کمک در باره unwrap

mohamad010

New Member
سلام دوستان بازم سوال داشتم
کسی میتونه منو در مورد unwrap خر فهم کنه
من دو سه روز پیش فک کنم کار میدون امام یکی از بچه ها رو دیدم کف و خون قاطی کردم(اسمشون یادم نیست):-?:-?
بعد فهمیدم تکسچر هاش با unwrap سر هم کردن حالا هرچی سیخش میکنم نمیفهمم چیه:shock:
دوستان اگه میشه از پایه توضیح بیدین اگه عکس هم کنجش بذارین که چاکرم:wink:
 
شما برای تکسچرینگ باید اول انرپ کنید ، بعد تکسچر یا عکس کاشی ها مسجد رو بوسیله ی فتوشاپ یا مثل اون روی انرپ قرار می دین . اون مسجدی که دیدین کار خیلی سنگینی هست که به این سادگی ها نمیشه انجامش داد وگرنه به گالری برگزیده ها نمی رفت .
شما کلمه ی unwrap رو سرچ کن اموزش هاش میاد کامل متوجه میشی
 

madmaster_3d

Well-Known Member
ببین. شما فرض کن یک دایره تو مکس مثلا درست می کنی. بعد بهش متریال یا اون تکسچرت رو میدی و همه میرن خونشون و همه چیز عالیه
حالا فرض کن یک چیز خفن تر ساختی. مثلا یک ادم ساختی. خوب چه جوری می خوای بگی مثلا کلش این تکسچر باشه. بعد پاهاش این تکسچر شلوار باشه. بعد تکسچر چکمه داشته باشه پاهاش. بعد استین کوتاه تنش باشه. خلاصه. باید این تکسچر ها رو تو فتوشاپ بسازیشون دیگه درسته

حالا اگر بیای تو مکس و این تکسچر ها رو که یک فایل هستش بدی به آدمی که ساختی شعوره مکس بیچاره نمیرسه که کدوماش برای کدومه. یعنی کجای تکسچر شما برای پای ایشون هستش و اگر برای پا هستش از کجا تا کجای پا و ....

خوب شما با انرپ این ها رو مشخص می کنی. همین. و بعد از این انرپ خروجی میگیری میبری تو فتوشاپ و اونجا تکسچر هات رو روی این انرپ ها قرار میدی.

با ادبیات خودت گفتم فشنگ متوجه بشی. فقط اگر لطف کنی یکمی کتابی تر صحبت کنی بهتره. چون ممکنه ادمین ها بهت گیر بدن. یک سایت هم میزارم. که یک آموزش خفن و ساده برای تکسچر کردن داره

من 2تا عکس میزارم. یکیش انرپ هستش اون که رنگ و ارنگه. اون یکی هم که زرده همین رو تو فتوشاپ رنگ کردم مثلا گفتم کجا چه رنگی ( چه تکسچری ) باشه. که اگر سرچ کنی. مدلی که ساختم رو می تونی ببینیش اسمش
wolvorine

http://up.persianv.com/images/jmasttljtxcuhbtendhi.jpg
http://up.persianv.com/images/5zby6eshpzoiuxda8lhj.jpg
 

Barnara

کاربر متخصص 3ds max
به طور ساده آنرپ کردن یعنی برنامه بفهمه از کجای این عکسی که بهش دادی برداره و به کجای جسم اونو قرار بده. آنرپ کردن هم یه جور استعداد میخواد، حفظ کردنی نیست. آموزش های CGAcademy رو درمورد تکسچرینگ اگر دانلود کنی از مبتدی تا حرفه ای رو آموزش میده.
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
همه دوستان درست گفتن و تشکر من هم یه جمله میگم چون خوشم میاد ازش.

آن رپ یعنی پوست پلنگی که افتاده دمه در. هر جسمت رو باید پوستش رو بکنی بندازی تو فتو شاپ یا هر برنامه ی دیگه.
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
آقا این unwrap بحث خوبیه. سوالم اینه با unwarp و فتوشاپ نتیجه ی بهتری می شه گرفت یا با نرم افزارایی مثل ماری و امثال این؟
 

hosienmax100

3D Artist
آقا این unwrap بحث خوبیه. سوالم اینه با unwarp و فتوشاپ نتیجه ی بهتری می شه گرفت یا با نرم افزارایی مثل ماری و امثال این؟

بستگی به آبجکت داره ..اما در هر صورت شما باید uvmap رو بگیرید دیگه چه توی زبراش چه فوتوشاپ چه ماری چه بادی بخواین عمل تکسچرینگ رو انجام بدید /
 

maxscript

Well-Known Member
برای Unwrap بهتره از Uv layout استفاده کنی و برای تکسچرینگ هم از ماری یا 3DCoat اینا بهترین نتیجه رو بهت می دن
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
وقتی unwarp می کنیم می بریم تو فتوشاپ یه مقدار تو ساخت specular map , normal bump مشکل دارم. برا بعضی از عکسا تو ساخت specular map میان عکسو سیاه سفید می کنن یه کم کنتراست می دن. تو بعضی از تستچرها این specular map یه شکل دیگست. تو nurmal bump هم همینطور تو بعضی از تکستچرها حالت آبی با خطوط برجسته هستش تو بعضی از عکسا سیاه سفید. خلاصه من دیگه گیج شدم که فرمول دقیق ساخت این specular map , normal bump برای هر تکستچر چیه.
 

mohamad010

New Member
دوستان من شرمندم اگه کسی ناراحت شده از نوشته هام قصد بی ادبی نداشتم :snap:
شرمنده:cry:
 

hamed.f

Well-Known Member
وقتی unwarp می کنیم می بریم تو فتوشاپ یه مقدار تو ساخت specular map , normal bump مشکل دارم. برا بعضی از عکسا تو ساخت specular map میان عکسو سیاه سفید می کنن یه کم کنتراست می دن. تو بعضی از تستچرها این specular map یه شکل دیگست. تو nurmal bump هم همینطور تو بعضی از تکستچرها حالت آبی با خطوط برجسته هستش تو بعضی از عکسا سیاه سفید. خلاصه من دیگه گیج شدم که فرمول دقیق ساخت این specular map , normal bump برای هر تکستچر چیه.
سؤال شما دو بخش داره
شما ميخوايد از عکس برا تکسچرينگ و ايجاد بامپ مپ،نرمال مپ و...استفاده کنيد يا يک کاراکتر رو خودتون تو نرم افزاری مثل زيبراش بسازيد بعد بامپ و ديفيوز و نرمال و ديسپلی و امبينت و...بگيريد
اول عکس
اونی که عکس رو سياه سفيد ميکنن بامپ مپ هستش،اونی که آبی هستش،نرمال مپ.از نظر کيفيتی نرمال مپ جديدتر و بهتر از بامپ مپ هستش،ولی برا گرفتن بهترين نتيجه خوبه که با استفاده از شيدر ميکس (mix),هر دوشون رو تلفيق کنيد.
روش ساخت بامپ رو که خودتون اشاره کرديد،برا نرمال مپ هم ميتونيد از پلاگين xnormal در فوتوشاپ استفاده بکنيد... بين چند تا نرم افزاری که استفاده کردم اين بهترين بود.
يا ميتونيد از نرم افزار خيلی خوب pixplant استفاده بکنيد،که هم تايل بودن تکسچرها رو براتون ميسازه،هم خيلی راحت ،ديفيوز و نرمال و ديسپلی و...براتون می سازه در ضمن يک بخش سه بعدی داره که به صورت رئال تايم بهتون نشون ميده تکسچرتون روی جسم سه بعدی چطوری شده و شما خيلی راحت ميتونيد با جابجا کردن تنظيمات اين نرم افزار به نتيجه اي که ميخوايد برسيد.
اما اين کار در کل مشکلاتی رو هم داره،مثلاً اگه در عکس شما رنگ سياه يا سفيد وجود داشته باشه،همه ی نرم افزار ها اين رنگ ها رو به عنوان پستی و بلندی در بامپ مپ و نرمال مپ حساب ميکنن!اما در کل نسبت به زمانی که شما گذاشتيد نتيجه ی خيلی خوبی رو بهتون ميده و 95 درصد کاربردی هستش.
......
دنيای تکسچر از دو بخش اصلی تشکيل شده،بعد به بخشهای ديگه اي تقسيم ميشه...
کاراکتری که ما داريم درز داره يا نه؟ اگه درز داشته باشه مثل ماشين ،دوربين عکاسی و...بهتره از فوتوشاپ استفاده بکنيم،و اگه کمی مهارت داشته باشيم نتايج خيلی خوبی رو ميتونيم بگيريم.
مثلاً بريد به بخش معماری اورمشن يا بخش بهترينهاش ...کار های تاپ دنيا با سه نرم افزار مکس فوتوشاپ و VRAY ساخته شده.
ولی اگه کاراکتر ما درزی نداشته باشه مثل انسان و حيوانات...بايد از نرم افزارهای مثل تريدی کوت،مود باکس،ماری و ... برا تکسچر سازيشون استفاده بشه.
شما اول بايد مشخص کنيد که روی چه چيزی ميخوايد کار کنيد,در اون صورت بهتر ميشه نظر داد:rose:
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
آقا دمت گرم خیلی اطلاعاتت خفنه.
آبجکتایی که می خوام کار کنم همگی اشیا هستن مثل ماشین ، هواپیما ، موتور ، میز ، صندلی ، لوازم تزیینی و این جور چیزا یعنی انسان و حیوان نیست.
با توجه به این چه پیشنهادهایی داری؟
در مورد specular map هم اگه ممکنه توضیح بده. فرمول بدست آوردن اون چیه؟
نرمال بامپ هم من تو فتوشاپ با فیلتر nvidia tools که توش یه گزینه به نام normal bump filter داره کار می کنم.
بزار اینطوری بگم. می خوام به طبیعی ترین حالت تستچر از اشیا برسم بدون استفاده از موتورهای رندر مثل vray یا منتال ری. می خوام تکستچرهام بافت داشته باشن دربرابر نور جزییات بیشتری ازشون دیده بشه. و خلاصه رئالیستیک تا آخر حدی که بدون vray یا هرپلاگین دیگری بشه درآورد. دمت گرم
 

hamed.f

Well-Known Member
آقا دمت گرم خیلی اطلاعاتت خفنه.
آبجکتایی که می خوام کار کنم همگی اشیا هستن مثل ماشین ، هواپیما ، موتور ، میز ، صندلی ، لوازم تزیینی و این جور چیزا یعنی انسان و حیوان نیست.
با توجه به این چه پیشنهادهایی داری؟
در مورد specular map هم اگه ممکنه توضیح بده. فرمول بدست آوردن اون چیه؟
نرمال بامپ هم من تو فتوشاپ با فیلتر nvidia tools که توش یه گزینه به نام normal bump filter داره کار می کنم.
بزار اینطوری بگم. می خوام به طبیعی ترین حالت تستچر از اشیا برسم بدون استفاده از موتورهای رندر مثل vray یا منتال ری. می خوام تکستچرهام بافت داشته باشن دربرابر نور جزییات بیشتری ازشون دیده بشه. و خلاصه رئالیستیک تا آخر حدی که بدون vray یا هرپلاگین دیگری بشه درآورد. دمت گرم
خواهش ميکنم:rose:
برا اين گونه اشياء همين فوتوشاپ بهترين هستش،همين نرم افزار pixplant...
specular map رو هم بهتون ميده...پيدا کردن اين نرم افزار راحته،ولی اگه اين نرم افزار رو پيدا نکرديد از همين بامپ مپ هم ميتونيد به عنوان سپکولار مپ هم استفاده کنيد.فقط بايد روی کنتراستش کار کنيد،با چند تا رندر تست و استفاده از تنظيمات output در بخش material و استفاده از curve در همين قسمت، ميتونيد به اون چيزی که ميخوايد برسيد.
من xnormal رو از nvida tools خيلی بيشتر قبول دارم( نظر شخصی)
در مورد موتور رندر ها هم بهتره يکيش رو در سبد نرم افزاريتون بزاريد و کار کردن باهاش رو ياد بگيريد،چون خيلی از جلوه های فيزيکی هستش که شما نميتونيد با ديفالت مکس اينها رو بسازيد.
vray رو ياد بگيريد،اگه ضرر کرديد با من!
موفق باشيد :rose:
 
آخرین ویرایش:

hosienmax100

3D Artist
من به صحبت های حامد عزیز یه چیز اضافه کنم : در اصل شما بهتر هست تکنیک hard surface texturing رو برای کارتون یاد بگیرید به مانند :


Part1-Colormap.jpg



 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
خواهش ميکنم:rose:
برا اين گونه اشياء همين فوتوشاپ بهترين هستش،همين نرم افزار pixplant...
specular map رو هم بهتون ميده...پيدا کردن اين نرم افزار راحته،ولی اگه اين نرم افزار رو پيدا نکرديد از همين بامپ مپ هم ميتونيد به عنوان سپکولار مپ هم استفاده کنيد.فقط بايد روی کنتراستش کار کنيد،با چند تا رندر تست و استفاده از تنظيمات output در بخش material و استفاده از curve در همين قسمت، ميتونيد به اون چيزی که ميخوايد برسيد.
من xnormal رو از nvida tools خيلی بيشتر قبول دارم( نظر شخصی)
در مورد موتور رندر ها هم بهتره يکيش رو در سبد نرم افزاريتون بزاريد و کار کردن باهاش رو ياد بگيريد،چون خيلی از جلوه های فيزيکی هستش که شما نميتونيد با ديفالت مکس اينها رو بسازيد.
vray رو ياد بگيريد،اگه ضرر کرديد با من!
موفق باشيد :rose:

حامد جان دلیل اینکه من اصرا دارم بدون استفاده از vray و امثال این باشه برمی گرده به مدل کارم. من برای مچ کردن مدل های 3 بعدی با فیلم زنده در یک نر افزاری کار می کنم که امکان رندر vray و اینگونه رندرهای خفن رو نمی ده. تو این نرم افزار فقط اجازه می ده آبجکت را به صورت obj ایمپورت کنی. بعد برای هر متریال یه لایه دیفیوز داره. یه لایه اسپکیولار یه لایه رفلکشن و رفرکشن یه لایه نرمال بامپ یه لایه ایلومینیشن و یه لایه هم اوکلوشن. با کلیک روی هر کدوم از اینها می شه تکستچر را وارد نرم افزار کرد. به خاطر همین با همین 6 یا 7 تا المان باید یه جوری آبجکت رو واقعی جلوه داد. حالا دیگه ما موندیم و پیچیدگی های specular , bump. ولی خدایی راهنماییت خیلی شیواست ادم دلش می خواد بیشتر ادامه بدی. چاکرم
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
من به صحبت های حامد عزیز یه چیز اضافه کنم : در اصل شما بهتر هست تکنیک hard surface texturing رو برای کارتون یاد بگیرید به مانند :


آقا این hard surface texturing دقیقا همین چیزیه که می خوام ولی یه کم گیج شدم توش. اگه بازم لینک دارین دیگه حسابی شرمندمون می کنین.
 

hosienmax100

3D Artist
توی youtube و گوگل سرچ بزنی مطلب زیاد داره اما یه محصول تاپ gnomon داره ولی برای مایا ..:


اینم:



اینم یه آموزش از uv گرفتن برای اینکار :


ووووو..........

اون نرم افزار اسمش چیه باهاش کار میکنی ؟
 

جدیدترین ارسال ها

بالا