fume قابلیت برنامه نویسی داره .سه تا نود به particle flow اضافه میکنه که با ونا میتونی fume و particle flow رو با هم استفاده کنی.در ضن قابلیت استفاده از chanell های سبز و قرمز رو برای حرکت دود و اتش داره که فکر میکنم این تو pyro هم باشه fume همین الان تو فیلمها و انیمیشنها زیاد استفاده میشه .برای fume میتونی dvd های allan mckay رو بگیری مخصوصا سری جدیدشو,حتما خوشت میاد.اونجا یه ذره در مورد هودینی هم صحبت میکنه.
در مورد nparticle ها در حقت particle هایی هستن که توان برخورد با همدیگرو دارن یعنی با اونا یک ابجکت رو میتونی پر کنی مثل real flow یا glu3d در max یا paticle fluid در هودینی و در ضمن با ncloth وnmesh برخورد میکنن وحتی توان حرکت دادن اونا رو هم دارن که این کار تو هودینی یه ذره پیچیدسث .برای تبدیل nparticle به متا بال باید داخل منوی modify از convert استفاده کنی nparticle to polygon
در مورد shatter دوتا انتخاب تو هودینی هست :یا اینکه خودش جسم رو تیکه کنه که در اینصورت برای انتخاب ا ندازه ,تعداد و پراکندگی تیکه ها دستت بستست یا اینکه خودت با cookie این کار ره انجام بدی که برای اجسام بزرگ با تیکه های ریز واقعا وقت گیره .
در rayfire تعداد انتخابها واقعا بالاست یعنی میتونی تعداد تیکه ها ,اندازشون ,پراکندگیشون حتی جنسشون رو انتخاب کنی و همش وا قعا با چند تا کلیک .می تونی انتخاب کنی هر جارو سوراخ میکنی پارتیکلها با shader ها ی مختلف هم emit بشن .چند تا shader پیش فرض هم داره مثل خون یا دود after burn .انتخاب شکل تیکه ها که مثلا منظم باشن یا اینکه بسته به محله نشانه گر ماوس تیکه ها بیشتر یا کمتر بشن .امکانات دیگه مثل افکت سوراخ کردن با گلوله که تنها کاری که شما باید بکنید کلیک روی یک قسمت از ابجکت هستش.امکانات زیاد دیگه هم داره که الان من توی ذهنم نیست .جا لبه بدونی کل این پلاگین رو یک نفر نوشته.میدونم از پلاگین ها خوشت نمیاد ولی این یکی برای کاری که تو دوست داری واجبه.