تاپیک سوالات تخصصی مایا

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
نگاه کن نرمال رو از جسم های بلی میگیرن به جسم لو بلی میدین درسته مراحلشم نمیتونی بکی مثلا اول uv میخواد بعد...
سلام
آره، اسم جسم high به جسم low میدن حتما هم قبلش باید UV شده باشه، عنی تو مرحله ی low poly. حالا برای گرفتن normal map هر نرم افزاری روش کاری خودش رو داره، مثلا توی مایا باید بری به Rendering> Lighting/shading> Transfer map و با تنظمیات موجود نرمال جسمت رو بگیری.
به این صورت که شما هر دو جسم رو در یه مکان قرار میدین، بعد اول جسم low رو به بخش target Meshes معرفی میکنید و جسم high رو به بخش source meshes و بعد تو بخش output Maps گزینه ی Normal رئ انتخاب میکنید تا تنظیماتش رو ایجاد کنه و بعد یه پسوند خوب و تنظیمات و بیشتر و سایز تصویر و در آخر bake و تصویر تو مسیر معرفی شده که در قسمت normal map بهش داده بودیم ذخیره میشه.
اگه در جسم در جابجا به بخش ها معرفی کنید دقیا تصویر داده شده برعکس و invert برجستگی ایجاد شده رو براتون ایجاد میکنه.
برای یادگیری همه تنظیمات بهتره یه آموزشی ببینید، نمیشه اینجا همه چیز رو کامل توضیح داد.

حق یارتون
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
میزنه پس کله ی جسمت و هرچی یادشه از ذهنش میپره :snap: :green:

اصولا برای صفر کردن ابزارهایی که روی جسم برای تغییر مدل انجام داده شده استفاده میشه، ولی ممکنه شما چیزهای دیگه هم بخوای از حافظه ی جسمت پاک کنی، مثلا به جسمت خاصیت nCloth دادی حالا میخوای رو شکل جسمت یه تغییر ایجاد کنی بهتره که جسم رو از حالت nCloth خارج کنی بعد تغییرات مدل رو اعمال کنی و دوباره جسمت رو cloth بدی با تنظمیاتی که زیر مجموعه ی Delete میبینی میشه هر قسمت رو جدا گونه از جسم پاک کرد تا اثری از تنظماتش روی جسم نمونه.
 

ehsan_62

Well-Known Member
یه سوال دیگه هم دارم نورب ها و سورفیس ها تو مایا بیشتر برای چه کارایی استفاده میشه تو بیشتر اموزش ها از بلی گان استفاده میکنند همجین سوال شد برام

روش های ديگه اي از مدل سازی هست ولی نهايتا در آخر بهتره که به پوليگان و مش تبديل بشه
خيلی ها از تمام روش ها استفاده ميکنند البته اين مخصوص کسانی هست که سال هاست دارند به صورت تخصصی
مدلينگ کار ميکنند چون روش های ديگه اي هم هست مثل subdiv
البته توی نرم افزار مايا يک امکان خيلی ساده وجود داره که تقريبا شبيه به همون subdiv هستش
و با پلگان مخلوط شده که همون کليد 3 هستش
يا mesh smooth preview که از مايا 2008 عموميت پيدا کرد و تونست طرفدارای subdiv را تا حد زيادی
راضی کنه
پيشنهادی که ميشه هميشه اينه که از پاليگان شروع کنيد به کار کردن و به صورت اصولی و از پايه
شايد پاليگان مادلينگ خيلی ساده به نظر برسه ولی داخل خودش خيلی چيز ها هست که به مرور زمان تجربه ميشه
زمانی که احساس کرديد پاليگان مدلينگ را کامل ياد گرفتيد ميتونيد به روش های ديگه رجوع کنيد
گرچه داخل نرم افزار مايا به خوبيه هر چه تمام تر چند روش مدلينگ را با پاليگان مدلينگ ترکيب کرده
مثلا برای extrude دادن ميتونيد يک curve درست کنيد و از اون اکترود يک کامپوننت استفاده کنيد
من خودم هنوز جرات نکردم تصميم جدی بگيرم برای ياد گرفتن کامل curve ها .... ولی توی مدل سازيم ازش کمک ميگيرم
ولی بازم تاکيد ميکنم روی پاليگان سرمايه گذاری کنيد چون هر روز ابزارهاش بهتر ميشه
 

Hamed_8

Member
روش های ديگه اي از مدل سازی هست ولی نهايتا در آخر بهتره که به پوليگان و مش تبديل بشه
خيلی ها از تمام روش ها استفاده ميکنند البته اين مخصوص کسانی هست که سال هاست دارند به صورت تخصصی
مدلينگ کار ميکنند چون روش های ديگه اي هم هست مثل subdiv
البته توی نرم افزار مايا يک امکان خيلی ساده وجود داره که تقريبا شبيه به همون subdiv هستش
و با پلگان مخلوط شده که همون کليد 3 هستش
يا mesh smooth preview که از مايا 2008 عموميت پيدا کرد و تونست طرفدارای subdiv را تا حد زيادی
راضی کنه
پيشنهادی که ميشه هميشه اينه که از پاليگان شروع کنيد به کار کردن و به صورت اصولی و از پايه
شايد پاليگان مادلينگ خيلی ساده به نظر برسه ولی داخل خودش خيلی چيز ها هست که به مرور زمان تجربه ميشه
زمانی که احساس کرديد پاليگان مدلينگ را کامل ياد گرفتيد ميتونيد به روش های ديگه رجوع کنيد
گرچه داخل نرم افزار مايا به خوبيه هر چه تمام تر چند روش مدلينگ را با پاليگان مدلينگ ترکيب کرده
مثلا برای extrude دادن ميتونيد يک curve درست کنيد و از اون اکترود يک کامپوننت استفاده کنيد
من خودم هنوز جرات نکردم تصميم جدی بگيرم برای ياد گرفتن کامل curve ها .... ولی توی مدل سازيم ازش کمک ميگيرم
ولی بازم تاکيد ميکنم روی پاليگان سرمايه گذاری کنيد چون هر روز ابزارهاش بهتر ميشه

پایه ی مدلسازی نربز هستش و یاد نگرفتن اون یعنی نیمی از مدلسازی رو از دست دادن
شما هیچ وقت نمیتونید بگید نربز قویتر از پلیگانه ، هر کدوم یه جا کاربرد دارن
الان اگر شما با راینو کار کرده باشین متوجه میشین که مدلسازی نربز چیزی از پلی کم نداره هیچی ، یه چیزایی هم بیشتر داره
مدلسازی صنعتی هم کاملاً نربزه

حتماً وقت بذارین براش و یادش بگیرین
 

ehsan_62

Well-Known Member
پایه ی مدلسازی نربز هستش


ميشه لطف کنيد منبع اين را بگيد ؟



شما هیچ وقت نمیتونید بگید نربز قویتر از پلیگانه ، هر کدوم یه جا کاربرد دارن
چرا حرف توی دهن من ميزاريد؟




الان اگر شما با راینو کار کرده باشین متوجه میشین که مدلسازی نربز چیزی از پلی کم نداره هیچی ، یه چیزایی هم بیشتر داره

باز هم بحث يک نرم افزار ديگه توی انجمن مايا و توی تاپيک مايا !



حتماً وقت بذارین براش و یادش بگیرین

چشم




البته ياد گرفتن داريم تا ياد گرفتن !
اينکه ياد بگيريم نرب ها را دقيقا در دراز مدت لازم هست به شرطی که به شعار نباشه يا
واقعا به صورت حرفه اي يا عمقی باشه
و اين زمان زيادی به غير از آموزش ميگيره يعنی زمانی که به صورت تجربی بخواهيم ياد بگيريم
اون ديگه بحث ديگه اي هستش
بازم گفتم ياد گرفتن داريم تا....
فعلا ترجيه ميدم بگم هنوز هم پليگان را بلد نيستم تا اينکه بيام فقط شعار بدم که ...



[h=1]40 years Old 3D Rendered Short Film – 1972 VideoEd Cattmull (Pixar founder) and Fred Parke made this first 3-D rendered film in 1972. Which is amazing considering they did it almost 40 years back. It is an animated version of Ed’s left hand.[/h]
The best part of this film is not even the 3D rendering itself, but the outtakes and “making of” footage that has been interwoven throughout, including footage of a plaster replica of Ed’s hand onto which he is meticulously mapping the polygon vertices that make up the three dimensional model (around 1:30). That’s really remarkable. The math that we take for granted for rendering 3D was being invented, real time, to create this video. (Ed’s credited for having working out that math to handle things like texture mapping, 3D anti-aliasing and z-buffering.)
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
من اون چنان نظری ندارم و میگم هر کدوم کاربرد خودشون رو دارن و اینم بگم من بیشتر دیدم توی جلوه ها و انیمیشن ها از poly استفاده میشه مگر موارد خاص و به قول حامد عزیز تو صنعت از nurbs استفاده میشه تا اونجایی که من دیدم ولی...

باز هم بحث يک نرم افزار ديگه توی انجمن مايا و توی تاپيک مايا !
خوب چه اشکالی داره مگه؟ مگه مایا حدود ممنوعه ست یا خط قرمزه؟ خوب بشه؟ بده اطلاعات به دیگرون میدن، دوست عزیز؟
تو تاپیک های دیگه هم بحث نرم افزارهای دیگه میشه برای اطلاعات دوستان، والا مردم در مورد دین و خداشون انقدر گیر نیستند که شما روی یه نرم افزار گیری دوست عزیز. زیاد جدی نگیر اینا رو اعصاب خودت رو هم خورد نکن، دنیا دو روزه ما هم برای پرستش خدا امدیم روی زمین نه دفاع از نرم افزاری، نگین که دور از قوانینه که اگه بود تا بحال مدیران سایت چندین بار تو پست های مختلف اخطار میدادن.

حق یارت عزیز :rose:
 
آخرین ویرایش:

ehsan_62

Well-Known Member
خوب چه اشکالی داره مگه؟ مگه مایا حدود ممنوعه ست یا خط قرمزه؟ خوب بشه؟ بده اطلاعات به دیگرون میدن، دوست عزیز؟
تو تاپیک های دیگه هم بحث نرم افزارهای دیگه میشه برای اطلاعات دوستان، والا مردم در مورد دین و خداشون انقدر گیر نیستند که شما روی یه نرم افزار گیری دوست عزیز. زیاد جدی نگیر اینا رو اعصاب خودت رو هم خورد نکن، دنیا دو روزه ما هم برای پرستش خدا امدیم روی زمین نه دفاع از نرم افزاری، نگین که دور از قوانینه که اگه بود تا بحال مدیران سایت چندین بار تو پست های مختلف اختار میدادن.

چه اشکالی داره وقتی ديگران به ما اخطار نميدن خودمون قوانين را رعايت کنيد ؟!
اگر سر چهار راه رسيديم چراغ قرمز بود ولی پليس نبود رد کنيم برييم ...
من سر اينکه هر چيزی سر جای خودش باشه گيرم نه اينکه روی نرم افزار
چه خوب بود مردم ما بدون اينکه قانون بالا سرشون باشه رعايت ميکردند
فرض کنيد الان ما شروع کرديم به بحث کردن در مورد نرم افزار های ديگه توی اين تاپيک
خوب ... يه لحظه تجسم کنيد ... البته بارها خودتون هم ديدی که چه آش شل و ... از آب در اومده
هر کسی از خودش يک سری اطلا عات غلط پست کرده ...
در بهترين حالتش اينه که افراد حرفه اي تر دلشون نمياد ديگه وارد اين بحث ها بشند
فقط ميمونه ادامه ی بحث و اخطاری که مدير ميده ...
پس انقدر هشل در هفت بريم تا جايی که بهمون اخطار بدهند
من فقط ياد آوری کردم که بهتره در مورد بحث مورد نظر صحبت کنيم
يه خوبيه ديگه اين که اطلا عات دسته بندی ميشه و مخاطب بهتر ميتونه جوابش را پيدا کنه
بازم هست ..
موفق باشيد
 

maxscript

Well-Known Member
هر دو شیوه مدل سازی خوب و قوی هستن و کاربرد دارن هم توی صتعت گیم و هم انیمیشن ولی اصولا Poly زیادتر استفاده میشه اینم الکی نمی گم از پشت صحنه های ساخت گیم و فیلمهایی که دیدم مدل سازها بیشتر با پلی مدل می کنن ولی هر دو جای خاص خودشونو دارن
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
اولا فکر نکنم مقایسه دو نرم افزار تو بخشی که یکی از اون ها قرار دادن دور از قوانین باشه چون دیدم تاپیک هایی که مدیران هم چیزی نگفتن. توضیح مختص به یه نرم افزار توی بخش یه نرم افزار دیگه مشکل داره.
درضمن ایشون فقط یه مثال زدن، فکر نکنم مشکلی بود، فقط گفتم این چیزی که میخواین بیشتر تو این نرم افزار ازش استفاده میشه و نیومدن در موردش بشینن و بحث و گفتو گو کنن، شما زیادی داغش کردین دوست عزیز.
چه اشکالی داره وقتی ديگران به ما اخطار نميدن خودمون قوانين را رعايت کنيد ؟!
وقتی اخطاری داده نشده در مورد مثلا یه مثال که الان حامد جان زدن یا مقایسه ای که بالا گفتم یعنی چیز خاصی نیست. کسی توی بخش مایا تایپی با موضوع راینو باز نکرده فقطه یه اسمی ازش برده و اگه قانون نوشه ای توی این فروم به من نشون بدین که این رو اسم بردن ها در حد یه نمونه مشکلی داره چشم، من قانع میشم. قانون رو از خودت در نیاریم بهتره فکر کنم رفیق.

اون آش ها رو هم کسان دیگه ایجاد کردن بدون ربط به موضوع که یه جای دیگه داشت ایجاد میشد که سریع جلوش رو گرفتم. در آخر همه همه دوستان لذت بحث رو بردن و چه با کلید تشکر چه متنی ابراز محبت کردن.
مثل الان اگه شما بهش گیر نمیدادین در حد یه اسم و بیان کوتاه رد شده بود.

میگم زیاد این دنیا رو جدی نگیر و خودت رو آزار نده ریفیق.

حق یارت.
 

ehsan_62

Well-Known Member
میگم زیاد این دنیا رو جدی نگیر و خودت رو آزار نده ریفیق.
شما اگر اجازه بديد از بالای منبر يک بيايد پايين بقيه هم ميتونند از اصول پيشنهادی ديگران استفاده کنند
شما راحت باش .. ولی خودتم ميدونی که چقدر خوبه چراغ قرمز را رد نکنيم ...دنيا راحت تر ميشه... ما فقط يه بوق زديم که ....
به همين روش ادامه بديد و اميدورام موفق باشيد .
 

pclord

کاربر متخصص
سلام

دوستان بهترین روش ساخت برف های نشسته شده رو اجسام در مایا چی هست؟ توی تری دی مکس SnowFlow استفاده میشه آیا پلاگینی برای این کار برای مایا هست؟

با تشکر
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام
من که تا حالا سعی نکردم، یعنی نیازی نداشم، نمیدونم خودتون سرچی کردین یا نه ولی فعلا این گیرم امد. خودم هم بلد نیستم، کار سختیه واسه صحنه های بزرگ ولی فعلا این رو دریاب تا ببینیم دوستان دیگه چیز بهتری دارن یا من چیزی گیرم میاد یا نه.
http://www.cgarena.com/freestuff/tutorials/maya/snow/snow.html
 

pclord

کاربر متخصص
سلام
من که تا حالا سعی نکردم، یعنی نیازی نداشم، نمیدونم خودتون سرچی کردین یا نه ولی فعلا این گیرم امد. خودم هم بلد نیستم، کار سختیه واسه صحنه های بزرگ ولی فعلا این رو دریاب تا ببینیم دوستان دیگه چیز بهتری دارن یا من چیزی گیرم میاد یا نه.
http://www.cgarena.com/freestuff/tutorials/maya/snow/snow.html

ممنون این آموزش رو دیده بودم فایل تمرین و خود آموزش رو در قالب پی دی اف از لینک زیر که سازنده اصلی هست میتونید دانلود کنید:
http://labs.ravenproduktion.se/

گفتم شاید راهی باشه که برای برف لازم نباشه مدل سازی بشه.
 

maxscript

Well-Known Member
یه اسکریپت برای مایا هست این کارو انجام میده البته دنبالش می گردم اینجا قرار می دم
 

CG-Student

Member
ریگ

مفصل مچ دست به دایره ای که تو شکل علامت زدم parent کردم ولی متاسفانه محور چرخشش عوض شد ؟؟ مشکل از کجاست !! در صورتی توی اون یکی شکل همون دست به همین صورت parent کردم ولی مشکلی پیش نیومد .
 

پیوست ها

  • 1.jpg
    1.jpg
    290.8 کیلوبایت · بازدیدها: 7
  • 2.jpg
    2.jpg
    261.7 کیلوبایت · بازدیدها: 4

maxscript

Well-Known Member
وقتی Parent می کنید داخل تنظیماتش تیک Maintane offset رو بزنید اگر درست نوشته باشم بعد باید دایره شما هیچ چرخش و Translaty نداشته باشه و همچنین برای اینکه ریگ شما بهتر بشه سعی کنید استخوان ها چرخی نداشته باشند و همیشه Local Rotation اونها درست کنید
 

rainbmaya

Active Member
مفصل مچ دست به دایره ای که تو شکل علامت زدم parent کردم ولی متاسفانه محور چرخشش عوض شد ؟؟ مشکل از کجاست !! در صورتی توی اون یکی شکل همون دست به همین صورت parent کردم ولی مشکلی پیش نیومد .
با Freeze شاید درست شه ، قبل از پرنت کردن. البت دایره رو میگم!
 

CG-Student

Member
Rainb جان مشکل از فریز نیست !!
توی کتاب نوشته بود که برای ریگ دوپا از محور چرخشی XZY استفاده کنید . شما از چه محوری استفاده می کنید ؟ قضیه این محوربندی ها چیه ؟
IK ها هم محور بندیشون بر اساس FK ها مشخص میشه ؟؟ یعنی اگه FK یی که محورش مشخص شد حالا اگه یه IK بهش بدیم , محور IK بر اساس اون تنظیم میشه؟
فعلا پیچیدم تو محور بندی تا ببینیم خدا چی می خواد :rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا