boujou برنامه ای برای خلق جلوه های ویژه

وضعیت
موضوع بسته شده است.

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
ایول خیلی جالب بود

می تونید این آماده کنید برای مجله

والا این اختیارش دست من نیست . ماندانا خانوم بگن میدم بهشون بذارن تو مجید آن لاین ...

متين جان راهي كه گفتي درست بود اما متاسفانه اين نرم افزار باسه اين جور كارا ساخته نشده و فقط برايه تطبيق حركت دوربينه.
از دوستان كسي برنامه اي قوي تر و كامل تر از boujou ميشناسه؟
این نرم افزارهایی که تو صفحه های اول معرفی شدن چطور بوده ؟! من خودم غیر از boujou با نرم افزار تراکینگ دیگه ای کار نکردم
البته mocha استثناست !!
 

samsalek

Member
سلام حمید جان خوبی آقا من نمی دونستم که شما هم ایجا هستی تازه مدیر هم هستی منو که شناختی داداش در مورد boujou هم بگم که من چند ساله میشناسم این برنامه رو حف نداره ولی قویتر و دقیق تر از اون PFTrack هستش تمام کسانی که با این دو برنامه جهت track کردن استفاده کردن PFTrack رو خیلی دقیق تر و بهتر میدونن باهاش کار رو شروعکنی خودت هم متوجه میشی

PF Track بهتر نیست. برای بعضی کارها PF Track بهتر جواب میده و برای بعضیboujou . تو شرکتهای جلوه های ویژه به عنوان مثال Double Negative از هر دوشون همزمان استفاده میشه.
 

samsalek

Member
تو افتر افکت چجوری میشه.من بردن تو bujo تست کردم خوب بود ولی خروجی افتر گرفتم بردم داخلش بهم ریخت !!!


Aspect Ratio,Frame Speed و Resolution فیلمی که برای ترک استفاده شده باید با Composition افتر افکت یکی باشه.
تو افتر افکت گاهی Focal Length دوربینش با Boujou فرق داره. اگر فیلم zoon in/out توش نداره با تنظیم zoom دوربین افتر افکت مشکل باید حل بشه.
 

samsalek

Member
متين جان راهي كه گفتي درست بود اما متاسفانه اين نرم افزار باسه اين جور كارا ساخته نشده و فقط برايه تطبيق حركت دوربينه.
از دوستان كسي برنامه اي قوي تر و كامل تر از boujou ميشناسه؟

PF Track و SynthEyes دو تا نرم افزار معتبر دیگه هست که هر کدم مزایای خاص خودشون رو دارند. در مجموع boujou در ردیابی حرکت دوربین قویتر عمل میکنه.

منطورت از "حركت ردياب هارو به ابجكت ها نسبت داد" دقیقا" چیه؟
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
ای ول !!! بچه ها یه حرفه ای به جمعمون اضافه شد . تا می تونید سول کنید !!

شرمنده سامی جان !
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
در مورد مجله اماده کن من برات میزارم نگران نباش

:D:rose:

آقای سالک دموی این ها را دارید برای دانلود PF Track و SynthEyes
:rose:
 

samsalek

Member
سام جان
ممنون
میشه کمی در مورد اون برنامه های دیگه هم توضیحی بدی و چه کارایی می تونن کنن ؟؟
آیا اینا نسخه های ویژه 64 بیتی هم دارن ؟؟

تمام این برنامه ها Matchmoving میکنند فقط یک مقدار interface شون فرق داره و بنا به کار گاهی بعضی بهتر.
الان pftrack و boujou پرطرفدار هستند.
SynthEyes وpftrack 64 بیت هم دارند ولیboujou رو فکر نمیکنم.
______________________
http://en.wikipedia.org/wiki/Match_moving
 

hosienmax100

3D Artist
اگه تو کافی نت باشید میتونید ببینید اینارو

example های مختلفی هستن از ابجکت های مختلف مثله تانک ..هواپیما و انفجار .......با boujou


link
 

hosienmax100

3D Artist
Motion tracking, according to Wikipedia, is a visual effects technology to allow the insertion of virtual objects into real footage with the correct position, scale, orientation and motion in relation to the photographed objects in the scene.
Motin tracking, according to me, it's the REVERSE ENGINEERING of the CAMERA MOVEMENT of any shot, based on nothing but pixel luminance and RGB information, and how it changes from frame to frame.
Motion tracking should be invisible. It's not an especially creative process, but it is necessary any time you need to matchmove a cg element to a moving background plate.

