boujou برنامه ای برای خلق جلوه های ویژه

شروع موضوع توسط HamidBN ‏9 فوریه 2009 در انجمن جلوه های ویژه

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.
  1. gigamax

    gigamax کاربر متخصص جلوه های ویژه

    ارسال‌ها:
    1,345
    تشکر شده:
    2,787
    امتیاز دستاورد:
    36
    والا این اختیارش دست من نیست . ماندانا خانوم بگن میدم بهشون بذارن تو مجید آن لاین ...

    این نرم افزارهایی که تو صفحه های اول معرفی شدن چطور بوده ؟! من خودم غیر از boujou با نرم افزار تراکینگ دیگه ای کار نکردم
    البته mocha استثناست !!
     
    نوشته شده توسط gigamax در ‏1 مارس 2009
    mkf.cgi از این پست تشکر کرده است.
  2. samsalek

    samsalek Member

    ارسال‌ها:
    215
    تشکر شده:
    261
    امتیاز دستاورد:
    16
    PF Track بهتر نیست. برای بعضی کارها PF Track بهتر جواب میده و برای بعضیboujou . تو شرکتهای جلوه های ویژه به عنوان مثال Double Negative از هر دوشون همزمان استفاده میشه.
     
    نوشته شده توسط samsalek در ‏2 مارس 2009
    borhani59، Farrokh، 1835ali و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  3. samsalek

    samsalek Member

    ارسال‌ها:
    215
    تشکر شده:
    261
    امتیاز دستاورد:
    16

    Aspect Ratio,Frame Speed و Resolution فیلمی که برای ترک استفاده شده باید با Composition افتر افکت یکی باشه.
    تو افتر افکت گاهی Focal Length دوربینش با Boujou فرق داره. اگر فیلم zoon in/out توش نداره با تنظیم zoom دوربین افتر افکت مشکل باید حل بشه.
     
    نوشته شده توسط samsalek در ‏2 مارس 2009
    saeid..hp، borhani59، DIMO و 5 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  4. samsalek

    samsalek Member

    ارسال‌ها:
    215
    تشکر شده:
    261
    امتیاز دستاورد:
    16
    PF Track و SynthEyes دو تا نرم افزار معتبر دیگه هست که هر کدم مزایای خاص خودشون رو دارند. در مجموع boujou در ردیابی حرکت دوربین قویتر عمل میکنه.

    منطورت از "حركت ردياب هارو به ابجكت ها نسبت داد" دقیقا" چیه؟
     
    نوشته شده توسط samsalek در ‏2 مارس 2009
    borhani59، DIMO، Farrokh و 4 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  5. gigamax

    gigamax کاربر متخصص جلوه های ویژه

    ارسال‌ها:
    1,345
    تشکر شده:
    2,787
    امتیاز دستاورد:
    36
    ای ول !!! بچه ها یه حرفه ای به جمعمون اضافه شد . تا می تونید سول کنید !!

    شرمنده سامی جان !
     
    نوشته شده توسط gigamax در ‏2 مارس 2009
    samsalek از این پست تشکر کرده است.
  6. shirani

    shirani مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    4,543
    تشکر شده:
    6,207
    امتیاز دستاورد:
    113
    در مورد مجله اماده کن من برات میزارم نگران نباش

    :D:rose:

    آقای سالک دموی این ها را دارید برای دانلود PF Track و SynthEyes
    :rose:
     
    نوشته شده توسط shirani در ‏2 مارس 2009
    Farrokh و gigamax از این پست تشکر کرده اند.
  7. shirani

    shirani مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    4,543
    تشکر شده:
    6,207
    امتیاز دستاورد:
    113
    نوشته شده توسط shirani در ‏2 مارس 2009
    javad119، DIMO، Farrokh و 3 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  8. samsalek

    samsalek Member

    ارسال‌ها:
    215
    تشکر شده:
    261
    امتیاز دستاورد:
    16
    آخرین ویرایش: ‏2 مارس 2009
    نوشته شده توسط samsalek در ‏2 مارس 2009
    hosein0251، www_3d_boy3، DIMO و 4 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  9. HamidBN

    HamidBN مدیر انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    3,009
    تشکر شده:
    4,365
    امتیاز دستاورد:
    113
    سام جان
    ممنون
    میشه کمی در مورد اون برنامه های دیگه هم توضیحی بدی و چه کارایی می تونن کنن ؟؟
    آیا اینا نسخه های ویژه 64 بیتی هم دارن ؟؟
     
    نوشته شده توسط HamidBN در ‏3 مارس 2009
    Farrokh از این پست تشکر کرده است.
  10. samsalek

    samsalek Member

    ارسال‌ها:
    215
    تشکر شده:
    261
    امتیاز دستاورد:
    16
    تمام این برنامه ها Matchmoving میکنند فقط یک مقدار interface شون فرق داره و بنا به کار گاهی بعضی بهتر.
    الان pftrack و boujou پرطرفدار هستند.
    SynthEyes وpftrack 64 بیت هم دارند ولیboujou رو فکر نمیکنم.
    ______________________
    http://en.wikipedia.org/wiki/Match_moving
     
    نوشته شده توسط samsalek در ‏3 مارس 2009
    borhani59، DIMO، shirani و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  11. hosienmax100

    hosienmax100 3D Artist

    ارسال‌ها:
    1,786
    تشکر شده:
    2,718
    امتیاز دستاورد:
    36
    اگه تو کافی نت باشید میتونید ببینید اینارو

    example های مختلفی هستن از ابجکت های مختلف مثله تانک ..هواپیما و انفجار .......با boujou


    link
     
    نوشته شده توسط hosienmax100 در ‏12 مارس 2009
    animations و DIMO از این پست تشکر کرده اند.
  12. hosienmax100

    hosienmax100 3D Artist

    ارسال‌ها:
    1,786
    تشکر شده:
    2,718
    امتیاز دستاورد:
    36
    [​IMG]

    PFTrack هستش

    دیدم اینو گفتم خالی از لطف نیست بچه ها ببینن

    pack ویدیویی کامل هستش یعنی همرا با فایل ها ..+ فک کنم footage اصلی

    خلاصه کامل ...فایل ها رو هم یا قطعه قطعه دانلود کنید و یا در یه فایل zip

    لینک

    موفق نامحدود

    در گوشی: هر کدوم از بچه ها از shake رو ویندوز استفاده میکنه یه PM بزنه
     
    آخرین ویرایش: ‏14 مارس 2009
    نوشته شده توسط hosienmax100 در ‏14 مارس 2009
    borhani59، blizzard و animations از این ارسال تشکر کرده اند.
  13. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    وایییییییییییییی. . .
    چشمام دراومد . . .
    از اول تا آخر تاپیک را خوندم .
    برنامه را هم گذاشتم برای دانلود .
    دانلودش که تموم شد نصب میکنم و از آموزشهای عالی که گیگامکس عزیز گذاشتید استفاده میکنم .
    خیلی عالی بودن .
    البته من با مایا کار میکنم اما نباید تفاوت چندانی با هم داشته باشن .
    اما چه همه تاپیک پیشرفت کرده ...
    من خیلی وقت بود این تاپیک را دیده بودم اما اصلا دنبال چنین برنامه‌هایی نبودم تا امروز که دیدم اینجا برای همین قضیه هم آموزش خود برنامه را داره و هم کمی هم راجع به افتر صحبت شده .
    من هم مدتهاست میخوام افترافکت یاد بگیرم اینجا هم شد بهانه‌ای برای شروع .
    با تشکر از همه دوستان .:rose:
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏14 مارس 2009
  14. .:. soroosh .:.

    .:. soroosh .:. Active Member

    ارسال‌ها:
    2,377
    تشکر شده:
    3,694
    امتیاز دستاورد:
    36
    راستی این هم یک آموزش برای دوستان عزیز مایا کار :

    [​IMG]

    Combining Live Action With CG In Maya And Boujou

    Combining Live Action With CG In Maya And Boujou | 212 MB
    This tutorial is aimed at beginners of 3d or compositing packages who wish to integrate their CG scenes/character with real world video footages. I introduce the invisible art of camera tracking from the ground up here. So in this tutorial you also get a chance to learn the art of Matchmoving from an introductory level. Combining computer generated (CG) characters with live-action footage can be a very rewarding experience. It has traditionaly been very difficult to make the digital character realistically seem to be a part of the real world. But now, the cat's out of the bag, and i am going to show how. One of the challenges in making a CG character part of a real background is making the character move in exactly the same way the camera was moving in the real world. his is accomplished trough Matchmoving (camera tracking).



    Download Links:
    Download from FileFactory: |
    http://www.filefactory.com/file/af5b693/n/GFX-Live_Action_with_CG_in_Maya_Boujou_part1_rar
    http://www.filefactory.com/file/af5b686/n/GFX-Live_Action_with_CG_in_Maya_Boujou_part2_rar


    Download from Depositfiles: |
    http://depositfiles.com/files/30qvd3jqf
    http://depositfiles.com/files/dwe7lsf9j
     
    نوشته شده توسط .:. soroosh .:. در ‏14 مارس 2009
    borhani59، wild-mans، pclord و 4 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  15. mkf.cgi

    mkf.cgi Member

    ارسال‌ها:
    312
    تشکر شده:
    514
    امتیاز دستاورد:
    16
    با دو تاش هم boujou و هم PFTrack كار كردم.ميتونم به جرعت بگم كه PFTrack هم به لحاظ نرم افزاري و هم كارايي از boujou بهتر عمل ميكنه و يكسري امكانات مثل pin كردن رو هم داره.
     
    نوشته شده توسط mkf.cgi در ‏14 مارس 2009
    borhani59، DIMO، animations و یک نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  16. Sherlock_Holmes

    Sherlock_Holmes Active Member

    ارسال‌ها:
    2,692
    تشکر شده:
    4,943
    امتیاز دستاورد:
    36
    سلام..

    خب بالاخره فرصتی پیدا شد تا منم یه تجربه از کار با این نرم افزار رو قرار بدم...
    البته فرصت نشد اینو قبل از آموزشی که متین (gigamax) ارائه کرد بذارم... چون سطح آموزش متین سطح بالاتری هست و با ابزارها و روشهای حرفه ای تر سر و کار داره... اما خوندن این بخش هم شما رو بصورت ابتدایی با عملکرد این برنامه آشنا میکنه...

    چیزی که میخونید اولین دریافت من از یکی از Tutorial های این برنامست به همراه یه کم ور رفتن به Boujou که قبلا هم گفتم تونستم با کمال تعجب ببینم که در کمترین زمان و با دقت نسبتا بلایی این نرم افزار تونست چیزی که میخواستم رو ارائه بده...

    این اولین چیزیه که باهاش بصورت کاملا آزمایشی ساختم، خیلی سادست و مشکل هم داره قطعا، اما دیگه فرصت نشده باهاش کار کنم:

    دانلود (با حجک 2 مگ)


    (قبل از شروع بابت اینکه یه کم بعضی عکسها بزرگ شد و فرمت زیاد جالب نشد عذر میخوام... فرصت زیادی نبود...)

    .

    اگر با مکس سر و کار دارید اول از طریق این دکمه:

    [​IMG]

    و این مسیر:

    3D Display>Preferred Camera Orientation

    گزینه Z-up, Y-forward رو انتخاب کنید تا محورها بعد از Export دوربین درست اجرا بشن...

    خب شروع میکنم:

    1. اول فیلمی که میخواید روش کار کنید رو با دکمه زیر وارد برنامه میکنیم:

    [​IMG]

    2. فیلم وارد شد و میتونیم با دکمه Play اونو باز بینی کنیم...

    برای شروع عملیات Tracking دکمه زیر رو میزنیم:

    [​IMG]

    3. تنظیمات پیش فرض رو قبول میکنیم و Start رو میزنیم:

    [​IMG]

    4. عملیات شروع میشه و شما بعلاوه های قرمز رو میبینید که نقاط انتخابی خود برنامه برای Tracking هستند و خطوط زرد هم مسیری هست که اون نقاط در حال طی کردن هستند...

    [​IMG]

    اگر به عکس دقت کنید دور یه قسمتی یه خط قرمز کشیدم...

    در عکس زیر نمای بزرگترش رو میبینید:

    [​IMG]

    اگر در حالیکه عملیات tracking داره انجام میشه این تیک رو بزنید بعد از پایان Tracking محاسبات مربوط به Camera Solve هم انجام خواهد شد که برای شبیه سازی دوربین هست...

    اگر فراموش کردید این تیک رو بزنید مشکلی نیست... این دکمه در ابزارهای سمت چپ موجود هست...

    5. پس تیک Camera Solve رو میزنیم...

    6. بعد از اتمام مرحله Camera Solve شما روی فیلم خودتون نقاط آبی (Cyan) و زرد (Yellow) رو میبینید...
    (من در همین مرحله لذت زیادی بردم! افیلم رو که Play کردم دیدم که نقاط با دقت نسبتا زیادی هماهنگ با تصویر حرکت میکنند و این نشون میداد یک camera Tracking کم نقص بدست خواهد اومد...!)


    [​IMG]

    اما این نقاط به چه معناست؟

    به این نقاط predictions گفته میشه.. یعنی پیشبینی ها..
    نقاطی که زرد هستند به این معنی هستند که این نقاط در نمای 2D فعلی و در فریم فعلی قابل دیدن هستند (visiable) و نقاط Cyan هم به این معنی هستند که در فریم فعلی این نقاط دیده نمیشن...
    برای همین هست که اگر فیلم رو فریم به فریم پخش کنید میبینید که رنگ یک نقطه خاص گاهی Yellow و گاهی Cyan هست...


    7. خب حالا وقتشه که یک Test Object به صحنه اضافه کنید...
    روی دکمه ای که در تصویر هست کلیک کنید:

    [​IMG]

    بطور پیش فرض Boujou آبجکت تست رو در وسط صفحه قرار میده...
    این آبجکت تست برای چی هست؟
    برای اینه که شما دوربین خودتون رو با تسلط بیشتر و هماهنگ تر با صحنه کنید... یک آبجکت به تصویر شما اضلفه میکنه تا بدونید چطور روی تصویر شما مچ خواهد شد... این مرحله، مرحله ی جالبی هست...!

    Boujou چند آبجکت متعدد برای اینکار داره اما پیش فرض اون یک کفشدوزک (Ladybird) هست که آیکون برنامه هم همین کفشدوزک هست..

    خب وقتی دکمه Add test object رو میزنیم یک کفشدوزک در وسط تصویر قرار میگیره اما چرا با تصویر هماهنگ نیست؟
    وقتی آبجکت رو اضافه میکنید یک کادر محاوره ای هم باز میشه که اینجا ما باید کارای جالبی بکنیم...!

    [​IMG]

    8. همینجور که پنجره ی مربوط به Test Object بازه چند نقطه رو از بین نقاط زرد و آبی انتخاب میکنیم... هدف اینه که این نقاط رو بعنوان یک Plan یا یک سطح یا زمین تختی که بقیه ی چیزها روی اونه به برنامه معرفی کنیم..
    من چند نقطه رو از روی اون میز انتخاب کردم، با انتخاب این نقاط اونا به رنگ سبز در میان... کم کم و با تجربه و مخصوصا با دونستن کمی پرسپکتیو بهتر میشه نقاط مناسبی رو برای اینکار انتخاب کرد چون گاهی نقاطی که انتخاب میکنید نتیجه صد در صد موقی ارائه نمیکنه...


    9. در پنجره ی مربوط به Test Object منوی آبشاری Alignment رو باز کنید و Orient and Move رو انتخاب کنید...

    [​IMG]

    10. یه لیست در زیر این پنجره و در قسمت Align To اضافه میشه...
    شما Plane through selected predictions رو انتخاب کنید...

    [​IMG]

    با زدن دکمه Applay ما نقاط سبزی که انتخاب کرده بودیم رو بعنوان Plan به برنامه معرفی میکنیم و همزمان میبینیم که برنامه Test object رو که اینجا کفشدوزک بود چطور با Plane ما هماهنگ میکنه:

    [​IMG]

    انگار که روی میزه!
    Play کنید! حیرت انگیزه! برنامه کارش رو عالی انجام داده...

    اگر درست تنظیم نشده بود و تفاوت فاحشی با صحنه داشت بدون بستن پنجره دوباره نقاطی رو انتخاب کنید و مراحل رو تکرار کنید...
    اما اگر یک مقدار جزئی تفاوت داشت بذارید توی مراحل بعدی درستش میکنیم...
    Close رو بزنید...

    11. در Toolbar برنامه 3D view رو کلیک کنید تا ببینیم کلا برنامه یک نمای 2D رو چطور 3D کرده..!

    [​IMG]

    خب همه چی اینجا هست! نقاط زرد، نقاط آبی، نقاط سبز، و کفشدوزک!

    با این کلیدها میتونید توی این فضا حرکت کنید:

    Shift + کلیک چپ = Rotate کردن و چرخیدن
    Shift + کلیک راست = Zoom
    Shift + کلیک راست + کلیک چپ = Pan یا حرکت به اطراف
    Shift + Ctrl + کلیک چپ = دوران دادن


    12. خب اگر باندازه کافی صحنه 3D رو گشت زده باشید حتما اینها رو در صحنه دیدید:

    [​IMG]

    قسمتی که با رنگ قرمز هست اینهاست که من علامت گذاریشون کردم:

    A = اولین فرم در اولین موقعیت دوربین
    B = آخرین فریم در آخرین موقعیت دوربین
    C = فریم فعلی
    Line = کل مسیر دوربین شبیه سازی شده توسط Boujou
    Now = موقعیت دوربین در فریم فعلی


    اگر در همین نمای 3D فیلم رو play کنید حرکات شبیه سازی شده دوربین رو میبینید و احتمالا باز هم حیرت خواهید کرد...!:wink:

    خب اینهمه حیرت زدگی برای این برنامه کافیه چون اون کاملا درکی از همه جزئیات کار و صحنه ما نداره و ما باید کمی محیط رو باز تنظیم کنیم تا خودمون بتونیم خودمون رو حیرت زده کنیم!
    مثلا بگیم که Plan ما کجا قرار میگیره و...

    برای اینکار مرحله بعد رو شروع میکنیم:

    13. همینجور که در 3D view هستیم دکمه [​IMG] رو میزنیم...
    اینجاست:

    [​IMG]

    حالا وارد محیط ادیت کردن Coordinate یا محورهای مختصات هستیم...


    روی دکمه Translate کلیک کنید... این دکمه: [​IMG]

    حالا translation manipulator در وسط Grid نشون داده میشن...

    [​IMG]

    روی محور سبز کلیک کنید و به بالا حرکتش بدید...
    محورها ثابت میمونند اما نقاط بالا میان.. این کار رو تا جایی ادامه بدید که نقاط نماینده ی Plan که انتخاب کردیم با Grid ما تقریبا تراز یا Level بشن...

    اگر برای Level کردن نیازی به چرخاندن داشتید از دکمه Rotate استفاده کنید، این دکمه: [​IMG]

    [​IMG]


    14. کار که تمام شد روی [​IMG] کلیک میکنیم...
    حالا محورهای مختصات حول Test Object نشون داده میشن... میتونید انو هرجای صحنه میخواید قرار بدید...

    در قسمت Scene Geometry میشه بیشتر روی این قسمت کار کرد که فرصت بشه بعد روش حرف میزنیم...

    15. حالا اکسپورت دوربین..
    دکمه Camera export رو میزنیم:

    [​IMG]

    در تنظیمات مربوط به اون آدرس دهی میکنیم و Export type رو مکس انتخاب میکنیم و بقیه تنظیمات رو میپذیریم و روی Save کلیک میکنیم...

    [​IMG]

    یک اسکریپت ساخته میشه که با اجرای اون در مکس بازم حیرت میکنیم....! :wink:


    امیدوارم بدرد دوستان بخوره...
    منتظر آموزشیها و تجربه های بقیه دوستان هم هستیم...
    [​IMG]
     
    آخرین ویرایش: ‏15 مارس 2009
    نوشته شده توسط Sherlock_Holmes در ‏15 مارس 2009
    saeid..hp، borhani59، pclord و 10 نفر دیگر از این ارسال تشکر کرده اند.
  17. DIMO

    DIMO Active Member

    ارسال‌ها:
    1,033
    تشکر شده:
    1,626
    امتیاز دستاورد:
    36
    واقعاً جالب بود،خیلی لذت بردم،امروز وقت کردم خوندمش و بعد اسکرایپتشو که وارد مکس کردم با یه محیط مچ کردم.....چی شد.....:shock::shock::shock:

    دستت ندرده..خیلی مفید بود،فقط یه سوال:


    تو قسمت Align To که میخواستم این گزینه رو Plane through selected predictions انتخاب کنم،این گزینه با انتخاب هر نقطه فعال نمیشد....یعنی چی..؟خوب الان میگم....یعنی اینکه این گزینه زمانی فعال میشد که یه سری نقطه تو یه محدوده خواص رو انتخاب میکردی....

    حالا خواستم بدونم واسه کسی هم این مشکل پیش اومده..؟

    احتمالاً با توجه به اسم اون گزینه من نقاط رو اشتباه انتخاب میکردم....

    به هر حال خیلی لذت بردم..تشکر :rose:
     
    نوشته شده توسط DIMO در ‏16 مارس 2009
    Sherlock_Holmes از این پست تشکر کرده است.
  18. gigamax

    gigamax کاربر متخصص جلوه های ویژه

    ارسال‌ها:
    1,345
    تشکر شده:
    2,787
    امتیاز دستاورد:
    36
    vaaaoooyyy!!!
    بچه ها ایمان عجب سیستمی داره !! :D :D


    ایمان واقعا خیلی خیلی لذت بردم !! به دامنه تجربیاتم افزود . خیلی چیز جدید یاد گرفتم !! دوباره از این کارا بکن برادر !!
    موفق باشی


    دوستان دیگه هم تجربیاتشونو با این نرم افزار یا نرم افزارهای مشابه بذارن تا همه فیض ببریم !!
     
    نوشته شده توسط gigamax در ‏16 مارس 2009
    Sherlock_Holmes از این پست تشکر کرده است.
  19. Sherlock_Holmes

    Sherlock_Holmes Active Member

    ارسال‌ها:
    2,692
    تشکر شده:
    4,943
    امتیاز دستاورد:
    36
    آره امید منم اینجور میشه...
    البته برای اولین بار که نقاطو انتخاب میکنم مشکلی نیست اما بارهای بعدی که سعی میکنم نقاط بهتری انتخاب کنم راحت نیست...
    البته من فکر کردم باید نقاط بیشتری رو بهش معرفی کرد... یعنی تعداد براش مهمه...
    نظرت چیه؟


    .

    متین جان نفرمایید... :wink:
    آموزشی شما پیشگام و حرفه ای تر بود...
     
    نوشته شده توسط Sherlock_Holmes در ‏17 مارس 2009
    gigamax و Farrokh از این پست تشکر کرده اند.
  20. DIMO

    DIMO Active Member

    ارسال‌ها:
    1,033
    تشکر شده:
    1,626
    امتیاز دستاورد:
    36
    بزار یه فاکتور دیگه رو هم به حرفت اضافه کنم...البته نظر شخصی خودمه.....نزدیک بودن نقاط به هم دیگه هم ممکنه براش مهم باشه.
    میگم با توجه به اسمش نکنه می بایست نقاطی انتخاب بشن که بیشتر نمایان گر یک سطح باشن تا اینکه بخوایم نقاطی رو انتخاب بکنیم که از اهمیت کمتری برخوردار باشن....یعنی یه جواریی خود برنامه هم تو انتخاب صحیح نقاط به صورت غیر مستقیم به کاربر کمک میکنه.....

    حالا یه سوال از دوستانی که بیشتر با این برنامه کار کردن دارم....خواستم بدونم که تصحیح خطای لنز دوربین چقدر تو عمل تراکینگ پایانی تاثیر داره؟
     
    نوشته شده توسط DIMO در ‏17 مارس 2009
    Sherlock_Holmes و Farrokh از این پست تشکر کرده اند.
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.

به اشتراک بگذارید