آموزشهای گروهی :<شماره 8> : رنگ شناسي و چاپ

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه

به پيشنهاد يكي از دوستان قرار شد آموزشهاي گروهي اين شماره رو به موضوع رنگ و رنگ شناسي در چاپ اختصاص بديم.
البته يه بار ديگه همچين موضوعي رو در آموزشهاي گروهي شماره 5 داشتيم ولي اونجا بطور تخصصي درباره مبحث رنگ در چاپ صحبت نشده بود و بيشتر درباره روانشناسي رنگ و تركيبات اون صحبت شد.

خواهشا تو اين تاپيك فقط و فقط درباره رنگ شناسي چاپ صحبت كنيد و اگر موضوعي درباره روانشناسي رنگ و جزئيات اون داريد تو همون تاپيك آموزشهاي گروهي شماره 4 مطرح كنيد.

سعي ميكنيم تو اين تاپيك درباره اشكالاتي كه معمولا بعد از چاپ پيش مياد و اينكه چرا رنگها قبل و بعد از چاپ مشكل دارن صحبت كنيم. اگرم بحث اجازه داد يه صحبتايي هم درباره انواع چاپ روي مواد مختلف و چاپهاي افست و ديجيتال ميكنيم.

ممنون و موفق باشيد.
 

nima_dsnr

کاربر VIP
گفتم به عنوان آغازگر بحث این آموزش از مقالات سایت رو بزارم شاید به درد بخوره :

دستور Gamut Warning چيست ؟
Gamut ميزان رنگهايي است كه يك سيستم رنگي می تونه نمایش بده یا چاپ کنه .
طيف رنگهايي كه توسط چشم انسان قابل مشاهده است بيشتر از Gamut موجود در هر سيستم رنگيست . در بين مدل هاي رنگي lab color بيشترين Gamut رو داره و بعد از اون RGB كه از انتشار سه رنگ ( Red , Green , Blue ) ايجاد مي شه قرار داره . پس بنابراين RGB نمي تونه بعضي از رنگها مثل زرد خالص رو به طور دقيق روي صفحه مانيتور ايجاد کنه .
CMYK Gamut پايين تر از RGB هست , يعني در واقع ما تو مانيتور رنگهايي رو مي بينيم (RGB) كه ممکنه در چاپ (CMYK) موجود نباشه .
به رنگهايي كه بين RGB gamut و CMYK هست يعني در RGB وجود داره اما در CMYK موجود نيست Out of gamut يعني خارج از gamut گفته مي شه .
خوبه به اين نكته توجه كنيم كه اغلب تصاويري كه ما به دست میاریم از طريق اسكن اون تصوير هستش و اكثر اسكنر ها هم تصوير رو در حالت RGB اسكن مي کنن , يعني در واقع ممکنه رنگ هايي ايجاد کنن كه براي سيستم چاپ مناسب نباشن و هنگام چاپ خراب بشن . البته وقتي شما از سيستم RGB به CMYK سوييچ مي کنین خود فتوشاپ بطور اتوماتيك اين تبديل رو انجام ميده اما نه به طور صحيح . پس بنابراين بايد ابتدا اين رنگها ، يعني رنگهاي Out of gamut رو شناسايي كنيم و انها رو براي سيستم چاپ آماده كنيم .
براي اين كار در برنامه فتوشاپ در پالت Slider ، Color ها رو به RGB تبديل کنین . ( مطابق شكل 1 )


عكس شماره 1

Gamut2.jpg



حالا اهرمای اونو جابجا کنین ، می بینین گاهي اوقات يك علامت مثلث خطر ( مطابق شكل 2) كنار رنگ ظاهر ميشه كه در واقع اين علامت بيانگر اینه كه رنگ انتخابي Out of gamut هستش .


عكس شماره 2

Gamut1.jpg



بعد از اسكن كردن يا باز كردن یه تصوير RGB تو فتوشاپ ، قطره چكان eyedropper رو انتخاب كنيد و روي عكس حركت کنین تا رنگای Out of gamut رو تشخيص بدین .


عكس شماره 3

Gamut3.jpg



البته بهترين راه اینه كه از منوي view دستور Gamut Warning رو انتخاب کنین . با انتخاب اين گزينه قسمتهايي كه Out of gamut هستن تغيير رنگ پيدا مي کنن . ( البته اين تغيير رنگ فقط براي نمايشه ) .


عكس شماره 4

Gamut4.jpg



پس تنها كاري كه باقي مي مونه اینه كه شما اين رنگها رو اصلاح کنین تا موقع چاپ دچار مشكل تغيير رنگ نباشین .
نكته : البته براي كارهاي با كيفيت بالا حتمآ تصويرتون رو به صورت چهار رنگ (CMYK) اسكن کنین ; كه در صورت نياز به اسكن (CMYK) ، اين سرويس رو ليتوگرافي ها انجام میدن .
اميدوارم اين مطلب به كارتون امده باشه .
 
آخرین ویرایش:

navidba

Well-Known Member
من که چیز دیگه ای بلد نیستم در رابطه با photo editing ولی یه سوال اگه خواستیم چیزی رو چاپ کنیم بهترین پسوند bitmap هست . درسته ؟ و تفاوتش با jpg چیه ؟ چون ما می خواهیم با فتوشاپ سیو کنیم با پسوند jpg سیو کنیم اون مشخطاتی که می خواد رو ما اگه تا آخر ببریم هم کیفیت بیشتر میشه.
با تشکر از سارا و نیما
 

P.A.Y.T.O.N

Active Member
بهترين كيفيت واسه چاپ tiff و PSD هست ... البته بايد هواستون باشه بودن لايه بدين بره!
تو JPG موقع چاپ رنگ ها به هم ميريزه اگه تو صفحه بندي كار رنگي JPG استفاده كنيد ... عكس سياه سفيد چاپ ميشه...
 

hamedfardin

Member
سارا جان من كه آخرش نفهميدم اوجا بحث رو ادامه بدم يا اينجا....البته مبحث امروز رو اونجا نوشتم....ولي اگه لازمه بيام اينور...بگو تا فردا اينوري بشم...يا اينكه اينوريها ، اونوري بشن...خلاصه اينكه يكجا اين مطالب نوشته بشن تا كسي يكوري نشه...يعني گيج نزنه...از نيما جان هم به خاطر اين پست مفيد متشكرم
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
نيما جان مرسي خيلي استفاده كرديم.

نويد جان همونطوري كه مهدي هم گفت بهترين فرمت براي چاپ PSD و بخصوص Tiff هست.
كلا فرمتهايي مثل JPG‌ يا BMP و ... فقط و فقط براي استفاده هاي كامپيوتري و بصري هستن و براي چاپ اصلا پيشنهاد نميشه.

حامد جان تو همون تاپيك هم كه گفتم بحث رو اينجا ادامه بديم.
اگر اشكالي نداره اون تاپيك رو قفل كنم كه همگي اينجا بحث كنن؟
 

webroamer

Member
با سلام
کار خوبی کردین که این آموزش ها رو گذاشتین
از همه دوستان ممنونم
اگه می شه یه چیزایی هم در مورد کالیبره کردن مانیتور بگین . اخه شنیدم اگه بتونیم اونو به طور استاندارد کالیبره کنیم مشکلات هنگام چاپ کمتر می شه و رنگهای مانیتور و چاپ بیشتر بهم شبیه میشن.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
كاملا درسته وب رومر جان.
كاليبره كردن مانيتور در اصل همون تنظيم ميزان نور (Brightness) و شدت نور (Contrast) ميشه.
البته براي اينكار كافيه شما يه جدول رنگ استاندارد چاپ شده داشته باشي كه اين جدول رنگ رو ميتوني از چاپخونه ها بگيري.
اين جدول رنگ يه خصوصيتي كه داره اينه كه هر رنگي رو همراه با كد مخصوصش چاپ كرده.
حالا كافيه شما ميزان و شدت نور رو ت مانيتور طوري تنظيم كني كه مثلا كد رنگ c=46 و m=0 و y=7 و k=0 كه مربوط به رنگ آبي روشن ميشه تو مانتيور و اون جدول چاپ شده بيشترين شباهت رو به هم داشته باشن.
البته الان ديگه خود شركت ادوبي با قرار دادن برنامه Adobe Gamma كه موقع اجرا شدن فتوشاپ در اولين مرتبه بعد از نصب اجرا ميشه اين مشكل رو به حداقل رسونده.
اين برنامه بطوري خودكار اشكالات نور و كنتراست رو تنظيم ميكنه.
ولي در هر صورت خود شما هم ميتوني با دكمه هايي كه روي مانيتور هستن يا با نرم افزار مخصوص كارت گرافيكي اين تنظيمات نور رو انجام بدي.
 

hamedfardin

Member
سارا خانوم شما صاحب اختيارين....مگه ميتونم بگم نه؟ آخه منو چه به بحث در بادي رنگ....همون كه خواننده پستها و تاپيكهاي شما باشم به صرفه تره....از پستهاي كاربردي شما و ديگر دوستان استفاده ميكنم....و باز هم از لطفتون ممنون....يا حق
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
مرسي حامد جان. البته اين تاپيكا بايد با شركت بچه ها دنبال بشه و قرار نيست فقط يكي دو نفر مطلب بنويسن.

قرار شد كه تو اين تاپيك درباره رنگ شناسي و چاپ و كلا هر چيزي كه مربوط به چاپ ميشه صحبت كنيم.

بنظرم رسيد شايد خيلي از بچه ها درباره مراحل چاپ چيزي ندونن. واسه همين يه سري مطالب مربوط به چاپ افست رو اينجا ميگم تا بچه ها بيشتر آشنا بشن.

از اون لحاظ چاپ افست رو توضيح ميدم چون معمولترين نوع چاپ روي كاغذ تو ايران چاپ افست ئه.

كلا مراحل تهيه يه طرح و چاپ اون اينطوري دنبال ميشه:

مرحله اول مربوط ميشه به طراحي كار. تو اين مرحله طراح يا گرافيست طرح رو روي كاغذ اجرا ميكنه و بعد از اون بوسيله كامپيوتر اون رو بصورت ديجيتال درمياره. و بعد از ذخيره كردن با يكي از فرمتاي PSD‌ يا Tiff و رزلوشن و سايز متناسب با چاپ و با مد رنگي CMYK (براي چاپ افست) به ليتوگرافي ميرسونه.

مرحله دوم مربوط به ليتوگرافي ميشه. ليتوگراف بوسيله ي يه دستگاه مخصوص به اسم Image Setter از طرح خروجي ميگيره. همون فيلم كه گفته ميشه در اين مرحله گرفته ميشه. يعني براي چاپهايي كه چهار رنگ هستن (CMYK) 4 فيلم گرفته ميشه. براي هر رنگ يك فيلم. همونطوري هم كه ميدونيد يه كار چهار رنگ تشكيل ميشه از 4 تا رنگ C يعني سايان يا همون آبي، M يعني رنگ ماژنتا يا همون قرمز، Y يعني يلو يا همون زرد و K يعني كِي يا همون بلك يا همون مشكي.

دستگاه ايميج ستر دقيقا شبيه چاپگره با اين تفاوت كه بجاي كاغذ خروجيش فيلمه. تو عكس زير ميتونيد اين دستگاه رو ببينيد:

DSCN1830.JPG


در مرحله سوم لازمه كه اين فيلمهاي تهيه شده ظاهر بشن. براي اينكار فيلمها رو داخل دستگاهي به نام قيد كپي ميذارن تا بعد از نوردهي به فيلمها نقش فيلما روي زينك چاپ بشه و بعد از اون نوبت ميرسه به ظهور زينك. يعني از هر 4 فيلم مرحله قبل يه زينك براي هر رنگ تهيه ميشه. يعني 4 تا زينك در اين مرحله خواهيم داشت.
زينكهاي تهيه شده تو اين مرحله معمولا براي تيراژاي 50000 عدد كفايت ميكنن كه تعداد كاملا مناسبيه. يعني ممكنه شما مثلا تيراژ كارتون فقط 1000 تا باشه! در اين صورت چاپخونه 1000 نسخه براتون چاپ ميكنه و زينكها رو به شما تحويل ميده تا اگر خواستيد دوباره كارتون رو چاپ كنيد همون زينكهاي قبلي رو به چاپخونه بديد تا ديگه هزينه اي براي فيلم و زينك گرفتن متحمل نشيد.

حالا سوال اينجاست كه تو كارايي كه تيراژ خيلي بالايي دارن مثلا 100000 نسخه چيكار ميكنن تا هزينه به صرفه باشه؟! البته اينجور موارد خيلي كم اتفاق ميفته ولي بالاخره پيش مياد. در اين صورت زينك رو ميفرستن به قسمتي به نام زينك سوزاني. تو اين بخش با سوزاندن زينكها باعث ميشن كه تيراژ چاپ بالاتر بره. كه البته همونطوري كه گفتم اين مورد خيلي كم اتفاق ميفته.

مرحله چهارم مربوط ميشه به چاپ زينكها. زينكها به چاپخونه فرستاده ميشن تا در كارهايي كه چهار رنگ چاپ ميشن زينك مربوط به هر رنگ روي برج مربوط به اون رنگ نصب بشه و داخل هر برج رنگ مربوط به اون زينك ريخته ميشه. اين مرحله خيلي مرحله حساسيه. چون مسئول چاپ يا همون ناظر چاپ بايد رنگها رو با دقت زيادي انتخاب كنه و داخل برجها بريزه تا چاپ درست از ب دربياد. به همين خاطره كه معمولا ناظر چاپ رو از افراد بسيار باتجربه انتخاب ميكنن.

كاغذ از يه طرف وارد ماشين چاپ ميشه و بعد از عبور از زير هر برج نقش مربوط به اون زينك بوسيله ي رنگ مربوطه ايجاد ميشه. ماشين چاپ معمولا از چند تا غلطك تشكيل شده تا اول رنگها رو كاملا يكنواخت كنه و بعد به زينك برسونه. زينك اول بوسيله يه غلطك مرطوب ميشه. البته اون قسمتي كه نقش نداره مرطوب ميشه. مركب بوسيله يه غلطك ديگه روي زينك ماليده ميشه و چون مركب مرطوبه روي قسمتهاي مرطوب كه نقش ندارن نميشينه. بعد از اون نقش از روي زينك روي لاستيك چاپ ميفته و اون لاستيك چاپ اون نقش رو روي كاغذ منتقل ميكنه. همه ي اين مراحلي كه گفتم 4 بار اتفاق ميفته. يعني براي هر رنگ يه بار تمام اين مراحل مرطوب كردن و ... بايد انجام بشه.

اينا چهار مرحله مراحل اصلي و تكميلي كار چاپ بود. اما يه سري مراحل تكميلي مثل پوشش زدن روي كار (پوشش هاي UV، ورني، سلفون و ... يا مراحل صحافي مثل سرچسب و پاكت سازي و لترپرس و ... هم هست كه زياد به اين بحث مربوط نميشه.

هر سوالي كه درباره اين مراحل داشتيد مطرح كنيد.
موفق باشيد.
 

nima_dsnr

کاربر VIP
حالا سوال اينجاست كه تو كارايي كه تيراژ خيلي بالايي دارن مثلا 100000 نسخه چيكار ميكنن تا هزينه به صرفه باشه؟! البته اينجور موارد خيلي كم اتفاق ميفته ولي بالاخره پيش مياد. در اين صورت زينك رو ميفرستن به قسمتي به نام زينك سوزاني. تو اين بخش با سوزاندن زينكها باعث ميشن كه تيراژ چاپ بالاتر بره.

ممنون سارا جان.
من زیاد این قسمت رو متوجه نشدم...
چجوری میشه با سوزاندن زینکها تیراژ بالا بره؟
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
ممنون سارا جان.
من زیاد این قسمت رو متوجه نشدم...
چجوری میشه با سوزاندن زینکها تیراژ بالا بره؟

ببين كلا 2 نوع زينك تو بازار موجوده. يه نوعش زينك پوزيتيو ئه يه نوعش هم زينك نگاتيو. تو ايران بيشتر از زينك پوزيتيو استفاده ميشه.
تو اروپا و اكثر كشوراي آسيايي هم از همين زينك پوزيتيو استفاده ميشه.

اين زينكا جنسشون معمولا آلومينيوم ئه و تو چاپهايي كه تيراژ بالا دارن خورده ميشه. به همين خاطر تو دماي حدود 250 درجه سانتيگراد حرارت داده ميشه تا دوباره استحكام و مقاومت خودش رو بدست بياره.

البته خيلي جاها هم بجاي زينك آلومينيومي از زينك مسي تو كاراي پر تيراژ استفاده ميكنن كه البته خيلي كم پيش مياد.
 

hamedfardin

Member
سارا جان از اين بحثي كه شروع كردي خيلي ممنون ولي من يك سري سوال دارم كه دوست دارم به جوابشون برسم...اگه ميشه در مورد پروفايهاي رنگ در فوتوشاپ كمي توضيح بده..و اينكه چه نرم افزارهائي رو واسه پروفايل سازي پيشنهاد ميكني...و همين طور در مورد cmm نيز مطالبي رو مي خواستم كه بدونم...موفق و مويد باشي...ياحق
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
مرسي حامد جان.
خوشحالم كه بحث رو دنبال ميكني.

درباره چيزايي كه خواسته بودي اول بگم كه درستش CMS هست مخفف Color Management System يعني سيستم مديريت رنگ.

موضوع خيلي خوبي رو مطرح كردي. درباره اين موضوع اگر بخوام توضيح بدم خيلي مطلب ميشه نوشت. ولي قبلا تو مجله ي شبكه يه مقاله ي خيلي خوب خونده بودم درباره اين موضوع كه خلاصش رو برات توضيح ميدم.

ببين همونطوري كه ميدوني رنگ داخل مانيتور از سيستم RGB پيروي ميكنه. رنگاي داخل مانيتور بوسيله لامپ تصوير و نور ساخته ميشن و تعداد اونا بسيار بسيار بالاست. تقريبا هيچ چاپگري نيست كه قدرت چاپ تمام رنگها رو داشته باشه.

يعني مثلا براي امتحان شما ميتوني يه سند باز كني و يه گراديانت ايجاد كني كه از رنگ زرد شروع بشه و به رنگ بنفش ختم بشه. اين دو تا رنگ تو 2 تا طيف كاملا متفاوت هستن و دليل انتخابشون محدوده ي وسيع بين اين 2 تا رنگ بود.

ميبيني كه چقدر ظريف يه محدوده ي خيلي زيبا از رنگ زرد شروع ميشه و كم كم پررنگ ميشه تا نهايتا به رنگ بنفش ميرسه.
حالا كافيه همين سند رو با چاپگر چاپ كني. ميبيني كه اولا خيلي از رنگا حذف ميشن و دوما محدوده ي گراديانت ديگه اون ظرافت داخل مانيتور رو نداره.

در واقع اين محدوده اي كه تو چاپ حذف ميشه همون Out of Gamut هست كه نيما توضيح داد.
يعني يه محدوده اي از رنگ كه بعد از چاپ حذف خواهد شد.

حالا چيكار كنيم كه بتونيم اين تفاوت رو به كمترين ميزان ممكن برسونيم تا طرحي كه ميزنيم لااقل 80 - 90 درصد مطمئن باشيم بعد از چاپ رنگ درستي داره؟

براي اين كار از سيستم مديريت رنگ يا همون CMS استفاده ميكنن. CMS در واقع يه مترجم رنگ بحساب مياد كه كارش اينه كه تغييرات لازم رو روي رنگهاي نمايش داده شده داخل مانيتور اعمال ميكنه و اونها رو براي چاپگر ترجمه ميكنه. هر CMS ئي 3 تا جزء مختلف داره:
1- يه طيف رنگي مستقل براي هر كدوم از دستگاهها.
2- يه پروفايل از پيش تعيين شده كه خصوصيات رنگ يه دستگاه رو در خودش جا ميده.
3- يه موتور مديريت رنگ كه كارش ترجمه ي همون رنگها براي دستگاه چاپه.

از بين اين 3 مورد مورد دوم رو شما خواسته بودي.
ببين هر طراحي اولين قدمي كه بايد برداره اينه كه مانيتورش رو كاليبره كنه. خيليا اين مورد رو اصلا مهم نميدونن و دنبالش نميرن. خيليا هم اصلا نميدونن كه بايد اينكار رو انجام بدن. و خيلياي ديگه هم فكر ميكنن اين كار خيلي سخته و احتياج به فن و فنون خاصي داره و ...

اما در واقع اينكار هيچ نرم افزار يا دانش اضافي نميخواد. خود فتوشاپ تو اين زمينه هم خيلي كامل و خوب جواب ميده.
از نسخه 5.0 به بعد فتوشاپ همراه نصب فتوشاپ يه نرم افزار بسيار قدرتمند و در عين حال ساده نصب ميشه به اسم Adobe Gamma كه مزيت بزرگي كه داره اينه كه هم براي سيستم عامل ويندوز قابل اجرائه هم براي سيستم عامل مكينتاش.
اين برنامه رو ميتونيد از داخل پوشه ي Control Panel اجرا كنيد.

حالا يه توضيحاتي درباره اين برنامه ميدم و نحوه كار كردنش. با اين برنامه براحتي ميتونيد پروفايل متناسب رو بسازيد و ذخيره كنيد و حتي از پروفايل هاي از پيش ساخته شده استفاده كنيد و ...

وقتي اين برنامه رو اجرا ميكنيد يه پنجره شبيه تصوير زير براتون باز ميشه:

9a_photoshop1.jpg


تو اين پنجره 2 تا انتخاب داريد. يكي روش گام به گام يكي هم روش تنظيم دستي. اينجا بنظر من روش دوم يعني تنظيم دستي رو انتخاب كنيد.

تو اين مرحله نوبت ميرسه به تنظيم ICC يا همون پروفايل رنگ. بطور پيش فرض اگر درايور مانيتورتون رو نصب كرده باشيد داخل كادر بالايي ICC مربوط به مانيتورتون رو نمايش ميده:

9a_photoshop2.jpg


اگر روي دكمه Load كنار اين كادر كليك كنيد ميبينيد كه كلي پروفايل وجود داره و شما با انتخاب هر كدوم از پروفايلها متوجه ميشيد كه تنظيمات موجود تو اين پنجره تغيير ميكنه. در واقع ما ميخوايم اين تغييرات رو بصورت دستي اعمال كنيم و بعدش ذخيره كنيد.

تو همون پنجره بالايي دو تا نوار زير هم به رنگ سفيد و مشكي ميبينيد.
بالاي اون نوشته Brightness and Contrast. اين 2 تا نوار براي تعيين و تنظيم ميزان و شدت نوره.
براي تنظيم كردن ميزان و شدت نور روي دكمه هايي كه روي مانتيورتون هست و براي تنظيمات مانيتور هست فشار بياريد تا صفحه مربوط به تنظيمات مانيتور ظاهر بشه.
حالا مقدار Brightness و Contrast مانيتور رو اونقدر كم و زياد كنيد كه اين دو تا نوار اولا كاملا يه دست بشن. يعني بصورت راه راه نباشن و دوما رنگ بالايي كاملا مشكي و رنگ پاييني كاملا سفيد باشه. اگر مثلا رنگ پاييني حتي خاكستري روشن هم باشه هنوز درست عمل نكرديد.

شكل زير رو ببينيد:

9a_photoshop3.jpg


تو اين تصوير شكل A از نظر كنتراست مشكل داره و ميبينيد كه بصورت راه راه در اومده.
شكل B هم از نظر نور مشكل داره و ميبينيد كه رنگ سفيد بصورت خالص نيست.
اما شكل C هم از نظر ميزان نور و هم از نظر شدت نور كاملا درست و بدون اشكاله.

گزينه ي بعدي كه وجود داره ميزان فسفر شيميايي ئه رنگه. فسفر شيميايي در واقع نشون دهنده محدوده رنگ مانيتوره:

9a_photoshop4.jpg


تو اين مرحله شما 2 تا انتخاب داريد: EBU/ITU: و‌ Trinitron
شما ميتونيد يكي از اين 2 گزينه رو انتخاب كنيد و خودتون بنا به نيازتون بايد انتخابش كنيد.
اگر هيچ كدوم از اونا به كارتون نيومد ميتونيد خودتون بصورت دستي ميزان دقيق رنگاي قرمز و سبز و آبي رو وارد كنيد.
شركت ادوبي خودش پيشنهاد داده كه اگر ميزان دقيق اين 3 رنگ رو نميدونيد ميتونيد از بخش پشتيباني شركت بپرسيد.

مرحله بعدي نوبت تنظيمات مقدار سايه ها و رنگهاي مياني ميشه:

9a_photoshop5.jpg


ميله‌بار زير هركدام از مربع‌ها را به چپ و راست حركت بديد تا مربع داخلي در رنگ حاشيه ناپديد بشه. اين مقدار براي كامپيوتر‌اي خونگي با سيستم ‌عامل ويندوز برابر 2/2 ئه.

در اين مرحله بايد سفيد‌ترين نقطه‌ قابل نمايش روي مانيتور را تعريف كنيد:

9a_photoshop6.jpg


رنگ سفيد روي مانيتور با مقدار حرارت تعريف ميشه كه واحد آن در مبناي كلوين ئه و تعيين مي‌كنه كه رنگ سفيد مورد استفاده تا چه ميزان سرد يا گرم ئه! مقدار پيش فرض نقطه‌ سفيد يا ‌ White Point براي بيشتر كامپيوترا و تلويزيوناي خونگي برابر‌‌ ‌‌3900K يا درجه‌ كلوين است. فراموش نكنيد از اونجا كه اين تنظيم يك تنظيم سخت‌افزاري بسيار مهمه در صورتي كه تا قبل از اين، از آن استفاده نكرده‌ايد بهتر است در اين مرحله از تنظيمات خارج شويد و عمليت تنظيم را از همين‌جا دوباره ادامه دهيد.

اگر قادر به انتخاب يك نقطه‌ سفيد مناسب نيستيد روش زير را امتحان كنيد:‌
تمام چراغاي اتاق رو خاموش كنيد تا هيچ نوري به سطح مانيتور نتابه.
دكمه‌‌ Measure رو كليك كنيد بعد OK را كليك كنيد. سه شكل چهارگوش ظاهر مي‌شه. هدف اينه كه رنگ شكل مياني تا حد امكان به خاكستري طبيعي (بدون هيچ ته‌رنگي ) نزديك بشه. سعي كنيد به صورت چشمي، تفاوت كنتراست بين خاكستري مايل به آبي و خاكستري مايل به زرد را تشخيص بديد و بعدش رنگ مياني آن را به عنوان خاكستري طبيعي انتخاب كنيد. براي تغيير رنگا با دكمه‌هاي جهت‌دار به چپ و راست بريد. رنگ خاكستري آبي انتخاب شده را را چندبار كليك كنيد تا ناپديد بشه. حالا رنگ خاكستري زرد را پيدا كنيد و چند بار كليك كنيد تا اون هم ناپديد بشه. حالا از ميون رنگاي مياني رنگ خاكستري طبيعي را كليك كنيد و جدا كنيد:

9a_photoshop7.jpg


الان شما تمامي مشخصات مانيتور رو تنظيم كرديد. اين مشخصات اطلاعات مربوط به ميزان روشنايي و رنگ صفحه‌ نمايشه كه ميتونه بوسيله‌ تمام نرم‌افزاراي گرافيكي‌ كه از پروفايلاي نمايشي پشتيباني مي‌كنند (مثل‌ Adobe illustrator) مورد استفاده قرار بگيره. آخرين مرحله، ذخيره كردن اين تنظيماته. مي‌تونيد هر اسمي براش انتخاب كنيد. ‌Adobe Gamma از اين به بعد اين پروفايل را به عنوان پروفايل پيش‌فرض كامپيوتر شما قرار مي‌ده.

به اين ترتيب تنظيمات پروفايل تموم شد و ميتونيد اميدوار باشيد كه كاراي چاپيتون با حداقل ميزان خطا چاپ بشن.

موفق باشيد.
 

hamedfardin

Member
سارا جان از توضيحاتت بسيار ممنون.....ولي من منظورم همون cmm بود (color management module) به معني ماژول مديريت رنگ،تا اونجائيكه من ميدونم cmm يه جور سيستم باي ترجمه رنگ هستش...يعني ما پروفايل رنگ سيستمي كه باهاش طراحي كرديم رو بهش ميديم و اون اين پروفايل رو براي چاپ و دستگاه چاپگر ترجمه ميكنه تا رنگها دقيقا هموني باشن كه ما خواستيم....سارا من منظورم اين بود كه اگه ممكنه بيشتر در اين مورد توضح بديد...هرچند نكاتي كه مطرح كردي هم كلي شنيدني بودن....باز هم ممنون...
 

webroamer

Member
با سلام
خیلی خوب توضیح داده بودین . در مورد رنگ پنجم هم میشه توضیح بدین که اون به چه ترتیب هستش ؟
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
حامد هموني كه خودت گفتي كاملا درسته.

تعريف ديگه اي نميشه براي CMM درنظر گرفت.

CMM يه ماژول مديريت رنگه كه وظيفش اينه كه مثلا شما يه عكس داري كه در سيستم رنگي RGB هست و ميخواي اين عكس رو با دستگاه افست چاپ كني. حالا براي اينكه رنگا درست دربيان و بعد از چاپ بهم نريزن لازمه كه شما عكس رو بصورت CMYK به چاپخونه بدي. حالا وقتي از منوي Image گزينه Mode و بعدش گزينه CMYK رو انتخاب ميكني متوجه ميشي كه انگار يه دفعه عكست رنگاش تغيير ميكنه و بعضي از رنگا حذف ميشه.

اينجا در واقع همون ماژول عمل كرده و تشخيص داده كه مثلا كد رنگ X براي چاپ در حالت CMYK مناسب نيست و خودبخود حذفش كرده.

بازم برميگرديم سر همون بحث out-of-gamut كه نيما گفت. يعني اين ماژول كارش حذف رنگاي در محدوه ي out-of-gamut ميشه.

من يه فايل از اين لينكي كه ميدم گرفتم و نصب كردم. احساس ميكنم تو بخش File > Print يه سري انتخابهاي بيشتري براي رنگ و پروفايل رنگي اضافه شده. حالا شما قبل از اينكه فايل رو نصب كني يه نگاه به اين بخش بنداز و بعد فايل رو نصب كن ببين تغييري ميكنه يا نه؟!

HTML:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3618
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
با سلام
خیلی خوب توضیح داده بودین . در مورد رنگ پنجم هم میشه توضیح بدین که اون به چه ترتیب هستش ؟
ببينيد همونطوري كه ميدونيم يه كار چاپي اصولا از چهار رنگ CMYK تشكيل ميشه.
حالا شما بنا به نيازت بعضي مواقع لازم داري كه يه رنگ به كار چاپي اضافي كني كه اين رنگ رو نميشه بوسيله نرم افزار ايجاد كرد.
مثلا رنگ نقره اي يا طلائي يا نقره آبي (يا همون نقرآبي) و ...
تا حالا فكر كرديد مثلا بعضي از اين كاتالوگا چطوري بعضي جاهاي كارشون طلايي رنگه؟ ولي هر چي آدم سعي ميكنه تو فتوشاپ نميتونه همچين كدي رو پيدا كنه.
براي همين اومدن به برجهاي مركب ماشين چاپ 1 يا چند برج ديگه اضافه كردن. مثلا ماشين چاپ 4 رنگ يهو شد ماشين چاپ 4+1 رنگ يا جديدا ميشنويم كه بعضي چاپخونه ها تو تبليغاتشون ميگن مثلا ما ماشين چاپ 6 رنگ يا 8 رنگ يا حتي 12 رنگ داريم!!
اين همونيه كه گفتم. يعني مثلا 2 تا برج ديگه به ماشين چاپ اضافه ميشه و وظيفه ي اون 2 تا برج اضافي اينه كه رنگاي بقول شما پنجم و ششم و ... رو ساپورت كنن.

براي ايجاد همچين رنگي شما مياي توي فتوشاپ يه كانال اضافه ميكني. رنگ اين كانال اصلا مهم نيست. فقط حواستون باشه كه اين كانال اضافي رنگش نبايد تركيبي از چهار رنگ باشه. توصيه ميكنم مشكي باشه.
بعد كه كار رو به ليتوگراف داديد ميگيد كه اين 4 كانال كه براي 4 رنگ اصليه و كانال پنجمي كه خودتون اضافه كرديد مثلا براي رنگ طلائيه.
تو اين روش حتما بايد يه هماهنگي و تجربه ي كاري بسيار بالا بين طراح + ليتوگراف + ناظر چاپ وجود داشته باشه.

حالا نوبت ميرسه به چاپخونه. ناظر چاپ چند تا راه براي ساخت همچين رنگي داره:

يكي اينكه مثلا براي رنگ نقرآبي بياد اول يه لايه رنگ نقره اي چاپ كنه و بعد تحت يه شرايط خاصي رنگ آبي رو روي اون نقره اي چاپ كنه. اين روش تجربه بسيار بالايي ميخواد ولي كم هزينه ترين روشه.

دوم اينكه بياد رنگ نقره اي خالص رو با رنگ آبي مخلوط كنه و رنگ نقرآبي ساخته شده رو داخل برج پنجم بريزه.

سومين راه هم ميتونه استفاده از مركب خالص و آماده ي نقرآبي باشه كه البته اينجور مركبا معمولا گرون قيمت هستن و استفاده ازشون هزينه بره.

بعضي جاها رو هم من ديدم كه ميان يه تركيب رنگي رو چاپ ميكنن و يه لايه سلفون مات يا براق روي كار ميكشن و همين سلفون باعث ميشه كه اون تركيب رنگي مثلا طلائي بنظر بياد. البته فقط اينطور بنظر مياد وگرنه اون تركيب واقعا طلائي نيست.

اميدوارم سوالت جواب داده شده باشه. اگر هنوز مشكلي بود بپرس.
 

webroamer

Member
با سلام
با تشکر از شما بابت توضیحات مبسوطی که در این مورد دادین .
اما در مورد مطلبی که در مورد CMS توضیح دادین یه سری سوال داردم.
1- من کامپیوترم لب تاپ هستش نمی دونم چطوری می تونم برم به قسمتهای مربوط به کنتراست و رنگ و تنظیمات صفحه نمایش؟! اگه می شه بگین چطور می تونم این کار رو بکنم ( لب تاب توشیبا)
2 -جایی که در مورد فسفر توضیح دادین سیستم من علاوه بر اون دوتایی که شما گفتین چند تای دیگه هم داره با این عنوان
HDTV ccir 709
NTSC 1953
P22-EBU
SMPTE-C CCIR 601-1
می شه در مورد اینا هم توضیح بدین که چی هستن و به چه دردی می خورن ؟
3- جایی که گفتین "ميله‌بار زير هركدام از مربع‌ها را به چپ و راست حركت بديد تا مربع داخلي در رنگ حاشيه ناپديد بشه. اين مقدار براي كامپيوتر‌اي خونگي با سيستم ‌عامل ويندوز برابر 2/2 ئه"
من هر کاری می کنم ناپدید نمی شه که؟! منظورتون از ناپدید شدن چیه ؟
اگه ممکنه در مورد این سوالات توضیح بدین .
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
درباره سوال اولت بايد بگم كه تا اونجا كه من ميدونم شركت ادوبي نرم افزار Adobe Gamma رو فقط براي مانيتوراي معمولي يا همون CRT عرضه كرده. منم وقتي فتوشاپ CS3 رو نصب كردم ديدم اين نرم افزار باهاش نصب نشد! يكمي كه گشتم ديدم اين نرم افزار فقط براي مانيتوراي معمولي قابل استفادست و من چون از LCD استفاده ميكنم اين نرم افزار برام نصب نشده.
حالا درباره شما هم دقيقا نميدونم كه اصلا اين نرم افزار براتون نصب شده يا نه؟! چون خبر ندارم كه لب تاپ رو هم ساپورت ميكنه يا نه؟ براي تنظيمات دستي هم كه گفتم حتما لازم نيست كه دكمه ي خاصي بصورت سخت افزاري روي مانيتور باشه.
الان مانيتوراي LCD هم اين تنظيمات رو بصورت دستي ندارن و فقط 1 دكمه روي مانيتور هست كه اونم براي خاموش و روشن كردن مانيتوره.
شما براي اينكار بايد از نرم افزار كارت گرافيكت كمك بگيري. وقتي نرم افزار رو نصب ميكني يه آيكن تو قسمت System Tray‌ بغل دست ساعت سيستمت برات نمايش داده ميشه. ميتوني اون رو باز كني و مقدار نور و كنتراست رو تنظيم كني.

درباره دومي هم بايد بگم كه هر مانيتوري تنظيمات خاص خودش رو هم داره.
راستي اين گزينه هايي كه گفتي رو من تا حالا باهاشون مواجه نشدم.
ولي بيشتر برميگرده به خود مانيتور لب تاپت. اون اولي كه كاملا مشخصه براي تنظيمات HDTV يا همون فيلماي با كيفيت بسيار بالاست كه تازه داره وارد بازار ميشه و فعلا تا بخواد عرضه بشه كلي طول ميكشه. واسه همين فعلا با اون كاري نداشته باش.
مورد دومي هم براي نمايش فيلم يا تصوير با فرمت NTSC ئه كه چون سيستم ايران و خيلي جاهاي ديگه براساس سيستم PAL هست اون رو هم نيازي نيست تغييرش بدي.
دو تا مورد بعدي رو دقيقا اطلاعي ندارم. ولي كمون نميكنم چيز خيلي مهم و حياتي باشه. بنظرم زياد تغييرشون ندي بهتره.

مورد سومي هم كه اگر تو عكس بالا توجه كني يعني اين عكس:

9a_photoshop5.jpg


ببين الان داخل مربع بزرگ يه مربع كوچيك هست كه اطراف مربع هم 2 نوع راه راه وجود داره. يكيشون راه راه كمرنگه و اون يكي راه راه پررنگ. شما بايد اونقدر اون ميله رو جابجا كني كه رنگ مربع وسطي يعني مربع كوچيكه با رنگ راه راههاي كمرنگتر يكي بشه.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا