پایانی برای Flash Platform

Nitron

Member
سلام به همه دوستان ،ادوبی بالآخره تیر خلاص Flash رو زد و کار این پلتفرم رو تموم کرد ، میدونم که در تاپیک "آینده فلش" به طور مفصل به بحث درباره این پلتفرم پرداختید اما من در مقاله ای به طور کامل به سیر تکامل Flash نگاهی انداختم که آخرش هم با خبری بد به پایان رسید ، از شما خواهشمندم که در صورت نوشتن نظر در مورد Flash تعصبی پاسخ ندید و به طور منطقی به قضیه نگاه کنید

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پایانی برای Flash Platform


فلش ، نرم افزاری که شاید خیلی ها وقتی که نام آن را می بینند و می شنوند یاد علامت یک اف با بکگراند قرمز رنگ می افتند که خاطره های زیادی با آن تجربه کردند ؛ این نام برای کسانی که تحرک و پویایی را دوست دارند یک نام تعصبی و رویایی است که هیچ لنگه ای ندارد ؛ اما این گوجه ای این روزها حال خوشی ندارد و تقریبا کارش با ما تمام شده است.
شاید همه ی فلش کاران عزیز تاریخ این نرم افزار و پیشرفت هایش را بدانند ولی بد نیست که بار دیگر به سیر تکامل این نرم افزار نگاهی تقریبا کوتاه بیندازیم:
Flash نرم افزاری بود (و هست) که توسط Micromedia بنا نهاده شد و هدف از عرضه آن به حرکت در آوردن و پویا کردن اینترنت و وب بود که برای اجرا شدن به یک محیط زمان اجرایی (Runtime Environment) نیاز داشت که این همان Flash Player بود ، Flash در ادامه به سرعت فراگیر شد و به هدف معینی که داشت رسید ، سپس با ارائه نسخه های بعد توسط ماکرومدیا بر محبوبیت این نرم افزار افزوده و ضمن اینکه دارای یک زبان برنامه نویسی خوب و ساده هم بود بر قدرت این نرم افزار روز به روز افزوده شد تا اینکه بالآخره شرکتی به نام Adobe وارد عمل و با خرید کل سهام Flash ، Micromedia را نیز از آن خودش کرد و از آنجا بود که روند پیشرفت این نرم افزار سرعتی صعودی گرفت.
بعد از به فروش رسیدن سهام Micromedia ، ما Flash را به همراه زبانی جدید و بسیار قدرتمند با نام Action Script 3.0 که -همانطور که از نامش پیداست- سومین نسخه از زبان Action Script بود دیدیم که شاید موج توقعات و انتظارات از Flash از آن موقع شروع شد.
Action Script 3.0 زبانی با ساختار کاملا حرفه ای بوده و میباشد ، همچنین ارائه کردن تکنولوژی هایی که پیش از این دیده نشده بود (مانند پشتیبانی از فیلم ، آهنگ ، قابلیت های 2 بعدی و 3 بعدی و ... به صورت همزمان) این زبان را از کل زبان های وب آن زمان متمایز میکرد.
همچنین بعد از آن ما با بستری جدید از سوی Adobe به نام Adobe AIR یا Adobe Integrated Runtime روبرو شدیم که هدف از آن گسترش دادن فناوری Flash روی سیستم عامل ها از جمله Windows و Macintash بود (که البته اول برای Micromedia بوده و این پروژه ادامه راه Macromedia Central هست) که Flash را علاوه بر Cross-Browser بودن به Cross-Platform بودن هم تبدیل میکرد که فقط این نبود ؛ Adobe از طرفی با عرضه کردن ابزار Flex در نرم افزار تازه وارد Flash Builder قدرت این بستر را چند برابر کرد که باعث شد تا Flash به بستری تمام عیار و همه جانبه تبدیل شود ، اضافه بر این Flash حالا می توانست در زمینه تبلت ها و موبایل فعالیت کند که این پیشرفت ها تا حدودی شعار شرکت Sun MicroSystems یعنی "یکبار بنویس ، همه جا اجرا کن" را یاد آور میشد البته نه به آن حد ؛ اکنون Flash به غولی تبدیل شده بود که به کاربرانش اجازه میداد برای هر بستری که میخواهند برنامه و بازی بنویسند زیرا دیگر Flash Player در هر تبلت و موبایل و کامپیوتری یافت میشد ، که شاید این گسترش بزرگ ، چشمان بزرگان دنیای کامپیوتر را باز کرده که بدنبال ایرادهایی برای Flash و از راه بدر کردن آن باشند که بالآخره هم موفق شدند.
وقتی صحبت از ایراد گرفتن از Flash به میان می آید شاید همه به یاد استیو جابز مشهور بیفتند ، زیرا او بود که اولین ایرادها را از Flash می گرفت و موج انتقادات را علیه Flash به راه می انداخت و باعث هرچه بیشتر زیر سوال رفتن Adobe میشد! به همین خاطر اولین شرکتی که Flash را از سیستم عاملش حذف کرد شرکتی نبود جز Apple به رهبری استیو جابز!
اما بهتره برگردیم به زمان حال ؛ Flash تا اینجای کار تاریخچه بسیار خوش رنگ و لعابی داشت اما قضیه چیز دیگری است ، همانطور که گفته شد Flash برای اجرا به Flash Player نیاز دارد که مشکل همین جاست ؛ Flash Player دارای باگ و نواقص زیادی است که کار را برای ادامه راه سخت میکرد و این باعث شد که شرکت های دیگر بجای Adobe به فکر یک جایگزین برای Flash باشند!