There are different methods to tracking: you can track a small region of pixels (in After Effects, for example) and match a cg object into that anchor point. (2D tracking) You can track the entire frame, using areas of pixels scattered throughout, and can place one or more cg objects in 3D space. This is 3D tracking, which allows for parallax and complex camera movement.

What I will be demonstrating is sortof a hybrid. I wouldn't really consider it a full 3D track, because the clip I'm using was shot on a tripod (there is no parallax). However, the method is pretty much the same for o full-fledged 3D tracking
Icarus.jpg


PFTrack هستش

دیدم اینو گفتم خالی از لطف نیست بچه ها ببینن

pack ویدیویی کامل هستش یعنی همرا با فایل ها ..+ فک کنم footage اصلی

خلاصه کامل ...فایل ها رو هم یا قطعه قطعه دانلود کنید و یا در یه فایل zip

لینک

موفق نامحدود

در گوشی: هر کدوم از بچه ها از shake رو ویندوز استفاده میکنه یه PM بزنه
 
آخرین ویرایش:

.:. soroosh .:.

Active Member
وایییییییییییییی. . .
چشمام دراومد . . .
از اول تا آخر تاپیک را خوندم .
برنامه را هم گذاشتم برای دانلود .
دانلودش که تموم شد نصب میکنم و از آموزشهای عالی که گیگامکس عزیز گذاشتید استفاده میکنم .
خیلی عالی بودن .
البته من با مایا کار میکنم اما نباید تفاوت چندانی با هم داشته باشن .
اما چه همه تاپیک پیشرفت کرده ...
من خیلی وقت بود این تاپیک را دیده بودم اما اصلا دنبال چنین برنامه‌هایی نبودم تا امروز که دیدم اینجا برای همین قضیه هم آموزش خود برنامه را داره و هم کمی هم راجع به افتر صحبت شده .
من هم مدتهاست میخوام افترافکت یاد بگیرم اینجا هم شد بهانه‌ای برای شروع .
با تشکر از همه دوستان .:rose:
 

.:. soroosh .:.

Active Member
راستی این هم یک آموزش برای دوستان عزیز مایا کار :

efe0922de4fcaa19e7a91cddea9906c4.jpg


Combining Live Action With CG In Maya And Boujou

Combining Live Action With CG In Maya And Boujou | 212 MB
This tutorial is aimed at beginners of 3d or compositing packages who wish to integrate their CG scenes/character with real world video footages. I introduce the invisible art of camera tracking from the ground up here. So in this tutorial you also get a chance to learn the art of Matchmoving from an introductory level. Combining computer generated (CG) characters with live-action footage can be a very rewarding experience. It has traditionaly been very difficult to make the digital character realistically seem to be a part of the real world. But now, the cat's out of the bag, and i am going to show how. One of the challenges in making a CG character part of a real background is making the character move in exactly the same way the camera was moving in the real world. his is accomplished trough Matchmoving (camera tracking).



Download Links:
Download from FileFactory: |
http://www.filefactory.com/file/af5b693/n/GFX-Live_Action_with_CG_in_Maya_Boujou_part1_rar
http://www.filefactory.com/file/af5b686/n/GFX-Live_Action_with_CG_in_Maya_Boujou_part2_rar


Download from Depositfiles: |
http://depositfiles.com/files/30qvd3jqf
http://depositfiles.com/files/dwe7lsf9j
 

Sherlock_Holmes

Active Member
سلام..

خب بالاخره فرصتی پیدا شد تا منم یه تجربه از کار با این نرم افزار رو قرار بدم...
البته فرصت نشد اینو قبل از آموزشی که متین (gigamax) ارائه کرد بذارم... چون سطح آموزش متین سطح بالاتری هست و با ابزارها و روشهای حرفه ای تر سر و کار داره... اما خوندن این بخش هم شما رو بصورت ابتدایی با عملکرد این برنامه آشنا میکنه...

چیزی که میخونید اولین دریافت من از یکی از Tutorial های این برنامست به همراه یه کم ور رفتن به Boujou که قبلا هم گفتم تونستم با کمال تعجب ببینم که در کمترین زمان و با دقت نسبتا بلایی این نرم افزار تونست چیزی که میخواستم رو ارائه بده...

این اولین چیزیه که باهاش بصورت کاملا آزمایشی ساختم، خیلی سادست و مشکل هم داره قطعا، اما دیگه فرصت نشده باهاش کار کنم:

دانلود (با حجک 2 مگ)


(قبل از شروع بابت اینکه یه کم بعضی عکسها بزرگ شد و فرمت زیاد جالب نشد عذر میخوام... فرصت زیادی نبود...)

.

اگر با مکس سر و کار دارید اول از طریق این دکمه:

_preferences.jpg


و این مسیر:

3D Display>Preferred Camera Orientation

گزینه Z-up, Y-forward رو انتخاب کنید تا محورها بعد از Export دوربین درست اجرا بشن...

خب شروع میکنم:

1. اول فیلمی که میخواید روش کار کنید رو با دکمه زیر وارد برنامه میکنیم:

Import.jpg


2. فیلم وارد شد و میتونیم با دکمه Play اونو باز بینی کنیم...

برای شروع عملیات Tracking دکمه زیر رو میزنیم:

Tracking.jpg


3. تنظیمات پیش فرض رو قبول میکنیم و Start رو میزنیم:

tracking_start.jpg


4. عملیات شروع میشه و شما بعلاوه های قرمز رو میبینید که نقاط انتخابی خود برنامه برای Tracking هستند و خطوط زرد هم مسیری هست که اون نقاط در حال طی کردن هستند...

tracking_yellow_line.jpg


اگر به عکس دقت کنید دور یه قسمتی یه خط قرمز کشیدم...

در عکس زیر نمای بزرگترش رو میبینید:

camera_solve.jpg


اگر در حالیکه عملیات tracking داره انجام میشه این تیک رو بزنید بعد از پایان Tracking محاسبات مربوط به Camera Solve هم انجام خواهد شد که برای شبیه سازی دوربین هست...

اگر فراموش کردید این تیک رو بزنید مشکلی نیست... این دکمه در ابزارهای سمت چپ موجود هست...

5. پس تیک Camera Solve رو میزنیم...

6. بعد از اتمام مرحله Camera Solve شما روی فیلم خودتون نقاط آبی (Cyan) و زرد (Yellow) رو میبینید...
(من در همین مرحله لذت زیادی بردم! افیلم رو که Play کردم دیدم که نقاط با دقت نسبتا زیادی هماهنگ با تصویر حرکت میکنند و این نشون میداد یک camera Tracking کم نقص بدست خواهد اومد...!)


Cyne_dot.jpg


اما این نقاط به چه معناست؟

به این نقاط predictions گفته میشه.. یعنی پیشبینی ها..
نقاطی که زرد هستند به این معنی هستند که این نقاط در نمای 2D فعلی و در فریم فعلی قابل دیدن هستند (visiable) و نقاط Cyan هم به این معنی هستند که در فریم فعلی این نقاط دیده نمیشن...
برای همین هست که اگر فیلم رو فریم به فریم پخش کنید میبینید که رنگ یک نقطه خاص گاهی Yellow و گاهی Cyan هست...


7. خب حالا وقتشه که یک Test Object به صحنه اضافه کنید...
روی دکمه ای که در تصویر هست کلیک کنید:

add_test.jpg


بطور پیش فرض Boujou آبجکت تست رو در وسط صفحه قرار میده...
این آبجکت تست برای چی هست؟
برای اینه که شما دوربین خودتون رو با تسلط بیشتر و هماهنگ تر با صحنه کنید... یک آبجکت به تصویر شما اضلفه میکنه تا بدونید چطور روی تصویر شما مچ خواهد شد... این مرحله، مرحله ی جالبی هست...!

Boujou چند آبجکت متعدد برای اینکار داره اما پیش فرض اون یک کفشدوزک (Ladybird) هست که آیکون برنامه هم همین کفشدوزک هست..

خب وقتی دکمه Add test object رو میزنیم یک کفشدوزک در وسط تصویر قرار میگیره اما چرا با تصویر هماهنگ نیست؟
وقتی آبجکت رو اضافه میکنید یک کادر محاوره ای هم باز میشه که اینجا ما باید کارای جالبی بکنیم...!

add_test_window.jpg


8. همینجور که پنجره ی مربوط به Test Object بازه چند نقطه رو از بین نقاط زرد و آبی انتخاب میکنیم... هدف اینه که این نقاط رو بعنوان یک Plan یا یک سطح یا زمین تختی که بقیه ی چیزها روی اونه به برنامه معرفی کنیم..
من چند نقطه رو از روی اون میز انتخاب کردم، با انتخاب این نقاط اونا به رنگ سبز در میان... کم کم و با تجربه و مخصوصا با دونستن کمی پرسپکتیو بهتر میشه نقاط مناسبی رو برای اینکار انتخاب کرد چون گاهی نقاطی که انتخاب میکنید نتیجه صد در صد موقی ارائه نمیکنه...


9. در پنجره ی مربوط به Test Object منوی آبشاری Alignment رو باز کنید و Orient and Move رو انتخاب کنید...

orient_move.jpg


10. یه لیست در زیر این پنجره و در قسمت Align To اضافه میشه...
شما Plane through selected predictions رو انتخاب کنید...

plan.jpg


با زدن دکمه Applay ما نقاط سبزی که انتخاب کرده بودیم رو بعنوان Plan به برنامه معرفی میکنیم و همزمان میبینیم که برنامه Test object رو که اینجا کفشدوزک بود چطور با Plane ما هماهنگ میکنه:

test_insert.jpg


انگار که روی میزه!
Play کنید! حیرت انگیزه! برنامه کارش رو عالی انجام داده...

اگر درست تنظیم نشده بود و تفاوت فاحشی با صحنه داشت بدون بستن پنجره دوباره نقاطی رو انتخاب کنید و مراحل رو تکرار کنید...
اما اگر یک مقدار جزئی تفاوت داشت بذارید توی مراحل بعدی درستش میکنیم...
Close رو بزنید...

11. در Toolbar برنامه 3D view رو کلیک کنید تا ببینیم کلا برنامه یک نمای 2D رو چطور 3D کرده..!

3D.jpg


خب همه چی اینجا هست! نقاط زرد، نقاط آبی، نقاط سبز، و کفشدوزک!

با این کلیدها میتونید توی این فضا حرکت کنید:

Shift + کلیک چپ = Rotate کردن و چرخیدن
Shift + کلیک راست = Zoom
Shift + کلیک راست + کلیک چپ = Pan یا حرکت به اطراف
Shift + Ctrl + کلیک چپ = دوران دادن


12. خب اگر باندازه کافی صحنه 3D رو گشت زده باشید حتما اینها رو در صحنه دیدید:

3d_view.jpg


قسمتی که با رنگ قرمز هست اینهاست که من علامت گذاریشون کردم:

A = اولین فرم در اولین موقعیت دوربین
B = آخرین فریم در آخرین موقعیت دوربین
C = فریم فعلی
Line = کل مسیر دوربین شبیه سازی شده توسط Boujou
Now = موقعیت دوربین در فریم فعلی


اگر در همین نمای 3D فیلم رو play کنید حرکات شبیه سازی شده دوربین رو میبینید و احتمالا باز هم حیرت خواهید کرد...!:wink:

خب اینهمه حیرت زدگی برای این برنامه کافیه چون اون کاملا درکی از همه جزئیات کار و صحنه ما نداره و ما باید کمی محیط رو باز تنظیم کنیم تا خودمون بتونیم خودمون رو حیرت زده کنیم!
مثلا بگیم که Plan ما کجا قرار میگیره و...

برای اینکار مرحله بعد رو شروع میکنیم:

13. همینجور که در 3D view هستیم دکمه
coordianate_active.png
رو میزنیم...
اینجاست:

coordinate.jpg


حالا وارد محیط ادیت کردن Coordinate یا محورهای مختصات هستیم...


روی دکمه Translate کلیک کنید... این دکمه:
coordinate_move.png


حالا translation manipulator در وسط Grid نشون داده میشن...

coordinate_axis_move.jpg


روی محور سبز کلیک کنید و به بالا حرکتش بدید...
محورها ثابت میمونند اما نقاط بالا میان.. این کار رو تا جایی ادامه بدید که نقاط نماینده ی Plan که انتخاب کردیم با Grid ما تقریبا تراز یا Level بشن...

اگر برای Level کردن نیازی به چرخاندن داشتید از دکمه Rotate استفاده کنید، این دکمه:
coordinate_rotate.png


coordinate_axis_rotate.jpg



14. کار که تمام شد روی
coordinate_deactive.png
کلیک میکنیم...
حالا محورهای مختصات حول Test Object نشون داده میشن... میتونید انو هرجای صحنه میخواید قرار بدید...

در قسمت Scene Geometry میشه بیشتر روی این قسمت کار کرد که فرصت بشه بعد روش حرف میزنیم...

15. حالا اکسپورت دوربین..
دکمه Camera export رو میزنیم:

camera_export.jpg


در تنظیمات مربوط به اون آدرس دهی میکنیم و Export type رو مکس انتخاب میکنیم و بقیه تنظیمات رو میپذیریم و روی Save کلیک میکنیم...

camera_export_window.jpg


یک اسکریپت ساخته میشه که با اجرای اون در مکس بازم حیرت میکنیم....! :wink:


امیدوارم بدرد دوستان بخوره...
منتظر آموزشیها و تجربه های بقیه دوستان هم هستیم...
30upn9j.gif
 
آخرین ویرایش:

DIMO

Active Member
واقعاً جالب بود،خیلی لذت بردم،امروز وقت کردم خوندمش و بعد اسکرایپتشو که وارد مکس کردم با یه محیط مچ کردم.....چی شد.....:shock::shock::shock:

دستت ندرده..خیلی مفید بود،فقط یه سوال:


10. یه لیست در زیر این پنجره و در قسمت Align To اضافه میشه...
شما Plane through selected predictions رو انتخاب کنید...

تو قسمت Align To که میخواستم این گزینه رو Plane through selected predictions انتخاب کنم،این گزینه با انتخاب هر نقطه فعال نمیشد....یعنی چی..؟خوب الان میگم....یعنی اینکه این گزینه زمانی فعال میشد که یه سری نقطه تو یه محدوده خواص رو انتخاب میکردی....

حالا خواستم بدونم واسه کسی هم این مشکل پیش اومده..؟

احتمالاً با توجه به اسم اون گزینه من نقاط رو اشتباه انتخاب میکردم....

به هر حال خیلی لذت بردم..تشکر :rose:
 

gigamax

کاربر متخصص جلوه های ویژه
vaaaoooyyy!!!
بچه ها ایمان عجب سیستمی داره !! :D :D


ایمان واقعا خیلی خیلی لذت بردم !! به دامنه تجربیاتم افزود . خیلی چیز جدید یاد گرفتم !! دوباره از این کارا بکن برادر !!
موفق باشی


دوستان دیگه هم تجربیاتشونو با این نرم افزار یا نرم افزارهای مشابه بذارن تا همه فیض ببریم !!
 

Sherlock_Holmes

Active Member
تو قسمت Align To که میخواستم این گزینه رو Plane through selected predictions انتخاب کنم،این گزینه با انتخاب هر نقطه فعال نمیشد....یعنی چی..؟خوب الان میگم....یعنی اینکه این گزینه زمانی فعال میشد که یه سری نقطه تو یه محدوده خواص رو انتخاب میکردی....

حالا خواستم بدونم واسه کسی هم این مشکل پیش اومده..؟

احتمالاً با توجه به اسم اون گزینه من نقاط رو اشتباه انتخاب میکردم....

آره امید منم اینجور میشه...
البته برای اولین بار که نقاطو انتخاب میکنم مشکلی نیست اما بارهای بعدی که سعی میکنم نقاط بهتری انتخاب کنم راحت نیست...
البته من فکر کردم باید نقاط بیشتری رو بهش معرفی کرد... یعنی تعداد براش مهمه...
نظرت چیه؟


.

متین جان نفرمایید... :wink:
آموزشی شما پیشگام و حرفه ای تر بود...
 

DIMO

Active Member
البته من فکر کردم باید نقاط بیشتری رو بهش معرفی کرد... یعنی تعداد براش مهمه...
نظرت چیه؟

بزار یه فاکتور دیگه رو هم به حرفت اضافه کنم...البته نظر شخصی خودمه.....نزدیک بودن نقاط به هم دیگه هم ممکنه براش مهم باشه.
میگم با توجه به اسمش نکنه می بایست نقاطی انتخاب بشن که بیشتر نمایان گر یک سطح باشن تا اینکه بخوایم نقاطی رو انتخاب بکنیم که از اهمیت کمتری برخوردار باشن....یعنی یه جواریی خود برنامه هم تو انتخاب صحیح نقاط به صورت غیر مستقیم به کاربر کمک میکنه.....

حالا یه سوال از دوستانی که بیشتر با این برنامه کار کردن دارم....خواستم بدونم که تصحیح خطای لنز دوربین چقدر تو عمل تراکینگ پایانی تاثیر داره؟
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

جدیدترین ارسال ها

بالا