با سلام خدمت دوستان علاقه مند به دنیای گرافیک.
در ابتدا یه انتقاد در مورد بعضی از دوستان در انجمن های ایرانی دارم و اونم اینه که من سال هاست که تو انجمن های خارجی عضویت دارم و هزاران پیام رو مطالعه کردم و در بسیاری از اونها شرکت کردم ولی به ندرت 1 در 1000 از موضوعات ارسالی می تونید موردی رو پیدا کنید که در اون به کسی توهین کنن یا مسخره کنن یا شوخی تندی کنن که البته در همه موارد توسط مدیریت اون بخش فورا تذکر جدی داده می شه... به هر حال از تمامی دوستان خواهش می کنم که لطف کنن و این موارد رو رعایت کنن تا افرادی که اطلاعات بیشتری دارن میل بیشتری برای پاسخگویی داشته باشند.
و حالا جواب سوال شما (که متأسفانه اکثر شما پاسخ اشتباهی رو دادید):
امروزه تقریبا هر نرم افزار گرافیک 3 بعدی رو با OpenGL یا DirectX می نویسن , چرا که این دو شتاب دهنده کارتهای گرافیک (که همه کارت های گرافیک جدید از هر دو پشتیبانی می کنن) باعث می شن که نرم افزار گرافیک 3 بعدی از دو مورد : 1) افزایش سرعت 2) افزایش کیفیت , برخوردار بشن.
البته این دو مورد به سرعت پردازنده کارت گرافیک یا به زبان ساده تر به همون مدل کارت گرافیک بستگی دارند. (بر مبنای دو دسته مخصوص بازی و مخصوص کار گرافیک )
مثلا در مورد افزایش سرعت , شما با استفاده از قابلیت اجرای 3dsmax با حالت Direct3D و سپس فعال کردن گزینه "Use Cached D3DXMeshes" در "Configure Driver…" , باعث می شوید که اشیایی که در نمای Viewport می بینید با استفاده از یکی از قابلیت های DirectX تولید شوند و افزایش فوق العاده سرعت را در نمای Viewport احساس کند. ( این عمل را با تعداد Vertex های زیاد هم در نمای wireframe و هم smooth که با هم فرق دارند, تست کنید ).
اینجاست که مدل کارت گرافیک مورد اهمیت است و اگر با کارت های قدرتمند تست کنید متوجه افزایش سرعت حتی تا 10 برابر خواهید شد. ( که من شخصا تجربه کار با کارت های قوی رو هم دارم )
در مورد OpenGL هم می تونید "Display Wireframe Objects Using Triangle Strips" رو تست کنید.
بستگی به مدل کارت گرافیک شما و کار مورد نظر شما ( ساخت مدل های بازی و یا انیمیشن ...) و میل شما دارد که کدام را انتخواب می کنید و مسلما نیاز به تجربه دارد.
در مورد تاثیر گذاری هم , همانطور که از اسمش پیداست ( Display driver در بخش Viewports ) شامل تغییر سرعت و تغییر کیفیت در Viewport که material editor هم شاملش می شود, خواهد شد.
انتخاب شما از Display driver در منوی Viewports تاثیری در سرعت render ندارد.در مورد سرعت Render آن بستگی به کدهای نوشته شده آن renderer دارد ، شاید در برخی موارد از آنها استفاده کند یا شاید اصلا استفاده نکند.
توجه کنید که شما برای دو حالت OpenGL یا Direct3D بایستی Driver کارت گرافیک خود را (به همراه Control Panel آن برای تغییر دلخواه تنظیمات Direct3D و OpenGL ), خودتان شخصا حتما نسب کرده باشید تا درست عمل کنند , نه اینکه طبق طرز تفکر ایرانی , نسب آن را به windows XP سپرده باشید(که در این مورد XP خودش مدلی نه چندان کامل را نسب می کند) . ضمنا از آنجایی که version های جدید تری هر ماه ارائه می شود برای بهبود Driver های قبلی و همین طور برای سازگاری بیشتر با Version های جدید 3dsmax , درایورهای آن را از سایت آنها دریافت کرده و نسب کنید نه از روی CD آنها.(در این مورد وارد مسائل تخصصی نمی شوم)
در مورد حالت software دیگراز الگوریتم های DirectX و OpenGL برای ترسیم اشیا و نمایش آنها استفاده نمی شود, بلکه از الگوریتم های نوشته شده توسط برنامه نویسان از معادلات ساده ریاضی و ماتریس ها گرفته تا انتگرال استفاده میکند و برای پردازش هم بیشتر از cpu وhard و ram استفاده میکند که البته باز هم نوع برنامه نویسی نرم افزار تعیین می کند که آیا در صورت وجود کارت گرافیکی با قابلیت پشتیبانی ازآن دو, از آنها استفاده کند یا نه. مثلا با این روش شما اگر کارت گرافیکی onboard (نه خیلی قدیمی) داشته باشید باز هم می توانید max را اجرا کنید یا مثلا وقتی درایور کارت جدید خود را نتوانستید به طور کامل نسب کنید, با این حالت دیگر نرم افزار به شما مثلا پیام خطا OpenGL را نمی دهد.(پیامی که در بسیاری از نرم افزار ها بدون نسب درایورو البته این قابلیتی نیست که هر شرکتی به راحتی بتواند به نرم افزار 3 بعدی خود اضافه کند. ( یا شرکتی با تجربه و سابقه طولانیست و یا شرکتی جدید با نرم افزاری بسیار قوی و گران قیمت است )
آه , واقعا خسته شدم دیگه در مورد کیفیت نمی تونم توضیح بدم...
موفق باشید
نیما نیک فطرت