آموزشهای گروهی :<شماره 8> : رنگ شناسي و چاپ

webroamer

Member
با سلام
ممنونم از توضیحات خوبتون
باید بگم که ادوب گاما برای لب تاب من نصب شده . با کمک راهنمایی های شما تونستم یه جورایی کنتراست صفحه رو تنظیم کنم ممنونم امیدوارم دیگه کالیبره شده باشه .
راستی در مورد اون لینکی که برای دانلود داده بودین باید بگم مثل اینکه لینشک ایراد داره چون وقتی می زنم توی صفح یه مشت کد اچ تی ام ال می بینیم و بس . چیزی برای دانلود نیست
به هر حال ممنونم
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
راستی در مورد اون لینکی که برای دانلود داده بودین باید بگم مثل اینکه لینشک ایراد داره چون وقتی می زنم توی صفح یه مشت کد اچ تی ام ال می بینیم و بس . چیزی برای دانلود نیست
لينك رو يه بار ديگه چك كن. چون من الان دوباره تست كردم ميره تو همون صفحه دانلود فايل.
 

webroamer

Member
با سلام
من یه سری سوال دارم
اولا توی فتوشاپ وقتی که هشدار دهنده out of gumet رو فعال می کنیم هرچی رنگ قشنگه می ارور می ده و هرچی رنگ مات و بیریخته هیچ اروری نمی ده؟ مگه همچین چیزی می شه اگه اینطوری اینهمه کار چاپی خوشرنگ ولعاب تو بازار هست اونا چطوری چاپ شدن؟
ثانیا ایا فایلی چیزی هست که توی اون کد رنگهای مختلف رو نوشته باشه که بشه دانلودش کرد و ازش استفاده کرد.

راستی قرار بود این تاپیک ادامه دار باشه پس چرا دوستان عزیز کنار کشیدن؟!
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
والا چي بگم؟
قبلنا بچه ها تو اين بحثاي تخصصي خيلي بيشتر شركت ميكردن.
ولي الان بيشتر وقت بچه ها تو بخش نظرخواهي ميگذره.
در صورتيكه يه طراح و گرافيست خوب بايد مسائل مربوط به چاپ رو هم بدونه.
شايدم همگي اينجور مسائل رو كامل ميدونن!
به هر حال ما خودمون چند نفر ادامه ميديم فعلا كسي هم خواست خوشحال ميشيم شركت كنن.

اولا توی فتوشاپ وقتی که هشدار دهنده out of gumet رو فعال می کنیم هرچی رنگ قشنگه می ارور می ده و هرچی رنگ مات و بیریخته هیچ اروری نمی ده؟ مگه همچین چیزی می شه اگه اینطوری اینهمه کار چاپی خوشرنگ ولعاب تو بازار هست اونا چطوری چاپ شدن؟
البته اينجوريا هم نيست كه تمام رنگاي خوب رو حذف كنه!
درسته تعداد زيادي رنگ تو مد RGB هست كه تو مد CMYK نيست ولي خود مد CMYK هم به اندازه ي كافي رنگاي قشنگ داره.
شما مطمئن باش حتي اگر كار رو در مد CMYK هم انجام بدي بعد از چاپ خوش آب و رنگ ميشه. كلا طرح چاپي با طرحي كه تو مانيتور ميبيني زمين تا زيرزمين فرق داره!
بعدم اينكه خيلي از كاراي چاپي كه الان ميبينيم با چاپ ديجيتال چاپ شدن. اين نوع چاپ قابليت چاپ رنگاي RGB‌ رو داره و به همين خاطر عكساي چاپ شده با اين نوع چاپ خيلي قشنگتر و خوش آب و رنگتر از چاپ افست ميشه.

ثانیا ایا فایلی چیزی هست که توی اون کد رنگهای مختلف رو نوشته باشه که بشه دانلودش کرد و ازش استفاده کرد.
فعلا اين رو داشته باشه. بازم پيدا كردم بهت لينك ميدم.
کد:
http://sarakhanoom.persiangig.com/document/Color_%20code%20reference.chm
 

webroamer

Member
با سلام
ضمن تشکر از شما بابت زحمتی که کشیدین .
من به یه نکته جالبی برخورد کردم وقتی که با مود cmyk کار می کنیم رنگها در فتوشاپ با کرل خیلی فرق دارن؟! منظورم اینه که فتوشاپ خیلی بی رنگ و بیروح نشون می ده ولی کرل خیلی خوشرنگ نشون می ده ؟ به نظرتون منشا این اختلاف چی می تونه باشه ؟ به نظر شما میتونه از همون ادوب گاما کنترلر باشه ؟
راستی واقعا اون رنگهایی که ادوب کنترلر اصلاح می کنه موقع مود cmykبه هیچ عنوان قابل چاپ نیستن ؟!
یه راستی دیگه ! دستت درد نکنه بابت اون فایلی که فرستادی محشره حرف نداره یه سوال دارم اولا اون فایل از کجا اومده ؟ ثانیا فرمت فایلش چیه ؟
 
آخرین ویرایش:

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
من به یه نکته جالبی برخورد کردم وقتی که با مود cmyk کار می کنیم رنگها در فتوشاپ با کرل خیلی فرق دارن؟! منظورم اینه که فتوشاپ خیلی بی رنگ و بیروح نشون می ده ولی کرل خیلی خوشرنگ نشون می ده ؟ به نظرتون منشا این اختلاف چی می تونه باشه ؟ به نظر شما میتونه از همون ادوب گاما کنترلر باشه ؟
اين موضوع بين خودمون باشه!
كلا براي كاراي چاپي اولين پيشنهاد كرل و فري هنده!
بخاطر چند تا موضوع. يكي همين رنگا يكي مسئله برداري بودن و ...
مثلا براي امتحان كافيه با يه فونت يه بار تو كرل يا فري هند تايپ كني و يه بار ديگه با همون فونت و همون سايز تو فتوشاپ تايپ كني و بعد پرينت بگيري. اگر خوب دقيق بشي ميبيني كه فونتي كه تو كرل تايپ شده لبه هاي خيلي شارپ تر و قشنگتري داره.
درباره رنگا هم ميتوني اين امتحان رو بكني. البته درباره رنگا گمون نميكنم خيلي تفاوت داشته باشه. ولي ميتوني خودت يه تست پرينت از هر دو تا برنامه بگيري و نتيجه رو مقايسه كني.

راستی واقعا اون رنگهایی که ادوب کنترلر اصلاح می کنه موقع مود cmykبه هیچ عنوان قابل چاپ نیستن ؟!
ببين ادوب كنترلر در واقع مياد رنگا رو اصلاح ميكنه. بهترين كار اينه كه يه تست پرينت بگيري و بعد مانيتور رو بوسيله اون تست پرينت تنظيم كني. يعني مثلا از 4 تا رنگ اصلي CMYK پرينت بگير و با مانيتور مقايسه كن و ببين چقدر تفاوت داره. البته اينم بگم يه كم تفاوت طبيعي ئه چون مانيتور بوسيله نور رنگ رو ميسازه ولي چاپ بوسيله جوهر.

یه راستی دیگه ! دستت درد نکنه بابت اون فایلی که فرستادی محشره حرف نداره یه سوال دارم اولا اون فایل از کجا اومده ؟ ثانیا فرمت فایلش چیه ؟
خواهش قابلي نداشت. :دي
فرمتش Compiled HTML Help file ئه. يه فرمت براي ساختن كتاب الكترونيكي.

اينم يه جدول ديگه. براي رنگاي Pantone .
1189456717_pantone_colour.jpg

کد:
http://rapidshare.com/files/54778029/PANTONE_coated_dazmoob.pdf
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
سلام خدمت دوستان
بحث خیلی جالبیه و اگه اجازه بدید با اینکه فکر میکنم خیلی دیر اومدم ولی من هم مطالبی رو برای ارائه بگذارم
قبل از اون لازمه از تمامی دوستانی که مطالب و تجربیاتشون رو برای بالا رفتن سطح آگاهی اینجا قرار دادن تشکر کنم . این مهم رو باید قدر دونست چون عده ای افراد با این طرز تفکر که نباید تجربیات خود رو در اختیار دیگران گذاشت زندگی میکنند و این باعث شده که ما از مصرع زیبای هنر نزد ایرانیان است و بس فاصله بگیریم .
با این مقدمه من هم دوست داردم که اطلاعات و تجربیات هرچند ناقص خودم رو در اختیار دوستان قرار بدم امیدوارم که دوستان بتونن با این مطالب چیزی به دانسته هاشون اضافه کنن البته دوستان زیادی در این مورد بحث کردند اما شاید مطالبی عنوان نشده باشه .
طراحان و گرافیستهای زیادی هستند که تجربه لازم در زمینه چاپ رو ندارند و این باعث شده کارهای زیبا و خلاقانه ای از اونها بر روی مانیتور ببینیم و همون کارها در چاپ چیز دیگری از آب در بیاد.

بحثمون رو بافونت شروع می کنیم
وقتی که کارمون رو با فونتی انجام میدیم دقت کنید که فونت به منحنی تبدیل بشه فرمت نهایی کار بهتره که با tiff به چاپ ارسال بشه اگر فایل رو به تصویر تبدیل میکنید (خصوصا در نرم افزار های برداری) باید دقت کنید که از فونتها و خطهای ظریف استفاده نکنید
چون فونتهای ریز در حدود سایز 5 یا 6 به کار صدمه میزنه و فونتها در کار نهایی کنگره دار دیده میشوند و یا رنجه میشوند .
اگه میخواید دور نوشته هاتون خط ایجاد کنید به ضخامت اون دقت کنید ضخامت حدود 1/ میلی متر دیده میشه و ضخامت بیش از اون برای فونتهای کوچک مناسب نیست . هیچ وقت برای قرار دادن خط دور نوشته از چند رنگ استفاده نکنید چون در چاپ به فونتها صدمه وارد میکندو باعث نا خوانایی میشه
در طراحی باید دقت کنید که نوشته ها نباید به حاشیه متن نزدیک شوند این فاصله در کار های مختلف مثل کارت ویزیت ، سربرگ و... فرق داره بااین کار اولا از لحاظ زیبایی به کار لطمه ای وارد نمیشه و ثانیا هنگام برش با گیوتین یا دایکات متن ها زیر برش نمیروند . البته موارد خاصی هم هست که طراح میخواد که عمدا مقداری ار فونت نوشته برش بخوره که اون اشکالی که نداره هیچ ، به زیبایی کار هم کمک میکنه
اینها چیزایی بود که در مورد فونت میدونستم . شاید مطالبی پیش پا افتاده و ساده باشند ولی اگه به اونا دقت نشه در چاپ کار خوبی رو نمیبینیم نکات خیلی زیادی میمونه که اگه دوستان علاقه داشته باشن و بخوان در روزهای آینده ارائه میدم
موفق باشید
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
مرسي حميد جان.
اصلا هم دير نشده بود و به موقع بود.
مطالب خيلي خوب و مفيدي بود.
اميدوارم بچه هاي ديگه هم بيان و تو اين بحث شركت كنن.
البته بازم ازت ممنونم حميد ولي بحث بيشتر مربوط به رنگ‌شناسي ميشه و اگر لطف كني و از تجربياتت در مورد رنگ بنويسي خيلي بيشتر لطف كردي. :دي
موفق باشي.
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
فرم بندی در چاپ

امروز وقت شد تا قسمتی دیگه از مطالب مربوط به چاپ رو بگذارم امیدوارم ک مطالب رو بخونید و استفاده کنید
من بنا رو بر این گذاشتم که خواننده های عزیز از صنعت چاب چیزی نمی دونن پس شاید برای بعضی از اساتید بزرگوار مث سارا خانوم و.. این مطالب ساده و پیش پا افتاده باشه که از اونها خواهش میکنم اشکالات من رو بگیرن و راهنمایی کنن تا اطلاعات بهتری داشته باشم .

همونطور که از عنوان پیداست در مورد فرم بندی صحبت میکنم
اگر تجربه کار کردن در زمینه های کتاب ، مجله و ... را داشته باشید میدانید که طراحی در این مقوله با بقیه زمینه ها قدری متفاوته یعنی بعد چاپ شدن کار شما آماده نیست و وارد مراحل دیگری میشه . بهمین دلیل نمیتونیم هر جور که خواستیم طراحی کنیم و بعد از چاپ باید کارمون به گونه ای باشه که بتونیم صفحات رو در کنار هم قرار بدیم و زیر دستگاه صحافی و... مشکلی پیش نیاد .
به این عملیات که ما صفحات را طو ری تنظیم کنیم که بعد از تا خوردن صفحات کتاب آماده دوخت و چسب بشن رو فرم بندی میکن .
قطع کتاب :
ابعاد مختلف کتاب در دنیا بر اساس کاغذ های موجود در اون کشور ایجاد میشه و این بدلیل کم شدن پرت کاغذه که خیلی مسئله مهمی هست چون کاغذ یکی از پر هزینه ترین موارد یه پروژه چاپی محصوب میشه بنابراین شاید اندازه های کتاب در کشورهای مختلف با هم فرق داشته باشه
در ایران دو نوع کاغذ ورقی در اندازه های 70*100 و 60*90 موجوده که قطع های تقریبا استانداری به نامها و اندازه های زیر داره

به ترتیب قطع کتاب ، اندازه کاغذ ، تعداد صفحات هر طرف فرم ، اندازه قبل از برش ، اندازه بعد از برش مینویسم
سلطانی - 70*100 - 4 - 49.5*34.5 - 49*34
رحلی کوچک 60*45 - 4 - 29.5*21.5 - 28.5*21
رحلی بزرگ 70*50 - 4 - 33.5*24.5 - 33*24
وزیری 70*50 - 8 - 17.5*24.5 - 17*23.5
رقعی 60*45 - 8 - 22*15 - 21*14.5
خشتی 70*50 - 6 - 23*22 - 22*21.5
بیاضی 70*50 - 4 - 34.5*24.5 - 34*24
جیبی 60*45 - 16 - 11*15 - 10*14.5
جیبی پالتویی 70*50 - 24 - 22*11 - 21*10.5

در طراحی باید در نظر داشته باشید که کارتون بعد از برش تغییر کوچکی از لحاظ اندازه می کنه و برای همین قسمتی از طراحی شما از بی میره پس باید جوری طراحی کنید که بعد از برش از سه طرف کاغذ موضوع اصلی کار از بین نره
یه سری مطالب دیگه مربوط به شماره گذاری صفحات و غیره میشه که بیشتر به چاب خونه مربوط میشه و بجز اونها مطلب دیگه ای تو زمینه فرم بندی نمیدونم امیدوارم همین مطالب قابل استفاده باشه
تو فرصت بعدی در مورد یه موضوع دیگه توضیح میدم پس فلان..
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
مرسي حميد جان.
اصلا هم دير نشده بود و به موقع بود.
مطالب خيلي خوب و مفيدي بود.
اميدوارم بچه هاي ديگه هم بيان و تو اين بحث شركت كنن.
البته بازم ازت ممنونم حميد ولي بحث بيشتر مربوط به رنگ‌شناسي ميشه و اگر لطف كني و از تجربياتت در مورد رنگ بنويسي خيلي بيشتر لطف كردي. :دي
موفق باشي.

ببخشید سارا خانم ولی توی صفحه اول همین بحث ، شما در مورد روند چاپ صحبت کردید و مطالب خیلی خوبی هم بود من هم فکر کردم اگه یه طراح اطلاع بیشتری از صنعت چاپ داشته باشه ( که این اطلاعات رو خیلی از چاپ خونه ها در اختیار طراح قرار نمیدن ) خیلی راحتر میتونه تصمیم بگیره مثلا در مورد همین مطلب اخیر اگر قطع کاغذ های چاپ رو بدونه دیگه در هر سایزی طرح روانجام نمیده
و دیگه اینکه چون عنوان رنگ شناسی و چاپ بود فکر کردم در مورد هر دو موضوع میشه بحث کرد اما ظاهرا منظور شما رنگ شناسی در چاپ بوده
بهر حال امر ، امر شماست اگه دلایل قانع کننده بود که من ادامه بدم وگرنه هر چی شما بگید
پس منتظر دستور شما هستم
ممنون
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
حميد جان ببخشيد منظور بدي اصلا نداشتم شايد درست بيانش نكردم.

هيچ اشكالي كه نداره هيچ خيليم عاليه.

اتفاقا ميخواستم بگم كلا درباره ي اين موضوع قطع كتاب و نحوه چيدمان صفحات قبل از چاپ تو يه شيت و ... هم صحبت كنيم و حالا كه شما بحثش رو مطرح كردي چه بهتر كه كلا درباره چاپ و كليات و جزئياتش هم بحث بشه.

ادامه بده بقيه بچه ها هم تا جايي كه بتونن كمك ميكنن. خود منم اطلاعات ناقصم رو تا جايي كه بتونم در اختيارتون ميذارم.

موفق باشي.
 

galagoola

Active Member
تاپیکه بسیار خوب و مفیدیه نمیدونم حالا میشه در مورد کلیه مسائله چاپ توش بحث کرد یا اینکه فقط در مورده رنگ شناسی باید صحبت بشه ؟
حقیقتش خیلی وقته دوستدارم تو این تاپیک شرکت کنم اما به خاطره یه سری مسائله شخصی هنوز فرصت نکردم کامل تمرکز کنم رو این مسئله
اما برا شروع ترجیح دادم دوتا مسئله رو عنوان کنم تا یکم از تجربیاته کم خودم رو این مسئله مانور بدم هم اینکه بقیه اساتید تکمیل کنن این بحث رو
من یه سری کاتالوگ در اختیارم بود با عنوانه خطای دید که شما توی اون کاتالوگ خطای چشم در مورده رنگهای مختلف رو در اون میتونستید ببینید برای مثال شما یک رنگ رو به ابعاد 1 در 1 سانتی متر در قالب های مختلف رنگی به ابعاد 2 در 2 میدیدی نوعه کاتالوگ به صورتی بود که با برداشتنه ورقه قالبهای رنگی متوجه میشدید که مربع های یک در یک همگی با یک درصد رنگی هستند
انشا الله در یک فرصت مناسب به مطالبی همراه با نمونه های تمثیلی خواهم پرداخت اما همونطور که گفتم امیدوارم اساتید هم در تکمیله عرایض بنده دریغ نکنن

مسئله بعدی مربوط به استفاده از ابزاره گرادینت هستش من با بسیاری از افراد برخورد داشتم که از گرادینت استفاده مناسب نمی کردند به عنوانه مثال از یک ترکیب چهار رنگه غیره رند همراه با رنگه سفید استفاده میکردند و متاسفانه بعد از چاپ تغییره فاحش در رنگ رو میدیدند ایشالا روی این مورد هم در آینده نزدیک تمرکزه بیشتری خواهم داشت

من به یه نکته جالبی برخورد کردم وقتی که با مود cmyk کار می کنیم رنگها در فتوشاپ با کرل خیلی فرق دارن؟! منظورم اینه که فتوشاپ خیلی بی رنگ و بیروح نشون می ده ولی کرل خیلی خوشرنگ نشون می ده ؟ به نظرتون منشا این اختلاف چی می تونه باشه ؟ به نظر شما میتونه از همون ادوب گاما کنترلر باشه ؟
یه نکته رو بگم فلن برم
دوست جان به طوره کلی نرم افزارهای کرل و فریهند از لحاظ رنگ به شما یک ویوی مناسب نمیدهند نرم افزاره فوتوشاپ نسبت به این دو برنامه بسیار بیشتر شبیه به چاپ شده کار هست

به امید گسترش و پربار شدن این تاپیک فلن...
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
تکمیل مبحث فرم بندی در چاپ

ممنونم از سارا خانم از این که اجازه دادند این بحث رو ادامه بدم
من فکر کردم که در مورد فرم بندی همین اندازه کافیه ولی چون مدیر محترم فرمودند در مورد چیدمان صفحات قبل چاپ بحث رو ادامه میدیم امیدوارم که دوستان هم در این بحث همکاری کنند تا اطلاعات ناقص من هم کامل بشه


فرم بندی برای کتابهای قطور
در مورد اندازه ها که قبلا صحبت کردیم
در قطع سلطانی با در نظر گرفتن تغییر اندازه ها تقریبا شبیه رحلی بزرگ میشه و در رحلی کوچک هم با توجه به تغییر اندازه فرم بندی شبیه رحلی بزرگه


14ihhmo.jpg


اگه خودتون با یه کاغذ این کار رو امتحان کنید یعنی اینکه اون رو تا بزنید میبینید که باید شماره ها اینجوری قرار بگیره تا بعد از برش ترتیبش درست بشه محل برش از لبه های کار صورت میگیره و خطهای افقی هم خط دوخت هستند تصویر بالا نشون دهنده صفحه 1 تا 8 کتابه اگه ترتیب اون رو یاد بگیرید بقیه صفحات رو هم خودتون میتونید در بیارید.
توی قطع وزیری کاغذ سه تا میخوره و ترتیب شماره هاش اینجوریه

16kc1t5.jpg


یه موضوع مهم دیگه که مطرحه اینه که جهت کار چطور باید باشه؟ اگه به تصاویر دقت کنید جهت نوشتن باید به طریقی باشه که شماره صفحات زیر اون باشه که بعد از تا خوردن و برش توی جهت درستی قرار بگیره
توی قطع رقعی هم با در نظر گرفتن تغییر اندازه فرم بندی شیبه وزیری میشه
فکر میکنم ترتیب شماره گذاری رو با این دو تا تصویر متوجه شده باشید و شاید دیگه نیاز به تصویر نباشه اما در قطع خشتی آکاردئونی هم میتونید با یک تکه کاغذ این کار رو امتحان کنید و کاغذ هم باید بانسبتی شبیه 50*70 باشه . کاغذ رو در طول دوتای آکاردئونی بزنیدو از عرض یک تا بزنید و شبیه فرم بندی های قبلی آن را شماره گذاری کنید براحتی میتونید شماره و جهت آن را بدست بیارید در قطع بیاضی فرم بندی شبیه قطع رحلی هست ( با در نظر گرفتن تغییر اندازه ) و در بقیه قطعها هم با استفاده از کاغذ میتونید شماره اونها رو بدست بیارید
فرم بندی برای کتابهای کم حجم
در این نوع فرم بندی در تمامی قطع ها همه چیز شبیه فرم بندی در کتابهای قطوره فقط شماره صفحات تغییر میکنه چون تعداد صفحات کم هست و فرم ها توی هم رفته و معمولا منگنه میشن در این حالت با دوتا کاغذ به روشی که گفته میشه شماره صفحات رو بدست میاوریم اگه قطع رو رحلی در نظر بگیریم کاغذ ها رو به روشی که توضیح داده شد تا میزنیم بعد هردوکاغذ رو درن هم قرار میدیم و شماره گذاری میکنیم اگه دقت کنید میبینید که شماره گذاری نسبت به قبل تغییر پیدا کرده
در این مبحث اطلاعاتم توی همین حده امیدوارم بقیه دوستان هم کمک کنند تا تاپیک پربار تر بشه . در روزهای آینده در مورد مبحث های دیگه این صنعت صحبت میشه دوستان هم اگه میدونن مطالب مناسب و بدرد بخور نیست لطف کنن بگن تا در مورد چیزهای دیگه ای بحث کنیم
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
مرسي حميد جان توضيحات خيلي خوبي بود. همچنين ممنون بابت توضيحات گالاي عزيز.

فقط حميد جان ترتيب شماره گذاريا رو كاملا درست گفتي ولي طريقه ي درست چيدمان صفحه ها اينطوريه:

14ihhmo.jpg


16kc1t5.jpg


يعني شماره ها بايد دقيقا زير صفحه بخوره.

مثلا تو عكس بالايي كه شماره ها دوران 90 درجه اي دارن بايد صفحه ها هم به همون صورت دوران پيدا كنن و هينطور تو عكس پاييني.
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
ممنونم سارا خانم
دقیقا همین طوره و فکر کنم یه جایی هم گفته بودم جهت به سمتیه که شماره ها پایین اون قرار میگیره ولی اینجوری که شما تصحیح کردید خیلی بهتر شد و عکس گویاتر شدم بازم تشکر میکنم از دقت نظرتون
 

webroamer

Member
با سلام
حمید جان مطالب خیلی خوبی در مورد چاپ گذاشتین ممنونم امیدوارم بازم بتونیم از تجربیات خوب شما استفاده کنیم .
راستی یه سوال در مورد رنگا در قسمت color libraries یه سری انتخاب هایی می تونیم از توی لیست بکنیم می خوام بدون این انتخاب ها به چه دردی می خوره و هرکدام چه کاربردی داره و چه جایی استفاده می شه ؟ فکر کنم خیلی سوالم طولانی شد ؟! باید ببخشید
توی عکس پیوست می تونید مواردی رو که گفتم ببینید.
 

پیوست ها

  • color-libraries.gif
    color-libraries.gif
    21.6 کیلوبایت · بازدیدها: 25

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
نميدونم شما تا حالا با مثلا آبرنگ يا مدادشمعي يا رنگ روغن يا پاستل كار كردي؟ بصورت حرفه اي منظورمه.

اينا دقيقا نقش همينا رو بازي ميكنن.

مثلا بين رنگاي PANTONE دقت كن. Metal Coated داره. كلا Coated به يه مارك معروف تو گرافيكه كه كاغذاي معروفي هم داره. جنس كاغذاش معمولا زبرتر از بقيه كاغذاست. يا مثلا Pastel Coated داره. كه همون پاستل ئه و ....

در كل هر كدوم از گزينه ها رو كه انتخاب كني يه سري رنگ به پانل Color برات اضافه ميكنه كه تو محدوده ي رنگاي اون گزينه ست. يعني اگر شما مثلا قصد داري كار رو روي كاغذ كوتد چاپ كني بهترين انتخاب براي رنگا اون رنگايي كه توشون Coated داره.

كلا وظيفشون ايجاد يه محدوده ي خاص رنگيه. مثل زماني كه شما RGB‌ رو انتخاب ميكني و يه محدوده ي رنگي خاصي رو برات مشخص ميكنه.
 

webroamer

Member
با سلام
متوجه شدم دقیقا چی می گین.
با توجه به صحبتهای شما بهتره برای کارای چاپی که به طور صنعتی چاپ می شن از این رنگا استفاده نشه و فقط برای کارایی که روی کاغذهای کوتد قراره پرینت گرفته بشن از اون رنگا استفاده بشه ! چون کسی پیدا نمی شه که یه هزینه زیادی برای چاپ صنعتی روی کوتد بده.
حالا یه سوال دیگه بزرگترین سازی که دستگاه های چاپ دارن چند در چنده ؟ چاپ روی کاغذ و مقوا منظورمه! بالاتر از 100 در 70 رو با چه دستگاهی می شه زد بدون اینکه بخوای کاغذت چند تکه بشه ؟!
 
آخرین ویرایش:

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
تا اون جایی که من خبر دارم و توی شهر خودمون میبینم معمولا توی همین دو تا سایزی که قبلا گفتم کار چاپ رو داریم که بزرگترین اونها70*100 هست و سایزای بزرگتر رو با پلاتر انجام میدن
 

Hamid_ahmadi

Well-Known Member
لیتوگرافی

یکی از مواردی که توی کار چاپ خیلی حساسه لیتوگرافی هست بعضی ها تصور می کنند خروجی فیلم از لیتوگرافی های مختلف با هم فرقی نداره اما اینطور نیست این قضیه به کالیبراسیون اولیه " ایمج ستر" و... برمیگردد . اصلا بعضی وقتها حتی خط کشهای مختلف ممکنه با هم فرق داشته باشند یعنی اینکه مثلا اگر دو خط کش از کار خانه های متفاوتی رو با هم مقایسه کنید احتمالا توی دهم میلیمتر با هم تفاوت دارن برای کنترل اندازه دقیق فیلمها و رجیستر ها صفحات میلیمتری از جنس نوعی فیلم وجود داره که استاندارده و دقت خیلی بالایی هم داره این مطالب رو گفتم تا از اون به این نتیجه برسیم که برای تهیه رنگ مجدداز یک کار چند رنگ به لیتوگرافی دیگری مراجعه نکنید. مثلا اگر توی یک کار چند رنگ فیلمی رو تهیه کردیم و میخوایم یکی از فیلمها رو مجددا تهیه کنیم حتما باید به سراغ همان لیتوگرافی بریم تا رجیستر های فیلم جدید با رجیستر ها و رنگهای دیگه روی هم قرار بگیرند ( در مورد رجیستر ها در آینده صحبت خواهیم کرد)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا