دگر بار سلام
در مورد مشکل اولت که فکر کنم مشکل از مکس یا کار و صحنه تو باشه، چون من هم به چنین مشکلی بر نخوردم
در مورد walk cycle، خوب روشی که برای ایجاد یه
Walk
Cycle تو ریگ های دستی استفاده میشه با روشی که تو CAT استفاده میشه یه جورایی متفاوته.
- اول روش ریگ دستی: کلا ما تو انیمیت یه چیزی به نام character set داریم، این character set چیه؟ ما اصولا برای انیمیت و جان بخشی یه کاراکتر باید اعضای بدن اون کاراکترمون رو به دو بخش اعضا اصلی و اعضا فرعی یا ثانویه تقسیم بندی کنیم. این تقسیم بندی برای روش کار از جز به کل رسیدنه. چون ما برای انیمیت اول باید مرحله pose to pose و بعد block animation و در آخر اصلاح انیمیت و نرم کردن حرکات رو داشته باشیم.
خوب زیاد دور نشیم، اعضا اصلی شامل تمام استخون های مهم بدن میشه به جز انگشتان و کنتلرهای صورت، ما با ایجاد کردن یه set selection برای این اعضا این کار رو میکنیم که موقع ایجاد یه pose اصلی این set selection ـمون رو انیتخاب میکنیم و یه key کلی میزنیم و بعد pose رو ایجاد میکنیم و فریم بعدی و pose بعدی. برای یه WC هم ما حدود 5 pose اصلی داریم که بهتره تو این 5 Pose این اعضا کلید بخورن وبعد مابین این کلید ها رو از لحاظ سرعت و شتاب و مکان اصلاح کنیم برای حرکتی زیبا تر.
مثلا برای WC ما با حالت پای چپ روی زمین جلو و پای راست روی زمین عقب شروع میکنیم و یه دور حرکت رو کامل و تو فریم 30 باز به همین pose مرسیم. حالا ما انتخاب این اعضا اصلی و ایجاد یه loop تو بخش curve editor میبینی که کاراکتر داره تا آخر همین حرکت رو ادامه میده و برای جابجایی کنترلر اصیل کاراکتر که مثل همین helper خود CAT هست رو تو مسیر جابجا میکنیم تا کاراکتر تو مسیر راه بره، یعنی اون WC رو ما درجا جایدا میکنم، البت میشه این حرکت رو درجا هم ایجاد نکرد ولی اون موقع وقتی حرکت رو loop میکنی کاراکتر تا آخر مستقیم راه میره.
- ولی تو CAT: اگه با یه لایه ی ABS این WC رو ایجاد کردی ما دیگه اون کنترلر اصلی رو برای جابجایی نداریم، این helper اصلی CAT هم یادت باشه هیییییچ وقت نباید انیمیت بشه، یعنی باید تو ایجاد WC حرکت رو جوری ایجاد کنی که کاراکتر درجا نزنه. حالا اگه مسیر راه رفتن مستقیمه که هیچ، میتونی اعضا اصلی رو بگیری تو اون لایه یه loop تو بخش curve editor ایجاد کنی.
ولی اگه مسیر منحنی هست باید روش دیگه ای پیش بگیری. اینجا باید یه کپی از لایه ای که داری بگیری و تو بخش Dope sheet: layer range ، همون ابزار خود CAT دوم کانر icon play ، توسط اون شروع لایه دوم رو ببری تو زمان پایان لایه ی اول و global with رو جوری تنظیم کنی که این دو به بهترین نحو با هم ترکیب بشن حالا مشکل دوم ما مکان قرار گیری لایه دوم هست که برمیگرده سر جاش، یعنی اول مسیر، خوب تو فریم آخر لایه ی اول حالت روح هر دو لایه رو روشن کن، اون کنترلر حالت روح لایه ی دوم رو بگیر و align کن با کنترلر روح لایه اولی، حالا یه loop از این دو ساختی ولی لایه دوم تو خط و راستای لایه اولی میره ، اگه میخوای زاویه راه رفتن رو عوض کنی فقط لازمه یه مقدار کنترلر حالت روح لایه دوم رو rotate کنی.
نمیدونم توضیحات مفهموم و به درد بخور بود یا نه، ولی آینجور آموزش ها با نوشتن خیلی سخته.
باز مشکل و سوالی بود یا نکته ای این وسط جا گذاشتم بپرس، تونستم جواب میدم عزیز.
حق یارت