مگه غير از اينکه که برای connect اول بايد بری توی حالت انتخاب و بعد loop يا ring را انتخاب کنی ؟با insert edge loop فقط کافيه يک کليک کنيم
آره عزیز، شما با نگه داشتن کلید shift و انتخاب edge مورد نظر میتونی تو راستای loop یا ring راحت راستایی که میخوای رو انتخاب کنی در کمتر از یک ثانیه و بعد یه دونه edge loop هم نمیده هر تعداد و با دو تنظیم خوب دیگه که خودت دیدی.
یه چیز دیگه ارتباط خوب مکس با keyboard تو قسمت مدلینگ، خوبه همه ابزا تو یه قسمت نباشن، شما همینطور که دستت روی کلید های qwer برای انتخاب هست بالاش اعداد هست که تو مکس با اعداد اولیه میزی روی حالت های vertex segment border face element و لازم نیست هی کلیک راست کنید یه edge بگیری بعد بری edge loop کنی بعد بیای کارت رو انجام بدی.
اون نوعی هم که مایا داره مکس هم داره ولی اصلا از اون نوع استفاده نمیشه برای این که این سریعتر و با امکانات بیشتره. من حتی میتونم بگم insert edge loop یه مشکل هم داره اون هم ایجاد connect توی segment ـهایی که loop نیستن و یا ما نمیخوایم loop باشن مثل تصویری که گذاشتم. بعد شما همین connect رو توی vertex ـها هم دارید که خیلی مفیده.
مشکل ديگه اي که من با مکس داشتم اين بوده که مثلا توی مايا وقتی يکی از دستگيره های محورهای x,y,z
توی ابزار های scale ,rotate ،move انتخاب ميکنيم ديگه نياز نيست دباره 3 ساعت موس را ببری روی اون
دستگيره و حتی راحت ترش اين که هر جای سين که کليک کنی ميتونی بازم عمليات را انجام بدی
اين واقعا توی سرعت کار تاثير داره ، واقعا خسته ميشم اگر بخوام برای جابه جاييه هر يه دونه
ورتکس مرتب موس را ببرم روی محوری که ميخوام جابه جا بشه
کلید X رو میزنی و به راحتی ابزارهای rotate move scale تو محور مورد نظر قبلا انتخاب شده قفل میشه . فقط روی اون محور حرکت میکنه
بعد mirror select و یا انتخاب های یکی درمیون ، شما توی نوع انتخاب میتونم بگم سه نوع انتخاب برای هر بخشی داری، مثلا انتخاب vertex بر اساس face ـهای انتخاب شده و همین طور تو قسمت edge که هر انتخابت رو میتونی بر همون اساس انتخاب ببری تو قسمت دیگه
یا مثلا توی مایا شما برای بعضی از تنظیمات حتما نیاز به apply کردن اون مورد داری تا ببینی چی از آب در میاد و به صورت آنی و real time نمیتونی تغییرات رو ببینی، خوب این به نظر من خیلی خوب نیست و آزار دهنده ست.
چیز دیگه هم حرکت اجزا بر اساس نوع قرار گیریشون بر روی edge و face یعنی حرکت بر روی این دو جز و خارج نشدنشون که تو این قسمت هم مایا فقط حالت normal رو داره.
تغییر و جابجا کردن vertex ـها به صورتی که توی UV تاثیر نذارن و texture دچار خرابی و deform شدن نشه، که این قسمت رو میتونی فعال یا غیر فعال کنی. یعنی قسمتی رو که جابجا میکنی توی جسمت بر اساس کادر UV و توی خود کادر تکسچر به نوعی لیز میخوره و تصویر رو کش نمیده.
ایجاد حالت relax بدون اضافه کردن modify.
میتونی بگی این extrude curve از کی وارد مایا شده؟ چون این از ابزارهای قدیمه مکسه میخوام ببینم مثل soft selection از مکس بوده یا قبل از خرید مایا توسط autodesk ـه. با همه ی این تنظیمات تو مکس هم هست.
در مورد خود extrude هم نیازی نیست این همه صفحه برای extrude بیاد وسط همنطورکه تو تصویر قبلی که گذاشتم دیدی با چند گزینه ی جمع و جور که میتونی هر جای تصویر هم ببریشون این تنظیمات رو قرار داده.
به به بابا این تنظیماتش رو که جدید از مکس وارد مایا کرده که. توی تصویر دوم که گذاشتم.
خوب من میگم مکس تو مدلینگ بهتره باز بگین نه، تو این بخش کدوم گزینه رو از مایا اوردن تو مکس؟ فقط از مکس وارد مایا میکنن. تصویرش هم گذاشتم با این تفاسیر فکر کنم این extrude curve هم بعدا از مکس وارد مایا شده. اگه اینطور نیست یعنی از قبل ها بود بگین تا اشتباه نگم.
فکر کنم این shift + select loop or ring face edge vertex مایا هم جدیدا وارد شده؟ آره؟ چون هییییچ کدومتون این نوع انتخاب loop و ring رو نگفتین و من قبلا توش ندیدم الان که دارم تست میزنم توس میبینم.
درضمن چرا extrude مایا حالت های Grope , local , by poly نداره، این که خیلی مهمه !!! برام خیلی عجیبه.
قبليش soft selection بود که البته اونا مطمئن نيستم که از مکس اومده باشه
آره بود ولی به این خوبی ای که الان از روی soft selection مکس امده نبود، اون موقع برای هر انتخابت یه helper اضافه میشد وسط تصویرت که فکر کنم اون نوع رو کلا برداشتن از مایا.
بعد شما تو مکس میتونی توسط نقاشی کردن soft selection ـت رو به نوعی که میخوای در بیاری
وقتی که ميخوام مايا را برای بار دوم باز کنم حدودا 4 تا 5 ثانيه فقط زمان ميبره
خوب معلومه عزیز من که نگفتم مایا بده، گفتم خیلی بهتر از مکسه، منظور من تو مدلینگ بود نه همه جا. بحث من هم از اول همین بود عزیز.
در کل mainpulator مايا معرکست در آن واحد ميشه چند عمليا ت را انجام داد
منظورت از این رو هم خوب متوجه نشدم.
با transform component که البته همين ابزار خودش يه محبته توی مايا
نميگم توی مکس نيست ولی به هيچ وجه به اين سادگی نيست
این رو هم دقیقا منظورت رو متوجه نشدم.
در آخر عزیز باید یه مقدار مزه ی modify list مکس رو بچشی تا ببینی من چی میگم تا ببینی برای هم edit میتونی یه edit poly بذاری و هر موقع عز قسمت با هر مقدار کاری که کردی تغییر بدی یا ارتباط بین modify ـها با هم یا حالت instance بودنشون بین object ـهای مختلف که مثلا میتونی در عین واحد smooth یه جسمت رو خاموش یا کم و زیاد کنی تا روی همه اجسامت توی صحنه ـت تاثیر بذاره یا خاموش کردنشون توی viewport و دیده شدنشون توی render و برعکس.
با این چبزا که من دیدم دارن این دو نرم افزار رو شبیه هم میکنن تا بعد ها کاربرای برای ادغام این دوتا آماده کنن مثل این که. چون خیلی چیزا از مکس و خیلی چیزا از مایا وارده شده.