ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

Sherlock_Holmes

Active Member
اینو pdf کنید به نظرم بهتر باشه ها همراه با update ماهانه !
با مجله تقریبا همون میشه...

یه پاکسازی هم می کردید تاپیک رو خوب میشد !
آره.. اگر دوستان و صاحب تاپیک هم موافق باشن به زودی... :wink:
 

Farrokh

Active Member
به نظر من اگه اساسا یه پی دی اف جداگونه باشه بهتره

یکم هم سازماندهی بشه



با پاکسازی هم به شدت موافقم
البته بهتره پستهایی که اشتباه بوده رو رو هم پاک کنیم

شاید بشه توی مجله ی گاما هم یه تبلیغ به همراه لینک دانلود و یا سفارش براش گذاشت
موفق باشید!
 

animations

Active Member
خودت خسته نباشی با اون همه مطلب به درد بخوری که تو بخش انیمیشن میذاری. :rose:

ممنونم. کاری نمی کنم که...

پیشنهاد خیلی خوبیه، اگه با عکس باشه.
فقط اگه قراره هر ترفندی رو به اسم خود نویسنده بذارین، جون بچه هاتون اسمارو درست بنویسین! مثله کاریکاتوره من نشه که بعد کلی مکاتبات برا گرفتن اسم و فامیل و آدرس و شماره کفش و... آخرش زیر عکس بنویسن ا.قاسم زاده!!

با عکس که باشه عالی می شه.
راجع به اون مورد پیغام گذاشتم براتون AVGHH جان. :sad:

اینو pdf کنید به نظرم بهتر باشه ها همراه با update ماهانه !
...

خب توی مجله هم تقریبا همین می شه. :rose:

به نظر من اگه اساسا یه پی دی اف جداگونه باشه بهتره
یکم هم سازماندهی بشه
...
شاید بشه توی مجله ی گاما هم یه تبلیغ به همراه لینک دانلود و یا سفارش براش گذاشت
موفق باشید!

اینکه همه شون یه pdf جدا باشه خیلی خوبه. چرا که نه. به نظر من عالیه که همه شون یه جا جمع بشن و فهرست بندی بشن. اون مشکلی با توی مجله اومدن نداره. یعنی اگه بخواین می شه دو تاشو درست کرد.

راجع به تبلیغ توی مجله فکر نکنم بشه. چون هم مجله pdf هست، هم ترفندها. خب می شه مستقیم وارد مجله بشن. اگه نرم افزار یا فایل ویدئویی بود، باز می شد گذاشت کنار مجله. ولی اینطوری فکر نکنم الان بشه.

..........


من پیشنهاد می کنم اگه موافقید ترفندهاتون توی مجله هم بیاد، مثلا یه ماه ده تا از ترفندهای دو سه نفر بیاد، ماه بعد ترفندهای دو سه نفر دیگه. اینطوری هر ماه اسامی دو سه نفر می یاد. طولانی هم نمی شه.

ولی گذشته از موضوع مجله، من خیلی متشکرم که اطلاعات و تخصصتون رو در اختیار بقیه قرار می دین. از همه تون ممنون.
 

Farrokh

Active Member
راستش من فکر می کنم اینکه هی تیکه تیکه بشه جالب نیست !

ضمنا ترفند ها بهتره به صورت موضوعی سورت بشن نه شخصی !

توی مجله هم می شه یه تبلیغ براش گذاشت و از اون لینک داد برای دانلود پی دی اف ترفند ها
تریدی کریتیو این کار رو می کنه خیلی هم خوب جواب داده

درود
 

AVGHH

Member
آره.. اگر دوستان و صاحب تاپیک هم موافق باشن به زودی... :wink:
ما چیکاره ایم جز اینکه مخلص همه برو بچه های مجید آنلاین باشیم؟!
از همون اولم من با پستهام بطور غیرمستقیم به بچه ها میگفتم که فقط ترفند باشه نه سوال و جواب یا چیزای نا مربوط.
احسان جان اگه تو زحمتشو میکشی که هیچی اگه نه من و بقیه بچه ها خودمون پستای نامربوطمون رو پاک کنیم.


اگه هم pdf باشه هم تو مجله خوبه.
ولی اینکه یه pdf بشه تقریبا غیرممکنه، چون حداقل هر دو سه روز یه بار یه ترفند جدید نوشته میشه، که دو کار باید کرد:
یا باید قول hosseinmax100 جان باید آپدیت بشه که جدیدا یه pdf جدا بشه که تبعا تیکه تیکه میشه (چیزی که فرخ جان گفته بود)، یا باید تو آپدیت ماهیانه همه قبلیها باشه جدیدام اضافه بشه که میشه تکرار مکررات.

نوشتن اسمها هم فکر نکنم خیلی سخت باشه، بعد از هر ترفند اسم طرف و مینویسین، این جوری بچه هاهم تشویق میشن به رو کردن ترفندهایی که تا حالا نگفتن.

به نظر من دسته بندیم نمیخواد، به همون ترتیبی که پست داده شده (یعنی تاریخ پست) تو مجله بیاد.
درباره فهرست و دسته بندی و این جور کارا قبلا که صحبت کردیم.

تریدی کریتیو این کار رو می کنه خیلی هم خوب جواب داده
چرا تا حالا نگفته بودی؟!
 
آخرین ویرایش:

hosienmax100

3D Artist
آره من گفتم جدا باشه ...تو مجله که اصلا با عقل جور در نمیاد __عرف نیس این کار !



یه جور دیگه هم هس که میشه زحمت برا یکی از مدیران !

یه تاپیک جدا بزنه غیر این!! و مطالب رو خودش با یوزر خودش به اسم هر کس که ترفند رو گفته ...

بزنه اونجا ....اینجوری دیگه نه پیج ها زیاد میشن نه دانلود و این جور چیزا داریم

نیاز هم نیست هر روز این کار رو بکنه ماهی یه دفعه

خلاصه خود دانید من چون تو این تاپیک نبودم نباید دخالت میکردم از این بابت معذرت !

موفق باشید


 

AVGHH

Member
ترفندی از منتال ری

سلام؛

:rose: سال نو همگی مبارک. :rose:

آخرین ترفند من تو سال 1387 از منتال ری هست، موتور قدرتمندی که بهش ظلم شده (نمیگم به خاطر وی ری و طرفداراش :wink: )

لبه های تیز اجسام یکی از مواردیه که بودنش باعث غیر طبیعی شدن تصویر میشه، چون شما تو واقعیت تقریبا لبه ی هیچ جسمی رو نمیبینید که کاملا تیز باشه.
برای گرد کردن لبه ی اجسام هم که نمیشه همشون رو یا اسموث کرد یا چمفر.
منتال ری این قابلیت رو میده که بطور مجازی این شبیه سازی لبه های گرد انجام بشه که خیلی تو واقعی به نظر رسیدن تصاویر ما تاثیرگذاره.

1- این مورد گفتن نداره ولی میگم، اول رندررتون رو بذارید رو منتال!
2- از پنجره ی متریال ادیتور ماده ی Arch & Design رو بربگزینید!!
3- تو رول اوت Special Effects یه گزینه ای هست به اسم Round Corners که اگه تیکش رو بزنید این مادتون رو به هر جسمی اختصاص بدین خود به خود لبه های تیزش نرم و گرد میشه، که میزان این گردی رو باید تو قسمت Fillet Radius تنظیم کنید.
دقت کنید که این عدد خیلی زیاد نشه چون اونوقت نتیجه کاملا برعکس میشه.

عکس ضمیمه شده.
هر دو مکعب Arch & Design هستند ولی مکعب راستی با Round Corner و چپی بی Round Corner هست.

بازم سال نوئتون (نویتون، نوتون، نویتان،...) مبارک. :oops:
 

پیوست ها

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    29.8 کیلوبایت · بازدیدها: 50
  • 1.jpg
    1.jpg
    4.9 کیلوبایت · بازدیدها: 57

Farrokh

Active Member
ممنون از نکته آقای avghh !:d

می شه در مورد زمان رندرش هم بگی؟
مثل دیسپلیسمنت ویری هست که به صورت مجازی و فقط موقع رندر عمل می کنه و زمان رندرش خیلی طولانیه یا اینکه تفاوت چندانی نمی کنه !

راستی
طرفدار وی ری هم خودتی ! :d
مرسی
 

AVGHH

Member
ممنون از نکته آقای avghh !:d
خواهش میکنم. تنها کاریه که در مورد منتال از دستم برمیاد.

می شه در مورد زمان رندرش هم بگی؟
مثل دیسپلیسمنت ویری هست که به صورت مجازی و فقط موقع رندر عمل می کنه و زمان رندرش خیلی طولانیه یا اینکه تفاوت چندانی نمی کنه
!
آره خب مجازیه و فقط زمانه رندر نتیجه رو میتونی ببینی.
من که تاثیری رو تا حالا حس نکردم، آخه کار خاصی نمیکنه.

طرفدار وی ری هم خودتی ! :d
:snap:


دی دید، منتال ری...
سرور هرچی وی ری...
:mad:
 
آخرین ویرایش:

mkf.cgi

Member
سلام دوستان,ترفندي رو كه ميخوام توضيح بدم اونقدرام ترفند نيست,! چون بيشتر جنبه آموزشي داره, ولي چون ممكنه خيلي ها از اين روش آگاه نباشن و يه جورايي دور زدن حساب ميشه اينجا ميزارمش.
:rose:
براي شما پيش اومده كه بخواين يه انيميشن رو تكرار كنيد مثلا يه توپ هي بالا و پايين بپره,خب اين كار رو ميشه با شيفت گرفت و كپي كردن كليد ها انجام داد چون حركت رفت و برگشتيه !
اما اگه بخوايم حركتي ادامه دار بسازيم چي؟مثلا راه رفتن يه كاراكتر.بخوايم يه شروع حركت بسازيم و اون رو تكرار كنيم.
چاره كار با block control ,گزينه ي موجود در پنجره ي dope sheet حل ميشه,البته توي curve editor هم هست ولي كاراييه كمتري داره.بگزريم.
با اين روش ميتونيد خيلي بهتر انيميشن خودتون رو مديريت كنيد.
توضيجات:
روش كار رو روي تصوير با عدد معلوم كردم كه توضيحات اعداد رو زير هر تصوير مينويسم.
1.gif
1:روي گزينه ي available كليك راست ميكنيم يا ميتونيم از منوي controller گزينه ي assign رو انتخواب كنيم.
2:هيجي فقط سلامتي:)
3:براي اينكه انيميشن بدون تغيير در راستاي خودش تكرار بشه,گزينه ي masterblock رو انتخواب كنيم.
-از mastermotionclip ميتونين براي نرم كردن و ادامه حركت استفاده كنيد مثلا توي انيميشن ها ديديد كه يه كاراكتر حركاتش نرم و بدون وقفست اينطوري موجود زنده تر به نظر ميرسه.
-Global Motion Clip حالت پيشرفته ي دو تاي بالاست.
-Max MotionClip Implementation يه جورايي باسه ي فعال كردن Global Motion Clip استفاده ميشه,البته فكر كنم.
4: بازم سلامتي:wink:
2.gif
5:در اين پنجره ميتونيد هر جهتي رو كه ميخواين انيميشنش تكرار بشه رو انتخواب كنيد,توجه داشته باشيد كه تعداد انتخواب در اين پنجره آزاده و با كنترل هر چي رو كه دلتون ميخواد سوا كنين.
6:حالا بايد فواصل زماني رو كه انيميشن توش قرار داره رو مشخص كنيد مثلا ابجكت از فريم 20 تا 30 انيميت شده و من ميخوام اين انيميت تكرار بشه.يك نام و رنگ رو هم براي بلوك تعيين كنيد.
7:ساخت بلوك تموم شده و ما با كليك راست كردن در شيار جلوي master block و انتخواب بلوك ساخته شده اون رو در هر فريمي كه احتياج بود قرار ميديم.
اما چند نكته مهم:
3.gif
1:اين بلوك قابليت كوتاه و بلند شدن رو داره.با انتخواب دايره ي كناره بلوك و كشيدن اين كار انجام ميشه.
2:اگه بعد از چند تا تكرار,كاراكتر از حالت طبيعي خارج شد,ميتونيم با كم و زياد كردن متغير ساخته شده با نام ابجكت انتخوابي, در زير نام بلوك ابجكت اين مشكل رو حل كرد.
===
در كل اين روش خيلي ميتونه بهتون كمك كنه و اميدوارم خوب و مفيد توضيح داده باشم .
موفق و سعادتمند و پيروز و باحال و سلامت باشيد.
:rose:
 

AVGHH

Member
تبدیل نورهای استاندارد معمولی به منتال ری

سلام؛

امیدوارم تا اینجا سال خوبی داشته باشین و بقیش بهتر از این باشه. :rose:

فرض کنید، یه صحنه ساختید و نورهای معمولی (نه منتال ری و فوتومتریک) گذاشتید و کلی هم با تنظیماتشون ور رفتید، حالا تصمیم گرفتید که موتور رندرتون رو از اسکن لاین به منتال تغییر بدید، پس برای بهتر نتیجه گرفتن مجبورید نورهاتون رو هم از نوع منتال انتخاب کنید ولی چون تنظیمات پیچیده ای داشتن دردسره که نورای معمولی رو پاک کنید و دوباره از اول نورای منتال رو تنظیم کنید.
مکس یه قابلیتی داره که به شما این امکان رو میده که نورای استاندارد معمولیتون رو بوسیله ی مکس اسکریپت به راحتی چن کلیک و بدون نوشتن حتی یه خط اسکریپت تبدیل کنین به نور منتال.

:neutral:

برای اینکار:
1- نورتون رو انتخاب کنید
2- از زبونه (تب) Utilities (چکش) کلید MAXScript رو بربگزینید!
3- از منوی کرکره ای Utilities گزینه ی Convert to mr Area lights رو انتخاب کنید (دقت کنید، حتما باید منو رو باز کنید و انتخاب کنید تا گزینه های جدید بیاد)
4- یه کلید جدید تو یه رول اوت جدید زیر اونا میاد به اسم Convert Selected Lights که روش کلیک کنید
5- یه سوال ازتون میپرسه و میگه که نورهای قدیمی رو پاک کنه یا نه؟

حالا نورتون از هر نوع (Omni, Spot,...) که باشه به همون نوع از منتال ری تبدیل میشه.

عکس ضمیمه شده.

موفق باشید :oops:
 

پیوست ها

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    35.1 کیلوبایت · بازدیدها: 57

hosienmax100

3D Artist
نکته و ترفند به اون صورت نمیشه گفت ولی بهر صورت بد نیست :

اضافه کردن

hair light Atrr
به منابع نوري جهت کم و زياد کردن شدت نورسيستم مو در مکس

با اين کار بهتر و دقيق تر ميتونيد سايه ها رو کنترل کنيد

تيک زدن cast shadow , استفاده مثلا spot light

قسمت رزوليشن برا اينه که پيکسل هاي سايه ها بالا پايين کنيد که معمولابا 512 خوب جواب ميده

اصل کار :

fuzz
نرم و سخت کردن سايه ها :

1207243477.jpg


1207234849.jpg


اگه تکرار هم بود که مدیرا زحمتشو میکشن

موفق باشید
 

AVGHH

Member
تنظیم فاصله ی بین فریمهای کلیدی

سلام :oops:

حتما براتون پیش اومده که زمانی که یه جسمی رو متحرک (Animate) میکنید، به علت رعایت نکردن زمانبندی حرکتها کندتر یا تندتر از حد معمول انجام میشه که باعث غیرطبیعی شدن کار میشه.
مثلا شما دست یه کاراکتر رو انیمیت کردین ولی چون خیلی فاصله ی فریم های کلیدیتون (Key frame) زیاده حرکتش کنده.

برای اینکه حرکت طبیعی و تند بشه مجبورید فاصله ی بین فریمهای کلیدیتون رو زیاد کنید که قطعا انجام دادن اینکار به طور دستی عذابیست الیم! :evil:

یه راه بهتر و عاقلانه تر هست :neutral: و اون استفاده از Dope Sheet هس، ولی اونم گاهی اوقات برای تنظیمات دم دستی مناسب نیست، چون هی مجبورید اونو باز کنید و ببندید.

راه سومی هم هست :idea: و اون اینکاره:

1- کلیک راست روی نوار زمان (Time bar همونی که فریمها و کلیدهارو رو خودش داره)
2- رفتن به مسیر:
Configure > Show Selection Range
3- حالا چند تا (نه یکی) از کلیدهاتون رو انتخاب کنید، میبینید که زیر نوار زمانتون یه نوار سیاه ظاهر میشه.

اگر موس رو روی خود نوار سیاه ببرید میتونید مجموعه کلیدهای انتخابیتون رو بدون تغییر در فاصله های بینشون جابجا کنید.
ولی اگه روی یکی از مربعهای اول یا آخر این نوار ببرید میتونید طول نوارتون (فاصله بین کلیدها) رو در همون راستا تغییر بدین (میشه گفت اونهارو Scale میکنید).

عکس ضمیمه شده.

موفق باشید :rose:
 

پیوست ها

  • Selection Range Trick.JPG
    Selection Range Trick.JPG
    38.5 کیلوبایت · بازدیدها: 41
آخرین ویرایش:

AVGHH

Member
یه ترفند دیگه از Trackbar (که اشتباهی تو پست قبلی زدم Time bar)

سلام دوستان؛


فرض کنید شما یه جسم و انیمیت کردین و بازم مثلا برا فریمهای 0 و 10 کلید دارید براش، اما میخواید حالت و وضعیتی که جسمتون تو فریم مثلا دوباره :)mad:) 5 داره رو کپی کنید به یه فریم دیگه، ولی چون تو اون فریم کلید ندارید مجبورید دستی اون حالت رو براش بسازید و از اطلاعات اون فریم نمیتونید استفاده کنید.

برای اینکه بتونید از یه فریم که کلیدی نداره یه کلید کپی بگیرید تایم اسلایدر (لیز خورنده زمان!) رو ببرید به اون فریم و با کلیک راست درگ کنید (ببخشید و ممنون از ایمان جان) و به فریمی که میخواید ببرید، همینکه کلید موس رو ول کنید یه پیغام میده.
میگه که از فریم فلان به فریم فلان کپی میکنه (که میتونید عدد اونهارو تغییر بدید) و میتونید انتخاب کنید که فقط کلیدهای حرکتی باشه یا چرخشی یا تغییر اندازه یا ترکیبی از اونا.

عکس ضمیمه شد.

موفق باشید :oops:
 

پیوست ها

  • Right Click for Time Slider Move Trick.JPG
    Right Click for Time Slider Move Trick.JPG
    28.2 کیلوبایت · بازدیدها: 27
آخرین ویرایش:

ALI3D69

Member
من كه هيچي نفهميدم
وقطي اون رو درگ مي‌كني فرقي نمي‌كنه و فقط تايم اسلايدر جابهجا مي‌شه
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
من دوباره دو تا كليد ميانبر ديدم، كه بد نيست بدونيد
دكمه shift + a دستور quick align را فعال مي كنه
دكمه alt + a هم align رو فعال ميكنه



راستي يه چيزي!!! تا حالا خودم نديده بودمش، بسكه گيجم! تازه فهميدم

ديديد با هر موتور رندري رندر ميكنيم زمان رندرو تو اون كادر پايين مكس مينويسه؟!
 

hoseini_smm

Member
چند نکته راجع به کنترل نویز در ویری:
نویز تصویر شما ارتباط مهمی با سمپلینگ داره. برای انتخاب نوع سمپلینگ در قسمت image sapler در وی ری اگر صحنه دارای جزییات زیاد هست از adaptive dmc و اگر صحنه دارای جزییات کم و صفحات وسیع هست از adaptive subdivision و اگر صحنه دارای افکتهای بلوری و محو و جزییات بسیار هست از fixed rate استفاده کنید.
همچنین اگر نوع محاسبات را light cache انتخاب کرده اید افزایش sample size باعث کاهش نویز و در عوض کاهش جزییات تصویر میشود.
اگه نمیتونید نویز تصویر رو از بین ببرید یک راه اینه که کنترل کار رو کاملا به وی ری بدید. با انتخاب adaptive dmc و مینیموم صفر و ماکزیمم 100.
brute force نسبت به انواع روشهای محاسباتی دیگه نویز بیشتری تولید میکنه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا