تایپیک تازه کار های مایا (همه چیز سوال،آموزش و...)

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام

ببخشید موتور رندر آرنولد و وی ری و منتال و غیره (بجز رندر من) کدم سابقشون تو انیمیشن بهتره
سلام
آرنولد، مثل این که رندرر پایه sony pictures هم هست که کارایی پون بارش کوفته قل قلی، هتل ترانسلوانیا از بهترین کاراشه. فلیکر هم توش هیچ معنی نداره.
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام

من هم یه سوال تو بخش تازه کارا دارم :green:

چون من، هم با مکس کار میکنم هم مایا پس در این حالت (( یعنی مکس کار بودنم )) مدلینگم رو با مکس انجام میدم ولی یه سوال: ما تو مکس وقتی میخوایم یه target برای morph یا همون blend ـمون بزنیم یه edit poly به لایه ای داخل مادیفای ـمون اضافه میکنیم و حالت مورد نظر رو در میاریم ولی برای این که در لحظه ببینم حالت ایجاد شده نصبت به حالت اولیه رو ، با بالا پایین کردم لایه edit poly ـمون تفییر ایجاد شده رو میبینم، یعنی یه سری اعمال تغییرات توی یه لایه edit poly، حالا تو مایا چجوری میشه این کار رو کرد؟ یعنی من با چندیدن حرکت و تفییر مکان vertex ـهای متعدد حالت مورد نظرم رو در بیارم و بتونم روی همون مدلم این تغییرات رو خاموش روشن کنم. !!!

تو بخش history تغییراتی مثل extrude ایجاد میشه ولی تغییر حالت مدل مثل همین موردی که گفتم نه. آیا مایا چنین قابلیتی داره؟

ممنون میشم اگه نداره هم جواب بدین که منتظر جواب نمونم.

یا حق
 
آخرین ویرایش:
فکر نکنم به درستی فهمیده باشم منطورتون چیه زمانی که تغییری رو در مدل انجام میدید توی history اون تغییر ثبت میشه مثلا من یه vertex رو تغییر مکان دادم در history ثبت نشد اما زمانی که یه extrude رو بعد از اون کار انجام دادم هم این extrude و هم تغییر مکان vertex ثبت میشه (تغییر vertex به اسم polytweak ذخیره شده) شما اگر بخواهید هر کدوم از این تغییرات رو خاموش کنید باید وارد attribiute editor بشید در اینجا هر history node یک تب به اسم خودش داره در هر کدوم از این ها به قسمت node behavior برید و در اینجا گزینه node state رو بر روی hasNoEffect قرار بدید الان دیگه ما تاثیر اون عمل رو خاموش می کنید
البته مثلا اگر شما یه face رو extrude کردید سپس از اون face جدید یه face دیگه رو extrude کنید و بخواهید extrude اولی رو خاموش کنید ممکنه که کل جسم غیب بشه و error دریافت می کنید اما بعضی وقت ها هم بدون مشکل انجام میشه
امیدوارم جوابتون رو گرفته باشید
 
آخرین ویرایش:

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
ممنون
خاکوش کردن extrude ـها که درست، باید این
polytweak رو تست کنم ، دیده بودمش ولی توجه ای بهش نکرده بودم، حالا باید ببینم به صورت عمل میکنه، آیا جوابی که میخوام رو بهم میده یا نه. ولی اگه مایا به نوعی یع لایه مدلینگ میساخت خیلی خوب میشد.
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
آقا این چیزی که میخواستم نبود، یعنی مایا برای مدلینگ لایه بندی نداره؟ مثلا برای هر تغییر مهم و یا تستی رو مدل بشه یه لایه جدید ایجاد کرد که اگه تغییر ایجاد شده بد در امد یا خواستیم برگردیم به مرحله قبلی با خاموش کردن یا از بین بردن لایه جدید به حالت قبلیمون برسیم.

اگه خود مایا نداره آیا پلایگ نیا script ـی هست که چنین چیزی رو به ما بده؟!!
 

amirz1376

Well-Known Member
آقا این چیزی که میخواستم نبود، یعنی مایا برای مدلینگ لایه بندی نداره؟ مثلا برای هر تغییر مهم و یا تستی رو مدل بشه یه لایه جدید ایجاد کرد که اگه تغییر ایجاد شده بد در امد یا خواستیم برگردیم به مرحله قبلی با خاموش کردن یا از بین بردن لایه جدید به حالت قبلیمون برسیم.

اگه خود مایا نداره آیا پلایگ نیا script ـی هست که چنین چیزی رو به ما بده؟!!

من تقریبا مدلینگ مایا رو بلدم ولی تاحالا یه همچین چیزی تو مایا ندیدم .من که از ctrl+z استفاده میکردم :green:
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
من تقریبا مدلینگ مایا رو بلدم ولی تاحالا یه همچین چیزی تو مایا ندیدم .من که از ctrl+z استفاده میکردم

ممنون، مایا کارها بهشون بر نخوره هااا، من خودم عاشق مایا هستم الان هم دوتا پروژه با مایا داریم انجام میدیم با همه خوبی هاش همینه که مدت ها با بچه ها بحث کردم مدلینگ مکس ابزارهای خیلی خوبی داره (( البت که poly مایا خیلی نرمه)) ولی این مورد خیلی نکته خوبیه، مثلا شما میخوای برای بهبود یه مدل توپولوژی بخشی رو تغییر بدی ، بعد چند حرکت میبینی حرکت جالب در نیومد به راحتی توسط این لایه بندی میتونی برگردی به حالا قبل و و و ، خیلی کاربردیه این موضوع ولی انگار چیزی به این صورت نیست تو مایا.
 
سلام دقیقا حرفتون درسته اتودسک همه امکانات رو درون یه برنامه نمیریزه اگه اینجور برنامه ای وجود داشته باشه همه به طرفش میرن و مابقی نرم افزار ها بی مصرف و بی سود میشه مطمئن هستم که 3ds max در مدلسازی ابزارهای بهتری داره
در تمام برنامه های آموزشی مدلسازی مایا که تا حالا نگاه کردم به همچین چیزی بر نخوردم به نظرم چنین ابزاری در مایا وجود نداره من که تو مدلسازی هر وقت به یه مرحله خوب میرسم اون فایل رو ذخیره می کنم تا از دستش ندم
 

sdel53

New Member
سوال بسیار کلیدی و مهم که فکر کنم دانستنش خالی از لطف نباشه
وقتی که می خواهیم فایل مایا رو save کنیم می تونیم با 2 فرمت متفاوت فایل رو ذخیره کرد
1. maya binary
2. maya ASCII
حالا یکی بیاد یه توضیح کامل بده که این دو تا فرمت چه فرقی با هم دارند
 

maxscript

Well-Known Member
سوال بسیار کلیدی و مهم که فکر کنم دانستنش خالی از لطف نباشه
وقتی که می خواهیم فایل مایا رو save کنیم می تونیم با 2 فرمت متفاوت فایل رو ذخیره کرد
1. maya binary
2. maya ASCII
حالا یکی بیاد یه توضیح کامل بده که این دو تا فرمت چه فرقی با هم دارند

خیلی خلاصه می گم اولین فرقی که دارن اینه که سایز Mb کوچکتر از ma هست اما فایل ma کدهای برنامه نویسی اون راحتتر Edit میشه
 

Hamed_8

Member
سوال بسیار کلیدی و مهم که فکر کنم دانستنش خالی از لطف نباشه
وقتی که می خواهیم فایل مایا رو save کنیم می تونیم با 2 فرمت متفاوت فایل رو ذخیره کرد
1. maya binary
2. maya ASCII
حالا یکی بیاد یه توضیح کامل بده که این دو تا فرمت چه فرقی با هم دارند

کدهای نوشتاری ma به صورت acsi بوده و با نت پد هم قابل ادیت هستن ولی mb کمپرس و کامپایل شده و دیگه قابل ادیت نیستن
بهتره توی پروزه ها از ma استفاده کنید چون وقتی فایل به باگ بخوره میشه یه جورایی درستش کرد
یا مثلاً فایل مایا 2013 رو با نت پد باز کنید و همه 2013 هاش رو به 2012 تبدیل کنید توی مایا 2012 باز میشه ! :green:
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
یا مثلاً فایل مایا 2013 رو با نت پد باز کنید و همه 2013 هاش رو به 2012 تبدیل کنید توی مایا 2012 باز میشه !

سلام
حامد جان مطمعنی برای shift توی ورژن پایین تر نیاز به تغییر عدد ورژن هست؟ چون من بدون این کار scene هایی رو از ورژن های بالاتر به ورژن پایین تر اوردم.

البت ma قابلیت های دیگه ای هم داره، مثلا شما وقتی clip انیمیشن رو ذخیره میکنی هم با این پسوند ذخیره میشه حتی من تو چند مورد دیگه هم دیدم که ذخیره فایل ها به این صورت بوده، مثلا موقع استفاده از یه script auto rig و ذخیره proxy ریگ باز این مورد توسط ma ذخیره شد.
 

Hamed_8

Member
سلام
حامد جان مطمعنی برای shift توی ورژن پایین تر نیاز به تغییر عدد ورژن هست؟ چون من بدون این کار scene هایی رو از ورژن های بالاتر به ورژن پایین تر اوردم.

البت ma قابلیت های دیگه ای هم داره، مثلا شما وقتی clip انیمیشن رو ذخیره میکنی هم با این پسوند ذخیره میشه حتی من تو چند مورد دیگه هم دیدم که ذخیره فایل ها به این صورت بوده، مثلا موقع استفاده از یه script auto rig و ذخیره proxy ریگ باز این مورد توسط ma ذخیره شد.

سلام
بستگی داره به فایلت
توی آپشن خوده اوپن یه تیک ignore version هست . اگه مدل چیز خاصی نداشته باشه راحت بازش میکنه ولی اگه اذیت کرد این شاید کار کنه
آره خیلی استفاده ها داره . نورپرداز ما شیدرهاشو هم با ند پد اساین میکنه !!
 
ممنون، مایا کارها بهشون بر نخوره هااا، من خودم عاشق مایا هستم الان هم دوتا پروژه با مایا داریم انجام میدیم با همه خوبی هاش همینه که مدت ها با بچه ها بحث کردم مدلینگ مکس ابزارهای خیلی خوبی داره (( البت که poly مایا خیلی نرمه)) ولی این مورد خیلی نکته خوبیه، مثلا شما میخوای برای بهبود یه مدل توپولوژی بخشی رو تغییر بدی ، بعد چند حرکت میبینی حرکت جالب در نیومد به راحتی توسط این لایه بندی میتونی برگردی به حالا قبل و و و ، خیلی کاربردیه این موضوع ولی انگار چیزی به این صورت نیست تو مایا.
برای اینکه یک مرحله از مدلسازی رو پاک کنیم دو تا راه داریم:
1- اسم اون مرحله کپی کن توی Select by name بعد delete بزن
2- از پنجره Connection ارتباطش رو با مدل قطع کن
راه اول بهتره، منم خودم با مکس کار کردم. ولی تو این زمینه مایا بهتر از مکسه چون توی مکس شما تمام کارهاتون داخل یک Edit poly هست که با پاک کردنش تمام اون مراحل پاک میشن و حتی قابل تغییر هم نیستند! ولی توی مایا تمام مراحل توی History هست و راحت میشه اونا رو حذف و یا تغییر داد.
 
سوال جدید .

چه جوری میشه یه آبجکت رو Hide کرد - با یه خورده توضیح لطف کنید بگید چه طوری میشه برای یه آبجکت چنین تعریف کرد که تو View port آبجکت مخفی باشه و لی توی رندر سرو کله اش ظاهر شه و بالعکس .
قبلا از همه تشکر می کنم . از bubo3d هم تشکر ویژه دارم !
 

maxscript

Well-Known Member
چه جوری میشه یه آبجکت رو Hide کرد - با یه خورده توضیح لطف کنید بگید چه طوری میشه برای یه آبجکت چنین تعریف کرد که تو View port آبجکت مخفی باشه و لی توی رندر سرو کله اش ظاهر شه و بالعکس .
برای اینکه ابجکت در view port نباشه ولی باید در رندر دیده شده ابجکت رو انتخاب کنید به این مسیر برید:
Display >>Object Display >>>No geometry
و برای اینکه ابجکت در صحنه باشه ولی در رندر دیده نشه ابجکت رو انتخاب کنید به تنظیمات اون برید به قسمت Render Stats برید و تیک Primary Visibility رو بردارید
 
آخرین ویرایش:
خیلی ممنون - سوال بعدی من در مورد conect کردن دو یا چند polygon هستش - می خوام چند تا poly رو یکی کنم البته با فاصله - یعنی لبه ها از هم فاصله داشته باشن ولی conect بشن . عذر خواهی می کنم بابت سوال های متعدد !
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
برای اینکه یک مرحله از مدلسازی رو پاک کنیم دو تا راه داریم:
1- اسم اون مرحله کپی کن توی Select by name بعد delete بزن
2- از پنجره Connection ارتباطش رو با مدل قطع کن
راه اول بهتره، منم خودم با مکس کار کردم. ولی تو این زمینه مایا بهتر از مکسه چون توی مکس شما تمام کارهاتون داخل یک Edit poly هست که با پاک کردنش تمام اون مراحل پاک میشن و حتی قابل تغییر هم نیستند! ولی توی مایا تمام مراحل توی History هست و راحت میشه اونا رو حذف و یا تغییر داد.

ممنون دوست عزیز ولی منظور من layer modeling بود، مثلا شما میخوای ببینید اگه توپولوژی مدلتون رو به نحو دیگه اصلاح کنید کار خوب میشه یا نه، شما با اضافه کردن یه edit poly ساده این کار رو انجام میدین و بعد اتمام کار اگه خوشتون نیومد edit poly رو حذف میکنید، شما با لایه لایه کار کردم میتونید هر زمان یه هر قسمت که شده برگردید و خودتون history و مقدار کار انجا شده تو هر لایه رو تایین کنید.
ببینید من اصلش برای این میخواستم: مثالا میخوای یه blend روی صورت کاراکتر یا همون target ـتون ایجاد کنید، شما به راحتی میتونید یه سری عملیات رو برای حالت دهی روی یه لایه edit poly ایجاد کنید برای هر اصلاح هم میتونید دوباره یه لایه ایجاد کنید و هر زمان میتونید به لایه قبلی اصلاحاتتون برگردید، به نوعی شما میتونید هم برای هر حرکت کوچیک یه لایه دست کنید هم برای یه سری اصلاحات کلی و ...
حالا من توی مایا دونبال این نوع مدلینگ یعنی به صورت لایه لایه میگشتم، مثلا شما تو انیمیشن هم layer animation دارید برای اصلاحات انیمیتتون یا ایجاد جزییات بدون دست خوردن به انیمیت اصلیتون.

باز ممنون بابا پاسخگوییتون دوست عزیز.

حق یارتون
 
ممنون دوست عزیز ولی منظور من layer modeling بود، مثلا شما میخوای ببینید اگه توپولوژی مدلتون رو به نحو دیگه اصلاح کنید کار خوب میشه یا نه، شما با اضافه کردن یه edit poly ساده این کار رو انجام میدین و بعد اتمام کار اگه خوشتون نیومد edit poly رو حذف میکنید، شما با لایه لایه کار کردم میتونید هر زمان یه هر قسمت که شده برگردید و خودتون history و مقدار کار انجا شده تو هر لایه رو تایین کنید.
ببینید من اصلش برای این میخواستم: مثالا میخوای یه blend روی صورت کاراکتر یا همون target ـتون ایجاد کنید، شما به راحتی میتونید یه سری عملیات رو برای حالت دهی روی یه لایه edit poly ایجاد کنید برای هر اصلاح هم میتونید دوباره یه لایه ایجاد کنید و هر زمان میتونید به لایه قبلی اصلاحاتتون برگردید، به نوعی شما میتونید هم برای هر حرکت کوچیک یه لایه دست کنید هم برای یه سری اصلاحات کلی و ...
حالا من توی مایا دونبال این نوع مدلینگ یعنی به صورت لایه لایه میگشتم، مثلا شما تو انیمیشن هم layer animation دارید برای اصلاحات انیمیتتون یا ایجاد جزییات بدون دست خوردن به انیمیت اصلیتون.

باز ممنون بابا پاسخگوییتون دوست عزیز.

حق یارتون
از مدلت یک کپی بگیر و روی اون کار کن بعد که به نتیجه رسیدی با Mesh>Transfer Attributes موقعیت ورتکسهات رو از جسم جدید به جسم اصلیت کپی کن.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا