انیمیشن Tehran 2121

موفقیت انیمیشن تهران 1500 در سی امین جشنواره فیلم فجر

  • زیاد

    رای: 11 50.0%
  • متوسط

    رای: 4 18.2%
  • کم

    رای: 7 31.8%

  • مجموع رای دهندگان
    22

koochoo

Member
گفت و گو با حسام بنی‌اقبال انیماتور ملک سلیمان و سابقه حضور در فیلم هایی بزرگی مثل ارباب حلقه ها و.... همچنین نظر مثبت در خصوص انیمیشن تهران 1500





نوابغ ایرانی در همه جای دنیا در حال علم آموزی و بهره‌گیری از توان بالای هوشی و فكری خود هستند و بسیاری از آنها از عدم توجه شایسته در ایران به جایگاه خود و بهره‌گیری نادرست از توان نخبگان انتقاد دارند. نشریه دانستنی‌ها به گفتگو با یكی از این متخصصان توانمند پرداخته كه در زمینه انیمیشن توانسته در فیلم‌های مطرح و در كنار كارگردانان بزرگ جهان به فعالیت بپردازد.

برای ما یك جورهایی افتخار است كه اسم یك ایرانی در پایان تیتراژ كارهای بزرگ هالیوودی باشد. حسام بنی‌اقبال ایرانی ای است كه تحصیلات انیمیشنش را در انگلیس تمام كرده است. او در پروژه‌های متعددی از «ارباب حلقه‌ها» و «شاهزاده پارسی» گرفته تا تبلیغ‌های تلویزیونی كار كرده است.

گفتگو با بنی‌اقبال در روزهایی كه فیلم ملك سلیمان با تبلیغات بسیار در حال پخش است جالب توجه است. سازندگان این فیلم كه حدود ۵۰۰ میلیون هزینه جلوه‌های ویژه آن شده و از یك گروه تایوانی برای آن بهره‌گیری شده، مدعی هستند كه در ایران كسی توان اجرای این پروژه را نداشت. مشخص نیست با وجود امثال بنی‌اقبال، چرا فرصت در اختیار این جوان با تجربه و موفق ایرانی قرار نگرفته است؟ بخش‌هایی از این گفتگو در ادامه می‌آید.

• ملك سلیمان یك فضای مخوف و ترسناك و دهشتناك جادوگری و جادوی سیاه، ورود جن‌ها به زندگی انسان و ورود هیولاهای مخوف به دنیای انسان بود كه سلیمان باید تا آخر عمر با آن‌ها می‌جنگید و در این فیلم این دنیای ترسناك و وحشتناك را كم دیدیم. نماهای دوربین را می‌توانستند عوض كنند و ملك سلیمان را جور دیگر نشان بدهند.•

برای این فیلم ۵ میلیارد هزینه شده كه با حدود یك پنجم این مبلغ (۱۴۰) میلیون می‌شد این پروژه را بست طوری كه اصلا این تفاوت پزوژه را نشان ندهد. من فكر كنم به تنهایی هم می‌توانستم این پروژه را انجام دهم. اگر تهران ۱۵۰۰ بیاید بیرون، شما هنر انیماتورهای ایرانی را می‌بینید.

• بیشتر، دلایل احساسی سبب بازگشت من به ایران شد و این‌كه از موقعیت كارم در آن‌جا راضی نبودم. با یك شركت سینمایی همكاری می‌كنم، پروژه‌هایی هم با صداوسیما دارم. در دانشگاه تهران و تربیت مدرس هم تدریس می‌كنم. یك سری كارهای جشنواره‌ای هم برای خودم انجام می‌دهم كه از چند سال قبل شروع كرده‌ام. وقتی برگشتم، می‌خواهم مدیر شركتی كه در آن كار می‌كردم از دیدن این كارهای كوتاه لذت ببرد و جایگاهم بالاتر برود. البته این یك كار معمول در هالیوود است. وقتی در یك وضعیت تكرار می‌شوند، مدتی می‌روند و تجربه می‌كنند و بعد با دستی پر برمی‌گردند. من هم اینجا بیشتر موقعیت آزمون و خطا دارم.•

تعدادی كار از طریق اینترنت با شركت‌های انگلیسی انجام دادم ولی خیلی توش پول نیست. دوست دارم تمركزم همین جا روی كارهایم باشد. اگر یك پروژه جشنواره‌ای قوی كار كنید و جایزه بگیرید، خیلی بهتر از این خواهد بود كه درآواتار باشید. پروژه‌ای كه شما كارگردان یا سرپرستش هستید، بیشتر مطرح می‌شود و دیده می‌شوید، تا اینكه مثلا در آواتار كه در آن ۱۰۲۵۰ نفر در ده سال از هشت شركت مختلف با زیرمجموعه‌های‌شان كار كردند.

• دانشگاه‌های ایران حفظی است. در آخر شما بحرالعلوم می‌شوید ولی هیچ حركتی در آن‌ها نیست. وقتی وزارت علوم مدركم را تأیید كرد و برای تدریس به دانشگاه‌ها معرفی شدم دیدم جو دانشگاه‌ها خیلی تحقیقاتی نیست. امروزه دانشگاه‌ها در كل دنیا به سمت صنعتی شدن می‌روند.•

من از طریق دوستان و استادانم در انگلیس یه چند كارگردان مشهور معرفی شدم. ابتدا به ما گفتند یك سری از كارهایی را كه انجام داده‌اید را بیاورید ولی نگفتند برای چه پروژه‌ای. بعد از آن كارهایم برای «شاهزده پارسی» و «ولف من» قبول شد. كارهای مفهومی قسمتی از ارباب حلقه‌ها را هم كه در انگلستان درست شد - «شكار برای گلوم» - من انجام داده‌ام. بعد از این پروژه‌ها به ایران برگشتم.

• ما هیچ ارتباطی با كارگردان‌های فیلم‌ها مانند پیتر جكسون (كارگردان ارباب حلقه‌ها) و جو جانسون (كارگردان مرد گرگ‌نما) نداریم. ما گروه جلوه‌های بصری بودیم. فیلم‌ها آماده شده بود و وقتی تحویل ما داده می‌شد كارهای نهایی را انجام می‌دادیم.•

امروزه كارها آن قدر گسترده است كه واقعا خود كارگردان هم تمام جزئیات كار خود را نمی‌داند. فیلم‌ها در آمریكا یا جایی دیگر فیلم‌برداری می‌شوند، بعد كار تقسیم می‌شود بین گروه‌های كوچك‌تر در سرتاسر دنیا، مثل همین آواتار.

• اینكه ایده‌های هر فیلم چه پروسه‌ای را طی می‌كند تا از فكر اولیه به تصویر تبدیل شوند دارای چند مرحله است. اولین مرحله كه در ایران خیلی مرسوم نیست، دكوپاژ و ..... (Set Design) و یا دایركتینگ فوتوگرافی است؛ انتخاب لوكیشن‌ها به صورتی كه عكاس باید برود و از نماها عكس بگیرد.•

بعد مرحله چیدمان دوربین‌ها و نحوه قرارگیری آنهاست؛ یعنی نحوه فیلم‌برداری و سبك كارهاست؛ یك سری از پروژه‌های دانشگاهی هم كه باید رفرنس داشته باشند. بعضی ها به خلاقیت سر صحنه اعتقاد دارند. در واقع آمیخته‌ای از هر دو یعنی شما هم پك برنامه‌ریزی از قبل دارید و هم سر صحنه چیدمان می‌كنید.

• كارگردانی مثل دیوید فینچر برای فیلم اتاق وحشت (panic room) شش سال زمان گذاشت تا یك ماكت بزرگ از خانه‌ای ساخت كه می‌خواست دوربین‌ها را در آن حركت دهد، و هم آمیخته‌ای از چیزهای گرافیكی و خلاقیت سر صحنه بود. بعضی مواقع هم تولید موازی داریم: یك كارگردان سر صحنه به یك روش فیلم‌برداری می‌كند و همان كار را با كامپیوتر به یك روش دیگر انجام می‌دهد و هر كدام كیفیت بهتری داشته باشند انتخاب می‌شوند یا از تركیب هر دو استفاده می‌كند.•

هزینه متخصص هم بالاست. دستمزد آن كسی كه می‌خواهد بیاید با شما سر صحنه و كار را انجام دهد زیاد است. این فرد باید دستگاه‌هایی را هم اجاره كند. مثلا ما در این زمینه استودیوهای گرین اسكرین و بلو اسكرین سه‌بعدی هم نداریم؛ استودیوهایی كه بخواهید سه‌بعدی در ابعاد بزرگ كار كنید. البته صدا و سیما یك سوله بزرگ برای این كار در نظر گرفته در هشتگرد كه قرار بوده از سال ۸۱ درست بكنند. پول خیلی زیادی هم دادند برای این كار. اگر بخواهند كاری را انجام دهند حتما می‌توانند، چون هم پول و هم تواناییش را دارند. مشكل اساسی همان عدم استفاده از آنهاست؛ به خاطر این‌كه نگاه هنرمندانه‌ای وجود ندارد.

• خود من جلوه‌های بصری آپ (Up) را خیلی دوست داشتم. داستان اسباب بازی ۳ (Toy Story ۳) خیلی عالی بود. اگر شما بگردید الان جزو ۵۰ فیلم برتره. از نظر مفهوم خیلی قوی بود. هیچ كس فكر نمی‌كرد بعد از دو اپیزود كه یكی موفق و دیگری نسبتا موفق بود، سومی بتواند یك همچین اپیزود خیلی موفقی از آب در بیاید. در سینمای آمریكا مفهوم خیلی مهم است. فیلم‌هایی كه من كار كردم از نظر مفهوم فیلم‌های آشغالی بودند.•

من فكر می‌كنم در آینده، فیلم و انیمیشن با هم تلفیق بشوند. اما فكر نمی‌كنم تكنولوژی از بازیگر جلو بزند، بازیگر از بین برود. شما در سینمای ایران هم اگر دقت كنید این اوضاع هست. عقلانیت از سینمای ما دوره، اشكال ما این است كه دوست داریم تقلید كنیم و همیشه فكر می‌كنیم كه مدینه فاضله جای دیگری است و فكر می‌كنیم برای رسیدن به سینمای روشنفكری باید چیزهایی از كارهای دیگران داشت مثلا مدت‌ها بعد از ساخت «آژانس شیشه ای» همه متوجه شدن كه از روی «بعد از ظهر سگی» سیدنی لومت (Sidney Lumet) ساخته شده، چون در آن زمان دسترسی به منابع كمتر بود، ولی الان جامعه بازتر شده وخیلی از فیلم‌ها را می‌بینند. اما الان كار هنرمندها كم شده و بیشتر همه به كامپیوتر وابسته شده‌اند.

• الان در ایران به اصطلاح انیماتورها دو سبك وجود دارد: سبك حوری و صبایی كه برگرفته از اسم این شركت‌هاست. این یك فرهنگ چرتكه‌ای است كه چند دقیقه، دقیقه‌ای چند؟ این فرهنگ دارد از بین می‌رود، چون پیشرفت این سبك‌ها خیلی كم بوده است.•

سرمایه این بخش بی‌تعارف دست كسانی افتاد كه تحصیلات دانشگاهی نداشتند و از علم هنر و انیمیشن چیزی نمی‌دانستند. اینكه اتفاقی بیفتد مانند فیلم بنجامین باتن كه حاصل یك تحقیق ۳۰ ساله و پژوهش‌های دانشگاهی بود، كاری نیست كه این اپراتورها انجام دهند. كسانی هم كه می‌دانستند و هنرمند، دانشمند و یا روشنفكر بودند از این آدم‌ها و سرمایه‌ها دور بودند. این تجارت دست عده‌ای افتاد كه بازاری مآب بودند و فقط به پول و دقیقه نگاه می‌كردند؛ مثلا می‌گویند فلان شركت ۲۰ هزار دقیقه تولید كرده كه این تولیدات كمی بوده‌اند و كیفیتی نداشته‌اند. • وضعیت انیمیشن در ایران در حال رشد است. چند پروژه در حال كار است كه وقتی بیرون بیایند همه متحیر می شوند؛ مثل بازی كامپیوتری گرشاسب، تهران ۱۵۰۰، یا قلب سیمرغ. اینها شروع یك حركت خوب هستند. مطمئن هستم كه تهران ۱۵۰۰ كه آماده شود خیلی عالی خواهد بود و شروع یك حركت تازه است و این یعنی ما می توانیم پیشرفت كنیم. یك مشكل هم در مدیریت سنتی ما، این است كه تهیه كننده ها در سینما و انیمیشن خیلی دستشان در كار نیست. اصطلاحات فنی را نمی دانند و قسمت تحقیق و توسعه (R&D) است كه نداریم. این فرصت را نمی دهند كه اول در دانشگاه روی پروژه ها تحقیق شود، طرح آنالیز شود و بعد به دست هنرمندان سپرده شود.

• در برخی كشورها دوربین های ردوان و روباتیك كاربردشان بیشتر است؛ یك مزیتی كه دارند آنتی شوك یا حركات و افكت های تصویری است. دوربین را ست می كنید روی سه پایه و تمام تكان هایی را كه می خواهید براتون اجرا می كند؛ مثلا اگر یك هیولا وارد صحنه شود صحنه با ترك های كمتری روی كامپیوتر تنظیم می شود. این دوربین آنتی شاوك دارد و برای كارهای مستند گونه هم خیلی كاربرد دارد. اگر از این دوربین ها استفاده نشود برای همان صحنه هیولا باید چندین بار دوربین را ثابت كنید و محاسبه كنید كه كار بسیار سختی است. با این روش همه این مراحل اتوماتیك انجام می شود. فیلم هایی مثل سرزمین وراج ها (field Claver)، ناحیه ۹ (District ۹) و بعضی از اپیزودهای ۲۴ و گمشدگان (Lost) با این تكنولوژی فیلم برداری شده اند. ما بعضی از این تجهیزات را در ایران داریم ولی متاسفانه استفاده درستی نداریم.
 

koochoo

Member
سلام بچه ها...


تصاویر ارائه شده از مدل های سه بعدی در انیمیشن تهران 1500


7.jpg


8.jpg

untitled-22-copy.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg







 
آخرین ویرایش:

koochoo

Member
بچه ها نمایش انیمیشن تهران 1500 با مخالفت تهیه کننده در جشنواره فجر منتفی شد خیلی بد شد:shock:...خدا کنه تجدید نظر بکنند.


کافه سینما-محسن شرف‌الدین: بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن «تهران 1500» در گفتگوی کوتاهی با کافه‌سینما از لغو نمایش فیلمش در جشنواره فجر خبر داد.

در روزهای گذشته خبری مبنی بر نمایش 30 دقیقه از فیلم انیمیشن «تهران 1500» در جشنواره فجر منتشر شد. برای کسب آخرین اخبار و اطلاعات در این باره با بهرام عظیمی کارگردان فیلم تماس گرفتیم؛​
«بله، همانطور که در رسانه‌ها اعلام شده بود قرار گذاشته بودیم که 30 دقیقه از فیلم تهران 1500 را در جشنواره فجر به نمایش بگذاریم، حتی هماهنگی‌های نهایی با مسئولین جشنواره و آقای مسعودشاهی هم انجام شده بود و ظاهرا سالن نمایش هم مشخص بود. ولی هفته گذشته با نظر تهیه‌کننده محترم فیلم («عبدالحسین ابوالحسنی»، موسسه نسل اندیشه) ترجیح داده شد که این اتفاق را به وقت دیگری موکول کنیم. ایشان گفتند ترجیح می‌دادیم نسخه کامل فیلم در جشنواره فجر به نمایش دربیاید که میسر نشد و حتما بعد از آماده شدن نسخه نهایی، یک اکران خصوصی برای هنرمندان سینما و اهالی رسانه در یکی از سالن‌های بزرگ شهر تهران خواهیم داشت.»​
عظیمی در ادامه گفت؛ "من هم دوست داشتم نمایش کوتاهی از فیلم را در جشنواره داشته باشیم ولی با این حساب و به خواست تهیه‌کننده، فیلم «تهران 1500» قطعا در جشنواره فجر غایب خواهد بود و نمایشی نخواهد داشت"​
بهرام عظیمی اردیبهشت ماه سال 1390 را زمان احتمالی پایان کار این فیلم اعلام کرد.​
در انیمیشن «تهران 1500» از كاراكترهای هدیه‌ تهرانی، مهران مدیری، بهرام رادان، گوهر خیراندیش، مهتاب نصیرپور، محمدرضا شریفی‌نیا، حبیب رضایی و حسام نواب‌صفوی بهره گرفته شده و این بازیگران نقش‌های خود را دوبله كرده‌اند.​
 
اینا عجب ... چی بگم ؟ خوب میری اونطرف آب پخش میکنی واسه جشنواره خودمون نه ؟ گندشون در میارن در بعضی مواقع فک میکنن چیکا کردن :mad:
 

koochoo

Member
با توجه به خبرهای زیادی مربوط به پخش 30 دقیقه از این انیمیشن در جشنواره فجر و فراهم شدن امکان نمایش در جشنواره امکان تجدید نظر وجود داره امیدواریم اما اگر نمایش داده می شد می تونست خیلی جذاب باشه جشنواره می تونست به فروش این انیمیشن خیلی کمک کنه خوب اما اصلا مهم نیست انیمیشن قلب سیمرغ ساخته وحید نصیریان به صورت کامل و قطعی در جشنواره به اکران در میاد که از لحاظ بارفنی و داستانی دست کمی از این انیمیشن نداره شاید بهتر هم باشه طبق تصاویری که مشاهده کردیم...:)
 

sara.mp

Member
چرا انيميشن سينمايي تهران 1500 در جشنواره نمایش داده نشد؟

چرا يك هفته مانده به شروع جشنواره فيلم فجر، تهيه‌كننده انيميشن سينمايي «تهران 1500» تصميم گرفت فيلم به نمايش در نيايد .

بهرام عظيمي كارگردان انيميشن سينمايي «تهران 1500» كه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد حضور داشت، در پاسخ به اين سوال كه چرا قسمت‌هايي از اين انيميشن كه اعلام شده بود در جشنواره پخش مي‌شود به نمايش درنيامد، بيان داشت: يك هفته مانده به شروع جشنواره فيلم فجر، تهيه‌كننده «تهران 1500» تصميم گرفت فيلم به نمايش در نيايد؛ چراكه معتقد بود با توجه به هزينه بالاي توليد، ممكن است با پخش اين انيميشن داستان فيلم لو برود و او اين ريسك را نپذيرفت.
اين كارگردان در ادامه گفت: در مرحله رندر كار قرار داريم و تا ارديبهشت‌ماه تصاوير آماده خواهد شد و صداگذاري انجام مي‌شود و اگر به همين ترتيب كارها انجام شود، توليد فيلم در تابستان تمام مي‌شود و اكران احتمالي آن پاييز خواهد بود

منبع:سایت ایرانیان انیمیشن
 

Miladbat

Well-Known Member
تهیه کننده کار درستی میکنه چون اگه اول تو جشنواره داخلی اکران بشه شایدکیفیت یه اندازه توقع ایجاد شده نباشه و تو اکران عمومی استقبال نشه .
بنظرم 1500 هر چی باشه از قلب سیمرغ بهتره.
به نظرم بیشتر از اردیبهشت طول میکشه.
 

koochoo

Member
تهیه کننده کار درستی میکنه چون اگه اول تو جشنواره داخلی اکران بشه شایدکیفیت یه اندازه توقع ایجاد شده نباشه و تو اکران عمومی استقبال نشه .
بنظرم 1500 هر چی باشه از قلب سیمرغ بهتره.
به نظرم بیشتر از اردیبهشت طول میکشه.

سلام...


  • بله من هم با شما موافقم اکران نسخه کامل و بی نقص این فیلم خیلی بهتر هست تا اینکه با عجله آن هم به مدت نیم ساعت در جشنواره پخش شود اصلا معقولانه نیست حالا که ما جشنواره را این طور می بینبم واقعا تعداد فیلم ها بسیار زیاده و بسیار جو شلوغی رو ایجاد کرده و انتخاب رو هم بسیار سخت کرده و احتمال می رفت که تهران 1500 در این جشنواره شاید هم دیده نشه و جدی گرفته نشه یکی از کارهای مهمی که تهیه کننده این فیلم باید برای موراستقبال قرار گرفتن این فیلم انجام بده به نظرم در بخش تبلیغات هست و باید بسیار جدی بگیرند که بسیار تاثیر گزار هست .
 
این تبلیغاته رو هستم با دوستمون واسه اینکه کاری خوودشو نشون بده باید تبلیغات داشته باشه مثلا فیلمی مثه آواتار که اینقد فروش میکنه چیزی حدود یک سوم بلکه هم بیشتر از هزینه ساخت رو صرف تبلیغات کرد و نتیجه رو هم گرفت اما توی ایران جز ایرانسل و همراه اول تبلیغات زیادی ندارن شرکت های دیگه البته بانک ها جای خود دارن :lol:
 

koochoo

Member
انیمیشن ایران پنج سال دیگر به نقاط خوبی می رسد...

