cat

elya3

Well-Known Member
دوستان تو رو خدا هر کی با catکار کرده کمک کنه اینجای کار خیلی داره اذیتم میکنه
کسی هست که بتونه یه کاراکتر چهار با رو انیمیت کنه باcat وبرا انیمیشنش از راه رفتن خود cat استفاده کنه وبعدش هم لایهabsرو بعد از چند گام کاراکتر اضافه کنه و از اونجا حرکت دستی اعمال کنه؟
من این کارو انجام میدم نمیششششششششششه و هم کاراکترم به هم میریزه هم بر میگرده سر جای اولش:sad:
 

elya3

Well-Known Member
سلام آقا حمید ممنون از لطفتون بله با این کار کارکترمون تو همون فریم وامیسته امااااااااااااااااااااا .......اما مشکل اینجاست که وقتی که یه لایه abs اضافه میشه دست یا بای کاراکتر آی کیش خراب میشه و میچرخه خودتون با یه panther از زیر مجموعه cat تست بزنین دقیقا شکل همین آموزشی هم که دادین عمل کنید بعد میبینین که اون اتفاق چرخش استخون براش میفته
به نظرم این یه باگه بزرگهههههههههههههههههههههه
 

nc_hamid

Member
نگا من با cat زیاد کار نکردم خودم ریگ دستی می کنم اما می دونم cat ابزار خیلی قوییه و کارهای خیلی خوبی هم با هاش انجام می شه .
این اشکالی که می گی نمی دونم از چی به وجود می آد اما قابل حله یه قمستی از استخون پا رو انتخاب کن و براش کلید تعریف کن درست می شه دیگه اگه کلید رو پاک هم کنی دیگه مشکل نیست .
حتما راهحل های اصولی تری هم هست که دوستان خواهند گفت
 

elya3

Well-Known Member
سلام
داش حمید من کلا از خیر راه رفتن پیش فرض خود catگذشتم و خودم الان چند قدم کاراکترم رو انیمیت دستی کردم (البته با همونcatاما دستی انیمیت کردم) بعد الان اگه بخوام این چند قدم تکرار بشه چیکار باید بکنم؟
من که وقت ندارم همه راه رفتنشو انیمیت کنم پس راهی هست که این انیمیت الانم تکرار شه؟
 

elya3

Well-Known Member
سلام ممنون این کار رو که میکنم آی کی ها جا میمونه مثلا باهای کاراکتر و دستاش جا میمونه و بقیه تکرار میشه راه دیگه ای هم هست؟
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
باید کلید های تمام اجسامی که متحرک شدن رو شیفت کنی نه فقط یک قسمت. آره هست اما آسون نیست،تو از پس آسون ترین راهش هم بر نیومدی : )
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
کسی هست که بتونه یه کاراکتر چهار با رو انیمیت کنه باcat وبرا انیمیشنش از راه رفتن خود cat استفاده کنه وبعدش هم لایهabsرو بعد از چند گام کاراکتر اضافه کنه و از اونجا حرکت دستی اعمال کنه؟

سلام عزیز، واقعا شرمنده ، از شانس بدت اینروزا نمیتونم خوب پاسخ گو باشم و بشینم پای سیستم.

ببین عزیز مثلا تو یه حرکت راه رفتن با motion خود مکس ایجاد کردی و تو حالت عادی ایستاده کاراکترت یه لایه abs برای حرکت دستی، خوب شما توسط ابزارهای کاراکترت رو تا جایی راه میبری و حالا میخوای این کاراکتر بایسته و انیمیت دستی بزنی، با انتخاب helper اصلی کاراکترت تو اون فریم مورد نظر Global weight الیه راه رفتنت رو 0 میکنی تا لایه abs فعلا بشه، خوب اگه این لایه یABS رو تو حالت 0 ایجاد کردی کاراکتر میره به مکان صفر، خوب چیکار میکنیم؟ ...

تو حالتی که لایه راه رفتنمون فعاله و تو مکان حد نهاییش قرار داره لایه ی ABS رو انتخاب کن و از ابزارهای پایین لیست لایه ها اون icon تی که چهار جهت رو نشون داده رو انتخاب کن، حالا تو یه ghost یا همون روح از لایه ی abs میبینی که تو مکان 0 قرار داره، زیر این روح یه مکعب میبینی که 3 خط هم وسطش قرار داره که جهت ها رو نشون داده، حالا اون مکعب رو بگیر و حرکت بده به سمت مکانی که کاراکترت قرار داره، یعنی حد نهایی که تو لایه ی motion تت قرار داره، بعد تنظیم درست، دوباره اون ابزار رو انتخاب کن تا ابن حالت روح گونه بره، حالا موقع 0 کردن global weight لایه راه رفتنت دیگه کاراکتر به مکان صفر نمیره.

در مورد resize کردن کاراکتر هم خودم مشکل دارم، هر وقت ریگ میکنم با CAT و میخوام کاراکتر رو تغییر سایز بدم skin بهم میریزه. البت زیاد هم باهاش سر و کله نزدم.

حالا باز اگه تو توضیحاتم نکته مبهمی وجود داره یا بد توضیح دادم و یا اگه سوال دیگه ای بود اینجا بپرس جواب بدم رفیق، الان به دلایلی سرم شلوغه نمیتونم درجا جواب بدم، شرمنده رفیق.

حق یارت.
 

elya3

Well-Known Member
باید کلید های تمام اجسامی که متحرک شدن رو شیفت کنی نه فقط یک قسمت. آره هست اما آسون نیست،تو از پس آسون ترین راهش هم بر نیومدی : )[/QUO
ممنون اما اگه خودتون هم تست کنید میبینین که هر چند همه موارد رو انتخاب کنی باز به مشکل میخوری این روشی که میگین براcatجواب نداد:-?
 

elya3

Well-Known Member
سلام عزیز، واقعا شرمنده ، از شانس بدت اینروزا نمیتونم خوب پاسخ گو باشم و بشینم پای سیستم.

ببین عزیز مثلا تو یه حرکت راه رفتن با motion خود مکس ایجاد کردی و تو حالت عادی ایستاده کاراکترت یه لایه abs برای حرکت دستی، خوب شما توسط ابزارهای کاراکترت رو تا جایی راه میبری و حالا میخوای این کاراکتر بایسته و انیمیت دستی بزنی، با انتخاب helper اصلی کاراکترت تو اون فریم مورد نظر Global weight الیه راه رفتنت رو 0 میکنی تا لایه abs فعلا بشه، خوب اگه این لایه یABS رو تو حالت 0 ایجاد کردی کاراکتر میره به مکان صفر، خوب چیکار میکنیم؟ ...

تو حالتی که لایه راه رفتنمون فعاله و تو مکان حد نهاییش قرار داره لایه ی ABS رو انتخاب کن و از ابزارهای پایین لیست لایه ها اون icon تی که چهار جهت رو نشون داده رو انتخاب کن، حالا تو یه ghost یا همون روح از لایه ی abs میبینی که تو مکان 0 قرار داره، زیر این روح یه مکعب میبینی که 3 خط هم وسطش قرار داره که جهت ها رو نشون داده، حالا اون مکعب رو بگیر و حرکت بده به سمت مکانی که کاراکترت قرار داره، یعنی حد نهایی که تو لایه ی motion تت قرار داره، بعد تنظیم درست، دوباره اون ابزار رو انتخاب کن تا ابن حالت روح گونه بره، حالا موقع 0 کردن global weight لایه راه رفتنت دیگه کاراکتر به مکان صفر نمیره.

در مورد resize کردن کاراکتر هم خودم مشکل دارم، هر وقت ریگ میکنم با CAT و میخوام کاراکتر رو تغییر سایز بدم skin بهم میریزه. البت زیاد هم باهاش سر و کله نزدم.

حالا باز اگه تو توضیحاتم نکته مبهمی وجود داره یا بد توضیح دادم و یا اگه سوال دیگه ای بود اینجا بپرس جواب بدم رفیق، الان به دلایلی سرم شلوغه نمیتونم درجا جواب بدم، شرمنده رفیق.

حق یارت.

به به چشممان به جمال استاد منورید
ممنون از جوابتون این روشی که گفتین مشکل به هم ریختن استخون ها رو هم حل میکنه؟ آخه من تونستم که کاراکترم رو تو فریمی که میخوام نگه دارم اما حالا مشکل اینجاست که دستو باهاش به محظ بالا بردن تاثیر absبه هم میریزه خودتون تست بزنین متوجه منظورم میشن
و این مشکل دوم هم که چطور از چند قدم راه رفتنم برا ادامه مسیر کبی بگیرم هم اگه محبت کنید ممنون میشم چون که با لایه ها که به مشکل خوردم اومدم انیمیت دستی انجام دادم چند قدم انیمیت کردم و میخوام از این چند قدم برا دامه مسیر استفاده کنم که تکرار شه
ممنون:rose:
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
به به چشممان به جمال استاد منورید
ممنون، نظر لطفته رفیق

این روشی که گفتین مشکل به هم ریختن استخون ها رو هم حل میکنه؟
منظورت دقیقا از بهم ریخته شدن استخون ها چیه؟
ببین وقتی تو یه لایه حرکتی مثل راه رفتن رو میخوای با یه لایه ثابت ترکیب کنی، خوب مسلما موقع ترکیب دو لایه این تیک و پرش ایجاد میشه که مسئله اینه که باید تو چند فریم این ترکیب رو ایجاد کنی.

من یه panther ایجاد کردم و یه لایه راه رفتن و از فریم 50 تا 65 به abs تبدیل کردم ولی هیچ اتفاق عجیبی نافتاد، حالا میشه دقیقا منظورت رو بگی تا من بهتر بتونم راهنمایت کنم !!!


و این مشکل دوم هم که چطور از چند قدم راه رفتنم برا ادامه مسیر کبی بگیرم هم اگه محبت کنید ممنون میشم چون که با لایه ها که به مشکل خوردم اومدم انیمیت دستی انجام دادم چند قدم انیمیت کردم و میخوام از این چند قدم برا دامه مسیر استفاده کنم که تکرار شه

منظورت از ادامه مسیر چیه؟ همون ترکیب دو لایه؟ خوب همون طور که بالا گفیتم تو یه فاصله زمانی این دو لایه رو تکیب کن تا به صورت نرم این دو لایه ترکیب بشن.
برای این که حالت اولیه لایه ی ABS ـت هم مثل آخرین حالت لایه ی راه رفتن بشه میتونی دو کار انجام بدی:

  1. این که لایه ی ABS رو تو اون فریم لایه ی راه رفتن ایجاد کنی
  2. تو این حالت اگه از قبل لایه ی ABS رو ایجاد کردی باز برو تو آخرین فریم لایه راه رفتن و لایه ی ABS رو انتخاب کن و گزینه ی key pose to layer همون icon کنار فلش های چهار جهت، همون رنگی به فلش به پایین رو بزن تا اون حالات فریم مورد نظر لایه ی بالاییت کپی بشه رو لایه ی پایینی.

حالا این ها رو گفتم انجام بده و ببین اصلا کارت رو درست میکنه یا نه.
 

elya3

Well-Known Member
سلام ممنون از جوابتون
من الان یه عکس از زمانی کهabsصفر هست و زمانی کهabs۱۰۰ هست گرفتم خودتون نگاه کنید اصلا کلا \اش میچرخه وقتی abs۱۰۰ میشه
نکنه فقط
تو سیسنم من اینجوریه:-?Capture-abs=0.JPGCapture-abs100.JPG
و سوال دومم منظورم این بوود که کلا اصلا جدا از بحث لایه ها و جدا از بحثcat من کاراکتر رو کاملا دستی میخوام راه ببرم از راه رفتن motionاستفاده نکنم و چند قدم که حرکتش دادم میخوام این تکرار شه و مثلا اگه میخواد صد قدم راه بره این چند قدمی که خودم دستی حرکت دادم تکرار شه تا بشه ۱۰۰قدم حالا کلا چون من کارکترم رو با catاستخون بندی کردم میخوام بدونم که چطور قدم زدن دستی که انجام دادم \شت سر هم نرم تکرار شه تا دیگه مجبور نباشم ۱۰۰ قدمو بشینم قدم به قدم انیمیت کنم ... فقط سه قدم راهش ببرم بعد این تکرارش کنم تا بشه صد قدمی که میخوام

 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
من همون موقع که این روش رو گفتم خودم تست کردم و مشکل نداشت، یه جای کارت اشتباه میکنی. مثلا باید کلید های مربع های زیر پاها رو شیفت کنی نه کلید تمام اشیاء توی صحنه. ضمن اینکه برای دست و پاها IK Target نساختی. ابزارهای آماده همه مونو تنبل کرده :wink:
 

zbrush_5

New Member
دوستان تو رو خدا هر کی با catکار کرده کمک کنه اینجای کار خیلی داره اذیتم میکنه
کسی هست که بتونه یه کاراکتر چهار با رو انیمیت کنه باcat وبرا انیمیشنش از راه رفتن خود cat استفاده کنه وبعدش هم لایهabsرو بعد از چند گام کاراکتر اضافه کنه و از اونجا حرکت دستی اعمال کنه؟
من این کارو انجام میدم نمیششششششششششه و هم کاراکترم به هم میریزه هم بر میگرده سر جای اولش:sad:

az kojash begqm to ke hich osli ro reayt nakrdi
abs mikhy chi kar vaghti ke mikhy rah beri
to bayd aval paharo mizon koni bad sort harkat dar fraymo
bad mighdar gami ke dartol fram mikhad bere
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
دگر بار سلام
در مورد مشکل اولت که فکر کنم مشکل از مکس یا کار و صحنه تو باشه، چون من هم به چنین مشکلی بر نخوردم

در مورد walk cycle، خوب روشی که برای ایجاد یه Walk Cycle تو ریگ های دستی استفاده میشه با روشی که تو CAT استفاده میشه یه جورایی متفاوته.



  • اول روش ریگ دستی: کلا ما تو انیمیت یه چیزی به نام character set داریم، این character set چیه؟ ما اصولا برای انیمیت و جان بخشی یه کاراکتر باید اعضای بدن اون کاراکترمون رو به دو بخش اعضا اصلی و اعضا فرعی یا ثانویه تقسیم بندی کنیم. این تقسیم بندی برای روش کار از جز به کل رسیدنه. چون ما برای انیمیت اول باید مرحله pose to pose و بعد block animation و در آخر اصلاح انیمیت و نرم کردن حرکات رو داشته باشیم.
خوب زیاد دور نشیم، اعضا اصلی شامل تمام استخون های مهم بدن میشه به جز انگشتان و کنتلرهای صورت، ما با ایجاد کردن یه set selection برای این اعضا این کار رو میکنیم که موقع ایجاد یه pose اصلی این set selection ـمون رو انیتخاب میکنیم و یه key کلی میزنیم و بعد pose رو ایجاد میکنیم و فریم بعدی و pose بعدی. برای یه WC هم ما حدود 5 pose اصلی داریم که بهتره تو این 5 Pose این اعضا کلید بخورن وبعد مابین این کلید ها رو از لحاظ سرعت و شتاب و مکان اصلاح کنیم برای حرکتی زیبا تر.​
مثلا برای WC ما با حالت پای چپ روی زمین جلو و پای راست روی زمین عقب شروع میکنیم و یه دور حرکت رو کامل و تو فریم 30 باز به همین pose مرسیم. حالا ما انتخاب این اعضا اصلی و ایجاد یه loop تو بخش curve editor میبینی که کاراکتر داره تا آخر همین حرکت رو ادامه میده و برای جابجایی کنترلر اصیل کاراکتر که مثل همین helper خود CAT هست رو تو مسیر جابجا میکنیم تا کاراکتر تو مسیر راه بره، یعنی اون WC رو ما درجا جایدا میکنم، البت میشه این حرکت رو درجا هم ایجاد نکرد ولی اون موقع وقتی حرکت رو loop میکنی کاراکتر تا آخر مستقیم راه میره.​



  • ولی تو CAT: اگه با یه لایه ی ABS این WC رو ایجاد کردی ما دیگه اون کنترلر اصلی رو برای جابجایی نداریم، این helper اصلی CAT هم یادت باشه هیییییچ وقت نباید انیمیت بشه، یعنی باید تو ایجاد WC حرکت رو جوری ایجاد کنی که کاراکتر درجا نزنه. حالا اگه مسیر راه رفتن مستقیمه که هیچ، میتونی اعضا اصلی رو بگیری تو اون لایه یه loop تو بخش curve editor ایجاد کنی.
ولی اگه مسیر منحنی هست باید روش دیگه ای پیش بگیری. اینجا باید یه کپی از لایه ای که داری بگیری و تو بخش Dope sheet: layer range ، همون ابزار خود CAT دوم کانر icon play ، توسط اون شروع لایه دوم رو ببری تو زمان پایان لایه ی اول و global with رو جوری تنظیم کنی که این دو به بهترین نحو با هم ترکیب بشن حالا مشکل دوم ما مکان قرار گیری لایه دوم هست که برمیگرده سر جاش، یعنی اول مسیر، خوب تو فریم آخر لایه ی اول حالت روح هر دو لایه رو روشن کن، اون کنترلر حالت روح لایه ی دوم رو بگیر و align کن با کنترلر روح لایه اولی، حالا یه loop از این دو ساختی ولی لایه دوم تو خط و راستای لایه اولی میره ، اگه میخوای زاویه راه رفتن رو عوض کنی فقط لازمه یه مقدار کنترلر حالت روح لایه دوم رو rotate کنی.



نمیدونم توضیحات مفهموم و به درد بخور بود یا نه، ولی آینجور آموزش ها با نوشتن خیلی سخته.
باز مشکل و سوالی بود یا نکته ای این وسط جا گذاشتم بپرس، تونستم جواب میدم عزیز.

حق یارت


 

elya3

Well-Known Member
ممنونننننننننننننن استاد
این همه بدبختی کشیدمو خودمو شماها رو اذیت کردم آخرش با حرف شما که گفتین شاید مشکل از مکستون باشه مکس 2012 رو نصب کردم همه مشکلا حل شد:cry:(اشک شوق)
من دیگه داشتم به این نتیجه میرسیدم که واقعا خنگما:sad:
اصلا فکرشم نمیکردم این ایراد از مکس باشه
البته خب در عوض چیزای زیادی ازتون یاد گرفتم
ممنون از همه
اما بازم میام سراغتون:)
 

جدیدترین ارسال ها

بالا