?!Houdini or Maya

reza_1001

Well-Known Member
سلام بر دوستان

دوست عزيز amin4d منظور من از اون داستان اشاره به حقيقت بود . نمي دونستم به غرور ملي شما بر ميخوره.
باز هم اگه ناراحت شدين :rose:

اما بريم سر اصل مطلب
در كشور ما علم آموزي باب شده ولي قبول كنيم به نسبت آدمهاي تحصيل كرده و دانشمند و نخبه و محقق و ....و....و.....
واقعا كار عملي نداريم.

اگه ميخاين بگين انيميشن علم جديدي بايد بگم كارتوني مثل چوبين بيش از سي سال پيش ساخته شده كه متاسفانه
هنوز هم مثل اونو نميتونيم بسازيم .
در صنعت 3d هم يادم هست چند سال پيش همشون يا ژاپني بودن يا امريكايي ولي الان هند هم حرف براي گفتن داره
چه طور هند تونست ولي ما طي اين چند سال زياد جلو نرفتيم؟
در كل شعار هاي ناسيوناليستي خوبه ولي به اندازه. اونقدر نشه كه بهمون بگن خيال پرداز !!!

بعدشم من نگفتم شما برين دنبال مستري مايا
منظورم اين بود كه تو 3 ماه نمي شه !!!
راستي فایل softwares comparisons رو هم قبلا خونده بودم بهتره به اولين ستون توجه بيشتري كنيد
"‍ Learning path to be productive" رو شما ياد گرفتن كل مايا ترجمه مي كنين ؟

در كل چيزي كه منو زياد زجر مي ده اينكه ملت ما سرش تو تئوريه و بعضي وقتها يادش ميره بابا تا چيزي نسازيم كه نميشه.

من 5 ساله با مايا سرو كار دارم

ازلحاظ تكنيكي من ودوستم(شاغل در صدا وسيماي مشهد) براي ساخت يك كارتون 5 دقيقه اي كامل هستيم
اما نمي تونيم تكميلش كنيم چرا ؟
حتي داستان هم براش نوشته ايم و استوري برد هم داريم.
ما دست تنهاييم
بعد از دو ماه كار كردن بي حال ميشيم بازم چون دست تنهاييم
هر كي رو تا به حال مي خواستيم بياريم تو گروه يا علمش كم بوده يا عملش .
بعضي هام كه ميخوان از همون اول كارگردان پروژه بشن
يكي ديگه از دليلاشم اينكه ما مي خوايم كيفيت نهايي كارمون بالا باشه
در ضمن بگم ما همه چيز و طبقه بندي كرديم

اگه خودتون رو جاي من بذارين آخرين چيزي كه احتياج دارين اينه كه بفهمين فلان جاي مايا از فلان جاي هوديني مثلا بهتره يا بدتره!!!

اگه ناراحت نمي شين به شما پيشنهاد مي كنم با همون هوديني و غيره يك پروژه رو كامل بسازين بعد اگه بازم حالي برا اين حرفها داشتين...


با سپاس.
 
آخرین ویرایش:

yasharFM

Member
با سلام خدمت همه دوستان
اگه ساخت يك انيميشن را به نقاشي روي يك بوم تشبيه كنيم
نرم افزارها قلم موها هستند بر فرض كه ما كار با همه نوع قلم مو را ياد گرفتيم ... ولي هنوز روي بوم خالي است
فهميدين ... نه ؟
خوب با يه داستان شايد بشه

در روزگاران خيلي قديم يك استاد اژدها كشي بود كه كلاس درس راه انداخته بود
و از هما جا به كلاس اون مي امدن و اون هم يه عالمه فن وتكنيك براي اژدها كشي به شاگرداش ياد مي داد
بعد از مدتي شاگردها خوشحال و منگول به شهر و ديار خودشون رفتن ...
ولي اژدهايي برا كشتن پيدا نكردن
برا همين ايميل زدن به استاد و گفتن نمي تونن از علم شون بهره برداري كنن
استاد اين جمله رو سند تو آل كرد .
(( شما هم مثل من كلاس اژدها كشي راه بندازين ! ))
خلاصه شاگردا با به كار بستن نصحيت استاد سالها با خوبي وخوشي زندگي كردن...(پايان)

بازم نشد؟ خوب اشكالي نداره در عوض داستان آموزنده اي بود

خوب نكات اخلاقي داستان چي بود؟

1- اين استاد و شاگردها همه ايراني بودن.
2-عالم بي عمل مانند هاچ زنبور عسل است.
3-ملت ايران در عوض تمركز تخصص به دنبال گسترده كردن اون هستند . (البته اين يكي هيچ ربطي به داستان نداشت)


در مورد ياد گرفتن همه برنامه ها بايد بگم
1-دوره مستري در مايا حداقل 10سال طول مي كشه
2-استفاده كردن بزرگان صنعت انيميشن و فيلم سازي از چند نرم افزار بزرگ در يك پروژه هيچ ربطي به من و شما يا حداقل من نداره
دليلشم اين كه كدوم يك از دوستان تو پروژش (با مايا مكس يا هوديني) لنگ مونده و مجبور شده شيفت كنه رو نرم افزار بعدي
اينم كه ((مكس تو مدل -مايا تو انيميت- هوديني تو پارتيكل بهتره)) وقتي مهم مي شه كه شما به صورت مستمر وحجيم كار خروجي براي فروش داشته باشين
كه حتي شركت صبا ايران هم اين كاره نيست ...

3- ختم كلام اينكه هر وقت يكي از دوستان با اين روش( ياد گرفتن نرم افزارهاي موازي و هم روش كه تخصص تو هر كدوم چند سال طول مي كشه) تونست پول در بياره بگه شايد درون سلولهاي خاكستري ما هم رولوشني بر پا شد.

با سپاس
رضا جان نظر شما کاملا محترمه .ولی من با بعضی جاهاش موافق نیستم .خیلی از دوستان میگن بجای این حرفا نمونه کار بذارین.من منطق این حرفو نمیفهمم .ما که نمیتونیم اندازه مایا یا هودینی رو به اندازه نمونه کارهای خودمون بسنجیم.این کار نه فقط برای هودینی و مایا که برای paint brush و notepad هم درست نیست .این که نمیشه من یه نمونه کار بذارمو بگم من اینو با مایا ساختم ببینید چقدر خوشگله پس مایا بهتره! یا اینکه بگم final fantasy رو با مایا ساختن پس مایا بهتره.اینارو با مکس و هودینی هم میشه سا خت .ما فقط میتونیم درباره کلیات نرم افزار صحبت بکنیم و اجزا.
من نمی دونم یادگرفتن مایا چقدر طول میکشه ولی بفرض اینکه حرف شما درست باشه ,ایا کسی که ده سال کار میکنه تا مایا رو یا د بگیره وبه قول شما مستر بشه ,دوباره باید ده سال کار کنه تا مکس رو یاد بگیره?معلومه که نه .شما اگه 3d رو یاد بگیرید, یاد گرفتن ابزار کار زیاد مشکلی نیست.اون ده سال در حقیقت برای یاد گرفتن 3d (یا هر چی که اسمشو مذارین) نه مایا.یاد گرفتن یک نرم افزار مثل یادگرفتن زبان میمونه اگر انگلیسی بلد باشی یاد گرفتن فرانسوی راحتتره .اگرم 40 تا زبان بلد باشی ولی ادم خشکی باشی توان ارتباط برقرار کردن نداشته باشی فایده نداره ولی اگر فقط زبان خودتو بلد باشی اما بتونی با دیگران ارتباط بر قرار کنی عالیه حالا چه بهتر که زبانهای دیگه ای هم یاد بگیری میتونی ارتباطاطتو گسترش بدی.نرم افزار هم دقیقا زبان 3d هستش اگر بیشتر بلد باشی بهتره.
در مورد فرق ما با خارجیها من اعتقاد ندارم که ما باهوشتریم یا خنگتریم یا اینکه اونا تمرکز دارن ما نداریم.به نظر من فرق ما با اونا در کیفیت اموزشه.حالا بذار من برات یه قصه تعریف کنم :
یکسال و نیم دوسال پیش توی رشته ای که هنوزم ازش متنفرم دانشجو بودم شغلمم یه شغل وقت گیر ولی پر درامدی بود ک هنوزم نمیدونم چرا بخاطرش به ادم پول میدن(ورزش) یه روز به سرم زد که باقیمونده وقتمو بزارمو چیزیو که همیشه دوست داشتم یاد بگیرم یعنی 3d .اطلاعات درستو حسابی که نداشتم فقط میدونستم یه چیزی هست به اسمه مکس که معروفه یه چیزی هم هست به اسمه مایا که معروف نیست.خلاصه یه روزنامه همشهری خریدمو یه اموزشگاه بزرگو معتبر پیدا کردم و تماس گرفتم .خانم منشی فرمودند که حضورا تشریف ببرم منم حضورا تشریف بردم.این اموزشگاه بزرگ تشکیل شده بود از دو تا اتاق ,ده تا کامپیوتر و یک ابدارخانه .خانم منشی توضیح دادن که استاد دوبی درس خوندن و با 12 جلسه جوری مکس رو کامل به من یاد میدن که خودم ice age 3 رو بسازم ودیگه تو خماری fox نمونم.بعد از یه خورده چک و چونه قرار شد که استاد تشریف بیارن خونه و هر دفعه ده هزار تومنم اضافه برای کرایه اژانس از من بگیرن.
به هر حال استاد اومد چه استادی فوق لیسانس معماری داشت.و تو عالم autocad و line ها و splineهاوطراحی خونه وساختمون و اینجور چیزا بود.هر جلسه میومد و یه دستور spline مثل lathe یا extrude spline یا loftو...میگفتو میرفت.
چیکار داشت که animation چیه ,خونه که حرکت نمیکنه .
خونه که دستو پا نداره پس rig کردن نمیخواد.
چیکار داشت hair چیه , خونه که مو نداره.
چیکار داشت cloth چیه, خونه که لباس نمیپوشه.
dynami,particle,rigid body,shatter واب واتیش رو چکار داشت?اخه کار معمار ساختن خونست نه خراب کردنش.
مایا?از مایا هم متنفر بود اخه نرم افزاری که spline نداشته باشه برای لای جرز خوبه.
هر کدوممونم تو عالم خودمون بودیم ,اون میگفت ابزار( Lathe(revolve برای ساختن دودکشو ستون خوبه من میگفتم اره مثلا شاخ یا دم برای کاراکتر.
این بلا بعدنم چند بار دیگه سر من اومد .مثل استاد مایای عشق dynamic که تا حالا اسمه mel رو نشنیده بود یا استاد zbrush که نمیدونست uv چیه.
چندوقت بعد به سرم زد همه چیزو ول کنم و برم خارج انیمیشن بخونم.با یکی از دوستام تویه یه کالج زبان توی منچستر انگلیس ثبت نام کردیم تا به این بهانه ویزا بگیریم و اونجا دانشگاه ثبت نام کنیم.از بدشانسی من اونجا فهمیدیم که همه دانشگاههای انگلیس انیمیشن دارن بجز دانشگاه منچستر .گیر کرده بودیم ,نه راه پیش داشتیم نه پس .از یه طرف پول یه سال کالج زبان رو داده بودیم و باید میخوندیم از یه طرف دیگه نمیتونستیم بریم یه شهر دیگه تا انیمیشن بخونیم.
صبح میرفتم کالج از ظهر به بعدم تنها کاری که داشتم این بود که 3d کار کنم .هروقت فکر میکردم یه لپ تاپ دارم پر برنامه های کرک شده دزدی قلبم میریخت پایین.هر بار که زنگ درو میزدن فکر میکرد بیل گیتز اومده بگه یالا پول ویندوزمو بده .حالا ویندوز به درک هودینی رو چی کار می کردم.? کلیه هامم اونقدر نمی ارزیدن.
بعضی وقتا هم میرفتیم باشگاه ورزش.اونجا با یه پسره سیاه پوست حشیشیه درب و داغون تقریبا دوست شده بودیم.یه روز جرات کردم ازش پرسیدم شغلش چیه?گفت مدرک game design داره تخصصشم 3ds max و vray هستش .الانم دو سال که بیکاره.اینم سایتش http://www.ambokilebell.co.uk عجب تصادفی! معجزه شده بود.ذوق کردمو ازش پرسیدم اینجا کجا میتونم 3d یاد بگیرم?گفت اینجا دانشگاه نیست ولی یه اموزشگاه هست که یه ساله باز شده.از زبان خوندن بهتر بود شک نکردمو یه ربع بعد دم در ا موزشگاه 5 طبقه بودم.کارمو به منشی گفتم .دو دقیقه بعد معاون اموزشگاه پایین بود تا منو ببره و امکانات رو نشونم بده.بدبخت بودن به خدا .دو تا استودیوی motion capture داشتن و دو تا استودیوی هالیوودی صدابرداری ,50 -60 تا کامپیوتر حرفه ای یه سلن بزرگ کنفرانس که هر هفته از یکی از بزرگان صنعت برای سخنرانی دعوت میکردن,یه سالن بزرگ غذاخوری و رستوران و یک سالن بازی که چند تا lcd بزرگ داشت و چند تا کنسول بازی برای بررسی بازیهای روز دنیا.اسپانسراشونم شرکتای بدبختی مثل autodesk-oracle avid و microsoft بودن.تازه توضیح دادن اینجا فقط مبانی مقدماتی کار میشه برای اموزشهای پیشرفته باید برید دانشگاه.اینم سایت اموزشگاه http://www.futureworks.co.uk
بعدم رفتیم دیدن استاد انیمیشن که اونم تضیح داد که اونجا ترم اول مکس و فتوشاپ و ترم دوم مایا و زیبراش تدریس میشه .همه هم در حد مبتدی و متوسط یعنی خبری از ice age نیست ته تهش سیا ساکتی.دم رفتنم جرات کردمو ازش یه سوالی در مورد rig پرسیدم که انموقع بدجور سرش گیر کرده بودم یعنی :ik/fk blend تو مکس چطور انجام میشه? اون بیچاره هم اینقدر صداقت داشت که تو چشام زل بزنه و بگه:"ها ای که گفتی یعنی چه?"بعدشم گفت این سوالا مال این سطح نیست.ایشالا دانشگاه. به هر حال من اونجا ثبت نام نکردم چون اولا هزینش برای دانشجوی اسیایی خیلی بالا بود.دوما مدرکشم زیاد معتبر نبود.بعدشم برگشتم ایرانو الانم اینجام.چند وقت پیش کرمم گرفتو روزنامه همشهری رو برداشتمو زنگ زدم به یه اموزشگاه .درباره کلاسای مایا پرسیدم.خانم منشی گفت :"استاده مایا ی ما امریکا تحصیل کرده و با 12 جلسه جوری مایا رو کامل به شما یای میده که خودتون toy story 3 رو بسازین و دیگه تو خماری پیکسا....."چنان عصبی شدم که هرچی از دهنم در اومد گفتمو گوشی رو گذاشتم.
نمیدونم شاید من بدشانسم یا زیادی به سیستم اموزش ایران بدبینم ولی وقتی میبینم شرکتهای امو زشی اونجا روزی یک dvd برای بچه های خودشون میدم بعد اینجا بچه های ما بعد از 12 سال انگلیسی خوندن تو مدرسه و 4 سال تو دانشگاه و چند سالم کلاس زبان رفتن هنوز التماس کنان دنبال اموزش به زبان فارسی از این انجمن به اون انجمن میرن ,اخرم چیزی گیر نمیارن, دلم میگیره شما چطور?
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
رضا جان حرف های شما رو قبول دارم و ما کلا توی حرف زدن خوبیم و به عمل نمی رسیم چون ماها همه مثل یه منتقدیم. اما اینو خود ماها باید عوض کنیم، ما جوونای عاشق 3d که با یه همچین امکانات پایینی داریم اون رو در حد بالایی کار می کنیم اما به علت نبودن محیط یا یه سری ضعف هایی که در خودمون هست نمی تونیم اون رو به ورطه عمل بکشونیم و یه کار حتی چند دقیقه ای تولید کنیم. البته من این حرف های رو درباره ی خودم میگم.
رضا جان من با بعضی حرف هاتم موافق نیستم. مثل این که می گی برای یادگرفتن مایا حداقل ده سال وقت لازمه.
راستی بچه ها مبحث داره موضوعش عوض میشه سعی کنیم تایپک های بی ربط نزنیم. البته خودم تایپک های بی ربطم از همه بیشترها.
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام بچه ها. امیدوارم حالتون خوب باشه.
بالاخره ما هم وارد گروه مایا کارها شدیم ولی علاقه من بیشتر روی هودینی و xsi هست اما توی بعضی زمینه ها خب مایا قدرت و سرعتش بیشتره و من هم با اون کار رو شروع کردم، شاید کم کم از مایا هم خوشم اومد و اون هم به علایقم تبدیل شد. هرچند الانشم به مایا یه نمه علاقه دارم ولی اینترفیسش بدجوری می زنه توی برجک آدم آخه خیلی اینترفیس زشتی داره. راستی بچه ها نمی شه اینترفیس مایا رو رنگش رو تغییر داد یا اسکین و تم براش گذاشت؟
اینم اولین کارم توی مایا، خوشحال می شم نظرتون رو در موردش بدونم:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=124690
به سوال بالا هم جواب بدین لطفا آخه خیلی نیازمندم.
 

Miladbat

Well-Known Member
به نظر من که مایا به عنوان یه نرم افزار حرفه ای اینترفیس ساده و خوبی داره ولی خیلی ها رو دیدم که اینترفیس براشون مهمه.
البته توی نسخه بعد ظاهرا می خواد جدید تر بشه .
جسارتا عرض می کنم شما می تونی اینترفیس مایا رو تا حد زیادی عوض کنید توی فولدر مایا یه فایل هست به نام MayaRes.dll شما این فایل اگه عوض کنید اینترفیس عوض می شه .این فایل رو از autodesk یا cgtalk دانلود کنی من چندتا دارم برای مایا قدیمیه.
 

reza_1001

Well-Known Member
سلام
البته آقا امين عزيز تمايل به اينتر فيس خاص يه امر فردي هست
بيشتر بايد تمركز روي كارامد بودن اون باشه واين كه محيط شناوري رو براي كاربر تامين كنه
ولي تا جايي كه من مي دونم چند وقت قبل نرم افزار مايا جايزه بهترين محيط كاربري رو برده بود
حتي طي يك آمار مشخص شده بود تعداد زيادي از نرم افزارهاي ديگه به تقليد از اون رو آوردن
مثلا نوار باريك ابزار سمت چپ در فتو شاپ و مثل اون در مكس 5
و همين طور استفاده از پنجره شناور سمت راست و شلف مايا در نرم افزار هاي ديگر

سپاس
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
reza_1001 جان حرف شما درسته اینترفیس مایا خیلی از نظر کاربردی قویه ولی زیبا نیست و آدم رو جذب نمی کنه درست برعکس اینترفیس هودینی، سینما فردی و تا حدودی اینترفیس عجیب غریب XSI.
Miladbat جان ممنون. ولی این فایلی که می گی رو خودمون نمی تونیم ویرایشش کنیم؟ طبق سلیقه خودمون، اونجوری که دوست داریم. یا بدون این DLL ای که گفتی راهی برای عوض کردن رنگش وجود دارد؟
 

mayapower

Well-Known Member
سلام
دوستان این چند خطو یادمه یه ساله پیش تو چند تا انجمن گزاشتم
گفتم شاید جالب باشه
سلام امروز میخوام با یه نرم افزار بسیار قدرتمند آشناتون بکنم که به احتمال زیاد اسمش رو هم تا حالا نشنیدین. Houdini master بله این نرم افزار یکی از کاملترین نرم افزار ها در زمینه افکت های تصویری می باشد. این برنامه برنده جوایز مهم و مطرحی شده است. و ویژگی جالب آن این است که به تنها ئی دارای صحنه با شوهای بینظیر وبی رقیب است که هیچ نیازی به پلاگین های اضافی ویا گروهی از افراد برنامه نویس ندارد. شرکت های مطرح فیلم سازی برای ساخت شخصیت ها و جلوه های ویژه در فیلم می توانند به houdini master تکیه کنند. گفته میشود این نسخه از نرم افزار(9) کاملترین پکیج موجود میباشد. و در حقیقت ارزش برنامه حدود 8000 دلار_هشت هزار دلار_در بازار های آمریکا می باشد.

با این برنامه میتوان افکت هایی چون ذرات گرد وغبار،طوفان و گرد باد های طبیعی، ازدحام پرندگان و...بسازید .

به طوری که کسی فرق واقعی با شبیه ساز بودن آن را نفهمد. شما حتی قادرید به اجسام حرکتهای واقعی بدهید.شخصیتی چون هـــــــالک بسازید و به او جان بدهید وحرکات طبیعی برای او تعریف کنید و یا لیوانی بسازید وجسمی را به طرفش پرت کنید تا هنگام شکستن لیوان افکت گذاری روی آن انجام دهید.

مهم نیست صحنه های که میسازید کجا خواهد بود یا دوربین را کجا قرار میدهید.

توسط این برنامه بهترین سایه برای صحنه انتخاب خواهد شد.

کارگردان انیمیشن the wild آقای steve spaz williams در بیانیه ای به وضوح گفت:

افرادی که قبلاً با m a y a کار میکردند وسپس با برنامه houdini آشنا شدند.

دیـــــــــــگر نمیخواهند به مــــــــــــایــــــــــ ا برگردند. ایـــــن یـــــک حـــقیــــقت اســــت.

چند نکته ای که باید در مورد این نرم افزار بگم

اینه که

چهارمین برنامه ای هست که برای اجرا شدن به کارت شبکه نیاز داره بعد از

maya ansys pro/engineer houdini

است این خودش یعنی این برنامه چقدر قدرتمنده نصبش شبیه به مایاست

نه خود نصبش

بلکه

پوشه هایی که درست میکنه.

دفعه اولی که من این نرم افزار و نصب کرده بودم از ذوق هرچی پلاگین داشت فعال کردم

نتیجه میدونید چی شد

آره

اونقدر سنگین شد که پاکش کردم ولی دیگه نتونستم نصبش کنم آخرشم مجبور شدم ویندوز عوض کنم راستی نصبشم خیلی خاصه اگه مشکل داشتید من در خدمتم.
smile.gif
البته در مورد کارت شبکه الیاس استودیو تولز وچند تا برنامه دیگه هم هست .
ولی بحث جالبیه سعی میکنم تمام پستا رو بخونم
 

reza_1001

Well-Known Member
افرادی که قبلاً با m a y a کار میکردند وسپس با برنامه houdini آشنا شدند.

دیـــــــــــگر نمیخواهند به مــــــــــــایــــــــــ ا برگردند. ایـــــن یـــــک حـــقیــــقت اســــت.

البته افرادی که قبلاً با m a y a در زمینه افکت های تصویری کار میکردند !!! :wink:
 

Miladbat

Well-Known Member
چون برای من مهم نبوده زیاد تحقیق نکردم ولی بی شک میشه ویرایشش کرد کسایی که این فایل را می سازند یوزر های معمولیه مایا هستند.
درباره بحث این تاپیک از لحاظ فنی که به نتیجه نمی رسه فقط من یه چیزی رو میگم اطمینان داشته باشید که اگه هودینی رو یاد بگیرید پشیمون میشید ولی اگه مایا رو کار کنید طرفدارش میشید.
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
درباره بحث این تاپیک از لحاظ فنی که به نتیجه نمی رسه فقط من یه چیزی رو میگم اطمینان داشته باشید که اگه هودینی رو یاد بگیرید پشیمون میشید ولی اگه مایا رو کار کنید طرفدارش میشید.
Miladbat جان اینقد مطمئنی که اگه کسی هودینی رو یاد بگیره پشیمون می شه؟ دلیلات رو می شه بدونیم داداش؟
 

mg_mahyar

Member
ببخشید اگر تازه واردم ولی نظر میدم من خودم 5 سال پیش سه بعدی رو کار کردم با مایا و مکس و سینمافردی و پوزر و......
از همه اینا یه چیزی فهمیدم و گزاشتم کنار. اگر پوزر کار میکنیذ لازم نیست کامل بدونید فقط بتونید مدل ازش export کنید.
اگر مکس بلدید لازم نیست انیمیشنش رو هم بلد باشید یا ذرات یا رندر یا.... کافیه برید یه مدلای خاص ساختمون رو بسازید و بعد export کنید. ابزاری مثل latic مثلا برای ساخت خرپا یا زدن رمپ پارکینگ یا ساخت ....
اگر برایس بلدید لازم نیست همه چیزشو بدونید کافیه مدلتون رو بسازد و export کنید. مدل که ساخته شد دیگه فقط دست شما برای انیمیت کردن و جلوه ویژه با یک برنامه بازه اونم مایا هست.
این که میگم دستتون بازه واسه اینه هم منابع مطالعاتی دارید هم منابع عملی میشه کسایی پیدا کرد بلد باشن. در ضمن پلاگین های خوبی داره. برنامه های دیگه راحت باهاش هماهنگ میشن مثل bodypaint مثل zbrush مثل motionbuilder یا هزار تا برنامه دیگه.
خلاصه هودینی شاید خوب باشه ولی وقتی میخوایید یه آدمو حرکت بدید حرفه ای تر از motionbulder «دارید که تمام و کمال در خدمت مایا هست. برای تغییرات ریز مدل زیبراش باهاش هماهنگه برای ....
منظور اینکه شما یه تصور ذهنی دارید میخواهید اونو پیاده کنید نتیجه شما فقط و فقط یک فایل ویدیوو یا یک عکی هست. کسی کار نداره عکس رو با چی ساختید مهم اینه خوب ساختید یا بد.واسه همین اگر هزار برنامه کامل بلد باشید شاید بتونید کتاب بنویسید ولی حتی نمیتونید یک کار عملی بکنید پس به درد نمیخوره
نتیجه.: برنامه یا د گرفتن خوبه ولی با هدف. کامل ترین برنامه در همه ابعاد اگر نمره بدیم مایا هست هرچند مکس داره نزدیک میشه. و بقیه برنامه هارو باید با هدف خدمت به مایا یاد گرفت. هودینی خوبه ولی تمام ابعد کامل نیست. یک هودینی کار و یک میای کار اگر بخواهند یک ماشین بسازند کدوم سریعتر هست؟ همه میدونیم مایا کار. حالا ساخت آب چقدر سریعتره چی؟ کمی در موردش اختلاف داریم. قاطعانه توی خیلی از جهات مایا بهتره ولی توی جاهایی که ضعیفه حرف و حدیث داریم. میگید رندر خوب نداره؟ رندر من پس چیه؟
یادمون باشه ما هدفمون ساخت یک عکس یا فیلمه . شاید اسالی یک بار نیاز به طراحی آب پیدا کنیم ولی مدل سازی نیاز هر روزه . من قاطعانه میگم یک مایا کار حرفه ای با صرف کردن یک ماه وقت برای مکس و یک ماه موشنبولدر و... هر برنامه یک ماه خیلی راحت میتونه گلیمشو از آب بکشه.
ولی برعکس اون خیلی زمان بر هست.
مایا اولین و مهمترین برنامه هست. بعد از اون بر حسب نیاز میشه برنامه کمکی یاد گرفت. اما یادمون باشه شما بهترین هودینی کار . خوب باید کار گروهی بکنید ایا همکاران شما بلدند؟
 

davoodice

Well-Known Member
دوستان عزیز از اونجایی که من تا حدودی به اخلاق امین آشتایی دارم و خیلی هم به ایشون احترام می ذارم باید بگم اگه 100 صفحه دیگه هم توضیح بدین که چرا مایا بهتره یا هودینی ایشون حرف خودشو میزنه
امیدوارم امین جان عمرشو واسه ساختن چهار تا آبو آتیشو و دود حروم نکنه
 

davoodice

Well-Known Member
ببخشید اگر تازه واردم ولی نظر میدم من خودم 5 سال پیش سه بعدی رو کار کردم با مایا و مکس و سینمافردی و پوزر و......
از همه اینا یه چیزی فهمیدم و گزاشتم کنار. اگر پوزر کار میکنیذ لازم نیست کامل بدونید فقط بتونید مدل ازش export کنید.
اگر مکس بلدید لازم نیست انیمیشنش رو هم بلد باشید یا ذرات یا رندر یا.... کافیه برید یه مدلای خاص ساختمون رو بسازید و بعد export کنید. ابزاری مثل latic مثلا برای ساخت خرپا یا زدن رمپ پارکینگ یا ساخت ....
اگر برایس بلدید لازم نیست همه چیزشو بدونید کافیه مدلتون رو بسازد و export کنید. مدل که ساخته شد دیگه فقط دست شما برای انیمیت کردن و جلوه ویژه با یک برنامه بازه اونم مایا هست.
این که میگم دستتون بازه واسه اینه هم منابع مطالعاتی دارید هم منابع عملی میشه کسایی پیدا کرد بلد باشن. در ضمن پلاگین های خوبی داره. برنامه های دیگه راحت باهاش هماهنگ میشن مثل bodypaint مثل zbrush مثل motionbuilder یا هزار تا برنامه دیگه.
خلاصه هودینی شاید خوب باشه ولی وقتی میخوایید یه آدمو حرکت بدید حرفه ای تر از motionbulder «دارید که تمام و کمال در خدمت مایا هست. برای تغییرات ریز مدل زیبراش باهاش هماهنگه برای ....
منظور اینکه شما یه تصور ذهنی دارید میخواهید اونو پیاده کنید نتیجه شما فقط و فقط یک فایل ویدیوو یا یک عکی هست. کسی کار نداره عکس رو با چی ساختید مهم اینه خوب ساختید یا بد.واسه همین اگر هزار برنامه کامل بلد باشید شاید بتونید کتاب بنویسید ولی حتی نمیتونید یک کار عملی بکنید پس به درد نمیخوره
نتیجه.: برنامه یا د گرفتن خوبه ولی با هدف. کامل ترین برنامه در همه ابعاد اگر نمره بدیم مایا هست هرچند مکس داره نزدیک میشه. و بقیه برنامه هارو باید با هدف خدمت به مایا یاد گرفت. هودینی خوبه ولی تمام ابعد کامل نیست. یک هودینی کار و یک میای کار اگر بخواهند یک ماشین بسازند کدوم سریعتر هست؟ همه میدونیم مایا کار. حالا ساخت آب چقدر سریعتره چی؟ کمی در موردش اختلاف داریم. قاطعانه توی خیلی از جهات مایا بهتره ولی توی جاهایی که ضعیفه حرف و حدیث داریم. میگید رندر خوب نداره؟ رندر من پس چیه؟
یادمون باشه ما هدفمون ساخت یک عکس یا فیلمه . شاید اسالی یک بار نیاز به طراحی آب پیدا کنیم ولی مدل سازی نیاز هر روزه . من قاطعانه میگم یک مایا کار حرفه ای با صرف کردن یک ماه وقت برای مکس و یک ماه موشنبولدر و... هر برنامه یک ماه خیلی راحت میتونه گلیمشو از آب بکشه.
ولی برعکس اون خیلی زمان بر هست.
مایا اولین و مهمترین برنامه هست. بعد از اون بر حسب نیاز میشه برنامه کمکی یاد گرفت. اما یادمون باشه شما بهترین هودینی کار . خوب باید کار گروهی بکنید ایا همکاران شما بلدند؟

در تایید حرف شما میگم که واقعا ما تو حرف زدن استادیم ولی به قول شما تو عمل !!!!!
البته اونم دلایلی داره مثل عدم سرمایه گذاری تو کشور ما ، مفتی بودن نرم افزارا ، نبود آینده ای روشن از این صنعت ، نبود دانشگاهای مرتبط که لازمش استادای خوبه و ...
پس چه هودینی خوبه چه مایا من خودمو میگم عرضشو ندارم تو یه گروه کار کنم بمونم کار عملی ارائه بدم و ...
 
داوود جان عزيزم شما خيلي ناميدي.درسته اوضاع كاري در ايران جالب نيست اما من كساي زيادي رو مي شناسم كه توي ايران دارن كار مي كنن و خوبم در ميارن.فراموش نكن كه خود انسانها هستند كه بازار كار يك كاري رو مي سازند(اين يك اصل بازاريابي هست كه در دروسشون گفته ميشه.)

اگه كمي مثبت انديش و اميدوار باشيم همه چيز دزست ميشه.
در ضمن خيلي خوبه كه آدم قبل از اينكه وارد بازار كار بشه كمي هم تجربه عملي داشته باشه كه زماني كه وارد بازار كار شد يك دفعه اي با كودي از مشكلات روبرو نشه و هم اسمشو خراب كنه و هم اينكه يك دفعه نااميد بشه و قيد همه چيز رو بزنه.

اما من هم با اين همه وقت گذاشتن روي نرم افزارهاي مختلف و سوييچ كردن مخالفم.نرم افزار حداكثر 2 تا.(البته اين نظر منه.)

با تشكر از شما دوستان خوب.
 

mg_mahyar

Member
اما من هم با اين همه وقت گذاشتن روي نرم افزارهاي مختلف و سوييچ كردن مخالفم.نرم افزار حداكثر 2 تا.(البته اين نظر منه.)
حرفه ای دوتا کافیه که به نظرم مایا و افترافکت خوبه ولی در حد معولی و رفع حاجت هرچی گیر میاد نصب کنید.
 

Member
من تستر نرم افزار بودم و بعد از تست کردن هزارها نرم افزار به چند نکته پی بردم :
1-همه نرم افزارهایی که یک کار رو انجام میدن در اصل یک نرم افزار هستند با جزعیات متفاوت
مثلا شما اگر اصول کار با یکی از نرم افزارهای میکس ومونتاژ رو بلد باشی هر نرم افزاری در رابطه با میکس و مونتاژ بزارند جلوتون میتونید باهاش کار کنید . پس بهتره شما کار سه بعدی رو یاد بگیری نه فلان نرم افزار رو
2- کارهای بزرگ رو فقط با استفاده از یک نرم افزار یا حتی بعضی مواقع فقط با استفاده از نرم افزار انجام نمیدن
3- دونستن هیچ ضرری نداره . پس هر نرم افزاری ارزش تست کردن رو داره
4- یک آماتور هم میتونه همون کار یک حرفه ای رو انجام بده فقط در زمان بیشتری . در مورد نرم افزارها هم همینطوره بعضی از نرم افزارها تخصصشون در یک کار خاصه پس اونو سریعتر و راحت تر انجام میدن
 
من تستر نرم افزار بودم و بعد از تست کردن هزارها نرم افزار به چند نکته پی بردم :
1-همه نرم افزارهایی که یک کار رو انجام میدن در اصل یک نرم افزار هستند با جزعیات متفاوت
مثلا شما اگر اصول کار با یکی از نرم افزارهای میکس ومونتاژ رو بلد باشی هر نرم افزاری در رابطه با میکس و مونتاژ بزارند جلوتون میتونید باهاش کار کنید . پس بهتره شما کار سه بعدی رو یاد بگیری نه فلان نرم افزار رو
2- کارهای بزرگ رو فقط با استفاده از یک نرم افزار یا حتی بعضی مواقع فقط با استفاده از نرم افزار انجام نمیدن
3- دونستن هیچ ضرری نداره . پس هر نرم افزاری ارزش تست کردن رو داره
4- یک آماتور هم میتونه همون کار یک حرفه ای رو انجام بده فقط در زمان بیشتری . در مورد نرم افزارها هم همینطوره بعضی از نرم افزارها تخصصشون در یک کار خاصه پس اونو سریعتر و راحت تر انجام میدن

من هم مهندس نرم افزارم و همون طوري كه مي دوني يك نرم افزار چندين قسمت تقسيم شده كه بعضي از اونها به شرح زيرند:
1-اينترفيس كه از يك نرم افزار با نرم افزار ديگه فرق مي كنه.
2-الگوريتمها:كه خيليهاشون در اصول يكي اند اما در پياده سازي ممكنه تفاوتهايي داشته باشند كه باعث تغيير سرعت نرم افزار بشه.اگه بخوام يك نمونه اش رو بگم الگوريتم Shadow Map هست كه در اصل يكي هست اما در مايا از يك تصوير Wrap شده استفاده ميشه ولي در مكس اينطور نيست و مثلا براي لامپهاي Omni از شش تصوير كه توليد يك كره رو مي كنه استفاده ميشه.
3- خروجي كه كيفيت نرم افزار رو مشخص مي كنه.

بعضي چيزها مثل كندي و باگهاي نرم افزار هم پوئن منفي محسوب مي شه.

شما بهتر از من مي دوني كه زبانهاي برنامه نويسي حتي از يك خانواده مثل C هم كاربردهاي مختلفي دارند.
مثلا C++ در Game سازي و طراحي سيستم عامل از java پركاربرد تره ولي java داراي OOp قويتري هست.

اما حتي با VB هم ميشه پروژه هاي بزرگ و قوي هم نوشت.
بگذريم زياد چرند و پرند گفتم.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions:

جدیدترین ارسال ها

بالا