ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

moeinkarimi

Member
سلام دوستان.
واقعاً از همتون درباره این تاپیک به درد بخور ممنونم.
خداییش من که تقریباً نصف ترفندها به دردم خورد.
فقط یک چیزی اونم اینکه تاپیک یک مقدار دیر به دیر آپ میشه
 

Farrokh

Active Member
و اگر صحنه دارای افکتهای بلوری و محو و جزییات بسیار هست از fixed rate استفاده کنید.

اگر تیوتوریال جدید شرکت GNOMON (نه اون دو تا آموزش وی ری ها !)(یه تیوتوریال جداگونه داده بیرو که کار همون کریس نیکولزه فکر کنم)

توش نشون می ده استفاده از fixed rate به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست
 

AVGHH

Member
فقط یک چیزی اونم اینکه تاپیک یک مقدار دیر به دیر آپ میشه
دمت گرم بابا! من یکی که خودمو هر چن روز یه بار میچلونم تا یه ترفند بنویسم، تو میگی دیر به دیره؟!
تو سایت خود اتودسکم (خود خودش نه، Area رو میگم) که بری، حداکثر 20، 30 تا ترفند از مکس داره! اگه این تاپیکو ببینن کف میکنن که (با درنظر نگرفتن پستایی مثل این پست) حدود 150 تا ترفند از مکس هس. :wink:
موفق باشی :rose:
 

hoseini_smm

Member
اگر تیوتوریال جدید شرکت gnomon (نه اون دو تا آموزش وی ری ها !)(یه تیوتوریال جداگونه داده بیرو که کار همون کریس نیکولزه فکر کنم)

توش نشون می ده استفاده از fixed rate به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست
درسته. چون هوشمند نیست و غالبا هم استفاده نمیشه. ولی تو بعضی صحنه ها که دارای افکتهای بلوری همراه با جزییات بسیاره چون ویری ممکنه در شناخت نقاط آستانه اشتباه بکنه از این روش بهتره استفاده بشه.
 

hoseini_smm

Member
تصاویر hdri تصاویر 360 درجه هستند که هم در راستای افقی و هم عمودی قابل چرخشند و ما در صفحه فقط قسمت محدودی از اون رو میبینیم و وقتی اون رو به صورت spherical انتخاب میکنیم مثل یک کره محیط صحنه رو احاطه میکنه. بایستی به هنگام انتخاب اونها به عنوان نور محیطی طوری اونها رو بچرخونید که محل قرارگیری خورشید در محیط با جهت نور خورشید صحنه تون مطابقت کنه. برای اینکار یک مپ vrayhdri بسازید و پس از انتخاب فایل hdri اون رو به بکگراند صحنه نسبت بدید. display background map رو هم با رایت کلیک روی نام ویوی صحنه تون روشن کنید. بعد با horiz.rotation و vert.rotation اونقدر بازی کنید تا نور تصویر hdri مطابق با زاویه تابش نور خورشید در صحنه بشه.
 

AVGHH

Member
سلام؛

يه فايل عكس رو برداريد و اسمشو بذاريد splash.bmp بعد بندازيدش تو پوشه مكستون (مثلا C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2009\)، حالا مكسو باز كنين، ديـ ديـــــ...! :)
 
آخرین ویرایش:

amir yazdi

New Member
salam bacheh man yek rahi mikham k nor makhfi eijad konam vali na ba viray light ba render mamoli bi zahmat yek rahi b man begoeid mamnon . amir
 

Sherlock_Holmes

Active Member
salam bacheh man yek rahi mikham k nor makhfi eijad konam vali na ba viray light ba render mamoli bi zahmat yek rahi b man begoeid mamnon . amir

دوست عزیز این تاپیک مخصوص ترفندهاست و سوالها پاسخ داده نمیشه...
لطفا در این قسمت یه مبحث جدید باز کنید و فارسی تایپ کنید:

http://forum.majidonline.com/forumdisplay.php?f=52

موفق باشید..
 

AVGHH

Member
سلام بچه ها؛

دو تا نیمچه ترفند برا انیمیت کاراکتر:
1- برای پلک زدن کاراکتر معمولا اینجوری فریمهارو تقسیم میکنن (تو سیستم PAL (25 فریم در ثانیه))، دو فریم بسته شدن پلک، سه فریم بسته موندن و سه فریم باز شدن.
2- برا راه رفتن هم تو همون سیستم PAL برا راه رفتن معمولی (نه آروم نه تند) برای هر حرکت پا (مثلا از زمان بلند شدن از زمین تا رسیدن به بغل پای دیگه رو هوا یا رسیدن پا از اونجا به زمین) 7 تا 10 فریم میذارن، برا راه رفتن سریع 5 تا 7 فریم و برا راه رفتن آروم 7 تا 14، 15 فریم.
اینا همه تجربیه (انیماتورهای مختلف)

موفق باشید :rose:
 

hamidmax

Member
هیچ کدوم از جواب ها ترفند کاملی نبود



:shock:
چه کاریه؟!! :-?

تو edit poly تو subobject لبه (edge)، لبه های مورد نظرت (مثلا همون پالیگانه) رو انتخاب کن و دکمه ی Create shape from selection رو بزن.
میتونی اسمشو و نوعشوهم (نرم یا خطی، دقیقا مثل خود اج های انتخابی) مشخص کنی.

به نظرت اینجوری ترفندتر نیس؟ :wink:

عزیزان همیشه که جسم چند ضلعی ساده نیست اگر دایره بود چی و اگر نخواهیم جسمون را به mesh یا poly تبدیل کنیم چی؟؟؟؟؟؟
 

Farrokh

Active Member
خوب اگه دایره باشه که خودش shape دو بعدی هست

دیگه حالا چه کاریه که بکنیم



اگر هم به هر دلیل نخوایم کانورتش کنیم به مش یا پولی مودیفایر اونا رو لود می کنیم و کارمون رو انجام می دیم بعد مودیفایر رو پاک می کنیم
(به این می گن خنجر زدن از پشت :دی)

اگر این هم نشد با اسنپ سه بعدی یه لاین می کشیم که ورتکساش با ورتکسای شی متقارن باشه

اگر این هم نشد میدید متین فرخ رو منفجر کنه :دی
 

hamidmax

Member
منظورم اینه اگر استوانه بود چی؟؟؟ و یا اگر یک شکل سه بعدی منحنی پیچیده بود مثل spiline در auto cad
 

Farrokh

Active Member
اگر اونم بود با ترفند هایی که گفتم حتما می شه

خیالت راحت

میگی نه ؟
امتحان کن
 

AVGHH

Member
حذف متریال یک جسم با اسکریپت

سلام؛

یادتونه یه ترفند گفتم که باهاش میتونستید اشیایی که بهشون متریال دادین رو با یه گزینه به همون حالت قبل برگردونین؟ (نـه...؟! خب کلیک کنید یادتون بیاد!)
این ترفندهم شبیه همونه اما فرقش اینه که متریال جسم تون رو به طور کامل از بین میبره، انگار نه انگار که متریال داشته.

برای اینکار:
1- جسم تون رو انتخاب کنید.
2- تو پنجره ی کوچیک مکس اسکریپت پایین چیزی رو که تو عکس ضمیمه شده بنویسین. (اینجا که مینوشتم ترتیبش به هم میریخت و جای حروف رو پس و پیش میکرد، ببخشید)

موفق باشید. :rose:
 

پیوست ها

  • matundefined.JPG
    matundefined.JPG
    11.1 کیلوبایت · بازدیدها: 73

AVGHH

Member
avghh این ربطی به این سوال نداشت
دوست عزیز مگه من گفتم جواب شما بوده؟!

من از همون اول متوجه منظورت نشدم، autocad هم بلد نبودم که بفهمم منظورت از spline اش چیه.

عزیزان همیشه که جسم چند ضلعی ساده نیست اگر دایره بود چی
دقیقا منظورت از جسم چیه؟ اگه مثلا یه کاراکتره یا ماشینه هیچ فرقی نمیکنه، شما چنتا از پالیگانها رو انتخاب کن، بعد اون دکمه رو بزن، بهت shapeاش (یه خط دوبعدی بسته یا باز) رو میده. احتمالا شما منظور من رو از کاربرد این ترفند نگرفتی. دایره خودش دوبعدیه و shape، پس هیچ لزومی نداره که شما دوباره shape اش رو بگیری.

اگر نخواهیم جسمون را به mesh یا poly تبدیل کنیم چی؟؟؟؟؟؟
در اینصورت این ترفند رو باید بیخیال بشید و از روشهای دیگه استفاده کنید.
 
آخرین ویرایش:

hoseini_smm

Member
برای تنظیم شدت رنگ نقاط روشن و تاریک تصویر در ویری از color mapping استفاده میکنیم. در این میان حالت linear تمام نقاط تصویر را یکسان تاثیر میدهد و حالت exponential بیشتر بر روی نقاط هایلایت اثر میگذارد. اگر بخواهیم حالتی میان این دو رو استفاده کنیم از reinhard استفاده مینماییم. اگر burn value=1 باشه دقیقا حالت linear و اگر رو صفر باشه دقیقا حالت exponential میشه. پس عددی مابین صفر و یک حالتی مابین این دو میشه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا