كداميك OpenGL - Direct3D - Software

Sherlock_Holmes

Active Member
سلام
حتماهمگي وقتي مكس رو نصب كرديد بعد از اولين اجرا با سوالي مبني بر انتخاب يكي از سه گزينهOpenGL - Direct 3D -Software برخورديد كرديد.
سوالم اينه كه كداميك از اين سه گزينه بهتر هست و اصولا مربوط به چي هستن و فرقشون چيه؟ مربوط به رندرند يا چيز ديگه؟
ممنونم
 

e.k

Member
salam rafish
open GLva direct 3d shetabdahandehaye board graphicy hastand
ke fekr konam open GL ghavitare
 

Sherlock_Holmes

Active Member
e.k گفت:
salam rafish
open GLva direct 3d shetabdahandehaye board graphicy hastand
ke fekr konam open GL ghavitare

كلي از جوابت ممنون از جوابت اما من توضيح بيشتري ميخوام
اگه كسي بيشتر يا دقيقتر ميدونه راهنمايي كنه
 

Lifer

Active Member
Ayvanho عزیز برای کارت گرافیکهای توی ایران بهتره Software رو انتخاب کنی نه اینکه بهتره ، چون تو ایران اکثر کارت گرافیکها اصل نیست و اون قدرت OpenGL و ... رو نداره و اگه کارت گرافیکت ضعیف باشه و گزینه غیر Software رو انتخاب کنی 3d max اصلا بالا نمی یاد و مجبوری از اول نصبش کنی.
 

mamali132002

Active Member
راستش من دقیق نمیدونم اینا مربوط به چی هستن ولی یادمه وقتی با software کار میکردم مرتب با error برخورد میکردم ولی از وقتی رو opengl گذاشتم دیگه مشکلی ندارم.
 
نه عزيز فقط از OpenGL استفاده کن اگه ميخوای سرعت کارت بره بالا واسه چيزا کوچيک گير نکنی فقط از OpenGL استفاده کن تو همه چيز سرعت کارت ميره بالا حتی تو رندر
الان ديگه کسی از Software استفاده نميکنه واسه زمان دقيانوسه يا زمانی بود که مردم درشکه سوار ميشدن
مسايل سخت افزار جز چيزا اوليه و پايست که بايد بدونيد من نميدونم شما چرا اين چيزا رو نميدونيد
 

Lifer

Active Member
حالا که یه چیزی بلدی اسمتو از آدامس خروس میتونی به آدامس خرسی تغییر بدی.
 

hamed-ddd

Well-Known Member
سلام آیوانهو
از این سه مورد من تا اونجا که یادم میاد software با سرعت پایین کار میکنه ولی رو همه سیستمها جواب میده
open gl و direct 3d هم جزو میانجی های گرافیکی هستند (خودم هم نفهمیدم چی گفتم) ولی رو سیستم من direct 3d درست کار نمیکنه (vga: ati radeon 7000
از جناب خروس نه... ببخشید آدامس خروس هم خواهش میکنم در این مورد این واسطه های گرافیکی کمی توضیح بدن تا ما بیشتر از این خجالت نکشیم
 

kazem3d

Member
شما باید ببینید کارت گرافیک تون از کدام حالت پشتیبانی میکند.:)
 

Sherlock_Holmes

Active Member
سلام
ممنون كه راهنمايي كرديد بچه ها.
من مدل كارت گرافيكم اينه:
Leadtek Geforce 6600 GT 128mb--128bit
فكر ميكنين در مورد اين كارت Software كه خوب هيچي از بين Direct 3D و Open GL كدوم بهتره؟
 

Sherlock_Holmes

Active Member
سلام
ممنون كه راهنمايي كرديد بچه ها.
من مدل كارت گرافيكم اينه:
Leadtek Geforce 6600 GT 128mb--128bit
فكر ميكنين در مورد اين كارت Software كه خوب هيچي از بين Direct 3D و Open GL كدوم بهتره؟
 

Nima_3dman

New Member
با سلام خدمت دوستان علاقه مند به دنیای گرافیک.
در ابتدا یه انتقاد در مورد بعضی از دوستان در انجمن های ایرانی دارم و اونم اینه که من سال هاست که تو انجمن های خارجی عضویت دارم و هزاران پیام رو مطالعه کردم و در بسیاری از اونها شرکت کردم ولی به ندرت 1 در 1000 از موضوعات ارسالی می تونید موردی رو پیدا کنید که در اون به کسی توهین کنن یا مسخره کنن یا شوخی تندی کنن که البته در همه موارد توسط مدیریت اون بخش فورا تذکر جدی داده می شه... به هر حال از تمامی دوستان خواهش می کنم که لطف کنن و این موارد رو رعایت کنن تا افرادی که اطلاعات بیشتری دارن میل بیشتری برای پاسخگویی داشته باشند.

و حالا جواب سوال شما (که متأسفانه اکثر شما پاسخ اشتباهی رو دادید):
امروزه تقریبا هر نرم افزار گرافیک 3 بعدی رو با OpenGL یا DirectX می نویسن , چرا که این دو شتاب دهنده کارتهای گرافیک (که همه کارت های گرافیک جدید از هر دو پشتیبانی می کنن) باعث می شن که نرم افزار گرافیک 3 بعدی از دو مورد : 1) افزایش سرعت 2) افزایش کیفیت , برخوردار بشن.
البته این دو مورد به سرعت پردازنده کارت گرافیک یا به زبان ساده تر به همون مدل کارت گرافیک بستگی دارند. (بر مبنای دو دسته مخصوص بازی و مخصوص کار گرافیک )

مثلا در مورد افزایش سرعت , شما با استفاده از قابلیت اجرای 3dsmax با حالت Direct3D و سپس فعال کردن گزینه "Use Cached D3DXMeshes" در "Configure Driver…" , باعث می شوید که اشیایی که در نمای Viewport می بینید با استفاده از یکی از قابلیت های DirectX تولید شوند و افزایش فوق العاده سرعت را در نمای Viewport احساس کند. ( این عمل را با تعداد Vertex های زیاد هم در نمای wireframe و هم smooth که با هم فرق دارند, تست کنید ).
اینجاست که مدل کارت گرافیک مورد اهمیت است و اگر با کارت های قدرتمند تست کنید متوجه افزایش سرعت حتی تا 10 برابر خواهید شد. ( که من شخصا تجربه کار با کارت های قوی رو هم دارم )
در مورد OpenGL هم می تونید "Display Wireframe Objects Using Triangle Strips" رو تست کنید.

بستگی به مدل کارت گرافیک شما و کار مورد نظر شما ( ساخت مدل های بازی و یا انیمیشن ...) و میل شما دارد که کدام را انتخواب می کنید و مسلما نیاز به تجربه دارد.

در مورد تاثیر گذاری هم , همانطور که از اسمش پیداست ( Display driver در بخش Viewports ) شامل تغییر سرعت و تغییر کیفیت در Viewport که material editor هم شاملش می شود, خواهد شد.
انتخاب شما از Display driver در منوی Viewports تاثیری در سرعت render ندارد.در مورد سرعت Render آن بستگی به کدهای نوشته شده آن renderer دارد ، شاید در برخی موارد از آنها استفاده کند یا شاید اصلا استفاده نکند.

توجه کنید که شما برای دو حالت OpenGL یا Direct3D بایستی Driver کارت گرافیک خود را (به همراه Control Panel آن برای تغییر دلخواه تنظیمات Direct3D و OpenGL ), خودتان شخصا حتما نسب کرده باشید تا درست عمل کنند , نه اینکه طبق طرز تفکر ایرانی , نسب آن را به windows XP سپرده باشید(که در این مورد XP خودش مدلی نه چندان کامل را نسب می کند) . ضمنا از آنجایی که version های جدید تری هر ماه ارائه می شود برای بهبود Driver های قبلی و همین طور برای سازگاری بیشتر با Version های جدید 3dsmax , درایورهای آن را از سایت آنها دریافت کرده و نسب کنید نه از روی CD آنها.(در این مورد وارد مسائل تخصصی نمی شوم)

در مورد حالت software دیگراز الگوریتم های DirectX و OpenGL برای ترسیم اشیا و نمایش آنها استفاده نمی شود, بلکه از الگوریتم های نوشته شده توسط برنامه نویسان از معادلات ساده ریاضی و ماتریس ها گرفته تا انتگرال استفاده میکند و برای پردازش هم بیشتر از cpu وhard و ram استفاده میکند که البته باز هم نوع برنامه نویسی نرم افزار تعیین می کند که آیا در صورت وجود کارت گرافیکی با قابلیت پشتیبانی ازآن دو, از آنها استفاده کند یا نه. مثلا با این روش شما اگر کارت گرافیکی onboard (نه خیلی قدیمی) داشته باشید باز هم می توانید max را اجرا کنید یا مثلا وقتی درایور کارت جدید خود را نتوانستید به طور کامل نسب کنید, با این حالت دیگر نرم افزار به شما مثلا پیام خطا OpenGL را نمی دهد.(پیامی که در بسیاری از نرم افزار ها بدون نسب درایورو البته این قابلیتی نیست که هر شرکتی به راحتی بتواند به نرم افزار 3 بعدی خود اضافه کند. ( یا شرکتی با تجربه و سابقه طولانیست و یا شرکتی جدید با نرم افزاری بسیار قوی و گران قیمت است )

آه , واقعا خسته شدم دیگه در مورد کیفیت نمی تونم توضیح بدم...

موفق باشید
نیما نیک فطرت
 
آخرین ویرایش:

Lifer

Active Member
nima جان اینجا کسی به کسی توهین نکرد اینجا همه با هم خودمونین.
و ایرانی ها یه مشکل دیگه هم دارن اونم اینه که همیشه یادشون میره خودشونم ایرانین (چشمک)
باید بگم اون انجمن خارجی که شما رفتید جای خیلی خوبی بوده ، چون اون جاهایی که ما عضو بودیم بچه مثبتشون بودیم.
 
آخرین ویرایش:

hamed-ddd

Well-Known Member
nima خیلی باحالی خسته نباشی
که به عمل کار برآید...
 
آخرین ویرایش:
به زبان ساده اين ها براي نمايش real time درون برنامه به كار گرفته ميشن. مثلا وقتي بافتي رو در مكس مي بينين اين داره پردازش مي شه. مثل اجراي بازيهاي كامپيوتري كه مي بينين معمولا نياز به نصب directx دارن.
توضيحات بيشترش تخصصيه (كه ندارم) و دونستنش ضرورتي براي شبيه ساز نداره.
open gl اجراي بهتر و دقت بيشتر و سريعتري داره و بعد directX. در مورد software كه اصلا چيزي نيست كه بخواين بهش فكر كنين.
توجه داشته باشين كه كارت گرافيك مي تونه open gl رو خوب support بكنه يا نه. راحت ترين روششم براي دونستن اين قضيه اينه كه هر دو رو در رابطه با چند صحنه مختلف تست كنين ببينين كدوم سريعتر و بهتر داره اجرا مي شه. اينطوري بحث تقلبي بودن و راست و دروغ و اينا ديگه نيست.

البته دوستان قبلا هر كدوم اشاره اي كرده بودن كه از بازگوييش عذرخواهي مي كنم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا