كمك براي ساخت انيميشن نوار نقاله

mojtaba_cg

New Member
سلام دوستان
ميخوام يه نوار نقاله طراحي كنم كه روش جعبه ها حركت كنن و ميخام حركت خود نوار نقاله هم ديده بشه و چرخش داشته باشه
از اساتيد مي خوام كه لطف كنن و روش ساختشو بهم بگن
ممنون :rose:
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
ببین عزیز اول شما اون حجم و صفحه ی نقالت رو بسار به حالت تخت و کاملا صاف حالا میخوای میونش شیار بدی یا مثل شنی تانک تیکه تیکه باشه به خودت بستگی داره، این کار رو بکن و بعد مسیری که میخوای نقالت روش حرکت کنه رو با shape بساز مثل یه cycle و بعد جسمت رو انتخاب کنه تو قسمت modify بهش modify ـه Path deform رو بده ، خوب حواست باشه path deform نه patch deform.
بعد این مرحله مسیر حرکتی که ساختی رو بهش نصبت بده از تو تنظیمات path deform حالا با تنظماتی که داره جهت قرار گیری روی مسیرت رو تایی کن و اگه از مسیرت هم فاطله گرفت با move جسمت نزدیک مسیرش کن. این قسمت یه مقدار اعصاب خورد کنه واسه کسی که تازه داره این کار رو مینه چون خوب متوجه نمیشه داره چه اتفاقی می افته چون مثلا وقتی برای نزدیک کردن میبین باید جسمت رو تو محور X حرکت بدی جسمت تو محور Z حرکت میکنه.
خلاصه اینجاش دیگه با خودته تا بتونی جسمت رو قشتگ بنشونی رو مسیرت.
بعد از این که نشوندیش رو مسیرت با انیمیت کردن پارامتر Percent میتونی جسمت رو روی مسیر انیمیت کنی. اگه جسمت هم کوچیک بود یا میتونی با تغییر عدد stretch جسمت رو کش بدی یا اگه بزرگ بود فشوردش کنی تا سر و طه ش به هم وصل شه یا اگه با این روش جسمت بد حالت میشه میتونی برگدی به modify قبیلت و با تنظیمات edit poly جسمت رو کوتاه یا بلند کنی تا قشنگ اندازه ی مسیرت بشه.

این روشی بود برای اجسامی منعطف ولی اگه جسمت نقالت مثل شنی تانک یه جسم سخته و نه باید سر خمدگی ها خم بشه و فقط بچرخه مثل چرخش یه ماشین سر پیچ باید با روش دیگه ای پیش بری.
اگه جسمت اینی بود که آخر مطلب گفتم بود بگو تا بگم باید چیکار کنی عزیز.
هر جای مطلبم هم پیچیده بود بگو تا بگم

حق یارت
 

mojtaba_cg

New Member
سلام واقعاً ممنون لطف كرديد.
ميرم خونه تستش ميكنم خبرشو بهتون ميدم.
بازم مزاحمت ميشم استاد.
 

madmaster_3d

Well-Known Member
bobu جون این که شما گفتی ناقص هستش البته برای کار اون اقا. این روش اون جاپلقی ( box مثلا ) روی اون خط حرکت می کنه ولی اگر بخواد خود اون نقاله بچرخه چه کار باید بکنه!؟ این سوال منم هست. فرض کن نقاله تسمه یک تانک رو بخوای بچرخونی؟! اگر با rotate بچرخونه اون تسمه تانک اون شکلی که تانک واقعی میچرخه نمی چرخه
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
عزیز نمیدونم این اشکال تایپی یا من متوجه نمیشم ( جاپلقی). نمیدوم عزیز این چیزی که من گفتم انجام دادی یا نه.
اینی که من فگتم باعث میشه جسمت تو مسیری که ساختی deform بشه و توش اون مسیر خودش به شکل مسیر در بیاره مثل اینکه یه شیلنک رو بکشی رو یه میل گرد که مثل میل گرد حالت مستقیم میگیره و یا اگه تو ادامه میل گرد خم شده باشه شیلنگ هم به همون حالت در میاد یعنی جسمت تابع مسیرت میشه انی هم که میگم با path constraint فرق میکنه.
من خودم سر یه پروژه دقیقا این چیزی که دوستمون میخواد رو درست کردم هم واسه نقاله هم برای شنی تانک که واسه شنی تانک روشش فرق میکنه چون تو path deform جسم خم میشه سر پیچ ها و خمیدگی ها.
گفتم برای حرکت به صورت یه سیکل مسیری باید پارامتر Percent رو انیمیت کنه تا جسمش تو مسیر حرکت کنه عزیز.

نمیدونم اشنباه میگم یا منظورت توی عزیز یه چیز دیگش
 

nc_hamid

Member
سلام
madmaster_3d نکته خوبی گفتی
Link Constraint راه حله Link Constraint < Constraints <Animation
با این محدود کننده می تونی بگی مثلا از فریم 0 تا 35 جسم به تسمه بچسبه بعد از 35 تا 70 ازش جدا شه
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
والا من خوب متوجه نشدم madmaster_3d چی گفت.
خوب تو پست قبلیم گفتم این کاری که من گفتم باعث میشه نقالت بچرخه نه جسم روی نقاله
در مورد شنی تانک هم باید بگم میشه یه کار خوب کرد اگه خواستین بگین بگم، واسه این که باید path دفورمه بشه
 

madmaster_3d

Well-Known Member
من می گم اون تسمه نانک هست؟ چه جوری چرخیدن اون تسمه رو شبیه سازی کنیم. مرسی از دوستان ولی من متوجه نشدم اون قضیه مه بوبو گفت رو می دونستم. که چه جوری یک باکس روی یک مسیر حرکت کنه. ولی سوال من این هستش که فرض می کنم باکسی نداریم. فقط می خوایم اون زنجیره چرخ تانک اون مدلی بچرخه چه کار کنیم؟! همین. جاپلقی یک اصطلاحه. چطور نشنیدی! :)
 

madmaster_3d

Well-Known Member
دوستان اگر میشه یک اموزش عکس از حرکت تسمه های تانک بسازید. من این مکس 2013 رو ریختم اعصابم سر واحد های دانشگاه و امتحانات خورده. اصلا یادم نیست چه کار می کردیم. مرسی از همه
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
ببین عزیز این که من گفنم یه جورایی میشه باهاش شنی تانک رو ساخت ولی مشکلش اینجاست که اون دونه های تسمه شنی سر خمیدگی path ـمون deform و خم میشن که این اشتباه.
تغریبا ریگ خاصی میخواد عزیز ولی برای شروع میشه از همون path constraint استفاده کرد و دونه دونه تسمه ها رو به مسیرمون نصبت بدیم و بعد همشون رو با Att هایی که مسازیم مشترکا تو مسیرمون حرکت بدیم . حالا برای اینکه path ـی که ساختیم تو پستی بلندی هایی که روی زمینه حالت بگیره میتونیم از Spline IK استفاده کنیم و به چیندین bone تو مسیرمون و ایجاد حالت Spline IK کنیم تا با dummy هایی که ایجاد میشه حالت تو رفتگی مسیرمون رو ایجاد کنیم تا شنی ها توی ناهمواری های مسیرمون تغییر مکان داشته باشن.
البت اینی که من گفتم یهو به ذهنم رسید و پیش زمینه قبلی نداره، منظورم اینه که اگه توش مشکلی داشت بدونید این فقط یه ایده ی اولیست عزیز.
در مورد جاپلقی ، والا تا حالا نشنیدم، کجا ازش استفاده میشه؟
 

madmaster_3d

Well-Known Member
مرسی. جالب بود. ولی اون که من می خوام نیست.
جاپلقی مثلا شما یک شی جسمی چیزی رو اسمش رو نمی دونی میگی اون جاپلقی هستش . یک اصطلاح هستش که مربوط به شهر خاصی فکر نمی کنم باشی. مثلا می خوای بگی اون آچار رو بده اسمش یادت نیست میگی اون جاپلقی رو بده. مهم نیست خیلی :) بچه کجایی تو!؟
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
شما باید کار با Wire Parameters رو بلد باشید. این ابزار، حرکت و دوران اشیاء رو نسبت به حرکت یا دوران یک شئ دیگه تطبیق میده، مثلا برای ساخت تسمه ی تانک این ابزار کمک میکنه تا با چرخوندن چرخ دنده،به همون میزان تسمه هم بچرخه، شما حتی میتونید برای اون تابع هم بنویسید. اما زیاد آسون نیست باید برید دنبالش.
موفق باشید
 

madmaster_3d

Well-Known Member
من بچه قمم . شما بچه کجائید. البته این اصطلاح شاید من در اوری باشه. مخصوص شهر خاصی نیست
 

nc_hamid

Member
سلام
موضوع ایالتی شد...!!!
من خودم تانک رو کامل ریگ کردم..
چیزی که Bubo گفت خوبه اما یه مشکل هست..
تو مکس Path Constraint یه مشکل نا امید کننده داره . وقتی Follow رو توی Path Constraint تیک دار می کنی توقع داری جسم روی خط حرکت کنه این اتفاق هم می افته اما اگر زاویه چرخش از 90 بیشتر بشه یه چرخش 180 درجه ای تو جسم رخ می ده
من برای ریگ تانک از مجموعه Bone ها و Point ها استفاده کردم که به هم با Lookat Constraint و Position Constraint ارتباط دارن بعد شنی تانک رو بهش Skin دادم .کل مجموعه Point ها هم Path Constraint هستند .
همون طور که Bubo گفت با Spline IK می تونیم شکل نا همواری های زمین رو ایجاد کنیم .
 

madmaster_3d

Well-Known Member
مرسی . خیلی لطف کردی. واقعا مرسی. فقط یک چیزی بازم یکمی حرکت تسمه ها بد بود نسبتا. ولی یک سوالی نمیشه بدون اسکریپت این کار رو کرد؟!؟ بالاخره باید یک راهی باشه. اسکریپتش رو خودت درست کردی؟! از کجا یاد گرفتی برنامه نویسی کار کردی؟! اقا واقعا دمت گرم وقت گزاشتی و این آموزش رو ساختی .
 

جدیدترین ارسال ها

بالا