نور پردازی در پرده سبز

شروع موضوع توسط mehrdad_hellboy ‏6 آگوست 2010 در انجمن تصویربرداری و نورپردازی

  1. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    از اونجایی که مشکل خیلی از بچه هاست نور پردازی در پرده سبز
    بران شدم تا اطلاعات خودم رو بنویسم

    اگه درسته که تایید بشه و اگه هم که غلطه اصلاح بشه تا هم من به اشتباهاتم پی ببرم و همه کسانی که زیاد مطلع نیستند مطلع شن.

    دوستانی که کار کردن بشتابند

    توی این عکس نحوه اجرای عملی نورپردازی توی پرده سبز رو میبینید.

    نور اصلی با زاویه 45 درجه از کاراکتر با بیشترین شدت و اگه شد با اسپنگلاس یا سافتر های دیگه

    نور پوششی برای از بین بردن سایه ی بینی و زیر چانه کاراکتر با زاویه 90 درجه از نور اصلی و یک استپ پایین تر

    نور بک یا جدا کننده با دو استپ پایینتر از اصلی

    نور بگراند برای ایجاد یکنواختی در پرده

    نور s که خودم معمولا استفاده میکنم اما جایی نوشته نشده که باید همچین نوری داد

    سعی کنید از سافت ها زیاد استفاده کنید که نور تیز نداشته باشید

    کلوین سنج برای اینکه متوجه بشیم دور تا دور کاراکترمون یکنواختی رنگی داریم
    کلوین سنج رو باید به سمت لنز دوربین نگه دارید نه نور
    یه غیر از نور بگراند که باید به شمت پرده نگه دارید.
    سعی کنید چندتا مارکر هم بزارید تو پرده سبز شاید بعدا بخواهید ترک کنید مارکر ها هم دو استپ روشنتر از خود پرده
    جنس چرده هم تو ایران به اسم پرده سیدی معروفه که لمبرت باشه یعنی مات باشه نه براق

    البته اینا تماما به صورت کالجی هست خود من معمولا از روش بیلیاردی تو نور پردازی پرده سبر اسنفاده میکنم

    در ضمن اگه موقع جدا سازی زیاد خوب در نیومد اضلا نگران نباشید

    توی افتر افکت با کرو میشه دستکاری کرد حذف کرد و پلاگین رو دوباره ریست کرد تا نور دلخواه رو بدست اوورد.

    بهترین پلاگیم هم به نطر من برای جدا سازی key light 1/2
    دوستان اطلاعات عملی خوذشون رو قرار بدن لذتشو ببریم.
     

    پیوست ها:

    • maya new.jpg
      maya new.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 107.6
      نمایش ها:
      483
    • maya 2 ++.jpg
      maya 2 ++.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 109.6
      نمایش ها:
      453
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏6 آگوست 2010
    hossein j j، sidsid، kalahroodi و 21 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  2. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    چندتا نکته دیگه

    کاراکتر باید یا پرده یه چیزی حدود 2 متر ( نسبت به نور ) قرار داده بشه که سایش رو دیوار نیفته

    اگه سایشو میخواهید تو افتر راحت میشه درست کرد

    در ضمن باید سعی کرد از دیاف پایین استفاده کرد که دامنه ی فوکوس پایینی داره که بافت پرده معلوم نشه

    موقعی که از دیاف پایین استفاده میشه نوری که تو لنز میاد زیاد میشه
    برای جبران شاترو زیاد کنید تا به نور متعادلی برسید
    مثلا دیاف 4 شاتر بالای 60
     

    پیوست ها:

    • maya 3++.jpg
      maya 3++.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 43.3
      نمایش ها:
      239
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏7 آگوست 2010
    hossein j j، kalahroodi، ALI3D69 و 6 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    چندتا نکته دیگه

    این اسپنگلاسی که بالا گفتم به نوع سافتره
    که بهش اسپن میگن تو عامیانه
    این چترها رو دید که روش یه پارچه سفید میبندند به این پارچه میگن اسپن که نور رو نرم میگنه و خیلی هم موثره

    اگه میخواهید توی فضای حارجی از پزده سبز استفاده کنید یادتون باشه که برای تطابق نور ها فقط یک ساعت فرصت دارید وگرنه کلوین عوض میشه
    از نور خورشید هم هیچ وقت به شکل مستقیم استفاده نکنید
    نور خورشید رو بزارید رو بک و از رفلکتور برای چهره پردازی استفاده کنید
    رفلکتورتون بزرگ باشه خواهشن که نور یکنواخت بده
    در ضمن یادتون نره که پرده سبز فلو یعنی بک فلو با دیاف پایین که پرده راحت حذف شه
    دردسر سازه که بافت رو بخواهید حذف کنید
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏7 آگوست 2010
    hossein j j، kalahroodi، ALI3D69 و 6 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    یک نکته دیگر

    من یه بار از زبرا استفاده کردم خوب در نیومد چونکه یکم رو کانتراست تاثیر دارد
    ولی حتما رو یه کاغذ سفید آ 4 یه واید بالانس ردیف بزنید که رنگهاتون قشنگ در بیاد.
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏7 آگوست 2010
    hossein j j، kalahroodi، ALI3D69 و 6 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    یک نکته دیگه

    روش نور پردازی بیلیاردی که بالا نوشتم یه جورایی کار ارحت تریه نور یک دستو زیاد
    توی ایت روش نور رو مثل توپ بیلیارد میرنیم به سقف یا دیوار و بعدش نور مثل توپ بیلیارد میخوره به کاراکتر و پرده که خیلی راحتتره و خیلی جاها بیشتر میشه روش کار کرد من برای این کار 3 تا نور 800 دیمر دار با پایه پیشنهاد میکنم البته با سافتر اگه سافتر نداشتید با ورق آ 4 کار کنید اونارو با گیزه به شیدره کاسه نوری وصل کنید و بعدش با کلوین سنجی که به سمت لنر میگیرید نور رو کنترل کنید.
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏8 آگوست 2010
    kalahroodi، ALI3D69، meysam333 و 5 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  6. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    یک نکته دیگه

    شرمندما من تیکه تیکه یادم میاد اینارو البته من فقط برای یاد آوری میگم اکثر دوستان میدونن اینارو

    یه چیزی هست توی نور پردازی پرده سبز که اتوماتیک نور پردازی میکنه یه جورایی و کیفیت بالایی هم داره
    اسمش هست رینگ نور چندتا عکس گذاشتم برای دوستان میتونید ببینیدشون
    این رینگ نور روی دوربین سوار میشه و رنگ پرده رو میتابونه روی کاراکتر البته این رینگ برای فیزیک پلانهای بالای مدیوم شات کاربرد داره
    مثل کلوز آپ . .....
    قیمتش توی ایران با کانورتور و پایه و یه تیکه پرده همرنگ رینگ با یه کیف و چیزای پرتابل دیگش یک میلیون تومنه
     

    پیوست ها:

    • 1111.jpg
      1111.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 27.6
      نمایش ها:
      256
    • 22222.jpg
      22222.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 22.5
      نمایش ها:
      253
    • 33333.jpg
      33333.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 35
      نمایش ها:
      254
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏8 آگوست 2010
    kalahroodi، aliziya، ALI3D69 و 6 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  7. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    سلام دوستان یه روش پرده سبز دیگه هم هست که توش دیوارهارو رنگ میزنن که فکر کنم اولین بار توی فیلم ماتریکس استفاده شد

    توی این مدل و روش دیوارهار یه نور یکنواخت بدیم و با کلوین سنج کنترلش کنیم چیز خوبی در میاد

    مارکر فراموش نشه
     

    پیوست ها:

    • Untitled.jpg
      Untitled.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 58.8
      نمایش ها:
      299
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏9 آگوست 2010
    kalahroodi، ALI3D69، meysam333 و 5 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  8. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    سلام دوستان به این عکس دقت کنید سایش افتاده روی پرده ولی اشکال نداره چونکه الان دبگه راحت میشه جدا کرد و ملاک پرده سبز فقط و فقط دور تا دور کارکتره
     

    پیوست ها:

    • 1111111.jpg
      1111111.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 52.3
      نمایش ها:
      271
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏9 آگوست 2010
    ALI3D69، meysam333، mohammad_1ta و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  9. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    اصلا امکان نداره کاربرای مجید آنلاینی تا حالا با پرده سبز کار نکرده باشن:paint:
    خوب بگید:-?
    عیبی نداره که بقیه هم در رابطه با پرده سبز بدونن:rose:
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏22 آگوست 2010
    hossein j j، ALI3D69، meysam333 و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  10. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    میگن تو ی ae cs5 خیلی راحت میشه پرده رو جدا کرد
    و اصلا احتیاجی به نور پردازی زیاد نداره
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏23 آگوست 2010
    khoushechin، ALI3D69، meysam333 و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  11. FARIDNAJAFY

    FARIDNAJAFY Member

    ارسال‌ها:
    48
    تشکر شده:
    19
    امتیاز دستاورد:
    6
    سلام مهرداد جون.کلا مساله کروماکی یا پرده سبز و آبی یا همون chroma key خیلی مسله جالبیه

    من دارم به صورت عملی روی این مسله کار می کنم تا یه مراحلی جلو رفتم . ایشالا وقتی که کارم تموم شد از پروژه عکس میگیرم و نور پردازی و کار کردن توی افتر افکت و پرمیر رو در حد دانشم توضیح میدم.
     
    نوشته شده توسط FARIDNAJAFY در ‏23 آگوست 2010
    sbrir از این پست تشکر کرده است.
  12. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    من خودم دیروز یه پروژه پرده سبز گرفتم کیفیت شد ماه
    بدون هزینه

    بیاید بچه ها
    نزارید اسپم شه
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏3 سپتامبر 2010
    mohammad_1ta، Reza-GK و sbrir از این ارسال تشکر کرده اند.
  13. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    بروبکس راه حل جالب و ارزان برای کیفیت بالا در پرده سبز

    هر کی میخواهد بدونه
    پیغام خصوصی بده
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏30 سپتامبر 2010
    joonamos، hosseinamerey، mohammad_1ta و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  14. shirani

    shirani مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    4,543
    تشکر شده:
    6,207
    امتیاز دستاورد:
    113
    نمی شد همیجا بگید
     
    نوشته شده توسط shirani در ‏1 اکتبر 2010
    sabet_13، hosseinamerey، mohammad_1ta و 2 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  15. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    سلام داداش جون
    چرا نمیشه؟
    شما جون بخواه

    البته فکر کنم یه ذره رفتم توی سکرت بازی و از اینجور حرفا اما یه روش هست که میدونی توی افتر افکت میتونی نور قمتهای مختلف پرده رو دستکاری کنی و یه روش دیگه هست که میشه دیگه کار رو راحت کرد به این شکل که یه چیزی وجود داره به اسم نور سنج یا کلوین سنج اما خیلی ها کار با این دسنتگاه کوچولو موچولو رو بلد نیستن
    البته کار درست انجام دادن باهاشم سخته

    یه موجودی کوچولوی توی دوربین زندگی میکنه به اسم zebra
    این زبرا نور رو کنترل میکنه و جاهای که نور زیاد و کمه کنترل میشه
    به طوری که جاهایی که نور زیاد وجود داره زبرا نمیخوره
    همین
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏3 اکتبر 2010
    mohammad_1ta، yalda_nasirian و shirani از این ارسال تشکر کرده اند.
  16. shirani

    shirani مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    4,543
    تشکر شده:
    6,207
    امتیاز دستاورد:
    113
    بعد نور را با کلوین تنظیم میکنی و از زبرا نهایت استفاده می بری درست ؟
     
    نوشته شده توسط shirani در ‏3 اکتبر 2010
    mehrdad_hellboy از این پست تشکر کرده است.
  17. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    آره درسته
    اما ا
    اگه بلد باشید با کلوین سنج کار کنید دیگه اصلا احتیاجی به زبرا نیست

    اما اگه بلد نیستید زبرا نقاطی که نور کم داره رو هاشور میزنه
    شما هم میتونید به اون نقاط سافتر بزنید
    همین

    مخلصیم
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏4 اکتبر 2010
    sabet_13، mohammad_1ta و shirani از این ارسال تشکر کرده اند.
  18. narciso50

    narciso50 Member

    ارسال‌ها:
    89
    تشکر شده:
    48
    امتیاز دستاورد:
    6
    من تشکر میکنم از مهرداد جان
    توضیحات کامل بود اما ما در اصول نور پردازی یه اصل کلی داریم که کی لایت باید بیشتر از فیل لایت باشه ونور اج لایت یا لبه ای باید
    در حدی باشه که فورگراند رو از بکگراند جدا کنه ونور بکگراند که همون پرده سبز یا آبی هستش باید کاملا یکدست باشه
    اما من لزوم کلوین متر رو نفهمیدم
    ما وقتی با نگاتیو 35 یا 16 کار میکنیم استفاده میکنیم چون رنگ رو از داخل ویزور نمیشه تشخیص داد اما با ویدیو که این مشکل رو نداریم و
    با مونیتور رنگ رو کامل میبینیم پس لزومش چیه؟
     
    نوشته شده توسط narciso50 در ‏10 اکتبر 2010
    sabet_13 از این پست تشکر کرده است.
  19. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    سلام مجدد

    خوب در رابطه با دو سه خط اول که دقیقا توی چند پست اول نوستم

    این فقط ادبیاتش فرق میکنه

    اما کلوین متر نمیگن معمولا به کلوین سنج
    و اینکه معمولا برای پرده سبز با نگاتیو نمگیرن
    و اگه هم بخوان بگیرن از آبی استفاده میکنن اما بازم دیجیتال رو کانورت میکنن رو نگاتیو

    کلوین سنج برای همین یه دستیه پرده است که خودتون هم بهش اشاره داشتید

    این دو خط آخر رو هم اصلا نفهمیدم منظورتون چیه

    یه ذره بیشتر توضیح میدی پرده سبز چه ربطی به
    ویزور مانیتور و 35 و 16 داره؟
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏11 اکتبر 2010
    mohammad_1ta از این پست تشکر کرده است.
  20. narciso50

    narciso50 Member

    ارسال‌ها:
    89
    تشکر شده:
    48
    امتیاز دستاورد:
    6
    سلام
    قصد من اصلا ایراد گرفتن یا رد حرفای شما نبود قربان و اگر هم دقت میکردین قبل از هر صحبتی کلی تشکر کردم و یه سوال پرسیدم
    من حرفم رو پس میگیرم ببخشید اگر سو تابیر شد از حرفم و شما هم عنایت بفرمایید به بزرگی خودتون عفو کنید و اراجیف بنده رو نادیده بگیرید
    من واقعا همچنان دوست دارم از شما اساتید استفاده کنم ولا غیر.
    مرسی
     
    نوشته شده توسط narciso50 در ‏12 اکتبر 2010
    mohammad_1ta و mehrdad_hellboy از این پست تشکر کرده اند.

به اشتراک بگذارید