلود کردم همراه با تکسچر که موقع ایمپرت توی مکس سفید و بدونه متریال بود پس مشکل از اون کسیه که Export کرده؟ یعنی باید خودم به صورت دستی یکی یکی متریال ها رو بدم؟
 

ali_118

کاربر VIP
ببخشید چندتا سوال دارم:
1- چطوری یه صحنه بسازم مثل این عکس که آب روی زمین بیوفته؟ من با V-ray آشنایی دارم یعنی تازگیا شروع کردم ولی این رو دوست دارم یاد بگیرم
یک راه این هست که با Blend دو متریال زمین و آب رو با مپ پراکندگی آب روی زمین با همدیگه ترکیب کنید.



2- چطوری میشه نور خورشید رو در رندر آورد؟ یعنی خوده خورشید رو توی صحنه بیاریم که دیده بشه مثل این عکس... من تست کردم و دوربینو روبروی خورشید کردم اما چیزی ندیدم!
اگه دوربین رو روبروی خورشید بیارین میتونین خورشید وی ری رو در رندر ببینید، قطعا تنظیماتی که شما استفاده کردین با این تصویر فرق داره


3- بعضی از آبجکت ها با فرمت .obj که دانلود میشن بعد از import تقاضای مشخص کردن مسیر تکسچر ها رو نمیکنن! راه حلش چیه که بهش بفهمونیم کجا هستن؟
راه اول: از منوی بالا Customize > Configure User Path
راه دوم: از پنل Utility روی More کلیک کنید، از پنجره ی باز شده Bitmap Path Editor رو انتخاب کنید.
اگر مشکل "فقط" از لود نشدن تکسچر باشه با این کار برطرف میشه.



4- در قسمت متریال ادیتور تعداد اون توپ ها (شیدر ها) فکر کنم 16تا باشه.. حالا اگر بخوایم یک سری جدید ایجاد کنیم وقتی همه پر شدن راهش چیه؟
Slate Material Editor که از مکس 2010 اضافه شده این محدودیت رو از بین برده، کافیه کار کردن باهاش رو یاد بگیرین.


خیلی وقتها که کسی اینجا جواب سوالات رو نمیده به این خاطر هست که حس میشه فرد هیچ تلاشی برای حل مشکلش انجام نداده، یا چیزی که دنبالشه خیلی بالاتر از سطح اطلاعاتش هست و یک جواب "کلی" نه تنها کار رو راه نمیندازه، بلکه سوالات بیشتری رو به وجود میاره و باید کل مطلب رو از پایه توضیح داد که این کار از حوصله ی دوستان خارجه
 

paamchaal

New Member
دوستان سلام
من مدلسازی یه حجم خارجی رو انجام دادم و حالا که متریال میدم وقتی میخوام رندر بگیرم(رندر تست) ،error میده و رندر نمیگیره.قبلا که مدلش رو میزدم این مشکل رو نداشتم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنین...ضمنا با مکس و وی ری 2013 کار میکنم.
 

ffpioneer

New Member
[FONT='lucida grande', tahoma, verdana, arial, sans-serif]
[/FONT]
[h=5]سلام به همه دوستان و اساتید گرامی
یه مشکل داشتم تو زمینه رندرینگ یکی از کارام (رندر شب) اگر امکانش هست کمکم کنید
موقع رندر گیری با سایز بالا با پیغام out of memory error occurred مواجه میشم ممنون میشم اگه دوستان کمک کنن
[/h]​
 

Ronalix

Member
دوستان سلام
من مدلسازی یه حجم خارجی رو انجام دادم و حالا که متریال میدم وقتی میخوام رندر بگیرم(رندر تست) ،error میده و رندر نمیگیره.قبلا که مدلش رو میزدم این مشکل رو نداشتم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنین...ضمنا با مکس و وی ری 2013 کار میکنم.

دقیقاً میشه Error رو بنویسید تا مشخص بشه از چیه .

سلام به همه دوستان و اساتید گرامی
یه مشکل داشتم تو زمینه رندرینگ یکی از کارام (رندر شب) اگر امکانش هست کمکم کنید
موقع رندر گیری با سایز بالا با پیغام out of memory error occurred مواجه میشم ممنون میشم اگه دوستان کمک کنن

من خودم تا حالا به این error بر نخوردم ولی همنور که مشخصه رم کم میاد واسه رندر در اون حجم ، شما مقدار Ram و ظرفیت درایو ویندوز + فضای خالی درایو ویندوز رو بگو تا بگم چیکار کنی
 

Reza-GK

Member
سلام
این سوالات رو داشتم
1- بعضی مواقع که محیط بزرگی در مکس میسازم ، میزان زوم با اسکرول موس خیلی شدید میشه طوری که یه درجه زوم با اسکرول موس زوم که میشه از اون ور کار خارج میشم (orthographic) راهی هست که این زوم یه نواخت باشه و اینقدر شدید نباشه؟

بعضی مواقع هم در پنجره (perspective) زوم خیلی کند میشه ، 100 بار باید اسکرول موس رو بچرخونم تا یه سانت زوم بشه ، این هم برام مشکل شده

راهی هست که این میزان زوم ها استاندارد بشه و اینقدر شدید یا کند نباشن؟


2- چگونه از متریال نورهای آماده استفاده کنم؟
 
آخرین ویرایش:

siavash_a13622

New Member
سلام دوستان...
من یک دیوار با باکس ساختم.میخوام اندازه یک درب از توش خالی کنم...یعنی منها کنم...
مشگلم این هست که بالای در یک نیمداره داره...من برای در یک مکعب مستطیل کشیدم...ولی نمیدونم چطور بالای اون رو به حالت نیمدایره تبدیل کنم...
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
1- بعضی مواقع که محیط بزرگی در مکس میسازم ، میزان زوم با اسکرول موس خیلی شدید میشه طوری که یه درجه زوم با اسکرول موس زوم که میشه از اون ور کار خارج میشم (orthographic) راهی هست که این زوم یه نواخت باشه و اینقدر شدید نباشه؟
بعضی مواقع هم در پنجره (perspective) زوم خیلی کند میشه ، 100 بار باید اسکرول موس رو بچرخونم تا یه سانت زوم بشه ، این هم برام مشکل شده
راهی هست که این میزان زوم ها استاندارد بشه و اینقدر شدید یا کند نباشن؟

2- چگونه از متریال نورهای آماده استفاده کنم؟
برای زوم بهتره از Ctrl+Alt+Middle Button استفاده کنید، همینطور ابزار StringWheels با کلیدهای ترکیبی Shift+W هم مفیده. انتخاب اجسام (دور یا نزدیک) در زوم تاثیر داره. در آخر با زدن کلید Z میتونید زوم رو ریست کنید.



سلام دوستان...
من یک دیوار با باکس ساختم.میخوام اندازه یک درب از توش خالی کنم...یعنی منها کنم...
مشگلم این هست که بالای در یک نیمداره داره...من برای در یک مکعب مستطیل کشیدم...ولی نمیدونم چطور بالای اون رو به حالت نیمدایره تبدیل کنم...
برای منها کردن یک جسم از جسم دیگه از پنل Createو زیر مجموعه Compound object گزینه ی Boolean رو انتخاب کنید و با کلیک روی دکمه ی Pick Object و انتخاب جسم دوم اون رو از جسم اول منها کنید. توی Helpمکس تایپ کنید آموزش داده شده.
برای گرد کردن بالای درب هم راه های زیادی وجود داره، بهتره اول آموزش های مبتدی مدلینگ رو دانلود یا خریداری کنید تا بصورت کامل و اصولی یاد بگیرید.
 

Reza-GK

Member
برای زوم بهتره از Ctrl+Alt+Middle Button استفاده کنید، همینطور ابزار StringWheels با کلیدهای ترکیبی Shift+W هم مفیده. انتخاب اجسام (دور یا نزدیک) در زوم تاثیر داره. در آخر با زدن کلید Z میتونید زوم رو ریست کنید.


مرسی



این سوالات هم داشتم

1- چگونه از متریال نورهای آماده استفاده کنم؟
2- فایل آماده که دانلود میکنم همراه فایل 3DS یه فایل هست به نام GSM ، این فایل GSM برای چی هست؟
3- نمای آماده داخل یه ساختمان رو که دانلود میکنم ، یه سری فایل همراه Max هست ، تکسچر و فایل هایی با پسوند IES ، این فایل ها رو چه طوری با کار یکی کنم که کار درست بشه؟ ( نورها و تکسچرها )
 
آخرین ویرایش:

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
1- چگونه از متریال نورهای آماده استفاده کنم؟
2- فایل آماده که دانلود میکنم همراه فایل 3DS یه فایل هست به نام GSM ، این فایل GSM برای چی هست؟
3- نمای آماده داخل یه ساختمان رو که دانلود میکنم ، یه سری فایل همراه Max هست ، تکسچر و فایل هایی با پسوند IES ، این فایل ها رو چه طوری با کار یکی کنم که کار درست بشه؟ ( نورها و تکسچرها )

منظورتون رو از متریال نور آماده نمیفهمم، یک متریال هست بنام VrayLightMtl که متریال با خاصیت نور دهنده ست که طریقه ی استفاده ی خاصی نداره به جسم که درگ بشه جسم خاصیت نورانی پیدا میکنه.
همچین فایلی تابحال ندیدم نمیدونم
فایل های IES تکسچر نمیشه بهش گفت، در اصل یک Preset یا Template برای نورهای Photometric هست که طریقه ی نور افشانی منبع نور رو مشخص میکنه تا طبیعی به نظر برسه. از قسمت نور ها و زیر مجموعه Photometric نورهای Target Light و Free Light از این پسوند پشتیبانی میکنن.
یک نور Target یا Free Light رو ایجاد کنید (یا اگر قبلا وجود داره انتخاب کنید) و از پنل مدیفای زیر مجموعه ی Light Distribution گزینه ی Photometric Web رو انتخاب کنید و در زیر همین منو دکمه ی Choose Photometric File رو بزنید و فایل IES رو انتخاب کنید.
همینطور توسط نرم افزار IES Generator میتونید خودتون این نور ها رو ایجاد کنید.
 

keanu0666

Member
سلام
من میخوام از آبجکتهای اماده این سایت http://archive3d.net استفاده کنم . ولی وقتی گل و گیاهاش رو ایمپورت میکنم متریال ندارن. وقتی هم میخوام خودم متریالاشون رو بدم همه اجزاش با هم انتخاب میشه و نمیتونم درست متریال بدم مثلا این http://storage3d.com/storage/2011.08/a189f5d695634a0a753fa35f812894e0.zip
لطفا راهنماییم کنید که باید چکار کنم؟
 

mt.68

New Member
سلام سلام ؛ یه سوال دارم ، اگه تو کارمون هالوژن لوستر و... داشته باشیم ،بعد بخوایم یه جور نشون بدیم که این هالوژن یا ... روشنن ؛ بهترین نوری که بشه داخلشون گذاشت استفاده از کدوم نوراست ؟ یا چه روشایی برای روشن نشون دادنشون هست ؟ (از موتور رندر وی ری استفاده میکنم ):neutral:
 

mt.68

New Member
یه سوال دیگه ؛اگه بخوایم از آرک مدلا تو کارمون استفاده کنیم ، خیلی حجم کار بالا و رندر سخت میشه ، قبلا یه روش تو این انجمن دیدم که میشد یه کاری کرد حجم کمتر بشه و اینا اما پیداش نمیکنم، اگه میشه تو این مورد که چطور میشه حجم فایل رو کم کرد تا رندر سریعتر بشه راهنمایی نمایید ،پیشاپیش بابت پاسخگوییتون متشکرم :rose:
 

ali7848

Member
سلام دوستان . من تو اینترنت خیلی دنبال تکسچر استیکر (برچسب های دیواری ) گشتم اما چیزی پیدا نکردم . کسایی که از این استیکرها تو کارشون استفاده میکنن از کجا اینارو تهیه میکنن ؟؟؟؟
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
سلام
من میخوام از آبجکتهای اماده این سایت http://archive3d.net استفاده کنم . ولی وقتی گل و گیاهاش رو ایمپورت میکنم متریال ندارن. وقتی هم میخوام خودم متریالاشون رو بدم همه اجزاش با هم انتخاب میشه و نمیتونم درست متریال بدم مثلا این http://storage3d.com/storage/2011.08...5f812894e0.zip
لطفا راهنماییم کنید که باید چکار کنم؟
برای متریال دادن به اجزاء مختلف یک جسم یکپارچه باید از متریال MultiSub Object استفاده کنید و با توجه به IDهر قسمت از جسم یک متریال جدا در این متریال بسازید و در آخر به جسم نسبت بدید. اگر به جسم قبلا متریال داده شده باشه میتونید با استفاده از Pick material که آیکون اون به شکل قطره چکان هست متریال جسم مورد نظر رو وارد متریال ادیتور بکنید و اون رو ویرایش کنید، اگر تکسچر ها لود نمیشن میتونید از Customize>User Paths>add مسیر تکسچر ها رو به مکس معرفی کنید یا تکسچر ها رو به Documents>3ds Max>Sceneassets>images کپی کنید.



سلام سلام ؛ یه سوال دارم ، اگه تو کارمون هالوژن لوستر و... داشته باشیم ،بعد بخوایم یه جور نشون بدیم که این هالوژن یا ... روشنن ؛ بهترین نوری که بشه داخلشون گذاشت استفاده از کدوم نوراست ؟ یا چه روشایی برای روشن نشون دادنشون هست ؟ (از موتور رندر وی ری استفاده میکنم )
برای هالوژن یکی از بهترین گزینه ها VRay IES و استفاده از یک فایل IES منطبق با شکل نور هست، همینطور از متریال VRay Lightmtl میتونید برای این کار استفاده کنید که کار رو یک مقدار پیچیده تر میکنه. برای لوستر هم VRay Light از نوع Sphere و حالت Invisible برای نور و باز متریال Vray Lightmtl برای روشن نشون دادن چراغ میتونه استفاده بشه. استفاده از نور بستگی به خواست خودتون و تجربه ی خودتون داره.

یه سوال دیگه ؛اگه بخوایم از آرک مدلا تو کارمون استفاده کنیم ، خیلی حجم کار بالا و رندر سخت میشه ، قبلا یه روش تو این انجمن دیدم که میشد یه کاری کرد حجم کمتر بشه و اینا اما پیداش نمیکنم، اگه میشه تو این مورد که چطور میشه حجم فایل رو کم کرد تا رندر سریعتر بشه راهنمایی نمایید ،پیشاپیش بابت پاسخگوییتون متشکرم
برای کم حجم کردن صحنه میتونید توسط Display As Box در پنجره ی Object properties هر آبجکت و یا تبدیل به پراکسی کردن آبجکت ها استفاده کنید اما این کار تاثیری توی سرعت رندر نداره و بحث سرعت در رندرینگ یک چیز متفاوته.
 

neda khalafi

New Member
سلام.....من نمیتونم به nurbs ها ضخامت بدم که در رندر بیوفته ....چطوری می تونم این کارو انجام بدم؟؟؟؟ مرسی
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
باید Surface بسازید . دقیق یادم نیست اما با سرچ کلمه Surface میتونید به نتیجه برسید یا میتونید از تبدیل به اسپلاین کنید و Render Spline رو فعال کنید .
 

pendesign

Member
سلام.....من نمیتونم به nurbs ها ضخامت بدم که در رندر بیوفته ....چطوری می تونم این کارو انجام بدم؟؟؟؟ مرسی

وقتی از nurbs استفاده میکنی باید یه surface بدی بهشون تا نتیجه کارت رو ببینی. از shell هم میتونی برای ضخامت دادن استفاده کنی.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا