ترفندها و نکات مخفی 3ds Max

mkf.cgi

Member
آقاي حسيني عزيز شايد تو ورژن هاي قبلي اين طور باشه اما تو 2009 با اون روشي كه گفتيد واقعا هيچ اتفاقي رخ نميده.
شايدم من درست متوجه نشدم.:-?
اما در كل اين جا دوتا شات ميزارم اولي همون كاريه كه شما گفتي..ميبيني هيچ اتفاقي نيفتاده.

attachment.php


اما به محض لينك كردن جاي پنجره تو ديوار ايجاد ميشه.:d

attachment.php

attachment.php


اين اتفاق در مورد در ها هم صدق ميكنه.
 

پیوست ها

  • without link.jpg
    without link.jpg
    39 کیلوبایت · بازدیدها: 292
  • link icon.jpg
    link icon.jpg
    18.6 کیلوبایت · بازدیدها: 283
  • linked.jpg
    linked.jpg
    42.5 کیلوبایت · بازدیدها: 286

AVGHH

Member
دو ترفند از Main Toolbar

سلام دوستان؛

بعد از مدتها دوباره پست میدم.

1- برای برداشتن یا برگردوندن Main Toolbar (نوار ابزار اصلی که ابزارهای پرکاربرد رو در بر داره) میتونید از کلید میونبر Alt+6 استفاده کنید. :)

2- برای اینکه بتونید تمام Main Toolbar رو همزمان ببینید و مجبور نباشید اونو هی چپ و راست کنید، طول تصویر مانیتور (عدد اول در رزلوشن تصویر) باید حداقل 1240 باشه، مثلا 1240x1280، البته بسته به مانیتوری که استفاده میکنید ممکنه بجای این رزلوشن چیز دیگه ای داشته باشید.

:oops:
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
hold , fetch

شايد خيلياتون بدونيدش
برا اونا كه نمي دونن
توي منوي edit يه گزينه هست به نام hold يا alt+ctrl+h كه با انتخابش صحنه فعليتون ذخيره ميشه
اگه گزينه fetch يا alt+ctrl+f رو بزنيد همون صحنه دوباره براتون ظاهر ميشه، حتي بعد از ريست كردن مكس و بستنش
كاركرد جالبي داره
موفق باشيد
 

Sherlock_Holmes

Active Member
تاپیک "مبحث مهم" شد...

از avghh عزیز بابت راه اندازیه تاپیک و همینطور باقی دوستان بابت همکاری و مطالب مفید ممنونم...

همگی موفق باشید...
30upn9j.gif


.

(راستی زیاد نگذارید تاپیک بیکار بمونه چون از حالت مهم در میاد... :wink:)
 
آخرین ویرایش:
وقتی لاین میکشین گاهی وقتها به انتهای صفحه میرسیم با زدن دکمهی i میتونید صفحه را جابجا کنید( البته نشانگر موس باید همون سمتی باشه که میخواید جابجا شه) خیلی کارایی داره و باحاله
 

hoseini_smm

Member
وقتی لاین میکشین گاهی وقتها به انتهای صفحه میرسیم با زدن دکمهی i میتونید صفحه را جابجا کنید( البته نشانگر موس باید همون سمتی باشه که میخواید جابجا شه) خیلی کارایی داره و باحاله
یک راه دیگر هم داره اون هم این که start new shape تیک نخورده باشد و بعد اخر سر همه نقطه ها با هم weld شود.
 

AVGHH

Member
سلام؛

تو پنجره ی Select From Scene یا همون Select By Name (با کلید میونبر H)، شما میتونید با استفاده از علامتهای * و ؟ کیبورد انتخابهاتون رو محدود و دقیقتر انجام بدین.

مثلا فرض کنید شکلهای زیر رو تو صحنه مون داریم:

Sphere01
Sphere02
Sphere11
Sphere23
Teapot02
Box01

با نوشتن ?Sphere تو قسمت Find اجسام زیر انتخاب میشن:
Sphere01
Sphere02
Sphere11
Sphere23

اما اگه بنویسین Sphere*1 اجسام زیر انتخاب میشن:
Sphere01
Sphere11
یعنی کاراکتر قبل از 1 برای ما مهم نیس.

این روش برای انتخاب Boneها یا اجسام با اسمهای مشابه خیلی کاربرد داره.

موفق باشید :rose:
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
ذخيره نماي فعلي

اين كار هم شبيه با همونfetch , hold هست كه قبلا توضيح دادم، با اين تفاوت كه فقط نماها رو ذخيره ميكنه
نماي پرسپكتيو رو فعال كنيد و منوي view رو باز كنيد و گزينه save active Perspective view رو بزنيد، نماي فعليتون ذخيره ميشه
حالا ميتونيد نماي ديد رو تغيير بديد و اگه خواستيد گزينه Restore active Perspective view رو بزنيد تا نمايي كه ذخيره كرديد بازيابي بشه
نكته جالب توجه اينه كه شما ميتونيد براي هر نما، يعني، پرسپكتيو، عقب، جلو و ... اين كارو انجام بديد و اين گزينه براي هر نما يك بار اين كارو انجام ميده
يعني ميتونيد با فعال كردن هر نماي ديد و زدن اين گزينه، اونو ذخيره كنيد و دوباره با فعال كردن همون نما اون رو بازيابي كنيد! :)
 

ALI3D69

Member
Link vertex

ببخشيد مي شه يكي بگه چه جوري مي شه يه vertex رو مثلا به يه مكعب Link كرد؟
نمي دونم مي شه اينجا پرسيد يا نه ...!:-?
 

Farrokh

Active Member
نقل قول:
وقتی لاین میکشین گاهی وقتها به انتهای صفحه میرسیم با زدن دکمهی i میتونید صفحه را جابجا کنید( البته نشانگر موس باید همون سمتی باشه که میخواید جابجا شه) خیلی کارایی داره و باحاله
یک راه دیگر هم داره اون هم این که start new shape تیک نخورده باشد و بعد اخر سر همه نقطه ها با هم weld شود.

یه راه خیلی بهتر و راحت تر هم هست اونم اینکه کارکرد ماوس رو مثل نرم افزار اتوکد بکنید
به این معنی که وقتی زوم می کنید حول نشانگر ماوس زوم بشه نه حول مرکز صفحه و وقتی هم زوم آوت می کنید همین طور

برای این کار باید در customize به preferences بروید و در آن به زیر شاخه ی view ports بروید و سپس دو گزینه ی zoom about mouse point (orthographic& perspective را انتخاب کنید
 

Farrokh

Active Member
ببخشيد مي شه يكي بگه چه جوري مي شه يه vertex رو مثلا به يه مكعب link كرد؟
نمي دونم مي شه اينجا پرسيد يا نه ...!

سلام دوست عزیز
به مجید آنلاین خوش آمدید


والا من که تا حالا نیاز نشده که بخوام همچین کاری بکنم

می شه بگی برای چی می خوای این کار رو بکنی؟
اینجوری شاید بتونیم بهتر و دقیق تر کمکت بکنیم

موفق باشی
فرخ
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
تغيير دادن گروهي اسامي

ممكنه خيلي هاتون باهاش بلد باشيد كار كنيد، ولي چون كارايي نداشته سراغش نرفتيد
خوب من خصوصيات مفيد پنجره rename objects موجود در منوي tools رو توضيح ميدم
اين پنجره بيشتر برا آدماي تنبل خوبه(مثل خودم)
خوب بهتره شكل زيرو نگاه كنيد
اميدوارم سر در بياريد!
 

پیوست ها

  • help 01.jpg
    help 01.jpg
    105.7 کیلوبایت · بازدیدها: 120

Navidmilan

Well-Known Member
ببخشيد مي شه يكي بگه چه جوري مي شه يه vertex رو مثلا به يه مكعب Link كرد؟

Vertex يا Vertex هاي جسمتو انتخاب كن. بعد در همان حالت كه Vertex انتخاب شده
Linked Xform Modifire رو به جسمت اعمال كن و بعد با دكمه Picked Control Object
جسمي كه ميخواي Vertex رو بهش لينك كني انتخاب كن.

حتي ميتوني توي انتخاب از Soft Selection هم استفاده كني .
به عكس نگاه كن...

Linked XForm01.jpg Linked XForm02.jpg
 

Farrokh

Active Member
ممنون آقا نوید نمی دونستم ، جالب بود

ولی حالا این کار به چه دردی می خوره دقیقا؟

------------------------------------------------------------------

یه پیشنهاد هم دارم
بچه ها از لیست modifier ها هر کدوم رو که می دونن کاربرد جالب داره و آنچنان هم معروف نیست رو با زبان ساده معرفی کنند


فکر می کنم کار جالبی بشه

ممنون
 

Sherlock_Holmes

Active Member
یه پیشنهاد هم دارم
بچه ها از لیست modifier ها هر کدوم رو که می دونن کاربرد جالب داره و آنچنان هم معروف نیست رو با زبان ساده معرفی کنند


فکر می کنم کار جالبی بشه

ممنون

این کار قبلا شده فرخ جان...

لیست توابع modifier


اگه اون تاپیک رو ادامه بدیم برای اینکار بهتره چون تاپیک استیکی هست و مدتیه بیکاره...
 

ALI3D69

Member
spline ik control

ممنون آقا نوید نمی دونستم ، جالب بود

ولی حالا این کار به چه دردی می خوره دقیقا؟


من هم شديدا ممنونم هيچ جا پيداش نكردم.
من مي خواستم Vertexهاي لب آدمم رو با چند تا جسم كنترل كنم تا بتونم دهنش رو باز و بسته كنم البته مي دونم كه همه با bone اين كار رو مي كنن ولي من هيچ وقت نتونستم اين كار رو بكنم و هميشه فقط نمونه آمادشو ديدم آموزشش رو پيدا نكردم و فكر مي كنم اين راه راحت تر باشه

-----------------------------------------------
با اجازه من هم يكي بگم
نمي دونم modifier spline ik control رو ميشناسين يا نه من دنبال سؤالم بودم كه پيداش كردم با اين مي تونين خيلي راحت مثلا مسير دوربينتون رو كنترل كنين.
 

hoseini_smm

Member
چند نکته در مورد وی ری
1- در وی ری اجسام شفاف( مثل شیشه های پنجره) با ضخامت صفر( مثل plane) طراحی نکنید. چون که نور بایستی زمانی که از جسم شفاف خارج میشود به زاویه قبلی خود برگردد. ولی در این حالت چون صفحه دومی وجود ندارد که نور از آن خارج شود وی ری متوجه خروج نور از جسم نمی شود.
2- در حالتی که در ویری indirect illumination روشن است و gi environment خاموش، رنگ بکگراند صفحه رندر در میزان روشنایی رندر تاثیرگذار است.
3- زمانی که برای gi environment یک تکسچر در نظر میگیریم دیگر عدد مربوط به مولتی پلایر در آن قسمت تاثیری ندارد.
 

AVGHH

Member
افزایش کیفیت تصاویر در ویوپورتها

سلام؛

حتما به اين مشکل برخوردين که زماني که ميخواين از رو يه بلوپرينت کار کنين اگه طرحتون جزئيات زيادي داشته باشه چون کيفيت تصوير تو ويوپورتا کمه نميتونيد دقيق کار کنين که اين خيلي اعصاب خورد کنه.

براي رفع اين مشکل بايد کيفيت تصاوير تو ويوپورت رو زياد کنين، پس بريد به:
منوي Customize > گزينه Preferences... > زبانه يا تب Viewports > دکمه Configure Driver...

حالا تو پنجره ي باز شده تو قسمت Download Texture Size با زياد کردن عدد (زدن دکمه عدد بزرگتر) دقت عکس نمايشي بيشتر ميشه، اما اگه حتي بازدن دکمه 512 هم به کيفيت مورد نظر نرسيدين تيک Match Bitmap Size as... رو بزنين تا عکس رو با کيفيت واقعيش ببينين، البته اين کار سرعت سيستم و ميگيره، پس بهتره بعد از تموم شدن کارتون دوباره برگردونيدش به 256 پيش فرض.

هنوز تموم نشده...
بعد از همه اين کارا ok کنيد و اين پنجره هارو ببندين، ميبينيد که کيفيت نمايش فرقي نکرده، ايراد از اينجاست که شما هنوز دارين عکس قبلي رو ميبينيد، براي فعال شدن تنظيمات جديد بريد به Material Editor و تو کانال Diffuse که عکس رو انتخاب کردين و دکمه ي Reload رو بزنيد يا دوباره عکس رو انتخاب کنيد.

عکس رو براي درک بهتر توضيحات پيچيده من ببينيد.
حالا تموم شد.
موفق باشين :oops:
 

پیوست ها

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    35.4 کیلوبایت · بازدیدها: 65

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام
یه نکته درباره Skin گذاری
وقتی یک جسم با Polygonزیاد Skin بدیم معمولا سر مفاصل مشکلات زیاد باز میاد

راه حل:cool:
میتونیم یه جسم داشته باشیم با polygonکم بعد از اینکه Skin دادیم و همه کار تموم شد باMesh Smooth نرمش کنیم

موفق و پیروز باشید
عارف
 

جدیدترین ارسال ها

بالا