Nitron
Member
سلام به همه دوستان ،ادوبی بالآخره تیر خلاص Flash رو زد و کار این پلتفرم رو تموم کرد ، میدونم که در تاپیک "آینده فلش" به طور مفصل به بحث درباره این پلتفرم پرداختید اما من در مقاله ای به طور کامل به سیر تکامل Flash نگاهی انداختم که آخرش هم با خبری بد به پایان رسید ، از شما خواهشمندم که در صورت نوشتن نظر در مورد Flash تعصبی پاسخ ندید و به طور منطقی به قضیه نگاه کنید
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
فلش ، نرم افزاری که شاید خیلی ها وقتی که نام آن را می بینند و می شنوند یاد علامت یک اف با بکگراند قرمز رنگ می افتند که خاطره های زیادی با آن تجربه کردند ؛ این نام برای کسانی که تحرک و پویایی را دوست دارند یک نام تعصبی و رویایی است که هیچ لنگه ای ندارد ؛ اما این گوجه ای این روزها حال خوشی ندارد و تقریبا کارش با ما تمام شده است.
شاید همه ی فلش کاران عزیز تاریخ این نرم افزار و پیشرفت هایش را بدانند ولی بد نیست که بار دیگر به سیر تکامل این نرم افزار نگاهی تقریبا کوتاه بیندازیم:
Flash نرم افزاری بود (و هست) که توسط Micromedia بنا نهاده شد و هدف از عرضه آن به حرکت در آوردن و پویا کردن اینترنت و وب بود که برای اجرا شدن به یک محیط زمان اجرایی (Runtime Environment) نیاز داشت که این همان Flash Player بود ، Flash در ادامه به سرعت فراگیر شد و به هدف معینی که داشت رسید ، سپس با ارائه نسخه های بعد توسط ماکرومدیا بر محبوبیت این نرم افزار افزوده و ضمن اینکه دارای یک زبان برنامه نویسی خوب و ساده هم بود بر قدرت این نرم افزار روز به روز افزوده شد تا اینکه بالآخره شرکتی به نام Adobe وارد عمل و با خرید کل سهام Flash ، Micromedia را نیز از آن خودش کرد و از آنجا بود که روند پیشرفت این نرم افزار سرعتی صعودی گرفت.
بعد از به فروش رسیدن سهام Micromedia ، ما Flash را به همراه زبانی جدید و بسیار قدرتمند با نام Action Script 3.0 که -همانطور که از نامش پیداست- سومین نسخه از زبان Action Script بود دیدیم که شاید موج توقعات و انتظارات از Flash از آن موقع شروع شد.
Action Script 3.0 زبانی با ساختار کاملا حرفه ای بوده و میباشد ، همچنین ارائه کردن تکنولوژی هایی که پیش از این دیده نشده بود (مانند پشتیبانی از فیلم ، آهنگ ، قابلیت های 2 بعدی و 3 بعدی و ... به صورت همزمان) این زبان را از کل زبان های وب آن زمان متمایز میکرد.
همچنین بعد از آن ما با بستری جدید از سوی Adobe به نام Adobe AIR یا Adobe Integrated Runtime روبرو شدیم که هدف از آن گسترش دادن فناوری Flash روی سیستم عامل ها از جمله Windows و Macintash بود (که البته اول برای Micromedia بوده و این پروژه ادامه راه Macromedia Central هست) که Flash را علاوه بر Cross-Browser بودن به Cross-Platform بودن هم تبدیل میکرد که فقط این نبود ؛ Adobe از طرفی با عرضه کردن ابزار Flex در نرم افزار تازه وارد Flash Builder قدرت این بستر را چند برابر کرد که باعث شد تا Flash به بستری تمام عیار و همه جانبه تبدیل شود ، اضافه بر این Flash حالا می توانست در زمینه تبلت ها و موبایل فعالیت کند که این پیشرفت ها تا حدودی شعار شرکت Sun MicroSystems یعنی "یکبار بنویس ، همه جا اجرا کن" را یاد آور میشد البته نه به آن حد ؛ اکنون Flash به غولی تبدیل شده بود که به کاربرانش اجازه میداد برای هر بستری که میخواهند برنامه و بازی بنویسند زیرا دیگر Flash Player در هر تبلت و موبایل و کامپیوتری یافت میشد ، که شاید این گسترش بزرگ ، چشمان بزرگان دنیای کامپیوتر را باز کرده که بدنبال ایرادهایی برای Flash و از راه بدر کردن آن باشند که بالآخره هم موفق شدند.
وقتی صحبت از ایراد گرفتن از Flash به میان می آید شاید همه به یاد استیو جابز مشهور بیفتند ، زیرا او بود که اولین ایرادها را از Flash می گرفت و موج انتقادات را علیه Flash به راه می انداخت و باعث هرچه بیشتر زیر سوال رفتن Adobe میشد! به همین خاطر اولین شرکتی که Flash را از سیستم عاملش حذف کرد شرکتی نبود جز Apple به رهبری استیو جابز!
اما بهتره برگردیم به زمان حال ؛ Flash تا اینجای کار تاریخچه بسیار خوش رنگ و لعابی داشت اما قضیه چیز دیگری است ، همانطور که گفته شد Flash برای اجرا به Flash Player نیاز دارد که مشکل همین جاست ؛ Flash Player دارای باگ و نواقص زیادی است که کار را برای ادامه راه سخت میکرد و این باعث شد که شرکت های دیگر بجای Adobe به فکر یک جایگزین برای Flash باشند!
شاید بتوان گفت که اولین جرقه ها برای رقیب طلبی را شرکت Microsoft زد ؛ Microsoft با ارائه یک محیط جدید به نام Silverlight که بسیار روی آن مانور میداد (که هنوز هم از حمایت های بسیاری از طرف Microsoft برخوردار است) به برنامه نویسان زبان های قدرتمندی چون #C اجازه میداد تا در زمینه وب به جنگ Flash بروند! که البته کار راحتی نبود!
شاید خیلی ها فکر کنند که مقایسه اصلی بین Flash Player و پلاگین Silverlight برای اینکه کدام یک قدرت بیشتری دارند باشد اما اینطور نیست بلکه مقایسه اصلی از لحاظ فنی و اجرایی است! همچنین Microsoft خواست تا با ارائه این نوظهور ، AS3 را که قهرمان Adobe بود به چالش بکشد زیرا Silverlight با لشکری از زبان های قدرتمند که بیشتر از AS3 حمایت میشدند همراه بود!
در کل از نگاه منتقدان و مخصوصا فلش کاران ، Silverlight نمیتواند در مقابل Flash کاری از پیش ببرد هرچند که ممکن است در مقابل Flash باگ و نواقص کمتری داشته باشد ، زیرا Flash سال هاست که در دنیای اینترنت و وب حضور دارد و اکنون در بیش از 90 درصد کامپیوترها نصب است و علاوه بر آن از تکنولوژی های جدیدتری نسبت به Silverlight استفاده می کند اما باید بدانیم که Silverlight از لحاظ قدرتی و فنی چیزی کمتر از Flash ندارد و همواره یکی از رقبای سر سخت Flash است که هر موقع ممکن است برای Flash مشکل آفرین باشد.
اما گذشته از Silverlight که بحث های فنی را حول تکنولوژی های Cross Browser ایجاد می کرد همچنان مشکلات زیادی سر راه Flash بود ، یکی از آن مشکلات امنیت بسیار پایین آن بود که باعث می شد شرکت ها برای ساختن بازی ها یا برنامه های پیشرفته یا به اصلاح Rich Internet Application به Flash اعتماد نکنند ، به اضافه اینکه Flash باگ های غیر قابل انکاری هم داشت که اساسا کار را بدتر می کرد.
حتی اگر هم از نقایص Flash (یعنی داشتن باگ های زیاد و امنیت بسیار پایین) چشم پوشی کنیم ، از لحاظ وبی عملا ساختن برنامه ها و بازی های پیچیده امکان پذیر نبوده و نمی باشد (قابل توجه کسانی که می گویند با تکنولوژی 3 بعدی Flash ما دیگر در سال های آینده بازی هایی مانند Crysis را باید توسط Flash آنلاین بازی کنیم) زیرا همه میدانند که ، چه بازی ها و چه برنامه های پیچیده و بزرگ ، حجم بسیار بالایی دارند و چون اساس کار این تکنولوژی ها Cross Browser بودن است و باید Load شوند تا ما بتوانیم با آن ها کار کنیم ، Load شدن چنین App هایی امکان پذیر نیست ، هر چند که این مشکل در کشور های با اینترنت پرسرعت کمتر به چشم می آید! حالا به نظر شما چقدر طول می کشد تا چنین App هایی Load شوند؟ آیا اصلا معقول است که شرکتی با چنین مشکلاتی که Flash دارد بیاید و بر روی این پلتفرم سرمایه گذاری کند؟
در چنین شرایطی ، چند سال قبل از این پیشرفت ها ، شرکت های مانند Mozilla ، Apple و Opera در گروهی به نام WHATWG در سال 2004 گرد هم آمدند تا معضلات وب مدرن را حل کنند و این معضلات هیچ جور حل نمیشد جز با ارائه زبانی جدید که خواسته های وب مستر ها را براورده کند ؛ در نهایت حاصل تلاش این گروه ایجاد پنجمین نسخه از HTML یعنی HTML5 بود که در سال 2008 توسط کنسرسیوم وب جهانی (W3C) منتشر شد.
با ارائه HTML5 و رسمی شدن آن نیز رویای وبکاران تحقق یافت و با این کار کمر Flash شکسته شد ، HTML5 با ارائه امکاناتی نظیر پشتیبانی از فیلم و آهنگ و بردارهای 2 بعدی و 3بعدی که پیش از این برای داشتن این امکانات باید از Flash استفاده می شد به یک تکنولوژی نوین تبدیل شد.
با ادامه یافتن این مسیر مشکلات سر راه Flash افزایش یافت ؛ چندی بعد Microsoft اعلام کرد که در Windows 8 و Windows Phone 8 و IE 10دیگر از Flash پشتیبانی نخواهد کرد و به این ترتیب Flash حالا فقط به Android وابسته بود گرچه Adobe هنوز مدعی بود که Flash را نمی توان به راحتی از دنیای وب و اینترنت حذف کرد.
با ارائه نسخه Creative Suite 6 از محصولات Adobe ، Adobe با ارائه کیت تبدیل فایل های Flash به HTML5 بطور غیر مستقیم به شکست Flash اقرار کرد. در ادامه و در آخر ، Google که آخرین حامی Flash بود اعلام کرد که نسخه جدید Android یعنی Android 4.1 یا همان Android Jelly Bean دیگر از Flash پشتیبانی نمی کند و همچنین از Google Play هم حذف شده است.
در نهایت Adobe هم اخیرا در بیانیه ای تیر خلاص Flash را زد و مرگ رسمی این پلتفرم را پذیرفت و توصیه کرد که:
"توسعه دهندگان HTML5 ، Flash را جایگزین این پلتفرم کنند" و بدین ترتیب به زندگی Flash پایان داد.
اما بر سر Flash چه می آید؟
چیزی که واضح است این است که ما در آینده دیگر فایل های SWF نخواهیم داشت و کم کم شاهد محو شدن این بستر خواهیم بوداما سوال اینجاست که سر خود نرم افزار Flash چه خواهد آمد؟ Adobe اعلام کرد که بر روی HTML5 تمرکز خواهد کرد ، در این صورت میتوانیم بگوییم که ما از این به بعد Flash را باید با خروجی HTML5 ببینیم و اینجا سوال دیگری پیش می آید که پس Dream Weaver اینجا چکاره است؟
در جواب هم می توانیم بگوییم که احتمالا Flash برای ایجاد انیمیشن ها و موارد اینتراکتیو بکار خواهد رفت (مثلا برای ایجاد انیمیشن هایی که نمی شود به صورت دستی با استفاده از کد ایجاد کرد) که در اینجا باز هم یک سوال دیگر ایجاد می شود و آن هم آن است که آنوقت Acton Script 3.0 چه می شود؟ در جواب این سوال هم باید گفت که Flash و زبانش از هر جهت از HTML5 بسیار قدرتمند تر هستند به این معنا که شما نمی توانید برنامه های پیشرفته را روی HTML5 پیاده کنید یعنی به زبان ساده تر AS3 و Flash از HTML5 بسیار پیشرفته تر بوده و HTML5 توانایی اجرای همه ی برنامه های Flash را ندارد! پس احتمالا باید شاهد تغییرات بیشتری در Flash باشیم که قطعا Creative Suite 7 تعیین کننده این تغییرات خواهد بود.
نوشته شده توسط Nitron
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
به نظر من اگر Adobe هم واسه خودش یک سیستم عامل داشت هرگز این مشکلات پیش نمیومدن چون اونوقت Adobe دیگه مجبور نبود برای پشتیبانی از Flash منت شرکتای دیگه رو بکشه.
حالا به نظر شما: آیا باید Flash رو ول کرد و رفت سراغ HTML5 ؟
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پایانی برای Flash Platform
فلش ، نرم افزاری که شاید خیلی ها وقتی که نام آن را می بینند و می شنوند یاد علامت یک اف با بکگراند قرمز رنگ می افتند که خاطره های زیادی با آن تجربه کردند ؛ این نام برای کسانی که تحرک و پویایی را دوست دارند یک نام تعصبی و رویایی است که هیچ لنگه ای ندارد ؛ اما این گوجه ای این روزها حال خوشی ندارد و تقریبا کارش با ما تمام شده است.
شاید همه ی فلش کاران عزیز تاریخ این نرم افزار و پیشرفت هایش را بدانند ولی بد نیست که بار دیگر به سیر تکامل این نرم افزار نگاهی تقریبا کوتاه بیندازیم:
Flash نرم افزاری بود (و هست) که توسط Micromedia بنا نهاده شد و هدف از عرضه آن به حرکت در آوردن و پویا کردن اینترنت و وب بود که برای اجرا شدن به یک محیط زمان اجرایی (Runtime Environment) نیاز داشت که این همان Flash Player بود ، Flash در ادامه به سرعت فراگیر شد و به هدف معینی که داشت رسید ، سپس با ارائه نسخه های بعد توسط ماکرومدیا بر محبوبیت این نرم افزار افزوده و ضمن اینکه دارای یک زبان برنامه نویسی خوب و ساده هم بود بر قدرت این نرم افزار روز به روز افزوده شد تا اینکه بالآخره شرکتی به نام Adobe وارد عمل و با خرید کل سهام Flash ، Micromedia را نیز از آن خودش کرد و از آنجا بود که روند پیشرفت این نرم افزار سرعتی صعودی گرفت.
بعد از به فروش رسیدن سهام Micromedia ، ما Flash را به همراه زبانی جدید و بسیار قدرتمند با نام Action Script 3.0 که -همانطور که از نامش پیداست- سومین نسخه از زبان Action Script بود دیدیم که شاید موج توقعات و انتظارات از Flash از آن موقع شروع شد.
Action Script 3.0 زبانی با ساختار کاملا حرفه ای بوده و میباشد ، همچنین ارائه کردن تکنولوژی هایی که پیش از این دیده نشده بود (مانند پشتیبانی از فیلم ، آهنگ ، قابلیت های 2 بعدی و 3 بعدی و ... به صورت همزمان) این زبان را از کل زبان های وب آن زمان متمایز میکرد.
همچنین بعد از آن ما با بستری جدید از سوی Adobe به نام Adobe AIR یا Adobe Integrated Runtime روبرو شدیم که هدف از آن گسترش دادن فناوری Flash روی سیستم عامل ها از جمله Windows و Macintash بود (که البته اول برای Micromedia بوده و این پروژه ادامه راه Macromedia Central هست) که Flash را علاوه بر Cross-Browser بودن به Cross-Platform بودن هم تبدیل میکرد که فقط این نبود ؛ Adobe از طرفی با عرضه کردن ابزار Flex در نرم افزار تازه وارد Flash Builder قدرت این بستر را چند برابر کرد که باعث شد تا Flash به بستری تمام عیار و همه جانبه تبدیل شود ، اضافه بر این Flash حالا می توانست در زمینه تبلت ها و موبایل فعالیت کند که این پیشرفت ها تا حدودی شعار شرکت Sun MicroSystems یعنی "یکبار بنویس ، همه جا اجرا کن" را یاد آور میشد البته نه به آن حد ؛ اکنون Flash به غولی تبدیل شده بود که به کاربرانش اجازه میداد برای هر بستری که میخواهند برنامه و بازی بنویسند زیرا دیگر Flash Player در هر تبلت و موبایل و کامپیوتری یافت میشد ، که شاید این گسترش بزرگ ، چشمان بزرگان دنیای کامپیوتر را باز کرده که بدنبال ایرادهایی برای Flash و از راه بدر کردن آن باشند که بالآخره هم موفق شدند.
وقتی صحبت از ایراد گرفتن از Flash به میان می آید شاید همه به یاد استیو جابز مشهور بیفتند ، زیرا او بود که اولین ایرادها را از Flash می گرفت و موج انتقادات را علیه Flash به راه می انداخت و باعث هرچه بیشتر زیر سوال رفتن Adobe میشد! به همین خاطر اولین شرکتی که Flash را از سیستم عاملش حذف کرد شرکتی نبود جز Apple به رهبری استیو جابز!
اما بهتره برگردیم به زمان حال ؛ Flash تا اینجای کار تاریخچه بسیار خوش رنگ و لعابی داشت اما قضیه چیز دیگری است ، همانطور که گفته شد Flash برای اجرا به Flash Player نیاز دارد که مشکل همین جاست ؛ Flash Player دارای باگ و نواقص زیادی است که کار را برای ادامه راه سخت میکرد و این باعث شد که شرکت های دیگر بجای Adobe به فکر یک جایگزین برای Flash باشند!
شاید بتوان گفت که اولین جرقه ها برای رقیب طلبی را شرکت Microsoft زد ؛ Microsoft با ارائه یک محیط جدید به نام Silverlight که بسیار روی آن مانور میداد (که هنوز هم از حمایت های بسیاری از طرف Microsoft برخوردار است) به برنامه نویسان زبان های قدرتمندی چون #C اجازه میداد تا در زمینه وب به جنگ Flash بروند! که البته کار راحتی نبود!
شاید خیلی ها فکر کنند که مقایسه اصلی بین Flash Player و پلاگین Silverlight برای اینکه کدام یک قدرت بیشتری دارند باشد اما اینطور نیست بلکه مقایسه اصلی از لحاظ فنی و اجرایی است! همچنین Microsoft خواست تا با ارائه این نوظهور ، AS3 را که قهرمان Adobe بود به چالش بکشد زیرا Silverlight با لشکری از زبان های قدرتمند که بیشتر از AS3 حمایت میشدند همراه بود!
در کل از نگاه منتقدان و مخصوصا فلش کاران ، Silverlight نمیتواند در مقابل Flash کاری از پیش ببرد هرچند که ممکن است در مقابل Flash باگ و نواقص کمتری داشته باشد ، زیرا Flash سال هاست که در دنیای اینترنت و وب حضور دارد و اکنون در بیش از 90 درصد کامپیوترها نصب است و علاوه بر آن از تکنولوژی های جدیدتری نسبت به Silverlight استفاده می کند اما باید بدانیم که Silverlight از لحاظ قدرتی و فنی چیزی کمتر از Flash ندارد و همواره یکی از رقبای سر سخت Flash است که هر موقع ممکن است برای Flash مشکل آفرین باشد.
اما گذشته از Silverlight که بحث های فنی را حول تکنولوژی های Cross Browser ایجاد می کرد همچنان مشکلات زیادی سر راه Flash بود ، یکی از آن مشکلات امنیت بسیار پایین آن بود که باعث می شد شرکت ها برای ساختن بازی ها یا برنامه های پیشرفته یا به اصلاح Rich Internet Application به Flash اعتماد نکنند ، به اضافه اینکه Flash باگ های غیر قابل انکاری هم داشت که اساسا کار را بدتر می کرد.
حتی اگر هم از نقایص Flash (یعنی داشتن باگ های زیاد و امنیت بسیار پایین) چشم پوشی کنیم ، از لحاظ وبی عملا ساختن برنامه ها و بازی های پیچیده امکان پذیر نبوده و نمی باشد (قابل توجه کسانی که می گویند با تکنولوژی 3 بعدی Flash ما دیگر در سال های آینده بازی هایی مانند Crysis را باید توسط Flash آنلاین بازی کنیم) زیرا همه میدانند که ، چه بازی ها و چه برنامه های پیچیده و بزرگ ، حجم بسیار بالایی دارند و چون اساس کار این تکنولوژی ها Cross Browser بودن است و باید Load شوند تا ما بتوانیم با آن ها کار کنیم ، Load شدن چنین App هایی امکان پذیر نیست ، هر چند که این مشکل در کشور های با اینترنت پرسرعت کمتر به چشم می آید! حالا به نظر شما چقدر طول می کشد تا چنین App هایی Load شوند؟ آیا اصلا معقول است که شرکتی با چنین مشکلاتی که Flash دارد بیاید و بر روی این پلتفرم سرمایه گذاری کند؟
در چنین شرایطی ، چند سال قبل از این پیشرفت ها ، شرکت های مانند Mozilla ، Apple و Opera در گروهی به نام WHATWG در سال 2004 گرد هم آمدند تا معضلات وب مدرن را حل کنند و این معضلات هیچ جور حل نمیشد جز با ارائه زبانی جدید که خواسته های وب مستر ها را براورده کند ؛ در نهایت حاصل تلاش این گروه ایجاد پنجمین نسخه از HTML یعنی HTML5 بود که در سال 2008 توسط کنسرسیوم وب جهانی (W3C) منتشر شد.
با ارائه HTML5 و رسمی شدن آن نیز رویای وبکاران تحقق یافت و با این کار کمر Flash شکسته شد ، HTML5 با ارائه امکاناتی نظیر پشتیبانی از فیلم و آهنگ و بردارهای 2 بعدی و 3بعدی که پیش از این برای داشتن این امکانات باید از Flash استفاده می شد به یک تکنولوژی نوین تبدیل شد.
با ادامه یافتن این مسیر مشکلات سر راه Flash افزایش یافت ؛ چندی بعد Microsoft اعلام کرد که در Windows 8 و Windows Phone 8 و IE 10دیگر از Flash پشتیبانی نخواهد کرد و به این ترتیب Flash حالا فقط به Android وابسته بود گرچه Adobe هنوز مدعی بود که Flash را نمی توان به راحتی از دنیای وب و اینترنت حذف کرد.
با ارائه نسخه Creative Suite 6 از محصولات Adobe ، Adobe با ارائه کیت تبدیل فایل های Flash به HTML5 بطور غیر مستقیم به شکست Flash اقرار کرد. در ادامه و در آخر ، Google که آخرین حامی Flash بود اعلام کرد که نسخه جدید Android یعنی Android 4.1 یا همان Android Jelly Bean دیگر از Flash پشتیبانی نمی کند و همچنین از Google Play هم حذف شده است.
در نهایت Adobe هم اخیرا در بیانیه ای تیر خلاص Flash را زد و مرگ رسمی این پلتفرم را پذیرفت و توصیه کرد که:
"توسعه دهندگان HTML5 ، Flash را جایگزین این پلتفرم کنند" و بدین ترتیب به زندگی Flash پایان داد.
اما بر سر Flash چه می آید؟
چیزی که واضح است این است که ما در آینده دیگر فایل های SWF نخواهیم داشت و کم کم شاهد محو شدن این بستر خواهیم بوداما سوال اینجاست که سر خود نرم افزار Flash چه خواهد آمد؟ Adobe اعلام کرد که بر روی HTML5 تمرکز خواهد کرد ، در این صورت میتوانیم بگوییم که ما از این به بعد Flash را باید با خروجی HTML5 ببینیم و اینجا سوال دیگری پیش می آید که پس Dream Weaver اینجا چکاره است؟
در جواب هم می توانیم بگوییم که احتمالا Flash برای ایجاد انیمیشن ها و موارد اینتراکتیو بکار خواهد رفت (مثلا برای ایجاد انیمیشن هایی که نمی شود به صورت دستی با استفاده از کد ایجاد کرد) که در اینجا باز هم یک سوال دیگر ایجاد می شود و آن هم آن است که آنوقت Acton Script 3.0 چه می شود؟ در جواب این سوال هم باید گفت که Flash و زبانش از هر جهت از HTML5 بسیار قدرتمند تر هستند به این معنا که شما نمی توانید برنامه های پیشرفته را روی HTML5 پیاده کنید یعنی به زبان ساده تر AS3 و Flash از HTML5 بسیار پیشرفته تر بوده و HTML5 توانایی اجرای همه ی برنامه های Flash را ندارد! پس احتمالا باید شاهد تغییرات بیشتری در Flash باشیم که قطعا Creative Suite 7 تعیین کننده این تغییرات خواهد بود.
نوشته شده توسط Nitron
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
به نظر من اگر Adobe هم واسه خودش یک سیستم عامل داشت هرگز این مشکلات پیش نمیومدن چون اونوقت Adobe دیگه مجبور نبود برای پشتیبانی از Flash منت شرکتای دیگه رو بکشه.
حالا به نظر شما: آیا باید Flash رو ول کرد و رفت سراغ HTML5 ؟
آخرین ویرایش: