آموزشهای گروهی :<شماره 8> : رنگ شناسي و چاپ

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
حالا یه سوال دیگه بزرگترین سازی که دستگاه های چاپ دارن چند در چنده ؟ چاپ روی کاغذ و مقوا منظورمه! بالاتر از 100 در 70 رو با چه دستگاهی می شه زد بدون اینکه بخوای کاغذت چند تکه بشه ؟!
ببخشيد سوالت رو دير ديدم البته حميد به اندازه كافي توضيح داد.

همونطوري كه حميد گفت تا سايز 100*70 رو با پرينتر و پلاتر ميشه زد ولي از اون بالاتر رو بايد با پلاترهايي كه به اسم لارج فرمت هستن چاپ كنيد.
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
درباره فیلم

توی کار چاپ، لیتوگرافی با تهیه فیلم شروع میشه . حالا یه سوال پیش میاد که فیلم چیه ؟ فیلم شبیه یه طلق شفافه با سه قسمت اصلی 1- حامل قشر حساس یا پایه 2- قسمت رابط 3- امولسیون : برومور نقره – کلرورنقره – یدور نقره
به امولسیون اصطلاحا ژله هم میگن . توی چاپ افست معمولا ژله رو ناخوانا میگیرن تا زینک خوانا و کار چاپ شده هم خوانا بیرون بیاد البته بعضی اوقات لازمه که ژله خوانا باشه و زینک نا خوانا مثل وقتی که میخوایم برچسب پشت شیشه ای چاپ کنیم. وقتی که زینک رو تهیه میکنیم باید سطح ژله با زینک در تماس باشه و بعد نور دهی به زینک آغاز میشه و بعد از آن ظهور زینک انجام میشه . دقت کنید اگه ژله با سطح حساس زینک هنگام نور دهی در تماس نباشه نور در عبور از حامل و قسمت رابط فیلم شکسته شده و تصاویر و نوشته به خوبی روی زینک ثبت نمیشه.
برای تشخیص طرفی که ژله قرار داره فیلم رو باید در نور حرکت بدیم ، اون طرف از فیلم که در مجاورت نور ماته و نور رو منعکس نمیکنه ژله فیلمه اما طرف دیگرش برق میزنه و نور رو بخوبی منعکس میکنه
نور از محلهایی که نوشته یا طراحی در فیلم وجود نداره به زینک و لایه حساس میخوره با شستشوی زینک محلهای نور خورده پاک میشه و محل های نور نخورده میمونه با این عمل طرح از فیلم به روی زینک منتقل میشه



وقتی که کارتون رو به چاپخونه تحویل میدید توی فرمی که پر میکنید احتمالا این سوال پرسیده شده که اندازه ترام چیه که بسته به نوع کار عدد اون رو یادداشت میکنید البته موارد دیگه ای هم هست که در آینده نمونه ای از اون فرم رو میگزارم ببینید
 

webroamer

Member
با سلام
یعنی دستگاهی نیست که بتونه بیش از 100 در 70 رو به صورت چاپ افست بزنه ؟
اخه من دیدم کارتنهایی که اگه بازشون کنی مثلا 130 می شن ولی به صورت یه تیکه خورده اونم رو مقوا نه کاغذ ؟!
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
با سلام
یعنی دستگاهی نیست که بتونه بیش از 100 در 70 رو به صورت چاپ افست بزنه ؟
اخه من دیدم کارتنهایی که اگه بازشون کنی مثلا 130 می شن ولی به صورت یه تیکه خورده اونم رو مقوا نه کاغذ ؟!

كلا سايزاي بالاتر از 100*70 جزو لارج فرمت حساب ميشن و دستگاههاي خاص خودشون رو دارن.

تو پستاي قبلي نميدونستم منظورت چاپ افست ئه. چاپ افست هم تا اونجايي كه من ميدونم لارج فرمت داره.
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
ترام

ترام
‏ترام در واقع کوچکترین جزء یک کار چاپیه، به گونه ای که وجود اون باعث ایجاد یک تصویر رنگی لطیف در کار چاپه. آکاهی از اشکال مختلف ترام، زاویه ترام و اندازه آن برای رسیدن به یک کار چاپی خیلی موثره.

شکل ترام
‏احتمالأ شکل ترام نکته ای است که کمتربه آن توجه میشه. طراحان کاراسکن تصاویر خود رو انجام داده و عکس را در طرح خود می گنجانند. کار نهایی رو آماده کرده وبه لیتوگرافی تحویل می دهند. ممکن است فیلم و زینک مورد نظر روکنترل کنند اما تقریبا هیچوقت شکل ترام رو برای لیتوگرافی مشخص نمی کنند.
‏البته لیتوگرافان حرفه ای می دونندکه شکل ترام رو بر اساس نوع چاپ و نوع کار چگونه انتخاب کنند. اما این نکته ای است که طراحان و ناظران چاپ نیزباید از اون آگاهی داشته باشند.
‏اشکال مختلف ترام با تنوع زیاد، مثلأ دایره، بیضی، مربع، فانتری، لوزی، لانه زنبوری و. . . وجود داره. اما همه اونها برای هرکار چاپی مناسب نیستند. در کار چاپ افست، معمولأ از ترام مربع استفاده می شود. چرا که به دلایل بصری، این ترام واضح تر دیده میشه و در چاپ افست مناسبترین است. اما ترام بیضی ازمحدوده Midtone لطافت وظرافت خاصی به تصویر میده. بنابراین شاید مناسب باشه که برای چاپ تصاویر و چهره و نقاشی های ظریف از ترام بیضی استفاده کرد.
بنابراین شکل ترام در چاپهای کونا کون، متفاوته. در حاپ افست معمولأ از ترام به شکل مربع، دایره و بیضی استفاده میشه در حالی که در چاپ گود ( هلیوگراور) از ترامها یی به شکل آجری و لانه ونبوری استفاده میشه.

ادامه مطلب رو در پست بعدی دنبال کنید
 

galagoola

Active Member
حالا یه سوال دیگه بزرگترین سازی که دستگاه های چاپ دارن چند در چنده ؟ چاپ روی کاغذ و مقوا منظورمه! بالاتر از 100 در 70 رو با چه دستگاهی می شه زد بدون اینکه بخوای کاغذت چند تکه بشه ؟!

شرمنده من یادم رفته بود جوابه این پستو بدم
بزرگترین سایزه چاپ 100*140 هستش و بهش میگن 9 ورقی
فلن
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
زاویه ترام

زاویه ترام
‏در چاپ برای اینکه رنگها درست روی هم قراربگیرند و یک کار رنگی را درست نمایش بدهند، بایستی ترام گزاری صورت بگیرد این ترامها بایستی در زوایای مختلفی نسبت به هم قرار بگیرند. همانطور که می دونید یک کار رنگی با چهار رنگ CMYK در چاپ ساخته می شه اما چنانچه زاویه ترام هر چهار رنگ CMYK یکی باشه، چیزی که دیده خواهد شد، نقشی تیره و تار و نامشخص خواهد بود. و درست به همین دلیل است که زوایای مختلف ترام ایجادشده تا همنشینی رنگهای CMYK به درستی صورت گرفته و چاپ زیبایی از یک کار به بار بنشیند.

دلیل اینکه قطرهای اون زاویه 90 ‏درجه باهم می سازندنسبت به مربع که قطرهای اون زاویه 45 درجه می سازند، بهتر و زودتر دیده میشه.

‏از طرف دیگه چنانچه زاویه دو ترام مختلف کمتر از 30 ‏درجه باشه، حالتی خاص در چاپ پدید میاد که به اون (پیچازی) میگند. در این وضعیت لطافت کار رنگی از بین رفته و پیچش های متعددی ازکار چاپی دیده می شه.
‏بنابراین در اینجا بایستی این دو نکته رو مد نظر داشت و بر اساس این اطلاعات زاویه ترام مناسب رو به هرکدوم از رنگهای CMYK اختصاص داد.
‏بر اساس دانسته های فوق، زوایای ترام استاندارد برای چاپ افست و بسیاری ازانواع دیگر چاپ به صورت K=45 ، Y=0 ،M=85 ، C=15 درنظر گرفته شده است. دقت در زاویه دادن به ترامها حائز اهمیته. رنگ مشکی یا k ‏به دلیل اینکه بیشتر از همه رنگها قابل دیدنه در زاویه 45 ‏درجه که کمتر به چشم میاد ، قرارداده و رنگ زردکه کمترین رنگ CMYK است اززاویه صفر یا 90 ‏درجه که بیشتر به چشم می آید، قرار داده شده.

‏این نوع زاویه ترام باعث می گردد که رعایت حداقل اختلاف زاویه دو ترام که 30 ‏درجه است بین رنگهای CMYK شده باشد. تنها رنگ زرد است که با دو رنگ C وM اختلاف 15 ‏درجه ای یعنی کمتر از 30 ‏درجه دارد که البته به دلیل کمرنگ بودن رنگ زرد مسئله پیچازی پیش نمیاد.

‏کاهی برای انواع دیگر چاپ زاویه ترامها را کمی تغییر می دهند تا حالت مناسب تری برای آن نوع چاپ ایجاد گردد. مثلأ در چاپ افست رول، کاهی زوایا به شکل k=15 ، Y=45 ، M=45،C=75 تغییر می کند

‏اکنون با دانستن اطلاعات فوق به نکات جالب توجه دیگری دست می یا بید. در یک کار چاپی 2 ‏یا 3 ‏رنگ که به شکل تفکیکی چاب می گردد، در انتخاب رنگها و زوایای ترام، دقت لازم رو داشته باشید. مثلا از زینک زرد برای چاپ رنگ تیره به همراه رنگهای تیره دیگر استفاده نکنید.زیرا احتمال پیچازی وجود خواهد داشت. البته این مسئله درحالتی است که رنگهای تفکیکی درجا یی باهم ترکیب شوند وگرنه چنانچه در همه جای کار چاپی رنگهابه شکل تفکیکی و مجزا چاپ گردند، اشکالی ایجاد نخواهد شد.

بحث های زیاد و جالب دیگه ای از این صنعت مونده ولی من نمیدونم دوستان علاقه دارند ادامه بدیم یا همون دوسه نفر قدیمی مشتری این قسمت هستند البته من برای احترام به همون دوسه نفر این بحث رو ادامه میدم اما امیدوارم دوستان دیگه هم مشتاق اینجور بحثا باشن یا اینکه به من تذکر بدن که بحثهایی که میکنم بدرد نمیخوره و ادامه ندم
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
چگونه یک کار چاپی را ارزیابی کنیم

اين مطلب رو توي يه نشريه دانشجويي ديدم که فکر ميکنم مطلب جالبي باشه


چگونه یک کار چاپی را ارزیابی کنیم

وقتی صحبت از ارزیابی یک کار چاپی می شود به معنای بررسی کلیه مرا حل طراحی تا چاپ و رسیدن به کالای مورد نظر است. این کالا ممکن است کارت ویزیت، بروشور، فولدر، پوستر، لیبل محصولات، جعبه وبسته بندی کتاب و یا هر چیز دیگری باشد. در اینجا صحبت از ویژگی های طراحی خوب نیست، بلکه نکات فنی که به چاپ ایده آل منجر می شود مورد اشاره واقع می شود.

‏ارزیا بی وکنترل یک کار چاپی بطور گسترده ای بستکی به آماده سازیهای پيش از چاپ، مراحل چاپ، پس از چاپ و مواد مورد استفاده درکار چاپی دارد.
‏با رعایت و کنترل مراحل مختلف قبل از چاپ، امکان رسیدن به کیفیت مطلوب درچاپ فراهم خواهدشد.
‏هنگامی که یک کار چاپی را بررسی می کنید، بسیاری از نکات گفته شده درذهن شما مرور می گردد. ممکن است تمامی نواقص و مشکلات ایجاد شده در کار چاپی را به گردن چاپ بیندازیداماباکمی دقت و حوصله می توان مشکلات ایجاد شده در هرمرحله را شناسایی و خاطرنشان کرد.

آنچه که بایستی قبل از انجام يک پروژه چاپی مد نظر داشت دقت در موارد زیر است

‏ا- پیش از چاپ:
‏- اسکن خوب و مناسب از نمونه اصلی باکیفیت - تفکیک رنگ

‏- انتخاب ترام مناسب برای چاپ

‏- کپی زینک خوب

‏- مدیریت رنگ

2 - چاپ:

‏- تکنولوژی چاپ یا به عبارت دیگر نوع چاپ
- تاثیر مرکب و مواد بر روی هم

‏3- پس از چاپ :

‏- نوع پوشش

‏- خط تا و برش

‏- صحافی
4- ‏مواد مصرفی:
-نوع کاغذ مصرفی
-نوع مرکب مصرفی
‏موارد گفته شده بالا کنترلهای قبل از به انجام رسیدن یک پروژه چاپی است اما وقتی کاربه انجام رسیدمي توانیدموارددیگری راجهت کنترل کیفیت پروژه چاپی مد نظرداشته باشید. موارد قابل کنترل به چهارگروه کلی تقسیم می شود شامل:
1-کنترل رنگ

2 -کنترل کیفیت
3 -کنترل هم پوشانی
‏4-کنترل سطح کار

‏می توانیدوجوداشکال درهر کدام را ریشه یابی کرده وباتوجه به اطلاعات مطالعه شده تشخیص دهیدکه اشکال مورد نظر درکدام مرحله ایجاد شده است.
‏1- کنترل رنگ

‏- شکل ترام
‏- چاقی ترام
‏- روی هم پوشانی مرکب دوتا یی شدن کار
2-کنترل کیفیت
‏- وضوح تصویر
‏3-هم پوشانی
‏- رجیستر شدن کار
‏- رجیستر شدن عکس 4-سطح کار
-کلاسه
- مات
-صافي سطح کار
با کنترل مواردگفته شده در يک کارچاپی به بسیاری ازمشکلات پی خواهیدبرد. به عنوان مثال ممکن است به موارد زیر در بررسی یک کار چاپی برخوردکنید.
1- نوشته ها خوردگی دارد یا رنجه رنجه شده است،
2 - نوشته ها تار است.
3 - نوشته ها سفیدک زده است.
4-کار بطور کلی وجیستر نیست.
5- عکس ها وضوح لازم را ندارد.
6- تصاویر دیجیتالی شده است. ‏
7- رنگ تنپلات یکدست نیست.
8 - خط تا و برش در جای خود نخورده است. ‏
9-پوشش uv یکدست نیست.
10- پوشش uv ارکارکنده می شود.
11 – spoot uv‏در جای خود نخورده است.
‏بطور کلی می توان موارد زیر را کنترل کرد.
1 - نوشته های موجود ازکار چاپی را با دقت ملاحظه نمایید. آیا خوردگی داشت یا رنجه رنجه شده است؟ آیا تار به نظر می رسد، اطراف نوشته سفيدي زده است

2-چون ارزیابی بعدار اتمام کار است، پس احتمالاکارموردنظر،برش خورده است
ورجیسترها دیده نخواهندشدتاروی هم خوردگی رنگهاراکنترل نمایید،بنابراین از روی وضوح عکسها و نوشته، کنترل رنگها را مد نظر داشته باشید.
3 ‏- عکسهارابادقت بررسی کنید. آیاعکسهااصطلاحادیجیتالی شده اند یا واضح
دیده می شوند.
4- آیا کار بعد از برش سفیدی ندارد.
5- آیا در طول فرآیند چاپ رنگها ثابت بوده یا دچار تغییر شده است.
6- با استفاده از لوپ گل ترام واکنترل کنیأ.
7 ‏- آیا خط تا و برش در جای درست خورده است.
1 ‏» پنانچه کار uvخورده است، پوشش و یکدستی آن کنترل شود.
9- آیا پوشش uvمرغوب است و از روی کارکنده نمی شود.
10- گر کار uv تکه خورده است، آیا در جای درست است.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
مرسي حميد جان.

من اين چند وقته اونقدر سرم شلوغ بود كه نتونستم زياد به اين تاپيك سر بزنم.

اگر بتونيد فعلا ادارش كنيد خيلي خوب ميشه.

بابت مطلب خوبي هم كه گذاشتي ممنونم. همونطوري هم كه گفتي يه پروسه‌ي چاپ چند مرحله داره و قبل و بعد از چاپ هم جزو اين پروسه حساب ميشن و به اندازه‌ي زمان چاپ مهم.
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
مدتي رو منتظر موندم تا از تجربيات دوستان در اين خصوص استفاده کنم اما ظاهرا کسي استقبال نکرد
ولي حيف ميشه که اين بحث رو همين جا رها کنيم و هنوز در اين باره ميشه صحبت هاي زيادي رو کرد من که دونسته هام توي همين حد بود و چيز زيادي نميدونم
اميدوارم دوستان هم بيان و توي اين بحث شرکت کنن تا ما هم از حضورشون استفاده کنيم

بحثي رو که امروز ميخوام در موردش صحبت کنم در باره : رنگ در طراحي
بعضي از طراحان در انجام پروژه تصميم ميگيرند که سطح وسيعي ازکار خود رو مشکي کنند که اين کار رو با انتخاب رنگ مشکي از پالت رنگ انجام ميدن اما بعد از اينکه کار از چاپ بيرون مياد متوجه ميشن که رنگ کارشون اونقدر که ميخواستن تيره نشده و اصطلاحا بور شده و با تمام هزينه هايي که کار چاپ داره کار نهايي مورد پسند نيست .
براي رفع اين مشکل بايد با اگاهي تمام سطح مورد نظرمون رو ترکيبي از چها رنگ CMYK در نظر بگيريم . مثلا k=100 و Y=30 و M=60 و C=80 که در اين حالت احتمالا کار نهايي همان مشکي مورد نظر هست .
البته بعضي ها تصور ميکنن که اگه ترکيب رنگهاي CMYK رو 100 بگيرن يعني هر کدوم از رنگها رو 100 بگيرن کار مشکي تر ميشه
اين درسته اما مشکلات ديگه اي تو اين زمينه پيش مياد مثلا به دليل مصرف مرکب زياد امکان داره که پشت کار هم رنگي بشه (در اثر روي هم قرار گرفتن ، پشت کاغذ هاي رويي رنگ ميگيره ) يا اگه کيفيت کاغذ خوب نباشه رنگ سياه از طرف ديگه اون ديده ميشه و براي طرحهاي دو رو مشکل پيش مياد .
نکته ديگه اي که بايد به اون دقت کرد اينه که نوشته ريز روي سطح تيره نوشته نشه و حتي اگر نوشته بزرگتري رو انتخاب ميکنيم بايد دقت کرد که امکان داره حاشيه نوشته ها که احتمالا بارنگ روشن هست درست ديده نشه بنابراين اندازه نوشته در سطح مشکي بسيار مهم است
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
salam khasteh nabashin ma tazeh karim faghat yad migirim va estefadeh mikonim az bozorgan

سلام دوست من
خیلی خوش اومدی
جای خوبی رو برای یاد گرفتن انتخاب کردی منم دارم همین کارو میکنم
فقط یه چیزی رو دوستانه بگم که مدیرای اینجا ناراحت میشن کسی فینگیلیش تایپ کنه:)
 

webroamer

Member
با سلام
يه مدت نبودم وقتي اومدم ديدم بابا تركوندين عجب آموزش گروهي خوب شد.
دست همه درد نكنه
يا علي مدد
 

picasso-lover

New Member
میشه در مورد رنگ آبی در چاپ های پلاتر فضای داخل (مخصوصاٌ 4 رنگ) توضیح بدید.
ما خودمون پلاتر hp 500 ps داریم . اما هر موقع پای رنگ آبی میاد وسط بیچاره میشیم. چون همیشه به بنفش میزنه مگر اینکه به جای آبی سیر از رنگ آبی مایل به سبز (کم کردن بیش از حد قرمز) استفاده کنیم که باز هم رنگ دلخواه نیست.
البته این فقط مشکل من نیست و تمام همکارانم که دستگاه 4 رنگ دارند هم همین مشکل رو با آبی دارند.
ممنون از زحمات همه دوستان.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
خیلی خوش اومدید دوست عزیز.

راستش این موضوع رو امین (lpi) گمونم بتونه بخوبی پاسخ بده.

ولی سوالی که دارم اینه که شما مانیتورت کالیبره هست؟ یعنی رنگها رو موقع طراحی به درستی نشون میده؟ و اینکه آیا جوهری که مصرف میکنی جوهر مطمئنی هست یا نه؟
 

picasso-lover

New Member
در جواب شما سارا خانم.
بله هم مانیتور کالیبره هست ، هم هد دستگاهها با کاغذ مورد نظر کالیبره شدن و هم "هم تراز" و البته جوهر های مصرفی هم مورد تائید HP هستن ولی باز این مشکل همچنان ادامه دارد.
البته به تازگی دستگاه epson 9880 رو هم خریداری کردیم که در اون چنین مشکلی وجود ندارد و فقط خراب کردن رنگ آبی در انحصار دستگاههای 4 رنگ مونده.
با تشکر از توجه شما.
البته این رو هم تاکید کنم که فقط در مورد رنگ آبی چنین مشکلی داریم و دیگر رنگها به صورت قابل قبولی چاپ میشوند.
 
آخرین ویرایش:

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
به یه نکته دیگه هم من اشاره میکنم شاید مفید باشه

وقتی که توی طرحتون از رنگ استفاده می کنید به درصد های Cmyk اون توجه کنید
ترامهای کمتر از 8% در بیشتر وقتها تغییر چندانی در رنگ ایجاد نمیکنه اما ممکنه به طرح آسیب وارد کنه
بعضی وقتها میبایست با حذف دو رنگ از Cmyk درصد رنگ بقیه را زیاد کنید و همون رنگ نهایی رو بدست بیارید
مثلا در طرحمون از رنگی استفاده کردیم بدین صورت K=20 و Y=5 و M=60 و C=5
در این حالت شاید بهتر باشه سیان را صفر بگیریم و کمی به ترام مشکی اضافه کنیم مثلا K=22 و Y=5 و M=60 و C=0
توی این حالته ک کار دقت بیشتری خواهد داشت
 

AhadGD

Well-Known Member
با سلام خدمت همه دوستان ...تا اونجایی که بود من مطالب این تاپیک رو خوندم به جز چند نوشته اولی بقیه در مورد رنگ هایی که توی چاپ خوب دربیاد صحبت کردن ...(درسته که بحث این تاپیکه)....
با توجه به اینکه بحث کالیبره کردن مانیتورها مهمترین بحث در طراحی و چاپ هستش کسی زیاد در این مورد مطلبی رو عنوان نکرد..
همونطور که اشخاصی مثل خانم سارا در این مورد حساسیت زیادی رو نشان میدن میتونه بحث مهم تری باشه که قبل طراحی و چاپ ابتدا بتونیم مانیتورمون رو به نحو احسن کالیبره کنیم وتا اونجایی که امکان داره به رنگ قابل چاپ نزدیک کنیم...
حالا اگه میشه در مورد کالیبره کردن توضیحات بیشتر رو عنوان کنید چون من خودم یکی از اشخاصی هستم که همیشه با کالیبره کردن مانیتور مشکل دارم وبارها و بارها شده که اونو کالیبره کردم ولی بازم احساس میکنم به خوبی این عمل انجام نشده...
موفق باشید
بای
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
احد جان
اتفاقا توی صفحه دوم سارا خانم در این باره صحبت کردن و مطلب خیلی خوب و جامعی هم گذاشتن و همینطور به سوالات یکی دوتا از دوستان هم جواب دادن که شاید مشکل هر کسی باشه حالا ....
پیشنهاد میکنم اگه فکر میکنید که چیزی عنوان نشده در قالب سوال بفرمایید تا از جوابی که دوستان میدن من هم استفاده کنم
موفق باشی
 

جدیدترین ارسال ها

بالا