ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

hamid-xp

Member
اندر احوالات وی ری :

همون طور که می دونید یه سری توضیحات هست که در هنگام رندر وی ری میتونه در قسمت زیرین تصویر رنده شده ، نمایش داده بشه .
مثل زمانی که طول کشیده تا تصویر رندر بشه ، سیستم عاملی که استفاده شده و غیره . تمام کدهای قابل استفاده رو در زیر آوردم . اگه دوست داشتید می تونید استفاده کنید:

%vrayversion
%filename
%frame
%primitives
%rendertime
%computername
%date
%time
%w
%h
%camera
%"<maxscript parameter name>"
%ram
%vmem
%mhz
%os

:rose:
 

hamid-xp

Member
بعد از هر رندر وی ری باید یه بار از مکس خارج بشیم چون تو 90 ٪ مواقع رم پر میشه

سلام .
هر وقت به ا این مشکل برخوردید بهتره به جای این که مکس را ببندید از دستور زیر در RUN ویندوز استفاده کنید.
این کد مثل این میمونه که یه با ویندوز رو رستارت کرده باشید .

gpupdate /force

قربان شما hamid-xp
 

AVGHH

Member
تغییر کدریت (برعکس شفافیت!) جسم برای مدلسازی راحتتر

سلام، بعد از مدتها سلام؛

خیلی وقته نیستم و نمیتونم سر بزنم به انجمن، جام خالیه! :wink:
به هر حال ببخشید خیلی وقت نبودم (و بازم نخواهم بود) تا ترفند بذارم.

برا ساخت یه مدل سه بعدی بعضی وقتا (بیشتر وقتا) لازمه که از گزینه ی See Through (میونبرش Alt+X) استفاده کنید، ولی چون تو این حالت یه مقدار Glossiness داریم کار کردن باهاش همیشه خوب جواب نمیده، برا رفع این مشکل یه راه تقریبا بهتر هست اونم اینه که:

1- به مدلتون یه متریال خام بدین
2- Auto Key رو روشن کنین
3- حالا تو فریم یک Opacity متریال رو مثلا بذارین رو 30
4- تو فریم دو مثلا 60
5- فریم سه هم 100

حالا با کلیدهای < و > که میونبر حرکت اسلایدر فریم به فریم به چپ و راسته میتونید شفافیت ماده تون رو بدون داشتن Glossiness تغییر بدین.

موفقتر باشین :rose:
 
آخرین ویرایش:
خیلی خوب است
وقتی شکلی را روی جسمی می گذارید شاید تصویر تارگردد برای این کار باید به داخل منوی کاستومایز رفته بعد به preferences رفته ودرسربرگ viewports به ...configure رفته واعداد رابالاترین ببرید
 

aryan261

New Member
باید بر روی آبجکت مورد نظر کلیک راست کنید و به قسمت object Propertis رفته در قسمت display Propertis یا گزینه by layer فعال است یا گزینه by object اگر by layer بود روی آن کلیک کرده تا by object شود اگر هم by object بود به همان صورت رها کرده ok می کنیم . حالا از کلید های Alt+X استفاده کنید.:D
 

aryan261

New Member
Resource Collector

برای اینکه فایلهای مکس قابل حمل شود ( همراه تمام تکسچرها و ... که در پروژه به کار رفته ) به Command Panel رفته ، در قسمت Utilities روی قسمت More کلیک کرده و Resource Collector را انتخاب کنید. در قسمت Browse مسیر مورد نظر را وارد کرده Resource Options را مطابق میل تنظیم کرده و Begin را بزنید . مزیت این روش نسبت به Archive این است که در Archive موارد استفاده در پروژه را در پوشه های متعدد درست همان مسیری که در کامپوتر خودمان است را میسازد ولی Resource Collector فایل max و تکسچر را در همان کف مسیر قرار میدهد.
برای انجام صحیح باید حتما اول فایل را سیو کرده بعد اوپن کنید سپس از Resource Collector استفاده کنید.

اگر تکراری بود منو ببخشید.
 
باید بر روی آبجکت مورد نظر کلیک راست کنید و به قسمت object propertis رفته در قسمت display propertis یا گزینه by layer فعال است یا گزینه by object اگر by layer بود روی آن کلیک کرده تا by object شود اگر هم by object بود به همان صورت رها کرده ok می کنیم . حالا از کلید های alt+x استفاده کنید.:d

خیلی ممنون آریان جان ، دستت درد نکنه
 

AVGHH

Member
یه ترفند جالب و به درد نخور!!

سلام؛

من نيستم، خوش ميگذره؟ ماشاالله بچه ها فعالن و ترفندیه که میذارن!

يه ترفند واقعا جالب و به همون اندازه به درد نخور!! (لااقل برا من يکي اينطوري بوده، به دليلي که ميگم)

طبق تصویر زیر، بريد به منوي Customize، بعد ...Preferences، حالا از زبونه‏ي Viewports و گروه Mouse Control، دکمه‏ي راديويي Stroke رو بجاي Pan/Zoom بزنيد و OK.

a.JPG


از اين لحظه به بعد کاربرد دکمه‏ي وسط موستون عوض شده، به اين شکل که:
مثلا با نگه داشتن دکمه‏ي وسط موس و کشيدن يه شکلي شبيه U مي‏تونيد Undo کنيد! (البته اين مثال به طور پيش فرض تعريف نشده)

براي توضيح بيشتر و يادگرفتن اين ترفند همين مثال U رو ميگم:
وقتي U رو با نگه داشتن دکمه‏ي وسط بکشيد يه پيغام ميده و ميگه اين نوع حرکت موس تعريف نشده، که احتمالا اون وسط نوشته GJEFLI که جلوتر ميگم معنيش چيه.
b.JPG

دو تا دکمه هم هس که Continueش مثل Cancel کار مي‏کنه ولي با زدن Define ميريم برا تعريف يه دستور برا اين نوع رسم موس:
تو پنجره‏ي جديد معني اون حروف (GJEFLI) رو مي‏تونيد با ديدن تصوير بالا چپ حدس بزنيد.
پنجره‏ي سمت راستم برا انتخاب دستوريه که قراره بعد از هر بار کشيدن يه شکلي (اينجا U) اجرا بشه.
c.JPG

برا اين مثال از اين ليست سمت راست Undo Scene Operation که همون Undo هس رو بربگزينيد و OK.
يه دکمه‏ي Review هم زيرش هس که بهتون نشون ميده تا حالا چه دستورات و رسمهايي رو تعريف کرديد يا اونا رو تغيير بديد که با کشيدن يه خط افقي از چپ به راست با دکمه‏ي وسط هم مي‏تونيد به اين ليست دست بيابيد!
دقت کنيد که مثلا حرکت از چپ به راست موس با راست به چپ اون فرق مي‏کنه و دستورات مختلفي رو اجرا مي‏کنن.

خب، گفتم برا من به درد نخور بوده، چون به نظر من تغيير زاويه دوربين نماها بيشتر لازمه، با فعال کردن Stroke شما ديگه نمي‏تونيد با Alt يا Alt+Ctrl و دکمه‏ي وسط موستون دوربين رو بچرخونيد يا زوم کنيد، و مجبوريد از دکمه‏هاي پايين راست مکس استفاده کنيد که خيلي تو سرعت کار تاثير ميذاره.

آخ! چقد حرف زدم!

به قول یکی از بچه ها: از این که یک شب دیگر رو هم باهم بودیم بسیار خرسند شدیم!
خسته نباشيد، موفقتر باشيد. :rose:
التماس دعا برا خودم و یه بنده خدایی که به من گفته التماس دعا! :-? (شما براش دعا کنید، می‏ترسم من براش دعا کنم خدا سنگش کنه!)
 
آخرین ویرایش:

AVGHH

Member
خاموش روشن کردن مودیفایرها در ویوپورتها و زمان رندر

سلااااااااام

چطوریایین؟ :)

یه نکته کوچیک درباره مودیفایرا که بعضی وقتا به درد میخوره و دونستنش بهتر از ندونستنشه، و اون اینه که میتونید یه مودیفایر (مثلا Turbosmooth یا Morph یا...) رو فقط تو ویوپورتها یا فقط زمان رندر فعال یا غیرفعال کنید.

اگه رو یه مودیفایر که تو مودیفایر استکتون هست کلیک راست کنید این منو باز میشه:

untitled.JPG


تو قسمت مشخص شده تو عکس، هر کدوم از این گزینه ها کارهایی رو میکنه که به ترتیب تو عکس زیر اومده:

Untitled-1.jpg


موفقتر باشید :rose:
 

Mahdi_Rashed

Well-Known Member
سلام . نمیدونم کسی اینو قبلا گذاشته یا . اگه گذاشته منو ببخشید . Viewport Clipping برای کسایی خویه که با محیطهای بزرگ و وسیع و همچنین سنگین کار میکنن . وقتی اونو فعال کنید 2 تا مثلث کنار Viewport میاد که با جابه جا کردنشون موتونید برد رندر Rial Time تو Viewport رو تغییر بدین تا سرعتش بیشتر بشه :rose:
 

پیوست ها

  • screenshot1.jpg
    screenshot1.jpg
    74 کیلوبایت · بازدیدها: 77

AVGHH

Member
ترفندی از کاراکتر استدیو

سلام؛

نبینم مجیدآنلاینی کم بیاره! :wink:

اینبار یه ترفند به درد بخور از کاراکتر استدیو (همون بایپد (Biped) از Systems) که اگه کاراکتر انیمیت کرده باشین متوجه اهمیتش میشید.

این ترفند کی کاربرد داره؟
زمانی که شما یه کاراکتر رو انیمیت کردین و کلی هم براش وقت گذاشتید، حالا متوجه میشید که ای دل غافل، کاراکترتون مثلا باید کلا جابجا بشه و محل قرارگیریش اینی نبوده که شما روش کار کردین. (اگه منظورم رو نفهمیدین این مثال رو داشته باشین: مثلا شما یه کاراکتر رو انیمیت کردین که میاد کنار پنجره و... ولی چون بازم مثلا لوکیشنتون رو هاید کرده بودین جای پنجره رو اشتباه در نظر گرفتین)

:D(همینجوری برا رفع تنوع!)

برای رفع این مشکل بدون در نظر نگرفتن این ترفند احتمالا مجبورید جای پاهای کاراکترتون رو دوباره از اول تنظیم کنید که با توجه به استفاده از کلیدهای پلنتد (Planted Key) این کار خیلی سخته.
برای رفع این مشکل:

1- از تب Motion زمانی که نقطه COM (مرکز ثقل کاراکتر (همون مربع کجه که وسط لگن کاراکتر هست) (اسمش هست Bip01 احتمالا)) رو انتخاب کردین رفته...
2- از رول اوت Layers روی دکمه ی Create Layer کلیک کنید تا یه لایه جدید ساخته بشه (از این به بعد هر کاری با کاراکترتون بکنید تو این لایه جدید اعمال میشه)
3- حالا اونو جابجا کنید و به جایی که میخواین ببرین.
4- دکمه ی Collapse رو بزنین تا تغییراتتون رو لایه اصلی و اولیه تون اعمال بشه.
5- تموم شد!

بعد از مرحله 3 یه خطوطی به شکل کاراکترتون رو میبینید که قرمزه، این خطوط حالت و انیمیت کاراکترتون رو تو لایه اصلی میبینید.

چقد زیاد شد!! :-?

عکس ضمیمه شده.
خسته نباشید، موفقتر باشین :rose:
 

پیوست ها

  • biped.JPG
    biped.JPG
    25.5 کیلوبایت · بازدیدها: 38
وقتی بخاهیم صفحه را بچر خانیم alt و غرغرهی موس را بگیرید و بچر خانیدکوتاه و خیلی خیلی پر کار برد
 

hade_amir

New Member
سلام من تا حالا مطلبی را در مورد 3دی مکس نذاشتم ولی سعی کنید نکات مید رو بذارین دوستان مثلا ساخت آییینه و....به راحتی مثل آب خوردن من براتون دعه بعد قرار میدم موفق باشید دوستان
 

AVGHH

Member
سلام انگار کم کم دارم برمیگردم به جمع صمیمی رفقا، خداروشکر، ولی هنوز دعام کنید.

زمان رسم خط (Line) اگه کلید Ctrl رو نگه دارید انگار Snap رو نسبت به Grid یا همون شبکه ویوپورتها فعال کردین، و موستون میپره.
اگرم کلید Shift رو نگه دارین خطتون رو فقط میتونید عمودی یا افقی بکشین.(اینو قبلا گفته بودم ولی دوباره گفتم تا با ترفند شبیه خودش یه جا باشه)

چنتام نکته که دونستنش بهتر ندونستشونه:

XForm مخفف Transform به معنی تبدیله.
FFD مخفف Free Form Deformers هست.
تو L-Ext یا C-Ext هم Ext مخفف همون Extude خودمونه، که یعنی اکسترود به شکل L یا C.
اینم دیگه همه حتما میدونن ولی بازم میگم، mr تو بعضی از نورا و... به معنی مستر (آقا) نیس! مخففه Mental Ray هس.

دیگه ببخشید اگه نکته هام شبیه فحش بود. :wink:

یه چیزی خیلی برا من جالبه، تا وقتی من ترفند نذاشتم همه ساکتن و انگار نه انگار این تاپیکم هست، ولی همینکه من یه ترفند میذارم 3، 4 تا ترفند دنبالش میاد، خجالت میکشین ترفند بذارین؟! :D
موفقتر باشین همگی، دعامم بکنین. :rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا