افزونه 2 پرده کروماکی؟(تکنیک پرده سبز و ابی)

وضعیت
موضوع بسته شده است.

BENgraph

Member
کروماکی

mooli خان فقط یه تجربه :

حتما قبل از روز کار یه روز کامل برو اونجا و تمرین کن (خصوصا سایه پرده سبز وحشتناکه !! و خصوصا تر که می خوای با 50 اف 1.2 بگیری (همینجوری با این لنز تصویر غیر فلو نگرفتن مشکله :cry: وای به وقت آتلیه !! حالا چرا 50 ؟؟ یه 10-22 میگرفتید حداقل بتونید دماغ طرفو بکنید تو چش بیننده :lol:)

اون المانها هم برای عملکرد دوربین تو نقاط خاص کاربرد داره ، مثلا تو نقطه فلان زوم !! یا حرکت پن از فلان جا تا ... (بیشتر یه چیز قراردادی و استاندارد هست که هرکی هرجور دوست داشت استفاده میکنه :green: )

اینم از افاضات اساتید پی30 :

حتما بین سوژه و پرده حداقل 2 متر فاصله بگذارید. (3 متر و بیشتر بهتر است) اینطوری سایه سوژه (ولو خیلی کم) روی پرده نمی افتد و نور پرده و نور سوژه با هم تداخل پیدا نمی کنند. هرچقدر این فاصله بیشتر باشد بهتر است. چون هم نورها با هم قاطی نمی شوند و هم عمق میدان زیاد می شود :lol: و به همین خاطر تصویر پرده فلوتر می شود و لک و پیس ها و لکه های نوری محو می شوند
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
مرسی. اتفاقا برام جالب بود. من فکر می کنم زمانی که آموزش های شسته رفته کم یابه تجربیات شما به من کمک می کنه. راستش پنج شنبه قراره یه کلیپ تو استدیو کروماکی کار کنم و از اونجا که اولین تجربه کروماکی منه کلی استرس دارم. یه مشکل دیگه هم دارم اونم اینه که می ترسم پرده رو مارکر گذاری کنم ولی بعدش نتونم مارکرارو حذف کنم. مثلا من تو بعضی فیلم های پشت صحنه دیدم حتی مارکر طوری رو پرده نصب شده که خط کنار بدن سوژه که باید از پرده جدا بشه دقیقا روی مارکره. ولی مارکرها هیچ مشکلی ایجاد نکردند و به راحتی حذف شدند. و باز یه مقدار سردرگمم که تفاوت شکل مارکرها برای چیه ؟ چرا یه سری مثلثیه یه سری دایره ایی و یه سری نقش + توشه و یه سری دیگه نقش های دیگه.
پرده ایی که قرار کار کنم سبزه و دوربین 5d .
لنز :
ef24-105 L USM ,
EF 50 MM F1.2 L USM

سلام

عالیه. استرس هم نداشته باشید هیچ اتفاقی نمی افته. اگه تو استودیو باشه که نورها هم تقریبا سر جاشون هستند
پرده هم حتما صاف و بدون چروک هست پس مشکلی نیست کارتون عالی میشه.

دوربین 5d هم بخاطر عمق میدان سینمایی، کاملا سوژه رو از بگراند جدا می کنه که این خودش کمک می کنه به تمیزی کار

تا می تونید و جا اجازه می ده سوژه رو از پرده دور نگه دارید مگه نمای لانگ شات یا چیزی باشه که مقدور نشه هر چه سوژه دورتر باشه پاشش نور سبز روی سوژه کمتر و خروجی بهتر خواهد بود

من با مارکر کار نکردم اما مارکر ها فرق با هم ندارند همون + خوبه. خودم تجربه ندارم اما مارکر هم مشکلی نیست . مارکر وقتی هست که شما به این توانایی رسیده اید که ترکینگ انجام بدید خوب از همون برنامه ترک و اطلاعاتش استفاده می کنید مارکر رو تو افتر ماسک می کنید و ماسک رو ترک می کنید جا هایی هم که مارکر پشت سوژه است که مشکلی نیست فقط می مونه جاهایی که مارکر حرکت می کنه و میره پشت سوژه که اون قسمت باید کمی کار کنید تا برخورد مارکر با سوژه مشکل ایجاد نکنه.

البته نمی دونم بقیه چجوری کار می کنند. اگه کسی تجربه کار با مارکر رو داره بگه. ( من فعلا نظرم همون ماسک کردن است )

بدورد
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
امروز رفتم استودیو رو دیدم . بک گراند ، دیوار راست و کف سبزه. قرار شد کف رو دوباره رنگ بزنند چون کثیف بود. نور تو استودیو نبود ولی گفت هر نوری بخواین تو انبار داریم و بهتون می دیم. دوستمون BENGRAPH اشاره جالبی به 50 MM تایپ L کرد اینکه فوکوس کشی با این لنز وحشتناک پیچیدست. دارم می گردم یه وسیله فالو فوکوس یا همون رینگ فوکوس پیدا کنم ببندم رو لنز که یه دستیار ببرم فوکوس کشی کنه.
m Like mother ممنون مثل همیشه از پاسخات استفاده کردم. برای مارکر گذاری به این نتیجه رسیدم فقط از چند نمای محدود برای مارکر گذاری استفاده کنم که بعدا اگه نتونستم مارکرها رو ماسک کنم به مشکل نخورم. خیلی مخلصیم
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
در مورد اینکه چرا 50 انتخاب کردم بخاطر دکوپاژ کارگردانه. آخه من تو اینکار تصویربردارم و کارگردان شخص دیگریست. برای نماهای باز نیازی به 10 22 به نظرم نبود و همون فاصله 24mm لنز 24 - 105 راه اندازه. من همیشه از لنزهای زوم بدم میومد ولی این 24-105 چیز عجیبیه. بالاخره تایپ L دیگه.
 

hosein0251

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
برای حل مشکل مارکر می تونی مارکر همون + که نزدیک به رنگ سیز پرده هست استفاده کنی .
بعد مارکرها رو ترک کنی و بعد از ترکینگ تو حذف پرده سبز با color key ، مارک ها رو جدا حذف می کنی و پرده رو هم keylight .

24-105 , 70-200 2.8 از بهترین لنزها و همینطور پر استفاده ترین لنز ها هستن .
50mm 1.2 هم واقعا دیافراکم عالی ای داره .

اگه تونستی چند تا شات از Green screen بزار .

راستی سعی کنید آنقدر نورپردازیتون قوی باشه که حتی یکم نویز هم نداشته باشید .
نویز بلای جون کروماکی هست .
متمایز بودن رنگ لباس سوژه هم فراموش نشه .
اگه حرکت سوژه سریع هست . شاتر رو بالا ببرید تا بعدا مشکل پیدا نکنید و .
اگه تمام مراحلی رو که بچه ها گفتن بری هیچ مشکلی پیدا نمی کنی . و خیلی هم تمیز در میاد .


موفق باشی .
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
حسین جون دمت گرم. فقط جنس این مارکرهای + چی باشه ؟ همین کاغذ سفید آچار خودمون می شه؟ اونوقت لباس بازیگرم نباید سفید باشه؟
 

hosein0251

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
خواهش می کنم :paint:
میتونی از پارچه استفاده کنی . فقط براق نباشه .

یه نکته دیگه حتما عمق میدان تا می تونی پایین باشه .

اگه رنگ های جیغ تری باشه بهتره . ( مثل قرمز و .. )
بستگی به نورپردازی سوژه هم داره که چه کلوینی میندازه .
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
سلام

مارکر ها رو به نظرم با چسب های کاغذی سفید هم می تونی بزنی ولی ....

خوب شد حسین آقا این رو گفت تازه یادم اومد. من شاتر رو روی 250 بستم. اگه نور بهم اجازه میداد بیشتر هم می کردم چون خواننده حرکات خیلی سریع دست داشت. اگه شاتر کمتر باشه لای انگشتها و اینها مشکل پیدا می کنی. به نظرم 125 خوبه اما من خودم شاتر رو 250 گذاشتم خیالم راحت باشه. اگه خواننده حرکات سریع و رقصی داشته باشه این شاتر خیلی مهمه زیر 125 باشه بعد کاملا مشکل خواهی داشت

بدرود
 

shirani

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
شما یک رول چسب شبرنگ قرمز اجری بخر برای مارک گذاری هات
 

mehrdad_hellboy

Well-Known Member
برای حل مشکل مارکر می تونی مارکر همون + که نزدیک به رنگ سیز پرده هست استفاده کنی .
بعد مارکرها رو ترک کنی و بعد از ترکینگ تو حذف پرده سبز با color key ، مارک ها رو جدا حذف می کنی و پرده رو هم keylight .

24-105 , 70-200 2.8 از بهترین لنزها و همینطور پر استفاده ترین لنز ها هستن .
50mm 1.2 هم واقعا دیافراکم عالی ای داره .

اگه تونستی چند تا شات از green screen بزار .

راستی سعی کنید آنقدر نورپردازیتون قوی باشه که حتی یکم نویز هم نداشته باشید .
نویز بلای جون کروماکی هست .
متمایز بودن رنگ لباس سوژه هم فراموش نشه .
اگه حرکت سوژه سریع هست . شاتر رو بالا ببرید تا بعدا مشکل پیدا نکنید و .
اگه تمام مراحلی رو که بچه ها گفتن بری هیچ مشکلی پیدا نمی کنی . و خیلی هم تمیز در میاد .


موفق باشی .
حسین جون تبریک میگم مدیریتتو :دی
برای مارکر میتونی از اجسام و پارچه هایی استفاده کنی که دو استپ از پرده روشنتر باشن
کروماکی تو ایران کد 208 سبزه
پس میتونی از مثلا کد 206 یا 205 برای مارکر استفاده کنی
دومتر فاصله و فلو کردن بک رو اگه داشته باشی باعث میشه که همرنگ بودن لباس کاراکتر برات مشکلی نداشته باشه
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
مرسی از راهنمایی دوستان. احتمالا همون چسب کاغذی یا چسب شبرنگ قرمز می گیرم.
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
سلام.
کار انجام شد. از راهنمایی های دوستان استفاده کردم به خصوص در مورد پیشنهادی که به سرعت شاتر شده بود. تو استودیو با iso 320 مجبور شدم کار کنم تا بتونم سرعت شاتر رو بالا بگیرم. ولی وقتی با لنز 24-105 کار می کردم. در بازترین حالت دیافراگم مجبور بودم iso رو تا 1000 ببرم تا بتونم سرعت شاتر رو به 200 برسونم. به نظر شما مشکلی پیش نمیاد ؟
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
حالا که از پیشنهاد شما عزیزان تو ساخت این کلیپ استفاده کردم شاید خالی از لطف نباشه یه عکس از پشت صحنه همین کار براتون بزارم.
 

پیوست ها

  • Snap_2011.08.jpg
    Snap_2011.08.jpg
    83.4 کیلوبایت · بازدیدها: 71

hosein0251

مدیر انجمن <A href="http://forum.majidonline.com/f
سلام.
کار انجام شد. از راهنمایی های دوستان استفاده کردم به خصوص در مورد پیشنهادی که به سرعت شاتر شده بود. تو استودیو با iso 320 مجبور شدم کار کنم تا بتونم سرعت شاتر رو بالا بگیرم. ولی وقتی با لنز 24-105 کار می کردم. در بازترین حالت دیافراگم مجبور بودم iso رو تا 1000 ببرم تا بتونم سرعت شاتر رو به 200 برسونم. به نظر شما مشکلی پیش نمیاد ؟
بسیار عالی .
معلومه کار قشنگی از اب در میاد . :wink:
iso هم خوبه . :paint:
اگه لنز 24-105 تون دیافراگم f4 باشه احتمال میدم به خاطر همینه که اجازه نمیده .

چون 5d کار کردید و نورپردازیتون هم قویه مشکلی پیدا نمی کنی . اما موقع keying یادت باشه برای اطمینان یه نویز گیری بکن که به دردت می خوره .
قبل از کار با keylight حتما رنگ رو دستکاری کن و تا نتیجه بهتری بگیری با keylight . بعدش می تونی رنگ رو برگردونی و یه Color correction مشتی بزنی . به همین راحتی .
تنظیمات keylight رو هم خیلی دستکاری نکن . :wink:

موفق باشی . ممنون بابت گذاشتن shot از green screen . :rose::wink:
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
ممنون حسین جون . آره اون لنز 24-105 در بازترین حالت دیافراگم f4 بود و با iso زیر 1000 صحنه تاریک می شد مگر اینکه سرعت شاتر رو میاوردم رو 80. از طرفی پرژکتورمون 1000 بود و اگر برای جبران نوردهی می خواستیم از یک پرژکتور قوی تر مثلا 2000 استفاده کنیم رنگ پرده به طلایی می رفت و هم رفله بیش از اندازه پشت سوژه ایجاد می شد.
 

BENgraph

Member
ques

ممنون حسین جون . آره اون لنز 24-105 در بازترین حالت دیافراگم f4 بود و با iso زیر 1000 صحنه تاریک می شد مگر اینکه سرعت شاتر رو میاوردم رو 80. از طرفی پرژکتورمون 1000 بود و اگر برای جبران نوردهی می خواستیم از یک پرژکتور قوی تر مثلا 2000 استفاده کنیم رنگ پرده به طلایی می رفت و هم رفله بیش از اندازه پشت سوژه ایجاد می شد.

درود

یه سوال : مگه نور رو دیفیوز نمی کردید ؟ برای کادرهای واید باید از دیفیوزر بزرگ استفاده شود ...

ایزو 320 خوبه ولی ایزوی 1000 به شدت کیفیت تصویر رو پائین میاره (هرچی هم دستکاریش کنید نتیجه بدتر میشه) مشکل اصلیش هم نویزهای رنگی هست والا نویزهای سیاه و سفید رو راحت میشه برداشت .
یکی از دلایلی که گفتم قبل از تصویر برداری نهایی برید تست بگیرید همین بود .

کیفیت مولفه مهمیه تو کارای اینچنینی و حفظ راکورد نور و رنگ ، کنترل نویز ، آشنائی با نورهای مختلف و زوایای نور و ... چیزهائیه که کلیپ سازها رو متمایز میکنه و متاسفانه هیچ منبع آموزشی (حتی دانشگاهها) تو ایران به این موردها نپرداخته اند .

عیب 5دی همین نویزش هست والا دیگه نیازی به رد وان و ... نبود
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
واقعیتش نمای واید خیلی کم داشتم. آره روی ایزوی 1000 نویز ایجاد می شد ولی با جبران نوردهی تا حد زیادی نویز رو برطرف کردم تا اندازه ایی که روی lcd 37 اینچ نویز دیده نمی شه. فقط یک مشکل هست. تو بعضی نماها حاله ی سیاه رنگ از پایین پرده به سمت بالا پشت سر هم حرکت می کنه. تو ال سی دی دوربین هنگام ضبط دیده نمی شد. من دقیقا نفهمیدم علت این امر چیه. دوستان کسی می تونه راهنمایی کنه؟
 

mooli63

کاربر فعال انجمن فیلمسازی
در مورد دیفیوزر من از ددوفلکس استفاده کردم و فکر می کنم همین ددو نور رو دیفیوز کرده باشه.
 

BENgraph

Member
کروماکی

یعنی چه جوری حرکت میکنه ؟؟ پخش میشه یا پرش داره ؟ یا کم و زیاد میشه ؟
ممکنه شاترتون پائین بوده باشه

من احتمال میدم یه جور ویگنت خفیف باشه که بازم دقیق نمیشه گفت ، با کنتراست تصویر بازی کنید یا تایم فریم و کم و زیاد کنید یا در نهایت ویگنت تصویر رو با فیلتر بگیرید احتمالا درست میشه، اگه نشد باید تک تک فریم ها رو ویرایش کنید :wink: نه شوخی کردم بیاید بلاخره یه بلائی سرش میاریم
..........................................................................
خوشحالم که نویز ندارید و کمی هم مثل این بابا : :shock: ، کنون 5دی بدلیل تراکم پیکسل بالاش منو خیلی جاها اذیت کرده ... حتی تو آتلیه
البته توقعات متفاوته و تعریف کیفیت هم متفاوت و میزان نیازش هم متفاوت تر ...
.........................................................................
حالا که 24-105 رو بردید اما دفعه دیگه پیشنهاد میکنم 24-70 ببرید تفاوتشو احساس کنید ، این 24-105 کنون فقط اسمش ال ه :-?و در کنارشم یه 17-40 داشته باشید سلطنت کنید :cool:
 

M Like Mother

کاربر متخصص فیلم سازی
واقعیتش نمای واید خیلی کم داشتم. آره روی ایزوی 1000 نویز ایجاد می شد ولی با جبران نوردهی تا حد زیادی نویز رو برطرف کردم تا اندازه ایی که روی lcd 37 اینچ نویز دیده نمی شه. فقط یک مشکل هست. تو بعضی نماها حاله ی سیاه رنگ از پایین پرده به سمت بالا پشت سر هم حرکت می کنه. تو ال سی دی دوربین هنگام ضبط دیده نمی شد. من دقیقا نفهمیدم علت این امر چیه. دوستان کسی می تونه راهنمایی کنه؟

سلام

من یه تجربه داشتم با یه چراغ که همچین حالتی ایجاد می شد مثل تلویزیون ها قدیمی که یه نوار سیاه افقی یه صورت عمودی حرکت می کرد نمی دونم برای شما هم همینطور است یا نه

البته تو پخش معمولی دیده نمی شد اما تو ادیت تو پریمیر به چشم می اومد. من البته اون نور رو خاموش کردم از این نورهایی بود که باید کمی روشن بمونه تا داغ بشه. فرکانس خاموش روشن شدنش یه جوری بود که با سرعت شاتر من این مشکل بوجود می اومد فکر کنم به این پدیده هم بگند rolling shutter

البته رولینگ شاتر یه مفهم خیلی پیچیده است که من با تحقیقات و پرسیدن از اساتید به درکی از اون رسیدم اما اینکه ایا این هم رولینگ شاتر هست یا نه نمی دونم اما از خودم میگم شاید همون رولینگ شاتر باشه.

اگه تو خروجی به چشم نمی آد و فقط هنگام ادیت هست مشکل نداری ولی اگه تو خروجی هم دیده میشه باید قید این راش هایی که گرفتی بزنی متاسفانه

همه نورهات تنگستن فلات یا آرک بودند؟
بدرود
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

جدیدترین ارسال ها

بالا