حتماً تابه‌حال این اتفاق را تجربه کرده‌اید که پس از آن که مدت نسبتاً طولانی پاهای خود را روی‌هم قرار دادید احساس بی حسی و گزگز و یا اصطلاحاً خواب رفتگی در پاهایتان ایجاد شده است و پس از برداشتن فشار و تغییر حالت این حس برطرف شده است. در اغلب موارد بی حسی با تغییر حالت و جا به جا کردن پاها از بین می‌روند و مورد جدی به حساب نمی‌آید؛ اما گاهی ممکن است به دلایل بیماری‌های زمینه‌ای خاصی مثل دیابت ایجاد شود و یا همراه علایم دیگری باشد مثل:
در برخی موارد علایم جدی‌تر مثل خونریزی و تاول و درد زیاد و قرمزی و گرمی پاها هم ایجاد می‌شود که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی​

کمبود ویتامین B12 باعث احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست و پاها می‌شود. ویتامین B1, B12 و B6 برای درمان نوروپاتی مفید هستند.

ویتامین B1 به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.

ویتامین B6 در حفاظت از ساختار عصب نقش دارد.

تحقیقات اخیر نقش کمبود ویتامین D در بروز نوروپاتی (بی حسی و درد و سوزن سوزن شدن دست و پا) را تأیید کرده‌اند.

اضافه وزن، پوشیدن لباس تنگ و انداختن پاها روی هم برای مدت طولانی باعث اختلال در عملکرد دریچه‌های لانه کبوتری و در نتیجه ابتلا به بیماری واریس می‌شود.

درمان قطعی واریس پا

ورزش برای بی حسی پا​

ورزش می‌تواند نقش مهمی در کاهش بی‌حسی پاها داشته باشد، به ویژه در مواردی که بی‌حسی ناشی از عواملی مانند دیابت، آسیب عصبی یا آسیب مغزی باشد.

تمرینات استقامتی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش های هوازی دیگر جریان خون را بهتر کرده و عملکرد قلب و عروق را تسریع می‌کنند. این تمرینات باعث افزایش جریان خون در پاها شده و به تدریج بی‌حسی را کاهش می‌دهند.

در طول ورزش، باید به نشانه‌هایی نظیر تورم پا، درد یا ناراحتی در پاها توجه شود. در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب، باید فوراً ورزش را متوقف کرده و به پزشک مراجعه شود.

برای مطالعه این مطلب و آشنایی با درمان بی حسی پاها و روشهای درمانی در زبی سنتی به منبع این مقاله: مهمترین دلایل بی حسی پاها نوشته دکتر مهرداد اقدسی بهترین متخصص واریس مراجعه کنید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا