Pixar’s latest animation --------WALL•E

AVGHH

Member
سلام؛
یه فیلم یا بهتره بگم تریلر وال ئی که خیلی وقت پیشا دانلود کرده بودم.
تو این فیلم استانتون، کارگردان وال ئی از بوجود اومدن ایده اولیه وال ئی و بقیه انیمیشنای پیکسار در سال 1994 (!) و درست بعد از اتمام فیلم داستان اسباب بازی میگه...

نوع فایل: mov
حجم فایل فشرده
: 7.7 مگابایت
لینک دانلود:
http://rapidshare.com/files/156461695/WALL_E.rar.html

اگه وقت شد کیفیت پایینشم میذارم :wink:
 

animations

Active Member
من Wall-E به زبان انگلیسی رو چند وقت پیش دیده بودم. وقتی دوبله ش رو از تلویزیون دیدم، یه جاهاییش جالب بود. مثلا وقتی کاپیتان صحبت می کرد، خوب بود. صدای وال- ای هم همون صدای اصلی خودش بود. ولی ضدحال بزرگ این بود که صدای ایو رو یه مرد می گفت.

متاسفانه یه زمانی دوبله ایران جزو بهترین ها بود. بعد از یه مدت که داشت فاجعه می شد، گلوری (یا همون انجمن گویندگان جوان) سعی کرد بهترش کنه. گاهی موفق بود، ولی گاهی شورش رو در می آورد.

خب، برای پخش Wall-E از تلویزیون فکر کنم چاره دیگه ای نداشتند. یا باید کل صحنه هایی که دست همدیگه رو می گرفتند، و کل ویدئوهاش رو حذف می کردند، یا اینکه اینطوری توش دخل و تصرف می کردند. (گویا رباط ها هم باید فاصله شرعی رو رعایت کنند!!) به هر حال اگه منتظر پخش از تلویزیون باشیم، همینه که هست. خودم شخصا دیگه دوست ندارم نسخه دوبله ش رو دوباره ببینم.


این لینک ها جالبند. چون طولانی بودند، اینجا کپیشون نکردم: :cool:

مصاحبه ای با اندرو استنتون، کارگردان Wall-E

نیویورک تایمز از Wall-E می نویسد

درک تامپسون و wall-E
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
منم گذشته از سانسوري كه توي وال ئي يا خيلي از فيلم هاي ديگه ميشه و شايد جالب نباشه، دوبله ايراني ها رو خيلي بيشتر قبول دارم، صداي افراد دقيقا درست با شخصيت انتخاب ميشه و حرفه اي هم پياده سازي ميشه، مثلا يه قسمتايي از صداي رمي تو راتاتيل رو زبان اصلي شنيدم، واقعا ضايع بود و اصلا به شخصيتش نميخورد!
بحث خيلي خوبي شده، من كه كلي چيز ياد گرفتم
 

DIMO

Active Member
سلام به همگی یه چیز جدید دیدم از وال.ای،کسی میدونه صداها از کجا به وجود اومده منظورم Base صداها هستش؟خوب خودم میگم صداهای وال.ای و بیشتر روباتها از کشید یه میله با قطر کم به یه فنر و کوبیدن و کشیدنه یک چکش به صفحه فلزی به وجود اومده که بعد توسط سیستمهای دیجیتالی ادیتشون کردن،واقعاً وقتی این صحنه رو دیدم از تعجب فقط دهنم باز مونده بود...........!!!!


شاد و پیروز باشید.
 

DIMO

Active Member
خب این صحنه رو کجا دیدی؟ بگو ماهم ببینیم.

عزیز جان یه برنامه ی 5 دقیقه ای بود راجع به وال.ای و نحوه ساخت اون به صورت خلاصه که توسط یکی از شبکه های ماهواره ای دیدمش،ولی اگه میخوای از نحوه ساختش و همه چی وال.ای با خبر بشی بگرد دنبال Dvd اصلیش همه چیز راجع به نحوه ساخت انیمیشن بعلاوه خود انیمیشن رو تو Dvd اصلیش میتونی پیدا کنی.

شاد و پیروز باشی
 

AVGHH

Member
عزیز جان یه برنامه ی 5 دقیقه ای بود راجع به وال.ای و نحوه ساخت اون به صورت خلاصه که توسط یکی از شبکه های ماهواره ای دیدمش،ولی اگه میخوای از نحوه ساختش و همه چی وال.ای با خبر بشی بگرد دنبال dvd اصلیش همه چیز راجع به نحوه ساخت انیمیشن بعلاوه خود انیمیشن رو تو dvd اصلیش میتونی پیدا کنی.

شاد و پیروز باشی


اسمی اثری چیزی از اون برنامه هه یادت نیس، که بشه با سرچ پیدا کرد؟
دی وی دی اصلیش که فک نکنم حالا حالاها بیاد...
 

DIMO

Active Member
اسمی اثری چیزی از اون برنامه هه یادت نیس، که بشه با سرچ پیدا کرد؟

اسم خواصی نداره برنامش چون بیشتر اوقات راجع به جلوه ها ویژه فیلم ها یا انمیشن ها،پشت صحنه ها،مصاحبه با بازیگرا،مصاحبه با صدا پیشه گان انیمیشن ها وغیره میپردازه البته به صورت پراکنده نه هدف دار و زمان بندی شده...........اگه سرچ راجع به این برنامه منظورته 99% بهت اطمینان میدم که چیزی پیدا نمی کنی،،،،،،حالا نمیدونم گذاشتن اسمش درست باشه یا نه ولی فکر کنم اسم برنامش این باشه Dubai One In 5 Minutes از شبکه Dubai One که یک شبکه اماراتیه 24 ساعته است که فیلم و سریال پخش میکنه.

شاد و پیروز باشی.
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
كاش بيشتر در مورد وال ئي بحث ميكرديم، ولي ظاهرا اون كاري كه ايمان هم مي خواست بكنه منتفي شده، نه ايمان جان؟!
 

Sherlock_Holmes

Active Member
كاش بيشتر در مورد وال ئي بحث ميكرديم، ولي ظاهرا اون كاري كه ايمان هم مي خواست بكنه منتفي شده، نه ايمان جان؟!
آره خوب... کاش..
اما ایده من سر جاشه... چیز گنده ای نیست اما عالیه...
بزودی بحثشو مطرح میکنم...
 

Sherlock_Holmes

Active Member
منتقل شد بخش نقد انیمیشن...

ولي ظاهرا اون كاري كه ايمان هم مي خواست بكنه منتفي شده، نه ايمان جان؟!
خب... محسن جان ایجاد این بخش برای نقد و بررسی انیمیشنها یه قسمت از ایده ی من بود..

بخش اعظمش اما امتیاز دادن به انیمشنهای روز بود که با صحبتهای تو توی همین تاپیک به ذهنم زد...
اما متاسفانه بعد از گفتگوهای زیاد به نتیجه نرسیدیم و ظاهرا این امکان که بتونیم مثل gamespot که برای بازیها سیستم رای گیری و امتیاز داره ما هم یه سیستم ایجاد کنیم نبود...
هر پیشنهادی دوستان دارن برای این قضیه یا با پیغام خصوصی مطرح کنن یا اگر خیلی گسترده هست توی همین بخش براش تاپیک بزنن...
.
ممنون...
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
خوب شد ايمان جان، ولي چرا سيستم امتياز دهي جواب نميده؟ ميشه يكم توضيح بدي برام؟ اگه در سطح خيلي پايين تري هم از gamespot باشه بازم خوبه
بابت زحمتي هم كه براي تفكيك بخش هاي مختلف انجمن كشيديد ممنون
ولي يه مشكل بزرگ هست كه با تفكيك بيشتر هم ميشه، نمي دونم حواستون هست به اين موضوع كه هر وقت كسي ميخواد يه تاپيكي با هر موضوعي در مورد 3d بزنه و يكم ناوارده و البته دوست هم داره زودتر به جواب برسه مياد تو انجمن مكس تاپيك ميزنه يا نه؟ بله چون اين انجمن طرفدار بيشتري داره و به قسمت هاي ديگه انجون سه بعدي كمتر سر زده ميشه، پس نتيجه ميگيريم كه يكي انجمن مكس طرفدار داره و يكي هم گالري كه اونم اكثر كاراش از مكسه! من از بابت ادغام شدن 2 بخش اول انجمن سه بعدي خوشحال شدم ولي اضافه كردن انجمن هاي جديد يكم در رابطه با اين موضوعي كه گفتم مشكل ايجاد ميكنه
البته شايد پست رو خوب جايي نزدم، ببخشيد
بازم ممنون از زحمتاتون، هميشه پيروز باشيد
 

Sherlock_Holmes

Active Member
راستش محسن من متوجه نشدم منظورت از مشکلی که ایجاد میشه چیه؟
ببین اینکه بچه های تازه وارد تاپیک در محل اشتباه میزنن خوب همیشه هست... من یا امین هم میایم منتقلش میکنیم...
این دو بخش مخصوصا بخش نقد انیمیشن و جلوه های ویژه بیشتر برای دوستان فعالی مثل خودت هست که جاهای انجمن رو میشناسن...
ضمن اینکه وقتی توی تاپیکهایی که اشتباه ایجاد شده آدرس این تالار رو بدیم یواش یواش جا میفته این بخشها...

خوب شد ايمان جان، ولي چرا سيستم امتياز دهي جواب نميده؟ ميشه يكم توضيح بدي برام؟ اگه در سطح خيلي پايين تري هم از gamespot باشه بازم خوبه
والا محسن من هیچی به ذهنم نمیرسه... یعنی هر چی رسید قابل اجرا نبود...
امکان ایجاد یه برنامه مثل gamespot‌ که نیست...
شما پیشنهادی داری برای بررسی این قضیه یه تاپیک توی همین بخش بزن...

.
ممنون از توجهت...
 

animations

Active Member
افتخاري ديگر براي وال اي

r


انيميشن دوست داشتني وال اي توانست جايزه مهم ديگري را تصاحب كند.

موسسه منتقدان فيلم لوس‌آنجلس (LAFCA) در سه شنبه شب گذشته با انتخاب فيلم وال اي به عنوان بهترين فيلم سال، همگان را متعجب كردند؛ اين درحالي بود، همگان از منتظر انتخاب شواليه سياه به عنوان بهترين فيلم سال بودند.

موسسه منتقدان فيلم لوس‌آنجلس يكي از معتبرترين موسسات انتخاب فيلم است، كه انتخاب‌هاي آن اثرات زيادي بر مراسم اسكار دارد.


منبع: رويترز

پیلبان
 

animations

Active Member
«وال-اي» به حاكميت چيني‌ها در گيشه ژاپن پايان داد

A0531550.jpg

«وال-اي» انيميشن كامپيوتري كمپاني والت ديزني به حاكميت چيني‌ها در جدول گيشه سينماهاي ژاپن پايان داد.

به گزارش خبرگزاري فارس، «وال-اي» در اولين هفته نمايش در ژاپن مقام پرفروش‌ترين فيلم روز سينماهاي اين كشور آسيايي را به خود اختصاص داد و «صخره سرخ» اثر جان وو را پس از پنج هفته صدرنشيني به پايين كشيد.
با آن كه به طور سنتي فيلم‌هاي جديد سينمايي روزهاي شنبه در ژاپن اكران عمومي مي‌شوند ولي كمپاني ديزني «وال-اي» را روز جمعه هفته قبل روانه پرده سينماها كرد.

اين فيلم كه در 461 سالن سينما در ژاپن به روي پرده سينماها رفت، طي چهار روز اول نمايش 450 ميليون ين (حدود 5 ميليون دلار) فروش كرد.
ژاپن يكي از آخرين كشورهاي بزرگ جهان است كه اين انيميشن محبوب را اكران عمومي مي‌كند.
فروش بين‌المللي اين فيلم به 490 ميليون دلار رسيده است و كمپاني ديزني كه اين فيلم را با همكاري شركت كامپيوتري پيكسار تهيه كرده، اميدوار است «وال-اي» به يك فروش كلي 5 ميليارد يني (حدود 54 ميليون دلار) دست پيدا كند.

دو فيلم موفق قبلي ديزني در ژاپن «راتاتويي» و فيلم زنده «افسون شده» هستند كه به ترتيب فروش‌هايي 39 و 35 ميليون دلاري داشته‌اند.
موفقيت عظيم «وال-اي» باعث شده تا ديزني به دنبال موفقيت بهتر و بيشتر آن در ژاپن باشد.

پرسر و صدا بودن اين انيميشن باعث شد كه نه تنها با كنار زدن «صخره سرخ»، مقام اول جدول هفتگي گيشه فروش را به خود اختصاص دهد، بلكه تماشاگران بيشتري را در مقايسه با يك محصول جديد ژاپن جذب خود كند.

به اين ترتيب، فيلم دلهره آور «نشان زندگي: 252» كه در ژانر سينماي فاجعه ساخته شده مقام دوم جدول هفتگي فروش را از آن خود كرد.
دراين فيلم هيدياكي اتيو بازيگر مطرح سينماي ژاپن نقش اصلي را بازي مي‌كند. «صخره سرخ» كه تا به امروز گران‌ترين محصول تاريخ سينماي چين است پس از پنج هفته صدرنشيني بلامنازع در جدول گيشه فروش اين هفته به مقام سوم جدول تنزل كرد. اگر اين درام ماجراجويانه تاريخي هفته قبل هم صدرنشين جدول هفتگي فروش مي‌شد هم رديف انيميشن ژاپني «پوتيا روي صخره كنار دريا» ساخته هايائو ميازاكي مي شد كه شش هفته متوالي صدرنشين جدول هفتگي فروش سينماهاي اين كشور ژاپني بود.

«صخره سرخ» تابه حال 4 ميليارد ين (حدود 5/44 ميليون دلار) در ژاپن فروش كرده و با اين رقم فروش توانست «قهرمان» ژانگ ييمو يك محصول چيني ديگر را از مقام پرفروش‌ترين فيلم آسيايي اكران شده در ژاپن به پايين بكشد.
به اين ترتيب اين دو فيلم چيني تا به امروز موفق‌ترين محصولات سينماي يك كشور آسيايي در ژاپن هستند.

مقام چهارم جدول با درام دوران جنگ جهاني دوم «ترجيح مي دهم يك صدف ماهي باشم» است يك محصول ژاپني ديگر كه هفته قبل مقام دوم جدول را در اختيار داشت.

كمدي اكشن شركت معروف فيلم سازي ژاپني سوچيكو به نام «مأموريت مخفي آقاي تادانو از ژاپن با عشق» در اولين هفته نمايش در رديف پنجم جدول هفتگي فروش قرار گرفت. تهيه كنندگان فيلم اميد موفقيت فراواني به اين كمدي اكشن داشتند و استقبال معمولي تماشاگران فيلم از آن به شدت شگفت زده شده‌اند.


منبع: پیلبان
 

animations

Active Member
انیمیشن «وال-اي» در بين برترين‌ فيلم‌هاي رومانتيك

سايت سينمايي اواردز ديلي اسامي 10 فيلم را بعنوان فيلم‌هاي برتر ژانر رومانتيك سينماي سال 2000 به بعد اعلام كرد كه انیمیشن موفق «وال-اي» از آن‌جمله‌ است.

به گزارش کارتون 3000 و به نقل از سايت سينمايي اواردز ديلي؛ اسامي ده فيلم را به عنوان فيلم‌هاي برتر رومانتيك سينمايي بعد از سال 2000 اعلام كرد كه نام انیمیشن «وال_اي» در اين ميان به چشم مي‌خورد.

wall-e-2.jpg

این انیمیشن از جمله فيلم‌هاي موفق و مطرح در رقابت‌هاي مختلف سينمايي از جمله هشتاد و يكمين دوره از رقابت‌هاي اسكار است.

«وال_اي» داستان رابطه عاطفي و رمانتيك دو ربات نسبت به يكديگر است.

در اين فهرست نام فيلم‌هايي چون «ميليونر زاغه‌نشين» ، «درخشش جاودانه ذهن‌هاي پاك»، «عشق حقيقي»، «پيش از غروب خورشيد» و «اميلي» هم ديده مي‌شود.


منبع: cartoon3000
 

animations

Active Member
اعتراض آهنگساز و خواننده وال ای به اسکار

«پيتر گابريل»، خواننده انيميشن موفق «وال-اي»، پيشنهاد برگزاركنندگان مراسم اسكار در خصوص اجراي قطعه‌اي از موسيقي اين فيلم را رد كرد.

A0579398.jpg

به نقل از خبرگزاري رويترز، برگزاركنندگان هشتاد و يكمين مراسم اسكار، از «پيتر گابريل»، خواننده انيميشن «وال-اي» و خواننده فيلم «ميليونر زاغه‌نشين» درخواست كردند تا يك دقيقه از ترانه‌هاي فيلم خود را 22 فوريه در مراسم اهداء جوايز اسكار امسال اجرا كنند.

به گزارش رويترز، اين ترانه‌ها قرار است، به طور ميكس شده همزمان با نمايش زنده مراسم اسكار از شبكه‌هاي تلويزيوني پخش شود.

بنا براين گزارش، «پيتر گابريل» در نامه‌اي به آكادمي اسكار نوشت: احساس نمي‌كنم كه يك دقيقه زمان مناسب و عادلانه‌اي براي اجراي يك ترانه باشد، بنابراين من تصميم گرفته‌ام تا خود را از اين برنامه كنار بكشم.

«گابريل» در ادامه اين نامه افزود: اگرچه آهنگسازان در فرايند ساخت يك فيلم نقش كوچكي دارند ولي بايد بدانيد كه كار آنها به سختي بقيه گروه فيلمسازي است و من واقعا متاسفم كه علي‌رغم زحمات بي‌دريغ آنها، چنين بخش جديد جزئي در مراسم اسكار به‌وجود آمده است.

سخنگوي كمپاني «پيكسار»، سازنده انيميشن «وال-اي» نيز در اين باره گفت: كناره‌گيري «گابريل» از اين برنامه كاملا مؤدبانه و به دور از هرگونه عصبانيتي صورت گرفته و علي رغم آن كه هنوز مشخص نيست كه او در اين مراسم يكي از ترانه‌هاي خود را اجرا مي‌كند يا نه؟ ولي در اين مراسم در هاليوود حضور خواهد يافت.

«گابريل» و «نيومن» هر دو براي انيميشن «وال-اي» در رقابت‌هاي امسال گرمي برنده جايزه شدند.

«وال-اي» داستان ارتباط عاطفي دو ربات نسبت به يكديگر است.

هشتاد و يكمين مراسم اسكار 22 فوريه سال جاري در سالن كداك هاليوود، در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.


منبع : خبرگزاری فارس
ایرانیان انیمیشن
 

animations

Active Member
وال-ای اسکارو گرفت !

از وبلاگ دنیای انیمیشن:

164.gif


بالاخره مراسم اسکار هم تموم شد و رفت !‌
من امسال شانس اینو داشتم که تا صبح بیدار بمونم و مراسمو کامل ببینم ! خیلی باحال بود ؛ مخصوصا که بدلیل اینکه هیو جکمن مجریش بود بیشتر بخش هاش میوزیکال بود !

ولی بخش انیمیشنیش از ویژگی های جالبی برخوردار بود ؛‌اول از همه اینکه اجرا کننده های اون بخش جک بلک و جنیفر انیستون بازیگران معروفی که بخاطر سریال هایی مثل فرندز یا فیلم مدرسه ی راک شهرت زیادی را دارند ! که البته هردوشون هم در انیمیشن ها گویندگی کردند ؛ جک بلک در کونگ فو پاندا و جنیفر انیستون هم در آیرون جاینت!

انیمیشن این قسمت هم مثل همیشه جالب بود ؛ این انیمیشن کوتاه با وال-ای شروع میشه که یک دری رو میبره و پشت اون در یک اسکار و یک نوار ویدیویی میبینه ؛ اسکارو میندازه دور ولی نوار رو با خودش میبره توی خونش و پخشش میکنه ؛ در اون نوار خلاصه ای از تمام انیمیشن های سال ۲۰۰۸ هستش که وال-ای کلی ذوق میکنه ؛ بعد یک صدایی میشنوه برمیگرده میبینه که همه پشتشن !

اسکار این بخش همونطور که انتظار میرفت به وال-ای رسید و اسکار بهترین انیمیشن کوتاه هم در کمال تعجب به The House Of Small Cubes رسید ! سازندش که فکر کنم کره بود اصلا بلد نبود انگلیسی حرف بزنه ؛ همش میگفت sank u sank u!

:sad:
 

animations

Active Member
گفتگو با اندرو استانتون(کارگردان وال ای) به بهانه بردن جایزه اسکار بهترین انیمیشن

گفتگویی با اندرو استانتون (خالق وال ای) دربارۀ طبقه بندی فیلم های انیمیشنی در اسکار و چگونگی مردمی شدن وال ای.

این گفتگو یی ست با کارگردان فیلم وای ای. در این گفتگو سعی می کنیم به این مطلب بپردازیم که چطور وال ای توانست فاصله بین صنعت انیمیشن و فیلم های لایواکشن را کم کند و همچنین چه عاملی باعث میشود چشمان والی ای، در وجود ایو کاوشگر ــ جسمی براق که مهارتی خاص در کار با اسلحه داردــ ویژگی های زنانه را ببیند.


20090106_andy_250x375.jpg


بعد از اخذ جایزۀ بهترین فیلم از انجمن منتقدین لس آنجلس در سخنرانی اتان به شکستن سقفی شیشه ای اشاره داشتید اگر می شود کمی بیشتر در این باره توضیح دهید؟

خب. درست در زمان شروع کار داستان اسباب بازی ها احساس می کردیم که انیمیشن باید شبیه چنین چیزی باشد. اگر نگاهی به عقب بیندازید قطعاً به خاطرتان می آید که همه این گونه احساس می کردند، چه اشخاصی که درگیر این صنعت بودند و چه آنهایی که از بیرون به این هنر نگاه می کردند. همه گمان میکردنداگر چیزی انیمیشن شد پس یعنی باید موزیکال بوده و قصه های افسانه ای داشته باشد ، باید صحنه هایی از دهکده ای شاد و با مردمانی سرزنده و کلاً یک سری صحنه های غیرضروری و بی ارتباط را در آن قرار داد.

من ناگهان متوجه شدم که منتقدین مورد علاقه ام با زبان بی زبانی می گویند «خوش به حال بچه ها ». این یک نگاه منتقدانه و البته برای من و دیگران به این معنا بود که نباید مثل ماهی اسیر تور ماند . به همین خاطر احساس کردیم که الان وقت آن رسیده که در فیلم سازی جهشی ایجاد کنیم و فهمیدیم که روش های قبلی دیگر کارساز نیستند .

و وال ای متولد شد .

دربارۀ وال ای ما از صفر شروع کردیم. اما گمانم این است: مردم عمیقا به شیوه کارهای انیمیشنی عادت کرده بودند این فیلم،نمی خواست با ادامه همان کارها در صدد جلب توجه مردمی ساخته شود، اما در نهایت نظرات آنان را به سوی خود کشید. البته این تحول فکری در مردم برای ما عجیب بود، چون من احساس نمی کنم که فلسفۀ ما در فیلم سازی یا تغییر روند فیلم سازی ما در این اثر روی بقیۀ کارها هم چنین اثری بگذارد.

پس به آرامی خرق عادت کردید، موانع را از سر راه برداشتید ، برندۀ جایزه های متعدد شدید؟

اگر بخواهم در یک جمله پاسخ دهم، قصدمان این است که با ارائۀ فیلم های خوب مردم را از پای در آوریم !. در حین کار به این موضوع فکر کردیم که بدون بهره گیری از حضور بازیگران این فیلم را بسازیم. اما تا جایی که می دانم هر کسی که قدم به این راه می گذارد بازیگران را نیز در آن سهیم می کند، می دانید که منظورم چیست ؟ البته طرز فکر ما این است که هیچ وقت قصد نداریم بازیگران زیادی را به کار بگیریم بلکه قصد داریم در صورت نیاز از بازیگران هم استفاده کنیم . چرا که در هر حال بازی خوب تکرار نشدنی ست ، ما دوست نداشتیم که به این خاطر از چیزی بترسیم.

در ابتدا قصد دست اندرکاران جایزۀ اسکار از ایجاد یک بخش جداگانه برای آثار انیمیشنی در حقیقت قدرت بخشیدن به فیلم هایی از این دست بود، اما حالا این طور فکر نمی کنید که قصد آنها به حاشیه راندن و جداسازی این صنعت است؟

در واقع این نشانۀ تغییر زمانه است .زیرا امروزه در فیلم های لایو اکشن و حتی بسیاری از فیلم ها ، استفاده از هنر انیمیشن و به طور کلی گرافیک کامپیوتر در ساخت آنها اجتناب ناپذیر است . دیوار جداکنندۀ این دو از هم به قدری نامشخص و نامعلوم شده که فکر می کنم سال به سال که می گذرد تشخیص آن سخت تر و سخت تر می شود به طوری که دیگر نمی توان بین فیلم های انیمیشنی و فیلم های غیرانیمیشنی فرقی قائل شد. و آنچه که من عاشقش هستم رسیدن به این نقطه است بگویم برایم مهم نیست. چون سالهاست که می خواهم به این نقطۀ "برایم مهم نیست" برسم .

چطور راضی می شوید این سقف شیشه ای را که در اول صحبت هایتان به آن اشاره شد بر سر عوامل جایزۀ اسکار نشکند؟

تا به این لحظه اینقدر هیاهو دربارۀ فیلمی ندیدم که الان در مورد کاری که انجام داده ایم، شاهد بودم. همۀ تماشاگران هیجان زده بودند و چون کار به این مرحلۀ رضایت تماشاگر رسید حتی اگر این سقف شیشه ای نشکند هم راضی خواهم بود. پیشاپیش به خاطر احساس مردم نسبت به اثر حقیقتاً و حقیقتاً به سطحی از رضایت که میخواستم رسیده ام. وقتی مردم می گویند اگر این فیلم بهترین نباشد پس هیچ فیلم دیگری هم نخواهد بود واقعاً شنیدن این حرفها احساس خوبی در من ایجاد می کند. از زمان بچگی یکی از طرفداران پروپاقرص فیلم بودم و فکر می کنم خیلی خوش شانس بودم که در سانفرانسیسکو شروع به کار کردم به همین خاطر هنوز هم احساسم مثل یک طرفدار است تا یک فیلم ساز واقعی و همیشه می خواستم که خودم را باور کنم ــ مهم نبود که چقدر کارم ساده لوحانه جلوه کند ــ اعتقاد من این است که بالخره بهترین فیلم ها زمانی در جای مناسب خود توجه آکادمی اسکار را به خود جلب خواهند کرد.

wall-e-eve.jpg

کاراکتر ایو از سوی بسیاری به عنوان بهترین شخصیت پردازی دربارۀ جنس مونث شناخته شده. با توجه به اینکه در فیلم می بینیم که او هر چیزی که در اطرافش می بینید را منهدم می کند پس چه چیزی به او شخصیت زنانه داده؟


ممکن است که از من دلخور شوید. اما من فقط سعی کردم که ویژگی های مختلفی که جه از نظرحسی چه از نظر اخلاقی میان روابط مردان و زنان هست را نشان بدهم. لااقل فقط از روی تجربه ای که داشتم این کار را انجام دادم اما از نظر تکنیکی خود را یک آماتور می دانم. جالب است که بدانیدهنوز هم از به یاد آوردن پرتاب لنگه کفش از طرف دختری که می خواست مرا وادار به ازدواج کند شوکه می شوم . همیشه این طور به نظرم آمده که زن های اطراف من می خواستند مرا تحت قدرت خود بگیرند از مادرم گرفته تا همسرم و دخترم. واقعاً همیشه سعی کردم به این موضوع پی ببرم و در موردش فکر کردم که آنها را زیاد دست بالا نگیرم، اما بعداً مجبور شدم تاوانش را هم بپردازم. طبیعت متغیری درون آنهاست، اما بیشتر از این طبیعت مرموز که همواره فکر من را به خود مشغول کرده این است که چه چیزی در وجود آنهاست که اینقدر جذابشان می کند. و من فکر می کنم که این همانی ست که من عاشقش هستم. به نظرم ما مردها هیچ وقت نمی خواهیم زن ها را بشناسیم چون وقتی که خیلی نزدیکشان می شویم و پا را از مرزشان فراتر می گذاریم آن موقع است که آن طبع تندخو به سراغشان می آید.

پس به خاطر همین است که ایو به همه چیز شلیک می کند.

دقیقاً، وجود تفنگ هم به خاطر این مسئله است و عدم اطلاع وال ای از حد و مرزهایی که برای یک زن وجود دارد، و این دلیلی ست که کلاً مردان از آن بی خبرند. رفتاری که مردها اتفاقی با آن برخورد می کنند و به مرور زمان و با کسب تجربه متوجه آن می شوند. البته ممکن است از آن جان سالم به در ببرند یا نبرند. سعی شده این پیام به صورت کنایه آمیزی به بیننده منتقل شود. حقیقتی که در مورد ایو می بینیم او از تکنولوژی بالا و زیرپوستی برخوردار است که تماشاگر نمی تواند آن را به چشم ظاهر ببیند و فکر می کنم کسی که او را ساخته بیشتر به جنبۀ زیبایی شناسانه او از بعد تکنولوژیکی توجه کرده است. چون قصد داشته او در چشم یک ربات دیگر از نوع خودش به عنوان یک ماشین مکانیکی زیبا جلوه کند نه آن زیبایی که یک مرد از یک زن می بیند. کما اینکه ظاهر خود ایو هم او را به یک معما برای بیننده تبدیل کرده است. یک چیز دیگری که ما در مورد او می بینیم معلق بودن او در هواست .ایو همیشه تمیز است اما در مقابلش وال ای به خاطر حرکتی که در زمین دارد همیشه کثیف. پرداختن به این گونه مسائل از نگاه جنسیتی با توجه به تفکرات مرسوم در جامعه و تفکرات قدیمی صورت گرفته است.

معمولاً در کارهای پیکسار عشق های خانوادگی و روابط دوستانۀ می بینیم اما این یکی واقعاً رمانتیک ترین رابطه ای ست که تاکنون شاهد بوده ایم.

بله، این تنها فیلمی ست که ما در آن مستقیما از داستان عاشقانه و رمانتیک استفاده کرده ایم. هر شی ای که در محیط می بینید، به نوعی از اشیاء موجود در اجتماع انسانی الهام گرفته شده اند و این موضوع اولویت دوم و حتی سوم بود که می خواستم در حد اغراق به آن پرداخته شود. می خواستم فقط صحنۀ عاشق شدن دو ربات را به تصویر بکشم و بعد مجبور شدم که از آن به نتیجه گیری هم برسم . می خواستم شادی و احساس گناه معصومانه ای که اغلب در داستانهای عاشقانۀ دهه 50 از دو عاشق می بینیم را نشان بدهم چیزی که در جوامع امروزی ما دیگر پذیرفتنی نیست

آیا احساس نکردید که پیام فرازمینی وال ای یک جوری تحمیلی به نظر می رسد؟

خیلی سعی کردم که این طور نشود.

بزرگترین دلیلی که من یک گیاه در این فیلم قرار دادم – البته قبل از آن باید بگویم از ابتدا نمی دانستم فیلم به کجا خواهد رفت چون قبل از این که کلیت داستان را بدانم شروع کردم و جلو رفتم – این بود که به خاطر می آورم به این فکر می کردم این تنها ترین موجود به جا مانده است که 700 سال بدون هیج دلیلی در حال کار کردن است و این جدا خیلی سرسختانه بود پس گنجاندن گیاه در صحنه های فیلم به طور ناگهانی به ذهنم خطور کرد به گیاهی فکر کردم که مثل خود او باشد گیاهی که رها شده و حتی ماشین ها ی انسانی هم آن را درو نکرده اند . گفتم «آره خودشه ». فکر ها در سرم جوانه میزدند و با منطق پیش رفتم .

فیلم به مردمی که عشق به یکدیگر را فراموش کرده اند و پیامدهای منطقی برگرفته از این موضوع میپردازد . عشقی که به خاطر نبود آن هر چیز دیگری به تدریج فرسوده و از هم پاشیده می شود. من هنوز نمی توانم فکر کنم که بلایایی چون گرمایش زمین واقعا می توانند در نهایت چنین تاثیراتی بر جوامع بگذارند .

به فکر ساخت دنباله ای برای وال ای هستید؟

فکر نمی کنم. قصدم را نه به عنوان نمایندۀ دیزنی و پیکسار بلکه به عنوان یک فیلم ساز گفتم. اصولا وقتی کاری را شروع می کنم به دنباله دار کردن آن فکر نمی کنم و فکر می کنم این یک نگرش خیلی متفاوت نسبت به دیگران است. البته مخالف دنباله سازی نیستم، اما معتقدم که آثار خیلی محدودی باید دنباله دار ساخته شوند .تو باید بتوانی خود را از موفقیت، گیشه و اشتیاق تماشاگربرای تماشای مجدد جدا کنی .

اصلاً تمایلی ندارم که فردا نوه ام به من بگوید بابابزرگ نموی یک را تو ساختی یا نمو 2 را ؟ این جمله قطعاً مرا می کشد.


منبع : blog.newsweek.com
ترجمه : ایرانیان انیمیشن
 

جدیدترین ارسال ها

بالا