ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

HOMAYOON.F

Member
دوستان سلام، من میخوام وقتی صحنه رو میچرخونم آبجکتها رو وایرفریم ببینم، همون کاری که کلید حرف O انجام میده، ولی هر کار میکنم نمیشه، تو تنظیماتش(Adaptive Degradation) هم رفتم ولی جواب نمیده، میشه یه راهنمایی کنید؟:rose:
 

AVGHH

Member
سلام دوس جون؛

شما با زدن کلید O اجسامت رو هنگام جابجایی دوربین وایر نمیبینی، فقط Bounding Box میبینی.
ضمنا برای پیگیری بهتر سوالت بهتره یه تاپیک جدا باز کنی.
ممنون
 

HOMAYOON.F

Member
مرسی، ولی همون Bounding Box رو هم نمیبینم.
باشه ممنون، بیشتر باهاش کار میکنم ببینم چی میشه.
ولی حالا که اومدم اینجا بذارید یه مثلا ترفندایی بگم، البته اگه تکراری نباشن.
1. ما میتونیم اندازه (view) نماها رو تغییر بدیم، به این صورت که موس رو، رو مرز بین نماها ببریم کلیک کنیم و بکشیم.(در حد تیم ملی بود) :lol:
2. اگه نماها رو تغییر اندازه دادیم واسه برگردوندنشون به حالت اول کافیه رو همون مرز نماها بریم کلیک راست کنیم و Reset Layout رو بزنیم.:shock:
3. میتونیم با کشیدن مرز بین نماها و Command Panel، Command Panel رو در چند ستون عریض تر کنیم.
4. میتونیم زمان انتخاب Edge ها در Editable Poly، با نگه داشتن کلیدCtrl و کلیک روی فلشهای کلیدهای Ring و Loop به انتخاب خود بیافزاییم.
5. و همچنین زمان انتخاب Edge ها در Editable Poly، با نگه داشتن کلیدAlt و کلیک روی فلشهای کلیدهای Ring و Loop از انتخاب خود کم کنیم.
6. بعضی ابزارهایی رو که فکر میکنیم تری دی مکس نداره، داره، اما باید از منوی Customize User Interface احضارشون کنیم.
( این آخری رو خودم به شخصه دیدم اما الان دقیقا یادم نیست، تو مایه های انتخاب Edge و ... که واسه راحتی کاره.)
فکر کنم چیزایی که گفتم خیلی ابتدایی ساده بودن ولی هیچکس از اول هیچی رو نمیدونه، کم کم یاد میگیره، فقط امیدوارم تکراری نباشن.
 

Farrokh

Active Member
ممنون از پستت
فقط اگه بشه یه لیستی از اون امکانات اضافی تهیه کرد خیلی خوب می شه

حالا من نفهمیدم هدفت از اینکه می خوای ویو ها رو باندینگ باکس ببینی اونم فقط موقع چرخش چیه
این مساله همیشه برای من مشکل ساز بوده نه کمک کننده

راستی چک کردی که کیبوردت در حالت فارسی نباشه؟
 

HOMAYOON.F

Member
چیزای آنچنانی نبودن که فکر کنید تو کار کردنتون تحول بزرگی ایجاد کنه، چون اگه بود خود سازندگان برنامه دم دست میذاشتن، ولی بعضی مواقع به کار میان. اگه شد بعدا میذارم، خودتون هم میتونید یه نگاهی بندازید.
بعد در مورد باندینگ باکس: از اونجایی که کامپیوتر من سرعت و قدرتش از یه موبایل هم کمتره تو کارای یه خورده سنگین، موقع چرخش نما گیر میزنه، میخوام اونجوری کارم راحت باشه.
راستی دوست من اگه تونستی یه لطف بکن به تاپیک ریگ کاراکتر خرس من یه سری بزن و نظری بده، البته اگه خواستی.
مرسی.:rose:
 

HOMAYOON.F

Member
این قضیه ی Adaptive Degradation یا همون کلید O در تری دی مکس که باعث باندینگ باکس یا وایر فریم شدن موضوعات میشه واقعا چیز محشریه!!:oops:
آقا فرض بر این بذارید که ما یه محیط خیلی شلوغ و پیچیده تو مکس ساختیم.
حالت عادی موضوعات رو راحت تو نماها میبینیم، اما...
اما اگه نمای صحنه رو بچرخونیم سیستم گیر میزنه یا هنگ میکنه، واسه اینکه اینجور چیزی پیش نیاد باید صحنه رو بهینه کنیم، به این طریق که گزینه Adaptive Degradation رو با کلید حرف O یا Adaptive Degradation button (همون مکعب کوچیک زیر خط تایم لاین) فعال میکنیم.
روشهایی که میشه به تنظیمات Adaptive Degradation دست پیدا کرد:
1. Status bar > Right-click the Adaptive Degradation button مکعب کوچیک زیر خط تایم لاین.
2. Views menu > Viewport Configuration > Viewport Configuration dialog > Adaptive Degradation tab
Right-click a viewport label. > Configure > Viewport Configuration dialog > Adaptive Degradation tab .3
راستی در جواب AVGHH جان که فرمودند:
شما با زدن کلید O اجسامت رو هنگام جابجایی دوربین وایر نمیبینی، فقط Bounding Box میبینی.
باید بگم، شما هر جور دلت خواست میتونی ببینی، اصلا اگه خواستی میتونی نبینی.
برنامه این امکان رو به ما میده فقط زمانی که محیط پیچیده و شلوغ شد، هنگام چرخش صحنه محیط رو با توجه به خواسته ما خلوت کنه، که خواسته ی ما میتونه:
Fast Shaded
Wireframe
Bounding Box
Point Helper
یا اگه کامپیوتر خیلی کند شد:
Hide Objects
باشه.
در آخر هم بگم موضوع یا موضوعات انتخاب شده دست نخورده باقی میمونن.
توضیحات بیشتر، مث همیشه تو هلپ خود مکس هستش.
 
آخرین ویرایش:

sersha

New Member
با سلام به همه دوستان
من علی هستم sersha هستم عضو جدید.......اما....تا خواسیم 2 تا نکته مهم و همه فهم رو در مورد تردی به دیگران انتقال بدیم .......برامون ایمیل میزنن میگن ....توپولوژي‌ ..Topology.رو چرا تو مطلب عنوان نکردید.....آخه داداش گلم شما اجازه بده
من 2تا راهکار موثر رو توضیح بدم کامل .....بعد شما از Topology کارما ایراد بگیر قوربونت برم...
تو رو خدا بیاید این دیوار عظیم تعصب رو بشکنید تا همگی بتونیم کار تاثیر گذار خلق کنیم.
با تشکر از همه دوستان ....ببخشید که رک حرف زدم آخه بهم خیلی بر خورد
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
با سلام به همه دوستان
من علی هستم sersha هستم عضو جدید.......اما....تا خواسیم 2 تا نکته مهم و همه فهم رو در مورد تردی به دیگران انتقال بدیم .......برامون ایمیل میزنن میگن ....توپولوژي‌ ..Topology.رو چرا تو مطلب عنوان نکردید.....آخه داداش گلم شما اجازه بده
من 2تا راهکار موثر رو توضیح بدم کامل .....بعد شما از Topology کارما ایراد بگیر قوربونت برم...
تو رو خدا بیاید این دیوار عظیم تعصب رو بشکنید تا همگی بتونیم کار تاثیر گذار خلق کنیم.
با تشکر از همه دوستان ....ببخشید که رک حرف زدم آخه بهم خیلی بر خورد
علي جان اگه منظورت منم، ببخشيد كه ناراحتت كردم، قصد بدي نداشتم
مي خواستم يه مقدار تكميلترش كنم
البته من ايميل نزده بودم، شايد منظورت من نباشم! به هر حال...
اينجا كسي تعصبي برخورد نميكنه، حق هم نداره و اگه بكنه مديرا باهاش برخورد ميكنن، پس اينجوري فكر نكن
اينو بدون كه اينجا همه با هم رفيقن
شما اگه مباحث اين تاپيك و حتي تاپيكهاي مرتبط با مدلسازي تو مجيد آنلاينو بخوني، متوجه ميشي كه در مورد مدلسازي زياد بحث شده و دفعه اول نيست كه دوست گلي مثل شما پا پيش گذاشته
مثل اين تاپيكها كه تو گالري انجمن هست
لينك 1
لينك 2
خلاصه اگه ناراحتت كردم شرمنده:rose:
موفق باشي
 
آخرین ویرایش:

hamid-xp

Member
با سلام .

امروز می خوام یه ابزر مخفی در v-ray رو براتون آشکار کنم که شاید بسیاری از v-ray کارها هم از وجودش بی خبر باشند .
خوب اسم این ابزار پنهان v-ray ، که برای مشاهده تصاویر رندر شده در v-ray frame buffer ( کلید f9 ) به صورت لایه ای مانند لایه های فتوشاپ که کاربردش در مقایسه رندر های مختلف ( تست رندر ) میباشه VRAY_VFB_HISTORY نام داره . در واقع میشه گفت توسعه یافته ram player در منوی رندرینگ مکسه .

RenderHistory.jpg



خوب برای فعال کردن این ابزار در ویندوز xp مراحل زیر را دنبال کنید:

1- روی My computer راست کلیک کرده و گزینه properties را انتخاب کنید .
2- به تب Advanced رفته و از دکمه پایین ENVIRONMENT VARIABLES راانتخاب کنید .
3- از پنجره باز شده در زیر تنظیمات مربوط به System Variables روی دکمه new کلیک کنید .


RenderHistoryEnv.jpg


4- حالا در قسمت Name عبارت VRAY_VFB_HISTORY را عینا تایپ کنید . و مقدار Value را 1 قرار دهید .
5- حالا ok کرده و مکس را اجرا کنید ( اگر مکس قبلا در حال اجرا بوده ، از آن خارج شده و دوباره اجرا نمائید ).
6- موتور رندر را در حالت v-ray تنظیم کنید .
7- در حالی که در تنظیمات v-ray ، فریم بافر فعال است کلید f9 را برای رندر بفشارید .
8- حال ، متوجه می شوید که آیکون جدیدی به قسمت زیر ( محل آیکون ها و ابزار تصاویر ) پنجره v-ray Frame buffer اضافه شده است .
با کلیلک کردن روی این آیکون پنجره جدیدی به روی شما گشوده می شود که هر گز آنرا ندیده بودید ( احتمالا )
حال می توانید از قابلیت های جدید آن استفاده کنید .

شاد باشید .
 

Farrokh

Active Member
سلام
ممنون از این نکته

ولی من در ویستا 64 همین کار رو عینا انجام دادم ولی در مکس اتفاقی نیفتاد

می شه راهنمایی کنید که توی ویستا چجوری می شه این امکان بسیار سودمند رو فعال کرد؟

متشکرم
 

DIMO

Active Member
با سلام .

امروز می خوام یه ابزر مخفی در v-ray رو براتون آشکار کنم که شاید بسیاری از v-ray کارها هم از وجودش بی خبر باشند .
خوب اسم این ابزار پنهان v-ray ، که برای مشاهده تصاویر رندر شده در v-ray frame buffer ( کلید f9 ) به صورت لایه ای مانند لایه های فتوشاپ که کاربردش در مقایسه رندر های مختلف ( تست رندر ) میباشه VRAY_VFB_HISTORY نام داره . در واقع میشه گفت توسعه یافته ram player در منوی رندرینگ مکسه .

دوست عزیز قبلاً تو این تاپیک [[ Enabling the VRay VFB Render History]] بهش پرداخته شده بود ولی بابت ترجمه اون به فارسی از شما تشکر میکنم..

شاد و پیروز باشید
 

hamid-xp

Member
سلام
ممنون از این نکته

ولی من در ویستا 64 همین کار رو عینا انجام دادم ولی در مکس اتفاقی نیفتاد

می شه راهنمایی کنید که توی ویستا چجوری می شه این امکان بسیار سودمند رو فعال کرد؟

متشکرم


با سلام . شرمنده نمیدونستم تکراریه :-?


اینم تو ویستا :

1. Click on Start
2. Right click on the Computer text and select Properties
3. Click the Advanced System Settings text on the left
4. Click on the Environment Variables button
5. Under System click the New button
6. Create a new variable called VRAY_VFB_HISTORY and set the value to 1
7. Click OK and close the windows
8. Start 3ds Max

شاد باشید
 

AVGHH

Member
سلام؛

حس میکنم اینو قبلا یکی گفته ولی محض احتیاط دوباره میگم:
1- با کلیک راست رو دکمه های Undo و Redo میتونید به لیست کارهاتون برسید و مجبور نیستید این دکمه هارو مرتب بزنید.

2- تو Edit Poly مثلا 4 تا Edge بسته رو انتخاب کنید، حالا با نگه داشتن کلید Ctrl و رفتن به (کلیک روی) زیرشئ Poly یا Vertex زیرشئ های معادل انتخاب میشه.

موفق باشید :rose:
 
آخرین ویرایش:

Farrokh

Active Member
مرسی
کاش فقط می شد فرمتای دیگه هم سیوش کرد

می شه؟
خیلی کمک کننده هست
 

midony

Member
سلام
کسی میدونه توی ادیت پولی یا هر جای دیگه
وقتیکه بخایم جسمیرو کات کنیم واسترود بدیم
بجای انتخاب خانه های مربع شکل ومثلث شکل
خانه های دایره شکل ومنهنی شکل داشته باشیم
برای کار هایه گرد مثله گل وبوته
مخصوصن گجبری بتوان استفاده کرد تا لبه ها ساف در بییاد
 

Sherlock_Holmes

Active Member
دوست عزیز midony این تاپیک برای معرفی ترفندهای مکس هست و برای پرسش و پاسخ نیست...
لطفا سوالتون رو در یه تاپیک مجزا مطرح کنید...
 

AVGHH

Member
رنگ بجای متریال

سلام؛

زمانی که شما یه متریال به شئ تون میدین دیگه نمیتونین رنگی که به اون دادین رو (از قسمت کنار اسم) تو صحنه تون ببینین که این ممکنه بعضی وقتا اذیت کنه.

طبق عکس:
اگه گزینه ی Material Color رو انتخاب کنین متریال شئ تون رو نشون میده (به شرطی که بهش متریالی داده باشین)
اگرم رو Object Color باشه رنگ شئ تون رو میبینین (که تو این مثال بنفشه)

موفق باشین :rose:
 

پیوست ها

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    9.7 کیلوبایت · بازدیدها: 47

AVGHH

Member
تا اینجا خسته نباشید
تا کجا؟! :D
سلامت باشی.
خودت خسته نباشی با اون همه مطلب به درد بخوری که تو بخش انیمیشن میذاری. :rose:
تاپیک توپی شده.
توپی از خودتونه. چشات توپ میبینه. :D
چقد چرت و پرت میگم من!

نظرتون چیه که ترفندها رو هر ماه توی مجله گاما به اسم خودتون بذاریم؟
پیشنهاد خیلی خوبیه، اگه با عکس باشه.
فقط اگه قراره هر ترفندی رو به اسم خود نویسنده بذارین، جون بچه هاتون اسمارو درست بنویسین! مثله کاریکاتوره من نشه که بعد کلی مکاتبات برا گرفتن اسم و فامیل و آدرس و شماره کفش و... آخرش زیر عکس بنویسن ا.قاسم زاده!!

این پست نشونه بارز یه :spam: بود.
 
آخرین ویرایش:

Sherlock_Holmes

Active Member
تا اینجا خسته نباشید بچه ها. تاپیک توپی شده. نظرتون چیه که ترفندها رو هر ماه توی مجله گاما به اسم خودتون بذاریم؟

animations جان ممنون... پیشنهاد خیلی خوبی بود...

خب بچه ها البته من نمیدونم چندتا ترفند هربار میشه توی مجله جا داد... اما اگر مثلا هر ماه 10 تا بشه جا داد از 10 نفر مختلف فکر نمیکنم بشه واسه هر ترفندی اسم دوستان رو گفت... نمیدونم شایدم بشه... بستگی داره شرایطش تو مجله چی باشه...

اما در مورد انتخاب ترفندها برای ارسال من پیشنهاد میکنم که از تعداد تشکرهایی که زیر یک ترفند هست استفاده کنیم...
یعنی دوستان توی این تاپیک یه کم با دقت تر باید از دکمه تشکر استفاده کنند...
فقط اگر مطلبی به نظرتون خیلی خوب و حرفه ای هست ازش تشکر کنید... ضمن اینکه تشکر شما از یه مطلب دلیلی بر تایید صحت اون مطلب از طرف شما هست... تعداد تشکر بیشتر مساویست با رفتن به مجله...!

این روش فقط یه پیشنهاد بود... پیشنهاد دیگه ای هست بگید...
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا