تایپیک تازه کار های مایا (همه چیز سوال،آموزش و...)

سلام با توجه به اینکه هر روز متقاضیانه نرم افزار های 3بعدی رو به افزایشه این تایپیک زده میشه فقط برای تازه کار ها هرکسی می خواد آموزشی ابتدایی بده یا اینکه کسی سوالش خیلی ابتدایی بود و یا کسی می خواست تازه شروع کنه و درخواسته آموزش در حد 2-3 مین و هر چیزه دیگه این تایپیک را مخصوصه این کار باز می کنم که تایپیک اصلی مایا کمتر سر سوالات شلوغ شه و همه ی پست ها یکجا و متمرکز جواب بگیرند اگه هم کسی چند سال مایا کار کرده ولی سوال ابتدایی داشت این تایپیک جای مناسبیه واسه طرحه سوالش موفق باشید....
 
خوب اولین مشتری تایپک منم
یه سوال بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار ساده:green:
توی 3ds max وقتی یه حرکتی رو انجام میدیم میشه در حین نگه داشتن دکمه سمت چپ موس با زدن دکمه سمت راست موس به حالت اولیه برگردیم
مثلا یه جسم رو حرکت میدیم در حین حرکت با زدن دکمه سمت راست موس جسم به حالت اول برمیگرده
اما توی مایا با این روش نمی تونیم به حالت اول برگردیم حالا توی مایا ما چجوری این کارو بکنیم؟
 

sharin

Member
سلام.

خوب هر نرم افزاري تكنيك هاي خاص خودش رو داره ...
حقيقتش براي اين موضوع من يكي چيزي رو به ياد ندارم !
فقط مي دونم دو تا از انگشتاي دست چپم ، با دوتا از دكمه هاي سمت چپ كيبرد ، رابطه ي خوبي دارن ...
يعني رابطه ي خيلي خوبي دارن !!
نمي دونم دقيق كدوم دكمه ها هستن ، خود انگشتام ، مي شناستشون :green:
اما فكر كنم يكيش Ctrl بود و اون يكيش z !!!
كاربردش بيشتر از كليك راسته و چون تو همه ي نرم افزار ها تقريبا ، مشتركه ، با سرعت خوبي هم جواب مي ده ...
موقعي كه با مكس كار مي كردم ( تا اونجايي كه يادمه ، كليك راسته عذاب بود :wink: )

اگه دوستان مي دونن بگن ...

موفق باشي.
يا علي.
 
قسمت اول که گفتید که کاملا طبیعیه وقتی subdivision های یک شکل رل بیشتر می کنیم طبیعتا شکل نرم تر و اسموت تر میشه البته اگه sphere باشه اما مستطیل یا مربع نباید تغییره شکل بدند اما قسمت دومه سوالتون یه ذره گنگه یعنی چی :این مشکل بعد از scale کردن رخ میده.
 

LG2011

Member
یعنی بعد از اینکه یه cube را scale می کنم و بعدش sub division را زیاد می کنم ابجکت تغییر شکل میده.مثلا اگه یه cube ایجاد کنم و توی همون حالت subdivusion ش رو زیاد کنم،اتفاق خاصی نمی افته
توی تصویر.مکعب راستی پس از scale شدن subdivision هاش زیاد کردم.ولی مکعب سمت چپ بدون هیچ فوضولی subdovisionش زیاد شده




یه سوال دیگه:دیلیت هیستوری چیه؟چیکار میکنه؟کی بهش لازم داریم؟چجوری باهاش کار کنیم؟
 

پیوست ها

  • problem.jpg
    problem.jpg
    124.2 کیلوبایت · بازدیدها: 66
آخرین ویرایش:

Elton John

Member
سلام یه چنتا سوال داشتم

وقتی undo میکنم اسکریپت ادیتوربهم میگه که undo خاموشه چیکار کنم؟؟

چجوری میتونم از جسمم کپی بگیرم؟؟

این اسمهای مختلف برای یک موضوع به چه معناست؟؟؟
مثلا اسم اصلیش pCube1 هست
اسمهای دیگه ای مثل PCubeShape1 هم داره
 
یعنی بعد از اینکه یه cube را scale می کنم و بعدش sub division را زیاد می کنم ابجکت تغییر شکل میده.مثلا اگه یه cube ایجاد کنم و توی همون حالت subdivusion ش رو زیاد کنم،اتفاق خاصی نمی افته
توی تصویر.مکعب راستی پس از scale شدن subdivision هاش زیاد کردم.ولی مکعب سمت چپ بدون هیچ فوضولی subdovisionش زیاد شده




یه سوال دیگه:دیلیت هیستوری چیه؟چیکار میکنه؟کی بهش لازم داریم؟چجوری باهاش کار کنیم؟

سلام شاید جواب سواله اولت همون سوال دومت باشه :) ببین ما هر جسمی تو مایا وارد می کنیم و روش کار میکنیم یه history براش ثبت میشه که کمک میکنه شکل را بعد از اونکار بازم روش کار کنیم مثلا یه مستطیل بساز از سمت راست subdive هاش را کم و زیاد کن نمیدونم چند تا ورتکس هاش را به هم مرج کن و چند تا عملیات روش انجام بده همه این عملیات میرند تو هیستوریه اون شکل و می تونی با رفتن به قسمت هایی که تو هستوری ذخیره میشند کار کنی چند تا مثال یه مستطیل بساز بعد از ساختش همون طور که می دونی از سمته راست قسمت chanel box هستوریش میاد حالا میتونی subdive های مختلفش را کم و زیاد کنی حالا اگه می خوای کم و زیاد کن بعدش برو رو منوی edit>delete by type >delete history را بزن حالا رو مستطیله کلیک کن و همون طور که می بینی تو chanel box دیگه گزینه ی input وجود نداره پس هیستورش پاک شده این مورد در همه ی موارد صادقه مثلا اگه extrude بکنی و دیلیت هیستری نکنی می تونی بیای تو chanel box و مقدارش را کم و زیاد کنی این هستوری یه سری مزایا داره یه سری معایب مزیتش اینه که بعد از اعمال کاری که میخوایم روش بکنیم هم رو شکل کنترل داریم و می تونیم مقادیر هارا کم و زیاد کنیم یا ... اما عیبش اینه که این هیستوری ها یه جا ذخیره میشه اون جا کجاست تو سیستم دیگه پس واسه همین یه ذره که history ها زیاد شدند سرعت کار میاد پایین و سیستم هن میشه و محیط مایا سنگین با delete history این عیب بر طرف میشه معمولا هر چند دقیقه یکبار delte hisrty را واسه روون تر شدنه کار انجام میدند سوال اول اول هم یه سوال از اون شکله کپی گرفتید بعد سابدی ها را زیاد کردین که میگید بدون فضولی کم و زیاد میشه ؟ اگه اینطوریه بدوندید بد از اینکه از یک شی کپی میگیرید رو کپیش کلیک کنید و delete histy کنید تا رابطش با شکل اولیه از بین بره در مواردی هم که nurb را تبدیل به پلیگان می کنیم اگه بعد از تبدیل شکل nurb را تغییره حالت بدید می بینید پلیگانه هم تغییره شکل میده دلیلش اینه که اون پلیگانه هنوز histoty داره با اون nurb و اگر اون polygun را انتخاب کنید و delete histyo کنید دیگه هر کاری هم رو اون nurbe انجام بدید رو پلیگانه تاثیری نداره ...(خیلی حرف زدم :green:) اگه بازم نفهمیدی بگو تا عکس بزارم) [/QUOTE]
 
آخرین ویرایش:
سلام یه چنتا سوال داشتم

وقتی undo میکنم اسکریپت ادیتوربهم میگه که undo خاموشه چیکار کنم؟؟

چجوری میتونم از جسمم کپی بگیرم؟؟

این اسمهای مختلف برای یک موضوع به چه معناست؟؟؟
مثلا اسم اصلیش pCube1 هست
اسمهای دیگه ای مثل PCubeShape1 هم داره
سلام استاد:green:
در مورد سوال اولتون باید برید تو منو ها اون بالا Windows>setting/perfernce>perfernce
را انتخاب کنید بعد از سمت چپ undo را انتخاب کنید و از off به on تغییرش بدید حتی می تونیید پایینش بگید تا چند مرحله بشه undo کرد .
سوال دوم از منوی Edit>Duplicate شرتکاتش رو کیبرد میشه Ctrl + D اگه هم می خواید مخصوص کپی بگیرید مثلا یه راه پله سراسری را خیلی سری بسازید Edit>Duplicate special را بزنید خیلی امکاناته خوبی گذاشته
سوال سوم هر اسمی واسه یه کاریش می تونه به کار بره مثلا یه Pcube1 بسازید حالا ctrl + a را بزنید می بینید سمت چپ اگه یه بار ctrl + a را بزنید attribute Editor میاد اگه 2بار بزنید chanel box بزنید تا بره رو حالت attribute Editor حالا میبینید بیش از یک اسم داره که مثلا اگه می خواهید رو شکلش کاز کنید با polyshape ور میرید اگه میخواهید رو جابه جاییش با pcube و ...
 
سوال سوال سوال سوال سوال

یه سوا ل خیلی ساده ............

آیا میشه رنگ محیط کار مایا 2011 رو تغییر داد؟
چطور؟
تشکر.
 
سوال سوال سوال سوال سوال

یه سوا ل خیلی ساده ............

آیا میشه رنگ محیط کار مایا 2011 رو تغییر داد؟
چطور؟
تشکر.

بله میشه این کارو کرد
با گرفتن کلید Alt و کلید B رو از روی کیبورد بزن با این کار میتونی محیط مایا رو به چند حالت تغیر بدی.
 

abizaki

Member
در تنظیمات Birail 2 در بخش TransformMode گزینه های Proportional و Non Proportional وجود دارن. اونا چین؟
کلا در مورد اون بخش و تنظیماتش توضیح بدین.
همچنین فرق بین بایریل 1 و 2 و 3 روبگین و کانستراکشن هیستوری رو توضیح بدین.
اجرتون با آقا اباعبد الله
 
آخرین ویرایش:

LG2011

Member
وال اول اول هم یه سوال از اون شکله کپی گرفتید بعد سابدی ها را زیاد کردین که میگید بدون فضولی کم و زیاد میشه ؟ اگه اینطوریه بدوندید بد از اینکه از یک شی کپی میگیرید رو کپیش کلیک کنید و delete histy کنید تا رابطش با شکل اولیه از بین بره در مواردی هم که nurb را تبدیل به پلیگان می کنیم اگه بعد از تبدیل شکل nurb را تغییره حالت بدید می بینید پلیگانه هم تغییره شکل میده دلیلش اینه که اون پلیگانه هنوز histoty داره با اون nurb و اگر اون polygun را انتخاب کنید و delete histyo کنید
سلام
اینا نه دوپلیکیت هستن نه کپی.دو تا مکعب هستن که جداگانه ایجاد شدن.سابدی مکعب اولی رو که زیاد می کنم،همه چیز عادیه.ولی وقتی مکعب دوم را scale می کنم و بعدش سابدی رو زیاد می کنم،حالت مکعبیش رو از دست میده.
این هم فیلمش هست که دیگه همه چیو روشن میکنه!
 

پیوست ها

  • 123.rar
    327 کیلوبایت · بازدیدها: 56

LG2011

Member
سلام
من مبتدی هستم(یعنی خیلی مبتدی هستم:green:)و تازه شروع کردم.
چند تا بلو پرینت دارم.چجوری وارد کنم؟
 
در تنظیمات Birail 2 در بخش TransformMode گزینه های Proportional و Non Proportional وجود دارن. اونا چین؟
کلا در مورد اون بخش و تنظیماتش توضیح بدین.
همچنین فرق بین بایریل 1 و 2 و 3 روبگین و کانستراکشن هیستوری رو توضیح بدین.
اجرتون با آقا اباعبد الله
سلام دوست من این transfer mode که گفتی را من پیدا نکردم transfer map را آره اما اون را نه birail هم پیدا کردم اما 2ش را نه مایا 2012ست ماله شما اگه می خواید برید تو youtube بزنید باهاش کار میکنه و آموزش میده
سلام
اینا نه دوپلیکیت هستن نه کپی.دو تا مکعب هستن که جداگانه ایجاد شدن.سابدی مکعب اولی رو که زیاد می کنم،همه چیز عادیه.ولی وقتی مکعب دوم را scale می کنم و بعدش سابدی رو زیاد می کنم،حالت مکعبیش رو از دست میده.
این هم فیلمش هست که دیگه همه چیو روشن میکنه!
تو عکس همه چیز را توضیح دادم
p4zd8yyubq2emcknb6of.jpg

سلام
من مبتدی هستم(یعنی خیلی مبتدی هستم:green:)و تازه شروع کردم.
چند تا بلو پرینت دارم.چجوری وارد کنم؟
ببین چند تا Plan (از بخش polygun) بساز به تعداد ویو هایی که داری مثلا برای view یکی بعد یه کپی ازش بگیر 90 درجه rotateY کن اون هم به عنوانه front حالا تو 4 view مایا دیگه خودت تنظیم کن واسه این که رو plan ها هم عکس را بیاری روش کلیک راست کن assing new material کن بعدش یه متریال مثل lambert بهش بده بعد روش کلیک راست کن metterial attrebute را بزن حالا از سمت راست بخش Color رو رنگش نه سمته راستش بزن فایل را انتخاب کن حالا اگه پلن را می خوای واسه side view استفاده کنی عکسه که از کناره روشه روش بزن اگه ....
 
بله میشه این کارو کرد
با گرفتن کلید Alt و کلید B رو از روی کیبورد بزن با این کار میتونی محیط مایا رو به چند حالت تغیر بدی.

تشکر از لطفتون.
ولی من منظورم تغییر کل یوزر اینترفیس یا رابط کاربر گرافیکی یا GUI نرم افزار هست.
مثلا کل محیط مایا سامل Shelf ها و ابزار و ... روشنتر بشن؟

فکر کنم تو تنظیمات رنگ باشه اما دقیقا نمیدونم کجاش.
 

abizaki

Member
من این transfer mode که گفتی را من پیدا نکردم transfer map را آره اما اون را نه birail هم پیدا کردم اما 2ش را نه مایا 2012ست ماله شما اگه می خواید برید تو youtube بزنید باهاش کار میکنه و آموزش میده
منظور از "l هم پیدا کردم اما 2ش را نه مایا 2012ست ماله شما " چیه؟ متوجه نشدم چی گفتین.
بعدشم Youtube بسته هست. نمی تونم بازش کنم. اگه باز کننده ای دارین، به من هم بدین.
منظورم از transfer mode این هست:
attachment.php
 

پیوست ها

  • Birail.jpg
    Birail.jpg
    84.8 کیلوبایت · بازدیدها: 169

جدیدترین ارسال ها

بالا