بیماری واریس ممکن است به شکل خفیف یا شدید مشاهده شود. . اگر واریس باعث ناراحتی و ایجاد درد در بدن شما نمی‌شود، ممکن است نیاز به درمان نداشته باشید. در مقابل برخی از انواع واریس آسیب بسیار شدیدی به بدن وارد کرده و موجب آزردگی و سلب آرامش بیمار می‌شوند. این دسته از انواع واریس باید حتما درمان شوند. هر کدام از انواع متوسط یا شدید بیماری واریس به نوع خاصی از درمان نیاز دارند که در ادامه برای شما بیان خواهد شد:

واریس خفیف یا متوسط

یکی از مهم‌ترین انواع واریس که باید حتماً مورد توجه قرار بگیرد، واریس متوسط یا خفیف است. این نوع بیماری واریس عوارض کمتری نسبت به واریس شدید دارد. ولی رگ‌های واریسی که روی سطح بدن ایجاد می‌شوند، کاملا واضح هستند و حتی ممکن است که زیبایی پوست را تحت تاثیر قرار دهند. این بیماری باعث بروز عوارضی مثل کبودی روی سطح پوست می‌شود.

اگر به بیماری واریس متوسط مبتلا هستید و علائمی مثل کبودی یا رگ‌های واریسی بزرگ زیر سطح پوست را مشاهده می‌کنید، بهتر است حتماً آن را پیگیری کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحت معاینه بهترین متخصص درمان واریس قرار بگیرید. زیرا اگر رگ‌های واریسی متوسط تحت درمان قرار نگیرند، مشکلات بزرگتری را ایجاد خواهند کرد. خوشبختانه می‌توان با استفاده از روش‌هایی مثل لیزر یا اسکلروتراپی واریس متوسط را درمان کرد.

واریس شدید

گاهی اوقات ممکن است بیماری واریس به شکل شدید بروز کند. در این حالت نه تنها رگ‌های واریسی زیر سطح پوست متورم و برجسته می‌شود، بلکه علائم دردناک مختلفی مثل ناتوانی در راه رفتن، خونریزی، التهاب، تورم و مواردی مانند این مشاهده خواهد شد. درمان واریس شدید صرفا با استفاده از دارو امکان پذیر نیست و باید از روش‌های مختلف مثل اسکلروتراپی، لیزر و جراحی استفاده کرد. درمان واریس شدید باید به موقع انجام شود. در غیر این صورت شدت آن بیشتر شده و زخم‌های متعددی روی سطح پوست مشاهده خواهد شد.

انواع واریس و روش‌های جدید درمان واریس

بیماری واریس به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. اگر آشنایی کافی با انواع بیماری واریس داشته باشید، می‌توانید تشخیص دهید که کدام نوع آن به درمان و پیگیری نیاز دارد. در ادامه برخی از انواع خطرناک بیماری واریس که ممکن است به درمان نیاز داشته باشند را معرفی می‌کنیم:

واریس طنابی برجسته درشت

یکی از انواع واریس که نیاز به درمان و پیگیری دارد، واریس طنابی برجسته درشت است که باید حتما توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که واریس طنابی نادیده گرفته شود، ممکن است عوارض مختلف مثل خونریزی یا لخته خون مشاهده شود. همچنین عوارض دیگری مثل تغییر رنگ و زخم در ناحیه پا مشاهده خواهد شد. از روش‌های مختلف مثل لیزر یا اسکلروتراپی می‌توان برای درمان واریس طنابی استفاده کرد.

واریس برجسته ریز

واریس برجسته ریز یکی دیگر از انواع خطرناک این بیماری است که باید حتما توسط پزشک مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی شود. با توجه به اینکه عروق واریسی بسیار ریز هستند، باید از فرایند سونوگرافی داخل وریدی برای تشخیص دقیق رگ‌های واریسی استفاده کرد. این بیماری واریس در صورتی که نادیده گرفته شود، ممکن است مشکلات شدیدی را ایجاد کند. معمولا از روش لیزر و میکروفلبکتومی یا اسکلروتراپی برای درمان واریس برجسته ریز استفاده می‌شود.

واریس ورید صافن بزرگ

زمانی که بزرگترین سیاهرگ بدن علائم بیماری واریس را نشان دهد، می‌توان گفت شخص به بیماری واریس ورید صافن بزرگ مبتلا شده است. شاید جالب باشد بدانید که احتمال اینکه ورید صافن بزرگ به رگ واریسی تبدیل شود، بسیار بیشتر از سایر وریدهای کوچک است. محل قرارگیری ورید صافن بزرگ از ناحیه مچ پا تا کشاله ران است و نقش بسیار مهمی در خون رسانی بدن دارد. گاهی اوقات ممکن است ورید صافن بزرگ علائم بیماری واریس را نشان ندهد. اما رگ‌های خونی که در نواحی اطراف آن قرار دارند به رگ‌های واریسی تبدیل شوند. در این حالت نیز پیگیری بیماری و درمان آن الزامی است.

واریس ورید صافن کوچک

درمان واریس ورید صافن کوچک نیز ضروری است. این بیماری در صورت نادیده گرفته شدن ممکن است به یک معضل بزرگ تبدیل شود و عوارض خطرناکی مثل خونریزی و زخم به همراه داشته باشد. ورید صافن کوچک در قسمت خارجی تاندون آشیل قرار دارد و به رگ پشت زانو اتصال پیدا کرده است. گاهی اوقات ممکن است عبور جریان خون از درون ورید صافن کوچک با مشکل مواجه شود که در این حالت شخص درد و ناراحتی زیادی را احساس خواهد کرد.

منبع: کلینیک درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا