[آموزش] پرده کروماکی؟(تکنیک پرده سبز و ابی)

شروع موضوع توسط progpars ‏14 ژانویه 2010 در انجمن نرم افزار افترافکتز Adobe After Effects

وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.
  1. BENgraph

    BENgraph Member

    ارسال‌ها:
    86
    تشکر شده:
    83
    امتیاز دستاورد:
    6
    کروماکی

    mooli خان فقط یه تجربه :

    حتما قبل از روز کار یه روز کامل برو اونجا و تمرین کن (خصوصا سایه پرده سبز وحشتناکه !! و خصوصا تر که می خوای با 50 اف 1.2 بگیری (همینجوری با این لنز تصویر غیر فلو نگرفتن مشکله :cry: وای به وقت آتلیه !! حالا چرا 50 ؟؟ یه 10-22 میگرفتید حداقل بتونید دماغ طرفو بکنید تو چش بیننده :lol:)

    اون المانها هم برای عملکرد دوربین تو نقاط خاص کاربرد داره ، مثلا تو نقطه فلان زوم !! یا حرکت پن از فلان جا تا ... (بیشتر یه چیز قراردادی و استاندارد هست که هرکی هرجور دوست داشت استفاده میکنه :green: )

    اینم از افاضات اساتید پی30 :

     
    نوشته شده توسط BENgraph در ‏1 آگوست 2011
    hosein0251 از این پست تشکر کرده است.
  2. M Like Mother

    M Like Mother کاربر متخصص فیلم سازی

    ارسال‌ها:
    522
    تشکر شده:
    552
    امتیاز دستاورد:
    16
    سلام

    عالیه. استرس هم نداشته باشید هیچ اتفاقی نمی افته. اگه تو استودیو باشه که نورها هم تقریبا سر جاشون هستند
    پرده هم حتما صاف و بدون چروک هست پس مشکلی نیست کارتون عالی میشه.

    دوربین 5d هم بخاطر عمق میدان سینمایی، کاملا سوژه رو از بگراند جدا می کنه که این خودش کمک می کنه به تمیزی کار

    تا می تونید و جا اجازه می ده سوژه رو از پرده دور نگه دارید مگه نمای لانگ شات یا چیزی باشه که مقدور نشه هر چه سوژه دورتر باشه پاشش نور سبز روی سوژه کمتر و خروجی بهتر خواهد بود

    من با مارکر کار نکردم اما مارکر ها فرق با هم ندارند همون + خوبه. خودم تجربه ندارم اما مارکر هم مشکلی نیست . مارکر وقتی هست که شما به این توانایی رسیده اید که ترکینگ انجام بدید خوب از همون برنامه ترک و اطلاعاتش استفاده می کنید مارکر رو تو افتر ماسک می کنید و ماسک رو ترک می کنید جا هایی هم که مارکر پشت سوژه است که مشکلی نیست فقط می مونه جاهایی که مارکر حرکت می کنه و میره پشت سوژه که اون قسمت باید کمی کار کنید تا برخورد مارکر با سوژه مشکل ایجاد نکنه.

    البته نمی دونم بقیه چجوری کار می کنند. اگه کسی تجربه کار با مارکر رو داره بگه. ( من فعلا نظرم همون ماسک کردن است )

    بدورد
     
    نوشته شده توسط M Like Mother در ‏1 آگوست 2011
  3. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    امروز رفتم استودیو رو دیدم . بک گراند ، دیوار راست و کف سبزه. قرار شد کف رو دوباره رنگ بزنند چون کثیف بود. نور تو استودیو نبود ولی گفت هر نوری بخواین تو انبار داریم و بهتون می دیم. دوستمون BENGRAPH اشاره جالبی به 50 MM تایپ L کرد اینکه فوکوس کشی با این لنز وحشتناک پیچیدست. دارم می گردم یه وسیله فالو فوکوس یا همون رینگ فوکوس پیدا کنم ببندم رو لنز که یه دستیار ببرم فوکوس کشی کنه.
    m Like mother ممنون مثل همیشه از پاسخات استفاده کردم. برای مارکر گذاری به این نتیجه رسیدم فقط از چند نمای محدود برای مارکر گذاری استفاده کنم که بعدا اگه نتونستم مارکرها رو ماسک کنم به مشکل نخورم. خیلی مخلصیم
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏1 آگوست 2011
  4. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    در مورد اینکه چرا 50 انتخاب کردم بخاطر دکوپاژ کارگردانه. آخه من تو اینکار تصویربردارم و کارگردان شخص دیگریست. برای نماهای باز نیازی به 10 22 به نظرم نبود و همون فاصله 24mm لنز 24 - 105 راه اندازه. من همیشه از لنزهای زوم بدم میومد ولی این 24-105 چیز عجیبیه. بالاخره تایپ L دیگه.
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏1 آگوست 2011
  5. hosein0251

    hosein0251 مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    1,431
    تشکر شده:
    1,841
    امتیاز دستاورد:
    113
    برای حل مشکل مارکر می تونی مارکر همون + که نزدیک به رنگ سیز پرده هست استفاده کنی .
    بعد مارکرها رو ترک کنی و بعد از ترکینگ تو حذف پرده سبز با color key ، مارک ها رو جدا حذف می کنی و پرده رو هم keylight .

    24-105 , 70-200 2.8 از بهترین لنزها و همینطور پر استفاده ترین لنز ها هستن .
    50mm 1.2 هم واقعا دیافراکم عالی ای داره .

    اگه تونستی چند تا شات از Green screen بزار .

    راستی سعی کنید آنقدر نورپردازیتون قوی باشه که حتی یکم نویز هم نداشته باشید .
    نویز بلای جون کروماکی هست .
    متمایز بودن رنگ لباس سوژه هم فراموش نشه .
    اگه حرکت سوژه سریع هست . شاتر رو بالا ببرید تا بعدا مشکل پیدا نکنید و .
    اگه تمام مراحلی رو که بچه ها گفتن بری هیچ مشکلی پیدا نمی کنی . و خیلی هم تمیز در میاد .


    موفق باشی .
     
    نوشته شده توسط hosein0251 در ‏2 آگوست 2011
  6. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    حسین جون دمت گرم. فقط جنس این مارکرهای + چی باشه ؟ همین کاغذ سفید آچار خودمون می شه؟ اونوقت لباس بازیگرم نباید سفید باشه؟
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏2 آگوست 2011
  7. hosein0251

    hosein0251 مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    1,431
    تشکر شده:
    1,841
    امتیاز دستاورد:
    113
    خواهش می کنم :paint:
    میتونی از پارچه استفاده کنی . فقط براق نباشه .

    یه نکته دیگه حتما عمق میدان تا می تونی پایین باشه .

    اگه رنگ های جیغ تری باشه بهتره . ( مثل قرمز و .. )
    بستگی به نورپردازی سوژه هم داره که چه کلوینی میندازه .
     
    نوشته شده توسط hosein0251 در ‏2 آگوست 2011
    mehrdad_hellboy از این پست تشکر کرده است.
  8. M Like Mother

    M Like Mother کاربر متخصص فیلم سازی

    ارسال‌ها:
    522
    تشکر شده:
    552
    امتیاز دستاورد:
    16
    سلام

    مارکر ها رو به نظرم با چسب های کاغذی سفید هم می تونی بزنی ولی ....

    خوب شد حسین آقا این رو گفت تازه یادم اومد. من شاتر رو روی 250 بستم. اگه نور بهم اجازه میداد بیشتر هم می کردم چون خواننده حرکات خیلی سریع دست داشت. اگه شاتر کمتر باشه لای انگشتها و اینها مشکل پیدا می کنی. به نظرم 125 خوبه اما من خودم شاتر رو 250 گذاشتم خیالم راحت باشه. اگه خواننده حرکات سریع و رقصی داشته باشه این شاتر خیلی مهمه زیر 125 باشه بعد کاملا مشکل خواهی داشت

    بدرود
     
    نوشته شده توسط M Like Mother در ‏2 آگوست 2011
  9. shirani

    shirani مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    4,543
    تشکر شده:
    6,207
    امتیاز دستاورد:
    113
    شما یک رول چسب شبرنگ قرمز اجری بخر برای مارک گذاری هات
     
    نوشته شده توسط shirani در ‏2 آگوست 2011
  10. mehrdad_hellboy

    mehrdad_hellboy Well-Known Member

    ارسال‌ها:
    701
    تشکر شده:
    848
    امتیاز دستاورد:
    93
    حسین جون تبریک میگم مدیریتتو :دی
    برای مارکر میتونی از اجسام و پارچه هایی استفاده کنی که دو استپ از پرده روشنتر باشن
    کروماکی تو ایران کد 208 سبزه
    پس میتونی از مثلا کد 206 یا 205 برای مارکر استفاده کنی
    دومتر فاصله و فلو کردن بک رو اگه داشته باشی باعث میشه که همرنگ بودن لباس کاراکتر برات مشکلی نداشته باشه
     
    نوشته شده توسط mehrdad_hellboy در ‏2 آگوست 2011
    hosein0251 از این پست تشکر کرده است.
  11. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    مرسی از راهنمایی دوستان. احتمالا همون چسب کاغذی یا چسب شبرنگ قرمز می گیرم.
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏4 آگوست 2011
  12. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    سلام.
    کار انجام شد. از راهنمایی های دوستان استفاده کردم به خصوص در مورد پیشنهادی که به سرعت شاتر شده بود. تو استودیو با iso 320 مجبور شدم کار کنم تا بتونم سرعت شاتر رو بالا بگیرم. ولی وقتی با لنز 24-105 کار می کردم. در بازترین حالت دیافراگم مجبور بودم iso رو تا 1000 ببرم تا بتونم سرعت شاتر رو به 200 برسونم. به نظر شما مشکلی پیش نمیاد ؟
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏5 آگوست 2011
    hosein0251 از این پست تشکر کرده است.
  13. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    حالا که از پیشنهاد شما عزیزان تو ساخت این کلیپ استفاده کردم شاید خالی از لطف نباشه یه عکس از پشت صحنه همین کار براتون بزارم.
     

    پیوست ها:

    • Snap_2011.08.jpg
      Snap_2011.08.jpg
      اندازه فایل:
      کیلوبایت 83.4
      نمایش ها:
      70
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏5 آگوست 2011
    M Like Mother و hosein0251 از این پست تشکر کرده اند.
  14. hosein0251

    hosein0251 مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f

    ارسال‌ها:
    1,431
    تشکر شده:
    1,841
    امتیاز دستاورد:
    113
    بسیار عالی .
    معلومه کار قشنگی از اب در میاد . :wink:
    iso هم خوبه . :paint:
    اگه لنز 24-105 تون دیافراگم f4 باشه احتمال میدم به خاطر همینه که اجازه نمیده .

    چون 5d کار کردید و نورپردازیتون هم قویه مشکلی پیدا نمی کنی . اما موقع keying یادت باشه برای اطمینان یه نویز گیری بکن که به دردت می خوره .
    قبل از کار با keylight حتما رنگ رو دستکاری کن و تا نتیجه بهتری بگیری با keylight . بعدش می تونی رنگ رو برگردونی و یه Color correction مشتی بزنی . به همین راحتی .
    تنظیمات keylight رو هم خیلی دستکاری نکن . :wink:

    موفق باشی . ممنون بابت گذاشتن shot از green screen . :rose::wink:
     
    نوشته شده توسط hosein0251 در ‏5 آگوست 2011
  15. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    ممنون حسین جون . آره اون لنز 24-105 در بازترین حالت دیافراگم f4 بود و با iso زیر 1000 صحنه تاریک می شد مگر اینکه سرعت شاتر رو میاوردم رو 80. از طرفی پرژکتورمون 1000 بود و اگر برای جبران نوردهی می خواستیم از یک پرژکتور قوی تر مثلا 2000 استفاده کنیم رنگ پرده به طلایی می رفت و هم رفله بیش از اندازه پشت سوژه ایجاد می شد.
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏6 آگوست 2011
  16. BENgraph

    BENgraph Member

    ارسال‌ها:
    86
    تشکر شده:
    83
    امتیاز دستاورد:
    6
    ques

    درود

    یه سوال : مگه نور رو دیفیوز نمی کردید ؟ برای کادرهای واید باید از دیفیوزر بزرگ استفاده شود ...

    ایزو 320 خوبه ولی ایزوی 1000 به شدت کیفیت تصویر رو پائین میاره (هرچی هم دستکاریش کنید نتیجه بدتر میشه) مشکل اصلیش هم نویزهای رنگی هست والا نویزهای سیاه و سفید رو راحت میشه برداشت .
    یکی از دلایلی که گفتم قبل از تصویر برداری نهایی برید تست بگیرید همین بود .

    کیفیت مولفه مهمیه تو کارای اینچنینی و حفظ راکورد نور و رنگ ، کنترل نویز ، آشنائی با نورهای مختلف و زوایای نور و ... چیزهائیه که کلیپ سازها رو متمایز میکنه و متاسفانه هیچ منبع آموزشی (حتی دانشگاهها) تو ایران به این موردها نپرداخته اند .

    عیب 5دی همین نویزش هست والا دیگه نیازی به رد وان و ... نبود
     
    نوشته شده توسط BENgraph در ‏6 آگوست 2011
  17. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    واقعیتش نمای واید خیلی کم داشتم. آره روی ایزوی 1000 نویز ایجاد می شد ولی با جبران نوردهی تا حد زیادی نویز رو برطرف کردم تا اندازه ایی که روی lcd 37 اینچ نویز دیده نمی شه. فقط یک مشکل هست. تو بعضی نماها حاله ی سیاه رنگ از پایین پرده به سمت بالا پشت سر هم حرکت می کنه. تو ال سی دی دوربین هنگام ضبط دیده نمی شد. من دقیقا نفهمیدم علت این امر چیه. دوستان کسی می تونه راهنمایی کنه؟
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏6 آگوست 2011
  18. mooli63

    mooli63 کاربر فعال انجمن فیلمسازی

    ارسال‌ها:
    627
    تشکر شده:
    949
    امتیاز دستاورد:
    93
    در مورد دیفیوزر من از ددوفلکس استفاده کردم و فکر می کنم همین ددو نور رو دیفیوز کرده باشه.
     
    نوشته شده توسط mooli63 در ‏6 آگوست 2011
  19. BENgraph

    BENgraph Member

    ارسال‌ها:
    86
    تشکر شده:
    83
    امتیاز دستاورد:
    6
    کروماکی

    یعنی چه جوری حرکت میکنه ؟؟ پخش میشه یا پرش داره ؟ یا کم و زیاد میشه ؟
    ممکنه شاترتون پائین بوده باشه

    من احتمال میدم یه جور ویگنت خفیف باشه که بازم دقیق نمیشه گفت ، با کنتراست تصویر بازی کنید یا تایم فریم و کم و زیاد کنید یا در نهایت ویگنت تصویر رو با فیلتر بگیرید احتمالا درست میشه، اگه نشد باید تک تک فریم ها رو ویرایش کنید :wink: نه شوخی کردم بیاید بلاخره یه بلائی سرش میاریم
    ..........................................................................
    خوشحالم که نویز ندارید و کمی هم مثل این بابا : :shock: ، کنون 5دی بدلیل تراکم پیکسل بالاش منو خیلی جاها اذیت کرده ... حتی تو آتلیه
    البته توقعات متفاوته و تعریف کیفیت هم متفاوت و میزان نیازش هم متفاوت تر ...
    .........................................................................
    حالا که 24-105 رو بردید اما دفعه دیگه پیشنهاد میکنم 24-70 ببرید تفاوتشو احساس کنید ، این 24-105 کنون فقط اسمش ال ه :-?و در کنارشم یه 17-40 داشته باشید سلطنت کنید :cool:
     
    نوشته شده توسط BENgraph در ‏6 آگوست 2011
  20. M Like Mother

    M Like Mother کاربر متخصص فیلم سازی

    ارسال‌ها:
    522
    تشکر شده:
    552
    امتیاز دستاورد:
    16
    سلام

    من یه تجربه داشتم با یه چراغ که همچین حالتی ایجاد می شد مثل تلویزیون ها قدیمی که یه نوار سیاه افقی یه صورت عمودی حرکت می کرد نمی دونم برای شما هم همینطور است یا نه

    البته تو پخش معمولی دیده نمی شد اما تو ادیت تو پریمیر به چشم می اومد. من البته اون نور رو خاموش کردم از این نورهایی بود که باید کمی روشن بمونه تا داغ بشه. فرکانس خاموش روشن شدنش یه جوری بود که با سرعت شاتر من این مشکل بوجود می اومد فکر کنم به این پدیده هم بگند rolling shutter

    البته رولینگ شاتر یه مفهم خیلی پیچیده است که من با تحقیقات و پرسیدن از اساتید به درکی از اون رسیدم اما اینکه ایا این هم رولینگ شاتر هست یا نه نمی دونم اما از خودم میگم شاید همون رولینگ شاتر باشه.

    اگه تو خروجی به چشم نمی آد و فقط هنگام ادیت هست مشکل نداری ولی اگه تو خروجی هم دیده میشه باید قید این راش هایی که گرفتی بزنی متاسفانه

    همه نورهات تنگستن فلات یا آرک بودند؟
    بدرود
     
    نوشته شده توسط M Like Mother در ‏6 آگوست 2011
وضعیت موضوع:
موضوع بسته شده است.

به اشتراک بگذارید