سوله از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سوله‌ها بسته به نوع و کاربردی که دارند دارای اجزای مشخصی هستند. هر یک از اجزای تشکیل دهنده سوله‌ها طبق محاسبات دقیق مهندسان طراحی و ساخته می‌شوند. توجه داشته باشید که ابعاد قطعات و اجزای سوله‌ها بسته به کاربردی که دارند با یکدیگر متفاوت است.
به عنوان مثال در ساخت یک سوله صنعتی ابعاد اجزا و قطعاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت از ابعاد سوله‌های ورزشی است. انتخاب درست قطعات و متریال برای ساخت سوله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اجزای تشکیل دهنده یک سوله به شرح زیر است:

  1. پوشش دیوار و سقف سوله‌ها (بهترین متریال برای پوشش سقف و دیوارهای سوله، ساندویچ پانل است.)
  2. قاب خمشی با تکیه‌ گاه‌های ساده یا گیردار
  3. میل مهارها
  4. مهارهای عرضی و طولی (مهارهای طولی به صورت قوطی با لوله به کار گرفته می‌شوند و مهارهای عرضی شامل بادبندهای سقف می‌شوند.)
  5. لاپه یا زد که در اندازه‌های 6 و 7 متر برای ساخت سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  6. براکت برای انتقال بار جرثقیل به ستون‌ها
  7. بادبندها که اغلب به صورت پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  8. نبشی سینه بند
موارد فوق جزو اجزای ثابت انواع سوله‌ها به شمار می‌روند. بسته به نوع سوله از نظر شیوه ساخت و کاربردی که دارد، ممکن است اجزای بیشتری به موارد فوق افزوده شود.

سوله علاوه بر سقف و دیوارها از اجزای مختلف دیگری نیز تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین اجزای ساخت سوله‌ها وال پست‌ها هستند که اجرای آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عدم اجرای صحیح وال پست حین ساخت و طراحی یک سوله می‌تواند خسارات جبران ناپذیری وارد کند. وال پست‌ها نگهدارنده دیوارهای سوله هستند. این جزء به صورت یک تیر-ستون طراحی شده و در انتهای سوله‌ها قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین وظیفه وال پست‌ها این است که نیروی ناشی از زلزله یا بادهای شدید را از دیوار سوله به فریم آن منتقل کنند تا از تخریب دیوار جلوگیری شود. عدم اجرای استاندارد وال پست می‌‎تواند منجر به تخریب دیوار حین وقوع زلزله شود.

از دیگر فاکتورهای حائز اهمیت حین انتخاب پوشش دیوار سوله سرعت ساخت و اجرای دیوارهای سوله است. استفاده از متریالی که سرعت اجرای پروژه را کاهش می‌دهد صرفه اقتصادی نخواهد داشت به همین خاطر بسیار مهم است از متریالی برای پوشش دیوارها استفاده کرد که در هزینه و زمان مورد نیاز برای ساخت دیوار سوله صرفه جویی کند.

پوششی که برای دیوارهای سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد باید از استانداردهای زیست محیطی برخوردار باشد در غیر این صورت ممکن است موجب وارد آمدن آسیب به محیط زیست شود. از دیگر ویژگی‌هایی که پوشش سوله‌ها باید داشته باشند می‌توان به کاهش هزینه‌های مصرفی انرژی از طریق عایق سازی دیوارها و جلوگیری از ورود و خروج دمای محیط اشاره کرد.
همان‌طور که گفته شد هنوز هم ساخت دیوارهای سوله با مصال سنتی چون آجر و سیمان صورت می‌گیرد.
یکی از ارزان‌ترین متریال‌هایی که می‌توان از آن برای ساخت دیوار سوله کمک گرفت بلوک‌های سیمانی هستند. استفاده از این متریال محدودیت‌هایی نیز خواهد داشت.
بطور مثال بلوک‌های سیمانی مقاومت فشاری زیادی ندارند به همین خاطر برای ساخت دیوارهایی با ارتفاع بیش از 8 متر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. با توجه به اینکه دهانه سوله نسبت به دیگر سازه‌ها بزرگ‌تر است، چنانچه برای ساخت دیوار سوله از بلوک سیمانی استفاده شود لازم است که قبل از نصب دیوارها نبشی کشی انجام شود.

برند آریا بارون توس سالیان سال است که در زمینه طراحی و ساخت سوله فعالیت می‌کند. کیفیت محصولات آریا بارون توس باعث شده که حتی قطعات و تجهیزات ساخت سوله این برند به کشورهای دیگر نیز ارسال شود.


1623763743071.png
 

جدیدترین ارسال ها

بالا