اصول و ویژگی های موثر یک لوگو آرم و نشانه

LOGO1

Member
ل مثل لوگو

تعریف لوگو
لوگو با همان ( برند ، نشانه ، آرم ) همه از یک اسم تشکیل شده اند.
نشانه ها برای بیان مفاهیم بزرگ در دل عناصری کوچک به کار برده می شود.
نشانه های تصویری بهترین و مناسب ترین نوع نشانه برای انتقال مفهوم خاص در میان جمعیت کثیری از آدم ها با زبانها و فرهنگ های مختلف است.
وقتی زبان غیر مشترک از بیان مفهومی خاص قاصر می گردد، نشانه های بصری و تصویری جای خود را باز کرده و مناسب ترین عنصر، برای انتقال مفاهیم می گردند.
با آنکه هزاران سال از تمدن بشر گذشته است و زبانها، فرهنگ ها، خط و غیره بسیاری در سراسر دنیا پدید آمده اند، اما زمانی که صحبت از زبان مشترک و واحد به میان می آید، تنها نشانه ها و زبان تصویر است که کارگشا می گردد.

کاربرد لوگو
لوگو در کل برای درک مطلب به مخاطب تاثیر پذیری بیشتری دارد . مثلا لوگو در طریف افرادی که کار خاص انجام می دهند مناسب است مثلا در تصویر بالا هر بیننده ای با دیدن لوگو بالا می داند که مربوط به خودرو سازی و یا این آرم مربوط به شرکت بی ام و است .
در کل طراحی لوگو را به ۲ دسته تقسیم می کنم​
۱- دسته شخصی (اظهاری)​
۲- دستی تجاری و فرهنگی​
نشانه های تجاری برای ثبت نام و ایجاد هویت بصری برای گروهی از فعالین تجاری استفاده می گردد و نشانه حضور و ماندگاری یک موسسه یا کمپانی در حوزه فعالیت خود می باشند.​
در مجموع نشانه های تجاری و فرهنگی اختصاصی محسوب می شوند، اما نشانه های اظهاری از عامیت بیشتری برخوردار می باشند.​
البته لوگو های شخصی هم جزو این دسته فرهنگی می توان گذاشت

ویرایش بهرامی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

LOGO1

Member
لوگوی موفق؟

با سلام برای طراحی یه لوگوی خوب و موفق دانستن نکات زیر الزامی است / ۱- داشتن اطلاعات کافی برای ترسیم یک لوگو کسب آگاهی در زمینه علایق و سلایق، نوع و فضای کار و مخاطبان اصلی مشتری، تاثیر به سزایی در رضایت بخش بودن نتیجه خواهد داشت/ یعنی باید برای همه زمینه ها آگاهی داشت مثلا فردی به شما مراجعه می کند و می خواهد یه لوگو برای یک مسجد یا کلیسا یا هیئت بزند . شما باید از این موارد اطلاعات کافی داشته باشید یا مثلا یک لوگو برای یه شرکتی که در زمینه راهداری کار می کنند شما اگر اطلاعات کافی نداشته باشید چگونه می خواهید لوگو طراحی کنید . ۲-هم فکری با مشتری با مشتری خود حرف بزنید و نظراتش را نسبت به لوگویی که می خواهد سفارش بدهد بپرسید شاید نظراتتان متفاوت باشد شاید فکر مشتری به شما کمک کند تا بهتر طراحی کنید به نظرات مشتری اهمیت بدهید و سعی کنید به فضای کار مشتری اهمیت بدهید . ۳-تمرکز روی هویت سازمانی سعی کنید با ایده های خود که در سر دارید انواع طرح ها را اتود بزنید یعنی به یک طرح اکتفا نکنید البته فقط برای خودتان نه برای مشتری چون اگر مثلا ۵ اتود شما زده اید و هر ۵ اتود را نشان مشتری بدهید مشتری پیش خود فکر می کند که شاید از این طرحها بهتر هم هست و بین دوراهی قرار می گیرد شما باید روی هویت سازمانی ان شرکت یا موسسه تمرکز کرده و مثلا بین ۴ اتود خود یکی را به مشتری نشان دهیدباید روی هویتی که شرکت دارد زوم کنید مثلا این شرکت در حیطه کار قطعات یدکی ماشین کار می کند پس باید اولین چیزی که به نظر شما می رسد این باشد که مثلا چرخ دنده ماشین یا تابلوی یدک یا یه آچار /
۴- بازی با کلمات و شکلک ها در طراحی لوگو
ادامه دارد ...
 

AliReza Bahrami

مدیر انجمن
با تشکر از شما
لطف کنید اگر منبعی هم هست ازش معرفی کنید که حق کپی رایت هم محفوظ بمونه
ممنون میشم
 

LOGO1

Member
با سلام در این قسمت میخواهم درباره یک لوگو موثر و تاثیر گذار با شما صحبت کنم. ۱-سادگی در نگاه اول یک لوگو خوب باید آنچنان تاثیری در ذهن مخاطب بگذارد که مخاطب احساس کند که انگار این لوگو را بارها در ذهن خود دیده است وفکر کند که میتواند چنین اثری را خلق کند . مثلا از نظر فنی پیچیده باشد ولی قابل هضم برای کلیه افراد جامعه باشد/ مانند تصویر لوگو زیر :
recycle_logo.gif
۲- بیاد ماندنی آرم ها نباید به نحوی طراحی شوند که فقط مخاطب برای یک بار آن را ببیند و در مرحله بعدی آن را فراموش کند مثلا بسیاری از لوگو های که در سطح شهر می بینید به راحتی فرار هستند مانند این :
1_0.jpg


۳-طول عمر بالا و بروز بودن یک لوگو نباید تاریخ انقضا داشته باشد یعنی باید در همه دوران ها استفاده داشته باشد بعضی لوگو ها فقط برای دوران خاصی می باشند مثلا لوگو مسابقات تلویزیونی که فقط دریک مدت اجرا می شوند یا لوگوی شرکت هایی ثبتی , ولی لوگوی بعضی موسسات دائمی بوده و بدون تاریخ انقضا میباشد. مثلا لوگوی شرکت زمزم :

images.jpg
۴-متناسب با فعالیت بعضی مواقع در سطح شهر یا تبلیغات شهری متوجه یک نکته میشوید که مثلا چرا آرم بانک ملی این شکلیه یا یه سوالی واستون پیش میاد یا بی تفاوت ازش میگزرید؟



d.jpg



مثلا آرم بانک ملی تشکیل شده از گندم و … به نظر شما این ارم چ ربطی به بانک داره ؟ ببینید پاسخ شما این میشه /بعضی وقتها خود موسسات به آرم موسسه خودشون , اعتبار میدهند یعنی خود به خود یه آرمی که اصلا هم زیاد حرفه ای نیست معروف میشه فرض کنید این ارم یه موسسه دولتی که اصلا شما باهاش سر و کار ان چنانی نداری بود انوقت این ارم مثل الان انقدر معروف بود ؟ جواب نه هستش
پس باید یه آرم متناسب با فعالیت باشه (مثل آرم شرکت نفت که معنیش میشه هم ملی و هم نفت)

۵- حرفه ای بودن بعضی آرم ها واقعا حرفه ای زده شده اند یعنی طراح برای طرح از جان و فکر خود مایه می گذارد / بعضی وقتها در بعضی از سایت ها دیده ام که نوشته شده طراحی لوگو در ۴ روز یا ۹ روز ؟ به نظر من یه طرح خوب حدود ۱ ماه طول میکشه می دونید چرا چون طرح های خارق العاده در فواصل طولانی تر اثر دهی بیشتری به طراح میدهند یعنی هر چی فکر بیشتری روی لوگو گذاشته شود بازدهی بیشتری دارد مثلا این طرح که خودم زدم رو ببینید حدود ۲ اه ذهن منو مشغول کرده بود ولی نتیجه رو ببینید (البته نمی خوام تعریف از خود بکنم ببخشید من حرفه ای نیستم چون تعریف از خود کردن اشتباه است)

qq.png


اینم لینک دو تا نصویر بعدی که خیلی خوشم میاد یعنی حرفه ای طراحی شده


ویرایش بهرامی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

LOGO1

Member
با سلام
لوگوها چگونه معروف می شوند؟
بعضی ها فکر میکنند که لوگو فقط طراح معروف می کند
ولی من می گویم محصول یا آن کسی که لوگو برایش طراحی می شود باعث پیشرفت لوگو می شود
یعنی 50 % طراح اثر گذاره 50 % هم خود محصول یا هر چیزی که لوگو ببراش طراحی شده

مثلا اگر ی روز لوگو شرکت Hp را میدید یا لوگو یاهو مسنجر می گفتید چقدر زشت طراحی شده چون زیاد چیز خاصی داخلش به کار نرفته ولی بعد از سالیان دراز که معروف شد لوگو مناسبی از اب در امد .
 

LOGO1

Member
تایپوگرافی اصطلاحی است که این روزها در مجامع هنری گرافیکی زیاد شنیده می شود. گاهی آن را با خوشنویسی ( کالیگرافی) اشتباه می گیرند. هر چند که استفاده از این تکنیک پیشنه حداقل ۵۰ ساله در ایران دارد. در تایپوگرافی خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است، ولی در خوشنویسی زیبایی در اولویت قرار دارد. عقیده بر این است طراحان وظیفه انتقال ذهنیات خود و پیام موضوع را در طرح هایشان بر تصویر و حروف قرار می دهند. اینک خط ، در روند تحولات جدید ، وظیفه خود را خوانایی و سهولت نگارش نمی داند و کم و بیش به فرمی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول مفهوم نوشته را قبل از خوانده شدن ، بیان می کند.

Hamed7_30200745.jpg

در این دوره با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می دانند. در حالی که تایپوگرافی ، اثری گرافیکی است که حروف ساختار اصلی آن را تشکیل می دهد و از فونت های موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگی های بصری حروف انجام می شود ، استفاده می کند. اما طراحی حروف به معنای آنست که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در موقعیت های گوناگون را داشته باشد. در حالی که تایپوگرافی هدف دیگری دارد ، برخلاف مسولیتی که در دنیای سنتی به خط واگذار شده بود تا با سهل ترین و خواناترین صورت ، مفهوم خود را بیان نماید و در نگاه اول محتوا و مفهوم فرم یکجا به بیننده و خواننده القا شود. اینک هنرمندان بدعت و شگفتی را به همراه زیبایی ، از اهداف مهم بصری تعیین کرده اند ، آنهم با سه اقدام مهم یعنی تغییر شکل در حروف (دفرماسیون) ، اغراق در حروف (اگزجریشن) و ساده سازی حروف (استیلزیشن) ، تا بتوانند زیبایی ، قدرت ارایه و روح تبلیغ گرای آن را بالا ببرند. اما این روند در بعضی مواقع تا جایی پیش می رود که مانند نقاشی ، به حروف بعنوان فرم محض نگاه شده است. شاید این دید در نقاشی مشکلی نداشته باشد ، اما هنرمند گرافیست در روند کاربردهای روزمره ، زیبایی را باسودمندی وگویایی ترکیب می کند تا بتواند ذائقه بصری انبوه مخاطبان خود را که اغلب شهروندان معمولی هستند ، تغییر و ارتقا دهد. در این صورت است که بیننده و مخاطب با مشارکت فعال خود در فهم و خواندن خط جدید ، تلاش می نماید و این یکی از مهم ترین ویژگی های تایپوگرافی در خط معاصر است.

1ead.png
تحولات فرمی خط در ایران از سرلوحه های روزنامه ها شروع شد و خوشنویسان که در آن زمان عهده دار طراحی عنوان نشریات بودند ، به این مهم آگاهی داشتند که باید برای طراحی عنوان ، زبان بصری جدیدی خلق نمود. آنها از خطهایی چون طغری و نستعلیق برای نوشتن عنوان ها استفاده کردند و در ترکیب و نوع اتصالات آنها تغییراتی دادند. البته در پیشینه خوشنویسی ایران نمونه هایی از این گونه تلاش را به وفور می توان در دوره های مختلف دید. تلاشی که برای ابداع شکل های نوین و کشف ظرفیت های بصری نوشتار انجام گرفته است و در آن خط و نقش به گونه ای هم ساز درهم می آمیزند. طراحی عنوان ، نوعی ویترین و نمایانگر فضا و روحیه مطلب است که امروزه کمتر به آن توجه می شود. از طرف دیگر ، شاید هدف اصلی تایپوگرافی ، سرعت بخشیدن به ارسال هرچه سریع تر پیام و برقراری ارتباط بصورت زبان بصری نسبت به نوشتار عادی باشد و مضمونی که از تایپوگرافی در اذهان جای گرفته ، آنست که حروف را بصورت درهم ریخته بر روی کار قرار گیرند. در صورتی که تایپوگرافی چنین نیست. تایپوگرافی به معنای کشف ارزش های بصری حروف برای بیان مفهومی جدید است و شاید بدلیل آنکه حروف چاپی فارسی به اندازه کافی دارای تنوع قلم و کاراکتر نیست ، اهمیت هماهنگی شکل و حروف با موضوع ، در جامعه ما بدرستی شناخته نشده و کمتر کسی به این نکته توجه کرده است. ولی بطور طبیعی ، شکل حروف باید طوری انتخاب شود که دارای هماهنگی تصویری با محتوای آن باشد و در نتیجه درک مطلب برایش بهتر و مطبوع تر می شود. همان طوری که ” کیوستی واریس” چشم انداز فنلاند و گذشته , آن را سرچشمه طراحی هنری و گرافیک فنلاند می داند ، ما نیز باید از جامعه و گذشته هنری مان تاثیر بگیریم.تایپوگرافی فقط جابجا کردن خط کرسی حروف نیست و باید به ظرفیت های حروف فارسی آشنا باشیم. حروف فارسی بخاطر فرم خاصی که دارد برخلاف حروف لاتین ، اگر فواصل بین حروف برداشته شود و بهم نزدیک یا به یکدیگر بچسبند ، خوانایی خود را از دست نداده و می توان فرم های خاصی را از ترکیب فونت های امروزی براساس ترکیبات خوشنویسی گذشته بدست آورد. باید به این نکته توجه داشت که الفبا و حروف بعنوان نمادهایی که عهده دار بار فرهنگی و عاطفی هستند ، چیزی فراتر از نمایش الفبایی حروف هستند و این تجربیات برای حروفچینی صفحات نیست ، بلکه برای طراحی عنوان فیلم ، کتاب ، پوستر و . . . است. ما برای رشد و پیشرفت تایپوگرافی باید با شناخت و توجه به ملاک های زیبایی شناسی این هنر بر پایه گرایش های بومی و ملی ، آن را در فضایی جهانی جستجو کنیم و با فهم صحیح از هنر ایران ، بویژه خوشنویسی ، تایپوگرافی ایران را از تایپوگرافی غربی متمایز کنیم.
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا