آموزشهای گروهی : <شماره 5> : تایپوگرافی و کلیات و جزئیات خط

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
با میلاد موافقم! موضوع تایپوگرافی چیزی برای آموزش نداره و اصلا مفهوم خود تایپوگرافیه. شما وقتی مفهومش رو متوجه بشی خودت میتونی کارای خوبی رو با توجه به اصول که یاد گرفتی ایجاد کنی.
 
اين هم يك نمونه تايپوگرافي - پوستر .
با ديدن اين كار فكر كنم حتي نياز به ديدن كار من هم نباشه . چون به اندازه كافي گويا هست . از طرفي يكي از آثار بزرگان گرافيك مملكتمون ( قباد شيوا ) هست :
با اينكه بسيار ساده هست ،‌ اما درونش پر معناست كه با 1 ذره دقت ميشه يهش رسيد .

2a7izv5.jpg


موفق باشيد .
 

sevensky

New Member
حالا که قرار شد آموزش نباشه واسه اینکه افراد مبتدی با اصول تایپو گرافی آشنا بشن (با توجه به نمایشگاه کتب تخصصی مشهد) میشه کتاب معرفی کنید ؟
 

nima_dsnr

کاربر VIP
راستش حالا که اینجوریاست من هم گفتم شاید این نکته به درد بخوره. امیدوارم مفید باشه.
اول متن خودتون رو تایپ کنید. چون میدونستم مصطفی F_Samt رو دوست داره اینو انتخاب کردم:D . ( پاچه خواری مدیر از نوع پیشرفته ) بعد در حالیکه لایه تکست فعال هست به اینجا برید :
Layer> Type> Convert to Shape
حالا یه path دور متن ایجاد میشه.

1.jpg


حالا میتونین هر تغییراتی که میخاین روی متن ایجاد کنین . الان حروف از هم جدا هستن یعنی میشه روی تک تک حروف کار کرد . ( دیفیس کرد ) اون ابزار که با فلش مشخص شده رو انتخاب کنین حرفی رو که میخاین با درگ کردن سلکت کنین و ... هر کار میخواهد دل تنگت بکن ...

2.jpg


3.jpg


با ابزار Direct selection tool هم یه کارایی می تونین بکنین . ابزار رو انتخاب کنین یه قسمت رو سلکت کنین و از کلیدهای جهت نمای کیبورد سمت چپ رو فشار بدین . ( آره دیگه ... اینور :&gt;&gt;: یعنی چپ دیگه )

4.jpg


آخرش شد این

end.jpg


این هم یه نمونه دیگه

finish.jpg


حالا یکی میگه خوب میشد Rasterize layer هم کنی بعد با Rectangle Marquee tool تکه تکه کنیم . خدمت این دوست عزیزمون هم عرض کنم که این راه باعث میشه که هر چقدر بزرگش کنیم باز هم خراب نمیشه ... یعنی همون خاصیت فونت رو داره ...
فعلا بای تا بعد...
راستی اولش یادم رفت بگم نماز روزه هاتون قبول .
ما رو هم 2a کنین . شاید از این به بعد کمتر بتونم سر بزنم...
 

album

Member
کاشکی این کار در ill صورت میگرفت ! فکر کنم با توجه به محیط قوی تر ای که در این ضمینه داره بیشتر جواب بگیریم ؟!
 
در هر نرم افزاري امكانش هست كه تايپوگرافي رو انجام داد .

اين هم 4 نمونه ديگه كه از آثار هربرت لوبالين ( گرافيست امريكايي ) هست :

svt9c3.jpg


svtc2d.jpg


svtcsy.jpg


svtdhj.jpg
 

nima_dsnr

کاربر VIP
آلبوم جان در ایل که نمیدونم... ولی اگه برنامه برداری منظورته که تو کرل براحتی میشه انجام داد.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
بنظر منم ابزار کار چندان مهم نیست! الان اکثر برنامه های گرافیکی چه برداری چه پیکسلی قابلیت دیفیس کردن متن رو دارن و براحتی میشه توشون متن رو تغییر شکل داد.

در مورد اون عکسهایی هم که میلاد از هربرت لوبیالین گذاشته کارای قشنگیه. البته الان اونقدر فونتای جورواجور خارجی هست که مثلا تو نمونه آخر شما با یه تایپ ساده میتونی متن رو به همین شکل بنویسی و فقط زحمت چیدمانش با خودته! یا در مورد عکس سومش فونتی هست که بعضی حروف رو بصورت خودکار برعکس مینویسه.
 

mashreghi

Member
چند نکته برای تبادل نظر با دوستان و رسیدن به فهم دقیق موضوع

بعضیا خوشنویسی و خطاطی رو هم به اسم تایپوگرافی میشناسن . اگر اینطور بود اسم کتابای آموزش خوشنویسی رو هم میشه گذاشت آموزش تایپوگرافی
خوشنویسی مستقیم به هیچ عنوان قابل دفاع به عنوان تایپوگرافی نیست ولی به عنوان یک نوع خط ابزاری عالی برای رسیدن به مقصد است چه اینکه بسیاری از فونت های موجود فارسی نویس های ما براساس خطوط خوش ایرانی شکل گرفته است و همان آقای عابدینی که شاید پدر خوانده این رشته در مملکت ما باشد دراین مورد می گوید :
"باید برای خط فارسی اتمسفر فارسی درست کرد، نباید غربی باشد. باید به اندازه غربی‌ها اطلاعات جمع کرد و بعد آن‌ها را ایرانی کرد."

با نگاهی به همین مسئله کاملا از بعضی کارهام به عنوان یک حروف نگاری دفاع می کنم مثلا یکی از عناصر پوستر اول رمضان من یک تایپوگرافی شاید ساده هست . بازی با نقطه ها و همان شکستن مرزهای فونت یکی از اصول اولیه این رشته است . البته بعدا در مورد عزیزی که من طبق اصول ایشان شروع به مشق کرد ه ام با شما گفتگو می کنم .

jgpc.jpg


ضمنا بسیاری از کارهای شاخص دوسالانه قبلی و فعلی اسما الحسنی که بصورت جشنواره ای برای رقابت تایپوگراف های ایرانی در آمده بر پایه همین خوشنویسی و خطاطی بوده که توسط هیئت داوران به عنوان طرح های برتر انتخاب شده .

0096.jpg


0089.jpg




واما یک گله کوچولو

فکر میکنم بهتره که معنی تایپوگرافی رو هم بفهمیم . همینطور نمونه کار نگذاریم و بگیم به به و چهچه
البته این نکته رو بگم من هرتاپیکی زدم اگر سوالی هم شده فورا گفتم که من در اول راهم و دارم تاتی تاتی می کنم
و به هیچ عنوان به به و چه چهی از کارهای ناقابل خودم نکردم وپست اول این آموزش که چند تا کار نامرئی گذاشتم فقط برای شروع و گرم کردن بحث بود پس به خودم حقی هر چند کوچولو می دهم از میلاد گله کنم که از دوست هنرمندی مثل شما توقع این شلیک ناگهانی رو نداشتم .

واین مباحثه در راستای یاد گیری خودم بود و قصد مجادله در کار نبود پس اگر جواب هم داده شود کمکی به روشنی مطلب می کند . پس دوستانهم نظرشون رو بگن .
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
خوب فکر کنم قبلا هم در این مورد صحبت شد که در حال حاضر خیلیا خوشنویسی و تایپوگرافی رو یکی میدونن و خیلی جاها به اشتباه بجای همدیگه اشتباه گرفته میشن. الان من هر چی به این نمونه کار اقای مشرقی نگاه میکنم که برای ماه رمضون زده بودن و خیلی هم قشنگ شده بود شباهتی بین کارشون با یه تایپوگرافی پیدا نمیکنم! البته کارشون در حد خوشنویسی و زیبانویسی جای تعریف هم داره ولی اینکه ایا یه نوع تایپوگرافی باشه یا نه من که فکر نمیکنم.

شما الان به همین نمونه کارایی که میلاد گذاشته بود به نمونه آخری توجه کنید. اگر بخوایم فونت تنهای این نمونه رو در نظر بگیریم یه نوع خوشنویسی و زیبانویسی انگلیسی محسوب میشه ولی با تغییراتی که صاحب طرح روی کارش ایجاد کرده تبدیلش کرده به یه تایپوگرافی. به نظر من تنها جابجا کردن حروف و عوض کردن جای نقطه ها تایپوگرافی حساب نمیشه. اگر اینطوری بود که خیلی از خطاطای ایرانی اگر دقت کرده باشید نقطه های نزدیک به هم چند حرف رو به هم متصل مینویسن و تو نگاه اول بیننده فکر میکنه مثلا حرف ت 3 تا نقطه داره! ولی با دقت بیشتر متوجه میشی که یکی از اون 3 تا نقطه برای حرف کناری بوده. این جور کارا رو نمیشه رو حساب تایپوگرافی گذاشت و اینا جزو اصول خطاطی محسوب میشن.
 

hossein82

New Member
با سلام و عرض معذرت از بزرگان!
یکی از اصلی ترین عناصر یک تایپوگرافی ، سادگی در عین محتوای عمیق است. این عنصر اگرچه در تمام کارهای گرافیکی و به طور کلی در کارهای هنری به عنوان یک ارزش شناخته می شود اما در کارهایی مانند تایپوگرافی جلوه بیشتری دارد.
به عنوان مثال در همان مجموعه کارهایی که دوست عزیزمان از آقای هربرت لوبالین ارئه دادند این عنصر به وضوح قابل دریافت است، به خصوص کار سوم که در آن تنها با معکوس کردن حرف R و توجه به رنگ قرمز به عنوان مناسبترین رنگ برای بیان عشق بین دو فرد ، توانسته اند عمیق ترین و اصلی ترین نماد ازدواج (marriage) را به تصویر بکشند . کاری ساده اما با عمیقترین تأثیرات در مخاطب. این همان رسالت گرافیک است.
و یا کار جناب استاد شیوا در پوستر جنبش هنر مدرن که در عین سادگی می توان از دل آن عنصر جنبش و پویایی را در زیباترین شکل آن مشاهده کرد.
شاید به توان گفت امروز جناب آقای عابدینی داعیه دار پیشتازی در عرصه تایپوگرافیک هستند. در مورد عنصر سادگی در عین عمیق بودن، می توان به آثار ایشان هم مثلاً در طراحی جلد کتابهای شهید آوینی در موسسه روایت فتح رجوع کرد.( من الان فایل تصویری از آن کارها ندارم وگرنه برای دیدن دوستان ارائه می کردم)
باز هم با عرض معذرت از بزرگان!:D
 
دوست عزیز ( آقای مشرقی ) این که من گفتم این تاپیک صرف کار گذاشتن و به به و چه چه گفتن نباشه ، مگر منظورم شما بودین ؟ یا اینکه خدایی نکرده اسمی از شما بردم ؟ من کلی گفتم . حتی اگر کارای خداوندگار گرافیک رو هم بیاریم و نفهمیم که کارش از چه قراره ، ارزش داره ؟

درباره صحبت استاد عابدینی :
خود فرم خط فارسی از لاتین به صورت مشهودی فرق داره . حالا که خود این خط ذاتا متقاوت هست چرا ما باید فضای غربی بهش بدیم ؟ (از حیث فرم و فضاسازی منظورمه ) . پس اتمسفر ایرانی الزاما وجود نستعلیق و ... نیست .
همونطور که در آخر جملت هم گفتی : " باید به اندازه غربی‌ها اطلاعات جمع کرد و بعد آن‌ها را ایرانی کرد " .
اگر بیاییم و یک مقدار روی ترکیب بندی نقاشیهای ایرانی تحقیق کنیم ، بعد بیاییم روی فونت زر ، تیتر و یا ... اعمال کنیم ببینیم به فضای متفاوت میرسیم یا نه .


موفق باشید .
 
حالا من یک پیشنهاد دارم :

بیاییم و با حروف الفبای فارسی اون تغییراتی رو که در فرمشون میشه داد انجام بدیم و توی همین تاپیک بگذاریم . مثلا حرف " ع " : یکی پایینشو میکشه . یکی تیزی هاشو نرم میکنه و غیره .

حالا از " ا " و " آ " شروع می کنیم .

این کار از یک لحاظ عالی هست : حروف الفبای فارسی با دیدگاههای متفوتمون مورد بررسی قرار میگیره و کاملا موشکافی میشه .


این یکی رو موفق باشیم .
 

hossein82

New Member
یک نکته ی کوچک در مورد تایپوگرافی:
همانطور که می دانیم تایپوگرافی تا چند سال پیش در عرصه فعالیتهای گرافیکی به شکل کنونی استقلال یافته و منسجم مطرح نمی شد و اگرچه اکنون به عنوان یک عرصه کاملاً تخصصی به آن نگاه می شود ولی نباید اینگونه تصور کرد که مهارتهای کسب شده در نگاه استقلالی به آن در دیگر حوزه های گرافیک مأثر نخواهد بود.
به عنوان مثال یکی از عرصه های طراحی گرافیک به معنای عام آن ، حوزه ی طراحی لوگو و آرم است.در واقع اگر طراحی لوگو را از لحاظ سبک کار به سه بخش تقسیم کنیم:
بخش استفاده ی صِرف از تصویر و عناصر معنا دار تصویری، مانند:
attachment.php

بخش استفاده ی صِرف از حروف و اسم سازمان یا ارگان مطبوع در طراحی معنا دار آرم، مانند:
attachment.php

بخش استفاده از هر دو حوزه ی قبل به صورت ترکیبی، مانند:
attachment.php

واضح است که هنر تایپوگرافی در دو بخش نهایی بیشترین تأثیرات را خواهد داشت.این قابلیت نیز مشخصاً مرتبط با همان مطلبی خواهد بود که در مورد اهمیت ساده بودن در عین عمق در بحث قبلی مطرح کردم.چرا که سادگی و قابلیت درک سریع در عین انتقال معنای مورد نیاز، اصلی ترین خصیصه ی یک لوگوی خوب است.
شاید به توان یکی از نمونه های شاخص جریان یافتن معنا را در قالب چینش ساده ی حروف در کنار هم، در طراحی لوگوی بیمة آسیا مشاهده کرد:
attachment.php

در این لوگو نحوه ی استفاده از سرکش بالای حرف آ را مشاهده کنید. با این ترکیب، در واقع طراح توانسته است مفهوم امنیت و آرامش را در قالب یک سرپناه با طرز قرار دادن سرکش آ و همچنین استفاده از نقطه ها درست در مرکز این به اصطلاح چهاردیواری امن نشان دهد.
و یا به آرم شرکت مهرام توجه کنید:
attachment.php

در این لوگو طراح با در کنار هم قرار دادن زیبای حروف و سپس استفاده از چند برگ در بالای حرف ا ، توانسته است حوزه ی تخصصی کار شرکت مطبوع خود را نمایش دهد.
به طور کلی هدف من از مطرح کردن این پست، اشاره به استفاده از دو حرف آ و ا در نوعی تایپوگرافی و در کنار آن پیشنهاد دادن به دوستان در مورد طرح حوزه ها متفاوت کاربرد تایپوگرافی در گرافیک بود.
با عرض معذرت از اطاله کلام.:D
 

پیوست ها

  • سارمان تامین اجتماعی.jpg
    سارمان تامین اجتماعی.jpg
    35.7 کیلوبایت · بازدیدها: 221
  • شبکه خبر.jpg
    شبکه خبر.jpg
    27.5 کیلوبایت · بازدیدها: 206
  • شبکه قرآن.jpg
    شبکه قرآن.jpg
    31.2 کیلوبایت · بازدیدها: 207
  • بیمه آسیا.jpg
    بیمه آسیا.jpg
    33 کیلوبایت · بازدیدها: 204
  • مهرام.jpg
    مهرام.jpg
    33.5 کیلوبایت · بازدیدها: 205
معذرت میخوام دوست عزیز ( آقای راحمی ) من ارتباط صحبتهاتون رو با تایپوگرافی متوجه نشدم .
اینهایی که گذاشتین معقوله طراحی لوگو ( لوگو تایپ و ... ) هست . منظورم این نیست که تایپوگرافی در بخش طراحی لوگو نمیتونه کمکمون کنه ، اما با نمونه هایی که گذاشتین من متوجه منظورتون نشدم .
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
منم فکر میکنم به غیر از آخرین لوگویی که اقای راحمی گذاشتن (لوگوی مهرام) که میشه یجورایی اونو کار روی حروف و دیفیس کردن دونست بقیه ارتباطی با موضوع تایپوگرافی ندارن.

بحث لوگو با تایپوگرافی دو موضوع کاملا متفاوت و جدا هستن.
 

nima_dsnr

کاربر VIP
بابا دیگه خیلی بحث پیچیده شد. من فکر می کنم ما هنوز تو تشخیص تایپوگرافی مشکل داریم تا حالا چه برسه به آموزش...
اینجوری که من فهمیدم تایپوگرافی فقط با متن سروکار داره و اون آرمها و ... به تایپوگرافی ربطی ندارن.
همچنین توی تایپوگرافی میشه از دیفیس کردن استفاده کرد نه اینکه دیفیس کردن تایپوگرافی هست...
بعدش هم میگم بهتره افراد متخصص اینجا فقط پست بزنن. نه من و امثال من... (قصد توهین به شخص خاصی رو ندارم . یه وقت سوتفاهم نشه ها)
 

mashreghi

Member
ببینید من فکر می کنم مرز بین تایپوگرافی و لوگوهایی که با استفاده از فونت طراحی می شن یا لوگو تایپ مقداری نامشخصه . ببینید به قول نیما که البته من خودم رو شمول اون می کنم . ما هنوز در تشخیص تایپوگرافی مشکل داریم . توی یک جلسه ای که آقای عابدینی دریک گالری دعوت شده بود خیلی از حضار همین مشکل رو داشتند . البته من سعی می کنم متن کامل پرسش ها رو از دوستام بگیرم ولی در کل به قول ایشون :
تایپوگرافی علم نیست، اصلا گرافیک علم نیست. در حقیقت تلاش برای هرگونه تصویری کردن کلمات یعنی تایپوگرافی، که به طور طبیعی خوانایی‌اش هم کم می‌شود

خوب با توجه به این تعریف بعضی از لوگو ها هم این تصوررو برای آدم ایجاد می کنند .
البته فکر می کنم ادامه این مبحث مارو به یک جایی برسون ه.
 
آخرین ویرایش:

sevensky

New Member
با توجه به این تعریفی که از آقای عابدینی گذاشتید میشه اون لوگو هایی رو که آقای راحمی گذاشتند رو تایپو گرافی محسوب کرد ولی من فکر میکنم به هر حال اون شخصی هم که اون لوگو ها رو درست کرده یک تعریف اوصولی تو ذهنش از تایپوگرافی داشته که مثلا سواد و بیاض کار که اتفاقا یکی از مهمترین اصول تایپوگرافی هستش.
 

GFX Master

مدیر انجمن گرافیک دو بعدی ومسئول فروشگاه
تایپوگرافی علم نیست، اصلا گرافیک علم نیست. در حقیقت تلاش برای هرگونه تصویری کردن کلمات یعنی تایپوگرافی، که به طور طبیعی خوانایی‌اش هم کم می‌شود
تعریف کاملا بجاییه. همونطور که گفته شده تایپوگرافی اصلا علم نیست و در گرافیک هم علم نیست که قرار باشه آموزش داده بشه. کلا کسی که وارد موضوع گرافیک میشه نباید اونو به چشم یه علم ببینه. کلا نه تنها گرافیک بلکه هنر در اصل یه پلی برای ارتباط بین تفکر انسان و اون چیزی که قراره دیگران ببینن یا بشنون هستش. حالا این پل میتونه گرافیک باشه یا موسیقی یا ...

فکر میکنیم مرز بین موضوع تایپوگرافی و بقیه موضوعات خط تو گرافیک امروز ما خیلی مرز نازکی شده طوری که اکثر اوقات به اشتباه بجای هم استفاده یا تشخیص داده میشن.

همونطوری هم که میلاد گفت میشه از تایپوگرافی تو هر مقوله ای از جمله طراحی لوگو هم استفاده کرد. مثلا بنظر من اون مورد آخری یعنی مهرام رو میشه از یه لحاظی جزو تایپوگرافی هم اوردش ولی مثلا مورد اول که لوگوی تامین اجتماعیه اصلا هیچ چیزش مربوط به تایپوگرافی نمیشه و دلیل اوردنش تو این بحث مشخص نیست!؟

راستی نیما جان این تاپیکای آموزش گروهی برای همه بچه ها زده میشه و حضور همه و اظهار نظر کردن هر کسی کاملا آزاده حالا ممکنه این اظهارنظر مثل نظرات من اشتباه باشه که به کمک بقیه بچه ها تصحیح میشه و اینطوری میشه امیدوار بود که همه کسایی که تو بحث شرکت کردن آخر سر به یه نتیجه منطقی و خوب میرسن.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا