بررسی Nvidia 3D Vision Kit - اجرای بازی های سه بعدی در PC

11ff9b4c887cc2e009006cc7fd3aeb4c_L.jpg

برای اجرای بازی ها و نمایش فیلم و عکس بصورت سه بعدی در کامپیوتر تنها داشتن یک مانیتور سه بعدی کافی نیست برای اجرای بازی های سه بعدی علاوه بر مانیتور 120 هرتز به یک کارت گرافیک قدرتمند و بسته ای به نام 3D Vision Kit نیاز خواهید داشت. 3D Vision Kit نویدیا مجموعه ای از یک عینک سه بعدی از نوع اکتیو شاتر، یک فرستنده بی سیم و کابل های مورد نیاز است. نرم افزار خاصی هم برروی کامپیوتر نصب می شود که دستورات را به فرستنده بی سیم ارسال می کند. در ادامه نحوه کارکرد 3D Vision Kit و مایحتاج اجرای بازی ها سه بعدی معرفی شده اند.
برای استفاده از 3D Vision Kit نیازمند کارت گرافیک قدرتمند هستید چون هر تصویر می بایست دو بار رندر شود یک بار برای چشم راست و یک بار برای چشم چپ، زمانی که تصویر چشم چپ پخش می شود فرستنده بی سیم به عینک دستور می دهد تا چشم راست را تیره کند و برعکس همین روال برای چشم راست اتفاق می افتد بدین ترتیب در زمان پخش تصویر هر چشم، جلوی چشم دیگر تیره می شود تا تصویری را مشاهده نکند این عمل به سرعت زیاد انجام می شود یعنی در هر ثانیه 60 فریم برای هر چشم و برای هر دو چشم 120 فریم نمایش داده می شود. به همین دلیل است که مانیتورهای 3D می بایست 120 هرتز باشند چون برای نمایش تصاویر سه بعدی مانیتور می بایست حداقل 120 فریم در ثانیه را نمایش دهد. در غیراینصورت تصاویر سه بعدی به خوبی نمایش داده نمی شوند و باعث سردرد شدید در کاربر می گردد.


3d_vision_kit_open.jpg





انودیا 3D Vision Kit برای نمایش تصاویر سه بعدی از فناوری Active Shutter استفاده می کنند جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کارکرد فناوری Active Shutter و مقایسه آن با فناوری های دیگر پخش سه بعدی به مقاله ای که پیش تر تحت عنوان "سه بعدی درخانه: تکنولوژی های پخش – بخش اول" منتشر شده بود مراجعه نمایید.
یکی از مهمترین خاصیت های 3D Vision Kit انویدیا تبدیل بازی های دو بعدی به سه بعدی است بسیاری از بازی های دو بعدی به خوبی به سه بعدی تبدیل می شوند این عملیات توسط نرم افزار جانبی انویدیا انجام می شود. برخی از بازی ها بهتر و بعضی ضعیف تر سه بعدی می شوند. در حال حاضر حدود 500 عنوان بازی را می توان بصورت سه بعدی بازی کرد از آن جمله می توان به Starcraft II, Call of Duty Black Ops و Mafia II اشاره کرد. لیست کامل بازی های سازگار با 3D Vision Kit را در این آدرس مشاهده خواهید کرد. بازی های که در لیست Excelent قرار دارند واقعا خوب سه بعدی می شوند.
فرستنده بی سیم NVidia 3D Vision Kit که در تصویر پایین نمایش داده شده است با پورت USB به کامپیوتر متصل می شود و زمان اجرای بازی ها و پخش فیلم و عکس سه بعدی دستورات را به عینک ارسال می کند و شیشه های عینک را یک در میان تیره و روشن می کند تا انسان تصاویر را سه بعدی ببیند:


emitter_01.jpg




در پشت این فرستنده بی سیم یک دکمه اسکرول وجود دارد که توسط آن عمق تصویر کم و زیاد می شود با تنظیم عمق تصویر، خروجی سه بعدی بهتری خواهید داشت. در تصویر پایین یک پورت USB و یک پورت 3D Syn In هم وجود دارد، این فرستنده از طریق پورت USB به کامپیوتر متصل می شود و اطاعات لازم را دریافت می کند و از طریق پورت 3D Sync In به تلویزیون هایی که از 3D Vision Kit پشتیبانی می کند متصل می شود. زمانی که از مانیتور استفاده می کنید نیازی به اتصال مانیتور به این دستگاه نیست و تصاویر از طریق پورت DVI, RGB یا HDMI به مانیتور ارسال می شوند ولی این امکان برای تلویزیون های LCD مقدور نیست یعنی اگر تلویزیون LCD شما دارای پورت RGB یا DVI و یا HDMI است و آن را به کامپیوتر متصل کنید تصاویر سه بعدی را مشاهده نخواهید کرد و این کیت تنها با تلویزیون های سه بعدی که از آن پشتیبانی می کنند قابل اجراست. من به شخصه با تلویزیون های مختلف امتحان کردم و کار نکرد.

emitter_02.jpg


علاوه بر مانیتورهای 120 هرتز، به کمک 3D Kit می توان عکس های سه بعدی و بازی ها را در برخی از تلویزیون های نیز مشاهده کرد. جهت مشاهده لیست کامل تلویزیون های سازگار با 3D Kit Nvidia به این آدرس مراجعه نمایید.
همانطور که پیش تر اشاره شد برای اجرای بازی ها بصورت سه بعدی نیاز به کارت گرافیک قدرتمند دارید چون کارت گرافیک باید دو برابر زمان دوبعدی فعال باشد و هر فریم را دو بار رندر کند یکبار برای چشم راست و یک بار برای چشم چپ، جهت اطلاع از لیست کارت های گرافیک سازگار با 3D Kit Nvidia به این آدرس مراجعه نمایید.
پس مانیتور به تنهایی نمی تواند بازی ها و یا ویدیوهای سه بعدی را نمایش دهد و برای اجرای بازی های سه بعدی علاوه بر نیاز به مانیتور 120 هرتز به یک کارت گرافیک قدرتمند و مجموعه 3D Vision Kit خواهید داشت.
امروزه نوت بوک های بسیاری به کمک فناوری Nvidia بازی و فیلم های سه بعدی را پخش می کند لیست برخی از آنها در ادامه آمده است:

  • Acer Aspire 5745DG
  • ASUS G51Jx-3D
  • Asus G53Jw
  • Clevo W860CU
  • CyberPower Xplorer 3D-X6
  • iBuyPower Battalion 101 W860CU-3D Gaming Notebook
  • Origin PC OEN15
  • Sager NP8690
  • Toshiba Satellite A665
  • Toshiba Satellite A660
جمع بندی

متاسفانه من هنوز نتوانستم این کیت را با یک مانیتور 120 هرتز آزمایش کنم و زمانی که من این کیت رو آزمایش کردم از مانیتور 100 هرتز CRT استفاده کردم چون مانیتور 120 هرتز در ایران وجود نداشت. عمق تصویر و نحوه نمایش بازی های سه بعدی واقعا لذت بخش بود ولی بدلیل 100 هرتز بودن مانیتور خیلی زود دچار سردرد می شدم، بررسی هایی که در رابطه با Nvidia 3D Kit خواندم تقریبا همگی مناسب بودند، در نوشتن این مقاله سعی کردم تجربیات شخصی خودم رو مطرح کنم ولی از مقالاتی که در سایت های همچون CNet و خود سایت Nvidia منتشر شده بود نیز استفاده کردم .
این وسیله هنوز وارد بازار ایران نشده یا هنوز بصورت عمده وارد بازار نشده ولی تبلیغات سامسونگ برای مانیتور 120 هرتز اش آغاز شده و به همین دلیل به نظر می رسه این محصول به زودی وارد بازار شود. بجر سامسونگ شرکت های ایسر، ال جی، ویو سونیک و الین نیز مانیتورهای سه بعدی و 120 هرتز تولید کرده اند که به نظر می رسد با ایجاد تقاضا در بازار این مانیتور ها نیز وارد بازار شوند.
Nvidia 3D Vision Kit حدود 200 دلار قیمت دارد علاوه بر آن نیاز به یک مانیتور سه بعدی یا همان 120 هرتز دارید که حدود 400 دلاری برایتان آب می خورد تازه به شرطی که کامپیوتر و کارت گرافیک تان نیز خوب باشد وگرنه حدود 200 دلار می بایست برای کارت گرافیک هزینه کنید. در مجموع تجربه بازی سه بعدی در حال حاضر اصلا ارزان نیست ولی واقعا لذت بخش است.



گردآورنده اين مطلب آقاي مسعود يوسف نژاد از سايت زوميت هستند. اگر از اين مطلب خوشتون اومده مي تونيد سايت رو هم ببينيد .

منبع : در اين سايت مي تونيد از اين اطلاعات جالب زياد بخونيد
www.zoomit.ir
منبع: Zoomit
 

جدیدترین ارسال ها

بالا