شاید بتوان گفت که اولین جرقه ها برای رقیب طلبی را شرکت Microsoft زد ؛ Microsoft با ارائه یک محیط جدید به نام Silverlight که بسیار روی آن مانور میداد (که هنوز هم از حمایت های بسیاری از طرف Microsoft برخوردار است) به برنامه نویسان زبان های قدرتمندی چون #C اجازه میداد تا در زمینه وب به جنگ Flash بروند! که البته کار راحتی نبود!
شاید خیلی ها فکر کنند که مقایسه اصلی بین Flash Player و پلاگین Silverlight برای اینکه کدام یک قدرت بیشتری دارند باشد اما اینطور نیست بلکه مقایسه اصلی از لحاظ فنی و اجرایی است! همچنین Microsoft خواست تا با ارائه این نوظهور ، AS3 را که قهرمان Adobe بود به چالش بکشد زیرا Silverlight با لشکری از زبان های قدرتمند که بیشتر از AS3 حمایت میشدند همراه بود!
در کل از نگاه منتقدان و مخصوصا فلش کاران ، Silverlight نمیتواند در مقابل Flash کاری از پیش ببرد هرچند که ممکن است در مقابل Flash باگ و نواقص کمتری داشته باشد ، زیرا Flash سال هاست که در دنیای اینترنت و وب حضور دارد و اکنون در بیش از 90 درصد کامپیوترها نصب است و علاوه بر آن از تکنولوژی های جدیدتری نسبت به Silverlight استفاده می کند اما باید بدانیم که Silverlight از لحاظ قدرتی و فنی چیزی کمتر از Flash ندارد و همواره یکی از رقبای سر سخت Flash است که هر موقع ممکن است برای Flash مشکل آفرین باشد.
اما گذشته از Silverlight که بحث های فنی را حول تکنولوژی های Cross Browser ایجاد می کرد همچنان مشکلات زیادی سر راه Flash بود ، یکی از آن مشکلات امنیت بسیار پایین آن بود که باعث می شد شرکت ها برای ساختن بازی ها یا برنامه های پیشرفته یا به اصلاح Rich Internet Application به Flash اعتماد نکنند ، به اضافه اینکه Flash باگ های غیر قابل انکاری هم داشت که اساسا کار را بدتر می کرد.
حتی اگر هم از نقایص Flash (یعنی داشتن باگ های زیاد و امنیت بسیار پایین) چشم پوشی کنیم ، از لحاظ وبی عملا ساختن برنامه ها و بازی های پیچیده امکان پذیر نبوده و نمی باشد (قابل توجه کسانی که می گویند با تکنولوژی 3 بعدی Flash ما دیگر در سال های آینده بازی هایی مانند Crysis را باید توسط Flash آنلاین بازی کنیم) زیرا همه میدانند که ، چه بازی ها و چه برنامه های پیچیده و بزرگ ، حجم بسیار بالایی دارند و چون اساس کار این تکنولوژی ها Cross Browser بودن است و باید Load شوند تا ما بتوانیم با آن ها کار کنیم ، Load شدن چنین App هایی امکان پذیر نیست ، هر چند که این مشکل در کشور های با اینترنت پرسرعت کمتر به چشم می آید! حالا به نظر شما چقدر طول می کشد تا چنین App هایی Load شوند؟ آیا اصلا معقول است که شرکتی با چنین مشکلاتی که Flash دارد بیاید و بر روی این پلتفرم سرمایه گذاری کند؟
در چنین شرایطی ، چند سال قبل از این پیشرفت ها ، شرکت های مانند Mozilla ، Apple و Opera در گروهی به نام WHATWG در سال 2004 گرد هم آمدند تا معضلات وب مدرن را حل کنند و این معضلات هیچ جور حل نمیشد جز با ارائه زبانی جدید که خواسته های وب مستر ها را براورده کند ؛ در نهایت حاصل تلاش این گروه ایجاد پنجمین نسخه از HTML یعنی HTML5 بود که در سال 2008 توسط کنسرسیوم وب جهانی (W3C) منتشر شد.
با ارائه HTML5 و رسمی شدن آن نیز رویای وبکاران تحقق یافت و با این کار کمر Flash شکسته شد ، HTML5 با ارائه امکاناتی نظیر پشتیبانی از فیلم و آهنگ و بردارهای 2 بعدی و 3بعدی که پیش از این برای داشتن این امکانات باید از Flash استفاده می شد به یک تکنولوژی نوین تبدیل شد.
با ادامه یافتن این مسیر مشکلات سر راه Flash افزایش یافت ؛ چندی بعد Microsoft اعلام کرد که در Windows 8 و Windows Phone 8 و IE 10دیگر از Flash پشتیبانی نخواهد کرد و به این ترتیب Flash حالا فقط به Android وابسته بود گرچه Adobe هنوز مدعی بود که Flash را نمی توان به راحتی از دنیای وب و اینترنت حذف کرد.
با ارائه نسخه Creative Suite 6 از محصولات Adobe ، Adobe با ارائه کیت تبدیل فایل های Flash به HTML5 بطور غیر مستقیم به شکست Flash اقرار کرد. در ادامه و در آخر ، Google که آخرین حامی Flash بود اعلام کرد که نسخه جدید Android یعنی Android 4.1 یا همان Android Jelly Bean دیگر از Flash پشتیبانی نمی کند و همچنین از Google Play هم حذف شده است.
در نهایت Adobe هم اخیرا در بیانیه ای تیر خلاص Flash را زد و مرگ رسمی این پلتفرم را پذیرفت و توصیه کرد که:
"توسعه دهندگان HTML5 ، Flash را جایگزین این پلتفرم کنند"
و بدین ترتیب به زندگی Flash پایان داد.

اما بر سر Flash چه می آید؟
چیزی که واضح است این است که ما در آینده دیگر فایل های SWF نخواهیم داشت و کم کم شاهد محو شدن این بستر خواهیم بوداما سوال اینجاست که سر خود نرم افزار Flash چه خواهد آمد؟ Adobe اعلام کرد که بر روی HTML5 تمرکز خواهد کرد ، در این صورت میتوانیم بگوییم که ما از این به بعد Flash را باید با خروجی HTML5 ببینیم و اینجا سوال دیگری پیش می آید که پس Dream Weaver اینجا چکاره است؟
در جواب هم می توانیم بگوییم که احتمالا Flash برای ایجاد انیمیشن ها و موارد اینتراکتیو بکار خواهد رفت (مثلا برای ایجاد انیمیشن هایی که نمی شود به صورت دستی با استفاده از کد ایجاد کرد) که در اینجا باز هم یک سوال دیگر ایجاد می شود و آن هم آن است که آنوقت Acton Script 3.0 چه می شود؟ در جواب این سوال هم باید گفت که Flash و زبانش از هر جهت از HTML5 بسیار قدرتمند تر هستند به این معنا که شما نمی توانید برنامه های پیشرفته را روی HTML5 پیاده کنید یعنی به زبان ساده تر AS3 و Flash از HTML5 بسیار پیشرفته تر بوده و HTML5 توانایی اجرای همه ی برنامه های Flash را ندارد! پس احتمالا باید شاهد تغییرات بیشتری در Flash باشیم که قطعا Creative Suite 7 تعیین کننده این تغییرات خواهد بود.

نوشته شده توسط Nitron
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

به نظر من اگر Adobe هم واسه خودش یک سیستم عامل داشت هرگز این مشکلات پیش نمیومدن چون اونوقت Adobe دیگه مجبور نبود برای پشتیبانی از Flash منت شرکتای دیگه رو بکشه.
حالا به نظر شما: آیا باید Flash رو ول کرد و رفت سراغ HTML5 ؟
 
آخرین ویرایش:

+KEYHAN

Member
این تفکرات و این خبرها که فلش داره نابود بشه، خیاله خامه.... مگه کشکه!!
هزاران نفر بر روی فلش دارن کار می کنن مگه میشه به این راحتی فلش شکست بخوره..
چون می دونند فلش داره پیشرفت های زیادی می کنه اینقدر باهاش مخالفت می کنند به نظر من این تنها دلیله..
البته من هم بهشون حق میدم که نگران باشند.. چون با فلش براحتی میشه خیلی کارها کرد.. مثلا طراحی صفحات وب، ساخت بازی موبایل و کامپیوتر، برنامه های موبایل و کامپیوتر،انیمیشن،....... همانطور که می دانید برای هر کدوم از این کارا یک نرم افزار خاص وجود داره که شرکت ادوبی همه را در یک مجموعه به نام Flash Professional جمع آوری کرده..
به نظر من اگه یکم دیگه فلش پیشرفت کنه براحتی میتونه از C++ و C# جلوتر هم بره..
مثلا در html5 برای جابجا کردن یک دکمه باید کد بنویسی ولی در فلش با Drog and Drop براحتی میشه..
فعلا که در خبرها پیداست که فلش داره به سرعت به سمت بازی سازی پیش میره. http://gaming.adobe.com
در نسخه ی بعدی هم قرار Stage فلش کاملا 3D بشه.. اینم کلیپ نسخه 3D فلش
طراح Angry Birds هم گفته که از این پس Angry Birds با فلش ساخته میشه.
به نظر من Creative Suite 7 نسخه سرنوشت سازی خواهد بود..
سخن آخر دوستان این مخالفت ها طبیعیه.. هر نرم افزاری که داره پیشرفت میکنه مایکروسافت برای منافع خودش جلوی پیشرفتش رو میگیره.
 
آخرین ویرایش:

akherat

مدیر انجمن
گفته های دوستمون nitron تایید میشه !
موقع ای این موضوع برای من روشن شد که گسترش فلکس اس دی کی به آپاچی واگذار شد
 
آخرین ویرایش:

Nitron

Member
از دوست خوبمون آقای Akherat به دلیل تایید موضوع تشکر می کنم
اما در جواب آقای KEYHAN+ باید بگم که: پیشنهاد میکنم که یکباره دیگه مطلب رو بخونید ؛ می تونید خودتون برید تحقیق کنید تا به صحت و سقم این خبر پی ببرید ، بنده از خودم خبر نمی سازم!
لطفا اگر ممکنه این موضوع رو مهم کنید.
ممنون
 

JavidFlasher

کاربر فعال
مدتی بود میخواستم برم سمت یک تکنولوژی دیگه.
اما غیر از فلش چیزی رو پیدا نکردم که بتونه ارضام کنه
واقعا html5کنار فلش خیلی ضعیفه...
 

akherat

مدیر انجمن
دوستان html5رو دسته کم نگیرید
کارهای خوبی میشه باهاش کرد
کلا هرچیزی که احتیاج به پلیر نداشته باشه خیلی بهتره
مثلا من با این حال میکنم :
تو گوگل بزنید google cube ولی باید پشگل شکن داشته باشید
 

JavidFlasher

کاربر فعال
طراح Angry Birds هم گفته که از این پس Angry Birds با فلش ساخته میشه.

اونطور که من میدونم نسخه iOSاون با objective-cو موتور فیزیکی cocos2dنوشته شده و نسخه ی اندروید اون با جاوا !
و احتمالا jbox2d!
البته منم مطئن نیستم از یکی از دوستان که تو کار هست شنیدم..
و فقط نسخه تحت وب اون با فلش و starlingه!!!
فکر نکنم اینطور باشه.....
 
آخرین ویرایش:

JavidFlasher

کاربر فعال
آقا اینطور که معلومه زیاد هم حرفاتون معتبر نیست!
چندی بعد Microsoft اعلام کرد که در Windows 8 و Windows Phone 8 و IE 10دیگر از Flash پشتیبانی نخواهد کرد
میشه واسه این حرفتون منبع بیارین ؟
و این :
در نهایت Adobe هم اخیرا در بیانیه ای تیر خلاص Flash را زد و مرگ رسمی این پلتفرم را پذیرفت و توصیه کرد که:
"توسعه دهندگان HTML5 ، Flash را جایگزین این پلتفرم کنند" و بدین ترتیب به زندگی Flash پایان داد.
 

spryboy

کاربر فعال
با سلام به شما Nitron عزیز و دیگر دوستان

متاسفانه بنده کاملا با شما موافق نیستم، البته با بخش اول نوشته های شما موافقم (بخش تاریخچه).


برید نقشه راه ادوبی رو برای پلتفرم فلش در "http://www.adobe.com/devnet/flashplatform/whitepapers/roadmap.html" بخونید.
مشخصه که ادوبی برای فلش برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دو تا ده ساله داره. از ایجاد کامپایلر جدید(Falcon) گرفته تا نوسازی ماشین مجازی(AVM) تا نسخه جدیدی از اکشن اسکریپت (Next) تا پروفایلر جدید و از همه مهمتر نوسازی و مدرن سازی هسته فلش پلیر و ...؛ به گفته خودشون تا دوسال آینده برنامه شون اینها خواهد بود، برای اینکه فلش رو برای استفاده تا 10 سال آینده آماده کنند. (فکر نمیکنم منظورشون این باشه که دارن فلش رو نابود میکنن)


- فلش پلیر در ویندوز 8 و IE10 ، هم در محیط دسکتاپ و هم در محیط مترو (در مترو با شرایط خاص) پشتیبانی میشه. ادوبی ایر هم در هر دو محیط کاملا پشتیبانی میشه.
- انجین های بزرگ بازی سازی مثل Unity و EPIC دارن بطور جدی روی فلش کار میکنن و دموهای کارشون رو هم منتشر کردند.(به سایتهاشون مراجعه کنید)

در مقایسه با HTML5 ، مشخصه که فلش کاملا قدرتمندتره. به HTML5 میگن تکنولوژی آینده اما اون رو با فلش فعلی مقایسه میکنن و در مقایسه میگن اگر تمام مشکلات و چالشهای پیش رو بر طرف بشه، حداکثر و در بهترین شرایط با 80 درصد از ویژگیهای فلش برابری میکنه. این در حالیه که اگر این تکنولوژی آینده رو با فلش آینده مقایسه کنیم، این فاصله بیشتر میشه.

- مایکروسافت از WebGL(مشابه Stage3D) پشتیبانی نمیکنه و به دلایل امنیتی، اصلا قصد پشتیبانی نداره. اپل هم در حال حاضر پشتیبانی نمیکنه.
- اختلاف پشتیبانی از فرمت های ویدئویی و صوتی مشکلات زیادی بوجود آورده.
- عدم توانایی بکارگیری DRM برای محافظت از محتوای ویدئویی در HTML5، فلش رو همچنان بهترین گزینه برای ویدئو کرده.
- HTML5 برای ایجاد اپلیکیشن های(RIAs) بزرگی که از دیتابیسهای حجیم استفاده میکنن کارایی لازم رو نداره و بهترین انتخاب فلکس خواهد بود.

در جواب سوال آخرتون،من توصیه میکنم هر کسی که با وب سر و کار داره به سراغ یادگیری HTML5 بره و عاقلانه اینه که، مثل گذشته، تا اونجایی که میشه از استانداردها استفاده بشه. علاوه بر این، بدلیل پیشرفت کند استانداردها، لااقل چندین سال میتونه از دانشی که بدست میاره استفاده کنه.از طرفی فکر میکنم در حال حاضر دلیلی برای رها کردن فلش وجود نداره، چون توی تمام زمینه ها(وب، موبایل، دسکتاپ، تی وی و ...) میشه با فلش حضور داشت و مطمئنا در آینده قابلیتهایی رو در اختیار توسعه دهندگان قرار میده که بازهم مثل گذشته، بدون پلاگین ها قابل اجرا نباشند.


در کل من فکر میکنم وضعیت با گذشته تفاوت چندانی نکرده و همان طور که گفتم در آینده فلش دوباره از استانداردها فاصله خواهد گرفت.
 
آخرین ویرایش:

++Hadi++

Active Member
این حرفها خیلی موثق نیست.علت تو سویچ کردن شرکت هی بزرگ برا طراحی قوی برنامه های حرفه ای شون تو پلتفرم فلش هست.منکر قدرت html5 نیستم ولی مونده تا به فلش برسه.مثلا برید و ببینید که شرکت اتو دسک (autodesk) برنامه اتوکد رو البته نه با همه امکانات تو پلتفرم فلکس و تو وب طراحی کرده و البته خروجی های مختلف برا مرورگر ها و اندروید و ios و ... هست.گیریم که آخر راهش هم باشه،من که سویچ کردم سمت چنتا پلتفرم دیگه که akherat می دونه.نظراتم تعصبی نیست.ولی خیلی فکر نمی کنم هر پلتفرمی حتی html5 امکانات و sdk ها و ide های خوبی مثل فلش و فلکس رو بتونه داشته باشه که راحت هم کارای گرافیکی باش بکنند و هم برنامه نویسی و هم سرعت بالای رندر دو بعدی و سه بعدی و ویدئو استیج و هم اینکه بدون داشتن دنگ و فنگ های مرورگری اینکه طرف با ie نگاه می کنه یا فایر فاکس یا ie 6 یا ... راحت از طراحی سایت یا از دیدن سایتش لذت ببره.اگر هم دیگه توسعه پیدا نکنه،همین الانش هم به راحتی می شه با فلکس ،برنامه های تحت وب خوبی مثل انجین های تقریبا ساده رو با فلکس و فلش طراحی کرد.
همه می گن خدا حافظ فلش خداحافظ فلش، بعدش هر روز شاهد کارهای جدید تر و قوی تر با فلش تو حوزه وب هستیم.امروز اتوکد فردا تری دی مکس و ... البته تری دی مکس یه کم اغراف آمیزه ولی برنامه نویس باید برنامه نویس باشه نه نیازمند ابزار و پلتفرم...
موفق باشید....
 

spryboy

کاربر فعال
تشکر از spryboyعزیز


Since last November, we have heard you say that you have had to convince others that Flash is not dead. We are well aware of this and this gaming summit is one of the ways we want to demonstrate that we are not moving away from Flash,
http://www.bytearray.org/?p=4746

سلام


به نظر میاد Thibault Imbert هم دیروز اومده اینجا و تاپیک Nitron عزیز رو خونده و جوابش رو در سایت خودش نوشته.


با تشکر از دوستمون JavidFlasher
 

mohammad.sub7

کاربر فعال
یادمه وقتی ماکرومدیا به آخر عمرش رسید خیلیا گفتن عمر فلش دیگه تمومه. اما قوی و قویتر از قبل شد. شاید 1 روز adobe منحل بشه مثل ماکرومدیا از صحنه حذف بشه اما فلش همچنان میمونه حالا میخواد تحت adobe باشه یا هر شرکت دیگه که امتیازش رو بخره.

ضمن اینکه اگه احیاناً روزی فلش عمرش تموم بشه بیشتر واسه طراح سایت و بنر و ... . واسه من و امثال من که کار مالتی مدیا انجام میدن و خروجی exe میگیرن باهاش تا 50 سال کاربرد داره
 

Nitron

Member
با تشکر از جواب های همه دوستان
من میدونستم که شما عزیزان در پاسخ به این مطلب چنین جواب هایی رو خواهید داد ؛ شاید من اشتباه می کنم و این خبر یک شایعه باشه ، اما به شخصه خودم با 50% این خبر موافقم! من میتونستم این مطلب و خبر رو در بخش اینترنت و وب در همین سایت قرار بدم تا اونوقت با نظرات مختلفی از سوی فلشکاران و کسانی که تکنولوژی های دیگه ای رو انتخاب کردن مواجه شیم و بحث رو داغ تر کنیم! اونوقت به جرات میتونم بگم که این بحث به یکی از بلندترین بحث های این سایت تبدیل میشد! اما من این کار رو نکردم چون خواستم که شما دوستان با بررسی این مطلب ، به این که در ادامه چه راهی رو باید برگزید کمک کنید و به همین دلیل در ابتدا اشاره کردم که بهتره تعصبی پاسخ ندید و بطور منطقی با این موضوع برخورد کنید و نظر بدید! که البته نظرات متفاوتی داشتیم ، برخی با تعصب و برخی از دوستان هم منطقی تر پاسخ دادند.
بنده خودم فلش رو خیلی دوست دارم و با این نرم افزار کار میکنم اما در جواب بهتر هست که چند چیز رو بدونید:
دنیای کامپیوتر (مخصوصا وب) نوسانات بسیار زیادی داره بطوریکه هر لحظه با چیزهای جدیدتری روبرو میشیم ، همچنین با وعده های جدیدتر ؛ این دنیا مثل فوتبال می مونه ، توی فوتبال مربیا همیشه وعده و وعید های زیادی میدن اما این ها ملاک نیست ، بازی و عمل ملاکه! اما یه تفاوت هایی هم هست ؛ در فوتبال وعده وقتی تحقق پیدا می کنه که در عمل اجرا شه که اگه اجرا نشه اونوقت اون مربی در کارش شکست میخوره! اما در دنیای کامپیوتر وعده ها یه جور دیگه ان! وعده ها همیشه اجرا میشن اما وقتی پیروز میشن که تکنولوژیه دیگه ای نیومده باشه!
بنده به نظرات شما عزیزان احترام میذارم و قصد هیچگونه جسارتی ندارم ولی جواب های شما دوستان هم همینجوری هست و شما نظراتتون رو در فقط در زمینه Flash محدود میکنین!
چیزی که بسیار مسلم هست این هست که Flash هم دچار این نوسانات شده! وابستگی بیش از حد Flash به سیستم عامل ها باعث شده که تغییرات اون ها روی Flash تاثیر بذاره و آینده رو مشخص کنه در صورتی که شما آینده رو وابسته به امکاناتی میدونید که بعدها به Flash اضافه خواهد شد درحالی که تکنولوژی های رقیب Flash و همچنین تکنولوژی های جدید هم در حال پیشرفتن و شما باید اون ها رو هم در نظر بگیرید! دنیا که فقط Flash نیست!
حالا Windows هم یکی از اون سیستم عامل هایی هست که بسیار برای Flash مهمه ، چون این سیستم عامل کاربرای زیادی داره ، همچنین این سیستم عامل دچار تغییر شده که تا الآن ما با نظرهای متفاوتی درباره تغییرات این OS از جانبه منتقدان روبرو شدیم ، بعضی ها میگن خوبه و بعضی هام میگن بده! در کل باید عرض کنم که این تغییرات با توجه به وابستگی Flash به سیستم عامل ها ، مطمئنا روی Flash تاثیر میذاره! پس وقتی آقای spryboy میگن که Flash در شرایطی خاص در Windows 8 اجرا میشه یعنی اینکه ما از همین الآن شاهد تغییرات هستیم ، این تغییرات میتونن پایه واساس کار Flash رو بهم بزنن و فلشکاران رو با مشکلات زیادی روبرو کنن ، پس Flash به ناچار تغییر میکنه که این تغییرات مینونه سبک ادامه کار Flash رو تغییر بده و باعث بشه که Flash از هدف اصلی دور شه.
در ضمن باید عرض کنم که شما باید به Flash فقط از زمینه وب نگاه کنید نه پیشرفتش توی زمینه های دیگه ، چون راه اصلی این بستر از اول وب بوده اکنون هم همین هست و نگاه کردن به پیشرفت Flash در بقیه زمینه کار اشتباهی هست ، برای مثال در زمینه موبایل و تبلت تا وقتی که غولی مانند Java هست ، Flash هرگز نمیتونه کاری از پیش ببره! چون Java سلطان موبایل ها و تبلت هاست و علاوه بر این از Flash بسیار قدرتمندتر هم هست و اصرار Flash در این زمینه کار به جایی نخواهد برد! پس اصلا معقول نیست که کسی که میخواد واسه موبایل و تبلت برنامه نویسی کنه بیاد Flash رو انتخاب کنه.
به علاوه باید بگم که ما بازیچه نیستیم که امروز با یک پلتفرم و نرم افزار کار کنیم و فردا با نابودیشون روبرو بشیم چون ما داریم وقتمون رو روشون میذاریم پس باید سراغ چیزی بریم که آینده داشته باشه نه مارو یکی دو سال سرگرم کنه (توجه کنید که این بحث با این موضوع که میگن: "کاربر باید انقد انعطاف پذیر باشه که بتونه براحتی از یک زمینه به زمینه دیگه سوئیچ کنه" فرق میکنه) به همین دلیل من از شما دوستان پرسیدم که آیا باید Flash رو ول کرد و رفت سراغ HTML5 ؟
در نهایت باید بگم که دیدن لینک زیر خالی از لطف نیست:
 
آخرین ویرایش:

++Hadi++

Active Member
یو دی کی و یه سری انجین های 3 بعدی بعد از اومدن مولهیل تو فلش (و ساپورت gpu ) به فکر افتادن که خروجی های وب رو که در هر صورت نیاز به بودنشون هست رو برا فلش پلیر خروجی بدن....یونیتی هم با وجود پلیر وب مخصوص به خودش از این امر کوتاهی نکرد. اتودسک هم که اتود رو برا فلش خروج داده.برادر دنبال نان باش که خربزه آب است.اونا دارن با فلش می ترکونن و تو این ور مرز ها مردم دارن دنبال این می گردن که آیا فلش می میرد یا نه!!!
 

Mehrdad155

کاربر فعال
Nitron@ممنون از اطلاع رسونیتون.

والا شخصا من از فلش خیلی درآمد دارم . و جالبه بدونید که 99% کارهام تحت وب نیست . تماما یا انیمیشن است یا مالتی مدیا . حالا جالبتر اینکه از انیمیشن سازیش هم خوشم نمیاد چون ضعیف عمل میکنه. و بیشتر موقع ها اونو با برنامه هایی مثل toonboom یا چیزای دیگه تلفیق میکنم . حالا اینکه چرا من با فلش کار میکنم برمیگرده به اینکه مشتری های خارجی من فرمت fla فلش را میخوان.

خلاصه بگم که ما هرچی کار از اون ور داریم میگن fla اونو هم بده.پس ظاهرا فلش اونجا هم تو بورسه.
کل بحث شما برمیگرده به اجرای پلتفرم فلش روی وب یا گجت ها که خوب این یه قسمت از کارهاییه که فلش میکنه.ولی فلش کارهای دیگه ای ازش برمیاد که html5 نمیتونه.
حالا اگه میخوان از صحنه ی وب بیرونش کنن (که بعید میدونم) قطعا میشه در زمینه های دیگه ازش بهره برد.

اما.......
اما خداییش این فلش خیلی داره عذاب آور میشه. یادتونه تا دست ماکرومدیا بود با چه سرعتی بالا میومد.من لذتی که با MX داشتم هیچ وقت با CS ها تجربه نکردم البته غیر از اکشن 3 که کمک بزرگی به فلش کرد. ولی صد تا مشکل دیگه اضافه کرد.

به نظر اینجانب فلش تا یه سری مشکلاتشو حل نکنه وضعیت جالبی در انتظارش نیست:

1) َAdobe داره ماشالا هرسال یه ورژن میده . ولی عملا چیز بدرد بخوری توش پیدا نمیشه.
2) سرعت بالا اومدن برنامه خیلی کمه یه چیزی تو مایه های بالا اومدن ویندوز 7 است.
3) پرفرمنس خوبی برای ساخت بازی های جدی نداره.
4) فلش کنده
5) فلش باگ داره (من نسخه ی اصل CS4 را دارم. با کرک کار نمیکنم)
6) امنیت تو خروجیش نیست SWF
7) شرکت Adobe دقیقا مصیبتی که با فتوشاپ داریم و داشتیم را هم سر فلش آورد. اونهم خوردن شدید رم و هارده.
8) برنامه نویسیش در مقایسه با زبان های دیگه رده ی 52 را تو جهان داره.این قابل تامل نیست؟

یه سری موارد تخصصی انیمیشن سازی هم هست که هنوز حلش نکردن و جاش نیست اینجا مطرح کنم

به هر حال هر کس از یه دید به فلش نگاه میکنه ولی یه چیزی یادمون نره:

" به دام تعصب نیفتیم . چون اینکار یعنی زندگی کردن با عقاید دیگران" _ استیو جابز
 
آخرین ویرایش:

spryboy

کاربر فعال
سلام Nitron عزیز
شما متاسفانه مقایسه های درستی انجام نمیدید و به منابع مناسب و به روز مراجعه نمیکنید.

در ویندوز 8 فلش پلیر با IE10 یکپارچه شده و بطور کامل پشتیبانی میشه، یعنی دیگه نیاز به نصب جداگانهء فلش پلیر نیست و خود مایکروسافت اون رو آپدیت میکنه(مشابه وضعیت فعلی گوگل کروم). بنده عرض کردم "در محیط مترو با شرایط خاص"؛ این شرایط خاص برای توسعه دهندگان وب سایتهاست و به کاربران وبسایت ها ربطی نداره. دقت کنید که مایکروسافت تمام پلاگین ها رو در محیط مترو غیرفعال کرده، حتی سیلورلات خودش رو، اما به درخواست کاربران، به هر ضرب و زوری شده فلش رو قابل اجرا کرده. این شرایط خاصی هم که من عنوان کردم،اجرای یک سری مرحله است تا وب پیج های حاوی فلش با IE در محیط مترو سازگار بشن. همه اینها یعنی اینکه ویندوز 8 از تمام ویندوزهای قبلی، بهتر فلش رو پشتیبانی خواهد کرد و کاربران همیشه آخرین ورژن فلش پلیر رو در IE10 خواهند داشت.

در مورد سوالتون: آیا باید Flash رو ول کرد و رفت سراغ HTML5 ؟
باز هم عرض میکنم هر کسی که با وب سر و کار داره باید به سمت HTML5 بره و این ربطی به فلش نداره، چه فلش مرده باشه، چه شوهر کرده باشه، شما باید برید سراغ HTML5. در کل، به نظر من لازم نیست از این دوتا یکی رو انتخاب کنید. هر کدوم جایگاه خودش رو داره. اگر وضعیت وب به همین منوال فعلی باقی بمونه و تغییرات اساسی نکنه، فلش به عنوان یک پلاگین جایگاه خودش رو خواهد داشت. اگر هم بخوایم این دو رو باهم مقایسه کنیم، بهتره به این نکنه توجه کنیم که HTML5 در حال پیشرفت نیست بلکه در حال تصویب و پیاده سازیه، و این یعنی اینکه از الان مشخصه که در نهایت HTML5 چه قابلیت ها، مشخصات و امکاناتی خواهد داشت، اما این قضیه در مورد فلش صدق نمیکنه. ادوبی میتونه هر روز برای فلش تصمیم بگیره و اون رو توسعه بده و امکانات جدیدی به اون اضافه کنه.

در مورد مثالی که راجع به Java زدید، باز هم مقایسه درستی نکردید. ما در کل دو نوع توسعه نرم افزار داریم. Native و Cross Platform و هر کدوم مزایا و معایب خودش رو داره. اگر Cross Platform مناسب نیازهای شما باشه باید به سراغ چیزی مثل ادوبی Air برید.
یک نکته دیگر هم اینکه، شما نباید تکنولوژیها رو مستقیما با هم مقایسه کنید بلکه اونها رو باید در بسترهای مختلف باهم مقایسه کنید. مثلا در بستر وب و کلاینت ساید، این فلش بود که اپلت های جاوا به نابودی کشید. اما وقتی این دو رو مستقیم با هم مقایسه کنیم و گسترش اونها رو در زمینه های مختلف در نظر بگیریم، به این نتیجه میرسیم که فلش حرفی برای گفتن نداره.

چند نکته:
در متن منظورم از کلمه فلش نرم افزار فلش پرو نیست بلکه پلتفرم فلشه. در پست های قبلیم هم همینطور
بنده از فلش طرفداری نمیکنم و فقط دارم سعی میکنم وضعیت موجود رو توضیح بدم
من از اینکه، مثلا مایکروسافت WebGL رو پشتیبانی نمیکنه، خوشحال نیستم اما در این موارد است که نیاز به پلاگین هایی مثل فلش رو میشه درک کرد. مثلا تصور کنید اگر پلاگین ها نبودند باید تا الان منتظر میموندیم تا HTML5 بیاد و فیلم رو وارد وب کنه. من فکر میکنم در آینده هم این وضعیت ادامه پیدا کنه و فلش جایگاه ویژه ای داشته باشه.
 
آخرین ویرایش:

جدیدترین ارسال ها

بالا