پست پروداكشن

Hamed

Active Member
سلام
كسي ميدونه پست پروداكشن به غير از فتوشاپ با چي انجام ميشه و چطور؟؟؟



علي علي
 

arminAnim

کاربر متخصص
دوست عزیز من نمی دونم دقیقا منظورت از post production دقیقا چی هست ولی تا اونجایی که من اطلاع دارم post production در سینما به تمامی مراحل بعد از فیلم برداری گفته می شه که از جلوه های ویژه رو شامل می شه تا کمپوزیت و تدوین. حالا با این تعریف بگو با چه نرم افزاری انجام می شه؟!؟
 

Hamed

Active Member
سلام
ممنون از جوابت خيلي ها با فتوشاپ انجام ميدن اما فتوشاپ خيلي سخته يعني از پلاگين خاصي انجام ميدن تو فتوشاپ و همين كاري كه ميگي رو انجام ميدن منم دنبال اسم و طريقه كارشم خيلي ها اينجا بلدن ولي راهنمايي نميكنن...
 

arminAnim

کاربر متخصص
دوست عزیر یه بار دیگه پست منو بخون، گفتم جلوه های ویژه و کمپوزیت و تدوین که اینها هیچکدوم با فوتوشاپ انجام نمیشه. بیشترین کاربرد فوتوشاپ Matte painting هست که می تونی دی وی دی های آموزشیش رو توی بازار پیدا کنی
 

poriaabaci

Member
سلام عزیزم دنبال راه در رو نباش اول و آخر دوبعدی فوتیشاپ و بس
بورو یه جا حرفه ای یادش بگیر بعد ژییان رو جا قناری قالب کن
 

Hamed

Active Member
بابا كارتون درسته ها گفتم كمك نگفتم كتك:lol:
دمه همگي گرم


علي علي
 

arminAnim

کاربر متخصص
با اینا
3dmax,maya, photoshop, combustion, after effects, premiere و هر نرم افزار گرافیکی دیگه ای که فکرش رو بکنی می تونه توی post production استفاده بشه. واسه آموزش هاشم یه سری به سایت gnomon بزن
 
سلام

تا اون جایی که من فهمیدم منظور دوستمون اصلاح رنگ و روتوش و تمیزکاری و رفع اشکال و افکت دادن دو بعدی به رندر نهایی هست و خب سلطان همه این کارها فتوشاپه.
برای اصلاح رنگ و نور شما یه بازشناسی از adjustmens خود فتوشاپ داشته باشی نیازت به خیلی از پلاگین های مشابه کاملا مرتفع میشه. این جا جا و مجالش نیست که جزئیات رو بگیم... اگه یه پلاگین همه کاره برای adjust میخوای camera raw فتوشاپ (کاملا مشابه برنامه lightroom ولی در خود فتوشاپ) بدون اغراق و بدون اغماض بهترین امکانات اصلاح رنگ و نور رو یکجا بهت میده.(برای فعال کردنش فایل jpg یا tiff میخواد و باید از prefrences در file handling گزینه camera raw رو فعال کنی و همه فایلهای jpg و tiff با این باز بشن. آموزش هم که هم فیلم و هم پی دی اف فراوونه.
برای افکت لنز و فوکوس هم بهترین پلاگین alien skin bokeh هست .
پلاگین magic bullet photolooks هم مجموعه خفن و برتری از امکانات پست پروداکت رو برات به نمایش میذاره که از همه بقیه بهتره.
در آخرش هم که حقه های فتوشاپ و شناخت کام ابزارها و دانش نحوه استفاده بجا از اونها و ابتکار خودت هست که میتونه یه جلوه بصری ویژه و خیره کننده ایجاد کنه.(تاتوریال های دیجیتال پینتینگ معمولا پره از نکته های اصلاح و تنظیم و کلک های فتوشاپ. سایت worth1000 هم یه سری بزن)

یا علی
 

arminAnim

کاربر متخصص
من autodesk cumbostion رو پیشنهاد می کنم، برای تنظیم رنگ و در کل یک نرم افزار حرفه ای کمپوزیت هست که توی خیلی از فیلمها استفاده میشه و تفاوتش با فوتوشاپ اینه که همه ی این امکانات رو بجای تک فریم روی فیلم اعمال می کنه. نمی گم فوتوشاپ نمی تونه ولی خوب، cumbositon ساخته شده واسه این کار. بهر حال هر کس یه نرم افزار رادستشه
 

arminAnim

کاربر متخصص
امکاناتی نظیر عمق میدان دوبعدی با کیفیت فوق العاده، موشن بلار، لنز افکت ها ، حذف پرده سبز و آبی، ساختن ماسک و ... که توی Cumbostiob به این دلیل از فوتوشاپ راحت تره که تمام این امکانات رو می تونی انیمیت کنی. اگه دوستان تجربه ی ماسک کردن یک پلان که فریمهای زیادی داره رو داشته باشن می دونن که توی فوتوشاپ این کار بسیار مشکله و در نهایت لبه هایی که توی فوتوشاپ حذف شده در حرکت وول می خوره و ثابت نیست. اما cumbostion بسیار نرم اینکار رو انجام می ده. این فقط یه نمونه بود. دوستان دقت کنید که من اصلا منکر قابلیتهای فوتوشاپ نیستم ولی هر نرم افزاری تخصصی داره و تخصصcumbostion هم ادیت روی بازه ای از فریم ها است. تازه خیلی از افکتهای فوتوشاپ رو هم load میکنه
 

Amin 4D

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
خوب منم با arminAnim جان موافقم. خیلی از بچه هایی که 3D کار می کنن فقط فتوشاپ رو میشناسن، در صورتی که استفاده از فتوشاپ در زمینه ی تک فریم و بیشتر هم کارهای آرچ و معماری هست، در صورتی که اگه بخوایم روی یه فیلم یا یه مجموعه فریم ویرایش، روتوش و پست پروداکشن رو انجام بدیم دیگه نمی شه به فتوشاپ متوسل شد. واینجاست که چند تا نرم افزار معروف میان وسط. شبیه ترین برنامه به فتوشاپ می شه همون افترافکت خود آدوب. که با سیستم لایه ایش خیلی شبیه فتوشاپه، اما با امکانات بیشتری و تخصصی تر برای کار با فیلم و مجموعه فریم. یه نرم افزار دیگه هم همین Combustion هست که arminAnim جان گفتن. من زیاد اطلاعات در موردش ندارم. دو تا نرم افزار دیگه هم هستن در این زمینه که قدرت خیلی زیادی دارن. یکیش Eyeon Fusion هست. قدرت بالایی داره و استفاده از اون هم خیلی راحت و جالبه، چون سیستمش گره ایه و دست ادم نسبت به سیستم لایه ایه مورد استفاده در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و افترافکت بازتر و قدرتش هم بیشتره. نرم افزار بعدی هم که توی زمینه ی پست پروداکشن روی مجموعه فریم و فیلم کاربرد و قدرت بالایی داره The Foundry Nuke هست که اون هم دارای سیستم گره ای هست و توی هالیوود ازش استفاده های زیادی میشه. نمونه بزرگش هم استفاده ازش توی فیلم آواتار هست.
H.Z جان که چون کارشون معماری و آرچ هست بهترین انتخاب براشون همون فتوشاپ هست اما من این حرفا رو زدم تا دوستان دیگه بدونن کار اصلی پست پروداکشین در زمینه ای انیمیشن و جلوه های ویزه رو توی این چند تا نرم افزار انجام می دن تا اگه خواستن یکیش رو یاد بگیرن اطلاعی از اسم چند تا از این نرم افزار ها داشته باشن.
در هر صورت موفق باشید.
 

Hamed

Active Member
سلام
من اسمم حامد كوچيك شما
واقعا ممنون از راهنماييتون كاربردي بود


علي يار شما
 

arminAnim

کاربر متخصص
خوب منم با arminAnim جان موافقم. خیلی از بچه هایی که 3D کار می کنن فقط فتوشاپ رو میشناسن، در صورتی که استفاده از فتوشاپ در زمینه ی تک فریم و بیشتر هم کارهای آرچ و معماری هست، در صورتی که اگه بخوایم روی یه فیلم یا یه مجموعه فریم ویرایش، روتوش و پست پروداکشن رو انجام بدیم دیگه نمی شه به فتوشاپ متوسل شد. واینجاست که چند تا نرم افزار معروف میان وسط. شبیه ترین برنامه به فتوشاپ می شه همون افترافکت خود آدوب. که با سیستم لایه ایش خیلی شبیه فتوشاپه، اما با امکانات بیشتری و تخصصی تر برای کار با فیلم و مجموعه فریم. یه نرم افزار دیگه هم همین Combustion هست که arminAnim جان گفتن. من زیاد اطلاعات در موردش ندارم. دو تا نرم افزار دیگه هم هستن در این زمینه که قدرت خیلی زیادی دارن. یکیش Eyeon Fusion هست. قدرت بالایی داره و استفاده از اون هم خیلی راحت و جالبه، چون سیستمش گره ایه و دست ادم نسبت به سیستم لایه ایه مورد استفاده در نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و افترافکت بازتر و قدرتش هم بیشتره. نرم افزار بعدی هم که توی زمینه ی پست پروداکشن روی مجموعه فریم و فیلم کاربرد و قدرت بالایی داره The Foundry Nuke هست که اون هم دارای سیستم گره ای هست و توی هالیوود ازش استفاده های زیادی میشه. نمونه بزرگش هم استفاده ازش توی فیلم آواتار هست.
H.Z جان که چون کارشون معماری و آرچ هست بهترین انتخاب براشون همون فتوشاپ هست اما من این حرفا رو زدم تا دوستان دیگه بدونن کار اصلی پست پروداکشین در زمینه ای انیمیشن و جلوه های ویزه رو توی این چند تا نرم افزار انجام می دن تا اگه خواستن یکیش رو یاد بگیرن اطلاعی از اسم چند تا از این نرم افزار ها داشته باشن.
در هر صورت موفق باشید.

مرسی امین جان اطلاعات خوبی بود، چیزایی که من می دونم اینه که fusion و nuke بیشتر با مایا هماهنگ هستن و combustion با مکس، و combustion هم قابلیت لایه ای داره و هم گره ای
 

(farhad)

New Member
پس‌تولید در فیلم‌سازی و برنامه‌سازی رسانه‌ای به تمام مراحل تولید فیلم که پس از ضبط تصویر صحنه‌ها انجام می‌شود پَس‌تولید می‌گویند. از بخش‌های مهم پس‌تولید می‌توان این موارد را نام برد: * ویرایش تصویر یا برنامه تلویزیونی * نوشتن و ضبط موسیقی متن * ویرایش موسیقی متن * افزودن جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و غیره. * انتقال فیلم بر روی ویدئو یا لوح فشرده معمولاً پس‌تولید یک فیلم زمان بیشتری می‌برد تا فیلم‌برداری خود صحنه‌ها و ممکن است چندین ماه به درازا بینجامد. امروزه با دیجیتال کردن اطلاعات تصویری فیلم، کنترل کامل بر اطلاعات فیلم امکان‌پذیر گردیده کنترل تا حدی که به فیلم‌ساز این امکان داده شده تا فیلم را در مرحله پس‌تولید چنان تغییر دهد تا کاملاً با تصوراتش سازگار شود. در برخی از کشورها هنوز همه مراحل پس‌تولید فیلم به‌صورت آنالوگ و با تکنیک فتوشیمی انجام می‌گیرد. در مورد رنگ و تصحیح آن در مرحله پس‌تولید باید دانست که کدام رنگ و چه دامنه کنتراستی قابلیت نمایش بر پرده سینما و یا صفحه تلویزیون را دارند. از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 

ariae

Member
سلام
ممنون از جوابت خيلي ها با فتوشاپ انجام ميدن اما فتوشاپ خيلي سخته يعني از پلاگين خاصي انجام ميدن تو فتوشاپ و همين كاري كه ميگي رو انجام ميدن منم دنبال اسم و طريقه كارشم خيلي ها اينجا بلدن ولي راهنمايي نميكنن...

سلام دوست عزیز
میدونم دقیقا دنبال چی هستی! چون کاراتو تو گالری سه بعدی دیدم.
آره خیلی ها پست پروداکشن رو با فتوشاپ انجام میدم.خیلی ها هم با نرم افزارهای دیگه مثل shake.Nuke.Digital Fusion و ...
من خودم تازه این چیزارو متوجه شدم که خروجی مثلا تری دی مکس رو میارن تو فتوشاپ یا فیوژن بعد کامپوزیت میکنن و این حرفا....

یه چیز خیلی مهم که این چند وقت متوجه شدم اینه که: پست پروداکشن و کامپوزیشن مثل یه وسیله شخصیه مثل مسواک :lol: به هرکی بگی حاضر نیست اونو بهت بده. نمیدونم چرا ولی واقعا اینجوریه!!!
آره خیلی ها تو همین فروم هم استاد کامپوزیشن هستن ولی یاد نمیدن... حتما یه سری تکنیک داره که هرکی واسه یاد گرفتنشون حسابی زحمت کشیده! حسابی!
 

ali_118

کاربر VIP
یه چیز خیلی مهم که این چند وقت متوجه شدم اینه که: پست پروداکشن و کامپوزیشن مثل یه وسیله شخصیه مثل مسواک به هرکی بگی حاضر نیست اونو بهت بده. نمیدونم چرا ولی واقعا اینجوریه

من مخالف این حرفم

پست پروداکشن دارای قواعد خاص نیست، همونطور که اسمش خیلی کلیه
شاید درست نباشه، اما بیشتر یک چیز اکتسابی به نظر میاد
که مثلا برای ساخت یک کار رئال، آرتیست میاد یک عکس واقعی رو میبینه، اون رو با رندر خودش مقایسه میکنه، و در صورت لزوم افکت هایی مثل انواع نویز، اور اکسپوز ها، تنظیم تن رنگ و کنتراست، و سایر افکت های ایجاد شده در لنز و یا ادیت تکسچر و اضافه کردن برخی آبجکت ها رو میاد با هر نرم افزاری که راه دستش باشه پیاده میکنه
باز اگه کار فانتزی باشه کلا داستان فرق میکنه !
و خب مصلما این موارد چیزی نیست که قابل آموزش باشه و فقط به دید طراح و تسلط اون به ابزارهاش بستگی داره، نکات کلی کار هم میتونه خیلی کمک کنه که من میبینم دوستان واقعا چیزی رو دریغ نمیکنند
اینکه همچنان بعضی از دوستان فکر میکنند واقعا چیزی در پس پرده هست، اینطور نیست، بهتره برای این کار با ابزار های پست پروسس بیشتر آشنا بشین تا بتونین چیزی که در ذهنتونه به بهترین شکل پیاده کنید.

موفق باشید.
 

ariae

Member
من مخالف این حرفم

پست پروداکشن دارای قواعد خاص نیست، همونطور که اسمش خیلی کلیه
شاید درست نباشه، اما بیشتر یک چیز اکتسابی به نظر میاد
که مثلا برای ساخت یک کار رئال، آرتیست میاد یک عکس واقعی رو میبینه، اون رو با رندر خودش مقایسه میکنه، و در صورت لزوم افکت هایی مثل انواع نویز، اور اکسپوز ها، تنظیم تن رنگ و کنتراست، و سایر افکت های ایجاد شده در لنز و یا ادیت تکسچر و اضافه کردن برخی آبجکت ها رو میاد با هر نرم افزاری که راه دستش باشه پیاده میکنه
باز اگه کار فانتزی باشه کلا داستان فرق میکنه !
و خب مصلما این موارد چیزی نیست که قابل آموزش باشه و فقط به دید طراح و تسلط اون به ابزارهاش بستگی داره، نکات کلی کار هم میتونه خیلی کمک کنه که من میبینم دوستان واقعا چیزی رو دریغ نمیکنند
اینکه همچنان بعضی از دوستان فکر میکنند واقعا چیزی در پس پرده هست، اینطور نیست، بهتره برای این کار با ابزار های پست پروسس بیشتر آشنا بشین تا بتونین چیزی که در ذهنتونه به بهترین شکل پیاده کنید.

موفق باشید.

با کمال احترام، ولی این نظر شخصیه منه .. البته منظورم فقط تو فروم مجید آنلاین نبود، تو فروم ها و سایتهای خارجی هم که گشتم چیز زیادی پیدا نکردم..مثلا یه نفر بیاد یه پروژه (ترجیحا معماری داخلی ) رو با مراحل کامپوزیت نشون بده . با این حرف شما موافقم که "پست پروداکشن دارای قواعد خاص نیست" ولی دلیل نمیشه که دوتا آموزش درست حسابی نباشه که حداقل کسی مثل من که می خواد تازه یاد بگیره بهشون مراجعه کنه و ببینه اصلا مراحل کار چطوریه..حداقل دوتا ایده بگیره!
یه مرد پیدا شه یه آموزش بذاره که روی من کم شه :lol:
 

جدیدترین ارسال ها

بالا