تاپیک سوالات تخصصی مایا

CG-Student

Member
یه point light در نظر بگیرید و مسیر Atribute Editor بعد mental ray و در نهایت custom shader و گزینه light shader
این گزینه به چه دردی می خوره ؟؟؟؟بعد کادر رندر نود میاد که میشه از نورهای منتال ری , نوری بهش نسبت داد ؟؟ قضیه اینا چیه ؟؟
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    248.9 کیلوبایت · بازدیدها: 8
  • 2.jpg
    2.jpg
    328.4 کیلوبایت · بازدیدها: 5

Seyed3D

Member
سلام به همه عزیزان.
میخواستم بدونم چرا تو این مدل به این صورت دراومده.
من اول Combine کردم بعد هم ورتکسهارو مرج کردم اگر میدونند راهنمایی کنند .
مال فیس ها هم نیست فیسهای داخلی پاک شدند.
سلام
با توجه به اینکه فکر میکنم شما در ویو smooth poly (کلید 3 رو زدین؟)هستین و شاهد این جور edge هستین من توصیه میکنم مطمئن بشید که تک تک ورتیس ها با هم مرج شدند .. هر وقت همچین مشکلی برای من پیش میاد من میبینم که یادم رفته ورتیس ها رو مرج کنم.
 
خوب من مشکل رو پیدا کردم و باید بگم اصلا کاری به Harden Edge نداشت بلکه باید از ابزار

Reverse استفاده میکردم


که این رو بلد بودم اما این مورد رو اصلا فکر نمیکردم که از اون باشه. حالا غرض از توضیح این سوال بود :

اصلا چطور میشه که این اتفاق برای Face ها میفته که باید از این ابزار Reverse استفاده کرد و سوال دیگه اینه که عملا کار Reverse چیه ؟ برعکس کردنه ؟ هماهنگ کردنه ؟

ممنون میشم توضیح بدین.
 

cohen

New Member
سلام می خواستم بپرسم برای کار تو رشته انیمیشن بهتره با چه نرم افزار 3d شروع کنم مایا یا مکس و آیا بهتره که کنارش زیبراش رو هم کار کنم یا نه؟
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
1-یه توضیح راجب trax editor می خواستم .
سلام
در مورد این ابزار، یه جور ترکیب کلیپ ها با همه، مثلا شما 2حرکت جدا گونه ی یه کاراکتر رو خروجی گرفتین و میخواین در تصویری اینها رو کنار هم بذارید، مثال: شما یه walk cycle قبلا ایجاد کردین برای یه کاراکتر مشخص و بعد میخوای توی یه صحنه ی دیگه که کاراکتر رو حرکت دیدین و تو یه پلان دیگه ش میخواد کاراکتر راه بره میتونید توسط trax انیمیت ذخیره شدتون رو وارد کنید و تو زمان مشخص روی کاراکترتون اعمال کنید که مثلا بعد دیالوگ گویی راه بره و از کادر خارج بشه.

یه خاصیت خوب دیگه trax اینه که میتونی cache ـهایی که برای مثلا پارچه گرفتین رو وارد این ابزار کنید و مثل کلیپ cut بزنید و در زمان مشخص اعمالش کنید.


3-چرا به قسمت منتال ری دوربین ( وقتی بوسیله view ---> select camera دوربین انتخاب می کنیم ) سپس قسمت lens shader متریال mia_exposure_simple نسبت داده میشه . میشه در مورد این نسبت دادن یه توضیح بدین
این گزینه هم برای نور پردازیه، مثل مکان های درونی و بیرونی و شدت نوری و نفوذ نور ولی بر اساس افکت های معمولی gamma و بخش هایی مثل این، یعنی بر اساس نیازت این گزینه رو میتونی اضافه کنی اجباری نیست، البت این تغییر نور رو میتونی تو برنامه های تدوین یا کاپوز هم انجام بدی ولی اینجا تو این نرم افزار هم برات گذاشته، یعنی تاثیر photo ـی و نفوذ نور به صورت محاصبه ای نداره. البت که شما تو بخش Indirect lighting بخش mental ray هم گزینه ی physical sun and sky رو بزنی هم این گزینه به دوربین شما اضافه میشه، همراه با یه گزینه ی دیگه تو بخش environment shader که برای تظیم بهتر نور هستش. البت کارکرد این گزینه با گزینه ی اولی که گفتم کاملا متفاوته.
 

rainbmaya

Active Member
سلام می خواستم بپرسم برای کار تو رشته انیمیشن بهتره با چه نرم افزار 3d شروع کنم مایا یا مکس و آیا بهتره که کنارش زیبراش رو هم کار کنم یا نه؟
این امضای دوست خوبمون m2_farzan
همانطور که کسی با پوشیدن کفشهای مایکل جوردن بسکتبالیست نمیشود،
کسی هم با داشتن نرم افزار حرفه ای، انیماتور نمیشود.
Ibis Fernandez
نرم افزارهای ساخت انیمیشن 3D و میزان سختی از 10. هرچی به 10 بره سخت تره و هرچی به صفر بره راحتتره. آمار کامل شخصی و بر اساس تجربه خودم.
Blender - 4
Lightwave - 3
Cinema4D - 5
3DMAX - 4
Soft image - 6
Houdini - 9
Maya - 8
.
.
.
and more ...
دوستان درجه سختیو میتونن اصلاح کنن.
میزان وجود آموزش به ترتیب قابل دسترس بودن
3DMAX
Maya
Soft image
Houdini
Cinema4D
Blender
Lightwave
نرم افزار کمکی
Zbrush
Modo
Mudbox
Motion builer
poser
Vue
Brice
Topogun
UVlayout
.
.
.
and very very more ...
 
آخرین ویرایش:

Saeed2vfx

Member
این امضای دوست خوبمون m2_farzan

نرم افزارهای ساخت انیمیشن 3D و میزان سختی از 10
Blender - 4
Lightwave - 3
Cinema4D - 5
3DMAX - 4
Soft image - 6
Houdini - 9
Maya - 8
.
.
.
and more ...
دوستان درجه سختیو میتونن اصلاح کنن.
میزان وجود آموزش به ترتیب قابل دسترس بودن
3DMAX
Maya
Soft image
Houdini
Cinema4D
Blender
Lightwave
نرم افزار کمکی
Zbrush
Modo
Mudbox
Motion builer
poser
Vue
Brice
Topogen
UVlayout
.
.
.
and very very more ...

این آمارا شخصیه دیگه ؟!

به نظر من Blender باید 10 یا 11 باشه !!! بخصوص نسخه های قدیمیش ( نه خیلی قدیمی )
GUI فوق العاده پیچیده ای داره ولی یه خوبی داره که برای همه کاری shortcut داره. که باعث میشه سرعت کار کردن باهاش ( بعد از 2 سال که همه shortcut هارو حفظ کردید ! ) خیلی زیاد باشه.
من قبلاً‌ داخل 3dsmax توی یک ماه یدونه کاراکتر طراحی میکردم. بعداً‌ تونستم با مایا در حدود 3 هفته اینکارو بکنم ولی توی Blender در کمتر از دو هفته یک کاراکتر فول با دیتیل (بدون استفاده از ZBrush) طراحی کردم !!
ولی به نظرم هنوزم گزینه مناسبی برای پروژه های عظیم نیست. بخصوص توی ایران که شکر خدا همه نرم افزارها رایگان هستند !

در مورد وجود آموزش هم به نظرم الان Cinema4D حرف اولو میزنه.
از لحاظ Optimazaion هم نرم افزار فوق العاده ای بحساب میاد. یادمه اون زمان که سیستمم 128 مگ رم داشت ، یدونه ماشین داخل Sample هاش داشت که خیلی جزئیات داشت ولی سیستمم عین ماست بازش میکرد. همون ماشینو Export کردم بردمش داخل 3dsmax ، نتونست باز کنه. هزار بار تست کردم ولی هر دفعه کرش میکرد.
 

maxscript

Well-Known Member
دوست عزیز اقای cohen اگر با برنامه تری دی کار کنی نرم افزار زیاده شما اول هدف خودتو مشخص کن می خوای انیماتور بشی یا فقط می خوای مدلساز باشی مدل ساز گیم می خوای باشی یا چیزه دیگه می خوای مدل ساز کاراکتر باشی یا محیط و خیلی چیزهای دیگه یا می خوای وارد واز تخصصی Vfx بشی اگر هدف خودتو مشخص کردی اون موقع می تونی بسته به کارت و وقتی که داری نرم افزار خودتو انتخاب کنی نرم افزار هم که زیاد هست اقای rainbmaya برای شما لیست کرده امیدوارم جوابتون گرفته باشید

کاربرد Topogen چیه ؟؟
برای بهینه کردن مدل سخته شده استفاده میشه
 
آخرین ویرایش:

Seyed3D

Member
خوب من مشکل رو پیدا کردم و باید بگم اصلا کاری به Harden Edge نداشت بلکه باید از ابزار

Reverse استفاده میکردم


که این رو بلد بودم اما این مورد رو اصلا فکر نمیکردم که از اون باشه. حالا غرض از توضیح این سوال بود :

اصلا چطور میشه که این اتفاق برای Face ها میفته که باید از این ابزار Reverse استفاده کرد و سوال دیگه اینه که عملا کار Reverse چیه ؟ برعکس کردنه ؟ هماهنگ کردنه ؟

ممنون میشم توضیح بدین.
سلام.
یه برداری هست که به هر صفحه پلیگان ها عموده و بهش میگند نرمال.این جناب نرمال اصل اساسی پردازش روی پلیگان هاست (مثلا توی رندرکردن یا اکسترود کردند یا حتی فیزیک وهیر و فور ) این بردار یه نیم خطه یعنی از یه طرف به بینهایت میرسه .توی دستور ریورس شما میگید این بردار نرمال جلوی فیس باشه یا بره پشتش .
برای اینکه بتونید بردار نرمال یه پلی گان رو ببینید برید اینجا(البته اول شی رو باید انتخاب کنید):
Display>Polygons>Face Normal
 

Seyed3D

Member
سلام می خواستم بپرسم برای کار تو رشته انیمیشن بهتره با چه نرم افزار 3d شروع کنم مایا یا مکس و آیا بهتره که کنارش زیبراش رو هم کار کنم یا نه؟
ببینید دوست من اینجا نه ما ذره ای قرار پول نرم افزار هامون رو میدیم نه پول اموزشی های که از شرکت های مختلف میخریم رو .برای یه نفری که اونر آبه بین مایای 3000 دلاری و بلندر رایگان کلی فرق هست.همین طور اینکه شرکتی میخواین کار کنید و استخدام بشید از چه نرم افزاری استفاده می کنه هم برای همچین ادمی بسیار مهمه .چون ساخت انیمیشن صرفا تک نفره تقریبا مهاله و باید تیمی کار کنید تیمی کار کردن یعنی چند بار یه نرم افزار رو بخری چند بار خریدنم یعنی چند بار یه پول هنگفت خرج کنی ... ازو اونجایی ما که اینجا پولی برای نرم افزار نیمیدیم و اینکه هیچ شرکتی نرم افزار بدش رو گرون نمیفروشه و اینکه هرکدوم برای خودشون نقاط قوت و ضعفه خاص خودشون رو دارند بنابر این به شما توصیه میکنم زیاد در گیر مباحث تکنیکی نشید ببینید با کدوم بیشتر حال میکنید همون رو انتخاب کنید .مطمئن باشید هیچ کسی از شما برای نرم افزارتون پول نمیگیره ..بنابر این نگران انتخابتون نباشید (البته تو ایران)
 

CG-Student

Member
در مورد بامپ منتال ری
کاربرد bump basis در منتال به چه صورت هست ؟ یعنی خود bump map به تنهایی نمی تونه کار بامپ انجام بده ؟؟؟ در قسمت بامپ منتال ری یه گزینه دیگه به اسم passthrough هست . من این امتحان کردم مثل همون bump map بود فقط رنگ انتقال نمی داد ؟ میشه توضیح بدین کاربرد هر کدوم
 

amirghibi

Member
نحو استفاده از نرمال مب تو مابا رو میشه بگید با فرض اینکه دو مدل داریم یکی لوبلی یکی های بولی
 

amirghibi

Member
نحو استفاده از نرمال مب تو مابا رو میشه بگید با فرض اینکه دو مدل داریم یکی لوبلی یکی های بولی
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
کاربرد bump basis در منتال به چه صورت هست ؟ یعنی خود bump map به تنهایی نمی تونه کار بامپ انجام بده ؟؟؟
سلام
والا تا الانی که این سوال رو بیان کردی من در مورد این گزینه ها تحقیق نکرده بودم، الان هم گشتم خیلی خیلی متوجه نشدم ولی تا اینجایی که من فهمیدم کارشون تو تفاوت project کردن تکسچر روی جسم هست بر اساس نور و زاویه یه دوربین. یه جورایی مثل نورمال مپ که میتونی زاویه ی فرو رفتگی رو بر اساس نیازتون تو محور ها تغییر بدین تا بهترین خروجی رو داشته باشن. این رو هم یبشتر از این مطلب تونستم بدست بیارم، اگه اشتباه میکنم دوستان اصلاح کنن.

یعنی خود bump مایا میتونه چیزی که میخواین رو بهتون بده اینها بیشتر برای بهتر شدن کاره.


...................................................

نحو استفاده از نرمال مب تو مابا رو میشه بگید با فرض اینکه دو مدل داریم یکی لوبلی یکی های بولی
منظورتون رو از این با فرض متوجه نشدم.

اصولا جسم های high poly برای ساخت برجستگی هاست که بعد ازشون normal بگیریم و روی جسم low poly ـمون اعمال کنیم. حالا منظورتون رو از با فرض میگین دقیقا چیه که من یا دوستان بهتر بتونیم راهنمایی کنیم؟

حق یارتون
 
آخرین ویرایش:

ehsan_62

Well-Known Member
نحو استفاده از نرمال مب تو مابا رو میشه بگید با فرض اینکه دو مدل داریم یکی لوبلی یکی های بولی

نرمال مپ که خب مشخصه يک نوع بافت خاص هستش که توی مايا 2 تا حالت داره
tangent space و object space
که برای اعمال کردن به متريال بايد به اسلات bump map اضافش کنيد
فقط با اين تفاوت که وقتی بافت را assign کرديد
در قسمت
bump attributes > use as
نوع نرمال مپ را مشخص کنيد
برای ساخت نرمال مپ هم راه های زيادی هست
که اون بحث خيلی مفصل ميشه
 
آخرین ویرایش:

amirghibi

Member
نرمال مپ که خب مشخصه يک نوع بافت خاص هستش که توی مايا 2 تا حالت داره
tangent space و object space
که برای اعمال کردن به متريال بايد به اسلات bump map اضافش کنيد
فقط با اين تفاوت که وقتی بافت را assign کرديد
در قسمت
bump attributes > use as
نوع نرمال مپ را مشخص کنيد
برای ساخت نرمال مپ هم راه های زيادی هست
که اون بحث خيلی مفصل ميشه
نگاه کن نرمال رو از جسم های بلی میگیرن به جسم لو بلی میدین درسته مراحلشم نمیتونی بکی مثلا اول uv میخواد بعد...
 

amirghibi

Member
یه سوال دیگه هم دارم نورب ها و سورفیس ها تو مایا بیشتر برای چه کارایی استفاده میشه تو بیشتر اموزش ها از بلی گان استفاده میکنند همجین سوال شد برام
 

جدیدترین ارسال ها

بالا