سلام VRay! (مجموعه مقالات آموزشی)

استاد عزیز بسیار خوب و عالی بود ...

من هم تقاضا می کنم بقیه آن را ترجمه کنید ... خصوصا Hdri رو ...

با تشکر
 


استاد عزیز ، مقالت رو که خواندم احساس کردم تازه دارم تری دی مکس رو می شناسم ...

لطفا بازهم از کار ها بکن ...

با تشکر
 

Sherlock_Holmes

Active Member
چشم...
حتما...
خوشحالم بدردتون خورد...
ضمنا استاد نویسندشه... من مترجمم... sherlock_holmes ....
30upn9j.gif

موفق باشید...
 

Sherlock_Holmes

Active Member
سلام VRay (قسمت سوم: ساخت متريالهاي شفاف)

به نام خدا





.: سلام VRay :.

قسمت سوم

ساخت متريالهاي شفاف

.................................................



سلام... بالاخره موفق شدم قسمت سوم سلام VRay رو هم ترجمه كنم!
30upn9j.gif
وقت زيادي روش گذاشتم چون ميخواستم هم ترجمه روان و بي عيب باشه هم ميخواستم فرمت مناسبي داشته باشه. چون متاسفانه همون منابع محدود فارسي ما بعضيهاشون از زيبايي زيادي برخوردار نيستند و بعضي حتي سرشار از غلط املايي هستند يا فونتهاي غير فارسي دارن (مثل همين حرف "ي" كه زيرش دو تا نقطه هست هميشه!!) بهرحال سعي كردم زيبايي بصري هم داشته باشه ولي بعد از آماده شدن كار نسخه pdf انگليسي مقاله بدستم رسيد كه ديدم فرمت جذاب تري داره! بايد بگم مجدد كپي رايت رو بيخيال شدم (!) و همون فرمت رو فارسي كردم! (كه يه كم دردسر داشت!) اما همچنان اسم شركت و نيز نويسنده و همه مطالب مربوط به مرجع در نسخه pdf موجوده...
.
راستش بعد از ترجمه بخش دوم يه ايميل به آقاي Wouter Wynen كه نويسنده اين مقاله ها هستند زدم تا بقيه ترجمه ها از طريق خود ايشون روي سايت قرار بگيره. (چون اين مقاله ها بسيار عالي و پايه اي هستند و حيف بود فارسي بين ترجمه هاش نباشه) اين درخواست خود ايشون بر روي وبسايتشون بود... اما تا من اومدم ترجمه رو تمام كنم در ويرايش جديد سايت aversis.be ايشون نوشتند كه لطفا هيچ ترجمه اي از اين سايت انجام نشه و ضمنا در پاسخ ايميل من گفتند كه نميتونند ترجمه رو روي سايت بگذارند و اصولا چرا من ترجمه كردم چون VRay خودش انگليسيه!! اول ديدم راست ميگه ولي بعد ديدم ما منابع به زبان خودمون كم داريم... براي همين قسمت بعدي رو آماده كردم... البته خيلي بهتر ميشد كه ايشون از سايت خودشون اينو منتشر ميكردند اما حالا كه نكردند من با ذكر منبع از مجيد آنلاين منتشرش ميكنم...
30upn9j.gif

البته من كار ويژه اي نكردم.. اينها همه كه گفتم به خاطر اين بود كه من اين پروژه رو حالا حالا ها ادامه ميدم و حدود 10 تا 12 قسمت ديگه هم داره!
مجدد ميگم سلام VRay كار ويژه اي نيست اما چون دوستش دارم دلم ميخواد ترجمه قسمت سومش رو تقديم ميكنم به سه نفر فقط براي قدرداني:
احسان (ehsan_3dmax) براي قدرداني بخاطر زماني كه يوزر هاي fake و الكي مزاحم فعاليتهامون ميشدند مواظب همه چيز بود...
thankyou.gif

علي(ali3dtech) كه خيلي دوستش داريم و بسيار زحمت ميكشه...
thankyou.gif
( علي يكي از سه تا گل مال خودمه!)
حامد ( hamed_ddd) عزيز كه جاش بين ما خاليه...
thankyou.gif

و نيز بقيه دوستان...
30upn9j.gif


ضمنا همينجا از python و احسان عزيز صميمانه قدر داني ميكنم كه در ترجمه چندين عبارت كمكم كردند...
.
.
.
يه بخشهايي از اين مقاله رو اول ميذارم كه اگه دوست داشتيد دانلودش كنيد.

1. شروع با يك صحنه جديد
يك صحنه جديد باز كنيد، سپس با زدن كليدF10 پنجره تنظيمات رندر رو باز كرده و اين موارد رو اعمال كنيد:
- VRay رو بعنوان موتور رندر انتخاب كنيد.
- سايز خروجي رو روي 480 x 360 پيكسل تنظيم كنيد.
- به بخش Global switches رفته و Default lights رو خاموش كنيد.
- Image sampler رو روي Adaptive QMC قرار بديد.
- Antialiasing filter رو Mitchell-netravali انتخاب كنيد.
- Indirect illumination رو روشن كنيد.
- Secondary bounces multiplier رو روي 0.85 قرار بديد.
- Irradiance map:
.preset رو روي Low تنظيم كنيد.
.hsph subdivs رو روي 20 قرار بديد.
- Environment:
. رنگ Skylight رو سفيد خالص انتخاب كنيد.
. رنگ Reflection/Refraction رو هم سياه خالص و با شدت 1.0 تنظيم كنيد.
- system:
. Render region division رو 50 x 50 پيكسل قرار بديد.
. براي Frame stamp همه چيز رو به جز بخش rendertime (مدت زمان رندر) پاك كنيد.

4245137-8e1.jpg

2. ساخت محيط آزمايش:
پيشنهاد ميكنم يك آبجكت (object) از نوعي كه من بكار بردم انتخاب كنيد. قوري مكس (teapot) براي اين صحنه مناسب نيست، چون اون يك سوراخ روي خودش داره و حالت نفوذ ناپذير نداره و شما به اون بعنوان يك آبجكت با خصوصيت انكساري نيازي نداريد. من اين Torus knot اصلاح شده (modified) رو با گره‏هايي روي اون ساختم چون شكل بامزه‏اي براي تست شكست نور داره! چرا كه هم از خصوصيت منحني (curve) برخورداره و هم در جاهايي كلفت و نازك ميشه.

3. ساخت متريال‏ ها

يك رنگ آبي تيره از نوع VRaymaterial براي صحنه‏اي كه نقش زمين رو بازي مي‏كنه و يك خاكستري بسيار روشن هم از نوع VRaymaterial براي Torus knot بسازيد و هركدوم رو به آبجكت مورد نظر نسبت بديد. رندر رو بزنيد. بايد چيزي شبيه عكس داشته باشيد.

4245140-f83.jpg


4. تنظيمات شكست (refraction parameters)

به تنظيمات متريال خاكستري روشن بريد و به تنظيمات شكست يك نگاه بكنيد.
انکسار (refraction)، ناشی از خم شدن شعاعهای نور در طول عبور از میان یک شیء واسطه است. براي مثال نور در هوا سير مي‏كنه، به يك آبجكت شيشه‏اي (glass object) برمي‏خوره و تحت يك زاويه معين خم مي‏شه. سپس اين شعاع نور در شيشه پيش مي‏ره و سرانجام اونرو در يك نقطه معين با يك خمش مجدد ترك مي‏كنه.
اينكه چقدر يك شعاع نور مي‏تونه خم بشه بستگي به IOR يا شاخص شكست نور (index of refraction) متريال مربوط داره. يك IOR بالا يعني مقدار زيادي خمش. يك IOR برابر با 1.0 يعني شعاعهاي نور خم نخواهند شد.
Vraymaterial تمام خصوصيات موجـود رو براي هر نوع
جنس refractive (شكستي) داره. همونطور كه مي‏بينيد بسياري از خصوصيات شبيه تنظيمات بازتاب (reflection) هستند.
خب، بعنوان اولين اقدام رنگ شكست (refraction color) رو به يك خاكستري متوسط تغيير بديد.
5. رنگ شكست (refraction color)
تصوير رو رندر كنيد. خواهيد ديد كه آبجكت حالت شفاف (Transparent) پيدا كرده. يك رنگ خاكستري براي شكست (refraction color) يعني اون حدود 50% شفاف هست.


4245141-05e.jpg

6. رنگ Diffuse
رنگ Diffuse رو به سياه تغيير بديد و دوباره رندر كنيد. نتيجه حالتي كم و بيش رضايتبخش خواهد بود.

4245142-7aa.jpg

7. رنگ Refraction

رنگ refraction رو به سفيد خالص تغيير بديد و رندر كنيد. نتيجه چيز عجيب و غريبي خواهد شد!
بدليل اينكه آبجكت ما 100% شفاف هست، رنگ Diffuse ديگه اثري نداره. نواحي سياه رنگ شعاعهاي نوري هستند كه از شكست رنگ محيط (environment color) كه به رنگ سياه هست ايجاد شدن.

4245143-d46.jpg


8. تنظيم بازتابها
بخش قبلي نتيجه عجيب و غريبي حاصل كرد، چرا كه متريالهايي با خصوصيات شكستي (refractive) معمولا بازتاب كننده (reflective) هم هستند. اگر شما رنگ reflection يا بازتاب رو به سفيد خالص تغيير بديد و تيك fersenel reflection رو بزنيد شكل متريال كمي بهتر خواهد شد. متريالي كه شما الآن ساختيد پايه ساخت شيشه تميز و شفاف در VRay است....


4245144-cdf.jpg



خب اگه ميخوايد بقيه مقاله رو تا رسيدن به نتيجه واقعي (در 33 بخش) بطور كامل دنبال كنيد نسخه Pdf رو از لينك زير دريافت كنيد:​



--- دانلود نسخه PDF ---







4245150-99f.jpg


4245151-ed4.jpg


4245152-b73.jpg



دوستان نظراتتون رو در مورد اين ترجمه حتما بگيد... لطفا غلط املايي اگه ديديد خبرم كنيد يا اگه در مورد صحت هر بخش از ترجمه ترديدي داشتيد مطرح كنيد تا دربارش بحث كنيم...
موفق باشيد...

(يه نكته: بعضي از دوستان توي تقسيم بندي قبلي گيج شده بودند! متريال در اين سر آموزشيهاي VRay كلا قسمت دوم شمرده ميشه كه من خود اونو سه بخش كرده بودم كه يكم گيج شد قضيه..! براي همين از اين به بعد به ترتيب ترجمه ها رو ميذارم... اين همون قسمت دوم-بخش دوم هست كه راحتش كردم يعني كردمش بخش سوم!)



فهرست باقی قسمتها، صفحه اول..
 
آخرین ویرایش:

hosienmax100

3D Artist
سلام

ایمان جان دستت درد نکنه خیلی قشنگ و علمی و شیک شده

امیدوارم تمام مردم اینترنتی بتونن ازش استفاده کنن

ترجمه ی این کار چقدر زمان برد؟

ای کاش مثله همین رو برای منتال ری هم داشتیم جاش خالیه __راستش من خودم خیلی دنبال مقاله زبان اصلی در این مورد گشتم

اما چیز جالبی نبودن یا بهتر بگم ساده بودن اما کتب هست با حجم بالا و نبود قدرت دانلود............


موفق باشی _منتظر vol های بعدی هستیم
 

Sherlock_Holmes

Active Member
ممنون حسين جان...
والا زمان بردنش كه من از بهمن شروع كردم به ترجمه و شب عيد تمام شد!! چون وقت نداشتم... از شب عيد تا الآن هم داشتم يه سري نواقصشو رفع ميكردم كه البته اونم بدليل زمان كم من بود ...
در مورد منتال ري اين پروژه كه تمام بشه ميرم سراغش...
اگه منابع غني مثل اينها كه در مورد VRay هست يافتي برام بفرست...
موفق باشي...
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
شرلوک بازم مثل همیشه گل کاشتی ... مرسی ازت . کاش هر روز یکی از این مقالات میدادی (چه بچه پر روام من...:d)

فقط یه چیزی شرلوک . ظاهرا وی ری رو مسلطی . برای ساخت انیمیشن نه تک فریم . به نظر تو کدوم موتور رندر بهتره ؟!!
 

Sherlock_Holmes

Active Member
برای ساخت انیمیشن نه تک فریم . به نظر تو کدوم موتور رندر بهتره ؟!!
از نظرت ممنون gigamax جان...
راستش نه ... مسلط نيستم...
در مورد اين سوالت بايد بگم راستش من با موتورهاي ديگه زياد كار نكردم... ولي خب يه چيز خيلي جزئي كه ميتونم بگم اينه كه بهترين انتخابهات شايد Mental ray و VRay باشه... البته اينو حتما خودت ميدوني... اما اين انتخاب زياد هم سليقه اي نيست! بايد ببيني انيميشنت داخليه يا خارجي.. و بعد همون مساله هميشگي كه Vray در interior بهتر عمل ميكنه و mental ray در exterior...
اينهم به خاطر اينه كه در انيميشن چون بحث حركت پيش مياد وجود نويز همه چي رو خراب ميكنه... اينا اطلاعات ناقصيه كه من دارم...
ميتوني يه نگاه به اين مبحث كوتاه در سايت autodesk هم بكني كه بيربط به مساله شما نيست...
يه نكته ديگه كه توي همين مبحث هم بهش اشاره شده اينه كه در exterior هم vray در نگارش 1.5 RC2 خودش با بكار گرفتن sunlight حرف براي گفتن زياد داره...
مبحث رو ببين:
http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?threadID=499682
 
آخرین ویرایش:

darestani

New Member
با تشکر از زحمات شما .
چندوقت بود دنبال مطالب مفید برای یادگیری وی-ری بودم.
من در زمینه 3بعدی خیلی مبتدی هستم . ولی اگر خوشحال می شوم با شما همکاری کنم.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا