معرفی راه های مقابله با استرس در محیط کار

استرس در محیط کار می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر راندمان کاری کارمندان بگذارد. استرس حتی گاهی ضرر‌های سنگینی هم به کسب‌و‌کار می‌رساند، چون باعث درست انجام‌نشدن کار‌ها می‌شود! بنابراین شما به‌عنوان کارفرما یا حتی کارمند یک اداره باید با راه های مقابله با استرس در محیط کار آشنا باشید.

راه های مقابله با استرس در محیط کار متنوع هستند. گاهی شما می‌توانید با تغییراتی در دکوراسیون اداری به هدف خود برسید و استرس را تا حدودی در وجود کارمندان از بین ببرید؛ اما گاهی هم باید کلاس‌های روانشناسی برگزار کنید و به کارمندان خود انگیزه کافی برای کار‌کردن دهید.

در صورت استفاده از روش‌های مناسب، بعد از مدت کوتاهی متوجه می‌شوید که میزان استرس در کارمندان شما به میزان قابل‌توجه‌ای پایین آمده است و آنها می‌توانند با تمرکز بیشتر به کار‌ها برسند و از عهده وظایف خود به‌خوبی برآیند.

معرفی راه های مقابله با استرس در محیط کار

بهترین راه های مقابله با استرس در محیط کار عبارتند از:

تغییر دکوراسیون اداری

تغییر دکوراسیون اداری بر خلاف تصور بسیاری از کارفرمایان می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی در افزایش انگیزه کارمندان داشته باشد. با تغییر دکوراسیون اداری می‌توانید به میزان قابل‌توجه‌ روحیه کارمندان خود را حفظ کنید. مثلاً فرض کنید آنها در محیطی شلوغ مشغول به کار هستند. حالا کافیست تا یکی از کارمندان اضطراب اجتماعی داشته باشد تا دچار استرس و اضطراب‌شده و دیگر نتواند به‌خوبی از عهده کار‌ها بر آید. اکنون شما کافیست برای از بین بردن این مشکل پارتیشن اداری تهیه کرده و با تقسیم‌بندی اداره فضایی خصوصی برای هر کارمند به‌وجود آورید. بعد از انجام این کار متوجه می‌شوید که راندمان کاری کارمندان بالا می‌رود.

شما باید حتماً در دکوراسیون اداری خود از لوازم ارگونومیک استفاده کنید تا راحتی کارمندان در حین انجام وظایف حفظ شود. در صورت انجام این کار آنها تمرکز بیشتری روی کار‌ها دارند و کمتر درگیر استرس می‌شوند؛ بنابراین پیشنهاد می‌دهیم که با خرید میز اداری ارگونومیک، صندلی‌های ارگونومیک و ... قدمی مثبت برای حفظ سلامتی جسمی و روحی کارمندان خود بردارید.

برگزاری کلاس های روانشناسی

شما باید در طی زمان‌های مختلف کلاس‌های روانشناسی برای کارمندان برگزار کنید و از آنها بخواهید که در این کلاس‌ها شرکت کنند. البته که قرار نیست سخنران این جلسه‌ها خود شما باشید! شما باید از سخنران‌های انگیزشی حرفه‌ای بخواهید که نکات انگیزاننده را به کارمندان طی این کلاس‌ها آموزش دهند. حالا کارمندان می‌توانند با استفاده از این نکته‌ها به‌مرور استرس‌های خود را از بین ببرند و به پیشرفت کسب‌و‌کار کمک کنند.

سخنران‌های انگیزشی راهکار‌های کاملاً عملی و حرفه‌ای می‌دانند که با استفاده از آنها می‌توان ریشه هرگونه استرس‌ها را از بین برد. کارمندان به‌طور طبیعی شاید بر اثر فشار کاری و ... دچار استرس شوند، بنابراین راهکار‌های سخنران‌ها می‌تواند به آنها در بهبود کار‌ها کمک کند.

سخت نگیرید

برای انجام‌دادن کار‌ها به کارمندان خود سخت نگیرید. سخت‌گرفتن هیچ وقت تضمین‌کننده نتیجه مناسب نیست. به‌جای اینکه به آنها سخت بگیرید و دائماً با امر و نهی‌های مختلف استرس به آنها دهید، به آرامی نکته‌های لازم را گوشزد کنید. برخورد مناسب نه‌تنها ارزش و احترام شما را نزد شخص مقابل بالا می‌برد، بلکه این روش برخورد تأثیرگذاری بیشتری هم دارد؛ بنابراین می‌توانید انتظار بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشید.

مثلاً فرض کنید که یکی از کارمندان شما کار اشتباهی را انجام داده و ضربه‌ای کوچک به کسب‌و‌کار وارد کرده است. حالا شما 2 راه پیش رو دارید. اگر او چنین بار اشتباهات را مرتکب شده، شاید اخراج یا تعدیل وی بتواند اوضاع را بهتر کند. اما اگر طرف مقابل برای اولین بار یا اشتبا‌هاً دومین با کار اشتباهی را انجام داده، با ملایمت موضوع را به او گوشزد کنید. در اغلب موارد طرف مقابل با همین برخورد مناسب مشکل را برطرف می‌کند.

از بین بردن عوامل استرس زا در محیط کار

همه ما در زندگی شخصی خود ممکن است که با چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم کنیم که به ما استرس زیادی می‌دهند. قاعدتاً نباید این استرس‌ها را در محیط کار با خود حمل کنیم، در غیر این صورت روی کیفیت کار ما تأثیر می‌گذارند. شما می‌توانید از کارکنان بخواهید که عوامل استرس زای خود را در محیط کار از بین ببرند، اما چگونه؟

برای این کار کافیست تا در طی زمان کاری به شبکه‌های اجتماعی دسترسی نداشته باشند، تماس افراد نزدیک را به غیر از موارد لازم پاسخ ندهند یا حتی تلفن همراه خود را خاموش کنند. با انجام این کار استرس‌ه آنها به حداقل می‌رسد و می‌توانند با دقت بیشتری کار‌ها را انجام دهند.

برنامه های تفریحی

فراموش نکنید که در بین روز‌های هفته یا ماه یک روز را مخصوص تفریح کارکنان در نظر بگیرید. شما می‌توانید بلیط سینما رزرو کنید یا به‌همراه آنها به طبیعت بروید و از‌بودن در دامان طبیعت لذت ببرید. با انجام این کار نه‌تنها می‌توانید تأثیر مثبتی روی روحیه آنها بگذارید، بلکه ارتباطاتتان با کارمندان قوی‌تر و آنها نسبت به کسب‌و‌کار شما متعهدتر می‌شوند تا زودتر اهداف شرکت را عملی کنند.

برنامه‌های تفریحی فرصتی هستند تا کارکنان برای مدتی از کار فاصله بگیرند و انرژی لازم برای دوباره انجام‌دادن کار‌ها را به دست بیاورند.

شما حتی می‌توانید روز‌های تعطیلی را برای کارمندان در نظر بگیرید تا آنها از‌بودن در کنار خانواده خود لذت ببرند.

بررسی شرایط شخصی

گاهی استرس کارمندان صرفاً به‌دلیل شرایط شخصی است و هیچ یک از راهکار‌های معرفی‌شده نمی‌تواند مشکل را برطرف کند. حالا شما می‌توانید یک جلسه مشاوره با کارمند خود بگذارید و در مورد شرایط با وی صحبت کنید. بعد از اینکه طرف مقابل تمام شرایط خود را توضیح داد، متناسب اوضاع راهکار مناسبی را بیابید و همان را برای از بین‌بردن استرس‌های کارمند خود به کار بگیرید.

وظایف کاری مناسب

وقتی که وظایف کاری متناسب با مهارت‌های کارمندان به آنها نمی‌سپارید، معمولاً توانایی کافی برای انجام‌دادن وظایف خود را ندارند، بنابراین نمی‌توانند به‌خوبی کار‌ها را انجام دهند. در این زمان کافیست تا وظایفشان را در محیط کار تغییر دهید. برای این کار ابتدا باید متوجه شوید که مهارت‌های کارکنان چیست. بعد از مهارت‌ها، وظایف را دسته‌بندی کرده و به هر کسی وظیفه‌ای متناسب با توانایی‌هایش دهید.

در برخی موارد کارمندان از عهده هیچ یک از وظایف به‌خوبی بر نمی‌آید؛ در این حالت در صورت صلاحدید خود و سایر شرکای کاری می‌توانید از طرف مقابل بخواهید که در مجموعه‌ای دیگر مشغول به کار شود. با انجام این کار نه‌تنها به او لطف کرده‌اید، چون جلوی استرس‌های بیش‌از‌اندازه‌ای را گرفته‌اید که هیچ وقت به‌دلیل نداشتن مهارت کافی تمامی ندارند، بلکه قدمی مثبت هم برای کسب‌و‌کار خود برداشته‌اید! چون حالا فرصت استخدام کارمندی به‌وجود می‌آید که مهارت‌ها و توانایی‌های وی دقیقاً متناسب با نیاز شما هستند و مشکلات کسب‌و‌کار را از بین می‌برند.

راه های مقابله با استرس در محیط کار که بسیار مهم هستند

راه های مقابله با استرس در محیط کار بسیار مهم هستند. اگر این راهکار‌ها را جدی بگیرید، کارمندان با آرامش ذهنی بیشتری به کار‌ها می‌رسند و به‌دلیل سلامت روانی می‌توانند با سرعت بیشتری شما را به اهداف خود برسانند. استرس می‌تواند بلای جان کسب‌و‌کار‌ها شود و حتی قدرتمندترین مشاغل را از پا بیندازد؛ بنابراین حالا که شما از اهمیت این موضوع آگاه هستید، راهکار‌های مناسبی را در پیش بگیرید تا خیلی زود به هدف خود برسید و کارمندان همان عامل پیشرفتی شوند که می‌خواهید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا