rendering technology فناوری رندرینگ

*farshid*

کاربر VIP
سلام خدمت دوستان عزیز
چندی پیش من پیشنهاد ایجاد بخشی جدید تو انجمن سه بعدی مطرح کردم که بنا به دلایلی نتونستیم این بخش رو اضافه کنیم ...
ولی این تاپیک ایجاد میشه تا در این قسمت به بحث و تبادل نظر در مورد موتور های مختلف رندر بپردازیم ...
میتونید نمونه کارهاتون رو بذارید...
مخصوصا موتور های فیزیکال مثل مکسول فرای و آریون و ... موضوع بحثمون خواهند بود ...
سوالاتتون رو هم همینجا مطرح کنید.
مطلب جالبی هم در این مورد پیدا کردید میتونید به اشتراک بگذارید

این مرتبا پست آبدیت خواهد شد
:rose:
 

AREF

مدیر انجمن های <A href="http://forum.majidonline.c
سلام.خیلی پیشنهاد خوبی هست.البته من تجربه کاری تو زمینه انجین های مختلف رو دارم.
شروع با اسکن لاین --- > منتال ری ---- > فاینال رندر ---- > وی ری
اسکن لاین.
خب اولین انجین مکس هست.خیلی سخت بود باهاش سر و کله زدن.چیزی به نام gi وجود نداشت... خب اون موقع سیستم ها خیلی ضعیف بودن
سال 80 سیستم من پنتیوم 2 بود با رم 128 و گرافیک فکر کنم ati 7000 .
اینقدر مکس 4.2 روش کند بود مجبور بودم با صحنه کوچولو کار کنم.
جالبه بدونین اون موقع هیدن کردن بلد نبودم.واسه همین به حد مرگ کند میشد
باهاش یه انیمیشن اهرام مصر هم ساختم.تو گالری هم گذاشتم.
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=169227
مکس 5 و 6 که نصب کردم دیدم بهش منتال ری اضافه شده.
خیلی کند میشد رندرهای منتال ری.خب اون موقع هیچ مرجع درست حسابی نبود.
کلمه glonal ilumimnation رو می دیدم میگفتم هیچ سیستمی وجود نداره که بتونه محاسبه بکنه
مثلا یادمه به خاطر سنگین شدن رندر هیچ وقت رفلکت ها واقعی نمیزاشتم.وقتی اولین بار سال 2001 شرک رو دیدم با دقت توی سپر سربازا دیدم که همه زره ها رفلکت دارن!! داشتم سکته میکردم!! وقتی که پشت صحنه رو دیدم با gi روشن کردن اینها به خودم گفتم احمقانست ترسیدن.بالاخره باید بفهمم چیه این gi
این بود که رفتم سراغ هلپ خود مکس.تقریبا همه جاشو حفظ شده بودم.

دیگه کم کم دستم روون شده بود.تا وقتی مکس 9 اومد.یه دفعه تحول و انقلاب شد.متریال های arch & design اضافه شده بود.فاینال گدر خیلی بهتر و سریع تر شده بود.کلا متحول شده بود.
دیگه سیستمم بهتر شده بود.فکر کنم سلرون 2.4 بود با 1 گیگ رم گرافیک 256 مگ که اون موقع همه بازی ها رو با آخرین رزولیشن اجرا میکرد...اون موقع اسیر پرنسس فارسی 2 وغول سیاه داهاکا بودم!!!
اولین باری که به ترسم غلبه کردم و فقط دکمه Global ilumination رو روشن کردم و فمیدم تازه سه بعدی یعنی چی!!

دیگه کم کم منتال ری رو یاد گرفتم و تدریس میکردم.بعد خدمتم سال 86

نکات قوت منتال ری زیاد بود.خیلی ساده بود.سریع.متریال هاش همه آماده.حتی یه سری قابلیت های پست پروداکشن هم داشت.اما خب مکس 9 هنوز توی بحث اکسپوز ضعیف بود.یعنی هنوز mr expose نیومده بود.mr sun و mr sky تازه اومده بود.هنوز خیلی پخته نبود.
ابزاری به نام وایت بالانس نبود.بنابراین مثلا اگه رندر رنگ آبی آسمون توش میومد نمیشد کاری انجام داد

تو بحث Caustic خیلی خوب بود.اما بشدت سنگین... ولوم لایت هم اگه میدادیم به حد مرگ کند میشد.
البته قابلیت مو هم خوب بود.چون ربطی به انجین نداشت

این ها بود که رفتم سمت انجین قدرتمند Cebas Final Render
مزیت هایی که داشت
نورپردازی بسیار زنده و واقعی
تحول عظیم تو بحث افکت هایی مثل ولوم لایت داشت.
خیلی خیلی سبک بود.
با پلاگین هایی قوی مثل افتر برن و دریم اسکیپ کاملا انطباق داشت.مثلا این ابرها همش با دریم اسکیپ حالت ابرهای سه بعدی هستن

البته این انجین در کنار نکات خوبش ضعف های زیادی هم داشت
تو مباجث سنگین جوابگوی رندر نبود.
چمن اینها که کلا تعطیل بود!
البته اینم بگم شاید چون اون موقع نمی دونم فرق 32 بیت و 64 بیت چیه .مثلا اگه با tree storm درختی میومد تو کار دیگه باید با رندر خدافظی میکردیم!
تو زمینه Caustic خیلی قدرتمند بود.بشدت سبک و دقیق طوری که می شد رندرهای خیره کننده گرفت.

تا خدا پول رسوند و سیستم 4 هسته ای گرفتم.رفتم سراغ وی ری.ایشااله فردا میام در باره یافته هام درباره وی ری عرض میکنم.
شب خوش

 
آخرین ویرایش:

Hamed

Active Member
سلام خدمت دوستان عزیز
چندی پیش من پیشنهاد ایجاد بخشی جدید تو انجمن سه بعدی مطرح کردم که بنا به دلایلی نتونستیم این بخش رو اضافه کنیم ...
ولی این تاپیک ایجاد میشه تا در این قسمت به بحث و تبادل نظر در مورد موتور های مختلف رندر بپردازیم ...
میتونید نمونه کارهاتون رو بذارید...
مخصوصا موتور های فیزیکال مثل مکسول فرای و آریون و ... موضوع بحثمون خواهند بود ...
سوالاتتون رو هم همینجا مطرح کنید.
مطلب جالبی هم در این مورد پیدا کردید میتونید به اشتراک بگذارید

این مرتبا پست آبدیت خواهد شد
:rose:

سلام
مدیر زحمت کش
من با این کار موافقم(چقدر فکرات باحالن این فکرارو از کجا میاریی...:idea:)این کار باعث میشه تا از پراکندی اطلاعات جلو گیری کنیم و متمرکز به یه قضیه بپردازیم البته با پشته کار و اضافه کردن اطلاعات نه بازگویی اطلاعات کهنه...من که کاره زیادی بلد نیستم ولی برای پیش برد بچه ما در خدمتیم

علی یارت
 

Hamed

Active Member
سلام.خیلی پیشنهاد خوبی هست.البته من تجربه کاری تو زمینه انجین های مختلف رو دارم.

شروع با اسکن لاین --- > منتال ری ---- > فاینال رندر ---- > وی ری
اسکن لاین.
خب اولین انجین مکس هست.خیلی سخت بود باهاش سر و کله زدن.چیزی به نام gi وجود نداشت... خب اون موقع سیستم ها خیلی ضعیف بودن
سال 80 سیستم من پنتیوم 2 بود با رم 128 و گرافیک فکر کنم ati 7000 .
اینقدر مکس 4.2 روش کند بود مجبور بودم با صحنه کوچولو کار کنم.




سلام
عارف گلم... تاج سرم...سرور من...استاد من...بزرگ من...دوردونه من...
عارف من که خوب میشناسی من خودمم مثله خودت درگیرم...اما آدمی به اطلاعات تو و عزمت اطلاعات تو باید چندتا کار داشته باشه در حد ایالات متحده آمریکا...تو سورسای اطلاعات خیلی قوی داری آرشیو خوبی داری اما خودت از اطلاعاتت جا موندی:shock::shock::shock:...من هنوز عاشقتم و دوست دارم کارای فوقعالادتو اینجا با لذت نگاه کنم...

دوست دار همیشگی تو

علی علی
 
سلام خدمت دوستان مثل اینکه افترافکت هم باهاش میشه پست پروداکشن های خوبی کرد ولی خیلی کم دیدم ازش استفاده بشه
مثلا lens flare های خوبی داره و میشه ازش واسه نور خورشید استفاده کرد مثل فیلم های هالیوود

یا وقتی تو غروب خورشید می ره پشت درخت خیلی جلوه خوبی تولید میشه با منتال ری و فرای میشه این کارو کرد
 

goodzila46

Active Member
سلام خدمت همه برو بچه های گل مجید آنلاین

من مهدی با اسم مستعار گودزیلا چهل و شش توی نت هستم.


به فیلم و کارای گرافیکی بی نهایت!! علاقه دارم. (از حد تصور خودم هم خارجه!!)
به کارهای کلاً گرافیکی!! و هر گرافیکی که از پیکسل های دیجیتال تولید شده!! علاقه دارم و تقریباً با نرم افزار هایی مثل پری می یر و فتو شاپ خیلی کار کردم و ای بگی نگی می خواستم ادوب افتر افکت رو شروع کنم که یه نفر بهم گفت که ترس رو بزارم کنار رو تری دی مکس رو شروع کنم.

در حال حاضر من سه ماهی هست که تری دی مکس رو بعد از کار و شب که می رسم خونه کار می کنم.یعنی شش ماه روزی سه ساعت میانگین.
تقریباً می تونم بگم الان با علم کمی که دارم و تقریباً نصف کتاب آموزش مقدماتی تری دی مکسی رو که تموم کردم دارم می فهمم که یه چیزی حدود ده پونزده سال دیگه جا داره تا خودم رو تری دی مکس کاری ببینم که می تونه رویاهاش رو به واقعیت تبدیل کنه.

قطعاً هدف من مکس برای آموزش مقدماتی و بعد بصورت حرفه ای بعد از یکی دو سال برنامه مایا هست.
امیدوارم یه روزی در آینده خیلی نزدیک من هم چیزهایی که یاد گرفتم در این مسیر رو به دیگران آموزش بدم.
اینم چند تا از کارهایی هست که تا الان و در حین یادگیری و در نیمه راه تموم کردن کتاب مقدماتی مکس یاد گرفتم بسازم.!!

[url=http://img.majidonline.com/show/269793/Untitled.jpg] [/URL]
 
آخرین ویرایش:

graphamin

Member
با اجازه آقا فرشید عزیز و سایر دوستان

صحبت خوبی هست ممنون از ایجاد این تاپیک.
عرض کنم که اصلا موتورهای رندر چی شد که متحول شدند چی شد این تکنولوژی بوجود آمد؟

و اصلا موتورهای رندر آیا همه خوبند یا به چند دسته تقسیم میشن؟

تمامی موتور های رندر با اقلام مختلفی جهت گول زدن برای نمایش بهتر متریال ها و سرعت بیشتر دارند و هر کدام روشهای مختلفی استفادهشده که باعث رقابت شدید بین اینهاست.
 

graphamin

Member
در موتورهای رندر چون mental ray, VRay بیشتر به سرعت اهمیت داده شده و متقلبانه خروجی رندر رو ارائه میده.
اما موتورهایی مثل maxwell render (که شرکتی که به جد از این موتور در انواع پروژه های تلویزیونی خود و انیمیشن استفاده میکنه keytoon animation studio هست ) و Fry render در جهت نزدیک کردن خروجی رند به صحت و ماهیت فیزیک اصلی صحنه شما اهمیت میده و در نظر گرفته شده. که میتونم معادل فارسی این جملله رو بگم که مغرضانه عمل میکنه.
 
درود
جناب نجفی عزیز شما خیلی روی موتورها تحقیق کردین و اطلاعات خوبی دارین سوالی برام پیش اومده چرا fry render یه پروزه شکست خورده هست چرا ورزنهای جدیدی براش نیومد....رندرهاشم که به راستی فیزیکال و واقعی بود .........:-?
و بعد شما به شخصه کدوم موتور رندر رو قبول دارین؟؟؟از نظر سرعت کارکرد راحت و.....
 
آخرین ویرایش:

graphamin

Member
موتورهای رندر در کل به دو دسته :
1.unbiased
2.biased
تقسیم میشن.

که مورد اول زمان به شکل طولانی و تحلیل صحنه برای رندر گیری با فرکانسی بالا بروی سخت افزار عمل میکنه و در بیشتر جاها اگر با دقت بیشتر تمرکز کنید فضا رو پاکسازی میکنه و به سختی با کیفیت نه چندان دقیق خروجی میده شاید خیلی کارهای سه بعدی رندر شده با وی ری رو میگید چقدر عالیه ولی منطقی حساب کنید ایراداتی داره که درصدش هم پایینه اما باز باعث تفاوت کار نسبت به صحنه رئال میشه
 

graphamin

Member
اما در مورد دوم شاید سرعت کمتری گرفته بشه بارگزاری کار و حجم صحنه به مراتب سبکتر باشه و سنگینینکه روی سخت افزار که مراتب کیفیت بالا نیست.
 

graphamin

Member
اما تنظیماتی وجود داره که بر اساس یکسری قواعد فیزیکی و نتگرال های نور یا چندین نور رو محاسبه می کنند که این نوع تنظیمات روی رندر شما باعث میشه مشکل اولیه نقض بشه و از بین بره و شما یک تصویر واقعی و لطیفی داشته باشید.
 

graphamin

Member
شما حتی در این نوع رندر گیری می توانید بازتاب نور در جسم براق برای مثال. با انجام عملیاتی اصطلاحا حذف یا بسوزانید. تصویر بهتری نشان داده شود. بطور خلاصه یک تصویر واقعی تر را در زمان کمتری ایجاد میکنه.

اینو بدونید هر تکنلوژی یه مزایا و معایبی داره که شاید به نظر به چشم نیاد اما وقتی در گیرش بشید نکات ریزی رو حس میکنید.

متاسفانه خیلی از افراد در رندر گیی مثل طرح پیاده میکنند نه خود طرح رو و فکر میکنند کار بسیار عالی انجام دادند فرقی نمیکنه چه ایرانی چه خارجی .
 

graphamin

Member
سی که رندرگیری رو انجام میده مثل یه عکاس میمونه که برای گرفتن یک صحنه از هنر نور موجود در صحنه به نحو احسنت استفادهه میکنهبدون فتوشاپ و نورهای مصنوعی همین باعث یک کار Realstic میشه و یک خروجی خوب در خواهد اومد. همیشه اینو مد نظر داشته باشید. که از عناصر صحنه و بازتابهایی که از عناصر و نورهای پراکنده از منابع نو به نحو احسنت استفاده کنید .
خوب کارتون رو تحلیل کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا