کاراکتری 16x2 و 20x2
مقدمه
در پروژهها نمایش نتیجه و خروجی هر سنسور از اهمیت ویژهای برخوردار است. بررسی وضعیت و نمایش دادههای سنسور در هر ثانیه بسیار مهم است. از این رو نمایشگرهای مختلفی بر این اساس تولید شدهاند که هر کدام دارای ویژگیهای منحصر به فردی میباشند. در بین نمایشگرهای مختلف، نمایشگرهای کاراکتری پرطرفدار و پرمصرف می باشند. ال سی دی های کاراکتری در ابعاد متنوع و مدلهای مختلف تولید میشوند. همچنین قیمت بسیار مناسبی نسبت به دیگر نمایشگرها داشته و از این رو بسیار پرکاربرد هستند.
از دیگر دلایل پر مصرف بودن این مدل ال سی دی در مقابل نمایشگرهایی همچون سون سگمنت، عدم محدودیت در نمایش کاراکترها میباشد.
امکانات
- فرمت نمایش: 20 کاراکتر در دو ردیف
- کنترلر داخلی : Duty cycle یا معادل آن
- چرخه کاری (Duty cycle): 1/16
-ولتاژ کاری : 5 ولت
پایه ها و اتصالات
این نوع LCDها بسته به اینکه دارای نور پشت زمینه باشند یا نه دارای 14 یا 16 پایه هستند.
پایه :RS در داخل LCDدو رجیستر وجود دارد،که توسط پایه RSانتخاب می شوند.اگر 0= RSشود رجیستر دستور ( (Instruction Register انتخاب می شود تا فرمانهای مانند پیکره بندی ،LCDپاک کردن آن،جابجایی مکان نما و ... برای LCDارسال شود
در صورتی که اگر 1= RSشود،رجیستر داده ((Data Registerانتخاب می شود،تا کاربر بتواند اطلاعاتی را که می خواهد روی LCD بنویسد برای LCDارسال کند.
* پایه :R/Wبه کمک این پایه کاربر مشخص می کند که می خواهد اطلاعات را روی LCDبنویسد یا از روی آن بخواند.اگر این پایه یک شود اطلاعات از روی LCD خوانده می شود و در صورتی که صفر شود اطلاعات روی آن نوشته می شود.
* پایه :Eاگر در این پایه پالسی از یک به صفر قرار داده شود،اطلاعاتی که روی پایه های D0 تا D7 قرار دارد درون یکی از رجیسترهایی که توسط پایه (Register Select) RS مشخص می شود،جای می گیرد.حداقل زمانی که این پایه باید صفر باشد 450 نانو ثانیه است.
- پین های DB0,DB1,DB2,DB3,DB4,DB5: جهت گرفتن دیتا از LCD بکار میروند.
- پین DB6,DB7: جهت ارسال دیتا به LCD بکار میروند.
برای اتصال به بورد آردوینو اتصالات پین های LCD و آردوینو به صورت زیر است :
- پین LCD RS به پین دیجیتال 12
- پین LCD E به پین دیجیتال 11
- پین LCD D4 به پین دیجیتال 5
- پین LCD D5 به پین دیجیتال 4
- پین LCD D6 به پین دیجیتال 3
- پین LCD D7 به پین دیجیتال 2
- LCD PIN3 را به یک پتانسیومتر 10K وصل کرده تا کنتراست صفحه تنظیم شود.
- بقیه پین ها مطابق شکل زیر به VCC یا GND متصل میشوند:
دستورات و توابع مهم در آردوینو
برای کد نویسی LCD ابتدا باید توسط دستور زیر کتابخانه Liquid Crystal Display را به فراخوانی کنیم:
#include <LiquidCrystal.h>
مرحلهی بعدی ساخت یک شی از کلاس LiquidCrystal و همچنین تنظیم پایههای LCD میباشد. و باید همانند یکی از روش های زیر پایههای LCD را تنظیم نمود:
برای اتصال 4 بیتی:
LiquidCrystal lcd(Rs, R/W, EN, D4, D5, D6, D7);
و برای اتصال 8 بیتی:
LiquidCrystal lcd(Rs, R/W, EN, D0, D1, D2, D3 , D4 , D5 , D6, D7);
برای کار با LCD کاراکتری نیاز است در ()void setup مدل LCD کاراکتری از نظر تعداد کارکترهای سطر و ستون مشخص شود. برای این منظور از کد زیر استفاده میشود. cols تعداد ستون ها و rows تعداد سطرهای LCD کاراکتری می باشد.
lcd.begin(cols, rows);
سایر دستورات :
lcd.clear();
- انتقال مکان نما به محل دلخوان:
lcd.setCursor(col, row);
lcd.print(text);
int size=lcd.write('M');
- انتقال متن یک خانه به راست :
lcd.scrollDisplayRight();
lcd.leftToRight();
lcd.display();
- نمایش متن و اعداد با فرمت DEC :
lcd.print(text , DEC);
Lcd کاراکتری - ویکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
wiki.sbmu.ac.ir