کانال های specular map - deffuse map - light map- alpha map

black-hat

Member
سلام :oops::rose:

دوستان اگه لطف کنید چند کلمه در مورد هر کدوم از این مپ ها توضیح بدید :oops:
specular map - deffuse map - shadow map - light map- alpha map - heigh map......
چند تا آمورش در مورد نرمال مپ و تکسچرینگ نگا کردم(انگلیسی) >|< که تو همشون با این مپ ها تو فوتوشاپ خیلی کار میکنن و من دقیقا تاثیرشونو رو کار متوجه نمیشم , و اگه توضیح بدید که بهترین حالتشون باید چجوری باشه که کار قشنگ از آب در بیاد ممنون میشم .......
و اگه آموزش فارسی در این مورد دارید.....
:oops::oops::oops::oops:
 
آخرین ویرایش:

madmaster_3d

Well-Known Member
diffuse map همون مپ تکسچر یا متریالی هست که شما تو اولین گزینه قسمت متریال ها به جسمت میدی.
specular map درخشندگی خود جسم هست. یعنی جسم از خودش نور ایجاد کنه.
shadow map فکر کنم باهاش میشد سایه ها رو کنترل کد. شدتش و ..
light map اگر اونی که فکر می کنم باشه شما بعدا تو برنامه composite می تونی نور ها رو کم و زیاد کنی.
alpha map برای این هستش که شما یک فیلم رو تو محیط انیمیشن به یک باکس مثلا میدی
height map رو شما یک مپ سیاه وسفید از یک چیزی درست میکنی بعد می تونی با displacement مثلا برجستش کنی.

ممکنه اشکالاتی تو توضیحات من باشه. بگم نیان بگن چی میگی :lol:.

سایت مشکل پیدا کرده. یا لاگین نمیشی. وقتی هم میشی میای میبینی پست ها پاک شده. سایت بک آپ شده.
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
سلام

با اجازه من هم یه چیزکی بگم

ببین رفیق برای کنترل خوب رو نور و رنگ اصولا یه خروجی رو همونطور که خودت خوب میدونی به صورت لایه لایه میگیرن تا تو نرم افزارهای کامپوزیت چه still image چه motion به خوبی بتونن رو تصویر کنترل داشته باشن.

مثلا
diffuse map که فقط به شما رنگ و texture اجسام رو میده بدون هیچ تاثیر پذیری توسط نور و سایه ها، specular map هم نقاط درخشان اجسام هست که توصیر بازتاب نور ایجاد میشه، اینها رو خودت خوب میدونی و مد جان توضیح کامل رو داد ولی مسئله اینه که با لایه لایه خروجی گرفتن شما میتونی بعد رندر روی هر لایه جداگونه کنترل داشته باشی برای رسیدن به یه تصویر بهتر.
با ایجاد این لایه ها موقع رندر گرفتن هر بخش بدون بخش های دیگه رندر میشن و جدا گونه ذخیره میشن، مثلا
light map که که بدون هیچ بافت انعکاس و سایه رندر میشه، انگار همه اجسام رنگ سفید دارن که شدت نور روی اونها فقط معلوم میشه.

یا alpha map بیشتر برای مواقعی خوبه که شما تو تصویر از جلوه ی DOF یا motion blur استفاده کرده باشی چون موقع خروجی گرفتن با پسوند png لبه احسام محو شده سیاه میشه یا به طور کلی یه خروجی سیاه سفید که رنگ سفید برای اجسام تو صحنه هست و مکان سیاه برای مکانهایی که فضای خالی environment رو داری یا با تک رنگ سیاه یا سفید و یا ...

حق یارت
 

bubo3d

کاربر متخصص انیمیشن
یا alpha map بیشتر برای مواقعی خوبه که شما تو تصویر از جلوه ی DOF یا motion blur استفاده کرده باشی چون موقع خروجی گرفتن با پسوند png لبه احسام محو شده سیاه میشه

ببخشید گبج زدم اینو کامل ننوشتم که منظورم چی بود، تو خروجی ای که میگیری با جلوه DOF یا motion blur اگه تصویر رو روی یه تصویر روشن بندازی لبه ها سیاه میشه البت اگه رنگ environment ـت سیاه باشه ، هر رنگی باشه لبه ها همون رنگ میشن. با alpha شما تصویرت رو ماسک میکنی تو این حالت سیاهی ها خیلی کم میشه حتی اگه باز مقداری اثر از سیاهی میوند میتوی با کنترل کنتراست لایه ی alpha لبه ها رو مقداری به داخل ببری که سیاهی از بین بره.
 

LinkinForEver

مسئول بخش برنامه ها و مسائل گرافیک سه بعدی
سلام :oops::rose:

دوستان اگه لطف کنید چند کلمه در مورد هر کدوم از این مپ ها توضیح بدید :oops:
specular map - deffuse map - shadow map - light map- alpha map - heigh map......
چند تا آمورش در مورد نرمال مپ و تکسچرینگ نگا کردم(انگلیسی) >|< که تو همشون با این مپ ها تو فوتوشاپ خیلی کار میکنن و من دقیقا تاثیرشونو رو کار متوجه نمیشم , و اگه توضیح بدید که بهترین حالتشون باید چجوری باشه که کار قشنگ از آب در بیاد ممنون میشم .......
و اگه آموزش فارسی در این مورد دارید.....
:oops::oops::oops::oops:

به ترتیب از راست به چپ
ارتفاع سطح نقش رو از سطح جسم سه بعدی رو مشخص میکنه ، مثلا یک اسفالت بالا پایین بهش Displacement هم میگن
الفا کانا محوی جسم هرچی سفید تر باشه شفاف تره و اگر سیاه باشه اصلا قابل مشاهده نیست
این کانال واسه نورپردازی استفاده میشه
Shadow مپ سابه های مپ رو مشخص میکنه به درد شما نیمخوره فعلا بزار کنار واسه کار گیم خوبه
دیفاس همون رنگ اصلی هر جسمه
و اخری هم نقاط نقاط نورانی جسم ...
موفق باشی
 

black-hat

Member
به ترتیب از راست به چپ
ارتفاع سطح نقش رو از سطح جسم سه بعدی رو مشخص میکنه ، مثلا یک اسفالت بالا پایین بهش Displacement هم میگن
الفا کانا محوی جسم هرچی سفید تر باشه شفاف تره و اگر سیاه باشه اصلا قابل مشاهده نیست
این کانال واسه نورپردازی استفاده میشه
Shadow مپ سابه های مپ رو مشخص میکنه به درد شما نیمخوره فعلا بزار کنار واسه کار گیم خوبه
دیفاس همون رنگ اصلی هر جسمه
و اخری هم نقاط نقاط نورانی جسم ...
موفق باشی
دمت گرم linkin :oops:
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا