وال مش در استاندارد 2800 (نکات اجرایی و ضوابط آیین نامه ای)

سازند

New Member
در فرآیند مهار لرزه ای ساختمان ها می بایست ساختمان ها در برابر زلزله و بارهای جانبی مختلفی از جمله باد و طوفان مقاوم سازی شوند. وال پست به عنوان یک سیستم برای مهار لرزه ای اجزای غیر سازه ای شناخته می شود که در آخرین آیین نامه 2800، اجرای آن به یک ضرورت برای کلیه ساختمان ها تبدیل شد. آیین نامه 2800 جزء آیین نامه های مهم برای طراحی لرزه ای ساختمان ها است که مهندسین حتما باید به آن توجه و استناد کنند تا بتوان با توجه به قوانین و مقررات این آیین نامه، خطرات احتمالی زلزله را به حداقل رساند. وال مش در استاندارد 2800 به عنوان نسل جدیدی از سیستم های مهار لرزه ای شناخته می شود تا بتوان با ایمنی کامل از آن استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وال مش در آیین نامه 2800 و مفاد کلی این آیین نامه، همراه ما باشید.

ابلاغ پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰، پیامد خسارت‌های زلزله اخیر ایران​

استاندارد 2800 پس از زلزله منجیل و رودبار برای بار اول روی کار آمد. سپس با حوادث به وجود آمده، آپدیت شد تا بتوان نقاط ضعف ساختمان ها را در برابر زلزله کاهش داد. پیوست ششم استاندارد 2800 برای بار چهارم پس از زلزله کرمانشاه ویرایش شد. کلیه مهندسین پس از زلزله کرمانشاه موظف هستند که با توجه به مفاد این آیین نامه، مهار لرزه ای ساختمان ها را با ایمنی بالا انجام دهند. در این پیوست جزئیات مهار لرزه ای و کلیه روش های اجرای وال پست با جزئیات کامل تشریح می شود. این آیین نامه تمرکز زیادی روی مهار لرزه ای اجزای غیر سازه ای در ساختمان ها دارد؛ چرا که مشخص شد در هنگام زلزله کرمانشاه، بیشترین خسارت در اجزای غیر سازه ای بوده است.

ضوابط پیوست 6 استاندارد 2800 درباره مهار دیوارغیرسازه‌ای​

اتصال دیوارهای غیر سازه ای به سازه باید به گونه ای انجام شود که در اثر خیز تیرهای زیر و بالای دیوار، جابجایی نسبی طبقات و عوامل وارد آورنده نیروی خارج از صفحه مانند زلزله، باد و …، دیوار پایدار بماند. همچنین در آیین نامه 2800 ذکر شده است که پایداری دیوار باید از ایجاد ترک های شدید در آن نیز جلوگیری کند. کلیه دیوارهای بلوکی با توجه به عملکرد دو طرفه آن ها در جهت افقی، باید با کمک ابزارهای مناسب مسلح شوند. می توان این دیوارهای بلوکی اجرا شده با ملات را با کمک میلگردهای بستر خرپایی و نردبانی مهار کرد. مطابق با این استاندارد، می توان میلگردهای بستر خرپایی و نردبانی را با ملات بستر نازک با ضخامت کمتر از 3 میلی متر، چسب های پلی اورتان یا بست های فولادی منقطع و پیوسته مورد استفاده قرار داد.
میلگردها و بست های استفاده شده مطابق با ضوابط مبحث ششم مقررات ملی ساختمان باید از جنس فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه باشند. همچنین می توان از میلگردهای آجدار سرد نورد شده نیز استفاده کرد. حداقل سطح مقطع مسلح کننده 0.0003 سطح مقطع موتور دیوار در برش خارج از صفحه است. حداکثر فاصله قائم قطعات مسلح کننده در ارتفاع دیوار نیز باید یک متر باشد. اگر طول دیوار بیشتر از 4 متر باشد، می توان از وادار قائم برای مهار طول آزاد دیوار استفاده کرد. همچنین برای دیوارهایی با ارتفاع بیشتر از 3.5 متر، می توان از وادار افقی برای مهار ارتفاع آزاد دیوارها استفاده نمود.

وال مش بهترین جایگزین روش منسوخ وال پست در آیین‌نامه ۲۸۰۰​

با وجود اینکه اجرای وال پست در آیین نامه 2800 به یک ضرورت برای ساختمان ها و اجزای غیر سازه ای تبدیل شده است، اما سیستم های قدیمی وال پست به عنوان روش های منسوخ شده شناخته می شوند. در روش های قدیمی اجرای وال پست، ساختمان ها با کمک مقاطع فولادی نبشی مقاوم سازی می شدند. همچنین جوشکاری در مراحل اجرای وال پست مسبب این است تا دیوارها حرکت آزادانه مناسبی نداشته باشند. هزینه اجرای این سیستم نیز در مقایسه با عملکردی که داشت، بسیار بالا بود.
وال مش بهترین جایگزین روش منسوخ وال پست در آیین نامه 2800 شناخته می شود. سیستم وال مش از ترکیب توری فایبرگلاس و ملات سیمانی یا گچی اجرا می شود. ضمن اینکه از صدمه و تخریب دیوارها جلوگیری می کند، می تواند با حداقل هزینه اجرایی گردد. وال مش در آیین نامه 2800 مورد تایید قرار گرفت و با در نظر گرفتن یک سری استانداردهای ساده، به راحتی می توان آن را اجرا نمود. این سیستم به دلیل اینکه با مدفون کردن توری فایبرگلاس با پلاستر اجرا می شود، نیازی به اکیپ های اجرایی متخصص و حرفه ای ندارد و اکیپ های نیمه متخصص با قابلیت پلاسترکشی می توانند این سیستم را به اجرا در آورند. این موضوع باعث شد تا سیستم وال مش با هزینه بسیار کمتر نسبت به وال پست اجرا گردد. همچنین وال مش در آیین نامه 2800، می تواند با سرعت اجرایی بالا و بدون محدودیت در ساختمان های ساخته شده نیز اجرا شود.

مسلح کردن دیوارها با استفاده از نوارهاي شبکه الیاف شیشه یا کربن
مسلح کردن دیوارها با استفاده از نوارهاي شبکه الیاف شیشه یا کربن

به چه دلایلی وال مش تأییدیه نظام مهندسی ساختمان را دریافت نمی کند؟​

در حالت کلی، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ایران وال مش را مورد تایید خود می داند. به شرطی که کلیه قوانین و ضوابط و دستورالعمل های مندرج در پیوست ششم استاندارد 2800 و سایر آیین نامه ها برای اجرای وال مش مورد بررسی و توجه قرار گیرند. وال مش در آیین نامه 2800 با استانداردهای خاصی قابل اجرا است. مصالح و نحوه اجرای این سیستم نیز در آیین نامه مشخص است. دریافت تاییدیه نظام مهندسی ساختمان برای اجرای وال مش در ساختمان ها، منوط به رعایت قوانین وال مش در آیین نامه 2800 است. اگر سازمان نظام مهندسی و مهندس ناظر با توجه به قوانین موجود در این پیوست، وال مش را مورد تایید بدانند، این سیستم با مهار لرزه ای می تواند از آسیب دیدن ساختمان جلوگیری کند.
 

جدیدترین ارسال ها

بالا