.: سلام VRay :.
قسمت چهارم
متريالهاي نیمه شفاف
.................................................
سلام به همگی...
بالاخره موفق شدم قسمت چهارم
سلام VRay رو ترجمه کنم...
بخش خوبیه...
چیزای بدرد بخور داره..
امیدوارم به کارتون بیاد...
کلا آخرین مبحث در مورد متریال هست... و گزینه های باقی مانده رو بررسی میکنه که یه کم درباره Translucency یا همون حالت نیم شفافی یا اصطلاحا زجاجی هست و کمی هم درباره Anisotropic reflection که بهتره بخونید...یه جاییش هم اون آخراش درباره سه تا shader که میشناسیم حرف میزنه: Blinn و phong و ward...
کلا بخش متریال رو تمام میکنه...
ضمنا هر سه تاپیک قبلی سلام VRay رو ادغام کردم که دسترسی بهشون راحتتر باشه... بقیه ی قسمتها رو هم توی همین تاپیک قرار میدم...
یه بخشهاییش رو میذارم که هیجان انگیز بشه..!
قبل از اون برای قدردانی از زحمتهای یه سری دوستان خوبم توی بخش سه بعدی این قسمت از ترجمه رو هر چند کار زیاد بزرگی نیست اما تقدیم میکنم به:
ماندانا خانم برای قدردانی، که همیشه شرمنده لطفهاشون هستم و همیشه زحمت ها به دوش ایشون هست...
امید (DIMO) که خیلی دوستش دارم و واقعا خیلی توی انجمن به من و امین کمک میکنه...
و فرخ (f_tabande) که خیلی دوستش دارم...
و داداش حسین (hosienmax100) دوست خوبم که کم پیداست تازگیها...
و به همه دوستان خوبم در مجید آنلاین...
یه تشکر بسیار ویژه هم از امین که هم در ترجمه چندین عبارت کمکم کرد و هم خیلی به من لطف داره...
1. نیم شفافی (Translucency)
متریالهای شفاف مثل آب و یا متریال شیشه تمیز این اجازه رو میدن که نور در طول اونها بدون انحراف حرکت کنه (البته به جز انحراف ناشی از مقدار IOR).
متریالهای نیمه شفاف یا Translucency وقتی نور از اونها عبور میکنه اونو پراکنده میکنن. مثل شیشه کثیف یا مات، واکس روغنی، دانه انگور و...
شیشه مات میتونه توسط پارامتر Refraction glossiness در VRay ساخته بشه، اما واکس روغنی یا دانه انگور به کنترلهای نیمه شفافی (Translucency Controls) نیاز دارن.
بکار بردن یا نبردن این کنترلها همون چیزی هست که کدری یا شفافیت رو ایجاد خواهد کرد.
معمولا حالت نیم شفافی برای متریالهای کاملا ماتی بکار میره که نور در صورت قوی بودن حتما میتونه مسیری رو در اونها طی کنه.
پوست انسان، شربت پرتقال، شیر و... شما نمیتونید داخل اونها رو ببینید اما نور قادره تا اندازهای درون اونها رسوخ کنه و بعد پخش بشه (scatter).
برای مثال وقتی شما یک چراغ قوه نسبتا قوی رو زیر دستتون نگه میدارید روی دستتون به رنگ قرمز دیده میشه(خون!) و شما میتونید ببینید استخوانهاتون کجا قرار گرفتند چون اونها جلوی نور رو میگیرند.
2. نیم شفافی در VRay
Translucency (نیم شفافی) به تنظیمات Fog (مه آلودگی) و همینطور refraction glossiness هم بستگی داره. اونها با همدیگه کار میکنند و مخصوصا رنگ مه (fog color) بسیار مهم و حساس هست که یک تاثیر قوی روی متریال (material) داره.
من معمولا میگذارم رنگ Translucency سفید خالص و رنگ شکست (refraction color) یک خاکستری (از بین طیفهای grayscale) باشه و بعد با رنگ Diffuse و Fog رنگ متریال رو کنترل میکنم. بعد هم با گزینههای fog multiplier (مقدار مه آلودگی) و نیز translucency light multiplier افکتهای مختلفی از عبور نور از بین اون متریال ایجاد میکنم.
خب برای اینکه بقیه مطلب رو در 10 بخش بخونید، نسخه PDF رو دانلود کنید...
--- دانلود نسخه PDF ---
بخشهای اول تا سوم رو هم میتونید اینجا پیدا کنید:
سلام VRay! (قسمت اول: آشنایی با اصول تنظیمات) - صفحه 1
سلام VRay! (قسمت دوم: آشنايي با متريال) - صفحه 3
سلام VRay (قسمت سوم: ساخت متريالهاي شفاف) - صفحه 5
غلط املایی اگر داشت حتما بهم بگید...
نظراتتون رو هم حتما بگید...
کپی برداری هم با ذکر منابعی که در pdf گفته شده و نیز ذکر نام مجیدآنلاین بلا مانع است...
دوستان زیادی رو دیدم که این ترجمه ها رو توی وبلاگشون قرار میدن و خیلیهاشون اسم مجید آنلاین رو ذکر میکنن و لینک هم میدن، همینجا از همشون تشکر میکنم...
.
موفق باشید...