بهرام عظیمی کاریکاتوریست و کارگردان انیمیشن و خالق شخصیت‌های دوست داشتنی پویانمایی‌های راهنمایی و رانندگی هم چون "سیا ساکتی" و "داوودخطر" است. با وی که نزدیک به دو سالی است به ساخت نخستین پویانمایی سینمایی خود، با نام "تهران ۱۵۰۰" با نام جهانی "تهران ۲۱۲۱" مشغول است درباره اکران فیلم انیمیشن "قلب سیمرغ" در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر گپی زدیم که در ادامه می‌خوانید.

19474_634334543494277826_l.jpg


اکران فیلم سینمایی انیمیشن "قلب سیمرغ" در جشنواره فیلم فجر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای ما که سال‌هاست منتظر انیمیشن سینمایی هستیم اکران این فیلم اتفاق خوبی بود که باید بسیار زودتر از این‌ها در جشنواره فیلم فجر رخ می‌داد. جای شکر دارد که این اتفاق بالاخره در سینمای ایران به وقوع پیوست.

برخی انتقاداتی به "قلب سیمرغ" داشتند و می‌گفتند انتظارات از این فیلم برآورده نشده است. شما چه نظری دارید و فکر می‌کنید به عنوان گام‌های اول در چه جایگاهی قرار گرفته‌ایم؟

باید دید منتقدان به این آثار با چه معیاری آن‌ها را ضعیف می‌دانند. آیا آن‌ها این آثار را با انیمیشن‌های خارجی به ویژه آثار آمریکایی مقایسه می‌کنند؟ انیمیشن مسئله متفاوتی با فیلم دارد. ما سال‌هاست در ایران فیلم می‌سازیم اما جای انیمیشن بلند سینمایی در این میان خالی بوده‌است. در کل تاریخ 53 ساله انیمیشن ایران تنها سه یا چهار فیلم سینمایی داشته‌ایم. باید توجه کرد نباید انیمیشن ایران را با آثار پویانمایی دنیا مقایسه کنیم. از طرف دیگر آثار انیمیشن سینمایی که ما تاکنون تماشا کرده‌ایم آثار درجه یک خارجی بوده‌اند و همین سطح سلیقه مردم در این زمینه را بالا برده است.

"قلب سیمرغ" بی‌شک ایراداتی داشته است اما به عنوان اثر سینمایی که 3، 4 سال درگیر مراحل ساخت بوده است و من از زحمات بسیار سازندگانش مطلعم، جای تقدیر و تشکر دارد و امکان ندارد به همین زودی آثار انیمیشن ایرانی را فاقد عیب ببینیم.

شاید 15 سال باشد که در ایران کار انیمیشن با ورود رایانه به شکل جدی انجام می‌شود و افراد شاغل در این عرصه افزایش یافته‌ و فعالیت‌ها شکل تخصصی پیدا کرده‌اند. با این وجود جز برخی ایرادات تخصصی و فنی این کار، ایراد اصلی‌اش این است که برای کودکان مناسب نیست و به دلیل فضای ترسناک آن بالای 14 سال باید آن را تماشا کنند.

لازمه‌های برداشتن گام‌های بعدی در این عرصه را چه می‌دانید و فکر می‌کنید امکانات ما اجازه می‌دهد ما توقع بیشتری از انیمیشن ایران داشته باشیم؟

فعالیت کنونی ما به امکانات بستگی ندارد بلکه وابسته به سواد و دانش خودمان است. دوست دارم نصیریان کارگردان "قلب سیمرغ" بعد از چند ماه استراحت با شروع سال جدید پروژه دیگری دست گرفته و هر چه بیشتر از تجربه خود و تیمش استفاده کند. او بهتر از هر کس به ایرادات کار خود واقف است و بهتر می‌داند برای آثار بعدی باید چه نکاتی را رعایت کند.

ساخت انیمیشن‌های سینمایی جهان در حدود دو سال و با بودجه‌ای 200 برابر توان مالی زمان می‌برد که این رقم با بودجه ما قابل قیاس نیست. نمی‌گویم اگر ما هم آن بودجه را داشتیم خوب عمل می‌کردیم بلکه باید با توجه به جایگاه ما در آغازین پله‌های مسیر، تمام کسانی که در این زمینه تجربه دارند قدم‌های بعدی را با قدرت بالاتری بردارند و من حس می‌کنم تا پنج سال دیگر انیمیشن‌های بسیار بسیار قدرتمند خواهیم داشت و خلا این چند ساله را با تجربه‌هایمان پر خواهیم کرد.

نظرتان درباره پرداخت به مقوله انیمیشن در برنامه دور میز شب چیست؟ فکر می‌کنید این حرکت موثر است؟

قبل از برنامه "دور میز شب" در "دو قدم مانده به صبح" دو سال و نیم اجرای بخش انیمیشن را برعهده داشتم و معتقدم این بحث‌های نیمه تخصصی در تلویزیون آگاهی و شناخت مردم را به دنبال خواهد داشت. فعالان در این عرصه دردها را می‌دانند و این برنامه‌ها برای علاقمندان انیمیشن یا کسانی که می‌خواهند به تازگی وارد این عرصه شوند جذاب است. از طرفی مسوولان را متوجه این نکته می‌سازد که ممکن است به واسطه عملکرد خوب یا بدشان مورد سوال قرار بگیرند. با تمرکز بر انیمیشن در "دور میز شب" با حضور مسوولان مسیر خوبی در پیش گرفته شده، حسین ضیایی کارشناس این بخش نیز که خود تولید کننده انیمیشن است با دانش کافی و شناخت دردهای این هنر به مسائل طرح شده در برنامه شکل کاربردی داده است. کنار هم قرار گرفتن حسین ضیایی به عنوان متخصص و سعید بشیری سازنده این برنامه که خود کارگردانی خوانده و شناخت بالایی از هنر دارد به سیر این برنامه شکل مناسبی داده که می‌تواند بهتر از این نیز باشد.

از انیمیشن تهران 1500 چه خبر؟کار تازه‌ای جز آن در پیش نگرفته‌اید؟

کار تا چهار، پنج ماه دیگر آماده می‌شود و من بعد از آن در انتظار نتایج کار خواهم بود. تا به حال چند کار سینمایی به من پیشنهاد شده است اما من اکنون نمی‌دانم انتهای کار کجا خواهد بود. علاقه شخصی من این است که مردم از این اثر استقبال کنند و اینطور نیست که به نقد مثبت منتقدان دل ببندم و از روز اول نیز خواستم انیمیشنی بسازم که چون تمام انیمیشن‌های دیگرم مورد استقبال قرار بگیرد و فروش خوبی نیز داشته باشد. اینطور می‌توانم کار بعدی‌ام را بهتر انجام دهم.

سرویس فرهنگ و هنر برنا/مریم عرفانیان
 

koochoo

Member
بهرام عظيمي:"تهران 1500" سنت‌های ایرانی را نشان می‌دهد.
در سومین نشست تخصصی جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بهرام عظیمی از روند ساخت فیلم بلند پویانمایی "تهران 1500" سخن گفت.

A0798498.jpg


به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سوّمین نشست تخصصی هفتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران عصر روز سه‌شنبه هفدهم اسفند با موضوع «راه‌کارهای مناسب برای تولید پویانمایی بلند در سینمای ایران» و سخنرانی «بهرام عظیمی» برگزار شد.
عظیمی در این نشست با بیان تجربه‌های گروه فیلم‌سازی «تهران 1500»، درباره‌ مراحل تولید و ساخت فیلم بلند پویانمایی در ایران، از ایده‌ی اولیه تا اکران نهایی سخن گفت.
این کارگردان پویانمایی اظهار کرد: سیستم تولید پویانمایی در ایران با کشورهای دیگر بسیار متفاوت است. در ابتدا باید طرح تصویب شود و پس از برآورد بودجه و تأیید نهایی آن، مکان تولید مشخص می‌شود و با تشکیل گروه، کار ادامه پیدا می‌کند. من قبل از «تهران 1500» هیچ تجربه مشابهی در این زمینه نداشتم. طولانی‌ترین فیلم پویانمایی من کم‌تر از 15 دقیقه بود و با این‌که بیش‌تر از هزار پویانمایی سه تا پنج دقیقه‌ای ساخته بودم، امّا تا وقتی‌که پروژه‌ »تهران 1500» را شروع نکرده بودم هیچ تصوّری از تولید فیلم بلند پویانمایی نداشتم.
کارگردان فیلم سینمایی «تهران 1500» بحث را با معرّفی و شرح مراحل مختلف تولید این فیلم پی گرفت و گفت: ایده‌ اولیه‌ام را ـ که ساخت یک فیلم درباره‌ تهران آینده بود ـ با «امیرمسعود علمداری» مطرح کردم و با هم‌دیگر صحبت کردیم و گفتم که در آن زمان ربات‌ها با مردم زندگی می‌کنند و ماشین‌های پرنده وجود دارند. تأکید بر شهر و مشکلات شهری بود و علمداری موافقت کرد تا فیلم‌نامه را بنویسد. نوروز 86 بود که علمداری در سیزده، چهارده روز نخست سال، فیلم‌نامه اولیه را نوشت.
عظیمی درباره‌ی چرایی انتخاب این نام نیز گفت: به‌جای 1500 می‌توانست هر عدد دیگری باشد. ما می‌خواستیم تهران را پس از یک قرن نشان بدهیم و فکر کردیم این عنوان مناسب است. ضمن این‌که سال 1500 شمسی هم‌زمان است با سال 2121 میلادی. پس «تهران 1500» می‌تواند «تهران 2121» هم باشد.
در بخش دیگری از این نشست، وی درباره‌ فضای فیلم «تهران 1500» افزود: ایده‌ من این بود که در تهران آینده، ما همین مردم امروز هستیم و هنوز به باورها و سنت‌هایمان وفادار مانده‌ایم.
عظیمی گفت: قصد من فیلم‌سازی برای مردم بود و نه، برای کسانی که در زمینه‌ی پویانمایی فعالیت می‌کنند. برای همین خوش‌آیند مخاطب را درنظر داشتم.
این کارگردان درباره‌ی داستان این فیلم گفت: «تهران 1500» درباره‌ی مردی است به نام اکبر (مهران مدیری) که 160 سال سن دارد و در آستانه مرگ از نوه‌اش (هدیه تهرانی) ـ که در کره‌ی ماه درس می‌خواند ـ می‌خواهد به زمین برگردد و اوّل ازدواج کند و بعد، مدرکی را پیدا کند مبنی براین‌که او در ده‌ی 60 در نمایش‌های سیاه‌بازی حضور داشته است. اکبر این گواهی را می‌خواهد برای این‌که آرزویش این است که در قطعه‌ی هنرمندان به‌ خاک سپرده شود.
عظیمی با تأکید بر نقش شهرداری تهران در تولید این فیلم سینمایی ادامه داد: شهرداری تهیه‌کننده‌ی 60 درصد از این پروژه بود و 40 درصد از هزینه‌های «تهران 1500» با مشارکت تهیه‌کننده خصوصی تأمین شد. شناخت گروه آقای قالیباف از پویانمایی خوب بود و وی می‌خواست موفقیت مجموعه‌ی «سیاساکتی» در این پروژه هم تکرار شود. درنهایت، اگر پروژه «تهران 1500» موفقیت‌آمیز باشد، این کار مدیون گروهی است که در شهرداری تهران پشتیبان ما بودند.
وی ادامه داد: پس از تکمیل فیلم‌نامه، مجوز آن را از وزارت ارشاد گرفتیم و درمرحله‌ی بعد برای انتخاب بازیگران به «حبیب رضایی» معرفی شدیم. «هدیه تهرانی»، «بهرام رادان»، «مهران مدیری»، «مهتاب نصیرپور»، «محمدرضا شریفی‌نیا»، «گوهر خیراندیش»، «حسام نواب‌صفوی» و «حبیب رضایی» تعدادی از بازیگرانی بودند که انتخاب شدند و اوایل مهرماه 86 بود که مکان تولید معین و کار به‌طوررسمی آغاز شد.
کارگردان مجموعه موفق «سیاساکتی» درباره‌ی مشکلات تولید فیلم پویانمایی بلند گفت: ابعاد در تولید فیلم بلند بسیار اهمیت دارد و اگر این ابعاد و کیفیت فعلی مطرح نبود، پروژه طی دو هفته به پایان می‌رسید. حتی اگر غول انیمیشن هم باشی، وقتی وارد پروژه سینمایی می‌شوی تازه متوجه می‌شوی که آن‌قدر هم درباره‌ی کار نمی‌دانی.
وی افزود: در ایران یکی از مشکلات این است که کارگردان می‌خواهد همه‌ی مسوولیت‌های پروژه را برعهده بگیرد و پاسخ همه را بدهد درحالی‌‌که در شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی تقسیم کار صورت می‌گیرد و هر کسی مسوولیت مشخصی دارد. پیدا کردن آدم حرفه‌ای برای انجام کارها خیلی سخت بود. برای طراحی کانسپت‌های «تهران 1500» من کسی را بهتر از «حمید بهرامی» نمی‌شناختم و او تهران نبود. تماس‌ها و مذاکره‌های ما به‌وسیله‌ی پست الکترونیکی صورت گرفت و بهرامی به‌خاطر اعتمادی که به من داشت کار را پذیرفت. همه کانسپت‌ها در طی سه ماه آماده شد. از «فائز علیدوستی» هم برای طراحی لباس‌ها دعوت به هم‌کاری کردم. برای این‌که در فیلم بلند لازم است اجزای مختلف طراحی شود. البته، قبل از این دو مرحله، «مانی وطن‌دوست» نیز 2 هزار صفحه استوری‌برد طراحی کرده بود. سپس با بازیگرها قرارداد بسته شد و نزدیک به هشت ساعت از آن‌ها عکاسی شد تا حالت‌های مختلف شخصی و حس‌های هیجانی آن‌ها به شکل واقعی مدل‌سازی شود. ما معتقد بودیم که تماشاگر به‌خاطر علاقه به این بازی‌گرها به سینما خواهد آمد و برای همین به سراغ فانتزی نرفتیم و تلاش بر این بود تا کار واقع‌گرا باشد.
وی افزود: حتی «بزرگمهر حسین‌پور» کاریکاتورهایی از هنرپیشه‌ها طراحی کرده بود، اما در نهایت تصاویر صد درصد رئال را بعد از کمی دست‌کاری استفاده کردیم. ما نمی‌خواستیم تصویر فیلم با سابقه‌ی ذهنی مردم از بازیگرها تفاوت زیادی داشته باشد.
عظیمی درباره‌ی مراحل بعدی پروژه «تهران 1500» گفت: پس از عکاسی، بازیگرهای اصلی به‌جای نقش‌های خودشان صحبت کردند و دیالو‌گ‌ها ضبط شد. برای دوبله هر بازیگر سه تا چهار ساعت زمان صرف شد و چون فیلم‌نامه آماده بود از مدیر دوبلاژ استفاده نکردیم. هر کدام از بازیگرها به استودیو آمدند و طبق متن، دیالوگ‌ها را به صورت رادیویی گفتند. حتی بازی‌گرهایی که تجربه دوبله نداشتند مشکل خاصی نداشتند. برای این‌که خیلی خوب فضای کار را درک کرده بودند. در 60درصد از دوبله، اولین نکته ادای جمله درست بود و همان حس و حالی منتقل می‌شد که مدنظر من بود.
وی افزود: علاوه‌بر بازی‌گرهای اصلی، 32 نقش فرعی نیز در این فیلم حضور دارند و حتّی می‌خواستیم «براد پیت» و «آنجلینا جولی» را در یک سکانس وارد کنیم که بعد صرف‌نظر کردیم.
عظیمی گفت: با این‌که مبنای اصلی «تهران 1500» طنز است، امّا تلاش ما در مدل‌سازی بر این بود که وابستگی به سنت‌های ایرانی پررنگ باشد. برای همین بیش‌تر سنت‌های ایرانی و اسلامی در این پروژه لحاظ شده است. برای طراحی ساختمان‌های تهران آینده از معماران استفاده کردیم و تلاش ما بر این بود که تهران نمادی از همه‌ی شهرهای دیگر ایران باشد.
وی ادامه داد: ساختمان مصلی در «تهران 1500» تکمیل شده است. این بنا به‌عنوان مشخصه یک مملکت اسلامی با همراهی صدای اذان در پلانی از فیلم نمایش داده می‌شود.
عظیمی درباره‌ی مدت زمان این فیلم نیز گفت: «تهران 1500» تا شش‌ماه قبل نزدیک به 150 دقیقه بود که درحال‌حاضر تصمیم گرفته شد به 120 دقیقه‌ برای نمایش خانگی و 90 دقیقه برای اکران در سینما کاهش یابد.
وی در ادامه‌ی این نشست با نشان دادن طراحی‌های لای‌اوت، برخی از امکانات و تجهیزات پیشرفته در «تهران 1500» مانند سیستم دیزی‌خوری، گوشت‌کوب دیجیتال و ... را معرّفی کرد که با توجّه به فرهنگ ایرانی ساخته شده‌اند و با توضیح درباره‌ی تست‌های نورپردازی، چگونگی انیمیت‌سازی این پروژه را به‌شکل تصویری برای حضار نشان داد.
عظیمی با اظهار امیدواری درباره‌ی نمایش نسخه‌ی نهایی فیلم سینمایی «تهران 1500» گفت: حدود 8 دقیقه از «تهران 1500» در جشنواره‌ای در ایتالیا نمایش داده شد که بازخورد خوبی داشت و گفتند کاری که از شما می‌بینیم دقیقاً ایران را تداعی می‌کند و نه هیچ‌کدام از کشورهای عربی و یا اسلامی. این موضوع در مطبوعات ایتالیایی نیز انعکاس یافت.
 

koochoo

Member
سلام بچه ها...

گزارش مربوط به جشنواره Cartoons On The Bay ایتالیا

همان طور که میدانید انیمیشن تهران 1500 یا 2121 در چنیدن جشنواره شرکت داشته که یکی از آنها cartoons on the bay هست البته گزارش مربوط به یکی از شبکه های ایتالیا هست همراه با تصاویری از فیلم...:)

دانلود اینجا تبدیل کنید.


cartoons-on-the-bay-2010_k7rjq.T300.jpg


تصویر بزرگتر

 

mhattaran

کاربر VIP
بنظر من طراحی محیط مشکل داره مثلا ساختمونا خیلی رئال و مدرن هستن ولی خودروها و کاراکترها فان هستن که با هم سنخیتی ندارن، هرچند برای یک شروع خوبه ولی قطعا نماینده قدرت انیمیشن ایران نیست.
 

koochoo

Member
انيميشن سينمايي تهران 1500 چهارماه ديگر به اتمام مي رسد
محمد ابوالحسني از پايان يافتن پروژه عظيم تهران 1500 در چهارماه آينده خبر داد.

4.jpg


باشگاه خبرنگاران: تهيه کننده فيلم سينمايي تهران 1500، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه فيلم سينمايي تهران 1500 هم اکنون در مرحله پويانمايي و صداگذاري است، گفت:تنها مرحله باقيمانده پردازش نهايي فيلم تهران 1500 است.
ابوالحسني افزود:به رغم شايعات اعلام شده مبني بر وجود مشکلات مالي در خصوص ساخت اين فيلم،بايد گفت؛ خوشبختانه فيلم تهران 1500 بدون مشکل مالي در حال اتمام است.
تهيه کنده تهران 1500 ادامه داد:اين فيلم سينمايي که در قالب انيميشن ساخته شده، تا چهار ماه آينده به پايان خواهد رسيد.
ابوالحسني درباره نمايش ندادن بخشي از اين فيلم در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر، اظهارداشت:اگر بخشي از اين فيلم بلند انيميشن در بيست و نهمين دوره جشنواره فيلم فجر نمايش داده مي شد، زحمات طولاني دست اندرکاران اين فيلم از بين مي رفت، بنابراين ترجيح مي دهيم که فيلم سينمايي تهران 1500 در سي امين جشنواره فيلم فجر به صورت کامل اکران شود.
*دستمزدها معقول است
* وي درباره دستمزدهاي بازيگران اين فيلم، همچون؛ هديه تهرانی، بهرام رادان، مهران مديري نيز خاطرنشان کرد: دستمزدهاي بازيگران اين فيلم معقول بوده و با مساعدت بازيگران، قراردادها بسته شده و در حد فيلمهاي سينمايي بوده است.

 

m3d

کاربر VIP
به نظر من به لحاظ فیلمنامه و محتوی چیزی برای گفتن نداره . انیمیت دمو هم دیدم بسیار ضعیف بود تو تعاریفی که قبلا شنیده بودم خیلی بزرگنمایی شده بود واقعا انیمیت کار خیلی مصنوعیه و لطمه ی شدیدی به مدلینگ کاراکترها وارد کرده ...
 

koochoo

Member
تهران 1500 در اردیبهشت 90

امروز اولین روز از اردیبهشت ماه 90 بود ، با امید سری به بچه ها تو پروژه تهران 1500 زدیم . طبق معمول بچه ها سخت مشغول کار بودند همه در حال کامپوزیت و رندر . چند تا عکس هم از بچه ها در حین کار و صحبت گرفتیم . امیدوارم به زودی تولید این پروژه سخت و زمانبر تموم بشه.


برای بزرگنمایی بروی هر عکس کلیک کنید.

منبع: razavi3d





از راست به چپ : کیوان شادانفر – یاشار جعفر خانپور – فرهاد صفی خانی




از راست به چپ : فرهاد صفی خانی – یاشار خانپور – میر امید رضوی – میر توحید رضوی – یاشار تمنده رو​
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا