?!Houdini or Maya

تست كلكل مكعبي

خوب آقا من كه خيلي با دايناميكها كار نكردم ولي فكر كنم يكي از نكاتي كه حيلي باهاش حال مي كنم همين سرعت اينجين Hardware هست.
عكس زير 2 ميليون مكعب رو رندر گرفته در 6 ثانيه.من قبلا 2.5 ميلون رو در 3 ثانيه هم رندر گرفته بودم.
نكته مهم سرعت شبيه سازي ديناميكي اين ذرات بود.مايا اين كار رو بصودت تك هسته اي و بدون مالتي تردينگ انجام ميده.
شايد هم من بلد نيستم.
در رندر هم بجاي Cpu از Gpu استفاده مي كنه.
حالا يك نكته ظريف اينكه كارت گرافيك من كامل با ماياي 2008 ساپورت نميشه.من تا جايي كه در اينترنت سرچ كردم فقط 7 يا 8 مدل از كارت گرافيكها كاملا با مايا سازش داره.معني اينكه كارت گرافيك من تازه هنوز كنده.در ضمن بعضي از چيزها نظير سافت شدوز رو هم ساپورت نمي كنه.

Screenshot.jpg

اميدوارم نكته مفيدي گذاشته باشم.
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
mkf.cgi جان با حرفت موافقم ولی ببین دوست عزیز شما روی مکس یه تعصب کاذب داری و می خوای اون رو چیزی بیشتر از اون چیزی که هست نشون بدی. درسته که مکس قدرت و در بعضی زمینه ها سرعتش هم خیلی خوب و زیاده اما همه زمینه ها رو ساپورت نمی کنه. مثل Fluid. که اساس ساخت مایعات و دود و آتش و انفجار و از این جور چیزاست. خب بگذریم بحث داره منحرف میشه. اگه خیلی دوست داشتی در مورد برتری های هودینی در برابر مکس بهت بگم توی فروم مکس یه تایپک بزن ببیایم اونجا بحث کنیم.
خب، کجا بودیم، آهان:
توی شرکت ها انیمیشن سازی دو تا مقوله مورد توجه است که همین هم روی انتخاب نرم افزار مورد استفادشون تاثیر می ذاره. یکی سرعت انجام کار و دیگری قدرت و کیفیت انجام کار. هودینی قدرتش از مایا بیشتر (حداقل در چند زمینه) و همین باعث میشه که شرکت هایی که به کیفیت کارشون بیشتر توجه دارند تا زمان کار از هودینی استفاده کنند. هودینی سیستم بالایی رو مطلبه و محاسبات سنگینی داره که این برای ما یه محدودیت فرض می شه اما در شرکت های بزرگ این موضوع وجود نداره. اما مایا هر دوی این دو تا رو داره هم قدرت بالا و هم سرعت. اما من به کیفیت و قدرت و هر چه واقعی تر بودن کارم بیشتر توجه دارم.
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
بچه ها یه سر هم به اینجا بزنید،:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?t=123845
فیلم Transformers 2 هم ساخته شد.توی همین صفحه ای که لینکش رو گذاشتم و آقای f_tabande زحمتش رو کشیدن می تونید ببینید که از چه نرم افزارهایی برای ساخت اون استفاده شده. از دو نرم افزار مایا و هودینی. آقا من انگلیسیم خوب نیست خواهشا یکی از بچه ها زحمتش ترجمه ش رو بکشه ببینیم از مایا و هودینی در چه زمینه هایی از این فیلم استفاده کردن. توی این متن اسم مایا دو بار و اسم هودینی سه بار به کار رفته که این هم شاید براتون جالب باشه.
 
آخرین ویرایش:

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام بچه ها. یه سری کار زدم توی هودینی با Pyro که شبیه ساز دود و آتش و انفجار و از این جور چیزاست. خوشحال می شم ببینید و نظر بدید. فکر کنم با دیدن اونا بتونید به قدرت هودینی در زمینه شبیه سازی دود پی ببرید:
http://forum.majidonline.com/showthread.php?p=828526#post828526
مسعود جان پیشاپیش بابت ترجمه تشکر. من خودمم یه چیزایی ازش فهمیدم. واسه شبیه سازی لباس و پارچه از مایا استفاده شده توی Transformers 2 و از هودینی اگه درست فهمیده باشم برای crowd simulation. فعلا اینقدر زور زدم ازش چیزی فهمیدم.
 

3ehzad/

Member
help me:cry:
اقا من هر کاری میکنم این هودینی کرک نمیشه کدها رو که وارد میکنم قبول میکنه ولی license server سبز نمیشه چیکار کنم
اینم عکس از کد هایی که زدم
Untitled.jpg
راستی نمیشه این کد هارو یه جور پاک کرد
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
3ehzad/ جان فکر کنم مشکل مربوط می شه به کارت شبکت. شاید کارت شبکت نصب نیست یا اگه کارت شبکه نداری یه مجازی بساز ازش. راستی نوشته valid Server key که فکر کنم اولین کدی رو که توی kegen بود و رو درست وارد نکردی. بالا اومدن هودینی فقط به خاطر اونه و تمام کدهای دیگه ای که زدی فقط برای استفاده از قابلیت های دیگه ای هودینیه.
 
خوب آقا بلاخره يك فرصتي پيدا شد كه به قولي كه داده بودم عمل كنم.چون دارم مي رم مسافرت و تا 2 هفته ديگه در خدمتتون نيستم گفتم در اين فرصت قسمتي از اونو كه مربوط به بحثمون ميشه رو ترجمه كنم.خوب ببينيم چي نوشته.

خوب اين قسمتي كه ترجمه مي كنم مربوط به قسمتي هست كه صورت Alice از هم مي پاشه و اصطلاح خود فيلم ترنسفورم ميشه.
Alice توسط خانم Isabel Lucas بازي شده.كاراكتر ايشون توسط Gentle Giant Studios اسكن شده.(فكر كنم اسم استوديو بايد باشه و از تكنيك اسكن 3 بعدي استفاده شده).لباسش در مايا شبيه سازي شده.مدلي كه ساخته شده بعدا توسط تكنيك rotoscope با تصوير اصلي خانم Isabel Lucas هماهنگ شده تا حركاتشون در طول 70 فريمي كه Tranformation(تبديل) رخ داده هماهنگ باشه.(تكنينك روتوسكوپ چيه من نمي دونم؟)
از Photography Plate (از اصطلاحات عكاسي هست) تمام چيزي بود كه اطلاعات Texturing و نورپردازي رو در اختيار مي گذاشت.(يا اينجوري ترجمه كنيم) تمام اطلاعاتي كه براي Texturing و Lighting داشتن از طريق (Photography Plate) بوده.

طبق گفته هاي Paul George Palop سوپروايزر (جلوه هاي ويژه) اولين محدوديت(شايد مشكل) ي كه ما باهش روبرو شديم نبود اطلاعات مربوط به نورپردازي بود. خوب در اين قسمت گفته (براي اون صحنه اي كه صورت دختره تكه تكه شده) ما ابتدا تصوير اصلي رو روي مدل پروجكت (تصوير )كرديم و اطلاعات نور پردازي و تكسچر رو روش Bake كرديم بعد مدل رو تكه تكه كرديم و در فضا متلاشي شد(البته ترجمه لفظ به لفظش اين نيست خلاصه كردم).در چندين فريم اول نتيجه خوب بود ولي بعدا در فرمهاي بعدي چون نورپردازي دايناميك نبود (چون تصوير Bake شده بوده.) نتيجه راضي كننده نبوده و با فضاي اطراف تطبيق نداشته.از تكنيك HDR براي داشتن اطلاعات كافي براي نورپردازي اتاق استفاده شده.در پايان هم به تكه ها reflection و occlusion داده شد كه رندر رو فوق العاده سنگين كرد ولي لازم بود.
 
آخرین ویرایش:
خوب ادامه قسمت قبل.توضيح اينكه هنوز صورتش متلاشي نشده و فقط بصورت تيكه تيكه(Tile) شده.

بعد فكر كرديم كه عمل متلاشي شدن چطوري صورت بگيره.قسمت نسبتا زيادي از كار هنوز تعريف نشده بود.پروسه كار به اين شكل بود كه پوست صورت تبديل مي شد به تايلها(قسمتهاي)ي كوچك و بعدا اين تايلهاي كوچك دور مي شدند تا روبوت داخلش ديده بشه.مدل بصورت (geometry catch)به هوديني فرستاده شد.يك ابري از ذرات از مش ساخته شد كه از زير تايلهايي كه قبلا ساخته شده بود بيرون زد(فكر كنم منظورش اين بوده ولي ترجمه لفظ به لفظش كمي متفاوته.)

ولي تبديل پوست بدن به تايلهاي كوچك اولين قدم بود.حالا اون تايلهاي كوچك بايد بصورتي كنترل و هدايت مي شدند(انيميت مي شدند) كه مفهوم سبك ترنسفورمر رو برسونن.

خوب حالا به يك سيستم پروسيژرال(يعني تابع رياضي و نه سيستم انيميشن دستي) احتايج داشتند.(اينجا رو دقيقا مطمئن نيستم ولي فكر كنم نوشته) به چيزي نياز داشتيم كه آبجتكهاي لباس و صورت دختر رو تبديل كنه به يك چيز قابل تبديل به همه (CG VERSIONS).(شايد منظورش اين باشه كه دنبال چيزي مي گشتن كه به تمام نرم افزار ها بشه اونو تبديل كرد.)چيزي كه بتونه صورت ماشيني دختر رو كه در زير قرار داره داشته باشه كه بيشتر با هوديني و در آخر مايا (براي اضافه كردنانيميشن دستي) ساخته شده بود.
 
بچه ها اگه اشتباهي در ترجمه شدش ديگه به بزرگي خودتون ببخشيد.البته من عادت ندارم لفظ به لفظ ترجمه كنم و كل جمله رو مي خونم و جمله فارسي كه بتونه اون رو دقيقتر بيان كنه رو مي نويسم.به هر حال من مترجم حرفه اي نيستم و اگه اشكالي هست بنويسيد و به بزرگي خودتون ببخشيد.متن مطلب هم كمي سخت تر از سطح زبان و اصطلاحات تخصصي بنده داشت.
يك قسمت ديگه هم مربوط به بحثمون مونده كه سعي مي كنم شب بنويسم.
بايد برم به كارهام برسم.
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
بچه ها سلام. مسعود جان بابت ترجمه دستت درد نکنه.
از مایا کارها یه سوال داشتم: مایا چیزی برای شبیه سازی مایعات و لیکویید داره؟ اگه جواب مثبته یه کم در موردش برام توضیح بدید.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
دوست عزیز فایل پیوست را دانلود کنید .
 

پیوست ها

  • nparticle.zip
    552.5 کیلوبایت · بازدیدها: 57

Miladbat

Well-Known Member
نه مشکل این چیزای که چیزای بدیعی دو نرم افزاره بحثی درش نیست یکی از دوستان گفته بودن که هودینی crowd simulation داره .مایا این رو بدون اسکریپت نمی شه بخوای crowd simulation خیلی خفن کار کنید با نرم افزار فوق حرفه ای massive و مایا این کار رو باید انجام بدید نمونه کارش هم ارباب حلقه ها هست.
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
.:. soroosh .:. جان الان مایای 2009 رو نصب کردم و یه کم با nparticle اش کار کردم و نمونه کارهای خود مایا رو هم در این زمینه دیدم. چیز جالب و خوبیه ولی فکر نکنم در حد Fluid Simulation هودینی قدرت داشته باشه. یه فایل اینجا می ذارم چند تا دونه از کارای فلوید توی هودینی رو توضیح می ده. قسمتی از هلپ خود هودینیه.
آیا مایا هم یه همچین چیزی رو در بخش شبیه سازی مایعات داره یا نه؟
nparticle هم قدرت زیادی داره نسبت به پارتیکال سیستم خود مایا. یه شبیه ساز ذرات جدیده و یه سری قابلیت های جدیدرو داره. ولی مستقیما به مقوله شبیه سازی مایعات توجه نداره.
اگه خواستید و مایل بودید در مورد شبیه ساز مایعات توی هودینی براتون بیشتر توضیح می دم و قابلیت هاش رو براتون می گم.
 

پیوست ها

  • Houdini Liquid.rar
    496.9 کیلوبایت · بازدیدها: 39

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
نه مشکل این چیزای که چیزای بدیعی دو نرم افزاره بحثی درش نیست یکی از دوستان گفته بودن که هودینی crowd simulation داره .مایا این رو بدون اسکریپت نمی شه بخوای crowd simulation خیلی خفن کار کنید با نرم افزار فوق حرفه ای massive و مایا این کار رو باید انجام بدید نمونه کارش هم ارباب حلقه ها هست.
Miladbat جان اون قسمتی که منظورت رو از اون قسمت از حرفت که بولدش کردم نمفهمیدم. می شه توضیح بیشترب بدی لطفا. در مورد crowd simulation هم گفتم که با استفاده از گره ها توی هودینی می تونیم حتی crowd simulation رو و حتی هر کار پیچیده تر دیگه ای رو ساخت. تازگی ها دیدم که با این گره ها توی هودینی یه چیزی ساخته بودن به اسم City Builder. از اسمش پیداست یه چیزی برای ساخا شهر توی بازی ها که کار رو برای سازنده های بازی خیلی راحت کرده بود.
massive هم که همه می دونن. یه نرم افزار خیلی گرون هست برای شبیه سازی جمعیت و تازه کار با اون بسیار مشکل و سخته و همین طور پلاگین ها اصولا یه محدودیت هایی رو دارند در کار با نرم افزارها اما در هودینی کسی نیازی به پلاگین نداره و کمبودهاشم با استفاده از گره های خودش هم قابل ایجادند.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
.:. Soroosh .:. جان الان مایای 2009 رو نصب کردم و یه کم با nparticle اش کار کردم و نمونه کارهای خود مایا رو هم در این زمینه دیدم. چیز جالب و خوبیه ولی فکر نکنم در حد fluid simulation هودینی قدرت داشته باشه. یه فایل اینجا می ذارم چند تا دونه از کارای فلوید توی هودینی رو توضیح می ده. قسمتی از هلپ خود هودینیه.
آیا مایا هم یه همچین چیزی رو در بخش شبیه سازی مایعات داره یا نه؟
nparticle هم قدرت زیادی داره نسبت به پارتیکال سیستم خود مایا. یه شبیه ساز ذرات جدیده و یه سری قابلیت های جدیدرو داره. ولی مستقیما به مقوله شبیه سازی مایعات توجه نداره.
اگه خواستید و مایل بودید در مورد شبیه ساز مایعات توی هودینی براتون بیشتر توضیح می دم و قابلیت هاش رو براتون می گم.


این کارها را هم میشه با مایا انجام داد .
اما به نظر من تا زمانی که ریل فلو هست دیگه نیاز به این قسمتها نیست و نیاز نیست برای ساخت مثلا فلان آبشار از مایا استفاده کنیم بهتره از ریل فلو استفاده بشه .
هم کیفیت بهتری داره و هم راحت تر و سریع تر به جواب میرسیم .
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
خب .:. soroosh .:. جان ببین توی یه پروژه اگه قرار باشه برای ساخت هر افکت دارای جلوه آب به ریل فلو رفت و اون کارو انجام داد، اولا سرعت رو میاره پایین و چند بار هم گفتم اصولا هر پلاگینی که نوشته شده یه سری محدودیت ها رو هم داره. هر چند ریل فلو پلاگین واسه هودینی هم داره ولی Fluid Simulation هودینی اگه بالاتر و قدرتمند تر از ریل فلو نباشه مطمئن باش که از اون ضعیف تر نیست. شاید یه کم سرعتش پایین تر باشه و کیفیت و قدرتش از ریل فلو به خاطر ساختار گره ایش می تونه بیشتر هم باشه.
این کارها را هم میشه با مایا انجام داد .
سروش جان گفتی می شه اینکارا رو با مایا انجام داد. میشه در موردش برام توضیح بدی، من توی منوهای بخش دینامیکش یه کم گشتم پیدا نکردم چیزی در مورد Liquid. اگه مشکلی نداره یه ذره برام کاربرد اون چند منوی بخش دینامیک رو توضیح بدید.
پیشاپیش ممنون.
 

.:. soroosh .:.

Active Member
دوست عزیز من راستش خیلی خیلی کم با داینامیک کار کردم .
اینی که گفتم این کار را هم میشه با مایا انجام داد به خاطر این بود که تو آموزشهای دیجیتال توتورز همچین چیزایی را دیده بودم .
این لینکها تا حدودی میتونن کمکتون کنن :

http://www.digitaltutors.com/store/product.php?productid=3568&cat=42&page=1
http://www.digitaltutors.com/store/product.php?productid=93&cat=42&page=1
http://www.digitaltutors.com/store/product.php?productid=28&cat=42&page=1
البته یه دونش فقط برای شبیه سازی آب دریاست .

میبخشید دیگه .
موفق باشید .
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
سروش جان بابت لینک ها ممنون. دیجیتال توتورز ها رو دیدم جالب بود. اون آموزشی رو هم که گذاشتس دیده بودم قبلا.
یه چیزی که من از اینها فهمیدم این بود که توی مایا کارای مربوط به شبیه سازی مایعات رو با پارتیکال سیستم انجام می دن ولی توی هودینی یه سیستم جداگانه برای شبیه سازی مایعات وجود داره هر چند توی هودینی هم می شه با مخلوط کرده پارتیکال سیستم و یه گره تبدیل کنده پارتیکال ها به فلوید هم یه همچین کارایی رو کرد.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا