overclocking

animations

Active Member
از اوایل عرضه کامپیوترها بیشتر کاربران حرفه ای راههای مختلفی برای افزایش خصوصیات سیستم خود داشتند.

در واقع ''Overclocking'' به زمان عرضه ی کامپیوترها برمی گردد و برای آنهایی که کامپیوترشان up-to-date نبود. اما پس از چندی یک اورکلاک ساده که باعث میشد cpu های 8008 8MHz تبدیل به 12MHz شود تحول عظیمی را در این صنعت به وجود آورد.

overclocking.jpg

پس از چندی اورکلاکر ها به دو گروه مجزا تقسیم شدند:

1- اورکلاکر هایی که رایانه های Low-end را به high-end ارتقا میدهند.(این گروه بخش اعظم اورکلاکر ها را تشکیل میدهند)

2- اور کلاکر هایی که رایانه های high-end را در هر قیمتی اورکلاک میکنند.(این گروه بخش کوچکی را تشکیل میدهند که در فارسی به آنها خرپول گفته میشود!)



اما پیش از اینکه اورکلاکینگ را یاد بگیرید بهتر است چند سؤال را بررسی کنیم:

''Overclocking'' چیست؟ ریسکها و فایده های آن؟ چه قسمت هایی را میتوان اورکلاک کرد؟

1.jpg


مفهوم Overclock

اورکلاکینگ به معنای افزایش سرعت هر جزء از دستگاهی است که توسط تولید کننده تعیین شده است.کلمه clock از کلمه ''Clock Crystal'' به وجود آمده که نوسان سازی است که ریتمی را از فرکانس های بالاتری که به آن جزء وارد میشود مشخص میکند و آن را مبنای کار قرار می دهد.ساده ترین وسایل که برای آنها دستگاه نوسان ساز اعمال شده بود برای 8MHz باید نوسان ساز 8MHz تعبیه میکردند.

اورکلاکینگ اولین سیستم ها بسیار ساده(و محدود) بودند مانند اورکلاک یک قطعه 8MHz به 12MHz .

وقتی رایانه ها پیشرفته تر شدند دیگر یک دستگاه نوسان ساز برای آنها کافی نبود و همچنین Mother Board ها هم نمیتوانستند دو دستگاه نوسان ساز را با هم داشته باشند پس یک مجموعه مدارهای مختلف اختراع شد که باعث شد قابلیت اورکلاک بیشتری برای قطعه ها امکان پذیر باشد.

این وسیله ''Clock Generator'' نام گرفت.این قطعه تولید کنندۀ نیرویی است که باعث چند برابر شدن نوسان Clock Crystal دستگاه میشود و در نتیجه سرعت قطعات هم بیش از پیش افزایش پیدا میکند.

امروزه Clock Generator ها بسیار پیشرفته تر از قبل شده اند و کار با آنها نیز بسیار ساده تر شده است.

اختراع Clock Generator هایی که قابل اضافه شدن و تطبیق با سیستم هستند باعث شده که اورکلاکینگ بدون عوض کردن قطعاتی چون Clock Crystal امکان پذیر باشد.پیشرفت های دیگر در زمینه های BIOS و Frimware هم اکنون به کاربران اجازه دستکاری سرعت قطعات را با تغییر دادن تنها چند setting در رایانه می دهد.


ریسک ها و فایده ها

Overclocking به یک قطعه Low-end اجازه میدهد که کارایی یک ورژن گران تر را داشته باشد و یا به یک قطعه که کیفیت برتری داشته باشد(High-end) اجازه می دهد که کارایی ورژنی از آن را داشته باشد که حتی ممکن است هنوز به بازار نیامده باشد!

برای مثال شما یک CPU intel 3.0GHz p4 را به 3.4GHz اورکلاک می کنید و در حقیقت در حال استفاده از ورژن گران تر و بهتر آن یعنی p4 3.4 GHz هستید و همچنین اگر در هنوز این ورژن به بازار عرضه نشده شما در حال دیدن آینده intel هستید!


عمده ترین ریسک های Overclocking عبارتند از بی ثباتی و امکان خدشه وارد شدن به اطلاعات است.که معمولا" وقتی اتفاق می افتند که کاربر بخواهد بالاترین سرعت قطعه را بسنجد.

نوشته زیر از بنیان گذار Tom's Hardware نقل شده است:

"هیچکس Crash شدن سیستم و هنگ کردن را دوست ندارد اما در یک محیط حرفه ای تجارتی دوری از crash و هنگ کردن می تواند سخت ترین کار باشد.این یک حقیقت است که شما با اورکلاک سیستم خود احتمال اشتباه CPU و دیگر قطعات را افزایش میدهید.اما این فقط یک احتمال است!اگر شما جدیدا ٌ سیستم خود را اورکلاک کرده اید و اولین کاری که انجام می دهید نوشتن پایان نامه خود است هیچ تعجب نکنید اگر یک Crash رخ داد و تمام اطلاعات روی رایانه شما پاک شد!حتما پس از اورکلاک سیستم خود را در یک وضعیت دشوار بگذارید و چیزهای مختلف را با آن تست کنید.اگر سیستم شما از همه ی این آزمون ها سربلند بیرون آمد آنوقت می توانید نفس راحتی بکشید و به خود افتخار کنید که یک سیستم را اورکلاک کرده اید!"

برای تست کردن CPU یکی از بهترین برنامه ها Prime 95's "torture test" نام دارد که به صورت کاملا" مجانی بر روی اینترنت قرار دارد.

دومین ریسک در اورکلاک آسیب رسیدن به قطعات است.هر چه اورکلاک بالاتر باشد احتمال آسیب رسیدن به قطعات نیز بالاتر می رود.اما متاسفانه بسیاری از اورکلاکر ها به آن توجهی نمی کنند.

چیزهایی که باعث آسیب رسیدن به سیستم در اورکلاک میشوند عبارتند از:

سرعت - دو برابر کردن سرعت یک مدار باعث نصف شدن عمر آن می شود و در واقع ایجاد گرمای بیشتری می کند.

گرما - همانطور که گرما بالا می رود سرعت خراب شدن مدارها هم بیشتر می شود.همچنین گرما دشمن باثباتی است و باعث بی ثبات شدن اطلاعات در سیستم می شود پس باید به صورت های مختلف دمای سیستم را پایین نگه داشت(مانند استفاده از فن های قدرتمند و خمیرهای مخصوص) تا بتوان به بالاترین سرعت دست یافت.

ولتاژ - افزایش ولتاژ قطعات باعث افزایش نیروی سیگنال ها می شود که اثر بسیار زیادی بر قابلیت اورکلاک دارد و باعث می شود که سیستم قابلیت اورکلاک بیشتری داشته باشد اما در مقابل باعث کم شدن عمر مدارها می شود و همچنین تولید گرمای زیادی می کند که باید با استفاده از وسایل مختلف دفع شود.

کاهش عمر مدار به دلیل یک پدیده به نام electromigration است.در اینجا باز هم Tom چیز دیگری برای گفتن داشت:

"قبل از شروع باید چند چیز را در نظر داشته باشید: CPU ها برای دمای بین -25-80 درجه سلسیوس (سانتی گراد)ساخته شده اند.یک CPU با دمای 80 درجه سلسیوس را هیچکس نمیتواند بیشتر از 1/10 ثانیه بگیرد.

راه های مختلفی برای نگه داشتن دمای CPU زیر 50 درجه وجود دارد.اگر شما می خواهید از electromigration در امان بمانید باید دمای CPU خود را هر چه میتوانید خنک نگاه دارید."


قطعات قابل اوركلاك

CPU ، Ram: memory و كارت گرافيك نقش هاي اصلي را در اجرا بازي ميكنند و معمولا هم آنها هدف اوركلاك قرار مي گيرند.


اوركلاك CPU

CPU هاي مدرن ضرب ClockRate ها هستند مثلا يك Pentium III 500 MHz CPU مساوي است با 5X100MHz ميتوان ضرب را به 6 افزايش داد و يا مگاهرتز را به 120 تا 600MHz بدست آيد.

2.jpg

البته افزايش ضرب به 6 در اين مدل امكان پذير نيست اما در مدل هاي جديدتر اين امكان وجود دارد.

در جدول زير 6 CPU برتر كه قابليت اوركلاك بيشتري دارند نوشته شده.

اين CPU ها نيازي به سيستم هاي خنك كننده قدرتمند نيست:

3.jpg

همه ی CPU های بالا حداقل 50% اورکلاک می شوند.حتی بیشتر چون هسته ی CPU ها برای دما و کار و سرعت بسیار بیشتر ساخته شده است.

این به آن معنی نیست که مدل های پایین تر در کیفیت مساوی مدل های بالاتر هستند.

برای مثال یک Pentium 4 1.6A به 2.4 می رسد اما قدرت و کیفیت Pentium 4 2.4B که به 2.7 اورکلاک می شود بهتر است و در مقابل CPU قبلی برنده می شود با اینکه تنها 12.5% اورکلاک می شود.


اورکلاک Memory RAM

بیشتر رم ها می توانند مقداری اورکلاک شوند اما این به چند فاکتور مهم از جمله کیفیت Chip ، طراحی تخته مدار و مقیاس اجتماع(module assembly ) بستگی دارد.

اورکلاک رم ها آنقدر عادی شده است که سازنده ها آن را از ابتدا روی اورکلاک های بالا عرضه می کنند.

محسنات اورکلاک رم عبارت است از رساندن جزئیات رم به CPU اورکلاک شده و در واقع قابلیت نگه داشتن فرکانس رم حداقل به اندازه ی سرعت CPU.

برای مثال یک Pentium III که به Busspeed 150MHz اگر به همراه رمی باشد که تحمل سرعت 150MHz را داشته باشد بهتر کار می کند.حتی برای بعضی چیپست ها این ضروری است.

اورکلاکر های بی تجربه بسیاری از مواقع ندانسته رم را بیشتر از حد ثبات اورکلاک می کنند و باعث از دست رفتن اطلاعات می شوند.

ریسک های مشابهی در اورکلاکینگ رم(مموری) وجود دارند مثل سایر قطعات مانند از دست دادن اطلاعات با crash یک برنامه و امکان صدمه دیدن رم وقتی زیاد گرم شود.بیشتر مواقع علت گرم شدن بیش از حد رم استفادۀ بیش از حد از ولتاژ بالا است،خوشبختانه رم گارانتی ای دارد که امکان می دهد رم را تا حد ولتاژی که سازنده طراحی کرده اورکلاک کرد.


اورکلاک کارت گرافیک

فرکانس های کارت های گرافیک از setting های بورد مادر(مادر بورد) مستقل است با یک Clock Crystal و کنترل کننده ی مدار جدا.

این setting ها معمولا" در firmware کارت گرافیک ذخیره شده اند. که به برنامه های اورکلاکینگ پیشرفته اجازه می دهند که سرعت رم و پردازشگر(processor) را در محیط ویندوز افزایش داد.

4.jpg


5.jpg

ریسک های مشابهی در اورکلاک کارت گرافیک مانند crash وجود دارند.

بسیاری از کارت های گرافیک از قبل تا نزدیکی حد تبات اورکلاک شده اند پس باید سیستم های خنک کننده ی بسیار قوی ای برای آنها تعبیه شود تا بتوان آنها را اورکلاک کرد ، مسئله ای که اورکلاک کارت گرافیک را تبدیل به یک مسابقه و رقابت کرده است در این مسابقه هر کس سیستم خنک کننده ی بهتری داشته باشد برنده است.

ریسک های اورکلاکینگ کارت گرافیک بسیار معمول شدهاند چون کارت گرافیک روی performance بازی اثر مستقیم دارد بنابراین اورکلاکر ها هرچه بیشتر سعی می کنند کارت خود را اورکلاک کنند.


نتیجه گیری

همانطور که اورکلاکینگ معمول تر می شود قطعات هم مقاومتشان بیشتر می شود و جان سخت تر می شوند!
اورکلاکینگ در مقیاس های کوچک تقریبا" می توان گفت ریسکی ندارند(0%)بعضی تست ها مانند "torture test" می توانند مقدار کشش قطعه به اورکلاک را بسنجند تا دچار مشکل نشوید.



نویسنده : پدرام کريمي
منبع: IranCG
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
مبحث خوبيه، ممنون انيميشنز جان
ميشه روش مانور داد ، به خصوص براي cpu
من خيلي دوست دارم Cpu خودمو اور كلاك كنم، دماشم خيلي مناسبه
هر كس نرم افزار مناسبي در اين زمينه ميشناسه معرفي كنه
 

animations

Active Member
مرسی :Mohsen: جان.
راستش منم دوست دارم راجع به اورکلاک بیشتر بدونم. اولین بار توی پستهای احسان دیدم که راجع بهش صحبت می کرد. الان کسی اینجا هست که تجربه شو داشته باشه؟
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
با اورکلاکینگ سریعتر کار کنید !!

مبحث خوبيه، ممنون انيميشنز جان
ميشه روش مانور داد ، به خصوص براي cpu
من خيلي دوست دارم Cpu خودمو اور كلاك كنم، دماشم خيلي مناسبه
هر كس نرم افزار مناسبي در اين زمينه ميشناسه معرفي كنه
محسن جان بهترین برنامه برای اورکلاکینگ CPU ،همون صفحه Setup مادربورد هست که اول بالا می یاد ، چون این کار رو بطور مستقیم روی قطعات مختلف دستگاه انجام می ده .
یکی از مسائل بسیار مهم در این کار ، مادربورد هست که تا حد زیادی تعیین کننده مقدار اور کلاکینگ هست . مثلا بنده خودم یه E6600 در منزل دارم که از همون اول بجای 2.4 روی 3.2 کار میکنه و در مواقع ضروری تا مرز 3.5 هم بالا می برمش که تا حالا شاید روی هم 7ماه رندر گرفته ولی مشکلی هم نداشته .ولی در شرکت یه Q6600 داریم که بیش از 2.7 نمیشه اورش کرد .فقط بخاطر مادربرد که یه مدل معمولی هست .
در درجه بعدی دمای داخل کیس بسیار مهم هست....
توضیح بیشتری نمی دم تاخسته نشید ولی اگه کسی دقیقا می خواد بدونه که چطور یه اور خوب داشته باشه ،بگه تا کاملا توضیح بدم .
موفق باشید .
:rose:
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
خوشحال می شم اگه بتونم کاری بکنم .
فکر کنم خیلی جالب باشه اگه شمام ببینید که پردازنده 200.000 تومانی شما ، بعد از اورکلاکینگ ، می تونه امتیازی بالا تر از یه پردازنده 350.000 تومانی بگیره .:cool:
من خودم از PIII رو اورکلاک کردم تا Q6600 و اگه خدا بخواد در آخرین تجربه می خوام سریعترین پردازنده فعلی بازار دنیا ،یعنی Intel Core i7 965 Extreme رو تا سرحد انفجار اور کنم تا پروژه ما زودتر رندر بشه !!!!!!:shock:
فرکانس این پردازنده 3.2 هست که بخاطر آزاد بودن ضریبش میشه اون رو تا سر حد ذوب شدن اورکلاک کرد !:shock: البته به گفته Intel
خدارو چه دیدی ، شاید بتونیم رکورد جهانی اون رو هم بزنیم :lol:
آخه فعلا در زمینه RAM DDR2 رکورد جهانی اورکلاکینگ دست یه ایرانی هست که تونسته تا 2180 مگاهرتز بالا بره !:shock:
بازم می گم اگه دوستان خواستن ، بگن تا کمکشون کنم . باعث افتخار بنده خواهد بود .
موفق باشید .
:rose:
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
مهبد جان از این جهت گفتم که دوستانی که می خوان ، مشخصات دستگاهشون رو بگن تا بتونم دقیق کمکشون کنم .
توضیح زیادم ندادم چون مسئله بسیار گسترده ای هست .
فکرش رو بکنید ! یه تیم فلاندی ورداشته با 500 لیتر هلیوم مایع و 500 لیتر نیتروژن مایع ، AMD Phenom II X4 940 3.0 GHz رو تا 6.5 گیگاهرتز اورکلاک کرده و اسمش رو ثبت کرده توو گینس !!!!!!

AMD_Phenom_II_6.5GHz_0.jpg
AMD_Phenom_II_6.5GHz_1.jpg

AMD_Phenom_II_6.5GHz_2.jpg
4935680064941911819805_43129_thum_watermark.jpg
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
بلوط جان ممنون از توضيحاتت
چه خوب كه e6600 داري چون مال منم e6550 هست!:)
خيلي دوست دارم بتوني تو اوركلاك كمكم كني
مادربوردم asus apk هست
Ram 2*2gb pariot bass 800
Power 535 w real green

من رفتم بايوسمو آپديت كردم، بعدش رفتم تو تنظيمات بايوس و اونجا يه سري تنظيمات خودكار براي اوركلاك داشت
با اون تنظيمات تا 20 درصد اور كردم، البته fsb رو همچنان روي 1333 نگه داشتم
چيزي رو كه بدون اوركلاك 39.2 ثانيه رندر كرده بودم با اور كلاك 32.2 رندر شد
همه چيز خوب بود و دماي cpu حدود 40 و دواي مادبوردم 41 تا 42 بود ولي بعد از يك ساعت سيستم ريست شد، البته آسيبي بهش نرسيد
فكر كنم اور كلاكم خيلي رو حساب نبوده
ميشه كاملا راهنماييم كنيد كه چجوري يه اوركلاك خوب و بدرد بخور انجام بدم
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
اورکلاکینگ ،دریچه ای رو به آینده !

سلام
در کل طبق تجربه شخصی که داشتم ، مادربرد های Asus بهتر اورکلاک می شن . یعنی تمرکز این شرکت روی این موضوع بیشتر هست .
محسن جان دلیل ریست دستگاهتون به احتمال زیاد کمبود ولتاژ و کارایی کم مادر بوردتون بوده . من خودم اوایل از تنظیمات دیفالت استفاده می کردم که در اورکلاکینگ خوب جواب نداد !
بهتر هست که این کار رو کاملا دستی انجام بدی .

1- تنظیمات رو به حالت دستی ببر .
2- ولتاژ پردازنده رو یک درجه بالا تر از حد نرمال قراربده .( برای پردازنده شما 1.350 بهتر )
3-BUS پردازنده رو از 266 به 300 افزایش بده .
4- فرکانس RAM رو نزدیک 800 نگه دار ( به دلیل تغییر باس CPU ، فرکانس RAM ، برای هماهنگی تغییر می کنه که شما باید اون رو بالا بیاری)
5- ولتاژ North Bridge رو هم یک پله بالا ببر .
6- اگر روی صفحه Setup ، قسمتی برای بالا بردن ولتاژ FSB می بینید ، اون رو هم فعلا یک پله افزایش بدبد .
7- طبق گفته شرکت Intel ،این پردازنده تا 3.8 می تونه اورکلاک بشه ، پس این مقدار فشار براش چیزی نیست .
8- برای تست پایداری از نرم افزار 3D Mark 5.0 استفاده کن و تمام تست هارو فعال کن .
اگه دستگاهت تونست از این تست جون سالم بدر ببره که یعنی درست کار کردی ، اگر نه باید BUS پردازنده پایین بیاد .

فعلا این کار ها رو بکن تا ببینیم چی مشه .
راستی یادم رفت بگم ،در اورکلاکینگ هر دستگاهی شرایط خاص خودش رو داره و نمی شه یه قاعده رو به همه نسبت داد .
موفق باشید .
:rose:
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام
دوستان اگر می خوان بگن تا طرقیه کامل اورکلاکینگ VGA های شرکت NVidia رو هم توضیح بدم .
البته اشتباه نشه با اون کارایی که تو ویندوز انجام می شه ، این روش بایوس کارت گرافیک رو ، اصطلاحا Flash می کنه تا راندمان بسیار بالاتر و پایدارتری داشته باشه .
موفق باشید .
:rose:
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
سلام بلوط جان
رفتم كه اور كنم ببينم چي ميشه
نتيجه رو بهت ميگم
در مورد اوركلاك گرافيك از طريق بايوس هم مشتاقم بدونم، هر چي ميدوني بهمون بگو
موفق باشي
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
بلوط جان وقتي تو حالت دستي ميخوام تنظيماتو تغيير بدم كلي گزينه داره كه شما فقط 5 تاشو گفتي
از اون چيزايي كه گفته بودي north bridg و ولتاژ fsb در حالت auto بود، منم جرات نكردم تغييرش بدم، چون شما گفتي بودي يه پله بالاتر، خوب مقدار پيش فرضش معلوم نبود كه من يه پله بالاترشو معلوم كنم
بعد از اين تنظيمات cpu فقط 2 درصد اور شده بود در صورتي كه در حالت 20 درصد اوتوماتيك تا 18 درصد اور شد
يعني ميشه تا 3.8 اورش كرد؟
من اگه تا 3 هم ببرمش خدا رو شكر ميكنم!
ميشه كامل تنظيماتو بگي كه بايد چكار كنم
-------------------------------
چند تا سوال ديگه هم دارم
تو cpu z قبلا كه ميرفتم در حالت معمولي و بدون اوركلاك سرعت رو 2.33 ميزد ولي بعد از آپديت بايوس ميزنه 2.03 ولي بعضي وقتا دوباره ميزنه 2.33 !!!!
فكر مي كني مشكل از كجا باشه؟
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
سلام محسن جان .
اول اینکه مادربردهای جدید Asus نسبت به اورکلاکینگ بسیار ایمن عمل می کنن و جای هیچ نگرانی نداره .
برای اینکه یک پله بالا بری کافیه که روی دکمه + کیبرد بزنی .اگرهم اینتر کنی لیست ولتاژهای بعد از حالت Auto رو نشون می ده .
گزینه های دیگه ای هم هست ، مثل افزایش ولتاژ و فرکانس PCI_X و PCI یا South Bridge که عموما در اورکلاکینگ زیاد مطرح نیستن چون تاثیر خاصی در عمل کرد نداره و فقط در شرایط خاص از اون ها استفاده می شه .
در ضمن این تنظیمات فقط برای شروع بود .نگران نباش مرد ، GHz 3.0 که برای همچین پردازنده ای چیزی نیست . :D

در مورد CPU-Z هم باید بگم این مشکل زیاد عجیب نیست ،چون بایوس رو آپدیت کردی احتمالا برای نرم افزار درست قابل شناسائی نبوده ، نگران نباش .

درمورد درصد اورکلاکینگ هم به نرم افزارها توجه نکن ، چیزی که مهم هست فرکانس نهایه پردازنده هست که چون ضریب این پردازنده 9.0 هست ، وقتی در 300 که bus اون ضرب بشه می شه 2.7 گیگاهرتز که اگر ولتاژ رو هم درست تنظیم کنی دقیقا راندمانی برابر یک پردازنده E6700 خواهی داشت که اون پردازنده با ضریب 10 و باس 266 به این حد رسیده ولی ما با ضریب 9 و باس 300 حاشو می گیریم :lol:
 

:Mohsen:

کاربر باتجربه
بلوط جان اگه ميشه كل تنظيماتي رو كه بايد دست كاري كنيم و همچنين كاري كه براي تست بايد توي 3dmark انجام بديمو بگو
ممنون
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
مبانیه اورکلاکینگ ، قسمت اول

سلام مجدد
دوستان تنظیماتی که در اورکلاکینگ CPU مهم هست رو در بالا گفتم ولی اینجا به ترتیب و کامل می گم .در ضمن سعی می کنم مسائل رو با توضیح بیان کنم تا مفاهیم رو هم درک کنید آخه می گن اگر می خوای کسی رو سیر کنی ، ماهی گیری رو یادش بده نه اینکه بهش ماهی بدی .
امیدوارم که مفید واقع بشه .
دوستان اول بگم که اگر دستگاه شما از نظر کیفیت ساخت پایین باشه احتمال آسیبهای سخت افزاری هست ولی خیالتون راحت من تاحالا با مشکل آسیب دیدگی مواجه نشدم ، مخصوصا در سیستم های امروزی که بسیار با کیفیت ساخته می شن .
راستی یادم رفت بگم ، اگر واقعا نیازی به توان بیشتر ندارید ، اجباری نیست که خودتون و دستگاه رو به زحمت بندازید ها !!!:D

سعی می کنم مفاهیم رو به زبان ساده بیان کنم تا راحت تر قابل درک باشه .

در اول باید گفت که شرکت Intel و AMD ، پردازنده های خود رو با یکسری ویژگیهای مشترک تولید می کنن .

توضیح مفاهیم :

فرکانس : به زبان ساده یعنی اطلاعات با چه سرعتی جابجا می شن مثل سرعت اتومبیل در اتوبان

(باید گفت که دو نوع فرکانس داریم ، یکی داخلی که سرعت پردازش اطلاعات در داخل پردازنده هست و یکی خارجی که سرعت انتقال اطلاعات با پل شمالی )

ضریب پردازنده : تعداد راههایی که اطلاعات از پردازنده خارج می شن ، مثل اینکه اتوبان چند لاین داشته باشه .

ادامه مطلب رو عصری می نویسم . :D
فعلا
موفق باشید
:rose:
 
آخرین ویرایش:

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
مبانیه اورکلاکینگ ، قسمت دوم

سلامی دوباره
وقتتون بخیر

ولتاژ : مقدار برقی که به قطعات مختلف داده می شه تا کار کنن ، در حالت تئوری هر چه قدر این مقدار بیشتر باشه ، قطعه سریعتر و پایدارتر کار می کنه .در مثال ما مثل جنس آسفالت اون اتوبان می مونه که هر چقدر محکم تر باشه ، رفت و آمد بهتر و راهتر روش انجام می شه .

FSB یا Front Side Bus : اصطلاحا باس جهت روبرو که به زبان ساده همون راه ارتباطی میان پردازنده با سایر وسایل هست . در مثال ما این خود اتوبان می شه .

North Bridge : پل شمالی ، این چیپست مهمترین قسمت هر مادربرد هست که تعیین کننده تمام ویژگی های یک مادربرد هست که اگر توو کیس رو نگاه کنید، در قسمت وسط مادربرد با یک سینک (و در بعضی مدلها با فن ) پوشیده شده . کار این قطعه در مادر بردهای غیر AMD و Intel 1366 ، ارتباط بین کارت گرافیک و رم با پردازنده هست .این قطعه در مثال ما مثل عوارضی می مونه یا یه مرکز کنترل .


South Bridge : پل جنوبی ، دومین قطعه مهم هست که روی اون هم یه سینک هست تا خنک بشه ، این قطعه در قسمت پایین سمت راست قرار گرفته و کنترل کننده وسایلی مثل SATA _IDE_PCI_USB و سایر وسایل جانبی هست .در مثال ما هیچ جایی نداره چون کاری بهش نداریم !:D

AGP _ PCI-X 1_PCI-X II : اینها نام اسلاتهایی هستن که کارت گرافیک روش نصب می شه .AGP ها قدیمی هستن و یعد از اون PCI_Express و بعد از اون PCI_Express 2 اومد .این گزینه در مثال ما نقشه اتومبیل رو بازی می کنه ولی برای کارت گرافیک .

RAM : حافظه موقط دستگاه هست که بسیار مهم و حیاتیه .چون فرکانس اون تعیین می کنه که اطلاعات خام با چه سرعتی به پردازنده برن تا پردازش بشن .اینجا در مثال ما همون مقسد هستش که قرار بهش برسیم .البته نباید فراموش کرد که ارتباط میان همه این تجهیزات بطور کاملا دو طرفه هست .

بقیه مطالب بمونه برای فردا چون الانا ست دیگه سرو کله این تهیه کننده پیداش بشه .

z1d5y4q.jpg
موفق باشید

:rose:
ا
 
آخرین ویرایش:

:Mohsen:

کاربر باتجربه
بلوط جان يه سوال
ما تو اوركلاكمون مجبوريم براي نتيجه بهتر مادربورد و سي پي يو و رمو اور باهم كنيم؟
تو اوركلاك auto خودش اين كارو انجام ميده؟
 

Baloot3D

مسئول بخش سخت افزار سه بعدی
اورکلاکینگ پایدار !

بلوط جان يه سوال
ما تو اوركلاكمون مجبوريم براي نتيجه بهتر مادربورد و سي پي يو و رمو اور باهم كنيم؟
تو اوركلاك auto خودش اين كارو انجام ميده؟

سلام محسن جان .
دقیقا درست گفتی ، در یک اورکلاکینگ درست تمام این سه قسمت باید به درستی اورکلاک بشن ،دلیلشم واضح هست ، چون طبق چیزایی که قبلا گفتم ، این سه قطعه ، در ارتباط مستقیم با هم هستن ، پس با همدیگه باید اورکلاک بشن .
در مورد حالت اتوماتیک هم باید بگم ، در این وضعیت اورکلاکینگ بسیار محافظه کارانه افزایش پیدا می کنه که زیاد جالب نیست و بنده به شخصه ازش استفاده نمی کنم . مثلا اگر در حالت اتوماتیک فرکانس پردازنده رو بالا ببری ، فرکانس رم بطور خودکار پایین می یاد !!
در ضمن تا اونجایی که من تحقیق کردم و در عمل دیدم ، در این حالت با افزایش فرکانس پردازنده ، ولتاژ بالا نمیره که این امر به خودیه خود ایجاد ناپایداری می کنه .
در چند روز آینده حتما بقیه مبحث اورکلاکینگ رو ادامه می دیم . امیدوارم که برای همه مفید باشه .

موفق باشید
:rose:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا