ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

Mahdi_Rashed

Well-Known Member
یه چیزی خیلی برا من جالبه، تا وقتی من ترفند نذاشتم همه ساکتن و انگار نه انگار این تاپیکم هست، ولی همینکه من یه ترفند میذارم 3، 4 تا ترفند دنبالش میاد، خجالت میکشین ترفند بذارین؟! :D
موفقتر باشین همگی، دعامم بکنین. :rose:

ماشالا قبلاً دوستان هر چی ترفند بوده در آوردن . دیگه ما نمیدونیم چی بذاریم :wink::rose:
 

700

Member
سلام
بعضی وقت ها ممکن است پردازش(Render) یک کار انیمیشن چند روز طول بکشد.مکس این امکان را در اختیار کاربران قرر داده تا از طریق پست الکترونیکی خود(Email) از وضعیت پردازش کاردر خارج از محل کار باخبر باشند.در حین پرداخت اگر کار دچار اشکال شود و یا اینکه عمل پرداخت به اتمام برسد با ارسال نامه به پست الکترونیکی شما را از وضعیت پردازش مطلع می سازد.
به Main bar بروید و بر روی گزینه یRendering کلید کنید تا پنجره ی کرکره ای آن باز شود از پنجره ی باز شده روی گزینه ی Renderکلید کنید تا پنجره ی Render Scene باز شود در پانل Common به منوی Email Notifications رفته و برای فعال سازی این قسمت کافیست
گزینه ی Enable Notifications را فعال کرده و نام کسی نامه را به شما ارسال می کند(From) /نشانی پست الکترونیکی(To) خود و SMTP Server را وارد کنید.
موفق و پیروز باشید. :wink:
 

ali_tavanaie

Well-Known Member
من بعضی وقتا نمیتونم نقاط راهنمای ورتکس هام رو در هر جهتی میخوام جابجا کنم و فقط در یک جهت جابجا میشه (به دلیل وجود بعضی ازباگها)و این قضیه اعصاب خورد کن میشه ، برای اینکه در دو جهت بتونم این کار رو انجام بدم میام و اسنپم رو روشن میکنم و تمام گزینه ها رو غیرفعال میکنم ، حالا نقاط راهنما در هر دو جهت حرکت میکنند.
 

AVGHH

Member
سلام؛ :oops:
نماز روزه هاتون قبول، ما رو هم دعا میکنین دیگه...؟ :wink:

وقتی به یه جسمتون مودیفایر UVW Map رو میدین، میتونید از گروه Mapping و Length ،Width و Height میتونید طول و عرض طرح و نقشی رو که به جسمتون دادین رو مشخص کنید.

برا این که بتونید اینکار رو دستی و به طور چشمی انجام بدید نه با اعداد این قسمتها، از گروه Alignment دکمه Manipulate رو روشن کنید و همونطور که تو شکل میبینید چنتا خط و یه مکعب سبز به گیزموی UVW تون اضافه میشه که اگه موس رو ببرید روی اونا، رنگشون قرمز میشه و میتونید با جابجا کردن موستون اندازه طرح و نقشتون رو در هر راستا تغییر بدین.
یه راه دیگه هم اینه که از نوار ابزار اصلی (Main Toolbar) دکمه ی Select and Manipulate رو روشن کنید (تو شکل مشخص شده) و دوباره همون خطهای سبز نشون داده میشه و...

موفقتر باشین همگی :rose:
التماس دعا...
 

پیوست ها

  • Manipulate.jpg
    Manipulate.jpg
    42.3 کیلوبایت · بازدیدها: 77

ershad•••3d

New Member
درود

در کارهای انیمیشن بعضی وقتا پیش میاد که میخواین جای یک key frame رو تغییر بدید حالا کارتون هم تایم بالا داره هم key frame هاش زیاده و نمیتونید دقیقا به فریم مورد نظرتون انتقالش بدید
روی key frame مورد نظرتون راست کلیک کنید و از منویی که باز میشه روی اولین گزینه کلیک کنید . یه پنجره باز میشه که اگه در قسمت time , فریم مورد نظرتون رو تایپ کنید و enter کنید اون key frame به اون فریم تایپ شده انتقال پیدا میکنه

123.jpg


1234.jpg


پیروز باشید
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
mesh smooth یا turbo smoth ؟!

سلام خدمت دوستان گل

در مورد توابع mesh smooth و turbo smoth به نتایج جالبی رسیدم، نمی دونم شاید بعضی هاتون ندونید و براتون جالب باشه​
من دیده بودم تو خیلی از آموزشها از Turbo استفاده میشه و بعضا میگن بهتره!
ولی من به نتیجه کاملا عکس رسیدم

اگه به شمارنده پلیگانهای مکس دقت کنید​
بعد از ساخت یک مدل وضافه کردن تابع mesh smooth با مقدار 1 به مدل، خواهید دید که مقدار پلی ها 4 برابر میشه، ولی اگه تابع turbo رو اضافه کنید در کمال تعجب میبینید که تعداد پلی ها 8 برابر میشه​
از نظر من تفاوتی در ظاهر مدل در این دو تابع به طور محسوسی دیده نمیشه

نکته ای که اینجا باید بهش توجه بشه اینه که تابعeditbale poly هم وقتی به یک جسم مثل box اعمال میشه تعداد پلی های اون تغییر نمیکنه، ولی در editbale mesh قضیه فرق میکنه و تعداد پلی ها دو برابر میشه مثل تابع turbo smooth

این قسمتو به خاطر صحبت عبدالوهاب جان در پست بعدی ویرایش میکنم، خوب پس با این حساب turbo smooth هم هر 4 ضلعی رو 2 تا مثلث به حساب میاره؟



 

AVGHH

Member
حالا برای اینکه مطمئن بشید، یه box ایجاد کنید و تابع editbale mesh رو بهش اعمال کنید و یک وجه اونو پاک کنید، میبینید که دوتا از مقدار شمارنده کم میشه! چون این تابع ظاهرا پشت و روی یک وجه رو دو تا حساب میکنه
نه، تو ادیت پالیگان 4ضلعی یه پالیگان حساب میشه، اما تو ادیت مش هر 4 ضلعی خودش دوتا پالیگانه، یا بهتر بگم دوتا سه ضلعیه (مثلث) بخاطر همین اگه یه پالیگان رو پاک میکنی دوتا کم میشه، الان دقیق یادم نیست ولی یه قسمتی داره که میتونی Edge های مخفی (Invisible) رو نشون بدی. :wink:

معمولا توصیه میکنن که موقع رندر برای سبک سازی محیط همه مدل ها رو به editbale mesh تبدیل کنیم
راستش من اولین باره که اینو میشنوم!
 

mkf.cgi

Member
سلام به همه دوستان و همراهان و مكس خوران و cg بازها و .....:green:
بروبچز مايا باز ميخواستن ببين چطور ميشه تو مايا با ابزار پاينت چيزي غير از اشياء پيش فرض كشيد.؟ كه بعد از چند ثانيه اي فك كردن به اين نتيجه رسيدم كه تو مكس ميشه اين كار رو كرد اونم بدون محدوديت....البته مطمئنا تو مايا هم ميشه....!

مواد لازم:
يه آبجكت با روتكس زياد
مديفاير vertex paint
مديفاير hair and fur
تكسچر vertex color

طرز تهيه:
اول از همه آبجكتي كه ميخوايم به عنوان سطح قرار گيري چمن و گل و... ازش استفاده كنيم بايد تعداد ورتكس هاي بالايي داشته باشه چون نقاشي رو ورتكس ها انجام ميشه و هر چي تعدادشون بيشتر باشه كيفيت نقاشي بالاتره...
1- ميايم مديفاير vertex paint رو به آبجكت نسبت ميديم .
2- ميريم مديفاير hair and fur رو هم به آبجكت نسبت ميديم.
3- در پنجره متريال اديتور يه تكسچر خالي از نوع vertex color ميسازيم.
4- تكسچر ساخته شده رو به قسمت density مديفاير hair and fur كپي از نوع instance ميكنيم تا تاثيرات قلمو vertex paint مستقيما ديده بشه.
5- حالا با paint شروع به كشيدن روي سطح آبجكت ميكنيم. تنضيمات اين مديفاير پيچيده نيست و اگه فتوشاپ كا كرده باشين باهاش مشكلي ندارين.بعد از كشيدن قلمو رو سطح آبجكت مي بينيد كه نقاط مشكي يا سفيد نقاشي شده باعث حذف يا ايجاد مو ميشن!
6- اگه خواستيم اين مو ها احيانا گل و يا چيز ديگه اي باشه ميشه مرجع موها رو با گزينه instance node كه موجود در تب tools مديفاير hdir and fur هست تغيير داد.

همين! برو حالشو ببر..:wink:
--------------------------------------------------------
فكر كنم عكس لازم نباشه ولي اگه خواستين عكس هم ميزارم..
موفق و پيروز و سربلند باشيد.:rose:
 
آخرین ویرایش:

ali3dm

کاربر VIP
اگه ابجتی رو به editable poly تبدیل کردین بعد از این اگه میخواین جسمی دیگه رو editable poly کنین یا لیستتونو میخواینcollaspe کنین دیگه نمیخواد به خودتون زحمت بدین موس رو تکون بدین
فقط کافیه کلیک راست کنین روی جسم بلافاصله کلیک چپ بزنین
غیر editable polyهرچی رو انتخاب کردین بعدش آبی میشه که اگه کلیک راست روی آبجکتی کردین بعدشم کلیک چپ
همون دستور تکرار میشه(که بیشتر همون editable polyاستفاده میشه)


یه ترفند ساده ی دیگه که فکر کنم نادیده گرفتن بچه ها اونو
از بس سادس، ولی گناه داره بذارین بگم
اگه فقط کلیک وسط موس رو بزنید و تکونش بدین(ماوس رو) همون کار pan رو انجام میده
(همین کارا میکنیم که میگن مکس کارا از مایا کارا تنیل ترن دیگه)!!!!
 
آخرین ویرایش:

HOMAYOON.F

Member
پست بالایی باعث شد که منم یه چیزی یادم بیاد، نمیدونم گفته شده یا نه!
واسه پاک کردن یه ایج لوپ یا کلا یه مجموعه ایج به طوری که ورتکسها هم با ایجها پاک بشن از کلیدهای Ctrl+Backspace استفاده میکنیم.
چون Backspace خالی فقط ایجها رو پاک میکنه و دوباره باید واسه پاک کردن ورتکسها وقت گذاشت.
 

farhad5252

New Member
خیلی وقت ها به جای group کردن بهتر است از set selection استفاده کنیم چون به هنگام انتخاب دوباره و ویرایش آن ها با مشکل باز و بسته کردن GROUP مواجه نیستیم....پس وقتی OBJECT های مورد نظر را انتخاب کردیم کافی است فقط یک نام به آن ها بدهیم و با تایپ دوباره آن نام همه آن ها دوباره SELECT می شود
 

imanbaraty

کاربر متخصص افتر افکتز
پیر تری دی مکس : تد بورد من

آشنایی با تد بورد من رو به همه دوستان پیشنهاد می کنم . ایشون یکی از خدایان تری دی مکس و یکی از مدرسان
اصلی انیمیشن در دنیاست . بعضی کتابهای ایشون فارسی شده . من کتاب انتشارات غزال ایشون رو خوندم
cd همراه کتاب حاوی پروژه های خیلی سطح بالایی بود
مشکلاتم رو از طریق ایمیل چندین بار باهاش در میون گذاشتم و در سریع ترین زمان ممکن جواب دادن
شما می تونید از Tutorial های رایگان این شخص که اتفاقا در یکی از سایتها هر یک مدت یک بار برای دانلود میزارن
استفاده کنید و بعد معنای حرفه ای بودن رو متوجه بشید و نکات مخفی و استثنایی تری دی مکس رو در هنگام
آموزش ایشون ببینید تد بورد من در سایتهای خیلی زیادی فعالیت می کنه اما یکی از سایتها www.tbmax.com هست
البته سایت آموزش آنلاین هم دارن که هر چی گشتم یادم نیومد
 

AVGHH

Member
سلام؛

دست همه بچه هایی که تو این مدت اطلاعاتشون رو در اختیار بقیه بچه ها میذاشتن ممنونم.

شاید براتون پیش اومده باشه یا بیاد، بعضی وقتا پنل های مکستون (مثلا Command panel (پنل سمت راستی)) غیب میشه و با لود کردن ui یا Revert کردن ui هم برنمیگرده، خلاصه هیچجوره نمیشه برش گردوند. این جور مواقع یه کار دیگه باید کرد.

شما هر تنظیماتی که تو مکس برا خودتون انجام میدین (اصطلاحا خصوصی سازی میکنین (Customize)) تو یه فایل به اسم 3dsmax.exe.config تو ریشه (root) فولدری که مکستون نصبه ساخته و نگه داری میشه، برای برگردوندن تنظیمات اصلی و پیش فرض و در این مورد، برگردوندن منوها و پنلهای غیب شده باید اون فایل رو پاک کرده و مکستون رو بسته و دوباره باز کنید.

موفقتر باشین :rose:
 

AVGHH

Member
سلامَلِکم؛ :)

احتمالا این آخرین ترفندم تا بعد از تموم شدن امتحانای پایان ترم دانشگاه خیلی آزاد غیر اسلامی باشه (حدود یه ماه دیگه)

ایندفعه یه ترفند برا حل یه مشکل میذارم که اگه تا حالا به این مشکل برنخورده باشین نمیتونین بگین مکس کار کردین! (حالا اگه واقعا به این مشکل برنخوردین خیلی جدی نگیرین :wink: )

حتما شده که خواستین یه عکسی رو بعضی جاهاش رو غیب کنید (اگه Help خود مکسو خونده باشین منظورم یه چیزی تو مایه های اون برگه اس) یه عکس سیاه و سفید (آلفا) رو میندازین تو کانال Opacityش تا جاهای سیاهش غیب و جاهای سفیدش تو عکس اصلی دیده بشه.
بعد از اینکار و اولین رندر احتمالا متوجه میشین که دور عکستون و جاهایی که مرز بین سفید و سیاهه آلفاتون یا همونجاهایی که عکس غیب میشه یه لبه ی سفید افتاده که کارو خراب میکنه.
برای از بین بردن این لبه ی سفید اضافی اینکارو بکنید:

1- از تو Material Editor (با کلید میونبر M)، و رول اوت Maps برید داخل کانال Opacity (جایی که عکس سیاه و سفید رو انداختین)
2- (از اینجا به بعد، تو عکس پایین هست) رول اوت Output رو باز کرده (شماره 1 تو عکس) و تیک Enable color map رو بزنید (شماره 2 عکس)

output.jpg


3- از قسمت مشخص شده (شماره 3 عکس) دکمه ی Add Point رو بزنید (برا من مکس 2010 هس، تو نسخه های قبلی دکمه اش یه شکل دیگه اس)
4- رو نمودار (خط کج) یی که پایین اون میبینید با یه بار کلیک کردن، یه نقطه اضافه کنید.
5- با زدن دکمه ی Move که عکس چهار تا فلشه نقطه جدید رو به یه جا تو مایه های جایی که من گذاشتم ببرید.
6- تموم شد. :wink:

حالا با یه رندر «تفاوت را احساس کنید»! :)

اگه عکستون خیلی سیاه شده یا هنوز لبه ی سفید اضافی هست، نقطه ای که گذاشتین رو جابجا کنید تا اونجوری بشه که دوس دارین.


موفقتر باشین :rose:
التماس دعـــ.....ــــا
 

Farrokh

Active Member
پیر تری دی مکس : تد بورد من

آشنایی با تد بورد من رو به همه دوستان پیشنهاد می کنم . ایشون یکی از خدایان تری دی مکس و یکی از مدرسان
اصلی انیمیشن در دنیاست . بعضی کتابهای ایشون فارسی شده . من کتاب انتشارات غزال ایشون رو خوندم
cd همراه کتاب حاوی پروژه های خیلی سطح بالایی بود
مشکلاتم رو از طریق ایمیل چندین بار باهاش در میون گذاشتم و در سریع ترین زمان ممکن جواب دادن
شما می تونید از tutorial های رایگان این شخص که اتفاقا در یکی از سایتها هر یک مدت یک بار برای دانلود میزارن
استفاده کنید و بعد معنای حرفه ای بودن رو متوجه بشید و نکات مخفی و استثنایی تری دی مکس رو در هنگام
آموزش ایشون ببینید تد بورد من در سایتهای خیلی زیادی فعالیت می کنه اما یکی از سایتها www.tbmax.com هست
البته سایت آموزش آنلاین هم دارن که هر چی گشتم یادم نیومد


راستش منم خیلی چیزا رو یاد گرفتم از ایشون و خیلی بهش مدیونم ولی وفادار بودن به یه استاد بزرگترین عاملی بود که تا حدودی جلوی پیشرفتم رو گرفت
و ضمنا من هنوز از ایشون کار خیره کننده ای ندیدم متاسفانه
نمی دونم چرا
 

AVGHH

Member
سلام .
هر وقت به ا این مشکل برخوردید بهتره به جای این که مکس را ببندید از دستور زیر در run ویندوز استفاده کنید.
این کد مثل این میمونه که یه با ویندوز رو رستارت کرده باشید .

gpupdate /force

قربان شما hamid-xp

سلام حمید آقا جون خان؛

سرکاریه؟! کار نمیکنه!
 

AVGHH

Member
مـادر باگــــهای مکس و طرز برخورد با اون به عنوان یه مادر وظیفه شناس!

سـلام؛ :oops:

به خدا اگه یه چیزی بذارید اینجا ثواب داره ها! قول میدم.
اون دنیا نمیگن چقد مکس بلد بودی، میگن چنتا ترفند تو مجیدآنلاین گذاشتی! باورتون نمیشه :-? صب کنید ببینید.

برا این دفعه ترفند نمیذارم، یه باگ مکس رو میذارم که تا حالا همچین باگ طولانیی ندیده بودم! (آخر مطلب میفهمید طولانی یعنی چی)
(bug، معنی لغویش میشه حشره ولی تو اصطلاحات کامپیوتر به معنی اشکاله، حالا که اینطوره اولین باگ کامپیوتری رو هم ببینید)

مـادر باگــهای مکس:
این باگ از تجربه شخصی خودم به دست اومد و با کمک دوستان (به خصوص آقای غفـاری که چند روزه اومدن شرکت و کلی کارشون درسته(لی اوت)) به خیر گذشت، وگرنه کاخ فیلیپ (پدر اسکندر) رفته بود رو هـوا !

زمانی که تو حالت sub-object هستید (منظور همون vertex یا edge یا... تو edit poly هست) اگه احیانا کلیدهای Shift + G رو بزنید باید با جسمتون خداحافظی کنید مگر اینکه بعدش جای دیگه ای کلیک نکنید (یعنی آبجکتتون آنسلکت نشه و هنوز انتخاب باشه).

بعد از زدن Shift + G اتفاقی که میافته (و باگهایی که بوجود میاد) اینه:
هر جسمی (نه فقط جسمی که داشتین روش کار میکردین) که تو صحنه تون باشه غیب میشه.
Unhide all و همینطور Unhide by Name تون دیگه کار نمیکنه.
Select by Name هم از کار میافته.
آندو (آن دو نه، Undo با کلید میونبر Ctrl + Z منظورمه! :green: ) هم از کار میافته.
اگه جسمتون هنوز Select باشه و دوباره Shift + G رو بزنید دوباره همه چی بر میگرده، آمـّــا...:
از اون لحظه به بعد هر جسمی رو که Move، Scale یا Rotate کنید چن برابر حالت عادی Move، Scale یا Rotate میشه. (حتی بعضی وقتا بعد از Reset مکس هم این باگ باقی میمونه)
فایلتون رو اگه Save هم بکنید این باگها مثل مرد سرجاشون هستن و کوتاه نمیان. :neutral:

برا رفع این مشکل ما اینکارو کردیم:
قبل از هرکاری فایلتون رو Save کنید.
فایل Save شده رو، رو یه دستگاه دیگه Load کنید و Shift + G رو دوباره بزنید و دوباره Save کنید.
حالا اگه رو دستگاه قبلی فایل رو باز کنید مشکل رفع شده. انشاالله :)

البته ممکنه راههای دیگه ای هم برا رفع این مشکل باشه که اگه فهمیدید خوشحال میشم بگید.

این باگ رو مکس 9 و 2009 به خوبی کار میکنه و جواب میده! :wink:

انشالله هیچوقت ازین باگا به پستتون نخوره. :wink:

موفقتر باشید. :rose:
التماس دعـــ ... ــــا
 

جدیدترین ارسال ها

بالا