سوال حیاتی درمورد تکسچر نما

K1-CGMaster

Well-Known Member
سلام دوستان

یه سوالی داشتم

اگه بخوام برای نمای یه ساختمون از سنگ تراورتن استفاده کنم باید به کل بدنه ساختمون تکسچر رو بدم یا بهتره برای هر سنگ یه باکس بسازم به بهش یه تکسچر بدم؟؟

تشکر خیلی زیاد.
 

amir.nemati63

کاربر VIP
اگر سنگها به لحاض مدلسازی چفت و درز دارن و element جدا از هم هستند بهتره که با مدیفایر material to element بصورت رندوم به هر element یه ID اختصاص بدید. بعد از material editor یه متریال multi sub بسازین و چنر نوع تکسچری رو که دارین وارد چند متریال زیر شاخه ی این متریال کنید. بعد از نسبت دادن به آبجکت نتیجه رو میبینید. اگر هم تکسچر هاتون محدود هست میتونید در هر متریال به میزان کم در مورد تکسچر تصحیح رنگ انجام بدین تا حالت رندوم کار رو طبیعی تر کنه.
اگر هم این کار رو انجام ندید میتونید باآنرپ یه تکسچر کلی رو به نما بدید.
ولی من راه اول رو پیشنهاد میکنم.
موفق با شید
 

K1-CGMaster

Well-Known Member
واقعا عالی بود .انصافا نکته تازه ای بود.

به بچه های اینجا افتخار می کنم

علی جان راست می گه اگه برات ممکنه یه مقداری در مورد روش اول بیشترتوضیح بده
یه عالم تشکر:rose:
 

amir.nemati63

کاربر VIP
امیز جان میشه راه اول رو تصویری توضیح بدی؟

واقعا عالی بود .انصافا نکته تازه ای بود.

به بچه های اینجا افتخار می کنم

علی جان راست می گه اگه برات ممکنه یه مقداری در مورد روش اول بیشترتوضیح بده
یه عالم تشکر:rose:


خواهش میکنم.
الان سرعتم پایینه نمیتونم چیزی آپلود کنم.
ولی فردا بصورت عکس و توضیح میذارم.
 

amir.nemati63

کاربر VIP
سلام
من توی این دیوار ساده 3 تا پنجره قرار دارم و میخوام خطهایی رو روی نما به صورت چفت قرار بدم که این خطها مرز سنگها هستند.



اولین کار اینه که خطهایی رو که توی نما برامون مهم هستند و قراره چفت اجرایی دیده بشن رو انتخاب کنیم .



در این حالت بدون از انتخاب کردن اج ها با استفاده از گزینه ی chamfer و تیک کردن گزینه ی open اج های انتخاب شده رو از هم باز میکنیم.



باز هم در حالتی که اج ها انتخاب شده هستند با استفاده از کلید shift و ابزار select and move انها رو به سمت داخل extrude میکنیم تا سنگهامون حجم داشته باشن و به صورت یه صفحه ی دو بعدی دیده نشن.



نتیجه ی کار مثل عکس زیر دیده میشه.


حالا با استفاده از ودیفایر material to element و انتخاب حالت random distribution و تنظیم کردن عدد ID count به تعداد سنگی که میخواهیم داشته باشیم ID های متفاوتی رو به سنگها میدیم.

بعد از متریال دادن به این ابجکت با استفاده از عدد seed میتونیم نحوه ی قرار گیری ID ها رو به صورت tandom کنترل کنیم.



حالا از material editor و با کلیک کردن بر روی دکمه ی standard متریال multi/sub-objectl رو انتخاب میکنیم.



بر روی set number کلیک میکنیم و تعداد رو برابر همون تعداد تکسچری که میخواهیم داشته باشیم تنظیم میکنیم. این عدد با عددی که در مدیفایر material to element دادیم برابره.



رو یکی از slot های این متریال کلیک میکنیم و بعد از ساختن متریال مورد نظر با تکسچر، اون رو به حالت copy به slot های دیگه کپی میکنیم.

حالا برای اینکه سنگها در رندر متفاوت از هم به نظر بیایند باید با کارهایی مثل چرخاندن،crop کردن و اصلاح رنگ و حتی اصلاحاتی در shader مثل براقیت و برجستگی و دیگر امکانات بازی کنیم.

برای تصحیح رنگ میتونیم از ابزار color correcion هم استفاده کنیم... البته من چون از max2008 استفاده میکنم این ابزار رو نداشتم و از راه زیر این کار رو انجام دادم.



برای چرخاندن و crop کردن هم از راه زیر میتونیم کمک بگیریم ولی باید به یاد داشته باشید تیکapply رو فعال کرده باشید.



بعد از نسبت دادن متریال باید UV به این سنگها نسبت بدید و بهترین گزینه برای UV گزینه ی face هست. البته در این حالت خاص!

نتیجه ی کار در عکسهای زیر دیده میشه. البته در عکس آخر فقط یک متریال به کار نسبت داده شده و منظورم از نمایش درز ها بود.








البته با ابزار های دیگه ای مثل Vray multi sub tex هم میتونید این کار رو انجام بدید و نحوه ی کار مشابه هست.
موفق باشید
 
آخرین ویرایش:

sadraman

Active Member
سلام دوستان
امیر خان بهتر نیست برای این کار از تابع displacement استفاده کرد؟ آیا؟:-?
 

ALI_TAKHTI

Active Member
امیر جان من وقتی بخوام همچین دیواری رو بسازم با لاین میکشم بعد اکسترودش میکنم میاد بالا. دیگه این همه اج و سگمنت نداره آخه. اون رو چکنم؟ یعنی میگی این همه اج براش درست کنم؟
 

shahin666

Active Member
دوست عزیز اگه با لاین اکسترود کنی که شبیه درز نمیشه و شکستگی بوجود میاد.
 

.:BehzAd:.

Active Member
مرسی از امیر عزیز خیلی خوب و کامل من خودم هم از یه همچین روشی استفاده میکنم با یه تفاوت هایی.


امیر خان بهتر نیست برای این کار از تابع displacement استفاده کرد؟ آیا

نه باید مدل بشه مثل چیزی که تو دنایی واقعی هست.displacement رو ما وقتی استفاده میکنیم که مجبور باشیم و وقت مدل کردن و کار کردن رو جزئیات رو نداشته باشیم.

دوست عزیز اگه با لاین اکسترود کنی که شبیه درز نمیشه و شکستگی بوجود میاد.

من خودم صفحه اینسپت میکنم بعد اکسترود بعد شیدر و تکسچر سازی این روش امیر هم ج میده.
 

amir.nemati63

کاربر VIP
سلام دوستان
امیر خان بهتر نیست برای این کار از تابع displacement استفاده کرد؟ آیا؟:-?

نه این روش برای مدلسازی تمیز و ساده ای مثل سنگ چهارگوش نمیخوره.
ضمنا هدف اصلی این اموزش نسبت دادن تکسچر به صورتی هست که تکرار اون به چشم نیاد . مدلسازی در تکمیل اون روش گفته شده.
موفق باشید.


امیر جان من وقتی بخوام همچین دیواری رو بسازم با لاین میکشم بعد اکسترودش میکنم میاد بالا. دیگه این همه اج و سگمنت نداره آخه. اون رو چکنم؟ یعنی میگی این همه اج براش درست کنم؟

شما اگر هم یک لاین رو حجم بدید بعد از تبدیل اون به editablepoly میتونید از قسمت geometry با استفاده از ابزار slice یا qiuck slice خطهای مورد نظرتون رو خیلی سریع روی کار بیاندازید.
موفق باشید.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا